Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli vastaan tuossa linkkaria selaillessa yksi "Rising Star -jatkokoulutus", jossa Vincit tarjoilee mahdollisuutta kouluttaa tulevaisuuden tekijöitä jne. ja joukossa on FullStack developeria, SAP Technical consultanttia jne. joihin he kouluttavat "AI-natiiveja" tmv. duunareita.
Yhteinen piirre näissä oli kuitenkin hieman silmiinpistävä, 3000€ kk-liksa vuoden mittaisen koulututuksen ajan. Ymmärrän, että kyse on koulutuksesta ja liksa on varmaan korkeampi sen jälkeen, mutta kuka IT-alalla lähtee vaihtamaan alaa tai kouluttautumaan tolla liksalla?
En tiedä onko mulla jotenkin laput silmillä tai onko vaan käynyt tuuri tms., mutta teen ihan tavallista service deskiä (sekä ulkoista että sisäistä) ja liksa on huomattavasti tota korkeampi.

Itse olen vastaavanlaisia ohjelmia ollut suunnittelemassa aiemmin IT alalla ja yleensä niihin tulee enemmän ihmisiä IT sektorin ulkopuolelta, jolloin 3000€ voi olla ihan hyväkin palkka. Yllättävää tuossa on enemmänkin ohjelman pituus, vuosi on aika pitkä aika. Ehkä siinä on ajateltu että saavat sidottua nuo ihmiset vuodeksi hommiin tuolla liksalla ennen kuin lähtevät firmaa vaihtamaan.

• Tykkää
Reactions: eba
Itse olen vastaavanlaisia ohjelmia ollut suunnittelemassa aiemmin IT alalla ja yleensä niihin tulee enemmän ihmisiä IT sektorin ulkopuolelta, jolloin 3000€ voi olla ihan hyväkin palkka. Yllättävää tuossa on enemmänkin ohjelman pituus, vuosi on aika pitkä aika. Ehkä siinä on ajateltu että saavat sidottua nuo ihmiset vuodeksi hommiin tuolla liksalla ennen kuin lähtevät firmaa vaihtamaan.
Joo, linkkarin puolella puhuivat, että iso osa ton ohjelman aiemmista läpäisijöistä on vieläkin Vincitillä duunissa. Mitä itse firmasta tiedän, niin ainakin on läpinäkyvää meininkiä ja ajatuksella luotu firman "käsikirja" jne. missä on arvot määritelty.

Tietyillä aloilla vain taivas on rajana (no tietty tunnit vuorokaudessa) ylitöiden määrällä. Esmes lääkäreillä päivystämällä ekstraa tai toimimalla osa-aikaisena yksityisellä voi tehdä tiliä, mutta siitä kyllä verotetaankin ihan mukavasti. Menetettyyn vapaa-aikaan nähden ei ole kyllä sen arvoista. Toki ainahan voi julkipuolella joukkoirtisanoutua ja pestata itsensä aivan pöljällä palkalla takaisin samoihin hommiin, koska muitakaan tekijöitä ei ole eikä saada. Näinhän kävi eräällä sote-alueella silmälääkärien toimesta ja ovat nyt koviten palkattua henkilökuntaa mitä sairaalasta löytyy, mukaan lukien aivan ylin johto. Kyllähän se toki vähän kypsyttää piireissä, kun palkkaus tällä hetkellä 3xosaston ylilääkärin liksa

Minä olen iloinen veronmaksaja. Tienaan mielestäni ihan hyvin, joten verojakin tulee jonkun verran maksettua. Mutta heikommista pitää pitää huolta, sellainen maa joka niin ei tee ei ole elämisen arvoinen.
Mäkin olen lähtökohtaisesti suhteellisen iloinen veronmaksaja. Kuitenkin viimeaikoina on myönnettävä että on vituttanut kun narratiivi on ollut niin kahtia jakava ja syyllistävä.

Esim. jollen ole väärin ymmärtänyt on tuleva ”rikkaiden veroale” pitkälti sitä, että laitetaan marginaaliveron katto 53% alapuolelle nykyisen 58% sijaan. Se on edelleen todella korkea, ja jotta siitä pääsee hyötymään pitää siis olla todella iso veronmaksaja.

Tähän väliin disclosure, että vaikka tienaan suht hyvin, en kuitenkaan niin paljoa että olisin tuon veroaleen isojen voittajien joukossa.

Tätä sitten esitetään muodossa, että ”kattokaa miten paljon rikkaiden verot laskee” tai ”noi ei osallistu hyvinvointivaltion ylläpitoon”. Jos olet kova työntekijä ja kiitoksen sijaan saat koko ajan vaan moitteita niin miten se motivoi? Ja tajuaakohan poliitikot jotka käyttää tota retoriikkaa, että luodessaan me vs noi vastakkainasettelun he luovat sitä samaan aikaan myös toiseen suuntaan?

Yritin eilen ettiä yhtä tutkimusta jossa oli vertailtu veroastetta eri palkoille Euroopassa muttei löytynyt. Ehkä koska veronmaksajien keskusliitto oli julkaissut samantapaisen äskettäin ja siihen on niin paljon viitteitä jokapuolelta. Sisältö pitkälti sama, mutta veronmaksajat ovat jättäneet alle 30k/v tienaavat pois. Varmaan koska sen myötä ne olisivat tajunneet miten hyvä tilanne heillä on ja poistuneet järjestöstä. Kuva kaappauksena, ja käsittääkseni trendi jatkuu samanlaisena eteenpäin. Eli 20k/v maksaa siis paljon vähemmän veroja kuin verrokkimaat.

Kyllä on hyvä pitää heikoista huolta, mutta olisi oikeasti hyvä myös tajuta mikä todellisuus on. Korkeatuloiset eivät ole ainoita jotka maksavat merkittävästi länsi-Eurooppalaisia maita enemmän veroa, se alkaa jo mediaanin yläpuolelta. Ja alapuolella taas maksetaan poikkeuksellisen vähän. Tämä on myös syy miksi monissa vertailuissa vaikuttaa ettei Suomen verotus ole poikkeuksellisen korkea - koska puolelle se ei ole ja se tuottaa keskiarvon joka näyttää kohtuulliselta.

IMG_4107.jpeg

Omat vanhemmat tienaa n. 3000e/kk bruttona, vaikka molemmat ovat olleet yli 30 vuotta työelämässä poislukien vanhempainvapaat. Meininki on melko karua tavallisen tallaajan näkökulmassa, varsinkin kun otetaan huomioon, että joutuvat tekemään kolmivuorotöitä, pitämään autoa ja kasvattamaan lapsia näillä tuloilla.
Ehkä olisi heille vielä karumpaa jos vain toinen olisi töissä 6000€/kk brutolla. Käteen jäisi meinaan paljon vähemmän.

Kyllähän nuo ensivuoden veromuutokset vähä muillekin tuloluokille vaikuttavat
1765985045884.png

Tuota en oikein kyllä ymmärrä että miksi noita alimpien tuloluokkien veroja lähdetään kiristämään nuo kiristykset on varmasti sataprosenttisesti pois kierrosta ja pois pienyrittäjiltä?
Työhuone ja työmarkkinajärjstöjen vähennyksen poiston kun vielä tuohon lisää niin miinukselle kyllä menee koko listan alkupuolisko.

1765985045884.png

Tuota en oikein kyllä ymmärrä että miksi noita alimpien tuloluokkien veroja lähdetään kiristämään nuo kiristykset on varmasti sataprosenttisesti pois kierrosta ja pois pienyrittäjiltä?
Työhuone ja työmarkkinajärjstöjen vähennyksen poiston kun vielä tuohon lisää niin miinukselle kyllä menee koko listan alkupuolisko.

Työttömyyskassasta saa sen verovähennyksen, vaikka sillä ei olisikaan mitään merkitystä. Aaria-kassan vuosimaksu on jotain 72€. En itse koe tuota ay-jäsenmaksuvähennyksen poistoa miksikään merkittäväksi asiaksi. Noiden ay-liittojen jäsenmaksut ovat monella alalla kovat ja esimerkiksi PAM:in jäsenmaksu on 1.50%.

Työhuonevähennyksiä ei ole jokainen ikinä saanutkaan varsinkaan haalariduunari, joten tuo työhuonevähennyksen poisto iskee vain niihin korkeakoulutettuihin ja isotuloisempiin.

Tuokin taulukko yksinään saa närästystä aikaan kun siinä kerrotaan vain kuinka paljon verotus muuttuu. Hirveä jupina hyvätuloisten veronkevennyksistä. Laittaisivat samaan taulukkon sen veromäärän jota tuo muutos koskee.

Tuon taulukon viimeisemmän verojen vähennys kuullostaa äkkiseltään hyvin isolta summalta. Mutta jos otetaan huomioon se, että kyseinen henkilö maksaa veroa vuodessa about 127 000 EUR, niin ei se enään niin isolta muutokselta tunnukkaan. Ja vähennyksen jälkeenkin maksettavaa riittää ihan riittävästi.

En myöskään kannata malalapalkkaisten veronkiristyksiä. On kohtuutonta lisätä heidän verotaakkaa yhtään enempää.

Riippuu työnantajasta. Ennen insinöörihommiin siirtymistä olin hetken aikaa muuan autotehtaalla, eikä sieltä saanut linjastolta kolmivuorossa kuin nippa nappa 2000€/kk bruttona. Ja tämä oli 2017.

Toisaalta opiskeluiden aikaisissa kesätöissä asfalttihommissa on parhaimmillaan tienattu yli 6000€/kk, joskin runsailla ylitöillä.
Kyllä. Jotkut oikeasti joutuu tekemään työtä aivan orjapalkalla Suomessakin, eikä ole edes aivan harvinaista. Olen nähnyt mm. palkkatodistuksen, jossa tutun tehdastyön palkka oli 2700e/kk (brutto) ja oli ollut samassa firmassa yli 15 vuotta samoissa hommissa. Vuosi taisi olla 2019. Yleistä tämä tuntuu olevan valmistavassa teollisuudessa esim erilaisissa varasto- ja kokoonpanohommissa, mutta toki hoitoalallakin ja tuskin lumityöntekijätkään hirveästi tienaa.

Tuon taulukon viimeisemmän verojen vähennys kuullostaa äkkiseltään hyvin isolta summalta. Mutta jos otetaan huomioon se, että kyseinen henkilö maksaa veroa vuodessa about 127 000 EUR, niin ei se enään niin isolta muutokselta tunnukkaan. Ja vähennyksen jälkeenkin maksettavaa riittää ihan riittävästi.
Ylivoimaisesti paras esitystapa olisi veroprosentti ennen / veroprosentti jälkeen. No ehkä marginaaliveroprosentti ennen / jälkeen myös, mutta toi eka näyttäisi selkeästi kuinka suuren osuuden kukin maksaa muutoksen jälkeen.

Tämä esitysmuoto on ehkä huonoin, koska jälleen se vain luo vastakkainasettelua valaisematta ollenkaan reaaliteetteja. Sen takia ne poliitikot jotka haluavat nostaa tästä haloon käyttävät juurikin näitä, ja vielä sopivasti valitsevat 1-2 riviä pohjalta ja huipulta jotta tulisi vaikutelma, että kovapalkkaiset ovat ainoita jotka hyötyvät.

Kyllä. Jotkut oikeasti joutuu tekemään työtä aivan orjapalkalla Suomessakin, eikä ole edes aivan harvinaista. Olen nähnyt mm. palkkatodistuksen, jossa tutun tehdastyön palkka oli 2700e/kk (brutto) ja oli ollut samassa firmassa yli 15 vuotta samoissa hommissa. Vuosi taisi olla 2019. Yleistä tämä tuntuu olevan valmistavassa teollisuudessa esim erilaisissa varasto- ja kokoonpanohommissa, mutta toki hoitoalallakin ja tuskin lumityöntekijätkään hirveästi tienaa.
Kun mä oon puhunut meidän lapsille, että kannattaa mennä semmoselle alalle jolla tienaa hyvin, monet ovat sanoneet että ei sen perusteella pidä elämäänsä suunnitella. Usein. samat tyypit (esim. mun vaimo) ovat itse matalapalkkaisella alalla ja toisena päivänä valittavat sitten tulojensa pienuudesta ja siitä miten omalla alalla (esim hoitaja) maksetaan liian vähän.

Todellisuudessa kukaan ei halua maksaa enempää kuin tarvitsee. Jopa viime vuosikymmenen hyväpalkkaisissa hommissa (koodaajat jne) on saman tien ruvettu maksamaan vähemmän kun kysyntä ja tarjonta on tasoittunut.

Sunkin esimerkin 2700€/kk on palkka joista jotkut unelmoi. Käytännössä ainoat vaihtoehdoton käytännössä työnantajan vaihto / uudelleen kouluttautuminen tai muuttaminen paikkaan jossa osaamisesta kompensoidaan paremmin (ehkä jopa ulkomaille). Niin pitkään kuin työnantaja saa tolla rahalla tekijöitä se ei pääsääntöisesti maksa enempää, ja meillä vielä palkkojen nousua yleisesti säädellään aika keskusjohtoisesti - tavoitteena ehkä kilpailla itä-Euroopan kanssa.

Tuttusi tienaa hyvin tehdashommiksi. Ja jos hänellä oli kuukausipalkka niin ei edes tee mitään alimman kastin hommia tehtaassa. Ne tekee tuntiliksalla ja 2700€/kk jää monella haaveeksi.

Helppo insentiivi julkiselle, jos saadaan tehtyä halvemmalla laatua laskematta bonari. Esim. sote-alueiden määrän puolittaminen ja byrokratian vähentäminen == megabonarit. Jos tehdään vakavia itsestäänselviä virheita kuten nollakorkoisten lainojen vaihtaminen vaihtuvakorkoisiin tai fortum-uniper niin kenkää ja korvausvastuuta... Ei paljon pollaa rasittanut kun ei tarvinut omalla riskillä/rahalla pelata ja ei varmaan edes työpaikka lähtenyt alta. Toisin olisi yksityisellä puolella. Semmonen metaa vastaava year of efficiency olisi paikallaan julkiselle.

Vois myös olla sellaista ettei missään nimessä julkisen palkat voi kasvaa nopeammin kuin yksityisen puolen palkat. Ylipäänsä palkat voisi sitoa jossain määrin budjetin yli/alijäämäisyyteen. Huonot ajat, huonommat palkat, motivaatio maksimi pitää budjetti ylijäämäisenä. Ei yksityisellä puolellakaan optio-ohjelmat/... tuota kun firma tekee tappiota ja kurssi syöksyy.
1765541224410.png

Tuollaiset ohjeet on periaatetasolla helppoja mutta käytännön tasolla ei. Sotealueiden määrän puolittamisesta palkitsemalla saat sotealueiden määrän puolittamisen. Et säästöjä. Byrokratian määrää mitataan millä? Nollakorkoisten lainojen vaihtaminen oli strategiaan perustuva päätös eikä ymmärtääkseni nk. diskreetti päätös. Kuka siis on vastuussa? Fortumhan on pörssiyhtiö myös yksityisellä omistuksella, eli tässä yhteydessä puhutaan nimenomaan yksityisen sektorin palkitsemismalleista vaikka merkittävä omistaja olisikin valtio. Kuvastaa tosin sitä, että suomessa jotain mätää noissa isojen yhtiöiden huippupaikoissa on.

Julkisen palkat lama-aikana kasvaa nopeammin kuin yksityisen palkat, kun taas nousukautena kasvaa heikommin kuin yksityisen palkat. Näin on ollut ymmärtääkseni likimain aina sillä julkisen sektorin palkat eivät ole niin suhdanneriippuvaisia mitä yksityisen.

Omat vanhemmat tienaa n. 3000e/kk bruttona, vaikka molemmat ovat olleet yli 30 vuotta työelämässä poislukien vanhempainvapaat. Meininki on melko karua tavallisen tallaajan näkökulmassa, varsinkin kun otetaan huomioon, että joutuvat tekemään kolmivuorotöitä, pitämään autoa ja kasvattamaan lapsia näillä tuloilla.
3000 on hyvä palkka tehdastyöstä. En juurikaan valittas, ite olen saanu 1600-2000 välillä tehdashommasta eikä ne 30v siellä työssä olleet hirveemmin enempää saanu.

Kun mä oon puhunut meidän lapsille, että kannattaa mennä semmoselle alalle jolla tienaa hyvin, monet ovat sanoneet että ei sen perusteella pidä elämäänsä suunnitella. Usein. samat tyypit (esim. mun vaimo) ovat itse matalapalkkaisella alalla ja toisena päivänä valittavat sitten tulojensa pienuudesta ja siitä miten omalla alalla (esim hoitaja) maksetaan liian vähän.

Todellisuudessa kukaan ei halua maksaa enempää kuin tarvitsee. Jopa viime vuosikymmenen hyväpalkkaisissa hommissa (koodaajat jne) on saman tien ruvettu maksamaan vähemmän kun kysyntä ja tarjonta on tasoittunut.

Sunkin esimerkin 2700€/kk on palkka joista jotkut unelmoi. Käytännössä ainoat vaihtoehdoton käytännössä työnantajan vaihto / uudelleen kouluttautuminen tai muuttaminen paikkaan jossa osaamisesta kompensoidaan paremmin (ehkä jopa ulkomaille). Niin pitkään kuin työnantaja saa tolla rahalla tekijöitä se ei pääsääntöisesti maksa enempää, ja meillä vielä palkkojen nousua yleisesti säädellään aika keskusjohtoisesti - tavoitteena ehkä kilpailla itä-Euroopan kanssa.
Juuri näin. Saa kyllä todella nauttia työstään, että sitä tekisi työn ihanuuden takia palkalla, jolla juuri ja juuri tulee toimeen. Minusta on jopa vastuutonta, että ihmiset opastetaan tuolla perusteella eri aloille peruskoulussa, eikä mietitä työllistymistä, palkkaa ja tulevaisuudennäkymiä.

Itse olen valikoinut työtehtävät ja työnantajat hyvinkin vahvasti palkan perusteella, pyrkien kuitenkin pitämään työtehtävät edes mielenkiintoisina. Luonnollisesti teen töitä, joissa pystyn kehittymään, jotta palkkakin voi kehittyä. Työ on pakollinen paha, jolla mahdollisestaan vapaa-ajan elämä (joka on kyllä vähäistä). Plussaa on, jos työ ei ole pelkkää kärsimystä.

Mun aikaisemmista ehdotuksista yksi oli valtion budjetin alijäämä/ylijäämään sitomista eikä jotain käsienheiluttelumetriikkaa. Sama asia kuin yksityisellä puolella saat optioita/osakkeita joiden kurssi menee firman menestyksen mukaan. Pitää miettiä mikä yhteinen iso etu on oli sitten julkinen tai yksityinen ja siihen sitoa. Ei yksityisellä puolellakaan aina onnistuta bonusten oikealla tavalla säätämisessä. Täydellinen on tarpeeksi hyvän tai edes paremman pahin vihollinen. Esim. tuo nollakorkoisten vaihtaminen vaihtuvakorkoisiin ja fortum-uniper olisi myös antaneet hittiä julkisen bonareihin.

Toinen iso pointti tässä spesifisessä kannustimessa, että yli/alijäämä ts. tulos alkaa kiinnostamaan työntekijöitä poliitikoista virkamiehiin ja hoitsuihin. Ymmärrys asioista paranee isossa kuvassa mikä parantaa mahdollisuuksia että tehtäisiin oikeita asioita ja järkevästi. Mikä on firman etu ja pyritään siihen ettei kannattaisi omaa, esimiehen, siilon, organisaation etua suosia kokonaisuuden kustannuksella. Uskoisin, että esim. metan year of efficiency osaltaan osuu juurikin tähän kokonaisuuden optimoinnin ja kokonaisuuden edun optimoimiseen, esim. byrokratian ja hierarkian ja manageroinnin vähentäminen.
Lopputulos: Valtio myi omaisuutensa oletetusti alihintaan, muutaman vuoden ylijäämästä sai poliitikko ja muut muutaman vuoden ajan hyvän palkkion. Tuo ehdottamasi on nimenomaan käsienheiluttelumetriikka, sillä se ei ohjaa toimintaa järkevästi. Olen vähän skeptinen kun vuoskymmeniin ei ole pystytty luomaan järkevää palkitsemismallia tuonne yritystalouden opeilla, että sellanen olisi jotenkin mahdollista. Minusta parempi olisi palata siihen vanhaan malliin missä nyt vaan hyväksytään ne pienipalkkaset lapioon nojailijat, mutta silloin edes joku asia toimisi ja edes johonkin olisi varaa.

Valtiolla ei ole markkina-arvoa, joten sellaiset metriikat eivät toimi, mitkä jotenkin sellaiseen perustuvat mm. optio tyyppiset. Poliitikon/hallituksen markkina-arvo mitataan vaaleissa.

Viimeksi muokattu:
Ylivoimaisesti paras esitystapa olisi veroprosentti ennen / veroprosentti jälkeen. No ehkä marginaaliveroprosentti ennen / jälkeen myös, mutta toi eka näyttäisi selkeästi kuinka suuren osuuden kukin maksaa muutoksen jälkeen.

Tämä esitysmuoto on ehkä huonoin, koska jälleen se vain luo vastakkainasettelua valaisematta ollenkaan reaaliteetteja. Sen takia ne poliitikot jotka haluavat nostaa tästä haloon käyttävät juurikin näitä, ja vielä sopivasti valitsevat 1-2 riviä pohjalta ja huipulta jotta tulisi vaikutelma, että kovapalkkaiset ovat ainoita jotka hyötyvät.
Kyllähän tämä esitystapa kuitenkin näyttää suoraan miten paljon se kunkin tuloluokan ostovoima nousee tai laskee euroissa, närää se varmasti aiheuttaa enemmän kuin osuuksista ja prosenteista puhuminen ja siitä voi tietysti keskustella että mitkä tulorajat taulukkoon kannattaisi ottaa.
Mutta euromääristä sen paremmin kuitenkin jokainen näkee että miten asiat käytännössä omalla kohdalla muuttuvat, ja karkeasti jos on tienannut tietyn summan ja tämä vuosi mennyt plusmiinusnolla niin ensivuonna pitää jättää sitten yksi parturissa käynti väliin jotta pysytään samassa, jollei mikään muu muutu.

Tätä pointtia yritinkin tuoda esiin. 3000e on hyvä palkka Suomessa, vaikka sillä tulee huonosti toimeen.
Miten tulee huonosti toimeen? 3k palkkaa tulee aikalailla suoraan nettona tilille. Pariskunnalla tarkoittaa siis lähes 72t€/vuodessa.

Toki jos pitää hankkia joku 500t omistusasunto ja maksella lainaa/vuokraa 2000€/kk tilanne muuttuu, mutta kyllä lähtökohtaisesti tuo on sellainen tulomäärä millä elelee aivan kevyesti ja lomailee vaikka thaimaassa kunhan yhtään ymmärtää taloudenhallintaa.

Miten tulee huonosti toimeen? 3k palkkaa tulee aikalailla suoraan nettona tilille. Pariskunnalla tarkoittaa siis lähes 72t€/vuodessa.

Toki jos pitää hankkia joku 500t omistusasunto ja maksella lainaa/vuokraa 2000€/kk tilanne muuttuu, mutta kyllä lähtökohtaisesti tuo on sellainen tulomäärä millä elelee aivan kevyesti ja lomailee vaikka thaimaassa kunhan yhtään ymmärtää taloudenhallintaa.
No ei todellakaan tule nettona tuota määrää. 4500e/kk bruttona niin voit saada 3k käteen.

Edit: vanhoja palkkanauhoja kun katselen niin 3700e palkasta jäänyt kaikkien kommarimaksujen jälkeen melkein tasan 2500e käteen.

Viimeksi muokattu:
Kyllä on hyvä pitää heikoista huolta, mutta olisi oikeasti hyvä myös tajuta mikä todellisuus on. Korkeatuloiset eivät ole ainoita jotka maksavat merkittävästi länsi-Eurooppalaisia maita enemmän veroa, se alkaa jo mediaanin yläpuolelta.
Tuossa oli siis "vertailumaat". Mitkähän nuo vertailumaat mahtaa olla?

Kyllähän tämä esitystapa kuitenkin näyttää suoraan miten paljon se kunkin tuloluokan ostovoima nousee tai laskee euroissa
No mä en taas usko että näyttää.

Vaikka en olekaan tuolla palkkatiedostojen ylälaidalla mulla on sen verran säästöjä, että voin silmiä räpsäyttämättä ostaa muutaman tonnin tietokoneen tai lomamatkan. Pointtina siis, että mun on suhteellisen vaikea käsittää miksi suhteellisen matalasti verotetut meuhkaavat siitä että verot kasvavat 1.7€/kk.

Ja ennen kuin valitatte ylimielisyydestä, pointtina on että ostovoima on suhteellinen käsitys. Sen takia 1500€ nettopalkalla päiväsakko on 20€ ja 15000€ palkalla 245€. Noissahan ei ole tarkoituksena tienata rahaa, vaan varmistaa että sakoilla on samankaltainen vaikutus. En siis ehdota etteikö pari euroa kuussa voisi suistaa jonkun taloutta raiteiltaan.

Pienituloinen ei saa millään käsitystä siitä miten 10000€ nettopalkalla olevan ostovoima paranee saamalla sen 650€ lisää käteen. Se siis vaan synnyttää vastakkainasettelua, ei ymmärrystä.

No mä en taas usko että näyttää.

Vaikka en olekaan tuolla palkkatiedostojen ylälaidalla mulla on sen verran säästöjä, että voin silmiä räpsäyttämättä ostaa muutaman tonnin tietokoneen tai lomamatkan. Pointtina siis, että mun on suhteellisen vaikea käsittää miksi suhteellisen matalasti verotetut meuhkaavat siitä että verot kasvavat 1.7€/kk.

Ja ennen kuin valitatte ylimielisyydestä, pointtina on että ostovoima on suhteellinen käsitys. Sen takia 1500€ nettopalkalla päiväsakko on 20€ ja 15000€ palkalla 245€. Noissahan ei ole tarkoituksena tienata rahaa, vaan varmistaa että sakoilla on samankaltainen vaikutus. En siis ehdota etteikö pari euroa kuussa voisi suistaa jonkun taloutta raiteiltaan.

Pienituloinen ei saa millään käsitystä siitä miten 10000€ nettopalkalla olevan ostovoima paranee saamalla sen 650€ lisää käteen. Se siis vaan synnyttää vastakkainasettelua, ei ymmärrystä.
Se nyt on ihan sama minkä käsityksen kukakin saa, ei se tuohon liity mitenkään.
Taulukko kertoo suoraan miten henkilön ostovoima nousee/laskee riippuen palkkatulojen määrästä.
Sukanvarressa voi tietysti olla rahaa tai velkojilla saatavia, mutta ei se siltkään muuta tuota että tuon jälkeen rahaa on määrätyn summan verran enemmän/vähemmän käytössä ensivuonna, jos muut asiat pysyvät samoina.
ja kyllä se parturi/putkiremppa/hieronnassa käynti vaan maksaa sen samanverran euroja tulee niitä sitten tilille se 2000€ kuukaudessa tai 20000€
Eikä sitä nyt voi mihinkään laskea mukaan jos hölmöilet itsellesi sakkoja tai muuta vastaavaa.

Eiköhän tuohon hae alanvaihtajat muilta aloilta, jolloin 3000€/kk on ihan hyvä palkka siitä, että oppii itselleen uuden ammatin.
Oikeastaan pitänee vinkata tutulle naapurustossa joka opiskelee nyt työnsä ohessa jossakin koulussa It-alalle. Jotain koodaustehtäviä on, mutta hoitoalalta alaa vaihtanut keski-ikäinen niin jotenkin tuntuu karulta että lähti tohon pari vuotta sitten juuri ennen kuin it-alalla alkoi yt:t lätistä joka puolella.

Aika hyvältä minusta kuulostaa jos pääsee ammattitaitoaan koulutuksella vahvistamaan ja parantamaan työllistymismahdollisuuksiaan ja saa samalla kolme tonnia palkkaa. Oma avokki kun lähtee opiskelemaan itselleen uutta ammattia (myöskin hoitoalaa karkuun) ja pitää alkaa selvittää mihin tukiin hän on oikeutettu ja soittelemaan pankkiin millainen lainajärjestely meillä on jatkossa kun hän ei voi lyhentää ja maksaa korkoja samaan tahtiin kuin aiemmin työssäkäyvänä. Totta kai hoitoalan keikat helpottavat tilannetta, mutta aika kova tahti saa olla jos ei lyhennysvapaata tule tarvitsemaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
295 397
Jäsenet
80 881
Uusin jäsen
Niklas Toivonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom