Näköjään on eroja korttiyhtiöiden turvallisuusalgoritmeissa. Mulla pamahti kortti (OP) kiinni yllättäen, mistä tuli tekstiviesti että kortti lukittu ja ole yhteydessä korttiyhtiöön puhelinnumeroon x. Apple Pay ilmoitteli tietysti myös heti, että kortti pois käytöstä. Soitin korttiyhtiöön ja syy kortin lukitsemiseen oli kusetusveloitus, suuruus $0,99, jota en ollut itse ehtinyt huomata. Kortin tiedot vuotaneet jostain ja luulen tietävänikin että mistä. Uusi kortti sitten tilattiin samoin tein, onneksi vanhaa sentään pystyi käyttämään odotteluaikana maksuihin kunnes uusi oli saapunut ja käyttöön otettu.
Uusikin kortti napsahti sitten aika pian lukkoon heti tehtyäni yhden ihan normaalin verkkokauppaostoksen. Se ostos osoittautui kortin lukitsemisen syyksi niin kuin arvelinkin. Se oli vähän outo juttu, kun ostin ihan normaalista suomalaisesta ja pitkään toimineesta liikkeestä, tosin melko ison ostoksen ja sellaissta liikkeestä josta en ollut aiemmin ostanut mitään. No nyt ei ole ollut korttiyhtiöllä ollut aihetta syystä tai turhaan lukita korttiani vaikka ostoksia on tullut tehtyä kaikenlaisia.
Parempi tietysti vähän yliherkkäkin seuranta kuin se, että pitää itse huomata kusetukset ja reklamoida niistä ja mahdollisesti tulla maksaneeksikin jotakin huomaamattaan.