Paljut, kylpytynnyrit, ulkouima-altaat -keskustelua

Annostelijasta ei ole kokemusta, kun laitan raekloorin reiälliseen purkkiin. Klooraus kylpysessioiden jälkeen niin ei tule kloorin hajuhaittoja. Myös tableteilla toimin samoin, mutta siirryin raeklooriin, kun sitä on helpompi annostella, kloorin tarve on aika pieni, jos käyttää vedenhoitoainetta. Tästä ketjusta taaksepäin selaamalla löytyy lisää tietoa aineista.
Kansi kiinni vaan heti. Kyllä sen altaan kuuluu se kloori kestää.

Likaa ja ehkä altaan putkistosta tehtaan jäljiltä irtoavaa ainesta. Onko vedenhoitoaine käytössä? 7v kokemuksella suosittelen Aqua Kristal ainetta. Ettehän pese itseänne pesuaineilla ennen altaaseen menoa? Vain vesipesu, näin sinne ei pääse pesuaineita, jotka kyllä sitten vaahtoavatkin, jos näin käy.
Ei ole tullut tuohon vedenhoitoaineeseen perehdettyä. Täytyy kaivaa esiin nuo kommentit ja tsekata.

Ekan täytön yhteydessä yhdestä suuttimesta valui tumman kellertävää ainetta mitä yritin epätoivoisesti pyyhkiä samanaikaisesti. En uskaltanut alkaa allasta enää tyhjentämään kun pakkaspäivä kumminkin ja töihin lähtö alkoi lähenemään. Uskaltaakohan tuota silti käyttää esim kevääseen asti ja vaihtaa vedet/pyyhkiä kranut ilman suurempia pinttymiä? Se meinaan on väriltään hyvin samanlaista.

On itseasiassa tullut pesuaineilla peseydyttyä aina sinne mentäessä. Mielestäni ohjeessa ei taidettu moista mainita vaikka järkeenhän tuo käy että myrkyt altaassa syö loput epäpuhtaudet. Tosin vaahtoamista ei ainakaan tähän mennessä ole tapahtunut. Hyvä että tuli tuokin mainittua.

Itsellä on nyt tällä hetkellä käytössä nuo altaan mukana tulleet Novitekin myrkyt (kloori, ph + ja -), onko itse näistä aineista kuinka vahvaa fiilistä? Kannattaako ostaa näitä lisää kun loppuu vai laittaa vallan vaihtoon?
 
Ei ole tullut tuohon vedenhoitoaineeseen perehdettyä. Täytyy kaivaa esiin nuo kommentit ja tsekata.

Ekan täytön yhteydessä yhdestä suuttimesta valui tumman kellertävää ainetta mitä yritin epätoivoisesti pyyhkiä samanaikaisesti. En uskaltanut alkaa allasta enää tyhjentämään kun pakkaspäivä kumminkin ja töihin lähtö alkoi lähenemään. Uskaltaakohan tuota silti käyttää esim kevääseen asti ja vaihtaa vedet/pyyhkiä kranut ilman suurempia pinttymiä? Se meinaan on väriltään hyvin samanlaista.

On itseasiassa tullut pesuaineilla peseydyttyä aina sinne mentäessä. Mielestäni ohjeessa ei taidettu moista mainita vaikka järkeenhän tuo käy että myrkyt altaassa syö loput epäpuhtaudet. Tosin vaahtoamista ei ainakaan tähän mennessä ole tapahtunut. Hyvä että tuli tuokin mainittua.

Itsellä on nyt tällä hetkellä käytössä nuo altaan mukana tulleet Novitekin myrkyt (kloori, ph + ja -), onko itse näistä aineista kuinka vahvaa fiilistä? Kannattaako ostaa näitä lisää kun loppuu vai laittaa vallan vaihtoon?
Meillä vesi meni aika kamalaksi ensimmäisen täytön jälkeen kun tein shokkikloorauksen, ilmeisesti putkistosta lähti varastointirasvat yms liikkeelle. Nykyäänkin jos veden vaihtaa niin hetken aikaa kertyyy ruskeeta likaa vesirajaan mikä kyllä loppuu itestään, pari kertaa joutuu altaan kiertämään ympäri mikrokuituliinalla. Meillä on nyt ollu kesästä asti käytössä pelkät klooritabletit annostelijassa ja välillä laitettu PH+ ainetta jos vesi alkanut vaahtoamaan.

Annostelijan kanssa täytyy löytää oikea asetus että millä tabletti liukenee sopivaa tahtia altaaseen, itselläkin meni hetken aikaa ettei ollut aina liikaa klooria altaassa, itselläkin on tosi vähän vaan auki se annostelija.
 
Itsellä on nyt tällä hetkellä käytössä nuo altaan mukana tulleet Novitekin myrkyt (kloori, ph + ja -), onko itse näistä aineista kuinka vahvaa fiilistä? Kannattaako ostaa näitä lisää kun loppuu vai laittaa vallan vaihtoon?
Varmasti ok aineet, perussettiä nuo. Tuohon lisäksi vedenhoitoaine kerran viikossa sekaan niin biofilmiä ei muodostu altaan pintaan (liukkaus). Itse käytän lisäksi vielä kitosaania (kirkaste) mitä ostin uima-allaskäyttöön, mutta toimii myös porealtaassa hyvin ja laskee ph:ta samalla, kun se tuppaa välillä nousemaan. Aineiden hintoja kannattaa myös vähän katsella, kallein ei välttämättä ole paras.
 
image.jpg
 
Joo on tarkoituksella hieman korkeammalla kun yleensä kahdestaan vaan poreillaan niin on mukavempi, hieman tulee yli jos 4 tänne hyökkää 😁
 
Virtaava vesi ei jäädy ja siitä pumpusta tulee lämpöä.
Ulkoporealtaiden jäätymisenesto perustuu samaan, pumppuja käytetään.
Joo, tästä samasta syystä joetkaan ei lainkaan jäädy talvella, eihän? Olisiko kuitenkin niin, että se avantopumpun idea (isossa vesialueessa: meri, järvi, joki, ..) on kierrättää vettä ja tuoda lämpimämpää vettä pohjasta ja siten pitää avanto sulana. Jossain järvessä tai joessa sitä lämpimämäpää vettä riittää, harvoin menee pohjaan saakka jäähän. Mutta pienessä kylmävesialtaassa saattaa loppua se kierrätettävä lämpöenergia kesken. VIrtaava joki jäätyy hitaammin/myöhemmin kuin seisova järvi, koska sitä lämmintä vettä sekoittuu siihen pintaveteen virtauksen vuoksi.

Pumpusta tulee lämpöä, toki. Jos uppopumpun teho on vaikkapa 300 wattia. Jos sen hyötysuhde on vaikkapa surkea 30-60% (otetaan tästä keskiarvo 45%): Lämmöksi menee 165 wattia. Luuletko, että tämä riittää pitämään altaan hyvin sulana? Tästä tulee se lisäongelma, koska lämpö tulee uppopumpusta, tarkoittaa että vesi liikkuu ja haihtuu paljon tehokkaammin kuin seisova vesi.

ChatGPT:n avustuksella karkeasti laskien (paljon muuttujia: eristyksen taso, ulkolämpätila, vesitilavuus, ...): erittäin hyvin eristetyllä altaalla, jollain 500+ watin uppopumpulla jossa huono hyötysuhde vesi voisi pysyä sulana jos ulkolämpötila on keskimäärin -5 astetta. Mutta sittenkin kannattaa miettiä, että olisiko kustannustehokkaampaa lämmittää uppovastuksella, niin ei energiaa kuluisi haihtumiseen niin paljon.
 
Mistä mahtaa moinen johtua että veden ph laskee, tasasin väliajoin joutuu laittamaan PH+ altaaseen, aina puhutaan että PH nousee allasta käytettäessä mutta ei ole kyllä kertaakaan noussut, päinvastoin.
 
Mistä mahtaa moinen johtua että veden ph laskee, tasasin väliajoin joutuu laittamaan PH+ altaaseen, aina puhutaan että PH nousee allasta käytettäessä mutta ei ole kyllä kertaakaan noussut, päinvastoin.

Allas ollut nyt neljä vuotta, kertaakaan en ole joutunut lisäämään PH miinusta altaaseen, PH+ menee viikoittain n. ruokalusikallinen.
 
Mistä mahtaa moinen johtua että veden ph laskee, tasasin väliajoin joutuu laittamaan PH+ altaaseen, aina puhutaan että PH nousee allasta käytettäessä mutta ei ole kyllä kertaakaan noussut, päinvastoin.
Meillä joutuu veden vaihdon jälkeen laskemaan pH:ta reilusti, hanaveden pH on 8,1. Sitten kun sen on saanut kohdalleen, niin menee muutama viikko niin pH onkin sitten jotain 6,5. Eli kyllä tuntuu pH laskevan käytössä reilusti.
 
Mistä mahtaa moinen johtua että veden ph laskee, tasasin väliajoin joutuu laittamaan PH+ altaaseen, aina puhutaan että PH nousee allasta käytettäessä mutta ei ole kyllä kertaakaan noussut, päinvastoin.
Meillä sama, jos jotain noin nostamaan joutuu.
 
Allas ollut nyt neljä vuotta, kertaakaan en ole joutunut lisäämään PH miinusta altaaseen, PH+ menee viikoittain n. ruokalusikallinen.
Allas ollut kohta 8v enkä kertaakaan ole laittanut ph-:sta tai ph+:aa. Nyt vasta viimeisen puolen vuoden ajan on ollut vedenlaatumittari altaassa. Ph pysyy aika hyvin 7,2-7,6 alueella. Ennemminkin sitten on yläkantissa, mutta kun altaaseen lisää pikkuisen kitosaania, raeklooria ja vedenhoitoainetta niin ph laskee hieman.
 
Joo, tästä samasta syystä joetkaan ei lainkaan jäädy talvella, eihän? Olisiko kuitenkin niin, että se avantopumpun idea (isossa vesialueessa: meri, järvi, joki, ..) on kierrättää vettä ja tuoda lämpimämpää vettä pohjasta ja siten pitää avanto sulana. Jossain järvessä tai joessa sitä lämpimämäpää vettä riittää, harvoin menee pohjaan saakka jäähän. Mutta pienessä kylmävesialtaassa saattaa loppua se kierrätettävä lämpöenergia kesken. VIrtaava joki jäätyy hitaammin/myöhemmin kuin seisova järvi, koska sitä lämmintä vettä sekoittuu siihen pintaveteen virtauksen vuoksi.

Pumpusta tulee lämpöä, toki. Jos uppopumpun teho on vaikkapa 300 wattia. Jos sen hyötysuhde on vaikkapa surkea 30-60% (otetaan tästä keskiarvo 45%): Lämmöksi menee 165 wattia. Luuletko, että tämä riittää pitämään altaan hyvin sulana? Tästä tulee se lisäongelma, koska lämpö tulee uppopumpusta, tarkoittaa että vesi liikkuu ja haihtuu paljon tehokkaammin kuin seisova vesi.

ChatGPT:n avustuksella karkeasti laskien (paljon muuttujia: eristyksen taso, ulkolämpätila, vesitilavuus, ...): erittäin hyvin eristetyllä altaalla, jollain 500+ watin uppopumpulla jossa huono hyötysuhde vesi voisi pysyä sulana jos ulkolämpötila on keskimäärin -5 astetta. Mutta sittenkin kannattaa miettiä, että olisiko kustannustehokkaampaa lämmittää uppovastuksella, niin ei energiaa kuluisi haihtumiseen niin paljon.

Ota huomioon energian säilymislaki. Jos pumppu käyttää tuon 300W niin se 300W energiaa on siellä hukkalämpönä tai liike-energiana. Kokonaisuuden kannalta sillä ei ole merkitystä onko hyötysuhde 100% vai 50% kun suljettu systeemi niin energia jää tuohon saaviin, mistä toki siirtyy ulos jos/kun eristys huono.
 
Käsittääkseni kloori laskee PH:ta. Siksi sitä pitää lisäillä vähän väliä lisää. Lisäksi kloori ei vaikuta jos PH väärä.
 
Allas ollut kohta 8v enkä kertaakaan ole laittanut ph-:sta tai ph+:aa. Nyt vasta viimeisen puolen vuoden ajan on ollut vedenlaatumittari altaassa. Ph pysyy aika hyvin 7,2-7,6 alueella. Ennemminkin sitten on yläkantissa, mutta kun altaaseen lisää pikkuisen kitosaania, raeklooria ja vedenhoitoainetta niin ph laskee hieman.
Käyttekö päivittäin altaassa vai kuinka usein käytössä? En ymmärrä miten voi pysyä ph noin hyvin kurissa, kyllä saa kokoajan olla lisäämässä ph+ omassa altaassa.
 
Käyttekö päivittäin altaassa vai kuinka usein käytössä? En ymmärrä miten voi pysyä ph noin hyvin kurissa, kyllä saa kokoajan olla lisäämässä ph+ omassa altaassa.
Ei se meillä ainakaan merkittävästi yksikseen muutu... jos paljon käytetään (useamman kerran viikossa), joudutaan varsinkin näin talvella lisäämään vettä, niin silloin pitää seurata vähän enemmän.
 
Käyttekö päivittäin altaassa vai kuinka usein käytössä? En ymmärrä miten voi pysyä ph noin hyvin kurissa, kyllä saa kokoajan olla lisäämässä ph+ omassa altaassa.
Pari kertaa viikossa saunapäivisin käydään, joskus kolmekin kertaa. Ei siis kovin suurella käytöllä. Altaassa on kyllä myös UV-puhdistus, mutta ei taida ph-arvoon olla vaikutusta.
 
Pitäisköhän se pitää tänään vedenvaihtopäivä, jos yöllä olisi halpaa sähköä..
5kk kylvetty, eikä mitään ole mittailtu, pelkästään Aqua Kristall ja klooritabletit.
Vai tekiskö vasta kuukauden päästä... Ei mitään kasvustoa tai muutakaan ole tullut havaittua.
 
Pitäisköhän se pitää tänään vedenvaihtopäivä, jos yöllä olisi halpaa sähköä..
5kk kylvetty, eikä mitään ole mittailtu, pelkästään Aqua Kristall ja klooritabletit.
Vai tekiskö vasta kuukauden päästä... Ei mitään kasvustoa tai muutakaan ole tullut havaittua.
Tuuliennuste ei kyllä lupaa ihan hirveän halpaa yötä. Eli jos ei ole pakko vaihtaa niin kannattaa ehkä odotella.
 
Tuuliennuste ei kyllä lupaa ihan hirveän halpaa yötä. Eli jos ei ole pakko vaihtaa niin kannattaa ehkä odotella.
reilua puolta senttiä 22 - 07, kyllä se tuossa välissä jo aikasta hyvin siitä +10 lämpenee.. Mutta tiiä jaksaako nyt, tuosta kun on monenlaista näkemystä kuinka usein pitäisi suorittaa.
 
reilua puolta senttiä 22 - 07, kyllä se tuossa välissä jo aikasta hyvin siitä +10 lämpenee.. Mutta tiiä jaksaako nyt, tuosta kun on monenlaista näkemystä kuinka usein pitäisi suorittaa.
Sehän riippuu ihan käytön määrästä ja aineiden toimivuudesta. Omakin allas näyttää, että vedenvaihtoväli on ylittynyt kaksi päivää. Vedessä ei kuitenkaan mitään ongelmaa ole, kirkasta, hajutonta eikä vaahtoa. Odottelen vielä keväämmälle niin mukavampi puljata vesien kanssa.
Laitoin viime kesänä tuon Tuya yhteensopivan vedenlaatumittarin ja mielestäni antaa hyvää infoa vedenlaadusta. Ph ja lämpötila tietysti, mutta ORP arvolla pystyy seuraamaan kloorin toimivuutta ja tarvetta. Ihan ok vempain.
 
Onko altaan kotiautomaatiot miten toiminut niillä joilla kytketty? Oma toimii nyt varsin hyvin. HA huolehtii yhteyden säilyvyydestä Geckkoon automaattisesti, ei ole tarvinnut koskea ollenkaan ja lämmittää to-pe yönä altaan kylpykuntoon, jos pörssisähkö edullista, ilmoitus puhelimeen, kun kylpyyn pääsee. Lauantaina klo 22 jälkeen pudottaa pyyntilämpötilan 30 asteeseen ja siirtyy yölämmitykselle pörssisähkön mukaan. Lämmittää öisin silloin, jos tarvetta ja pörssisähkö ok. Maksimissaan saa jäähtyä 19:än asteeseen (pyynnillä 30), jos sähkö kallista. Derivaatta sensorilla tuota lämpötilan muutosta kätevä seurata miten jäähtyy.
 
Ulkoporealtaan peite pitäisi uusia ja amazon.de:ssä ei ole enää noita Hemtexejä koossa 240x240x85. Onko vinkkejä muista toimivista peitteistä?
 
Ulkoporealtaan peite pitäisi uusia ja amazon.de:ssä ei ole enää noita Hemtexejä koossa 240x240x85. Onko vinkkejä muista toimivista peitteistä?
Tämän tilasin 12/22: https://www.amazon.de/dp/B094JCYPVL?th=1 Lyhennytin vähän laahusta, koska oma allas hieman upotettu. Muuten hyvä, mutta kun alla hengittää ja tämä kangas ei, niin jää kosteus kannen ja kankaan väliin joka sitten jäätyy. No ei sitä paljoa ole ja kosmeettinen juttu, mutta hyvä ottaa huomioon.
 
Seuraillu HA:n derivaattasensorilla altaan lämpötilamuutosta niin tuossa -9 kelissä jäähtyi n.0,2 astetta tunnissa ja 3kW lämmitysvastuksella lämpenee n.1,2 astetta tunnissa.

IMG_5082.png
 
Eipäs ole tullut mieleen tuollainen! Hyvä idea ja täytyy jossain vaiheessa omastakin altaasta laskea.
Nyt on ollut mutua että -10c vie 1-2 astetta energiaa altaasta/vrk ja lämmitys on vähän alle 2 astetta / h 3kw lämppärillä. Eli ei kaukana, mutta ei oikeinkaan hattuvakio ollut.
 
Nyt on ollut mutua että -10c vie 1-2 astetta energiaa altaasta/vrk ja lämmitys on vähän alle 2 astetta / h 3kw lämppärillä. Eli ei kaukana, mutta ei oikeinkaan hattuvakio ollut.
Itse vähän yllätyin, että omasta häviää niinkin paljon kuin aste/5h (-0,20/h).
 
Meillä on käyttöä altaalla melkein joka ilta niin veden kanssa alkoi olemaan ongelmia kun tiputin suodatusaikaa. Taisi olla 12h tehtaan jäljiltä suodatusaika ja laskin sen jonnekkin 4h kahteen jaksoon muistaakseni. Vaikka vaihdoin veden niin kertyi sellaista likaista vaahtoa altaassa ollessa vaikka hyvin aina peseydyttiin pelkällä vedellä ennen altaaseen menoa. Nyt kun nostin suodatusaikaa 00.00 - 8.00 ja 12.00 - 8.00, kahdessa jaksossa niin nyt on hävinnyt kaikki ongelmat vedestä, voi olla että on turhankin paljon suodatusaikaa nytten mutta täytyy vähän laskea sitä ja seurailla miten vesi käyttäytyy. Altaassa on vain 1 suodatin.
 
Yritin googlailla, että saako porealtaan lyödä aidan viereen naapurin tonttia vasten ja laittaa siihen pienen terassin, mutta selkeää kuvaa en saanut. Naapuriyhtiön talot on n. 7m päässä, joten en näe, että vuototapauksessa taloille asti pääsisi vettä. Eikä liioin omaan asuntoon, vaan käytännössä vedet valuisivat asfaltoidulle tielle ja sieltä sadekaivoihin.

Menisikö tämä ihan pykälien mukaan ja mitä muuta tuossa tulisi huomioida?
 
Yritin googlailla, että saako porealtaan lyödä aidan viereen naapurin tonttia vasten ja laittaa siihen pienen terassin, mutta selkeää kuvaa en saanut. Naapuriyhtiön talot on n. 7m päässä, joten en näe, että vuototapauksessa taloille asti pääsisi vettä. Eikä liioin omaan asuntoon, vaan käytännössä vedet valuisivat asfaltoidulle tielle ja sieltä sadekaivoihin.

Menisikö tämä ihan pykälien mukaan ja mitä muuta tuossa tulisi huomioida?

Kunnan rakennusmääräyksiä kannattaa katsoa, mutta sanoisin nyrkkisääntönä että ei saa rakentaa tontin rajalle ainakaan ilman erillistä lupaa siltä naapurilta.

Meillä esim. kunnan rakennusjärjestyksessä lukee rakennelmien (kuten terassit, uima-altaat) sijoittamisesta että vähimmäisetäisyys rakennuksiin/rakennelmiin ja naapurin rajaan 4 metriä. Osa määräyksistä voi olla aika tiukkojakin, meillä esim. rakensi naapuri tien toisella puolen pergolan terassilleen ja joutuivat kysymään meiltä (sekä parilta muulta naapurilta) luvan koska näkyi pihoille...

Jos ei kunnalta löydy verkosta materiaalia missä nämä kerrotaan niin rakennusvalvonnasta voi kysyä mitä vaatimuksia siellä on.
 
Ekan kerran vedet alkais olla vaihdettu.
Uppopumppu, jota olin hieman kaivannossa käyttänyt edellisen kerran, toi hieman hiekkaa pohjalle. Onneksi on vesi-imuun kykenevä kärcher, jolla sai hiekat ja pohjalle jääneet vedet pois.
Perään 150ml Aqua Kristal ja klooritabletti annostelijaan ja huomenna taas kovaa ajoa!


1000280343.jpg
 
Millaisia vaihtoehtoja olisi porealtaalle, jota käytetään vain kesäisin/lämpötilan ollessa plussalla ja jota ei kuitenkaan tarvisi purkaa talveksi pois pelkäämättä että tyhjennyksen jälkeen jonnekin jää vettä mikä jäätyessään särkee jotain.

Eli hakusessa jotain Lay-z-spata parempaa, mutta ei kuitenkaan tarvetta ympärivuotiselle käytölle. Ja sähkölämmityksellä, eli kamiinapaljut ei käy nyt tähän tarkoitukseen.
 
Tähän ketjuun voi varmaan kysellä myös kylmäaltaista? Suihkulla olen ottanut kylmäaltistusta tähän mennessä, mutta laadukas kotiin tuleva kylmäpulahdusallas kiinnostaisi. Ei siis mikään puhallettava rimpula jääpalameiningeillä, vaan ihan joku kunnon vekotin, veden suodatuksella/puhdistuksella sekä viilennyksellä.

Jenkeissä tarjonta on huomattavasti parempi kuin euroopassa. Tekevät myös paljon omia DIY ratkaisuja.

Vai pitääkö itse ostaa joku 350 litrainen kylmäkuljetukseen tarkoitettu kannellinen boksi ja viritellä vedenviilennys sekä joku suodatin veden kiertoon + otsonipuhdistus tai joku vastaava.
 
Vai pitääkö itse ostaa joku 350 litrainen kylmäkuljetukseen tarkoitettu kannellinen boksi ja viritellä vedenviilennys sekä joku suodatin veden kiertoon + otsonipuhdistus tai joku vastaava.
Arkkupakastin? Ainakin saat sen siltä kuullostamaan. Oliko tämä tarkoitus sijoittaa ulos vai sisälle?
 
Arkkupakastinhan se on budjetti ratkaisu :)
Mutta kyllä noita kylmäaltaita saa, harva firma vaan aktiivisesti mainostaa. Poreallas firmoihin kyselyä niin lopulta löytyy, ovat kyllä ihan pirun kalliita kun anoppilaan tuli tuollainen noin vuosi sitten.
 
Vähän vanha tuo viestisi, mutta oikeastiko sinulla on suodatuspumppu päällä 24/7?
Kyllä, altaassa on Lain-tyyppinen suodatuspumppu joka on aina päällä. 110W teholtaan. Allas kyllä sekoittaa vettä porepumpuillakin muutaman kerran vuorokaudessa lisäksi.
 
Mites teillä on porealtaiden kannet kestäneet käyttöä ja onko kukaan mahdollisesti korjaillut vioittunutta?

Havahduin viime syksynä että altaan kansi on alkanut painaa kuin synti ja lähemmällä tutkimisella näyttää kosteussulkumuovi olevan kannesta rikki. Ei kestänyt perse ostaa uutta kantta ainakaan heti alkuun kun näyttää altaan myyjä pyytävän uudesta kannesta 650 euroa. Pohdiskelin tässä että onko tuollaista mahdollista korjatakaan kuntoon vai onko se vaan laitettava kättä taskuun ja uutta kantta hakemaan? Nopealla googlauksella en löytänyt ratkaisevasti edullisempaa kantta mistään joten kustannus on aika kova lähteä uusimaan...

Ajatus siis oli, että onko noita kannen sisällä olevia eristeitä mitään mahdollisuutta saada kesällä lämpöisille keleillä kuivattua kun ovat kerran vettä sisäänsä imaisseet? Kannessa on vetoketjut joiden avulla sen saa auki ja oletettavasti eristeet pihalle sieltä, mutta kuivuvatko vaikka jättäiskin ne terassille aurinkoon kuivumaan pariksi päiväksi? Jos nuo saisi kuivattua niin sitten kääris tiukasti uusiin muoveihin ja teippais huolella kiinni niin mahtaisko sillä saaa lisäaikaa pelattua ennen kuin on pakko uusia, jossain vaiheessahan se kansi todennäköisesti kuitenkin menee niin huonoon/epäsiistiin kuntoon että pitää uusia joka tapauksessa.

Edit: näköjään joku on tehnyt Kanadassa saman harjoituksen ja filmannut siitä youtube-videon, ilmeisesti mahdollista tehdä mutta niiden eristeiden kuivaaminen on tooodella hidasta
 
Viimeksi muokattu:
Onko suosituksia hiekkasuodattimesta tai vastaavasta kylpytynnyriin?
Unohtui toissa talvena ottaa oma iriti tynnyristä talveksi. Ei tehnyt hyvää. Muuten toimii mutta vuotaa liikaa.

Olisi tarvetta ostaa uusi tilalle, mutta mikä ja mistä.
 
Viime vuoden syyskuussa sain altaan käyttöön, allas on wellis everest life, Koko talven pidin veden vähintään+36
En osaa sanoa paljonko on mennyt sähköä, ei ole erillistä mittaria altaalle. Altaassa on 3 kwh päälämmitin ja 2 kwh lisälämmitin. Asun pohjois-suomessa aika tuulisella alueella joten ilman lisälämmitintä ei ehkä pärjäisi. Käytän mywateria, olen ollut tyytyväinen, käyn altaassa päivittäin ei aiheuta mitään allergioita iholle. Putkistoon sisäänrakennettu wis vedenlaadun mittari on ollut tosi kätevä, helppo seurata ph arvoa, aina välillä joudun lisäämään ph minusta yleensä 10-20 grammaa kerralla. Tänä kesänä altaan viereen tulee pihasauna.

IMG_8424.jpeg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 217
Viestejä
4 862 516
Jäsenet
78 631
Uusin jäsen
MkR88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom