Paljonko teillä jää rahaa käteen pakollisten laskujen/menojen jälkeen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rxd
  • Aloitettu Aloitettu
Niin vaikuttaa joo. Ei tartte juuri veroja maksella ellei tienaa yli 150k/v tai enemmänkin, vähän kunnasta ja kantonista riippuen.
Suomessa maksat vain neljäsosan, joten siinä säästää pitkän pennin Sveitsiin verrattuna. Toisaalta veroja joutuu maksamaan enemmän ja taitaa jäljelle jäävän summan ostovoimakin olla pienempi. Eri maiden välillä täytyy summat ostovoimakorjata.

Suomi voittaa ehkä jos on pienempi palkka ja enemmän lapsia? En ole kysellyt antaisiko oma työpaikka siirtyä konsernin sisällä Sveitsiin. Ei varmaankaan, kun tulisi heille kalliimmaksi.

Pieni yhteenveto Thaimaasta:

Tulot keskimäärin 1800€/kk

Asumiskulut:

40m2 kaksio. Uima-allas ja kuntosali katolla. Vuokra 270€/kk. Sähkö ja vesi 45€/kk. Yhteensä 315€/kk.

Ruoka:

300€/kk

Sairaus- ja onnettomuusvakuutus:

60€/kk

Moottoripyörän 125cc vakuutus, katsastus, bensat ja huollot:

30€/kk

Viina, laulu ja naiset:

400€/kk

Epämääräiset kulut 150€/kk

Menot yhteensä: 1255€

Ihan mukavasti jää säästöön/sijoituksiin ja ilmakin on ihan jeses.

Ei hitto, pitää varmaan ottaa lopputili ja muuttaa Thaimaahan asumaan pariksi vuodeksi. Tai kymmeneksi.

Noh, oleskelulupaan varmaan tyssäisi mutta alkoipa taas vituttaa asua Suomessa.

Ei hitto, pitää varmaan ottaa lopputili ja muuttaa Thaimaahan asumaan pariksi vuodeksi. Tai kymmeneksi.

Noh, oleskelulupaan varmaan tyssäisi mutta alkoipa taas vituttaa asua Suomessa.
No aika harvalle joku Thaimaassa oikeasti vuosien tai kymmenien vuosien asuminen kuitenkaan sopii. Nuorena ja terveenä varmasti jokunen vuosi vierähtää kivasti, mutta pidempi aika on sitten ihan eri juttu.

No aika harvalle joku Thaimaassa oikeasti vuosien tai kymmenien vuosien asuminen kuitenkaan sopii.
Ne työt tahtovat olla myös tavallaan perseestä. Joko kuuntelet känniläisiä tai yrität myydä suomi mummoille puhelimessa iltaisin jotain mitä he eivät tarvitse.

No aika harvalle joku Thaimaassa oikeasti vuosien tai kymmenien vuosien asuminen kuitenkaan sopii. Nuorena ja terveenä varmasti jokunen vuosi vierähtää kivasti, mutta pidempi aika on sitten ihan eri juttu.

Ne työt tahtovat olla myös tavallaan perseestä. Joko kuuntelet känniläisiä tai yrität myydä suomi mummoille puhelimessa iltaisin jotain mitä he eivät tarvitse.

Niin en meinannut että töihin sinne menisi vaan viettämään vapaaherran elämää. Siksi puhuin oleskeluluvasta.

Eihän siellä mikään pakko ole viinan ja naisten perässä juosta jos terveys mietityttää.

Vietnam-expattien videoita katsonut niin varakkaammat ostaneet terveysvakuutuksen millä hoituu kaikki isommat/haastavat operaatiot singaporessa ja pienemmät ei haastavat jutut vietnamissa. Vakuutus oli jotain 15ke/vuosi, mutta äärimmäisen hyvä. En jaksanut perehtyä kuin pintapuolisesti, vaikutti hyvältä. Nopeesti operaatiot hyvällä laadulla, ei jonottelua. Vakuutus oli myös kansainvälinen niin voimassa jos/kun matkustelee.

---

Omat menot suurinpiirtein
10ke supermarketteihin(costco+walmart)
20ke vuokra
10ke kesälomareissu suomeen + kaupunkilomailu reissun molemmin puolin
5ke amazonin verkkokauppa
xke kaikkeen muuhun

Autoa ei ole tällä hetkellä. Kaikki kotitoimituksella(instacart). Liikkuminen uber ja sähköfillari.

Bruttotulo tällä hetkellä osinko etf:sta + velkakirja etf:sta + REIT:it noin 165ke/vuosi. Veroja menee 10ke(nevada, ei osavaltioveroa, vain liittovaltion vero). Käteen tarkoitus jättää 0e ja kuluttaa kaikki seuraavan parin vuoden ajan. Pitkään nihkeillyt säästäen. Nyt tuhlataan jokunen vuosi. Todellinen verokuorma ja "tulot" on isompi, kun tulee pääomatuloa osakkeiden myymisestä. En laske osakkaiden arvon heilumista/myymistä tuloksi tai menoksi, voi vaihdella liian rajusti vuosittain. Osingot hyvällä hajautuksella melko vakaa tulonlähde.

Viimeksi muokattu:
Tulot 2800e/kk
Menot:
Vastike 450e
Asuntolaina (200e korkoa) 490e
Vesimaksu ja autopaikka+ sähkö 20+20+35=75e
Puhelin+nettimaksut 21+25e =46e
Vakuutukset (sis. Sairaskuluvakuutuksen urheilulisällä ja auton kaskot) 140e/kk
Ruokaan yms kaikkeen muuhun. Menee 600-700e

Eli jää vielä tonnin verran säästöön eikä tarvitse edes katsoa juurikaan mitä ostaa.

Nuoremmat täällä yleensä eivät osaa elää. Kaikki laitetaan viinaan ja naisiin, koska se on helppoa ja "halpaa". Täällä pitää olla rutiini, jota noudatetaan. Pitää olla jotain tekemistä baarien ulkopuolella. Ei ole helppoa, jos ei ole itsehillintää.

Itse käyn aamulla kuntoilemassa, sitten muutama tunti duunia ja sitten voi relata maltillisesti. Rutiinia noudatetaan, vaikka ilta menisi vähän pitkäksi. Tällä tavalla homma toimii ja pankkitili kiittää.

Nuoremmat täällä yleensä eivät osaa elää. Kaikki laitetaan viinaan ja naisiin, koska se on helppoa ja "halpaa". Täällä pitää olla rutiini, jota noudatetaan. Pitää olla jotain tekemistä baarien ulkopuolella. Ei ole helppoa, jos ei ole itsehillintää.

Itse käyn aamulla kuntoilemassa, sitten muutama tunti duunia ja sitten voi relata maltillisesti. Rutiinia noudatetaan, vaikka ilta menisi vähän pitkäksi. Tällä tavalla homma toimii ja pankkitili kiittää.
Tuota on tavallaan huvittavaa lukea kun sulla menee kuitenkin listauksen mukaan viinaan ja naisiin enemmän rahaa mitä mulla on kuukauden vuokra :D
Mulla on tulot huikeat 1150e/kk ja kaiken pakollisen jälkeen jää n.350e ylimäärästä ja mulla nuo pakolliset sisältää myös esim pleikan ja boxin osamaksut jne.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Niin en meinannut että töihin sinne menisi vaan viettämään vapaaherran elämää. Siksi puhuin oleskeluluvasta.

Eihän siellä mikään pakko ole viinan ja naisten perässä juosta jos terveys mietityttää.
Thaimassa korruptiota voi hyödyntää jokainen. Viisumit eivät ole mikään ongelma, jos lompakko on kunnossa, eikä ole edes kallista. Säännöt ovat vain suosituksia, jos tiedät miten homma toimii.

"Eihän siellä mikään pakko ole viinan ja naisten perässä juosta jos terveys mietityttää" Tämän lauseen olen kuullut satoja kertoja. Kuitenkin viina on halpaa, samoin naiset. Jotenkin ne ukot, jotka eivät osaa sanoa EI, joutuvat tuohon kierteeseen, jossa lompakko tyhjenee nopeasti. Naisten työ on tyhjentää sun lompakko ja jos et osaa sanoa EI, rahat lähtevät.

En suosittele Thaimaata yhdellekään tyypille, jolla ei ole maalaisjärkeä, vaan mennään tunteella. Nämä naiset osaavat tunteellisen manipulaation siihen malliin, että tunteelliset tyypit häviävät kaiken ja Suomi kutsuu äkkiä.

Tuota on tavallaan huvittavaa lukea kun sulla menee kuitenkin listauksen mukaan viinaan ja naisiin enemmän rahaa mitä mulla on kuukauden vuokra :D
Mulla on tulot huikeat 1150e/kk ja kaiken pakollisen jälkeen jää n.350e ylimäärästä ja mulla nuo pakolliset sisältää myös esim pleikan ja boxin osamaksut jne.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Mulla ei ole osamaksuja. Se on käteistalous täällä. Elämästä pitää osata nauttia jollain tasolla, mutta ei liikaa viinaa ja naisia. Pakko myöntää, että viihdebudjetti on esim. vuokraan nähden aika iso, mutta kerran täällä vain eletään.

1150€/kk tuskin paljon naisia ja viinaa hommataan. Menot tulojen mukaan. Mulla jää kuitenkin säästöön keskimäärin 500€/kk, eikä tarvitse tallata loskassa. Nyt täällä tosin sataa ihan helvetisti, mutta silti on melkein 30 lämmintä.

Eläkekertymä on about 1500€/kk tällä hetkellä, kun oli ihan jees duuneja joskus aiemmin Suomessa. Voi olla että joskus vielä tulen Suomeen kerryttämään tuotakin saldoa, mutta jotenkin epäilen. Säästöön menevä raha kartuttaa sitä eläkevarantoa myös. Lisäksi mulla on Suomessa vielä erilaisia perintöassetteja(maita ja mantuja), joista pyrin eroon pikkuhiljaa.

Moni frendi haluaa eläköityä palmujen alle. Minulla ei ole kristallipalloa, joten en tiedä olenko hengissä vielä eläkeiässä, joten parempi elää siellä missä haluan nyt, kuin elätellä jotain kaukaisia haaveita ja elää siellä oravanpyörässä ilman tietoa toteutuuko ne haaveet koskaan.

Ymmärsinkö oikein että @melville ei ole eläkkeellä eikä käy töissäkään thaikuissa, mutta silti asuminen siellä onnistuu? Pitkään olen haaveillut etelän lämpöön muuttamisesta, kun samat ajatukset ollut etten tiedä selviänkö hengissä eläkeikään asti, mutta ei ole töitä tiedossa ulkomailta niin en ole kovin konkreettisesti muuttoa ajatellut. Ei mulla älyttömiä massejakaan ole, reilu sata tonnia, mutta toki noillakin jonkun 4-5v ainakin eläisi jo Suomessakin ilman mitään tuloja.

Ymmärsinkö oikein että @melville ei ole eläkkeellä eikä käy töissäkään thaikuissa, mutta silti asuminen siellä onnistuu? Pitkään olen haaveillut etelän lämpöön muuttamisesta, kun samat ajatukset ollut etten tiedä selviänkö hengissä eläkeikään asti, mutta ei ole töitä tiedossa ulkomailta niin en ole kovin konkreettisesti muuttoa ajatellut. Ei mulla älyttömiä massejakaan ole, reilu sata tonnia, mutta toki noillakin jonkun 4-5v ainakin eläisi jo Suomessakin ilman mitään tuloja.
100ke jepq osinko etf:aan niin olis viimeisen vuoden aikana saanut reilun 13ke(-verot) osinkoa. Toki jepq on ison riskin veto kun myy ja ostaa optioita eikä siis osingot tule vain yritysten osakkeita omistamalla. Joku pienemmän riskin säätö ja kovaa duunia, että saa pääoman tuplattua. Tuplauksen jälleen voi hyvin ottaa downshiftiä ainakin tovin ilman, että säästöt nollautuvat, varsinkin jos pystyy edes jotain duunia tekeen osan vuodesta ettei tarvi ihan täysin mennä osinkojen varassa.

1748374419243.png

Tulot tulee kotona tehtävistä etäduuneista. En käyttäisi säästöjä asumiseen tai Thaimaassa oleskeluun.

Kuten sanottu homma menee helposti raiteiltaan, jos ei ole tekemistä ja rutiineja. Eli toisin sanoen tuo viina/laulu ja naiset budjetti menee tappiin😆

Joillakin "tulot" tarkoittaa tässä ketjussa bruttotuloja, ja joillakin nettotuloja.

Selvyyden vuoksi olisi järkevämpää, että kaikki puhuisivat vain nettotuloistaan - käyttämällä ilmausta "nettotulot".

Ja vedestä puhuttaessa samoin olisi järkevämpää, että puhuittaisiin nettomenoista. Esimerkiksi mulla on vesiennakko 15e/kk, mutta kulutus noin 3e/kk, eli puolen vuoden välein saan palautusta noin 70e.

Miten tämä onnistuu? Ei kai vaan ole kuiva meno? :hmm:
Meillä on 4 hengen talous, lapset reilu 4 ja 2v. Vuodessa menee aikalailla ~400€ arvosta vettä ja ennakkoa taidetaan maksaa 80€/kk eli palautuksia tulee vuosittain tuollaiset reilu 500€. Pyykinpesukone meillä pyörii tyyliin joka päivä, samaten astianpesukone. Suurin "säästö" tullee siitä, että molemmat aikuisista käy pääsääntöisesti suihkussa salilla/töissä ja saunan yhteydessä (taloyhtiösauna). Muutenkin silloin jos käydään suihkussa kotona, niin ei sinne tarvitse asumaan jäädä, parissa minuutissa saa kyllä pestyä :D

Meillä on 4 hengen talous, lapset reilu 4 ja 2v. Vuodessa menee aikalailla ~400€ arvosta vettä ja ennakkoa taidetaan maksaa 80€/kk eli palautuksia tulee vuosittain tuollaiset reilu 500€. Pyykinpesukone meillä pyörii tyyliin joka päivä, samaten astianpesukone. Suurin "säästö" tullee siitä, että molemmat aikuisista käy pääsääntöisesti suihkussa salilla/töissä ja saunan yhteydessä (taloyhtiösauna). Muutenkin silloin jos käydään suihkussa kotona, niin ei sinne tarvitse asumaan jäädä, parissa minuutissa saa kyllä pestyä :D

”Netto menoina” juuri tulleen laskun mukaan 2kk ja 200€ :D

Sisältää netto perusmaksun.

Joillakin "tulot" tarkoittaa tässä ketjussa bruttotuloja, ja joillakin nettotuloja.

Selvyyden vuoksi olisi järkevämpää, että kaikki puhuisivat vain nettotuloistaan - käyttämällä ilmausta "nettotulot".

Ja vedestä puhuttaessa samoin olisi järkevämpää, että puhuittaisiin nettomenoista. Esimerkiksi mulla on vesiennakko 15e/kk, mutta kulutus noin 3e/kk, eli puolen vuoden välein saan palautusta noin 70e.
Oikein. Ja vaikka tämän saisikin sovittua, homma menee kokemukseni mukaan(enkä nyt viittaa tähän foorumiin vaan yleiseen kokemukseen) monella helposti väärille raiteille. Usein näkee selitettävän nettotuloista kuukausitasolla, ja lopulta paljastuu että onkin laskettu vain kuukausittain maksettavan tilin ja ennakonpidätyksen perusteella. Vuositasolla saattaa siis jäädä monen monta tonnia pimentoon, koska lomakorvauksia ja veronpalautuksia ei tietenkään lasketa siihen, "paljonko jää rahaa käteen". Ne ovat jotain rinnakkaisulottuvuudessa möllöttävää vaihtoehtorahaa joka on budjetoitu lomamatkalle "suosikkikohteeseen" tai tuhlataan randomisti.

Samalla logiikalla on tietysti mahdotonta huomioida liikaennakot esim. vedestä, koska taloutta monesti käsitellään vain kuukausitasolla kädestä suuhun. Rahoitusauto ei ainakaan selkeytä tätä kuviota, sekin kun usein mielletään vain vuokraeräksi huomioimatta sitä, ylittääkö esineen arvo sopimuksen päättyessä jäännöserän vaiko ei, onko ylipäänsä jäännöserää tai jos on, onko edes suunnitelmaa siitä selviytymiseen.

tätä voi optimoida vielä. Sähköt niihin pyykinpesukoneeseen ja astiapesukoneeseen voi vetää jatkojohdolla postiluukun kautta rappukäytävästä. Taloyhtiö maksaa, eikä maksa mitään!
Ei jessus taloyhtiöeläjiä/vuokraeläjiä: ”taloyhtiö maksaa” tai ”vuokranantaja maksaa”.

tätä voi optimoida vielä. Sähköt niihin pyykinpesukoneeseen ja astiapesukoneeseen voi vetää jatkojohdolla postiluukun kautta rappukäytävästä. Taloyhtiö maksaa, eikä maksa mitään!
Ei jessus taloyhtiöeläjiä/vuokraeläjiä: ”taloyhtiö maksaa” tai ”vuokranantaja maksaa”.

Mistä tämä analogia? Ilmeisesti siitä, että pitäisi jättää suihku käyttämättä töissä/salilla ja saunassa?

Koneet voi automatisoida sillä, että ne pyörivät pörssisähkön olleessa vähemmän kuin 0,4€/kWh.

Mistä tämä analogia? Ilmeisesti siitä, että pitäisi jättää suihku käyttämättä töissä/salilla ja saunassa?

Koneet voi automatisoida sillä, että ne pyörivät pörssisähkön olleessa vähemmän kuin 0,4€/kWh.
Kai siinä oli ajatuksena, että on aika äärimmäistä saituutta rahan takia käydä suihkussa muualla kuin kotona, etenkin kaukolämpö- tai lämminkäyttövesitaloudessa. Melkein sama kuin varastaisi baarista vessapaperia ja töistä nitojan sinkilöitä tai kuntosalilta hehkulamppuja. Ja onhan se. Jos moisten pakkomielteiden antaa vaikuttaa elämäänsä, on jo hävinnyt pelin. Sähkö- ja vesilasku tyypillisessä taloyhtiöasunnossa on joka tapauksessa häviävän pieni, ellei nyt jostain äärimmäisestä törsäyksestä tai ansasopimuksesta ole kyse.

Jos ei ole antautunut kusetettavaksi, sähkölaskulla alkaa olla merkitystä siinä vaiheessa kun itse maksamaansa sähköä käyttää lämmitykseen. Toki sama myös ajoneuvon energianlähteenä, joskin silloin pitäisi jo oletuksena säästää polttoaineesta ihan helvetisti ja jos ei asiakas/potilas tällöin ole tuntihinnassa, ei hänen pakko-oireitaan voi enää auttaa.

No onpas ihme ajattelumaailma joillakin. Aikoinaan kun salilla tuli käytyä, niin ei kyllä tullut mieleenkään lähteä sieltä kotiin ilman suihkua. Myönnän kyllä että pihi olen joissain asioissa, mutta tässä ei tullut rahaa ajateltua tippaakaan, vaan ihan sitä omaa mukavuutta, ettei tarvitse hikisenä lähteä kotimatkalle. Ja aiemmassa rivariasunnossa kävin saunavuoron yhteydessä myös siellä suihkussa, ei saakeli.

No onpas ihme ajattelumaailma joillakin. Aikoinaan kun salilla tuli käytyä, niin ei kyllä tullut mieleenkään lähteä sieltä kotiin ilman suihkua. Myönnän kyllä että pihi olen joissain asioissa, mutta tässä ei tullut rahaa ajateltua tippaakaan, vaan ihan sitä omaa mukavuutta, ettei tarvitse hikisenä lähteä kotimatkalle. Ja aiemmassa rivariasunnossa kävin saunavuoron yhteydessä myös siellä suihkussa, ei saakeli.
Joo, minäkin käyn salin jälkeen saunassa ja suihkussa, tottakai. Mutta aika paljon (päivittäin) on niin, että tulee harrastettua muutakin liikuntaa ja fyysisiä hommia, että tulee siltikin käytyä suihkussa myös kotona. Tietty jos ei hikoile muutakuin salilla, asia on eri. Maksaahan se vesi luokkaa 0,3c/litra (esimerkkihinta Espoosta), niin se on tietysti ensimmäinen paikka säästää kuluissa.

Ja joskus AOY:ssä asuessa tuli käytettyä taloyhtiösaunaa. Tottakai sielläkin tuli myös suihkutettua ”taloyhtiön piikkiin”. Mutta tässä on omasta näkökulmasta pari asiaa: en mitenkään optimoinut ”mitä enemmän suihkuttelen muualla, sitä vähemmän kuluu omaa vettä”. Toisekseen ei ole mitään ”taloyhtiö maksaa”, vaan osakkaat sen maksaa vastikkeissan. Litra taloyhtiön vettä on ihan saman hintainen kuin litra omasta suihkusta.

Viimeksi muokattu:
Oikein. Ja vaikka tämän saisikin sovittua, homma menee kokemukseni mukaan(enkä nyt viittaa tähän foorumiin vaan yleiseen kokemukseen) monella helposti väärille raiteille. Usein näkee selitettävän nettotuloista kuukausitasolla, ja lopulta paljastuu että onkin laskettu vain kuukausittain maksettavan tilin ja ennakonpidätyksen perusteella. Vuositasolla saattaa siis jäädä monen monta tonnia pimentoon, koska lomakorvauksia ja veronpalautuksia ei tietenkään lasketa siihen, "paljonko jää rahaa käteen". Ne ovat jotain rinnakkaisulottuvuudessa möllöttävää vaihtoehtorahaa joka on budjetoitu lomamatkalle "suosikkikohteeseen" tai tuhlataan randomisti.

Olen kanssa ihmetellyt että miksi ihmiset tuntuu ajattelevan että kaikki "budjetoimaton" raha on ilmaista, eikä sen tuhlaamisella ole mitään väliä. :hmm:

Olen kanssa ihmetellyt että miksi ihmiset tuntuu ajattelevan että kaikki "budjetoimaton" raha on ilmaista, eikä sen tuhlaamisella ole mitään väliä. :hmm:
Varmaan sillä on väliä ja se oikeaoppisesti pitäisi ottaa huomioon. Huomioitavaa kuitenkin on, että vuokrat/vastikkeet/lainanlyhennykset jne rullaa kuukausittaisella syklillä, veronpalautukset ja muut palautukset paljon harvemmin.
Toki jos puskuria on riittävästi ei tulojen/menojen syklisyys haittaa. Mutta jos puskuria on vähemmän, kuukausittaiset menot ei odota.

Muutenkin maksujen tasaukset on vähän ennalta-arvaamaton systeemi, vaikkakin omaa trendiä seuraamalla ne ennakot pystyy määrittelemään suht kohdilleen. Sähkölaskuissahan ei enää tasauksia ole ollut aikoihin, ja juuri eilen tuli kirje HSY:ltä, että pääkaupunkiseudulla siirrytään etäluettaviin vesimittareihin ja se johtanee ajantasaiseen laskutukseen.

Veronpalautukset/mätkyt taasen on vähän oma moka, ettei ole osannut seurata tulojaan. Varsinkin tulorekisterin lanseeraamisen jälkeen. Toki esim. osakemyynnit, joissa ei ole ennakonperintää, voivat sekoittaa pakkaa. Mutta tämänkin pystyy ennakoimaan ennakontäydennyksiä tekemällä (voitot) tai veroprosenttia tarkistamalla (tappiot).

Niin tai näin, vähän tsemppaamalla pystyy melkein kaikki ”satunnaiset” palautukset ennakoimaan jo kuukausittaisiin menoihin/tuloihin. Toki jos tulee jotain yllättävää, esim. perintöjä, niitä vaikeampi ennakoida

Niin, itse ajattelen kyllä että jokainen euro on saman arvoinen, löysi sen sitten kadulta tai säästi jostain tai ansaitsi työllä jne.

Toisaalta aika moni tykkää tuhlata rahaa, ihan vaan tuhlaamisen ilosta? Eli jos on budjetoinut asumiseen, liikkumiseen, ruokaan jne. pakollisiin rahat ja ne on maksettu ja sitten jää yli niin moni ehkä sitten kokee, että on mukavaa tuhlata ne turhuuksiin?

Itse en tähän avaa mitään euromääriä, mutta pakollisten menojen, asumisen (sisältäen jo asuntolainen lyhennyksenkin), ruuan, päivähoitomaksun, sähkön jne. jälkeen käteen jää n. 75 % nettotuloista, jotka sitten menevät käytännössä kaikki sijoituksiin.

Toisaalta aika moni tykkää tuhlata rahaa, ihan vaan tuhlaamisen ilosta? Eli jos on budjetoinut asumiseen, liikkumiseen, ruokaan jne. pakollisiin rahat ja ne on maksettu ja sitten jää yli niin moni ehkä sitten kokee, että on mukavaa tuhlata ne turhuuksiin?

Niin, kaipa siinä on pakko olla kyse jostain tämmöisestä. Itse en vaan saa mitään kicksejä siitä, että rahaa pistetään haisemaan ihan siitä ilosta niin välillä vähän vaikea ymmärtää monien touhua...

Onhan se outoa jos toiset tykkää elää, ja jos ylimääräistä rahaa löytyy niin mahdollisesta hassata sen turhuuksiin.

Onhan se outoa jos toiset tykkää elää, ja jos ylimääräistä rahaa löytyy niin mahdollisesta hassata sen turhuuksiin.

En äkkiseltään huomannut, mitä nämä turhuudet ovat.

Itse kiinteistönhoitajana olen siis varmaan siellä matalapalkka-alojen puolella. Minulle sijoittaminen on ihan vieras maailma. Ostan pakollisten menojen jälkeen kirjoja kohtuu reilusti ja minua esteettisesti tai jotenkin muuten säväyttäviä koriste-esineitä ym. kotiin. Musiikin tekoon menee myös rahaa melkein joka kuukausi. Autan kummilapsia usein. Ei jää kyllä paljoa ennen kuin seuraava tili on. Tykkään mennä näin. Lisätienestimahdollisuuksia olisi säännöllisesti, mutta oma aika ja jaksaminen kiinnostaa enemmän.

Niin, itse ajattelen kyllä että jokainen euro on saman arvoinen, löysi sen sitten kadulta tai säästi jostain tai ansaitsi työllä jne.
Eikö ole "helpompaa" jättää 100 € heräteostos kaupan hyllyyn kuin tehdä päivä töitä tienatakseen saman verran (jos edes yksi päivä riittää
kun huomioidaan palkasta pidätettävät verot, tellit lellit ym.)

Eikö ole "helpompaa" jättää 100 € heräteostos kaupan hyllyyn kuin tehdä päivä töitä tienatakseen saman verran (jos edes yksi päivä riittää
kun huomioidaan palkasta pidätettävät verot, tellit lellit ym.)
On toki, tarkoitin siis sitä että sama mistä ne rahat tulevat tai mihin ne on budjetoitu niin en tuhlaa silti mitään. Ihan sama löydänkö satasen kadulta vai tienaanko sen töissä niin en kumpaakaan tuhlaa.

En äkkiseltään huomannut, mitä nämä turhuudet ovat.

Itse kiinteistönhoitajana olen siis varmaan siellä matalapalkka-alojen puolella. Minulle sijoittaminen on ihan vieras maailma. Ostan pakollisten menojen jälkeen kirjoja kohtuu reilusti ja minua esteettisesti tai jotenkin muuten säväyttäviä koriste-esineitä ym. kotiin. Musiikin tekoon menee myös rahaa melkein joka kuukausi. Autan kummilapsia usein. Ei jää kyllä paljoa ennen kuin seuraava tili on. Tykkään mennä näin. Lisätienestimahdollisuuksia olisi säännöllisesti, mutta oma aika ja jaksaminen kiinnostaa enemmän.
Tarkoituksellisesti jätin turhakkeiden nimeämiset poisl Joillekkin ne on viikonlopun syömiset tai juomiset. Joillekkin vaatteet tai elektroniikka.
Mielestäni kaikki voi ostaa mitä haluavat, jotta kokevat elemänsä mielekkäästi. Moni foorumilla haluaa katsoa kohovia pörssikursseja. Mielestäni tienattu raha on elämistä varten.
Toki lapsille säästetään vähän sivussa, mutta tuo on ns. "budjetoitua"
Edit: saunakalja kirjoittelua korjailtu

Niin, kaipa siinä on pakko olla kyse jostain tämmöisestä. Itse en vaan saa mitään kicksejä siitä, että rahaa pistetään haisemaan ihan siitä ilosta niin välillä vähän vaikea ymmärtää monien touhua...
Tällainen ei ole lainkaan harvinaista. Raha polttaa taskun pohjalla monesta syystä. On yllättävän paljon ihmisiä, jotka paitsi pysyvät köyhinä vaikka tienaisivatkin kohtuullisesti ja tykkäävät tuhlata, myös tekevät sen jotenkin pakonomaisesti, vähän samoin elkein kuin ongelmapelaajat toimivat. Nimellisesti he ovat sitä mieltä, että kyseessä on jonkinlainen vaatimattomuus eivätkä he tavoittele varakkuutta tai eivät ymmärrä rahan päälle tai "raha ei tee onnelliseksi" tai mitä nyt milloinkin sepitettä. Oikeasti kuitenkin taustalta löytyy pakkomielle rahaan. Sitä voi sitten itseterapoida tuhlaamalla, koska "nyt ollaan lomalla", "tää raha on jo budjetoitu käytettäväksi" tai "nyt ei jaksa". Voi ajatella, että "nyt sitä on niin nautitaan, ei sitä kuitenkaan yleensä ole" tai perustoimintatapana voi olla jotain muuta itseään toteuttavaa ennustetta. Yksi alitajuinen motiivi on se, että käyttämällä rahaa voi muka näyttää, että sitä on. Näin tekee pakko-oireissaan ja näyttämisen tarpeessaan moni vaatimaton tavallinen ihminen, joka samaan aikaan on katkera kaikkia vähänkin itseään varakkaampia kohtaan. Ironisesti tällöin tietysti ylläpidetään sitä tilannetta, ettei sitä ole koskaan ollut, ei ole nyt eikä tule jatkossakaan olemaan. Jakomielisesti rahaa ei siis ole, koska näytetään muille että sitä on. Tämä on ihan loogista jossain rinnakkaistodellisuudessa.

Moni juttu johtaa siihen, että rahaa ei jää käteen laskujen ja menojen jälkeen. Mikä sitten on pakollista? Eiköhän pakollista ole kaikki, mikä toistuu ja toistuu päivästä ja kuukaudesta toiseen, vaikka sitä rahanpaskaa olisi kiva olla vähän varallakin. :smoke:

Tällainen ei ole lainkaan harvinaista. Raha polttaa taskun pohjalla monesta syystä. On yllättävän paljon ihmisiä, jotka paitsi pysyvät köyhinä vaikka tienaisivatkin kohtuullisesti ja tykkäävät tuhlata, myös tekevät sen jotenkin pakonomaisesti, vähän samoin elkein kuin ongelmapelaajat toimivat. Nimellisesti he ovat sitä mieltä, että kyseessä on jonkinlainen vaatimattomuus eivätkä he tavoittele varakkuutta tai eivät ymmärrä rahan päälle tai "raha ei tee onnelliseksi" tai mitä nyt milloinkin sepitettä. Oikeasti kuitenkin taustalta löytyy pakkomielle rahaan. Sitä voi sitten itseterapoida tuhlaamalla, koska "nyt ollaan lomalla", "tää raha on jo budjetoitu käytettäväksi" tai "nyt ei jaksa". Voi ajatella, että "nyt sitä on niin nautitaan, ei sitä kuitenkaan yleensä ole" tai perustoimintatapana voi olla jotain muuta itseään toteuttavaa ennustetta. Yksi alitajuinen motiivi on se, että käyttämällä rahaa voi muka näyttää, että sitä on. Näin tekee pakko-oireissaan ja näyttämisen tarpeessaan moni vaatimaton tavallinen ihminen, joka samaan aikaan on katkera kaikkia vähänkin itseään varakkaampia kohtaan. Ironisesti tällöin tietysti ylläpidetään sitä tilannetta, ettei sitä ole koskaan ollut, ei ole nyt eikä tule jatkossakaan olemaan. Jakomielisesti rahaa ei siis ole, koska näytetään muille että sitä on. Tämä on ihan loogista jossain rinnakkaistodellisuudessa.

Moni juttu johtaa siihen, että rahaa ei jää käteen laskujen ja menojen jälkeen. Mikä sitten on pakollista? Eiköhän pakollista ole kaikki, mikä toistuu ja toistuu päivästä ja kuukaudesta toiseen, vaikka sitä rahanpaskaa olisi kiva olla vähän varallakin. :smoke:
Meidän taloudessa pakolliset menot on kesällä n. 2,5ke/kk ja talvella lähemmäs kolmea. Nelihenkinen perhe ja nettotulot noin 8,5ke. Kuukaudessa jää säästöön tuhannen tai puolitoista tuhatta euroa ja erotus käytännössä menee lähialueen palveluihin. Lomareissutkin käydään kotimaassa.
Jos me kaikki vain lasketaan markkoja omassa kellarissa nuo palvelut tulevat katoamaan, osa kapitalismia on myös laittaa rahaa kiertämään.

Jos me kaikki vain lasketaan markkoja omassa kellarissa nuo palvelut tulevat katoamaan, osa kapitalismia on myös laittaa rahaa kiertämään.
Joo, kuka minä olen ketään neuvomaan ja olen pitkälti samaa mieltä. Joka tapauksessa jos erittäin hyvätuloisetkin laittavat melkein kaiken kiertoon/haisemaan ja toimivat täten hyvinä veronmaksajina ja palveluiden kuluttajina, meillä on melkein valmis selitys sille miksi Suomi pysyy köyhänä. On toki muitakin keskusjohtoisia syitä, mutta ruohonjuuritason syy on tässä.

Tietysti näillä lyhyillä puheilla jää herkästi sivuutetuksi, paljonko jokin erä jota ei "säästöön jääväksi" lasketa, silti kerryttää varallisuutta. Voihan sitä ihmisellä olla niissä välttämättömissä menoissa vaikka miten peikkomaisen iso asuntolainan lyhennys ja koti tai muu kiinteistöerä voi olla vielä sijoitusmielessä hyvä kohde siinä missä pelkkä taakkakin. En lainkaan kiistä, että teen kovia yksinkertaistuksia.

Toisaalta itse pystyn laittamaan rahaa kiertämään sitä enemmän, mitä hitaammin käytän rahaa. Se vaan tapahtuu myöhemmin. Kääntäen jos ja kun ostan paljon asioita luotolla, kulutan nopeammin ja silti laitan rahaa kiertoon hitaammin ja vähemmän, ja vieläpä epärakentavalla tavalla erilaisille roistoille varsinaisten tekijöiden sijaan.

Meinaatko, että moni budjetoi tarkasti?

Mä en ainakaan budjetoi mitään. Siirrän kyllä joka kuukausi tonnin säästötilille (joka meni käytännössä tyhjäksi kun viimeksi ostettiin asunto) ja toisen sijoituksiin. Säästötililtä kyllä käytänkin jos vain tarvitsen, esim. lomat perheelle, isot laskut jne.

Jos kuukauden lopulla käyttötilillä on rahaa siirrän nekin säästötilille.

Kunhan säästötilillä rahan määrä pidemmällä aikavälillä kasvaa niin kaikki lienee ok. Vuosi sitten oli tyhjä, nyt on reilu 10k, tosin osa on talvella tulleet bonukset.

Mä tunnen varakkaita ja köyhiä joilla on aina rahat loppu, ja samoin joilla ei ole. En ole koskaan ajatellut eron olevan budjetoinnissa, vaan enemmän siinä että rahattomat ostaa koko ajan kaiken luotolla (ja kaikki rahat menee lyhennyksiin). Kun ostaa vain asioita joihin on varaa niitä myös miettii eri tavalla.

Mä tunnen varakkaita ja köyhiä joilla on aina rahat loppu, ja samoin joilla ei ole. En ole koskaan ajatellut eron olevan budjetoinnissa, vaan enemmän siinä että rahattomat ostaa koko ajan kaiken luotolla (ja kaikki rahat menee lyhennyksiin). Kun ostaa vain asioita joihin on varaa niitä myös miettii eri tavalla.
Sehän on meidän helvetin helppo sanoa. Toisaalta kuitenkin myös pikavippi- ja kulutusluottopersaukisten lisäksi on paljon ihmisiä jotka käyttävät rahansa hyvin huolellisesti loppuun vaikka olisivat perj_aatteen_miähiä jotka eivät ristusnotta osta velaksi mitään. Samaan aikaan joku toinen on sitä mieltä, että mitään ei koskaan pidä ostaa velaksi koska se on väärin tai tyhmää tai syntiä tai (valitse tähän).

Vanha ja aliarvostettu viisaus on, että ilmainen laina kannattaa aina ottaa, ja se pitää lähes aina paikkansa ellei ihan vääristyneessä maailmankaikkeudessa eletä, kuten hetkittäin on näkyvillä ollut. Se on täysin erillinen kysymys joka ei liity siihen, mitä kannattaa ostaa tai mihin on varaa saati siihen, kannattaako "tuhlata".

Meinaatko, että moni budjetoi tarkasti?

Mä en ainakaan budjetoi mitään. Siirrän kyllä joka kuukausi tonnin säästötilille (joka meni käytännössä tyhjäksi kun viimeksi ostettiin asunto) ja toisen sijoituksiin. Säästötililtä kyllä käytänkin jos vain tarvitsen, esim. lomat perheelle, isot laskut jne.

Jos kuukauden lopulla käyttötilillä on rahaa siirrän nekin säästötilille.

Kunhan säästötilillä rahan määrä pidemmällä aikavälillä kasvaa niin kaikki lienee ok. Vuosi sitten oli tyhjä, nyt on reilu 10k, tosin osa on talvella tulleet bonukset.

Ehkä budjetointi oli tässä väärä sana, tarkoitin enemmän sitä, että jos tulee joku kertaluontoinen tuloerä kuten bonukset tai veronpalautus, niin se tuhlataan paljon helpommin.

Jos asumisen ja pakollisen terveydenhoidon hintaa ei huomioida, loppupeleissä pärjää melko pienellä rahalla kuukaudessa. Ruokaa sa halvalla, jos valmistaa itse esim. keittoja, laatikoita ja pastoja. Päiväysvanhoja ruokia löytyy kohtalaisen hyvin, jos on ajoissa liikkeillä, ja ovelimmat osaavat roskisdyykata. Mausteet eivät maksa paljoa, ja näihin riittää usein pelkkä suola ja pippuri. Hifistelijät voivat ostaa ketsuppia ja juoda maitoa. Kaurapuuro on halpaa, ja leipää voi löytää helposti ilmaiseksi. Vedenkulutukseen voi vaikuttaa yllättävän paljon, ja talon lämpötilan voi pitää ihan hyvin 16 - 19 asteessa talviaikaan. Ideaalitilanteessa saisin painettua asumisen ja terveydenhoidon jälkeiset pakolliset menot 100 rahaan kuukaudessa, kuten opiskeluaikana. Keskituloisen palkka on kuitenkin nostanut elintasoa merkittävästi, ja arvoa on laitettu myös omalle vapaa-ajalle ja elämisen helppoudelle. Tuhlaamisvaraa olisi vielä vähintään 1000 - 1500 rahaa joka kuukausi, mutta ajattelin kuolettaa asumislainan pois vuosikymmenen vaihteeseen mennessä.

Vaikka ei budjetoisi niin kannattaisi mun mielestä ainakin kerran elämässä selvitellä mihin rahat menee. Nopeasti voi selvitä, että vaikka kuinka etsisi halvinta juustoa tai vessapaperia niin se ei liikuta mittaria juuri ollenkaan ja ne isot kulut asuminen, auto, lomareissu,... on mitkä dominoi ja niitä tuunaamalla saa oikeasti säästöä tai lisäkulutusvaraa. "tästä voin säästää kymppejä vuodessa, tästä tonneja vuodessa". Samalla voi huomata, että jotkin asiat mitä ehkä ostanut tipoittain oikeasti kannattaisi ostaa bulkkina.

Samalla kun miettii, että mikä tekee onnelliseksi niin voi tehdä itselle oikeat valinnat mihin rahan kuluttaa.

Löydös voi kyllä olla sekin, että jos haluaisi enemmän käteen rahaa niin tie siihen on vain parempaa palkkaa maksava työ. Voi miettiä onko vaivan arvoista, että hankkii parempaa palkkaa maksavan työn. Elämä on aika pitkä aika, uudelleenkouluttautuminen tai töissä skarppaaminen ylennyksen eteen tms. on vaihtoehto. Joskus tarvii tehdä töitä etukäteen, että saisi myöhemmin etua.

vaikka kuinka etsisi halvinta juustoa tai vessapaperia

jotkin asiat mitä ehkä ostanut tipoittain oikeasti kannattaisi ostaa bulkkina
Kyllä. Helppo tapa säästää monissa näissä pienissä välttämättömissä menoissa on ostaa ne bulkkina pienten pakkausten sijaan, ei juosta erikseen tarjouksien perässä. Tämä on siitä mainio säästökeino, että siitä ei ole lainkaan vaivaa vaan itse asiassa se vapauttaa aikaa.

Mä sain aika hyvin pudotettua kuukausittaista kauppalaskua tossa inflaation noustua. Aikaisemmin ruokakauppaan (poislukien lounas) meni yli tonni kuukaudessa, putosi n. puoleen kun semi-aktiivisesti rupes kattomaan tarkemmin mitä ostaa. Nyt taas noussut kun säästöjä on taas kertynyt ja palkkakin nousi kivasti.

Bulkkina ostamisessa on kyllä haittansa, ainakin meillä on tila sen verran vähissä, että iso paketti vessapaperia jää esille. Onneksi esikoinen muuttaa kohta omilleen niin vapautuu huone.

Aikaisemmin ruokakauppaan (poislukien lounas) meni yli tonni kuukaudessa, putosi n. puoleen kun semi-aktiivisesti rupes kattomaan tarkemmin mitä ostaa.
Hintojen katsominen ja yleinen järjenkäyttö ostovalinnoissa toki vaikuttaa. Se vaikuttaa sitä enemmän, mitä huolettomammaksi on heittäytynyt ja kokemusta on.

Toisaalta hävikki saattaa helposti vaikuttaa vielä enemmän. Sitäkin on tullut tuotettua ihan tarpeeksi. Lopulta voi käydä niin, että jääkaapin ja muiden varastojen tarkkailu, järjestely ja siivoaminen vaikuttaa vielä enemmän kuin se, mitä miettii kaupassa tai tilausta tehdessä.

Mä sain aika hyvin pudotettua kuukausittaista kauppalaskua tossa inflaation noustua. Aikaisemmin ruokakauppaan (poislukien lounas) meni yli tonni kuukaudessa, putosi n. puoleen kun semi-aktiivisesti rupes kattomaan tarkemmin mitä ostaa. Nyt taas noussut kun säästöjä on taas kertynyt ja palkkakin nousi kivasti.

Bulkkina ostamisessa on kyllä haittansa, ainakin meillä on tila sen verran vähissä, että iso paketti vessapaperia jää esille. Onneksi esikoinen muuttaa kohta omilleen niin vapautuu huone.
Jos pienellä budjetoinnilla säätää puolen tonnia kuussa niin ei ole kyllä ihan elämänhallinta kunnossa..

No onpa tiukasti sanottu. Edellinen kämppä oli velaton ja säästöjä kertyi reilusti. Uusi auto ostettu ”käteisellä” jne. Tuona aikana sai kuitenkin säästettyä n 1500€/kk.

Vaihdettiin kämppää ja uuteen piti ottaa vähän velkaa. Otettiin se 8v maksuajalla jolloin lyhennys 1000€/kk. Saman vuoden alussa oli tullut optioita jotka sijoitin, mutta en nyt ihan tajunnut kuinka paljon jouduin sitten maksamaan palkasta veroa loppuvuoden ajan.

Ei musta nyt periaatteessa ole mitenkään huonoa elämänhallintaa jos pitää kokkailusta ja käyttää yli tonnin kuussa perheen ruokkimiseen. Eikä se, että voi leikata sen puoleen tarkoita että se olisi karannut käsistä. Oli ihan tietoinen valinta olla kursailematta raaka-aineiden suhteen.

No onpa tiukasti sanottu. Edellinen kämppä oli velaton ja säästöjä kertyi reilusti. Uusi auto ostettu ”käteisellä” jne. Tuona aikana sai kuitenkin säästettyä n 1500€/kk.

Vaihdettiin kämppää ja uuteen piti ottaa vähän velkaa. Otettiin se 8v maksuajalla jolloin lyhennys 1000€/kk. Saman vuoden alussa oli tullut optioita jotka sijoitin, mutta en nyt ihan tajunnut kuinka paljon jouduin sitten maksamaan palkasta veroa loppuvuoden ajan.

Ei musta nyt periaatteessa ole mitenkään huonoa elämänhallintaa jos pitää kokkailusta ja käyttää yli tonnin kuussa perheen ruokkimiseen. Eikä se, että voi leikata sen puoleen tarkoita että se olisi karannut käsistä. Oli ihan tietoinen valinta olla kursailematta raaka-aineiden suhteen.
No ei ainakaan rahasta ole ollu mikään kiinni.

Alkuperäiseen kysymykseen: itsellä jää 0 euroa kuussa ylimääräistä. Taustana toki se, että toimin yksinyrittäjänä ja jätän kaiken ylimääräisen firman kassaan ja sijoitan sieltä. Maksan palkkaa itselle juuri sen määrän, että saan laskut maksuun.

Statistiikka

Viestiketjuista
279 546
Jäsenet
77 944
Uusin jäsen
viilu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom