Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Varmasti myös näin, mutta on se silti jotenkin mieletöntä jos liki 40% bruttopalkasta tulee päivystyksistä ja ylitöistä. Tässä kohtaa voidaan miettiä jo, että eikö tuo ole jo ihan normaalia työtä tuossa kohtaa? Kyllähän sitä nauratti itseänikin aikoinaan, kun noita päivystyksiä tein ja samalla tottakai sitä tiliä sillä. Goodwillinä vaan mentiin ja osa sai korvauksia ja osa taas ei niinkään. Jotenkin vaan tuntuu oudolta et peruspalkka on joku 90k ja päivystysten kanssa 152k. Kuten sanoin, ton pitäisi olla se pohjapalkka jos se kerta on oikeasti noin kriittistä.
Mutta jos se olisi pohjapalkka niin silloin työaika pitäisi sopparissa olla myös viikonloppuisin ja valmis tulemaan töihin fiksaamaan ongelmat keskellä yötä, jos päivystys sitä vaatii. Eli ei sitä päivystyksen saamaa palkkaa ansaitsisi vain tekemällä 8h päivässä 8-16 välillä.

Varmasti myös näin, mutta on se silti jotenkin mieletöntä jos liki 40% bruttopalkasta tulee päivystyksistä ja ylitöistä. Tässä kohtaa voidaan miettiä jo, että eikö tuo ole jo ihan normaalia työtä tuossa kohtaa? Kyllähän sitä nauratti itseänikin aikoinaan, kun noita päivystyksiä tein ja samalla tottakai sitä tiliä sillä. Goodwillinä vaan mentiin ja osa sai korvauksia ja osa taas ei niinkään. Jotenkin vaan tuntuu oudolta et peruspalkka on joku 90k ja päivystysten kanssa 152k. Kuten sanoin, ton pitäisi olla se pohjapalkka jos se kerta on oikeasti noin kriittistä.
Voin tietysti vain omalta kohdaltani vastata, mutta näen tuossa selvän eron mitä on pakko tehdä palkkansa eteen. Voi mennä hiustenhalkomiseksi, mutta palkka+lisät muodossa sinulla on vähintäänkin teoreettinen mahdollisuus vaikuttaa paljonko extraa teet. Edellisessä firmassa oli kokonaispalkka ja työnantaja käytti sitä kyllä täysin hyväkseen. Vielä alueella, jossa vaihtoehtoisia työnantajia ei montaa ollut.

Totta kai se työmäärä, haastavuus ja työajat vaikuttavat palkaan. Nopealla googlettamisella esim sairaanhoitajan peruspalkka 2700 ja mediaani 3400.

Myös tuohon ulkomaiden palkkatasoon vertaaminen tuntuu typerältä, kun ei tiedetä verrataanko piilakson vai Delhin liksoihin. Mutta oli kumpi vain, niin työviikon pituus ei varmasti ole 37,5h..
Omasta mielestä suomessa saa sen peruspalkan kyllä (toki toimesta riippuen) todella vähällä työllä

Tämä kuvaa melko hyvin tätä Suomen köyhyyttä. Jotta pääsee edes jotenkin vastuuta kuvaavaan palkkatasoon, pitää tehdä ylitöitä ja päivystyksiä ja vaikka mitä. Muualla maailmassa tuo olisi se palkka, jota maksettaisiin suoraan. Onneksi edes näin pääsee ansioille täällä.
Mulla on kuukausitulot 7500€, mut viime vuodelta palkka 145000€. Tuli bonuksien ja optioiden kautta, normaalisti ehkä 100k.

Johtajana suht niche alalla ja työ oli viime vuonna niin paskaa, että mielelläni tyytyisin peruspalkkaan jos kuorma olisi jotenkin kestävällä tasolla.

Hyvää ja mielenkiintoista keskustelua tuo pohjapalkka vs. palkka lisien kera vs. kokonaispalkka. Tuohon liittyy monta asiaa ja näkökulmia on monia että se on hyvä aihe keskustella...ei varmasti ole yhtä ratkaisua miten kannattaisi tai pitäisi olla vaan tilanteet vaihtelee ja Suomessa on tosi yleistä tuo että erilaiset lisät on palkassa iso osa.

Itse olen tottunut tekemään toimistohommaa toimistotyöajalla mutta toisaalta jos on ollut tarvetta niin olen omasta halusta yleensä joustanut niin että saan tunnit yksi-yhteen (*). Harvoin ylitöitä, mutta ei se minua haittaa jos ei vaadita tai pakoteta duuniin vaan jos joskus tarvii joku homma tehdä ja se helposti onnistuu niin teen. Toisaalta jos TA käyttää hyväksi joustavuutta ja on koko ajan paine tehdä extraa niin ei hyvä. Näistähän aina kannattaa keskustella myös TA suuntaan. Olen ihan tyytyväinen että työaika on 08-16 ja sen jälkeen ei tarvi sykkiä jos ei itse halua, en todellakaan haluaisi jotain reilumpaa kokonaispalkkaa jos se useammin tarkottaisi jotain pakollista ilta-/viikonlopputyötä.

(*) mulla on ollut duunikavereita jotka tekee suht reilustikin ylitöitä ja ei kirjaa niitä mitenkään..eli ei edes liukumia ja tuo on kyllä ihan typerää "joustamista" työntekijältä

Hyvää ja mielenkiintoista keskustelua tuo pohjapalkka vs. palkka lisien kera vs. kokonaispalkka. Tuohon liittyy monta asiaa ja näkökulmia on monia että se on hyvä aihe keskustella...ei varmasti ole yhtä ratkaisua miten kannattaisi tai pitäisi olla vaan tilanteet vaihtelee ja Suomessa on tosi yleistä tuo että erilaiset lisät on palkassa iso osa.

Itse olen tottunut tekemään toimistohommaa toimistotyöajalla mutta toisaalta jos on ollut tarvetta niin olen omasta halusta yleensä joustanut niin että saan tunnit yksi-yhteen (*). Harvoin ylitöitä, mutta ei se minua haittaa jos ei vaadita tai pakoteta duuniin vaan jos joskus tarvii joku homma tehdä ja se helposti onnistuu niin teen. Toisaalta jos TA käyttää hyväksi joustavuutta ja on koko ajan paine tehdä extraa niin ei hyvä. Näistähän aina kannattaa keskustella myös TA suuntaan. Olen ihan tyytyväinen että työaika on 08-16 ja sen jälkeen ei tarvi sykkiä jos ei itse halua, en todellakaan haluaisi jotain reilumpaa kokonaispalkkaa jos se useammin tarkottaisi jotain pakollista ilta-/viikonlopputyötä.

(*) mulla on ollut duunikavereita jotka tekee suht reilustikin ylitöitä ja ei kirjaa niitä mitenkään..eli ei edes liukumia ja tuo on kyllä ihan typerää "joustamista" työntekijältä
Meillä projektiluonteista työtä ja liukumat käytössä. Saa olla - 40h ja maksimissaan +120h. Noita ei kummemmin valvota vaan jokaiseen työntekijään luotetaan, että pysyy näiden raamien sisällä. Toki esihenkilöiltä saattaa tulla kyselyä milloin meinasit hyödyntää kun rajoja lähestytään.
Ei makseta ulos rahana.

Moni hyödyntää kesölomien yhteyteen eli lomat voivat olla hyvinkin 4vko+3vko putkeen. Joululomat myös tavallista pidemmät. Itselle sopii oikein hyvin. Ei syki liikaa rahan toivossa ja noita kertyy aika helposti kuitenkin. Satunnaisia pe-ma pätkiä voi pitää vapaana jos projektit antavat myöden. Perheellisenä ukkona oikein hyvä systeemi.

Ite "menetin" liukumat muutama vuosi sitten positionoston yhteydessä - eli ei enää ole varsinaista työaikaa. Vähän se on ehkä itestäki kiinni, mutta tulee vähintään samat tunnit tehtyä kuten ennenki. Eli liukumia kertyis varmaan se 50-100h vuodessa, jos kertyis. Ennen noita poltteli sitten saldovapaina ym. Nythän en voi enää ottaa saldovapataa vaan aina pitää polttaa lomapäivä. Eipä tämä sinänsä haittaa ja varmaan se näkyy palkassa - mutta onhan se jonkinlaista ilmaista ylityötä. En ole oikein keksinyt miten korrektisti luovisin joskus ylim. vapaita jne. Noh onneks ei sentään enempää ylim. tunteja tai esim. viikonloppuja tai iltoja yli 18.00 tartte sentään notkua töissä.

Ite "menetin" liukumat muutama vuosi sitten positionoston yhteydessä - eli ei enää ole varsinaista työaikaa. Vähän se on ehkä itestäki kiinni, mutta tulee vähintään samat tunnit tehtyä kuten ennenki. Eli liukumia kertyis varmaan se 50-100h vuodessa, jos kertyis. Ennen noita poltteli sitten saldovapaina ym. Nythän en voi enää ottaa saldovapataa vaan aina pitää polttaa lomapäivä. Eipä tämä sinänsä haittaa ja varmaan se näkyy palkassa - mutta onhan se jonkinlaista ilmaista ylityötä. En ole oikein keksinyt miten korrektisti luovisin joskus ylim. vapaita jne. Noh onneks ei sentään enempää ylim. tunteja tai esim. viikonloppuja tai iltoja yli 18.00 tartte sentään notkua töissä.

Vinkki: Käytä tuota "ei ole varsinaista työaikaa" samalla tavalla itsesi eduksi kuin firmankin eduksi. Eli kun sinulla ei ole varsinaista työaikaa, niin voit ihan hyvin pitää myös vapaata silloin kun siltä tuntuu. Älä anna tuon "ei työaikaa" homman palvella vain firmaa, vaan ota joustoa omaksi eduksesikin. Minä esim. laitan surutta outlookiin ja teamsiin viestin, että olen pois tänään, enkä kysele tai selittele kellekään mitään. Viestistä saavat sitten selville milloin olen taas tavoitettavissa.

Jos liukumat on ns. pakollista venymistä ja maksetaan/pidetään 1:1 niin onhan se ihan paskaa. Toki vielä paskempaa on jos on kk palkalla eikä liukumia ja silti pitää venyä.

Liukumat niin, että työntekijä venyy kun itselle sopii ja jos tulee työnantajalta venymispyyntö niin se ylitöinä.

En keksinyt minne muualle laitan tämän... Miten tuo työttömyyskassamaksu menee nykyään? Omaverossa kun tekee uutta verokorttia, niin on kohta "Työttömyyskassamaksut", niin siellä lukee " Vähennyskelpoisia maksuja eivät ole työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksut ". Ja tilinauhassa näkyvä "Ay-jäsenmaksu" on juurkin tuo "työmarkkinajärjestön jäsenmaksu"? Ymmärsinkö oikein, että sitä nyt ei tarvitse laskea tälle vuotta ollenkaan?

En keksinyt minne muualle laitan tämän... Miten tuo työttömyyskassamaksu menee nykyään? Omaverossa kun tekee uutta verokorttia, niin on kohta "Työttömyyskassamaksut", niin siellä lukee " Vähennyskelpoisia maksuja eivät ole työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksut ". Ja tilinauhassa näkyvä "Ay-jäsenmaksu" on juurkin tuo "työmarkkinajärjestön jäsenmaksu"? Ymmärsinkö oikein, että sitä nyt ei tarvitse laskea tälle vuotta ollenkaan?
Kaksi eri asiaa. Työttömyyskassamaksu on vähennyskelpoinen.

Vinkki: Käytä tuota "ei ole varsinaista työaikaa" samalla tavalla itsesi eduksi kuin firmankin eduksi. Eli kun sinulla ei ole varsinaista työaikaa, niin voit ihan hyvin pitää myös vapaata silloin kun siltä tuntuu. Älä anna tuon "ei työaikaa" homman palvella vain firmaa, vaan ota joustoa omaksi eduksesikin. Minä esim. laitan surutta outlookiin ja teamsiin viestin, että olen pois tänään, enkä kysele tai selittele kellekään mitään. Viestistä saavat sitten selville milloin olen taas tavoitettavissa.
Sama homma. Toimii molempiin suuntiin. Jouluna reilu pari viikkoa lomaa ja kesällä pidän kanssa extra. Tai jos tarvitsee hoitaa omia hommia niin hoidan.

Sitten on toisaalta erinäisiä työmatkoja ja muita jolloin tulee pahimmillaan 16h työpäiviä helposti paljonkin.

Itselleni sopii hyvin kun ei kukaan käyttää mitään ja ainoa mikä ratkaisee on että työt tulee tehtyä, eikä niihin käytetty aika.

Omasta liitostasi selvinnee, mikä osuus tuosta Ay-jäsenmaksusta on työmarkkinajärjestön jäsenmaksua (vähennyskelvoton) ja mikä maksuun sisältyvää työttömyyskassamaksua (vähennyskelpoinen). Tilinauhasta tuota et näe, koska työnantaja maksaa tuon könttänä liitolle.

Omasta liitostasi selvinnee, mikä osuus tuosta Ay-jäsenmaksusta on työmarkkinajärjestön jäsenmaksua (vähennyskelvoton) ja mikä maksuun sisältyvää työttömyyskassamaksua (vähennyskelpoinen). Tilinauhasta tuota et näe, koska työnantaja maksaa tuon könttänä liitolle.
Kiitos, pitääpä liitosta kysellä mikä tuo vähennyskelpoinen osuus on.

Jäsenmaksun suuruuden voi tarkistaa myös työttömyyskassojen yhteisjärjestön sivuilta.
Kuulun Teollisuusliittoon, niin tuo A-Kassa (Avoin työttömyyskassa).

Jäsenmaksu - A-Kassa Avoin Työttömyyskassa Tuolla sivuilla sanotaan näin; "

Työttömyyskassan jäsenmaksu on verovähennyskelpoinen.

A-kassa ilmoittaa tiedot maksamistasi jäsenmaksuista Verohallinnolle automaattisesti. Nämä tiedot otetaan huomioon esitäytetyssä veroilmoituksessa. Sinun ei siis tarvitse itse tehdä mitään.

Eli Omaverossa "Työttömyyskassamaksut" voi laittaa/jättää tyhjäksi?

Kuulun Teollisuusliittoon, niin tuo A-Kassa (Avoin työttömyyskassa).

Jäsenmaksu - A-Kassa Avoin Työttömyyskassa Tuolla sivuilla sanotaan näin; "

Työttömyyskassan jäsenmaksu on verovähennyskelpoinen.

A-kassa ilmoittaa tiedot maksamistasi jäsenmaksuista Verohallinnolle automaattisesti. Nämä tiedot otetaan huomioon esitäytetyssä veroilmoituksessa. Sinun ei siis tarvitse itse tehdä mitään.

Eli Omaverossa "Työttömyyskassamaksut" voi laittaa/jättää tyhjäksi?
Kyllä se lopullisessa verotuksessa lasketaan oikein. Verokorttia tilatessa sillä on pieni vaikutus siihen, paljonko saa kuukausittain nettona käteen.

Kyllä se lopullisessa verotuksessa lasketaan oikein. Verokorttia tilatessa sillä on pieni vaikutus siihen, paljonko saa kuukausittain nettona käteen.
Eli kannattaako siihen "Työttöämyyskassamaksut" kohtaan laskea tämän vuoden Ay-jäsenmaksut kokonaisuudessaan vai laittaa "Janishell" tyyliin tuo 96e (vähennyskelpoinen työttömyyskassamaksu)?

Eli kannattaako siihen "Työttöämyyskassamaksut" kohtaan laskea tämän vuoden Ay-jäsenmaksut kokonaisuudessaan vai laittaa "Janishell" tyyliin tuo 96e (vähennyskelpoinen työttömyyskassamaksu)?
Niitä ammattiliiton jäsenmaksuja ei voi enää vähentää verotuksessa, eli niiden ilmoittaminen on turhaa. Tuo työttömyyskassan jäsenmaksu on sen verran pieni, että se ei merkittävästi muuta sitä lopullista verotusta, joten on sama jättää se pois koska se jäsenmaksu kyllä huomioidaan lopullisessa verotuksessa.

Näin se varmaan pitäis tehä. Toki esihenkilö on about joka pv muhun 1-3 kertaa kontaktissa ja hän on se joka myös ne lomat kuittaa. Vähän kirjoittamaton sääntö nyt vielä, ei oikeen hajua mitä se tuumais jos tuliski OoO viestiä ilman anottua lomapäivää..

Näin se varmaan pitäis tehä. Toki esihenkilö on about joka pv muhun 1-3 kertaa kontaktissa ja hän on se joka myös ne lomat kuittaa. Vähän kirjoittamaton sääntö nyt vielä, ei oikeen hajua mitä se tuumais jos tuliski OoO viestiä ilman anottua lomapäivää..

Joku tuossa kuviossa mättää. Miksi ihmeessä esimies kontaktoi noin usein? Kerta viikkoon olisi vielä ok, mutta tuo alkaa kuulostaa jo mikromanageeraamiselta.

Joku tuossa kuviossa mättää. Miksi ihmeessä esimies kontaktoi noin usein? Kerta viikkoon olisi vielä ok, mutta tuo alkaa kuulostaa jo mikromanageeraamiselta.
Ei se esimies aina ole pelkkä esimies vaan voi tehdä ihan oikeitakin töitä. Kyllähän sitä nyt työtehtävissä tulee paljon kontaktia päivässä.

Lasket tehdyt tunnit plus-puolelle ja ilmoitat, että teit xx-päivänä näin paljon ylimääräistä, niin sen takia pidät sitten nyt "liukuman". Ei siinä pitäisi olla kummempaa ongelmaa. Ekan tällaisen viestin jälkeen voit esihenkilöltä kysyä, että haluaako se tietää näistä jatkossa.

Itselläni saattaa esimies soittaa jopa 6 kertaa ennen ruokatuntia. Ja siihen WhatsApp viestit päälle. Tosin useimmiten sillä on jotain kysyttävää kuin manageroitavaa. Toimitusjohtajakin saattaa joskus soittaa useamman kerran päivässä.

Sotkeudun varmaan vähän liikaa vähän kaikkiin projekteihin ja oon ehkä se keneltä on aina helppo kysyä kun kuvittelen olevani ainaki suht kärryillä mitä ympärillä tapahtuu. Eli yleensä ihan työhön liittyviä perusasioita ja mielipitern kyselyjä, ehkä olen hänen ns. oikea kätensä niin matalalla kynnyksellä kyselee. En koe, että suoranaisesti mun omia tekemisiäni mikromanageeraa.

Lasket tehdyt tunnit plus-puolelle ja ilmoitat, että teit xx-päivänä näin paljon ylimääräistä, niin sen takia pidät sitten nyt "liukuman". Ei siinä pitäisi olla kummempaa ongelmaa. Ekan tällaisen viestin jälkeen voit esihenkilöltä kysyä, että haluaako se tietää näistä jatkossa.
Kyl se varmaan pitäis tähän suuntaan lähteä avaamaan peliä. Tuntuu vaan ettei monikaan "seniori"-portaasta tätä oikein tee tai ainakaa mitään yleistä ohjeistusta ei ole miten tilantessa pitäis toimia. Toki tottakai mäkin käyn hammaslääkärit ja kuntosalit "työajalla", että en siellä orjallisesti päivystä. Mutta arviolta toi 50-100h vuodessa tulee ehkä ylim duunia mitä ennen sai saldovapaaksi.

No enpä nyt tiedä. Itse olen usein monta kertaa päivässä yhteydessä useisiin henkilöihin joiden esimies olen. Pakko olla että hommat sujuvat kun tehdään myös paljon samaa hommaa.

Mä oon ajatellut, että täällä bonuksia on vähemmän… Mut ehkä se vaan johtuu siitä, että vertailuna on monesti USA.

Meillä on siis peruspalkka ja kerran vuodessa bonukset joiden määrä vaihtelee, mulla max 20% peruspalkasta, viimeksi 15%. Bonukset lähtee vasta director / senior architect tasolta.

Siihen päälle optioita joissa 100% toteuma olisi noin 50% peruspalkasta, mutta maksimi n. 100%. Käytännössä en ole koskaan saanut enempää kuin sen 50% ja joskus en penniäkään. Noita ei ole edes joka vuosi, mut olen laskenut, että keskimäärin on tullut 20% peruspalkasta (keskiarvo 3v yli). Joskus on ollut myös osakepalkkioita jotka käytännössä kuin optiot mutta ilman ehtoja.

Ylitöistä en ole saanut rahaa missään työpaikassa 25v, plussaa kertyy ja yli 40h leikataan pari kertaa vuodessa pois.

Ja se vertailu esim. jenkkeihin jäi uupumaan. Suomessa optiot joutuu käytännössä maksamaan heti koska verot lankeaa kun ne myönnetään ja loppuvuoden verot ampuu ylös.

Mun ymmärtääkseni jenkeissä verot maksetaan vasta myydessä, eli voit säilyttää osakkeita pitkäänkin. Se luo tilanteen jossa firmaan uskovilla työntekijöillä voi olla paljonkin osakkeita ajan myötä ja sen kautta optioiden kannustava vaikutus jatkuu vielä sen jälkeen kuin ne menee maksuun. Toki jenkeissä niitä myös jaellaan paljon laajemmin jolloin kyse ei ole vaan siitä, että johtajilla on voitettavaa.

Suomessa optiot joutuu käytännössä maksamaan heti koska verot lankeaa kun ne myönnetään

No voihan ne verot maksaa rahalla, ei niitä optioita tarvitse siihen käyttää? Jos siis optiolla tarkoitat nyt tässä sitä, että optio oikeuttaa sinua ostamaan osakkeen joskus tulevaisuudessa tänään määritetyllä hinnalla.

No enpä nyt tiedä. Itse olen usein monta kertaa päivässä yhteydessä useisiin henkilöihin joiden esimies olen. Pakko olla että hommat sujuvat kun tehdään myös paljon samaa hommaa.

No ehkä se sitten riippuu hommista. Oma esimies kontaktoi ehkä maksimissaan pari kertaa kuukaudessa. Alkaisi tulle itselle sellainen olo ettei luoteta, jos jatkuvasti olisi kimpussa.

No voihan ne verot maksaa rahalla, ei niitä optioita tarvitse siihen käyttää? Jos siis optiolla tarkoitat nyt tässä sitä, että optio oikeuttaa sinua ostamaan osakkeen joskus tulevaisuudessa tänään määritetyllä hinnalla.
Suomen startup puolella ainakin ongelmia optioiden ja miten niitä verotetaan kanssa. Monella jää optiot lunastamatta veropolitiikan vuoksi ja lopussa rikastuvat vain sijoittajat kun osakkeet palautuvat firmalle. Asiasta syväluotaavampi uudehko podcasti alla

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=78htL9HRN58

Niitä ammattiliiton jäsenmaksuja ei voi enää vähentää verotuksessa, eli niiden ilmoittaminen on turhaa. Tuo työttömyyskassan jäsenmaksu on sen verran pieni, että se ei merkittävästi muuta sitä lopullista verotusta, joten on sama jättää se pois koska se jäsenmaksu kyllä huomioidaan lopullisessa verotuksessa.
Joo näin vähän ajattelin itsekin.

Statistiikka

Viestiketjuista
298 289
Jäsenet
81 479
Uusin jäsen
skeskinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom