Oma koulutus, palkkakehitys ja työhistoria karkeasti:
Sähköalanperustutkinto -> heti valmistuttua 18v junnuna (2008) automaatioasentajaksi jopa alle sähköalan minimipalkalla (korjattiin kun opin lukemaan Tes:iä).
n.10-vuotta eteenpäin tästä alan rautainen ammattilainen, mutta edelleen palkka n. 18,5e/h +tes lisät. Olen tähän asti ollut liian vaatimaton palkasuhteen
enkä osannut vaatia enemmän.
Palkkoihin ja työoloihin kyrpiintyneenä hain AMK:hon automaatioinsinööriksi. Toisen vuodenopiskelijana projektinhoitajaksi alan yritykseen.
-Alkuun 3250e/kk
-Koeajan (6kk) jälkeen 3400e/kk+kuukausittaiset bonukset
-n.1v jälkeen palkankilpailutus kilpailijalla --> jäin nykyiseen, mutta pohja palkkanousi 3950e/kk.
-n.1v tästä projektipääliköksi ja palkka 4300e/kk+bonukset
Eli nykyään palkka on tuo 4300e/kk +bonukset. Bonuksia tulee kuukaudessa varmaan keskimäärin n.300e, mutta se voi vaihdella 200-800e välillä.
Bonukset riippuu omien urakoiden laskutuksesta. Tänä vuonna tulee yrityksessä 3v täyteen ja viimevuonna valmistuin koulusta.
Päivitystä.
2008-2020 Automaatioasentajana 10e/h -18,5€/h -> eli n. 1600-3000e + kulukorvaukset
2020 Projektinhoitaja 3400e/kk + bonuksia n.300e/kk
2021 Projektinhoitaja 3950e/kk + bonuksia n.300e/kk
2022 Projektinhoitaja 4100e/kk (yleiskorotukset) + bonuksia n.300e/kk
2023 Projektipäällikkö 4250e/kk + bonuksia n.500e/kk (Sain extra bonus järjestelmän vanhojen päälle)
2024 Projektipäällikkö 4350e/kk (yleiskorotukset) + bonuksia n.500e/kk
2025 Projektipäällikkö 4450e/kk (yleiskorotukset) + bonuksia n.500e/kk
2025 Järjestelmäasiantuntija isoon kansainväliseen yritykseen 5500e/kk + mahdollisuus tehdä jotakin lisätienestiä palvelumyynnin kautta. Ei tarkempaa tietoa miten ja millaisista summista on kyse.
Järjestelmäasiantuntijan töistä on jo nimi sopparissa alla ja nykyisestä on irtisanouduttu. Peruspalkka nousi kivasti, mutta bonukset huomioiden ei nyt sellainen korotus jonka takia pelkästään kannattaisi vaihtaa. Tärkeimpänä itselleni oli mielekkäämmät työtehtävät ja mahdollisuus kehittyä sekä uran puolesta, että osaamisen saralla.
Tuntui, että nykyisessä työpaikassa ei ollut enää oikein mahdollisuutta edetä mihinkään suuntaan.
Jännittää kyllä uudessa työpaikassa aloitus. Jos maallikkoon vertaa, niin tottakai jonkin asteinen asiantuntija olen, mutta pidän useampaa kollegaa paljon pätevämpänä kuin itse olen. Toivottavasti pystyn täyttämään seuraavassa tehtävässä työnantajan toiveet ja odotukset. Vaikkakin onhan se tietysti aika pitkälti rekryn vastuulla valita haettuun positioon sellainen jantteri, jolla on mahdollisuus siinä menestyä. Haastattelussa ei voi kuin kertoa mahdollisimman tarkasti oma osaaminen ja antaa heidän tehdä päätös sen perusteella.
Oli vaan vähän erikoista, että minua haastatteli tuleva esimies ja HR henkilö, joilla ei kummallakaan ollut alan teknistä osaamista ollenkaan. Välillä kysyivät jotain tekniikkaan liittyen, mutta huomasin vastatessa, että hyvin nopeasti putosivat kärryiltä, eivätkä ymmärtäneet enää mistä puhutaan. Kuulostaa varmaan hienolta ja asiantuntevalta, kun puhuu teknistä sanastoa mistä ei ymmärrä mitään. Sitten erikseen oli teknisen henkilön kanssa haastis, jossa oli tarkoitus tentata enemmän teknistä tietämystä. No se meni lähinnä nopeasti niitä näitä jutellessa, kunnes hänellä oli kiire toiseen palaveriin.
EDIT: Voisin vielä tarkentaa sen verran, että projektipuolella tosiaan tehtäviin kuului automaatiojärjestelmien rakennusta, ohjelmointia ja käyttöönottoa kaiken muun urakoinnin ohella, joten tästä syystä myös asiantuntemusta löytyy tulevaa tehtävää ajatellen. Ihan vain jos joku ihmettelee miten projektinhoidosta voi siirtyä järjestelmäasiantuntijan rooliin.