Paljonko teillä jää rahaa käteen pakollisten laskujen/menojen jälkeen?

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 583
Sulla meni mun koko postauksen pointti ohi. Yritän vielä kerran. Helpot luvut mistä voi johtaa vaikka sen 100e baarireissun tai jakaa vaikka 4:lla ja miettii ostaako 25ke auton vai 12.5ke auto ja 12.5ke sijoituksiin.

Ts. Tarkoitus oli konkretisoida miten yhdellä tapaa elämällä raha valuu sormienvälistä ja toisella tapaa elämällä omaisuus lisääntyy.

Enkä missään nimessä ole moralisoimassa, että pitäisi säästää. Jokainen elää tavallaan, vapaa maailma.
Kyllä minä sen pointin ymmärsin. En vain itse näe miksi nuo olisivat tuollaisia valintatilanteita. Oli summa mikä tahansa, niin ei kenenkään tarvitse valita miten sen summan jakaa sijoituksiin tai autoon, kun voit ottaa molemmat: Rahat sijoituksiin ja auto esim. leasingillä.

Ja vertausta baariin en ymmärrä. Auto on kuitenkin käyttöesine, jota tarvit. Mutta baariin laitettu raha on hukkaan laitettua rahaa, josta ei saa mitään vastinetta. Hölmöläisten hommaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 170
Ja vertausta baariin en ymmärrä. Auto on kuitenkin käyttöesine, jota tarvit. Mutta baariin laitettu raha on hukkaan laitettua rahaa, josta ei saa mitään vastinetta. Hölmöläisten hommaa.
Lue mun postaus niin, että auton tilalla X rahayksikköä maksava hyödyke/kuluerä/... Y ja muuta sp500:en arvot Y:n arvolla lasketuksi niin voi viesti avautua. Ei pointti ole baarireissu, auto tai 100ke.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
784
- Suoratoistopalvelut vievät jo 500 euroa vuodessa, mietitäänpä mitä oikeasti tarvitsen ja mitä en.
Yleishuomiona, ei kannata koskaan tuijottaa kuukausihintaa vaan laskea aina mitä ko. juttu maksaa vuodessa. Pari 40:n tilausta päällä -> niihin menee tonni vuodessa. Saman verran ellei enemmän kuin auton täysvakuutus.

En pitäisi ollenkaan huonona, jos markkinointia säänneltäisiin niin, että kk-hintaisten tuotteiden markkinoinnissa pitäisi aina ilmoittaa todellinen vuosikustannus. Aika usein näkee tarjouksia "Ensimmäiset 3 kk VAIN 4,99/kk ...ja sitten 34,99/kk"
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 162
Yleishuomiona, ei kannata koskaan tuijottaa kuukausihintaa vaan laskea aina mitä ko. juttu maksaa vuodessa. Pari 40:n tilausta päällä -> niihin menee tonni vuodessa. Saman verran ellei enemmän kuin auton täysvakuutus.

En pitäisi ollenkaan huonona, jos markkinointia säänneltäisiin niin, että kk-hintaisten tuotteiden markkinoinnissa pitäisi aina ilmoittaa todellinen vuosikustannus. Aika usein näkee tarjouksia "Ensimmäiset 3 kk VAIN 4,99/kk ...ja sitten 34,99/kk"
Kuinka moni ei osaa kertoa kuukausilaskua kahdellatoista? Kysyn ihan tosissani, koska monille tämä laskutoimitus tuntuu tekevän eron siihen kannattaako vai eikö kannata tilata kyseistä palvelua.

Toisin sanoen, onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka eivät tajua jatkuvan kuluerän olevan kumuloituva kuluerä?
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
784
Kuinka moni ei osaa kertoa kuukausilaskua kahdellatoista? Kysyn ihan tosissani, koska monille tämä laskutoimitus tuntuu tekevän eron siihen kannattaako vai eikö kannata tilata kyseistä palvelua.

Toisin sanoen, onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka eivät tajua jatkuvan kuluerän olevan kumuloituva kuluerä?
Varmaan tajuavat konseptitasolla mutta jäätävän moni ei ilmeisesti vaivaudu laskemaan mitä ne oikeasti merkitsevät "Suomen rahassa"?
Muutama kymppi kuussa, mitä välii, oletko joku köyhä?

Aivan varmasti tälle on markkinointitekninen syy. Aina painotetaan "pientä" kuukausihintaa eikä vuosihintaa edes mainita.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 762
Mä en ole koskaan tehnyt mitään budjettia tai miettinyt juuri sekuntiakaan tuollaisten taulukoiden tekemistä kuluista. Mä pystyn aika hyvin hahmottamaan ihan sellaisenaan minkä verran mulla menee säännöllisesti mihinkin rahaa. Sitä voi helposti hahmottaa verkkopankin kautta kun tekee kaikki ostokset kortilla ja/tai tililtä.

Mun mielestä tosi hassua puhua jostain tiliotteista. Jos on tarpeeksi tilitapahtumia niin tiliotteilta ei näe yhtään mitään. Pystyykö joku muka tiliotteista katselemaan kulujensa perään?

Sen sijaan siellä verkkopankissa pitäisi olla jokaisella, sellainen oman talouden yhteenveto systeemi. Se laskee tarvittaessa useamman tilin kaikki tilitapahtumat yhteen, ja tämän useammalta vuodelta. Johan alkaa näkymään kuvaa mihin menee ja minkä verran.
Niitä yksittäisiä maksunsaajia voi sitten yhdistellä ja luokitella, ja sitä kautta hahmottaa vielä paremmin. Samoin kaksi korttia ja tiliä toimii paremmin kuin yksi.


Näköjään verkkopankeissa ei enää ole demo tunnuksia. S-pankissa tuo systeemi toimii siis 2 vuoden ajanjaksoilla. Mutta muistan että 10+ vuotta aiemmin kun käytin Osuuspankkia, niin siellä on samantapainen systeemi. Varmasti noissa pieniä eroja on pankkikohtaisesti.

Väkisin on oltava muilla vastaava. Plus nykyäänhän voisi käyttää kolmannen osapuolen kehittyneempää systeemiä joka esim. automaattisesti osaisi erotella ja luokitella eri maksunsaajia eri kategorioihin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 170
Mä otan snapshotin varallisuudesta joka vuoden viimeiseltä päivältä. Siitä hyvä verrata miten omaisuus kehittyy tai ei kehity. Pankista saa helposti tiedon paljonko lähti ja tuli tileiltä rahaa. Tuosta saa könttänä tietoon paljon meni kulutukseen.

Ruokakauppamenot on helppo laskea, kun tilaan 2vk välein ruoka yms. tarvikkeet kotitoimituksella. Melkein aina sama summa menee tilaukseen vaikka sisältö vaihtelee.

Videosuoratoistopalveluita kierrätän. Nyt on käytössä paramount+/showtime mille tuli hintaa 12$/3kk. Perua saa milloin vain. Onneksi ei ole pakkomiellettä nähdä sisältöjä heti niin voi 1-2kk pätkissä ottaa eri palveluita. Katsoo kerralla koko edellisen vuoden sisällöt.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
784
Itse olen siirtynyt arkimenoissa 100% käteismaksuun. Olen sikäli onnellisessa asemassa, että pankin käteiskonttori on lähellä, joten riittää käydä ajoittain nostamassa käyttökassaa.
Raha.JPG


Arjen menot ilmenevät suoraan käteiskassan vajenemisena. Pankkitili elää omaa elämäänsä ja sieltä menee laskut ja online-ostot sekä automaattinen siirto säästöön.

Rahankäytön tavoitteena on pitää tilin minimisaldo tavoitearvon tuntumassa.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 625
Itse olen siirtynyt arkimenoissa 100% käteismaksuun. Olen sikäli onnellisessa asemassa, että pankin käteiskonttori on lähellä, joten riittää käydä ajoittain nostamassa käyttökassaa.


Arjen menot ilmenevät suoraan käteiskassan vajenemisena. Pankkitili elää omaa elämäänsä ja sieltä menee laskut ja online-ostot sekä automaattinen siirto säästöön.

Rahankäytön tavoitteena on pitää tilin minimisaldo tavoitearvon tuntumassa.
Tää on kyllä kova, ite en oo koskenu käteiseen sen jlk kun easypark parkkisovellus tuli tunnetuksi. Oikeasti alkaa unohtaa miltä kolikot ja rahapaperi edes näyttää :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 399
Tää on kyllä kova, ite en oo koskenu käteiseen sen jlk kun easypark parkkisovellus tuli tunnetuksi. Oikeasti alkaa unohtaa miltä kolikot ja rahapaperi edes näyttää :D
Mulla on lompakossa (tuollainen korttilätkä) 50€ hillottuna hätätilanteita varten. Tarvitsin sitä tänä tai viime vuonna kun otin torilla kahvin ja pullan eikä kortti kelvannutkaan :think:
Ei kyllä tulisi mieleenkään puljata käteisellä kaikkia ostoksia, mikä se konkreettinen hyöty tuosta on? "Kävin kaupassa, nyt on enää sentin nippu rahaa"?
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 516
Yksi hyvä puoli puhtaasti käteisen käyttämisessä on tietty että väkisinkin tulee vältettyä turhia ostoja kun joka paikassa ei käy käteinen.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 164
Kuinka moni ei osaa kertoa kuukausilaskua kahdellatoista? Kysyn ihan tosissani, koska monille tämä laskutoimitus tuntuu tekevän eron siihen kannattaako vai eikö kannata tilata kyseistä palvelua.

Toisin sanoen, onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka eivät tajua jatkuvan kuluerän olevan kumuloituva kuluerä?
Ihan googlaamatta mitään tutkimusta, niin sehän on ihan tutkittua, että "99-hinnat" parantavat myyntiä, vaikka "kaikki" kyllä tajuavat, että 19.99€ on käytännössä 20€.

Eiköhän näissä kuukausilaskullisissa ole sama asia vielä voimakkaampana - ainakin oman intuition mukaan 9,99/kk on huomattavasti hämärämmin ilmaistu kuin 119,88/vuosi vaikka sekin siis epäselvempi kuin 120€/vuosi.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 065
Täällä ainakin suoratoistopalvelut ostetaan vuodeksi kerrallaan kuin kuukausimaksulla. Usein jopa säästää tuollein, nykyään en tiedä tosin.
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 583
Täällä ainakin suoratoistopalvelut ostetaan vuodeksi kerrallaan kuin kuukausimaksulla. Usein jopa säästää tuollein, nykyään en tiedä tosin.
Ei sillä todellisuudessa säästä. Taidettiin tässä ketjussakin jo mainita, niin missään suoratoistopalvelussa ei ole niin paljoa sisältöä, että siitä riittäisi joka päivälle katsottavaa. Siksi onkin edullisempaa pitää tiettyä suoratoistopalvelua esim. 1-2 kk ja katsoa sen 2 kk aikana sieltä kaikki itseä kiinnostava sisältö. Sen jälkeen voi sitten taas ottaa kuukaudeksi tai pariksi jonkun toisen suoratoistopalvelun, jne. Itsekin pidän yleensä tiettyä suoratoistopalvelua aktiivisena maksimissaan 6 kk vuodesta, jolloin kokonaishinta on aina edullisempi kuin vuosihinta. Lisäksi monesti sattuu vielä tulemaan tarjouksia niille, joilla ei ole palvelu aktiivisena, esim. nyt sai Disney+:n 1,99 €/kk kolmeksi kuukaudeksi, vaikka olin ollut aiemminkin asiakkaana.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 065
Ei sillä todellisuudessa säästä. Taidettiin tässä ketjussakin jo mainita, niin missään suoratoistopalvelussa ei ole niin paljoa sisältöä, että siitä riittäisi joka päivälle katsottavaa. Siksi onkin edullisempaa pitää tiettyä suoratoistopalvelua esim. 1-2 kk ja katsoa sen 2 kk aikana sieltä kaikki itseä kiinnostava sisältö. Sen jälkeen voi sitten taas ottaa kuukaudeksi tai pariksi jonkun toisen suoratoistopalvelun, jne. Itsekin pidän yleensä tiettyä suoratoistopalvelua aktiivisena maksimissaan 6 kk vuodesta, jolloin kokonaishinta on aina edullisempi kuin vuosihinta. Lisäksi monesti sattuu vielä tulemaan tarjouksia niille, joilla ei ole palvelu aktiivisena, esim. nyt sai Disney+:n 1,99 €/kk kolmeksi kuukaudeksi, vaikka olin ollut aiemminkin asiakkaana.
Niin jos sen tuollein ajattelee. Kyllä meillä ainakin on disney +:ssa jokaiselle kuukaudelle jotain katsottavaa, eikä se tarkoita että pitäisi joka päivä tai edes viikko katsoa jotain että se on rahansa arvoinen. Niin ja meillä on tuo disney plus vielä vuoden 90€ eli 7,5€/kk. Saatiin siis vielä vanhalla hinnalla ja vasta ensvuonna uusi hinta tulee voimaan, aikaa on miettiä mitä sitten tekisi. Ei tuo 7,5€/kk mielestäni ole paha tuosta, disney plus on ylivoimaisesti paras suoratoistopalvelu mitä suomessa ikinä on ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
476
Laskeskelin eilen viimeisen kuuden kuukauden kulutusta ja keskimäärin joka kuukausi kuluu 2 000 euroa enemmän rahaa kuin nykyisellään tulee :cigarbeye: Tässähän pitää alkaa lisäämään tuloja, tai sitten karsia elämänlaadusta :x3: Molemmat vaihtoehdot kuulostavat huonoilta, joten ehkä ratkaisu on vaihtoehto C - ota lisää lainaa kulutusjuhlien jatkumiseksi :whistling:
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 170
Laskeskelin eilen viimeisen kuuden kuukauden kulutusta ja keskimäärin joka kuukausi kuluu 2 000 euroa enemmän rahaa kuin nykyisellään tulee :cigarbeye: Tässähän pitää alkaa lisäämään tuloja, tai sitten karsia elämänlaadusta :x3: Molemmat vaihtoehdot kuulostavat huonoilta, joten ehkä ratkaisu on vaihtoehto C - ota lisää lainaa kulutusjuhlien jatkumiseksi :whistling:
Sijoitusten varassa eläminen on mielenkiintoista. Viime vuonna puolittui salkun koko. Tuntui jossain henkisellä puolella, kun ei töitä ja omaisuuden arvo syöksyy ilman, että pohjaa näkyvillä. Tänä vuonna uusi ATH. Pikkuhiljaa salkkua parempaan tasapainoon, mutta ei verovelan vuoksi viitsi kerralla liipaista kaikkea ylipainoista myyntiin. Onneksi asiat on laskettu niin että ei tuollainen heiluminen vaikuta muuhun kuin henkiseen puoleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
695
Joo kyllä aika on kypsä käteisestä luopumiseen.
eikös kiinassa jo kokeiltu digitaalista valuuttaa jolla on "parasta ennen" päiväys? Käytä tai raha muuttuu arvottomaksi. ei pääse kertymään sukanvarteen liikoja... Milloin laajanee muuallekin?

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 239
eikös kiinassa jo kokeiltu digitaalista valuuttaa jolla on "parasta ennen" päiväys? Käytä tai raha muuttuu arvottomaksi. ei pääse kertymään sukanvarteen liikoja... Milloin laajanee muuallekin?

Mä nyt en käyttäis kiinaa sen enempää kuin venäjääkään esimerkkinä missään sivistysmaiden asiassa.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 516
eikös kiinassa jo kokeiltu digitaalista valuuttaa jolla on "parasta ennen" päiväys? Käytä tai raha muuttuu arvottomaksi. ei pääse kertymään sukanvarteen liikoja... Milloin laajanee muuallekin?
Nämähän keksittiin Yhdysvalloissa jo 1930 luvulla.

Saksassakin 1923 raha muuttui arvottomaksi hyvin pian jos sitä ei käyttänyt. Palkatkin jouduttiin maksamaan pahimmillaan 3 kertaa päivässä. Ja monia muitakin paikkoja on ollut.
 
Liittynyt
06.06.2023
Viestejä
121
Joo kyllä aika on kypsä käteisestä luopumiseen.
Jo toki. Tällöin ei varmaan kukaan ikinä missään saa missään vaiheessa päähänsä alkaa rajoittamaan yksittäisten henkilöiden tai suurempien joukkojen rahan liikuttamista/käyttämistä esimerkiksi poliittisin motiivein.

Jos totta puhutaan niin jo itsessään huoltovarmuus vaatii kriisitilanteissa toimivan käteisvaluutan. Enkä nyt välttämättä haluaisi koeponnistaa sitä, miltä tuntuu elää täydellisessä valvontayhteiskunnassa. Suurin osahan näin toki jo elää, kun ovat näennäisen helppouden vuoksi luopuneet yksityisyydestään täysin vapaaehtoisesti asialle edes sen kummemmin ikinä ajatusta suomatta.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
695
Jo toki. Tällöin ei varmaan kukaan ikinä missään saa missään vaiheessa päähänsä alkaa rajoittamaan yksittäisten henkilöiden tai suurempien joukkojen rahan liikuttamista/käyttämistä esimerkiksi poliittisin motiivein.

Jos totta puhutaan niin jo itsessään huoltovarmuus vaatii kriisitilanteissa toimivan käteisvaluutan. Enkä nyt välttämättä haluaisi koeponnistaa sitä, miltä tuntuu elää täydellisessä valvontayhteiskunnassa. Suurin osahan näin toki jo elää, kun ovat näennäisen helppouden vuoksi luopuneet yksityisyydestään täysin vapaaehtoisesti asialle edes sen kummemmin ikinä ajatusta suomatta.
Kuten Kanadassa jäädytettiin protestoivilta rekkakuskeilta panlkitilit. Käteistä ei olisi pystynyt jäädyttämään niin helposti.

 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 583
Niin jos sen tuollein ajattelee. Kyllä meillä ainakin on disney +:ssa jokaiselle kuukaudelle jotain katsottavaa, eikä se tarkoita että pitäisi joka päivä tai edes viikko katsoa jotain että se on rahansa arvoinen. Niin ja meillä on tuo disney plus vielä vuoden 90€ eli 7,5€/kk. Saatiin siis vielä vanhalla hinnalla ja vasta ensvuonna uusi hinta tulee voimaan, aikaa on miettiä mitä sitten tekisi. Ei tuo 7,5€/kk mielestäni ole paha tuosta, disney plus on ylivoimaisesti paras suoratoistopalvelu mitä suomessa ikinä on ollut.
Toki näin, jos pelkästään yhden suoratoistopalvelun sisältö riittää. Lähinnä tuosta kierrättämisestä hyötyy, jos haluaa nauttia runsaammasta sisällöstä. Voit esim. kierrättää siten, että
tammi-maaliskuu: Netflix
huhti-kesäkuu: Disney plus
heinä-syyskuu: Prime video
loka-joulukuu: Viaplay
Näin pystyt ympäri vuoden nauttimaan useamman palvelun sisällöstä ja kuitenkin tuon 3kk aikana kerkeää hyvinkin katsoa kokonaisia sarjojen tuotantokausia. Jos esim. Viaplayllä on jokin mielenkiintoinen sarja, mitä julkaistaan jakso per viikko, niin aktivoin Viaplay-tilauksen vasta sitten kun sarja on tullut palveluun kokonaan, jolloin ei tartte tilausta pitkittää sen vuoksi, että jaksoja olisi vielä tulematta.

Mutta kuten sanottu, jos pelkkä yksi palvelu riittää, niin toki sitten vuositilaus siitä on passeli :)
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 762
Mä jokusen vuosi sitten kokeilin käteismaksamista, kun olin lukenut kerta toisensa jälkeen jutuista että se helpottaa rahan käytön seuraamista. Hämärästi muistelen että ehkä myös ajattelin että se parantaisi päässälaskutaitoa. Osaan kai hieman laskea päässä mutta on se silti aika haastavaa.

Noh, se on aika vihoviimeistä puuhaa. Ensin sun täytyy arvioida mitä ne ostokset maksaa, jotta sä saat laskeuttua osapuilleen oikean summan rahaa annettavaksi kassalle. Sitten sun vielä pitäisi katsoa erikseen että saat oikean määrän vaihtorahaa takaisin.
Ne kassat(myyjät) eivät helpota asiaa yhtään koska ne ei lyö annettua summaa kuitille jolloin se kassakone laskisi vaihtorahan määrän, vaan lyö suoraan sen pyöristetyn summan ja laskee itse vaihtorahan määrän. Lisäksi mä en tehnyt tätä S-marketissa koska siellä sai erikseen böönysta kortilla maksamista.-

Mä yritin tuota useamman kuukauden ajan. Lopulta lopetin, tosiaan yksi tyhjän kanssa ja ylipäätään aivan älyvapaa ajatus että sä hahmotat rahan käyttöä käteisenä paremmin kuin kortilla. Tuntuu että ne jutut on puhdasta meemiä, asiaa jota ihmiset toistaa uskomuksena ilman että kukaan on oikeasti kokeillut. Tai tyyliin ihmiset jotka käy kaupassa kaksi kertaa viikossa...mutta siltikin. Kortilla mä näen sentin tarkkuudella minkä verran mulla menee kauppoihin rahaa, mä myös näen mihin kaupparyhmiin menee minkä verran. Ja koko roskan mä näen 2 vuoden ajanjaksolta kerralla, ja kuukausittain eriteltynä jolloin mä näen trendin jos se kulutus muuttuu.(ei juuri muutu) Käteisellä ei mitään tuosta näe ellei näe hemmetisti ylimääräistä vaivaa.

Mitään hyötyä siitä ei ollut. Vaivaa vain. Ylitsepääsemätöntä tuo ei ollut mutta ihmeellistä näpertelyä ei-minkään takia. Mä olen vähän ihmetellyt miten vieläkin on keski-ikäisiä ihmisiä jotka käyttää käteistä kaupasta. Nuoremmilta, vanhuksilta ja maahanmuuttajilta sen jotenkuten voi ymmärtää.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 625
Mä jokusen vuosi sitten kokeilin käteismaksamista, kun olin lukenut kerta toisensa jälkeen jutuista että se helpottaa rahan käytön seuraamista. Hämärästi muistelen että ehkä myös ajattelin että se parantaisi päässälaskutaitoa. Osaan kai hieman laskea päässä mutta on se silti aika haastavaa.

Noh, se on aika vihoviimeistä puuhaa. Ensin sun täytyy arvioida mitä ne ostokset maksaa, jotta sä saat laskeuttua osapuilleen oikean summan rahaa annettavaksi kassalle. Sitten sun vielä pitäisi katsoa erikseen että saat oikean määrän vaihtorahaa takaisin.
Ne kassat(myyjät) eivät helpota asiaa yhtään koska ne ei lyö annettua summaa kuitille jolloin se kassakone laskisi vaihtorahan määrän, vaan lyö suoraan sen pyöristetyn summan ja laskee itse vaihtorahan määrän. Lisäksi mä en tehnyt tätä S-marketissa koska siellä sai erikseen böönysta kortilla maksamista.-

Mä yritin tuota useamman kuukauden ajan. Lopulta lopetin, tosiaan yksi tyhjän kanssa ja ylipäätään aivan älyvapaa ajatus että sä hahmotat rahan käyttöä käteisenä paremmin kuin kortilla. Tuntuu että ne jutut on puhdasta meemiä, asiaa jota ihmiset toistaa uskomuksena ilman että kukaan on oikeasti kokeillut. Tai tyyliin ihmiset jotka käy kaupassa kaksi kertaa viikossa...mutta siltikin. Kortilla mä näen sentin tarkkuudella minkä verran mulla menee kauppoihin rahaa, mä myös näen mihin kaupparyhmiin menee minkä verran. Ja koko roskan mä näen 2 vuoden ajanjaksolta kerralla, ja kuukausittain eriteltynä jolloin mä näen trendin jos se kulutus muuttuu.(ei juuri muutu) Käteisellä ei mitään tuosta näe ellei näe hemmetisti ylimääräistä vaivaa.

Mitään hyötyä siitä ei ollut. Vaivaa vain. Ylitsepääsemätöntä tuo ei ollut mutta ihmeellistä näpertelyä ei-minkään takia. Mä olen vähän ihmetellyt miten vieläkin on keski-ikäisiä ihmisiä jotka käyttää käteistä kaupasta. Nuoremmilta, vanhuksilta ja maahanmuuttajilta sen jotenkuten voi ymmärtää.
Aikoinaan jokusen vuoden kassalla viettäneenä niin käteinenhän lyödään kassaan juuri sen verran kun asiakas antaa ja kone kertoo sulle tarkalleen vaihtorahan määrän mitä annetaan takaisin. Jos ruvettavaisi itse laskemaan niin virhemarginaali olisi melkoinen ja kassojen pohjan heitot päivittäisiä.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 516
Voisin kuvitella että jos kassasysteemissä on "tasaraha" painike, niin sitten jotkut voisi painaa sitä (pari näppäimen painallusta vähemmän) mutta jos ei ole vaan annetun summa joutuu näpyttelemään, niin en kyllä keksi miksi kukaan näpyttelisi 48,35 mieluummin kuin 50.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 759
Kuten Kanadassa jäädytettiin protestoivilta rekkakuskeilta panlkitilit. Käteistä ei olisi pystynyt jäädyttämään niin helposti.

Ohi aiheen, mutta tämähän liittyi lahjoituksiin mitä noi mielenosoittajat sai, suomalaisittain olisi varmaan puhuttu rahankeräysrikoksesta.

Erikoinen keissi kaikkinensa, ja jotain hätätilalainsäädäntöäkin tossa taidettiin soveltaa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 762
Aikoinaan jokusen vuoden kassalla viettäneenä niin käteinenhän lyödään kassaan juuri sen verran kun asiakas antaa ja kone kertoo sulle tarkalleen vaihtorahan määrän mitä annetaan takaisin. Jos ruvettavaisi itse laskemaan niin virhemarginaali olisi melkoinen ja kassojen pohjan heitot päivittäisiä.
Mutta sitä ei ainakaan tullut kuitille? Noin kahdeksan vuotta sitten kokeilin, ihan varma olen siitä että jouduin itse sitä hieman kanssa miettimään ja laittamaan aina vaihtorahat eri taskuun0. Aina se annettu summa oli ostosten summa pyöristettynä, takaisin summa oli nolla.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 623
Kuitille ei tule millä on maksettu ja paljonko saa takaisin mutta jokainen vähääkään parempi kasssohjelma kertoo sille työntekijälle nämä. Muuten tulisi tosiaan kassavirheitä älytön määrä. Ei johdu siitä ettei se kassahenkilö osaa laskea, niitä ostotapahtumia on vaan niin paljon ja homman pitää mennä kuin liukuhihnalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 576
Kuitille ei tule millä on maksettu ja paljonko saa takaisin mutta jokainen vähääkään parempi kasssohjelma kertoo sille työntekijälle nämä. Muuten tulisi tosiaan kassavirheitä älytön määrä. Ei johdu siitä ettei se kassahenkilö osaa laskea, niitä ostotapahtumia on vaan niin paljon ja homman pitää mennä kuin liukuhihnalla.
Joissakin kaupoissa kyllä kuitillakin näkyy tyyliin Saamatta: 40,00e, Maksettu: 50,00e, Takaisin: 10,00e, tai ainakin vielä vuosi-pari sitten näkyi. Nyt viimeaikoina en ole niin tarkkaan noita kuitteja katsellut.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 516
Kyllä itsellänikin lukee pääsääntöisesti käteismaksukuiteissa esim. Prismassa että montako euroa olen antanut ja montako euroa on annettu vaihtorahaa. Vaikea kuvitella että kukaan kassahenkilö nakuttelisi sinne softaan että annettu 39,45, kun on nopeampi näpytellä 50. Se on sitten toinen juttu jos softaan on rakennettu itsensä-jalkaan-ampumis-toiminto eli painike jossa lukee "käteinen tasaraha". Joku saattaisi käyttää tuota jos uskoisi päässälaskutaitoonsa, kun pääsisihän sillä pari näppäintä vähemmällä naputtelulla.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 623
Piti mennä s-sovelluksesta katsomaan mitä kuitissa lukee mutta en edes muista minä vuonna olen viimeksi käyttänyt prismassa/Ässässä yms käteistä.. tänä vuonna en taatusti kertaakaan ja tuskin viime vuonnakaan.. :D
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
997
Huomautus - asiaton käytös
Käteistä käyttänyt viimeksi varmaan yli kymmenen vuotta sitten, jos ei lasketa kun kävin ählämi parturissa ja nämä harmaan talouden asiantuntijat kelpuuttivat vain käteistä.
Mutta kyllähän pelkkä digiraha on riski
 
Liittynyt
07.05.2021
Viestejä
208
Pakolliset : Vuokra 500, Netti 30, Puhelin 30, Ruoka 300
Verojen jälkeen tilille n. 1800 eli vähän yli 900 euroa menojen jälkeen. 300e laitan viellä säästöön joka kuukausi joten 600e jää muihin menoihin.
Auto, moottoripyörä yms.. maksettu jo aikoja sitten joten näistä vain vakuutukset yms. joutuu maksamaan joka kuukausi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
793
Kuitille ei tule millä on maksettu ja paljonko saa takaisin mutta jokainen vähääkään parempi kasssohjelma kertoo sille työntekijälle nämä. Muuten tulisi tosiaan kassavirheitä älytön määrä. Ei johdu siitä ettei se kassahenkilö osaa laskea, niitä ostotapahtumia on vaan niin paljon ja homman pitää mennä kuin liukuhihnalla.
Pikaisesti kävin kuitteja läpi mitä lähimenneisyydestä löytyy ja jokaisesta näkee, että millä on maksettu ja korttimaksuista näkyy myös se, jos on maksettu lähimaksulla. Käteiskuitteja vähemmän nykyisellään löytyy, mutta pari sellaistakin löytyi ja ihan "käteinen 50.00" niistä löytyy ja erikseen sitten "takaisin 4.40".
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 400
Mä jokusen vuosi sitten kokeilin käteismaksamista, kun olin lukenut kerta toisensa jälkeen jutuista että se helpottaa rahan käytön seuraamista. Hämärästi muistelen että ehkä myös ajattelin että se parantaisi päässälaskutaitoa. Osaan kai hieman laskea päässä mutta on se silti aika haastavaa.

Noh, se on aika vihoviimeistä puuhaa. Ensin sun täytyy arvioida mitä ne ostokset maksaa, jotta sä saat laskeuttua osapuilleen oikean summan rahaa annettavaksi kassalle. Sitten sun vielä pitäisi katsoa erikseen että saat oikean määrän vaihtorahaa takaisin.
Ne kassat(myyjät) eivät helpota asiaa yhtään koska ne ei lyö annettua summaa kuitille jolloin se kassakone laskisi vaihtorahan määrän, vaan lyö suoraan sen pyöristetyn summan ja laskee itse vaihtorahan määrän. Lisäksi mä en tehnyt tätä S-marketissa koska siellä sai erikseen böönysta kortilla maksamista.-

Mä yritin tuota useamman kuukauden ajan. Lopulta lopetin, tosiaan yksi tyhjän kanssa ja ylipäätään aivan älyvapaa ajatus että sä hahmotat rahan käyttöä käteisenä paremmin kuin kortilla. Tuntuu että ne jutut on puhdasta meemiä, asiaa jota ihmiset toistaa uskomuksena ilman että kukaan on oikeasti kokeillut. Tai tyyliin ihmiset jotka käy kaupassa kaksi kertaa viikossa...mutta siltikin. Kortilla mä näen sentin tarkkuudella minkä verran mulla menee kauppoihin rahaa, mä myös näen mihin kaupparyhmiin menee minkä verran. Ja koko roskan mä näen 2 vuoden ajanjaksolta kerralla, ja kuukausittain eriteltynä jolloin mä näen trendin jos se kulutus muuttuu.(ei juuri muutu) Käteisellä ei mitään tuosta näe ellei näe hemmetisti ylimääräistä vaivaa.

Mitään hyötyä siitä ei ollut. Vaivaa vain. Ylitsepääsemätöntä tuo ei ollut mutta ihmeellistä näpertelyä ei-minkään takia. Mä olen vähän ihmetellyt miten vieläkin on keski-ikäisiä ihmisiä jotka käyttää käteistä kaupasta. Nuoremmilta, vanhuksilta ja maahanmuuttajilta sen jotenkuten voi ymmärtää.
Hankaluus varmaan riippuu siitäkin kuinka isoja ostoksia tekee. Johonkin 100+ ruokakauppaostokseen vaikka alkaa kaivelemaan erilaisia seteleitä ja kolikoita niin onhan siinä enemmän vaivaa kuin johonkin 5-10 e kertaostokseen. Käteisestä kokonaan luopumisen vaaroja tuossa jo aiemmin käytiinkin läpi ja jo siitä periaatteellisesta syystä ainakin silloin tällöin maksan käteisellä. Nämä valvonta- ja rajoitusdystopiat eivät sattuneesta syystä tunnu enää kovin kaukaisilta.. jos käteisen säilyttäminen meinaa että joku pizzeria tai parturi ei lyö summaa kassaan niin so be it. Ei tarvitse asioida noissa paikoissa jos on kerran tällaisesta asiasta tietoinen. Rikolliset kyllä keksivät keinot rahan liikutteluun ilman käteistäkin ja varmaan isommat summat jo nyt siirtyvät muussa muodossa kuin leffoista tutuissa salkuissa täynnä seteleitä..
 

Peripherial

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.09.2023
Viestejä
55
Käteistä käyttänyt viimeksi varmaan yli kymmenen vuotta sitten, jos ei lasketa kun kävin ählämi parturissa ja nämä harmaan talouden asiantuntijat kelpuuttivat vain käteistä.
Mutta kyllähän pelkkä digiraha on riski
Pakottiko ne sut siihen parturintuoliin vai valitsitkohan kuitenkin ihan itse mennä sinne asiakkaaksi?
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
997
Pakottiko ne sut siihen parturintuoliin vai valitsitkohan kuitenkin ihan itse mennä sinne asiakkaaksi?
Oliko tämä oikea kysymys vai esitätkö tyhmää :facepalm:

Et siis ole itse ikinä mennyt asiakkaaksi johonkin ja unohtanut kysyä ekana, että kelpaako kortit, kuvitellen että Herran Vuonna 2023 Suomessa se kelpaa kaikkialla?
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 398
Käteistä tulee yleensä käytettyä ulkomaanreissulla. Helpottaa omasta mielestä seuraamaan miten paljon rahaa kuluu ja helpottaa budjetissa pysymistä.

Kaikki on nykyään niin kallista että tuntuu kuukaudesta toiseen aina menevän enemmän rahaa kuin tulee. Pitää varmaan alkaa tehdä tarkempaa laskelmaa mihin rahaa käyttää ja alkaa karsimaan asioita mitkä ei ole pakollisia.
Vastike nousee taas 60€ vuoden alusta ja taitaa olla jo yleistä vuokratasoa korkeampi minkä ei pitäisi olla edes mahdollista.. (ASO asunto)
 

Peripherial

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.09.2023
Viestejä
55
Huomautus - asiaton käytös, henkilökohtaisuudet
Oliko tämä oikea kysymys vai esitätkö tyhmää :facepalm:

Et siis ole itse ikinä mennyt asiakkaaksi johonkin ja unohtanut kysyä ekana, että kelpaako kortit, kuvitellen että Herran Vuonna 2023 Suomessa se kelpaa kaikkialla?
Valoja päälle. Asenteesi ”harmaan talouden asiantuntijoista” ei tainnut syntyä siellä parturissa. Toki persulle tämä on varmasti ihan ok kunhan pääsee rahallisesti hyötymään.
 
Liittynyt
02.12.2021
Viestejä
28
Nyt ollaan asian ytimessä. Käsittämätöntä, että virallisesta valuutasta on laissa annettu porsaanreikä olla hyväksymättä sitä transaktioissa.

Noh, kai ne kahvilabisnekset ym. ovat niin kannattavia, että pärjäävät ilman minua ja käteistäni.
Vaimo on pyörittänyt omaa kahvilaa useamman vuoden ja hän luopui käteisen vastaanottamisesta sen vuoksi, kun siitä aiheutui hänelle jotain ylimääräisiä kustannuksia. Piti olla joku erilainen kassasysteemi ja jotain kirjanpitoon liittyvää varmaan myös taisi olla. En tiedä tarkemmin enkä muista yksityiskohtia. Ja käytännössä käteisellä maksoi ennen tätä muutosta ehkä muutama ihminen kuukaudessa. Pääasia kai on se, että asiasta on vain tarpeeksi näkyvästi mainittu jo ulko-ovessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 614
Viestejä
4 253 846
Jäsenet
71 345
Uusin jäsen
Eero.hk

Hinta.fi

Ylös Bottom