Pankit

Laitoin pankille sellaiset terveiset että jos nyt ei ala hommat selviämään, niin seuraavaksi pitää pohtia juristia.

Ja ei, en ala avaamaan yhtään enempää. Ottaa vaan suuresti päähän. Olisi muutakin tekemistä kuin setviä tätä.
 
Rahan siirto Nordeasta OP. Ehkä huomenna sitten... Summa tosin sellainen että varmaan tulkitaan rahanpesuksi vähintään.
 
Rahan siirto Nordeasta OP. Ehkä huomenna sitten... Summa tosin sellainen että varmaan tulkitaan rahanpesuksi vähintään.
Helatorstai, eli pyhäpäivä, eikä tainnut Nordea tukea SEPA siirtoja, joten taitaa siirtyä vasta perjantaina...

Edit: Juu, ei Nordea tue SEPA siirtojen lähetystä, vain vastaanottoa...
 
Helatorstai, eli pyhäpäivä, eikä tainnut Nordea tukea SEPA siirtoja, joten taitaa siirtyä vasta perjantaina...

Edit: Juu, ei Nordea tue SEPA siirtojen lähetystä, vain vastaanottoa...

SEPA-siirtoja ihan varmasti tukee, koska käytännössä kaikki suomen- ja euroalueen siirrot ovat nykyisin SEPA-maksuja. Tarkoitit SEPA-pikasiirtoja, joka on siis eri palvelu tavalliseen SEPA-maksuun verrattuna.
 
Laitoin eilen iltapäivällä OP sta Norskiin siirron ja tänään näkyy perillä, helatorstai ei vaikuta.
 
Laitoin eilen iltapäivällä OP sta Norskiin siirron ja tänään näkyy perillä, helatorstai ei vaikuta.
Lähtenyt tuokin kuite jostain syystä etana-sepana. Toisaalla silloin pitäis vaikuttaa, koska helatorstai ei ole pankkipäivä? Norski? Norwegian? Onko niillä sit eri pankkipäivät?
 
Ihmettelin jossain kohtaa, että miten on mahdollista, ettei täysi SEPA-pikasiirto tuki (lähtevät + saapuvat) ole suomalaiselle pankille käytännössä pakollinen. Ihan ylivoimaisen kätevä ominaisuus niin luulin, että asiakkaat vaatisivat sen omaan pankkiin käyttöön.

Mutta eihän SEPA-pikasiirroista moni näemmä tiedä juurikaan edes tässä keskustelussa, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että peruskäyttäjä ei varmaan koskaan ole pikasiirroista kuullutkaan.

Ilman MobilePayn yleisyyttä Nordea, S-Pankki ja muut tuskin tukisivat edes saapuvia SEPA-pikasiirtoja.
 
Ihmettelin jossain kohtaa, että miten on mahdollista, ettei täysi SEPA-pikasiirto tuki (lähtevät + saapuvat) ole suomalaiselle pankille käytännössä pakollinen. Ihan ylivoimaisen kätevä ominaisuus niin luulin, että asiakkaat vaatisivat sen omaan pankkiin käyttöön.

Mutta eihän SEPA-pikasiirroista moni näemmä tiedä juurikaan edes tässä keskustelussa, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että peruskäyttäjä ei varmaan koskaan ole pikasiirroista kuullutkaan.

Ilman MobilePayn yleisyyttä Nordea, S-Pankki ja muut tuskin tukisivat edes saapuvia SEPA-pikasiirtoja.
Joo itsekin seurannut ton yleistymistä ja tyyliin joka pankin sivulla ollu jo vuosia ilmoitus, että lähiaikoina tuki lähetyksillekin tulee tai "tämän vuoden" lopulla. OP tais olla eka ja Danske jossain vaiheessa tuli kans mukaan.

e: esim nordealla ollu tämä teksti varmasti jo vuosia:
Palvelun käyttöönotto on vasta alkuvaiheessa Euroopassa, ja mukana olevien pankkien määrä lisääntyy vähitellen. Pankit ottavat palvelun käyttöön kukin oman aikataulunsa mukaisesti.
SEPA pikasiirron lähettäminen

SEPA pikasiirtojen lähettäminen tulee sinulle mahdolliseksi myöhemmin.

e: s-pankki:
Toistaiseksi S-Pankin asiakkaiden ei ole mahdollista lähettää maksuja SEPA-pikasiirtoina. Tavoitteena on, että lähtevien maksujen SEPA-pikasiirrot tulisivat S-Pankin asiakkaille mahdolliseksi kehitystyön edetessä vuonna 2023.

