Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Ei voi veroja itse määritellä. kyllä omalla osalla voisin tehdä 2x määrän tuottavaa työtä, mutta verottaja sanelee mitä järkevää tehdä (minimit)

Kyllä tässä on vakavasti mietitty tuota toisen maan kautta tekemistä (kansainvälinen yritys) jos/kun sellainen uramahdollisuus vastaan tulee.

Mutta tällä ei Suomen ongelmia ratkaista, päin vastoin. Toki se ei välttämättä ole yksilön tehtävä mutta....
Sepä se on temppu ratkaissa suomen ongelmat,... Mun ajatus tästä kyllä enempi sama protokolla kuin lentokoneessa. Ensin maski omaan päähän ja sitten autetaan muita. Eipä siinä kauheasti voi auttaa jos on itsekin kanveesissa. Nyt tosin ollaan palkkaketjussa niin imho. suomen tulevaisuus on epärelevantti ketjun kannalta ja palkka/nettopalkka relevantti asia.

Viimeksi muokattu:
Tyypillinen asennevika,

”Haluaisitko tonnin lisää kuussa käteen?” — Totta helvetissä.

”Haluaisitko tonnin lisää kuussa käteen, ja samalla maksetaan myös valtiolle kaksi tonnia enemmän kuussa” — En missään nimessä, ei motivoi tällainen yhtään.

Taitaisi olla nettopalkka suurimmalle osalle helpompi konsepti niin ei tarvitsisi stressata veroprosenteista yms.
Se oikea kysymys on "haluatko kolmen tonnin edestä lisää paskaa nokan allesi, että saat tonnin lisää käteen?" - En helvetissä.

Näinpä, olenkin nyt sopinut että otan mielummin vapaata lomarahat yms. kuin painan hommia. Pysyy mielenterveys kunnossa ja myös työ elämässä pidempään. Ei tässä verotuksessa ole oikein järkeä.

tuottavuus kärsii mutta eihän tässä ole mitään järkeä jos voi itse määritellä ja valita.

Tätä oon harrastanut jo vuosia. Lomia ns. maksimit mitä irtoaa, kaikki lomarahat lomiksi jos vain mahdollista. 7 viikkoa lomaa vuoteen maistuu.

Palatakseni tähän Suomi Finland Oy:n tilanteeseen, jos marginaali vero on luokkaa 60%+ niin mikä järki tälläsessä valtiossa on painaa yhtään muuta kuin minimit.

Tätä oon harrastanut jo vuosia. Lomia ns. maksimit mitä irtoaa, kaikki lomarahat lomiksi jos vain mahdollista. 7 viikkoa lomaa vuoteen maistuu.

Joo, 50%+ marginaaliveroprosentilla on turha sykkiä yhtään ylimääräistä, vaan ottaa tosiaan lomarahat extralomaksi. Ja meneehän siihenkin rahaa, jos sykkii maksimit ja ei ole aikaa tehdä asioita itse. :)

Mitä täsaä yhteydessä tarkoittaa minimit?
Ei oteta lisävastuita/pyritä uralla eteenpäin, 8-16(ei ylitöitä). Koska ei tarvi pyrkiä eteenpäin uralla tehdään töitä vain sen verran ettei saa kenkää

lomarahat lomina sen sijaan että tekisi enemmän töitä

Moni myös tyytyväinen ihan tukien varassa elämiseen sen sijaan, että lähtisi grindaamaan uraa missä lopulta tienaisi hyvin. Suoraan tuskin pääsee työttömyyshelvetistä hyville palkoille, pitäisi jaksaa grindata pohjalta ylöspäin oli se sitten työt, koulu tms.

Ei oteta lisävastuita/pyritä uralla eteenpäin, 8-16(ei ylitöitä). Koska ei tarvi pyrkiä eteenpäin uralla tehdään töitä vain sen verran ettei saa kenkää

Moni myös tyytyväinen ihan tukien varassa elämiseen sen sijaan, että lähtisi grindaamaan uraa missä lopulta tienaisi hyvin. Suoraan tuskin pääsee työttömyyshelvetistä hyville palkoille, pitäisi jaksaa grindata pohjalta ylöspäin oli se sitten työt, koulu tms.
No mä näen kyllä että minimit sisältää myös sen, että panos on sitä tasoa ettei esim. minkäänlaista senioriteettia ole tulossa. Mulla on palkka kohonnut tosta yllä käytetystä 80 000 € 30 % tekemällä työn hyvin ja sitä kautta saamalla esim. ulkopuolisen työtarjouksen johon tartuin. Ja kun noita veroprosentteja laitetaan, niin joku 40 - 41 % lähtee pois palkasta. Se 5 % tohon tulee toki lisää jos asuu siltä kannalta ikävässä kunnassa ja jos kuuluu kirkkoon niin vielä hieman lisää.

Tää on kyllä aika bullshittiä myös, itse olen pitänyt focuksen urassa mielestäni aika tehokkaasti viimeisen 10v ja vuosipalkka on normalisoitunut noin 110k tienoille. Eihän tolla nyt varsinaisesti rikastu, mutta jos olisin tehnyt uran alusta asti minimit niin olisi vaikea kuvitella että olisin samassa tilanteessa - ehkäpä se perustason low-effort tekeminen olisi vienyt sinne 50-70k vuosipalkkaan.

Kyllä ihan hyvä kuulla että useammalla samat fiillikset, voi vaan kuvitella mitä se kokonaisuus tekee kun kertautuu. Onko tämä veropolitiikka nyt kuitenkaan se järkevin....

Väitän että teen paremmin kuin 80% kolleegoista hommat mutta silti otan lomarahat lomiksi jne. Oon siis minimieffort slacker? Päinvastoin, teen vähemmällä työmäärällä enemmän asioita kuin sykkijät joten olen firmalle parempi asset siinä mielessä. Ja 80k vuosiansiot ovat ihan hyvin tällä asenteella, toki uran alussa piti yrittää enemmän pelkästään siksi ettei osannut juuri mitään mutta juuri nyt, nykyisillä urataidoilla tämä riittää enemmän kuin hyvin. Oon myös aika monesti kieltäytynyt ylenemisistä ja muista, em. syistä joita mainittu tässä langassa. Pystyisin kyllä helposti onnistumaan noissakin rooleissa mutta miksi? Nykyinen elintaso on varsin riittävä vs. työhön kuluva energia. Ylitöitä en oo tehny enää muutaman vuoteen kun ei ole kukaan tarpeeksi kiltisti kysynyt, aikaisemmin tein paljonkin. Jotkut kolleegoista kyllä painaa pitkää päivää ylitöiden takia vaikka kuinka. Itse en näe että se on sen arvoista.

Itseasiassa nytkin on YT:t menossa mutta oon jo pomon mukaan suojattuna ns. "protected asset" joten ei huolta siitäkään vaikka oon mm. lomalla enemmän kuin keskimäärin kolleegat. Eikä kannata väärinymmärtää, välitän työstäni, sen laadusta jne. enemmän kuin varmasti iso osa muista kolleegoista jotka painaa pitempiä päiviä.

Itse ajattelen niin että jos ottaa lomarahat vapaana niin silloin palkka on kohdallaan eikä ole tarvetta lisärahalle.

Oon siis minimieffort slacker?
Ei tällä palstalla ole tarkoitus keskustella toisista keskustelijoista. Mun kommentilla ei ollut tekemistä sinun kanssa vaan yleisen mitä se tarkoittaa äärimmilleen vietynä kun ollaan tilanteessa missä verotus ajaa minimoimaan työkuormaa kun lisäsykkiminen ei ns. kannata.

Kyllä ihan hyvä kuulla että useammalla samat fiillikset, voi vaan kuvitella mitä se kokonaisuus tekee kun kertautuu. Onko tämä veropolitiikka nyt kuitenkaan se järkevin....
Eihän se ole kovin järkevää. VAS ei vaan jostain syystä ymmärrä, että kun verotuksella yritetään hillitä vaikkapa tupakointia, niin se ihan sama efekti työntekoon saadaan progressiivisella verotuksella. Jos tavoite on lopputulosten tasa-arvo, niin tuo on perusteltua, mutta sitten se lopputulos on kaikilla yhtä kurja.
Meillä yrittäjillä on toistaiseksi pientä pelivaraa verojen säätämiseksi, jos yritystoiminta on kannattavaa (ollut vaikkapa 10 vuotta, ja on maksanut veroja useamman 100ke). Saa nyt nähdä mitä tuolta tulee, kun YEL-selvityksestäkin tuli pannukakku.

Viimeksi muokattu:
Aika minimum effortilla mennään täälläkin sen suhteen että hommat hoidetaan hyvin ja tehokkaasti, mutta mitään kiinostusta ei ole tästä edetä tai tehdä extraa. Työt kerkeää tehdä työajalla ja ei seuraa kotia, työ myös vapaata ja saa hoitaa miten haluaa kunhan hoitaa.
Tuossa jokunen vuosi sitten kyseltiin pariin kertaan että kiinostaisiko lähtä kokeileen käsien heiluttelu hommia, mutta totesin että ihan tyytyväinen näinkin. Saanu läheltä katsoa mitä se uralla eteneminen vaatii ja mitä kaikkea sen eteen pitää tehdä että sinne huipulle pääsee. Saahan tuota kovat bruttotulot ja ihailua joidenkin silmissä, mutta ei ole omissa kirjoissa sen arvoista. Vapaa-aika, harrastukset ja aika perheen kanssa tärkeimpiä ja näilläkin tuloilla pärjää oikein hyvin, varsinkin kun taloudessa toinen about samoilla tuloilla.

Statistiikka

Viestiketjuista
294 915
Jäsenet
80 786
Uusin jäsen
hyze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom