Olisi mielenkiintoista tietää mitä tuolla taustalla on oikeasti tapahtunut. Tuskinpa Omppu on käsin haravoinut Youtubea kommentaareja löytääkseen, joten oma arpa on, että se on Googlen algoritmi, joka näitä etsii ja bannaa. Varsinkin kun tämä ei ole ensimmäinen eikä viimeinen tapaus, ja kaikki eivät liity Appleen.
Ostamisella vaikuttamisen suhteen tilanne on aika vaikea, kun jompaa kumpaa banneihin osallista tuet valitsit miten tahansa, ellei nyt jotain marginaalikäyttiksiä tai feature-puhelimia lasketa.
Youtubesta löytyy työkalu jolla voi etsiä omaa sisältöä muiden kanavilta. Oletan, että omppufirma on käyttänyt kyseistätyökalua ja bannannut suuren osan medioita ja striimaajia. Tämä on ihan spekulaatiota, mutta oletan, että pomo omppufirmassa on käskenyt jotain random työntekijää bannaamaan kaikki ketkä uudelleen jakavat striimiä. En usko, että bannaus tapahtuu täysin automaattisesti, koska olen striimannut eri peliturnauksia vuosia tai uudelleen jakanut muiden striimejä ilman banneja. En tosin 100% tiedä miten streemaus youtubessa toimii, koska itse striimaan vain Twitch palvelussa.
Olen striimaillut satunnaisesti pelisisältöä tai eri pelien kilpaturnauksia mihin olen osallistunut omasta näkövinkkelistäni jos joku jakaa omaa striimiäni eteenpäin en ole siihen mitenkään reagoinut, koska jakaja yleensä mainitsee alkuperäisen lähteen ja minullehan on vain etua siitä, että joku jakaa striimiäni eteenpäin. Vastaavasti jotkut striimaajat ovat jopa pyytäneet, että minä vastaavasti jaan heidän striimiään eteenpäin esim. taukojen aikana jolloin itselläni ei ole mitään omaa striimattavaa kun odotan turnauksen seuraavaa matsia tai kun ole jo tippunut itse pois turnauksesta. Yleensä kilpaturnauksissa toimitaan siten, että striimissä on viive, jotta kukaan ei voi käyttää reaaliaikaista striimiä kilpailuissa huijaamiseen. Riipuen pelistä ja turnauksen säännöistä viive on yleensä 5-10minuuttia. Tuo viive on yleensä niin iso, että sriimin laittamisesta kakkosnäyttöön, jotta näkee mitä vastapuoli tekee ei enää ole mitään hyötyä.
Oletan, että omppu on päättävässä asemassa joku henkilö joka on pihalla striimausmaailmasta ja siitä miten se toimii ja miten siellä kannattaa toimia. Jos omppufirma haluaa, että ihmiset katsovat suoraan heidän striimiään siihen on parempiakin keinoja kuin uudelleenjakajien bannaaminen. Esim. omaan striimiin voi järjestää kilpailuja joista suoraan sitä seuraavat voivat voittaa palkintoja tai etuja mitä ei saa jos katsoo uudelleen jaettua striimiä. Erityisen huvittavaa tässä on se, että striimaus ei ole applen ydinliiketoimintaa vaan se on vain mainoskanava ja jokainen uudelleen jaettu striimi saa enemmän näkyvyyttä applen tuotteille.
Riskinä tälläisestä joukko bännelistä on se, että suositut striimaajat eivät enää jatkossa puhu mistään appleen liittyvästä mitään. Eivät edes maksua vastaan ei nyt eikä tulevaisuudessa. Pahimmassa tapauksessa haukkuvat Applen pystyyn miljoonille katsojilleen tai tekevät parodia videoita applesta. Tällöin apple menettää yhden nykyään merkittävän mainoskanavan.