googlella noita löytää iha "sepa pikasiirto [pankki]"
 
Viimeksi muokattu:
Joo itsekin seurannut ton yleistymistä ja tyyliin joka pankin sivulla ollu jo vuosia ilmoitus, että lähiaikoina tuki lähetyksillekin tulee tai "tämän vuoden" lopulla. OP tais olla eka ja Danske jossain vaiheessa tuli kans mukaan.

e: esim nordealla ollu tämä teksti varmasti jo vuosia:



e: s-pankki:


googlella noita löytää iha "sepa pikasiirto [pankki]"
Näemmä hieman tullut parannusta tähän hiljattain. Säästöpankki julkaissut 12.03.2024 uutisen, jonka mukaan tukevat SEPA-pikasiirtoja nykyään myös lähettäessä.


Eli nyt tuo täysi SEPA-pikasiirtotuki taitaa löytyä OP:lta, Danskelta ja Säästöpankilta.
 
Kyllä siinä ihan oikein ymmärsit. Sitten kun joudut itse näiden asioiden eteen niin huomaat, että kaikkea ei voi tehdä valtuutuksella. Mm. Kela on tästä erinomaisen hyvä esimerkki.

Siis onko kyseisen henkilön verkkopankkitunnukset aiemmin toimineet, nimenomaan selvästi sen jälkeen kun hänet on määrätty edunvalvontaan? Mä kun kuvittelisin että ne lakkaavat itsestäänselvästi toimimasta tuolloin.
 
Kieltämättä outoa että tuon toteutus on kestänyt monella pankilla niin kauan. Tai ymmärrän että lykätään sellaisen ominaisuuden totueutusta jolle on vähän tarvetta. Mutta kyllä toi voisi olla joillekin kuluttajille jopa syy valita kahden pankin välillä. Toi mahdollistaisi kahden yksityishenkilön väliset kaupat isoilla summilla. Tai helpottaisi niiden tekemistä.
 
SEPA-pikasiirtojen täysi tuki tulee viimeistään ensi vuonna kaikkiin suomalaisiinkin pankkeihin.

Lainaus finanssiala.fi:n sivulta

Maksaminen nopeutuu ja huijaaminen vaikeutuu – pikasiirto on tilillä 10 sekunnissa milloin ja missä vain

Maksupalveluntarjoajalla Suomessa ja muissa euromaissa tulee olla valmiudet vastaanottaa pikasiirtoja tammikuussa 2025 ja lähettää niitä lokakuussa 2025. Velvoitteet liittyvät 8.4.2024 voimaantulevaan pikasiirtoasetukseen. Osalla suomalaispankeista SEPA-pikasiirto on jo käytössä, mutta viimeistään lokakuusta 2025 lähtien minkä tahansa pankin asiakas voi lähettää ja vastaanottaa milloin vain euromääräisiä tilisiirtoja, jotka ovat maksun saajalla 10 sekunnin kuluessa.
 
Siis onko kyseisen henkilön verkkopankkitunnukset aiemmin toimineet, nimenomaan selvästi sen jälkeen kun hänet on määrätty edunvalvontaan? Mä kun kuvittelisin että ne lakkaavat itsestäänselvästi toimimasta tuolloin.

Ainakin ne on laitettu toimimaan ja kuten sanoin, Omavahvistuksen PIN-koodia ei tietääkseni pysty edes vaihtamaan ilman, että se asennetaan uudestaan puhelimeen.

Muttta katsotaan, mitä vastaavat, kyselin jo kertaalleen lakimiesketjussa ohjeita mutta ei tullut yhtään..
 
Onko kukaan tehnyt tuota palkkatulon siirtoa s-pankkiin että saa 50€ lahjakortin? Onko tuossa joku catch vai voiko siirtää hetken ajaksi tulot s-pankkiin ja sitten voi siirtää taas muualle?
 
Mutta eihän SEPA-pikasiirroista moni näemmä tiedä juurikaan edes tässä keskustelussa, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että peruskäyttäjä ei varmaan koskaan ole pikasiirroista kuullutkaan.
Joo, itsekin kuulin noista pari vuotta sitten, kun lainasin rahaa henkilölle, jonka elämä ei ole aivan raiteillaan (eikä ole lainkaan tietotekninen tms. ihminen). Hän yritti varmistaa että onhan tilisiirto varmasti SEPA pikana, eikä mulla käsitystä asiasta :)

Viime viikonloppuna pari minuuttia vaille yhdeksän Lidlissä jollain oli viereisellä kassalla oluet jo skannattu, mutta maksu ei onnistunut. Selviteltiin sitten kaiutinpuhelussa onhan lainaraha varmasti liikkunut maksajalta ja että kyllä se yleensä toimii. Että taitaa parhaiten tietää he, joiden täytyy pyytää rahaa usein lainaksi.
 
Laitoin eilen iltapäivällä OP sta Norskiin siirron ja tänään näkyy perillä, helatorstai ei vaikuta.

Riippuu kellonajasta. Ennen klo 14 pitäisi onnistua. Mulla meni pari tuontia myöhempään kun rahan piti siirtyä. Ja googlettelin tosiaan tänään että nyt ei raha liiku mihinkään.
 
Riippuu kellonajasta. Ennen klo 14 pitäisi onnistua. Mulla meni pari tuontia myöhempään kun rahan piti siirtyä. Ja googlettelin tosiaan tänään että nyt ei raha liiku mihinkään.
Edelleenki puhutaan pankista, josta pitäis lähteä pika-sepana. Ei ole noita katkaisu-aikoja normaalitilanteessa. e: ja lähitulevaisuudessa jää kokonaan historiaan, kun tilisiirrot vihdoin kaikilla pankeilla kulkee heti eikä "samana päivänä" tai pankkipäivinä pelkästään.

Mutta eihän SEPA-pikasiirroista moni näemmä tiedä juurikaan edes tässä keskustelussa, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että peruskäyttäjä ei varmaan koskaan ole pikasiirroista kuullutkaan.
Totta.
 
Viimeksi muokattu:
Edelleenki puhutaan pankista, josta pitäis lähteä pika-sepana. Ei ole noita katkaisu-aikoja normaalitilanteessa. e: ja lähitulevaisuudessa jää kokonaan historiaan, kun tilisiirrot vihdoin kaikilla pankeilla kulkee heti eikä "samana päivänä" tai pankkipäivinä pelkästään.


Totta.

Jep, aika harvoin tulee itse liikuteltua summia tililtä suuntaan tai toiseen. Kuvitellaan että olisin eilen halunnut ostaa vaikka auton, tai tänään... siirtämällä rahaa tilille. Niin eipä olisi onnistunut, mutta se on tätä nykyaikaa näköjään.

Alkuperäiseen asiaan vielä, piti pankista saada yks tärkeä paperi kellonaikaan pvm x mennessä viimeistään. ASAP! Kaksi soittoa, yksi chatti eri päivinä viikon sisällä. Lopulta soittivat takaisin että se on nyt heiltä vähän unohtunut, ja loppu on postin hoivissa että toivotaan parasta. Tulihan se sieltä melko viime hetkillä.
 
Linkissa kerrotaan kuinka Aktia siirtyy luottokorteissa systeemiin jossa vain luotto lyhenee vain 3%

Tama on se oma henkilokohtainen syy olla kayttamatta luottokorttia kun en koskaan muista tai tieda lyheneeko koko velka automaattisesti vai lahteeko systeemi pyorittamaan omaa rahanteko konettaan. Silloin talloin kun maksan luottokortilla niin jo seuraavana paivana siirren kortille ostoksen verran rahaa ettei vahingossakaan jaa luotolle.
 
Voiko puhelimella mobiilipankissa tehdyn tilisiirron perua, joka lähtenyt tililtä saman tien, mutta koska vastaanottajalla eri pankki, niin ei näy heti vastaanottajalla? Mietin tässä kuinka isot ovat riskit jos teen ~1000€ Tori-kaupat luotettavan oloisen tyypin kanssa, eikä jakseta pelata käteisellä (eikä esim. Mobilepaylla) ja ostajalla Nordea ja Itsellä S-Pankki. Tililtä veloitettua kotimaista tilisiirtoa ei minun mutuni mukaan voi peruuttaa? Dansken demosovellushuijaus taas on hyvin tiedossa.
 
Tililtä veloitettua kotimaista tilisiirtoa ei minun mutuni mukaan voi peruuttaa?
Vastasit itse itsellesi? :) Mut muuten tohon; näkyy vastaanottajallasi 99% varmasti huomenna, jos näihin aikoihin tilisiirron teet (tai vaikka aamulla vasta).
 
Voiko puhelimella mobiilipankissa tehdyn tilisiirron perua, joka lähtenyt tililtä saman tien

Ei voi. Pankit saattaa joskus holdata siirtoja lisävahvistuksia varten jos siirrossa on jotain epäilyttävää (rahanpesuepäily, tunnettu huijaus tms), mutta pääsääntöisesti sinne meni kun maksu lähtee.
 
Jos siirrän, tai ainakin yritän siirtää rahaa... OP to S-pankki, niin tuleeko tekstari kysely avainluku listasta? Vai meneekö mobiililla eri tavalla.

Lievästä vitutuksesta johtuen en ole vielä kokeillut. Ja oma kämmi tässä on että puhelinnumero vaihtui ja vanhaa numeroa ei enää ole mihin se txt tulisi.
Eikä se numeron vaihtokaan mikään tuosta noin vaan juttu ole, vaan pitää varata aika konttorille ja mennä sinne henkilökohtaisesti henkkareiden kanssa. Että on paska systeemi.:facepalm:
 
Jos siirrän, tai ainakin yritän siirtää rahaa... OP to S-pankki, niin tuleeko tekstari kysely avainluku listasta? Vai meneekö mobiililla eri tavalla.

Lievästä vitutuksesta johtuen en ole vielä kokeillut. Ja oma kämmi tässä on että puhelinnumero vaihtui ja vanhaa numeroa ei enää ole mihin se txt tulisi.
Eikä se numeron vaihtokaan mikään tuosta noin vaan juttu ole, vaan pitää varata aika konttorille ja mennä sinne henkilökohtaisesti henkkareiden kanssa. Että on paska systeemi.:facepalm:
Taitaa olla OP:n ominaisuus tämä pakollinen pankissa käynti näinkin yksinkertaisessa asiassa. Nordealla onnistuu soittamalla kunhan kirjautuu puhelimella omalla tunnuksella aspaan.
 
Jos siirrän, tai ainakin yritän siirtää rahaa... OP to S-pankki, niin tuleeko tekstari kysely avainluku listasta? Vai meneekö mobiililla eri tavalla.

Lievästä vitutuksesta johtuen en ole vielä kokeillut. Ja oma kämmi tässä on että puhelinnumero vaihtui ja vanhaa numeroa ei enää ole mihin se txt tulisi.
Eikä se numeron vaihtokaan mikään tuosta noin vaan juttu ole, vaan pitää varata aika konttorille ja mennä sinne henkilökohtaisesti henkkareiden kanssa. Että on paska systeemi.:facepalm:

Vastaan nyt itselleni. Mobiilisti sain siirrettyä OP --> S-pankki. Rahat näkyi samalla sekunnilla toisella tilillä(ni).

Sitten maanantaina hakemaan avainlukulista S konttorista. Sitten varaamaan aikaa OP:n konttoriin että saan numeron vaihdettua... mobiilissa ja varmaan nettipankissakin voi vaihtaa numeron, mutta sinne jää kummittelemaan se vanha numero, mikä pitää saada pois.
 
Kyllä alkaa kunnolla tökkimään Nordean palveluiden huonontuminen, viime kuussa poistettiin verkkopankista ottaa tiliote miltä tahansa ajalta. Viimeisin tulee kuukauden viiveellä. No nyt kun tarvisin sitä ei ole tullut verkkopankkiin,eikä saa konttorilta muuta kuin ajan varaamalla ja ensimmäinen vapaa ensi viikolla, Ei vittu mitä touhua.
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
Taitaa olla OP:n ominaisuus tämä pakollinen pankissa käynti näinkin yksinkertaisessa asiassa. Nordealla onnistuu soittamalla kunhan kirjautuu puhelimella omalla tunnuksella aspaan.
Vastaan nyt itselleni. Mobiilisti sain siirrettyä OP --> S-pankki. Rahat näkyi samalla sekunnilla toisella tilillä(ni).

Sitten maanantaina hakemaan avainlukulista S konttorista. Sitten varaamaan aikaa OP:n konttoriin että saan numeron vaihdettua... mobiilissa ja varmaan nettipankissakin voi vaihtaa numeron, mutta sinne jää kummittelemaan se vanha numero, mikä pitää saada pois.
Itsellä onnistu lisävahvistusnumeron vaihto (johon ei ollut pääsyä enää) ihan soittamalla. Meni vaa tenttailussa/henkilöllisyyden vahvistamisessa melko pitkään. Mulla ongelma johtu, ku ei menny tunnareiden siirto uuteen puhelimeen iha nappiin ja sit ei enää päässyt kirjautumaan ilman tota tekstaria.
 
Itsellä onnistu lisävahvistusnumeron vaihto (johon ei ollut pääsyä enää) ihan soittamalla. Meni vaa tenttailussa/henkilöllisyyden vahvistamisessa melko pitkään. Mulla ongelma johtu, ku ei menny tunnareiden siirto uuteen puhelimeen iha nappiin ja sit ei enää päässyt kirjautumaan ilman tota tekstaria.

Noniin, soitin OP:lle tänään. Kaikennäköistä kyselyä mitä missä milloin... onneks oli tuossa kuukausi sitten käynyt konttorilla säätämässä näiden numeroiden kanssa, ja henkkarit toki kysyttiin. Kun osasin sanoa päivämäärän milloin kävin ja muut systeemit, niin asia hoituikin puhelimessa.
Kun ei ihan joka vuosi tarvi tuolla fyysisesti käydä, niin nyt pelasti äskeinen vierailu ja tunnistautuneena soittaminen. Vanha numero veks mitä ei enää ole olemassakaan, uusi (vanha mutta pankille uusi) tilalle niin vot.
Ja sain sitten tärkeän laskun hoidettua, myöhässä muttei mennyt tolkuttomaan myöhään.
 
Kyllä alkaa kunnolla tökkimään Nordean palveluiden huonontuminen, viime kuussa poistettiin verkkopankista ottaa tiliote miltä tahansa ajalta. Viimeisin tulee kuukauden viiveellä. No nyt kun tarvisin sitä ei ole tullut verkkopankkiin,eikä saa konttorilta muuta kuin ajan varaamalla ja ensimmäinen vapaa ensi viikolla, Ei vittu mitä touhua.
Ei tuo sentään taida olla pysyvästi poistumassa, vanhempia vaan saa hetkellisesti aspan kautta nyt kun uudistuu.
 
Onko tosiaan noin. Kuulostaa oudolta. Jotenkin luulisi että toukokuun tiliote tulee ihan lähipäivinä.
Ei taida olla ihan noin, esimerkiksi 1.5. on tullut huhtikuun tiliote itsellä. En ymmärrä myöskään miksi konttorille pitäisi varata aikaa, jos pitää tiliote pyytää aspasta?
 
Ei taida olla ihan noin, esimerkiksi 1.5. on tullut huhtikuun tiliote itsellä. En ymmärrä myöskään miksi konttorille pitäisi varata aikaa, jos pitää tiliote pyytää aspasta?

Sitä itsekin ihmettelin kun kävin konttorilla ja sain vastaukseksi että kassa palveluista voi vain nostaa ja tallettaa nykyään.
 
Taitaa olla OP:n ominaisuus tämä pakollinen pankissa käynti näinkin yksinkertaisessa asiassa. Nordealla onnistuu soittamalla kunhan kirjautuu puhelimella omalla tunnuksella aspaan.
Olen siirtänyt S-pankista Sveaan 5 000 euroa viime vuonna ja hyvin meni ilman käyntiä tai soittoa. Ainoastaan sms-vahvistuskoodi tuli.

Bnk Norwegianiin meni vähän enemmän aikoinaan, 20 000 euroa eikä siinäkään tekstarikoodia enempää.
 
Kiitos Handelsbankenin asiakkuus siirretään S-Pankkiin jossa asiakkuus ennestään kahdella varatilillä (toinen otettu kun vielä säädyllistä korkoa maksettiin mutta nyt turha) . Myös on debit-kortti johon vaimolla rinnakkaiskortti ja credit-kortti. Nyt tulossa taas uusi tili. Käsittääkseni rahastoni siirtyy S-Pankkiin myös.
Mutta onko tietoa siirtyykö Handelsbankenin suoraveloitukseni automaattisesti S-Pankin tilille vai joudunko siirtämään kaikki käsin? Jos näin niin harkitsen vakavasti muuta pankkia S-Pankin tilalle joka salasi kuukausia tietomurtoa. Eli onko pankkia joka siirtäisi nuo Handelin suoraveloitukset omaan pankkiinsa ettei minun tarvitsisi niitä kirjata?
 
Ainakin muista pankeista siirtyessä S-pankkia voi valtuuttaa siirtämään suoraveloitukset ja e-laskut pankkiin, ja lopettaa vanhassa tilit ja kortit.

Asiakkuuden eivät voi lopettaa, se täytyy tehdä itse vanhaan pankkiin. Luulisi, että sinun tapauksessa kaikki siirtyy automaattisesti.
 
Olen siirtänyt S-pankista Sveaan 5 000 euroa viime vuonna ja hyvin meni ilman käyntiä tai soittoa. Ainoastaan sms-vahvistuskoodi tuli.

Bnk Norwegianiin meni vähän enemmän aikoinaan, 20 000 euroa eikä siinäkään tekstarikoodia enempää.

Heillä oli kyse vahvistukseen käytettävän puhelinnumeron vaihtamisesta. Erityisesti Myrkyllä tilanteessa ei sitä vanhaa puhelinumeroa enää ollut käytössään.


Kiitos Handelsbankenin asiakkuus siirretään S-Pankkiin jossa asiakkuus ennestään kahdella varatilillä (toinen otettu kun vielä säädyllistä korkoa maksettiin mutta nyt turha) . Myös on debit-kortti johon vaimolla rinnakkaiskortti ja credit-kortti. Käsittääkseni rahastoni siirtyy S-Pankkiin myös.
Mutta onko tietoa siirtyykö Handelsbankenin suoraveloitukseni automaattisesti S-Pankin tilille vai joudunko siirtämään kaikki käsin?

Mitäköhän kautta sä olet asiasta kuullut jos ajattelet että sun täytyy tehdä juuri mitään. Sun asiakkuutesi siirtyy s-pankille. He toteuttavat sen. Et sinä.
 
Ainakin muista pankeista siirtyessä S-pankkia voi valtuuttaa siirtämään suoraveloitukset ja e-laskut pankkiin, ja lopettaa vanhassa tilit ja kortit.

Asiakkuuden eivät voi lopettaa, se täytyy tehdä itse vanhaan pankkiin. Luulisi, että sinun tapauksessa kaikki siirtyy automaattisesti.
Mitäköhän kautta sä olet asiasta kuullut jos ajattelet että sun täytyy tehdä juuri mitään. Sun asiakkuutesi siirtyy s-pankille. He toteuttavat sen. Et sinä.

Katsoin vielä Handelin viestittelyt aiheesta ja siellähän se olikin:

"Verkkopankkisopimukset ja e-laskutilaukset eivät siirry S-Pankkiin
Saat hyvissä ajoin lisätietoja verkkopankkisopimuksen avaamisesta S-Pankissa. Asiakkuutesi sujuvan siirtymisen varmistamiseksi sinulla on hyvä olla Handelsbankenin tai jonkin toisen pankin verkkopankkitunnukset voimassa ennen asiakkuuden siirtymistä.

Nykyisiä e-laskutilauksiasi ei siirretä S-Pankkiin. Saat myöhemmin tarkemmat ohjeet e-laskutilausten tekemiseen ja muihin maksupalveluihin S-Pankissa. "

Tiesin kyllä tottakai että tili siirtyy automatic mutta jotenkin takaraivossa oli että e-laskut ei siirry ja näinhän se olikin.
No odotellaan niitä S-pankin ohjeita.
 
OP on vaihtanut avainlukulistan vanhasta kätevästä luottokortin kokoisesta vihkoon... Onhan tuo heikkonäköisille parempi, mutta miten tuota mukana kuljettaa jos esim. matkassa pitää luottokorttimaksu esim. junalippua ostatessa vahvistaa... Olisivat edes tarjonneet vaihtoehtona toista kokoa...

Siirretty toisesta ketjusta. Onko joku erityinen syy ettet käytä Mobiiliavainta samaan asiaan? Kulkee luurin mukana, joka kulkee oletettavasti joka tapauksessa aina mukana.
 
Siirretty toisesta ketjusta. Onko joku erityinen syy ettet käytä Mobiiliavainta samaan asiaan? Kulkee luurin mukana, joka kulkee oletettavasti joka tapauksessa aina mukana.

Itse en luota minkään mobiililaitteen tietoturvaan. Omasta mielestäni täysin käsittämätöntä että käyttäjä voisi ikinä tehdä ja vahvistaa maksun yhdellä ja samalla laitteella. Tämän pitäisi olla ehdottoman kiellettyä.

Joku päivä nämä tullaan korkkamaan ja menetykset tulevat olemaan tuhansia tai kymmeniätuhannsia.
 
Itse en luota minkään mobiililaitteen tietoturvaan. Omasta mielestäni täysin käsittämätöntä että käyttäjä voisi ikinä tehdä ja vahvistaa maksun yhdellä ja samalla laitteella. Tämän pitäisi olla ehdottoman kiellettyä.

Joku päivä nämä tullaan korkkamaan ja menetykset tulevat olemaan tuhansia tai kymmeniätuhannsia.
Itsellä ei taas tulis mieleenkää vilautella avainlukulistaa päivittäin junassa ym. missä on paljon ihmisiä ympärillä. Valokuvan saa kauempaakin kuin niskan takaa.

Mobiiliavainta käyttäessä rosvo tarttee sun käyttäjätunnuksen ja sun puhelimen. Puhelimessa on lisäksi jokin vahva tunnistautumistapa oltava käytössä ja tän jälkeen rosvo tarttee vielä mobiiliavain-salasanan. Puhelimen kadotessa sen saa lukittua ja katoamisen huomaa nopeasti.
Avainlukulistan kohdalla pitää pölliä se lista tavalla tai toisella (esim. valokuvaamalla tai huijaamalla) ja saada haltuunsa käyttäjätunnuksen lisäksi salasanan. Ei ole laiteriippuvainen. Avainlukulistan vuotamisesta ei välttis ole edes tietoinen.

Riskinsä molemmissa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en luota minkään mobiililaitteen tietoturvaan. Omasta mielestäni täysin käsittämätöntä että käyttäjä voisi ikinä tehdä ja vahvistaa maksun yhdellä ja samalla laitteella. Tämän pitäisi olla ehdottoman kiellettyä.

Joku päivä nämä tullaan korkkamaan ja menetykset tulevat olemaan tuhansia tai kymmeniätuhannsia.

En oikein ymmärrä, mitä ajat takaa. Sekä avainlukulistalla että tunnuslukusovelluksella maksun voi maksaa ihan millä tahansa laitteella. Siihen käy jokainen maailman tietokone tai kännykkä. Sen lisäksi tarvitaan se 2FA-metodi: avainlukulista tai sinun oma puhelimesi. Ei tässä ole mitään eroa. Kummassakin tapauksessa jos se 2FA katoaa, olet kusessa. Se ei ole lainkaan oleellista, että maksat maksun samalla tai eri laitteella. Jos se 2FA-puhelimesi katoaa vääriin käsiin, niin sen tilin voi korkata vaikka olisi estetty saman laitteen käyttäminen maksamiseen ja vahvistamiseen. En siis ehkä ymmärrä kritiikkiäsi. Joka tapauksessa tarvitset aina sekä 2FA-välineen että salasanan/sormenjäljen.

Todellisuudessa tunnuslukusovellukset ovat parantaneet pankkiasioinnin tietoturvaa ja vähentäneet onnistuneita kalasteluyrityksiä. Lomakkeisiin kirjoitettavat koodit ovat luenteeltaan tietoturvattomia, ne on helppo varastaa, saada käyttäjä kirjoittamaan ne väärään lomakkeeseen ja lipukkeet myös katoavat helposti. On vain hyvä että niille on tietoturvallisempi vaihtoehto. Suurin osa nykyisistä varkauksista johtuu siitä, että niitä avainlukuja annetaan väärille tahoille milloin minkäkin huijauksen

Puhelimessa kannattaa pitää vahvaa lukitusta. Ja jos luuri katoaa, ottaa yhteys pankkiin. Mutta tietoturvasi luultavasti paranisi jos unohtaisit avainlukulistat.
 
Mutta tietoturvasi luultavasti paranisi jos unohtaisit avainlukulistat.

Harvassa taitaa olla edelleen pankit, joissa avainlukulistan käytön saa kokonaan estettyä. Tunnuslukusovelluksen saattaa saada asennettua uuteen puhelimeen vanhan avulla, mutta jos sitä ei ole, kysytäänkin koodeja avainlukulistalta. Joten lista täytyy edelleen pitää varmassa tallessa, vaikka sitä ei päivittäisessä käytössä kannatakaan käyttää.
 
Harvassa taitaa olla edelleen pankit, joissa avainlukulistan käytön saa kokonaan estettyä. Tunnuslukusovelluksen saattaa saada asennettua uuteen puhelimeen vanhan avulla, mutta jos sitä ei ole, kysytäänkin koodeja avainlukulistalta. Joten lista täytyy edelleen pitää varmassa tallessa, vaikka sitä ei päivittäisessä käytössä kannatakaan käyttää.

Ei Nordean kohdalla tarvitse välttämättä lainkaan avainlukulistoja. Jos esim. on mobiilivarmenne, voi sillä aktivoida uuden laitteen sovelluksen. Mutta se ei ollujt pointti, pointti on se että tietoturva paranee kun ei käytä avainlukulistoja jokapäiväisessä asioinnissa ja kannat listaa mukana taskussa. Ei tähän vaikuta se jos kerran 5 vuodessa joutuu listaa käyttämään kun laite katoaa. Tietenkin pitää olla keino aktivoida uusi 2FA jos vanhaan ei pääse käsiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Joten lista täytyy edelleen pitää varmassa tallessa, vaikka sitä ei päivittäisessä käytössä kannatakaan käyttää.
Mutta se ei ollujt pointti, pointti on se että tietoturva paranee kun ei käytä avainlukulistoja jokapäiväisessä asioinnissa ja kannat listaa mukana taskussa. Ei tähän vaikuta se jos kerran 5 vuodessa joutuu listaa käyttämään kun laite katoaa. Tietenkin pitää olla keino aktivoida uusi 2FA jos vanhaan ei pääse käsiksi.
Tämä onkin mielestäni erinomainen tapa. Tunnuslukulista on vain varalla, mutta se on olemassa. On siis järkevän varmatoiminen tapa aktivoida uusi laite yllättävän tarpeen tullessa, ja sujuva turvallinen tapa päivittäiseen käyttöön ei tästä kärsi.

En edes säilytä listaa kassakaapissa vaan joskus se on jopa mukana. Hyödyn silti siitä, että listaa ei tosiaan tarvitse esim. tuulettaa junassa. Siinä tilanteessa että lista katoaisi tai varastettaisiin satunnaisesti, tästä aiheutuva vaara on pienempi kuin käyttötapahtumaan liittyvässä täsmähyökkäyksessä, jossa olisi kiinteä salasana urkittu ja väärinkäyttö jopa voisi onnistua.

Sitten kyllä kiukuttaa kun listat poistetaan käytöstä jollakin kerralla "käyttäjien ehdoilla uudistuessa" ja tilalle tulee jotain epäluotettavaa paskaa.
 
En ole varma onko tämä keskustelu vai android keskustelu fiksumpi paikka, ehkä laitan molempiin.

Huomasin että Nordean mobiiliäppi on lakannut toimimasta ja sanoo virhesanomaa että mahdollisesti haitallisia ohjelmia käytössä. Pikaisella googletuksella selvisi että Nordean äppi tsekkaa Accessibility oikeudet läpi ja jos siellä on oikeudet ohjelmalla joka on asennettu Play storen ulkopuolelta, niin Nordean äppiä ei voi käyttää.

Omassa tapauksessa Nordean äppi lähtee toimimaan heti kun täppää Accessibility oikeuden pois Cube ACR helperiltä (tarvitaan puheluiden automaattiseen nauhoitukseen). Eli tämä infoksi jos muut törmää samaan ongelmaan. Pitää miettiä olisiko tähän jotain workaroundia, eli että asentais tuon vaikka Amazonin tai Samsungin kaupasta yms, mutta tuskin jeesaa. Androidin oma Talkback oli myös blockkilistalla, mutta Nordea whitelistasi sen.
 
En ole varma onko tämä keskustelu vai android keskustelu fiksumpi paikka, ehkä laitan molempiin.

Huomasin että Nordean mobiiliäppi on lakannut toimimasta ja sanoo virhesanomaa että mahdollisesti haitallisia ohjelmia käytössä. Pikaisella googletuksella selvisi että Nordean äppi tsekkaa Accessibility oikeudet läpi ja jos siellä on oikeudet ohjelmalla joka on asennettu Play storen ulkopuolelta, niin Nordean äppiä ei voi käyttää.

Omassa tapauksessa Nordean äppi lähtee toimimaan heti kun täppää Accessibility oikeuden pois Cube ACR helperiltä (tarvitaan puheluiden automaattiseen nauhoitukseen). Eli tämä infoksi jos muut törmää samaan ongelmaan. Pitää miettiä olisiko tähän jotain workaroundia, eli että asentais tuon vaikka Amazonin tai Samsungin kaupasta yms, mutta tuskin jeesaa. Androidin oma Talkback oli myös blockkilistalla, mutta Nordea whitelistasi sen.
Kävin ton appin sivulla ja veikkaisin, että tää oikeus on ongelma pankki-appille?
Näyttökuva 2024-06-07 kello 12.25.56.png

e: tai toi "allow restricted settings", jota toi kans vaatii. Ihan aiheesta nordea ei salli. Tuskin muutkaan pankit. Vuoden vanha artikkeli tosin Cube ACR Helper
 
Viimeksi muokattu:
Tuliko kenellekään muulle S-pankilta korkotarjous verkkopankkiin/mobiilipankkiin mainoksena?

Talleta varman päälle
Hyödynnä korkotarjous ja tee 12 kk:n talletus S-Määräaikaistilille. Talletuskorko 3,60 % on vuotuinen korko ja se pysyy samana koko talletusajan. Tarjous koskee 3.-28.6.2024 tehtyjä talletuksia.

Tällaista korkoa olisi juuri nyt tarjolla jos tekee 12 kk määräaikaisen talletussopimuksen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 788
Viestejä
4 499 086
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom