Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No korjaan, että ei toki koulunoenkiltä, mutta kun alkaa olemaan 10v työelämäss,ä niin tolla tasolla pitäisi olla. Ainakin pk-seudulla. Mulla 15 alaista, kolmen palkka alkaa nelosella, neljän kutosella ja loput vitosella. Ikähaarukka 30-60v.

Tässä tietoa DI:en palkoista 2024
![]()
Työmarkkinatutkimuksen mukaan vakituisessa työsuhteessa olevan diplomi-insinöörin mediaanipalkka oli 5 732 euroa ja keskiarvopalkka 6 202 euroa kuukaudessa lokakuussa 2024. Vuoden 2024 aikana valmistuneiden diplomi-insinöörien vastaavat palkkaluvut olivat 3 900 ja 4 055 euroa.
Kannattaa huomioida, että DI mediaanipalkoissa on karkeasti mediaanikokemus alalla eli onko sitten lähemmäs 20v työkokemusta, niin noista luvuista on hankala katsella aloituspalkkoja. Aloituspalkkojen osalta on sitten omat tilastot.Saatoin siis myydä itseni hieman halvalla vastikään sisään. Vm -24 tietoturva-DI, tuolloin ei oikein mitään kosketusta omaan alaan -> vuoden työttömänä, kunnes harjoittelun kautta konsulttifirmaan tietoturvakonsultiksi ja aloituspalkka 3700€/kk (+joku vuosikorotus).
Tämä meni sukkana sisään sopimukseen, joten olisiko esimiehellä ollut joku nelosella alkava luku mielessä... Vähän hankalaa oli löytää oman alan aloituspalkoista tietoja, piti lähinnä käyttää softakehittäjän palkkaa sekä noin yleisesti DI:n aloituspalkkaa referenssinä ja tähän ynnäillä ja miinustaa jollain logiikalla. Tämä ketju on ollut erittäin hyvä referenssi joten kiitos siitä, mutta yllättävän vähän täälläkin tietoturvataustaisia.
Eipä siinä, lopulta sain kengän sisään ovenrakoon joten olen erittäin tyytyväinen. Onhan tässä jo tulevat palkkatasot mielessä ja maltillisemmalta tasolta hyvä ponnistaa...? Jos parin vuoden päästä alkaisi palkka jo vitosella, liekö kuinka realistista.![]()
No sinun (ja tässä maailman)tilanteessa kannattaa vain myydä itsensä sisään. Toki jos ei yhtään tinkinyt niin varmaan olisi enemmänkin voinut saada, mutta antaahan tuo nyt mahdollisesti helpommin nostovaraa. Firmaa tietämättä epäilen että saisit kahtena vuotena peräkkäin 20% korotuksen, mutta parin vuoden jälkeen jos sopiva homma löytyy (muualta) niin...Saatoin siis myydä itseni hieman halvalla vastikään sisään. Vm -24 tietoturva-DI, tuolloin ei oikein mitään kosketusta omaan alaan -> vuoden työttömänä, kunnes harjoittelun kautta konsulttifirmaan tietoturvakonsultiksi ja aloituspalkka 3700€/kk (+joku vuosikorotus).
Tämä meni sukkana sisään sopimukseen, joten olisiko esimiehellä ollut joku nelosella alkava luku mielessä... Vähän hankalaa oli löytää oman alan aloituspalkoista tietoja, piti lähinnä käyttää softakehittäjän palkkaa sekä noin yleisesti DI:n aloituspalkkaa referenssinä ja tähän ynnäillä ja miinustaa jollain logiikalla. Tämä ketju on ollut erittäin hyvä referenssi joten kiitos siitä, mutta yllättävän vähän täälläkin tietoturvataustaisia.
Eipä siinä, lopulta sain kengän sisään ovenrakoon joten olen erittäin tyytyväinen. Onhan tässä jo tulevat palkkatasot mielessä ja maltillisemmalta tasolta hyvä ponnistaa...? Jos parin vuoden päästä alkaisi palkka jo vitosella, liekö kuinka realistista.![]()
Huono tuuri yhdistettynä ehkä heikkoon työnhakuun (olin aivan liian kauan jälkikäteen katsottuna eräässä firmassa missä oli tie pystyssä) johti siihen, että löysi itsensä tekemästä väikkäriä. Sinnehän joko haetaan tai tavalla tai toisella ajaudutaan. Olen nyt ihan tyytyväinen, sillä on sentään kiinnostavia oman alan töitä, eikä palkka ihan karmea ole suhteessa siihen millasella on joutunut aikaisemmin olemaan töissä.Saako kysyä että miten ihmeessä olet KTM:n papereilla noin huonoilla tuloilla?![]()
Noinhan se asia on ja on enemmän vähemmän tuurista kiinni pääseekö siellä firmassa etenemään "toimistoassistentista" eteenpäin, vai onko sitten ikuisesti se "toimistoassistentti". Jollei tuollaisesta ajoissa ymmärrä lähteä, se ei kovin hyvältä CV:ssä näytä jos on tehnyt jotain outoa hommaa aika kauan ylikoulutettuna ja lopputulemana voi olla niiden toimistoasserin hommien tekeminen ikuisesti.No jos vaikka ekonomi tekee toimistoassistentin tai kirjanpitäjän tmv. tehtäviä, totta kai käypä palkka on toimistoassistentin tai kirjanpitäjän palkka. Missään oikeassa firmassa ei makseta 2,5 kiloeuron palkka tehtävästä, johon oikeasti vaaditaan KTM:n tutkinto. Tai jos vaaditaan, niin silloin se vaatimus ei kyllä ole validi, koska joka tapauksessa henkilö joka töihin suostuu tuolla palkalla, ei voi olla pätevä.
Ja anteeksi 3dfx, tämä ei ole henkilökohtainen loukkaus.
Minusta ei huono aloituspalkka jos alalta ei kokemusta. Oon toki vain inssi mutta pääsin ton kokoiseen pohjapalkkaan inflaatio huomioon ottaen about 5 vuoden työsuhteen jälkeen. Muistaakseni kaikki liikevaihto mitä olin siihen mennessä tehnyt oli miljoonan euron luokkaa, ensimmäinen vuosi tai puolitoistahan meni siihen että aloin edes tuottaa firmalle projekteista voittoa. Sittemmin vaihtanut työpaikkaa palkan korottamiseksi pariin otteeseen, mutta kyllä tosi matalalta tuli aloitettua palkan kanssa. Ratkaisevaa minusta on saada jalka oven väliin ja päästä kartuttamaan sitä omaa ammattitaitoa, tehtävien haastavuuden ja onnistumisien mukaan sitten toivotetaan hyvää palkkakehitystä sinulle tulevaisuudessaSaatoin siis myydä itseni hieman halvalla vastikään sisään. Vm -24 tietoturva-DI, tuolloin ei oikein mitään kosketusta omaan alaan -> vuoden työttömänä, kunnes harjoittelun kautta konsulttifirmaan tietoturvakonsultiksi ja aloituspalkka 3700€/kk (+joku vuosikorotus). Ei pk.
No jaa, tuossa vaiheessa uraa tuo on parempi vaihtoehto kuin yli-hinnoitella itsensä jolloin se paikka olisi voinut jäädä kokonaan saamatta. Varsinkin kun amk-inssit kilpailevat samoista työpaikoista.Saatoin siis myydä itseni hieman halvalla vastikään sisään. Vm -24 tietoturva-DI, tuolloin ei oikein mitään kosketusta omaan alaan -> vuoden työttömänä, kunnes harjoittelun kautta konsulttifirmaan tietoturvakonsultiksi ja aloituspalkka 3700€/kk (+joku vuosikorotus). Ei pk.
Minusta ei huono aloituspalkka jos alalta ei kokemusta. Oon toki vain inssi mutta pääsin ton kokoiseen pohjapalkkaan inflaatio huomioon ottaen about 5 vuoden työsuhteen jälkeen. Muistaakseni kaikki liikevaihto mitä olin siihen mennessä tehnyt oli miljoonan euron luokkaa, ensimmäinen vuosi tai puolitoistahan meni siihen että aloin edes tuottaa firmalle projekteista voittoa. Sittemmin vaihtanut työpaikkaa palkan korottamiseksi pariin otteeseen, mutta kyllä tosi matalalta tuli aloitettua palkan kanssa. Ratkaisevaa minusta on saada jalka oven väliin ja päästä kartuttamaan sitä omaa ammattitaitoa, tehtävien haastavuuden ja onnistumisien mukaan sitten toivotetaan hyvää palkkakehitystä sinulle tulevaisuudessa![]()
Ei se itse itsensä alihinnoittelu aina törkeään hyväksikäyttöön johdapari vuotta sitten kun itse puuhasin alanvaihtoa, taustalla toistakymmentävuotta autokorjaamoilla edeten rasva-apinasta sähköjänikseksi ja lopulta manageriksi, eli koko mahdollinen urapolku loppuun asti. Inssin paperit oli tässä kohtaa vielä vuoden päässä tulevaisuudessa. Noh, eihän mulla ollut hajuakaan mitä pyytää liksaa kun haastattelussa niin pitkälle päästiin että toivetta kysyttiin, menin sitten samalla tasolla millä korjaamoa tuli johdettua, pyynti 3600e/kk. Rekrytoija tähän sitten totesi, jooooooo, me ollaan mietitty hieman suurempaa summaa sulle. Karvan alle 6000e oli sitten se heidän tarjous, joten ei paljon tarvinnu harkita xDDD energia-alalla liikkuu raha vähän eri tavalla.
Riippuu vähän missäpäin. Alakanttiin tuo pyyntösi minusta kuulostaa etelärannikon silmin, mutta maakunnissa saattaa olla asia toisin.Itsellä meni myös jotain viiden vuoden luokkaa amk-insinöörinä, että pääsi noihin tuloihin.
Asiasta toiseen, minkälaista palkkatoivetta yksikönpäällikön pestistä voisi esittää? Edellisellä työnantajalla on paikka avoinna. Suoria alaisia muutama tiiminvetäjä, mutta kaikki yksikön 50+ työntekijää kuuluisi alaisuuteen myös. Lisäksi johtoryhmätyöskentelyä jollain tasolla. Energiateollisuudessa kyseinen pesti.
Suoraa linjaesimieskokemusta itsellä ei ole, mutta projektipäällikkönä on tullut projektitiimejä vedettyä ja ohjattua.
Vähän mietin, että 6k€/kk voisin pyytää ja mahdollisesti suostua 5,5k€. Onko tuo itsensä halvalla myyntiä, utopiaa vai ihan realistinen odotus palkkatasosta?
Korjaamopäällikkö, mutta ala on varsin kitsaasti palkattu, varsinkin suurimpien ketjujen ulkopuolella ja täällä periferiassaIhan uteliaisuudesta, 3600e/kk korjaamon työnjohtajana / huoltoneuvojana vai korjaamo- / huoltopäällikkönä?
Riippuu vähän missäpäin. Alakanttiin tuo pyyntösi minusta kuulostaa etelärannikon silmin, mutta maakunnissa saattaa olla asia toisin.
No tässä tapauksessa melkein osaan sanoa, että jatkuu, jos en ole missannut jotain isoa energia-alan toimijaa satakunnassa. Katso vaikka sellaisia henkilöitä kateellisuuslistasta joiden voisi olettaa pääsevän ko. tuloihin. Yllätäviä nimiä puuttuu. Varsinkin jos kyse on kokonaispalkkamallista.Satakunnassa ja vähän nuuka palkanmaksaja ainakin perus asiantuntijatasolla. Päällikkötason tehtävissä en tiedä jatkuuko sama palkkapolitiikka.
Toimari löytyi kateellisuuslistoilta kun huvikseni aikoinaan tarkastin, mutta muita en ole tutkinut. Tokkopa sieltä montaa nimeä löytyy, mutta hyvä idea.No tässä tapauksessa melkein osaan sanoa, että jatkuu, jos en ole missannut jotain isoa energia-alan toimijaa satakunnassa. Katso vaikka sellaisia henkilöitä kateellisuuslistasta joiden voisi olettaa pääsevän ko. tuloihin. Yllätäviä nimiä puuttuu. Varsinkin jos kyse on kokonaispalkkamallista.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.