Pankit

Danske Bankilta tuli ihan kiva pikku källi ja lakkasivat lähettämästä ilmoituksia siitä että uusi e-lasku on saapunut. Edellinen ilmoitus on tullut 7.10. ja yllättävän pitkään meni ennen kuin ensimmäinen huomautus maksamattomasta laskusta tuli. Laitoin nyt sitten kaikki siellä olevat laskut maksuun ja soittelen karhuajat läpi. Helvetti mikä temppu.

Kannattaa tsekata hyväksymättömät e-laskut jos satut olemaan Dansken asiakas.
 
Danske Bankilta tuli ihan kiva pikku källi ja lakkasivat lähettämästä ilmoituksia siitä että uusi e-lasku on saapunut. Edellinen ilmoitus on tullut 7.10. ja yllättävän pitkään meni ennen kuin ensimmäinen huomautus maksamattomasta laskusta tuli. Laitoin nyt sitten kaikki siellä olevat laskut maksuun ja soittelen karhuajat läpi. Helvetti mikä temppu.

Kannattaa tsekata hyväksymättömät e-laskut jos satut olemaan Dansken asiakas.
Hei kiitoksia tästä. En ollut itsekään huomannut asiaa. Mitäköhän ovat rikkoneet järjestelmissään kun uusiin e-lasku tilauksiin voi edelleen valita ilmoitukset.
 
Danske Bankilta tuli ihan kiva pikku källi ja lakkasivat lähettämästä ilmoituksia siitä että uusi e-lasku on saapunut. Edellinen ilmoitus on tullut 7.10. ja yllättävän pitkään meni ennen kuin ensimmäinen huomautus maksamattomasta laskusta tuli. Laitoin nyt sitten kaikki siellä olevat laskut maksuun ja soittelen karhuajat läpi. Helvetti mikä temppu.

Kannattaa tsekata hyväksymättömät e-laskut jos satut olemaan Dansken asiakas.
Joo sama kävi itsellä, mutta onneksi oli vain yksi lasku mennyt parilla päivällä yli eräpäivän. Pistin Googlen kalenteriin toistuvan muistutuksen, että tarkista e-laskut :rolleyes:
 
Onko muilta lähtenyt outoja velotuksia Nordean tililtä? Mulle tuli omituisia katevarauksia esim "The Souled Store Pvt Ltd" tai " Fashnear Technologies Pvt" ja summat oli noin 25e. Veloittuivat sitten tililtä ja soitin nordeaan. Pyysivät tekemään kortti-reklamaation, jonka teinkin ja hyvittivät kyllä rahat, yli 200e. Maksujen kuiteissa oli Intialaisia paikannimiä, kuten Mumbai. Omituista että noin voi edes käydä. Eli tarkkana saa olla näköjään.
Näköjään on eroja korttiyhtiöiden turvallisuusalgoritmeissa. Mulla pamahti kortti (OP) kiinni yllättäen, mistä tuli tekstiviesti että kortti lukittu ja ole yhteydessä korttiyhtiöön puhelinnumeroon x. Apple Pay ilmoitteli tietysti myös heti, että kortti pois käytöstä. Soitin korttiyhtiöön ja syy kortin lukitsemiseen oli kusetusveloitus, suuruus $0,99, jota en ollut itse ehtinyt huomata. Kortin tiedot vuotaneet jostain ja luulen tietävänikin että mistä. Uusi kortti sitten tilattiin samoin tein, onneksi vanhaa sentään pystyi käyttämään odotteluaikana maksuihin kunnes uusi oli saapunut ja käyttöön otettu.

Uusikin kortti napsahti sitten aika pian lukkoon heti tehtyäni yhden ihan normaalin verkkokauppaostoksen. Se ostos osoittautui kortin lukitsemisen syyksi niin kuin arvelinkin. Se oli vähän outo juttu, kun ostin ihan normaalista suomalaisesta ja pitkään toimineesta liikkeestä, tosin melko ison ostoksen ja sellaissta liikkeestä josta en ollut aiemmin ostanut mitään. No nyt ei ole ollut korttiyhtiöllä ollut aihetta syystä tai turhaan lukita korttiani vaikka ostoksia on tullut tehtyä kaikenlaisia.

Parempi tietysti vähän yliherkkäkin seuranta kuin se, että pitää itse huomata kusetukset ja reklamoida niistä ja mahdollisesti tulla maksaneeksikin jotakin huomaamattaan.
 
Näköjään on eroja korttiyhtiöiden turvallisuusalgoritmeissa. Mulla pamahti kortti (OP) kiinni yllättäen, mistä tuli tekstiviesti että kortti lukittu ja ole yhteydessä korttiyhtiöön puhelinnumeroon x. Apple Pay ilmoitteli tietysti myös heti, että kortti pois käytöstä. Soitin korttiyhtiöön ja syy kortin lukitsemiseen oli kusetusveloitus, suuruus $0,99, jota en ollut itse ehtinyt huomata. Kortin tiedot vuotaneet jostain ja luulen tietävänikin että mistä. Uusi kortti sitten tilattiin samoin tein, onneksi vanhaa sentään pystyi käyttämään odotteluaikana maksuihin kunnes uusi oli saapunut ja käyttöön otettu.

Uusikin kortti napsahti sitten aika pian lukkoon heti tehtyäni yhden ihan normaalin verkkokauppaostoksen. Se ostos osoittautui kortin lukitsemisen syyksi niin kuin arvelinkin. Se oli vähän outo juttu, kun ostin ihan normaalista suomalaisesta ja pitkään toimineesta liikkeestä, tosin melko ison ostoksen ja sellaissta liikkeestä josta en ollut aiemmin ostanut mitään. No nyt ei ole ollut korttiyhtiöllä ollut aihetta syystä tai turhaan lukita korttiani vaikka ostoksia on tullut tehtyä kaikenlaisia.

Parempi tietysti vähän yliherkkäkin seuranta kuin se, että pitää itse huomata kusetukset ja reklamoida niistä ja mahdollisesti tulla maksaneeksikin jotakin huomaamattaan.
Monitorointia tekevät sekä korttiyhtiöt että pankit (/luottolaitokset) ja varmasti eroja näistä löytyy, varsinkin pankkitasolla. Tuo yliherkkä seuranta on niin kauan hyvä, kun olet Suomessa ja ei ole kiire käyttää korttia. Sitten taas kun mietit, että olet oikeasti siellä Intiassa, kortti suljetaan ja sitä pitäisi pystyä käyttämään kiireessä, niin on hauskuus kaukana. Puhelun hinta 3 euroa minuutti Suomeen, pahimmassa tapauksessa jonottelet aspaan 10-15min ja sieltä ilmoittavat, että korttia ei voida avata uudelleen (jos sulku perustuu tapahtumiin, joita et ole itse tehnyt).

Näitähän pystyy myös omalla toiminnallaan välttelemään:
1) maarajoitukset aina käytössä
2) käteisnostorajojen asettaminen
3) kaikki nettiostokset aina luottokortilla
4) suosi mobiilimaksamista fyysisissä maksutapahtumissa (Apple Pay, Google Pay jne.)
5) älä ole ikinä yhden kortin varassa (mieluiten vähintään kahdesta eri laitoksesta kortit)
 
Monitorointia tekevät sekä korttiyhtiöt että pankit (/luottolaitokset) ja varmasti eroja näistä löytyy, varsinkin pankkitasolla. Tuo yliherkkä seuranta on niin kauan hyvä, kun olet Suomessa ja ei ole kiire käyttää korttia. Sitten taas kun mietit, että olet oikeasti siellä Intiassa, kortti suljetaan ja sitä pitäisi pystyä käyttämään kiireessä, niin on hauskuus kaukana. Puhelun hinta 3 euroa minuutti Suomeen, pahimmassa tapauksessa jonottelet aspaan 10-15min ja sieltä ilmoittavat, että korttia ei voida avata uudelleen (jos sulku perustuu tapahtumiin, joita et ole itse tehnyt).

Näitähän pystyy myös omalla toiminnallaan välttelemään:
1) maarajoitukset aina käytössä
2) käteisnostorajojen asettaminen
3) kaikki nettiostokset aina luottokortilla
4) suosi mobiilimaksamista fyysisissä maksutapahtumissa (Apple Pay, Google Pay jne.)
5) älä ole ikinä yhden kortin varassa (mieluiten vähintään kahdesta eri laitoksesta kortit)
Tämähän siinä on riskinä.

Tosin nyt omassa 1. tapauksessani sulku purettiin vaikka oli selvä kortin tietojen vuotamisen aiheuttama väärinkäyttö. Kaksi eri korttiyhtiöstä olevaa korttia kyllä täytyy olla sellaisilla luottorajoilla, että niillä pärjää kummalla tahansa riittävän hyvin jonkin aikaa.

Itselläni tuo turha kortin lukitseminen normaalista nettiostoksesta oli ensimmäinen kerta ikinä. Mietin että oliko sen aikaisemman aiheellisen tapauksen jälkeen jäänyt joku erikoisseuranta vähäksi aikaa päälle.
 
3) kaikki nettiostokset aina luottokortilla

Ei tuossa ole mitään oleellista eroa debit- ja credit-korttien välillä. Molemmissa voi samalla tavalla reklamoida virheelliset maksutapahtumat. Eroa näiden välillä on lähinnä konkurssitilanteissa. Kortinmyöntäjien välillä on toki huomattavasti eroa siinä kuinka jouhevaa reklamaatiokäsittely on.

Yksi vaihtoehto on ottaa käyttöön Revolutin / Wisen / tms. digikortti epämääräisiin nettiostoksiin, niin voi vaihtaa korttinumeroa vaikka joka ostoksen jälkeen tai pitää korttia lukossa silloin kun sitä ei käytä, jolloin on yhdentekevää, jos se vuotaa jostain korkatusta verkkokaupasta. (Ihme ettei mikään suomalainen pankki tarjoa tällaisia.)
 
Ei tuossa ole mitään oleellista eroa debit- ja credit-korttien välillä. Molemmissa voi samalla tavalla reklamoida virheelliset maksutapahtumat. Eroa näiden välillä on lähinnä konkurssitilanteissa. Kortinmyöntäjien välillä on toki huomattavasti eroa siinä kuinka jouhevaa reklamaatiokäsittely on.

Yksi vaihtoehto on ottaa käyttöön Revolutin / Wisen / tms. digikortti epämääräisiin nettiostoksiin, niin voi vaihtaa korttinumeroa vaikka joka ostoksen jälkeen tai pitää korttia lukossa silloin kun sitä ei käytä, jolloin on yhdentekevää, jos se vuotaa jostain korkatusta verkkokaupasta. (Ihme ettei mikään suomalainen pankki tarjoa tällaisia.)
On sillä nyt aika hitonmoinen ero, että katoaako pahimmassa tapauksessa 10 000+ euroa omaa rahaa vai pankin rahaa. Siinä olet oikeassa, että rahat saa takaisin, mutta laskuja on aika ikävä maksaa, jos tili on putsattu tyhjäksi ja reklamaatiot ei yleensä ole mitään yhden tai kahden päivän hommia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 038
Viestejä
4 499 706
Jäsenet
74 324
Uusin jäsen
CapitateSnafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom