Pankit

Olen tehnyt selvityksen pankille rahojeni alkuperästä hyväksytysti.

Eivät siis enää kysele mistä tallettamani rahat ovat peräisin, vaan vaativat tietää paljonko minulla on käteisvaroja jemmassa.

Talletan rahaa , kun ostelen jotain isompaa. Ei ole tarkoitus tallettaa rahaa säilöön pankkiin.
Jemmassa..? Mitä helvettiä..?
 
Olen tehnyt selvityksen pankille rahojeni alkuperästä hyväksytysti.

Eivät siis enää kysele mistä tallettamani rahat ovat peräisin, vaan vaativat tietää paljonko minulla on käteisvaroja jemmassa.

Talletan rahaa , kun ostelen jotain isompaa. Ei ole tarkoitus tallettaa rahaa säilöön pankkiin.
Ei ne kyl huvikseen asiakkaita kiusaa.. ehkä ne on "jännän äärellä". Ei siellä iha tyhmiä ihmisiä ole töissä :) Seuraavaksi ehkä moikkaat verottajaa, ulosottomiestä(jos se jotai kaipaa) ja poliisia, jos vakavempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole mitään laitonta tullut tehtyä.

Huvittavaa vaan, kun lainkuuliaista kansalaista kiusaavat.

Pitää antaa niille vähän viihdykettä ja pyytää tulemaan ne vaikka yhdessä laskemaan rahoja, kun nyt vähän laiskotuttaa...
 
Ei ole mitään laitonta tullut tehtyä.

Huvittavaa vaan, kun lainkuuliaista kansalaista kiusaavat.

Pitää antaa niille vähän viihdykettä ja pyytää tulemaan ne vaikka yhdessä laskemaan rahoja, kun nyt vähän laiskotuttaa...
Ei tuo pankin kysely oletakaan, että kyseessä olisi laittomasti hankittya cashia. Mutta jos käteistalletuksia (joka on tänä päivänä suhteellisen harvinaista) on ollut poikkeuksellisen paljon, on täysin luontevaa, että pankki kyselee sitä sukanvarsitilannetta. Ja tämä luultavasti ihan siksi, että voivat nyöhemmin verrata toteutuneita siirtojasi ilmoittamasi määrään. Jos siirrät ajassa X enemmän käteistä fyrkkaa tilille, kun ilmoittanut, voidaan olettaa, että kyse on veronkiertoyrityksestä.
 
Luulisi heidän osaavan laskea pankiissa erotuksen siitä mitä olen heille ilmoittanut ja mitä olen tallettanut.

Todistettuja rahan alkuperiä on enemmän, kuin mitä olen tallettanut.

Lopetettuja tilejä on monta vielä ilmoittamatta. Tarkoitus ilmoitella niitä taas tarpeen mukaan, kun talletan enemmän rahaa ostaessa jotain kalliimpaa.

Eli velvoittaako laki ilmoittanaan kaikki käteisvarani ? Vai onko taloudellinen asemani yksityisasiani ? Pankki tulkitsee lakia mielivaltaisesti mieleisekseen sitä vääristelemällä, jotta voisi kalastella käteivarojen määrän ?

Edit: Ei kiinnostelisi ilmoitella heille mitään tarkempaa kokonais käteisvarojen summaa, johon voisivat myöhemmin vertailla.
 
Viimeksi muokattu:
Käteisen kysely, niin sen käyttö kuin hallussa oleva määrä, on nykyään ihan normaalia. Kävin viikolla asuntolainakeskustelun Nordean kanssa, enkä ole heidän asiakkaansa tällä hetkellä. Keskustelun lopuksi käytiin samassa puhelussa asiakastuntemusasiat läpi ja siinä tuli vastaan tämä asia.
 
Mutta eikös henkilön taloudellinen asema ole osa yksityisyyttä

Näin toki ennen on ollut, ja pitäisi olla edelleenkin. Mutta nykyisessä valtioiden kontrolloimassa rahamaailmassa olet hyvin herkästi syyllinen, ja oleellisesti sinun on itse todistettava syyttömyytesi. Syyllisyyteen riittää, että tekoälyalgoritmi luokittelee tekosi potentiaalisesti uhkaavaksi. Luulisi että vähän useampi ihminen olisi kiinnostunut yksityisyytensä ja perusoikeuksiensa menettämisestä. Ja kannattaa muistaa että käteisen kieltäminen estäminen on eu:n kärkihankkeita.
 
Asiakkaan tuntemistietoihin sisältyy tieto asiakkaaan taloudellisesta asemasta, joten katsonevat mahdollisen huomattavan käteisvarojen määrän vaikuttavan siihen.

Laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen… 444/2017 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® (3 luku, 3 § kohta 8)

No eihän toi selitys nyt toimi. Kyseinen pankki ei kysy kuinka paljon asiakkalla on rahaa, vaan kuinka paljon hänellä on käteistä. Ja sitä täytyisi olla aika paljon jotta se vaikuttaisi "asiakkaan taloudelliseen tilanteeseen".

Ymmärrän kyllä miten pankki on kiinnostunut säännöllisestä käteisen tallettamisesta sekä sen miten voisivat kysytä tuollaistakin.
 
Suunnilleen näin pankin viesti:

Jos ette ilmoita kaikkia käteisvarojenne määrää x päivään mennessä, niin voimme rajoittaa pankin x palveluita teille.

Edit: Edit: Vaikka olen siis todistanut heille käteisvarojani alkuperiä enemmän, kuin mitä olen tallettanut heille.
 
Sano että miljoona. En tiedä onko yläkanttiin vai alakanttiin todellisten varojesi kanssa mutta kiva nähdä oletko sen jälkeen pankin silmissä parempi, vai huonompi asiakas?
 
Eli jos ilmoitat, että käteistä on 1000 euroa ja ylihuomenna talletatkin tilillesi 100 k€, voi tulla kysymys rahojen alkuperästä. Ei noita kannata ottaa minään henkilökohtaisena kyttäämisenä. Annat niille jonkun sinne päin-luvun ja se riittää.
 
En ihan noin paljon mutta jos näyttää että ihan ehdottomasti haluavat jonkun tiedon, niin antaisin itsekin oikean tiedon mutta reilusti yläkanttiin.
 
Vähän tuumaillukkin samaa, että taidan ilmoittaa pankille reippaasti isomman summan, kuin mitä käteivaroja on niin saa vähän pelivaraa tulevaisuutta ajatellen.
 
Noihin kannattaa suhtautua vaan sellaisena turhaakin turhempana palikkatestinä, mihin tulee antaa vastaukset, jotka eivät ole liikaa tyypillisestä vastauksesta poikkeavia, ja jotka eivät ole ristiriidassa oman aiemman ja tulevan rahaliikenteen kanssa.

Itse joskus alkuun hermostuin noista, kun niitä vuosia sitten alkoi tulla, mutta nyt kun on vastannut niihin eri palveluntarjoajille lukemattomia kertoja, on se vain turha ylimääräinen rutiini, jolla pidetään lailla tähän pakotettujen organisaatioiden prosessit tyytyväisinä.

Laittaa vaan sellaiset vastaukset jotka eivät aiheuta punaisten lippujen nousua, niin siinä se, ja maailma pelastuu ohessa terrorismilta ja kaikelta muultakin pahalta. Jos kiukuspäissään laittaa jotain hassuja tai jättää vastaamatta, tulee siitä vaan turhaa vaivaa, koska voi aiheutua tarve etsiä uusi palveluntarjoaja tai vastailla viranomaisten lisäkysymyksiin, jos rahalaitos joutuu tekemään vastausten johdosta ilmoituksen viranomaisille.

Vähän vastaava kuin USA:han matkustaessa pitää vastata lomakkeelle kysymyksiin tyyliin "oletko terroristi" jne. Täysin turhaa prosessia, jonka joku lainsäätäjä on keksinyt, mutta jota on pakko noudattaa koska laki.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Meneekö pankilta pakka solmuun, jos ilmoittaa sarkastisesti käteisten alkuperäksi huumekaupan ja prostituution?

Itsensä myynti on laillista, kun vain muistat hoitaa verot. Asiakkaat harvemmin haluavat kortilla maksaa seuralaispalveluista ja sessiosta saa 50-250€ jolloin käteistä tulee helposti.

Kuitille pistää vaaditut tiedot ja toimittaa sen pankkiim, niin sillä se vissiin selvenee.
 
Koska itse tarvitsen pankkipalveluitani,
en lähde testaamaan.

Ehkä ihan fiksua. Mikäli on Y-tunnus ja pyörittää sivutoimisena seuralaispalvelua, niin silloin se käteisen alkuperä on aika helposti selitettävissä. Olisi mielenkiintoista nähdä pankkivirkailijan reaktio, kun kertoisi sen seuralaispalvelun tarjoamat palvelut.
 
Ehkä ihan fiksua. Mikäli on Y-tunnus ja pyörittää sivutoimisena seuralaispalvelua, niin silloin se käteisen alkuperä on aika helposti selitettävissä. Olisi mielenkiintoista nähdä pankkivirkailijan reaktio, kun kertoisi sen seuralaispalvelun tarjoamat palvelut.
50v miehenä "elintasovatsan" kera.
 
Ylipäätään outoa jos pankki kysyy käteistä. Itsellä sitä on harvoin, nyt on 20eur. Mitä pankki sillä tiedolla ylipäätään tekee kun käteisen käyttö on muutenkin vähentynyt.

Se mitä nordea itseltä on joskus kysellyt niin nostot/panot keskimäärin kk:ssa. Ilmoitin 500eur joka ei vastaa todellisuutta omalta osaltani kun summat vaihtelee 0-1k välillä per/kk.
 
Käteisen alkuperä – Miksi käteisen alkuperää kysytään talletuksen yhteydessä?

Pankki saattaa kysyä käteisesi alkuperää talletuksen yhteydessä. Syynä on se, että pankilla on lain mukaan velvollisuus tuntea asiakkaansa ja tarvittaessa varmistuttava tilille tulevien rahojen alkuperästä. Tällä tavoin pankissa voidaan varmistua siitä, että talletettavat rahat ovat peräisin laillisesta lähteestä eikä kyseessä ole rahanpesu tai muu väärinkäytös.
Tiedämme, että suurin osa asiakkaistamme on rehellisiä ja varojen alkuperä on laillinen, mutta meidän on esitettävä kysymykset mahdollisimman monelle, jotta löydämme poikkeukset.

Lähde: op.fi
 
Onko foorumilaisten panttikirja asiat kunnossa ? Panttikirjat sähköistettiin 2017 ja pankit jättivät mitätöimättä / palauttamatta kirjallisia panttikirjoja, kun lainat maksettu. Eivät siirrä välttämättä sähköisesti panttikirjaa nimiisi.

Kahdensivat siis panttikirjoja.

Katsottava, että sähköinen panttikirja on omissa nimissä, kun lainat maksettu ( maanmittauslaitos )

Pitää saada kirjallinen mitätöity / kuoletettu panttikirja takaisin.

Jos kirjallista panttikirjaa ei ala löytymään, niin ilmoita asuinpaikkakuntasi käräjäoikeuteen että kirjallinen panttikirja on hävinnyt.

Tuon ilmoituksen jälkeen kirjallinen panttikirja on mitätöity ja sitä ei voi enää väärinkäyttää.

Tarkkaa kuviota en ihan tiedä, kun kämpät realisoitu jo aikoja sitten.

Edit:
Lain mukaan ei mitätöidyn paperisen panttikirjan haltija omistaa kämppäsi / firmasi.

Sähköisessä panttikirja järjestelmässä pitäisi olla merkintä, että paperiset panttikirjat on tuhottu tai mitätöity.
 
Viimeksi muokattu:
Jos pankki kysyy käteisen alkuperää, mikään ei estä sanomasta, marjatulot.
Lain mukaan Suomessa voi kerätä luonnontuotteita ja myydä niitä, esim. mustikat, kantarellit, kävyt jne., verottomana.

Olen itse ahkera käteisen tallettaja, melkeinpä 200 euroa tallentuu Salen kassalla viikossa ja kukaan ei ole koskaan kysellyt mistä rahat ovat ja jos olisi, niin sanoisin marjamyynnistä.
 
Ei ole mitään laitonta tullut tehtyä.

Huvittavaa vaan, kun lainkuuliaista kansalaista kiusaavat.

Pitää antaa niille vähän viihdykettä ja pyytää tulemaan ne vaikka yhdessä laskemaan rahoja, kun nyt vähän laiskotuttaa...

Pankkien tarkoitus on tehdä omistajille rahaa, joten eivät he kyselisi mitään, jos ei olisi lain pakottamaa velvoitetta. Pankit maksavat ihan tolkuttomia summia lakivelvoitteiden täyttämisestä, sillä Nordeassakin taisi viimeisimpien uutisten mukaan olla 3 400 henkilöä töissä talousrikollisuuden torjumisessa. Olisiko tuo vähintään palkkoina jotakin 150 miljoonaa vuodessa.

En usko, että Nordea huutelee Finanssivalvonnalle, että: "Pankkeja he vaan kiusaavat, eivät anna tehdä kunnolla bisnestä."
 
OP, jos liityt omistaja-asiakkaaksi, on päivittäispalvelut käytännössä maksuttomat.
Niillä on joku tarjous vuoden loppuun, oliko vielä ensi vuoden loppuunkin? Eivät ne ainakaan ennen olleet maksuttomia, 3,95 euroa kk (tili ja kortti).

S-pankilla samalla 100 euron liittymismaksulla on pankkipalvelut maksuttomat niin kauan kuin asiakkaalla henki pihisee. 2 korttia ja muut peruspalvelut kuten muuallakin.
Itse suosittelisin köyhälle kyllä S-pankkia ja S-ryhmään keskittämistä. Vaikka köyhä olen itsekin, niin S-pankki säästää vähintään 3,95 / kk palvelumaksuista (OP normihinta omistajalle), mutta myös ruokakaupasta ostamalla kaikkea tarpeellista, mitä muutenkin ostaisi, palauttaa tilille käyttörahaa 1-2 euroa kk. Todellakin suosituksen arvoinen pankki, jos nyt ei pari tietoturvakohua haittaa.

Ja jos joku hakkeri onnistuukin tilille murtautumaan, niin eipä köyhällä ole paljoa mitään vietävää.
 
"Single tap vaatii tuen kaupan maksupäätteen lisäksi myös kuluttajan maksukortilta. Jos oma kortti ei tue toimintoa, maksupääte pyytää syöttämään kortin, kuten tähänkin asti."

Ei munkaan 2028 vanheneva s-visa tuota tue. Tuo on siis vissiin tänä vuonna uusiutunut mutta ei toimi.

Tosin... Tervetuloa S-Pankkiin! | Täyden palvelun pankki
"Single Tap -ominaisuus löytyy S-Pankin Visa -kortteilta ja se toimii Debit- ja Credit-puolilta. "

En sitten tiedä. Mielestäni hiljattain tuli tuo pin kysely s-marketissa. Täytyy katsoa tarkemmin, ehkä tottumuksesta syötin kortin jos sitä ei olisi tarvinnut?
[ single tap s-pankin kortilla ]
Kokeilin k-supermarketin kassalla. Siinäkään ei tullut mitään mainitaa että voisi suoraan näpytellä pin koodin, mutta yritin silti. Ei toimi, kyllä se vaatii sirun käyttöä. Noi kortit on ilmeisesti 5 vuotta voimassa eli tuo mun on uusiutunut viime kesänä.
 
[ single tap s-pankin kortilla ]
Kokeilin k-supermarketin kassalla. Siinäkään ei tullut mitään mainitaa että voisi suoraan näpytellä pin koodin, mutta yritin silti. Ei toimi, kyllä se vaatii sirun käyttöä. Noi kortit on ilmeisesti 5 vuotta voimassa eli tuo mun on uusiutunut viime kesänä.
Single tap S-panklin kortilla Prisman kassalla on ainakin itsellä toiminut. Kortti voimassa vielä 3 vuotta, eli ilmeisesti hieman vanhempi kuin sinulla.
 
Single tap S-panklin kortilla Prisman kassalla on ainakin itsellä toiminut. Kortti voimassa vielä 3 vuotta, eli ilmeisesti hieman vanhempi kuin sinulla.

Minulla toimii 11/25 happanevalla S-ryhmän debitillä online-pin-kysely S-ryhmän liikkeissä yleensä, mutta joskus vaatii edelleen kortin fyysistä syöttämistä (ehkä 10-20% tapauksista?).

Ainakin täällä päin on muuten tosi ärsyttävä bugi/ominaisuus tuossa S-ryhmän maksupäätteiden online-pin-kyselyssä: Kun se kysyy PIN-koodia ja alan sitä näpytellä, käy aina niin, että alkupään numerot eivät mene perille ja vasta viimeinen numero ja ok-näppäimen painallus menevät perille, mistä seuraa valitus virheellisestä PIN:istä ja uudelleen syöttäminen. Siihen on joku ääliö koodannut kehotteen näyttämisen jälkeen tarkoituksella tuntemattoman pituisen viiveen, jonka aikana tehtyjä näppäimen painalluksia ei rekisteröidä. Toimii ok jos käyttäjä on tarpeeksi hidas, mutta jos käyttäjä on nopea, johtaa turhauttavaan lopputulokseen.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 987
Viestejä
4 417 937
Jäsenet
73 258
Uusin jäsen
lu1kero

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom