Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itsellä "heräteostoksena" hankittu Black&Decker PW 1700 SPL PLUS. Ei kovin erikoinen pesuri. Ainakin luulen, että samaan hintaluokkaan olisi ollut tarjolla parempiakin vaihtoehtoja (200+ eur). Niin muovinen, kun vaan voi muovinen olla. Letkukahva kesti yhden kesän (siis se, millä letku keritään). Mukana tullut terassipesuri on huono vitsi. Tosin ei kokemusta muiden merkkien vastaavista, mutta tuo ainakin on täysi turhake. On sentään muuten kestänyt kohta varmaan nelisen vuotta satunnaisessa käytössä. Korkeapainesuuttimen kuula jumittelee välillä ja suihku jää pistemäiseksi. 2/5 ja vahva suositus muihin merkkeihin/malleihin.
Siinäpä tulikin pitkälti kaikki mitä ajatuksia itselläni on pesurin valintaan liittyen. Käyttöohjeet jää itsellä poikkeuksetta toteutumatta ja varmaan suurimmalla osalla muistakin kotikäyttäjistä.Huomasin sattumalta tämän langan kun tuolla "Hyvät tarjoukset" langalla joku jako tarjouksia edullisista pesureista.
Pakko kommentoida.
Noista pesureista sellainen tipsi kaikille, että se vesimäärä on tärkein ominaisuus. Ei ne paineet. "Hyvät tarjoukset" langassa mainostetut tarjouspesurit ovat kasa paskaa. Voi niillä varmaan pestä, mutta jos ostatte pesurin niin alle 300€ ei saa hyvää/järkevää pesuria. Mikäli olet ostamassa pesuria niin katso että nämä löytyvät siitä:
1. Pumppu on metallinen
2. Vesimäärä siellä lähellä 500L
3. Paineletku on kuminen (ei muovinen).
4. Varmista että laitteeseen saa varaosia eikä korjaussarjoja esim. Pumpussa vika niin pitää ostaa koko pumppu.
5. Jos mielii pesuria jossa on letkukela niin on hyvä muistaa että siinä on yksi paikka lisää josta laite voi hajota mikäli ei käytä sitä niin kuin kuuluu. Eli paineet päällä ei paineletkua saa koskaan vetää kelasta. Tiivisteet ei tykkää hyvää. Näihin on vaikeampi saada jatkoletkua kiinni mikäli sellaista joskus tarvitsee.
Käyttöohje:
1. Käytä laitetta! Mitä enemmän se seisoo sitä helpommin rikki.
2. Käytön jälkeen päästä laite tyhjäksi vedestä niin että se on käynnissä. Ei se siitä hajoa jos hetken käy ilman vettä. Jotta sinne jäänyt vesi ei pääsisi kalkkeutumaan joka näin ollen jossain vaiheessa tekee sen että painekytkin ei enää liiku ja pesuri ei nosta painetta.
3. Kun aloitat käyttämään laitetta niin päästä siitä ilmat ulos niin että avaat vedentulon ja otat suuttimen irti kahvasta ja painat liipasimen pohjaan, jotta koneessa / letkussa oleva ilma pääsee pois. Sen jälkeen vasta kytke virrat päälle.
4. Säilytä laitetta huoneen lämpöisessä paikassa.
5. Vältä pesuaineen käyttöä niin että se menee pesurin pumpun läpi. Osta sitä varten pumppupullo tai Pesuainevaahdotin.
Ja mikäli on mielessä hankkia uusi pesuri niin ostakaa merkki pesuri jolla on oma huolto ja siihen saa varaosia. Näin 13v alalla huoltofirmassa työskenneenä voin väittää että tiedän näistä laitteista jotain.
Nykyään eri hommissa onneks.
Itse en ole nyt alalla ollu 3v mukana niin ihan uusimpia malleja en tiedä, mutta mainitsemasi Kränzle on helvetin hyvä. (siksi laite on hintava). Tais olla ammattikäyttöön sopiva versio mikäli oikein muistan. Erityisesti se että laitteessa on ammattikäyttöön olevat varusteet ja pumppu on messinkiä eli kestää myös hieman lämmintä vettä. Jos mun pitäisi ostaa itselleni pesuri niin harkitsisin seuraavien pesurien kesken. Laitteet siis niitä joita itse kelpuuttaisin kotikäyttöön.Siinäpä tulikin pitkälti kaikki mitä ajatuksia itselläni on pesurin valintaan liittyen. Käyttöohjeet jää itsellä poikkeuksetta toteutumatta ja varmaan suurimmalla osalla muistakin kotikäyttäjistä.
Pari kesää on menty omakotitalossa ilman painepesuria, mutta tänä keväänä sellainen olisi tarkoitus ostaa. Kränzle 1152 TST pyörii mielessä, mutta hinta on suolainen kotikäyttäjälle. Aikanaan ostettiin veljien kanssa kimppaan ~200€ Nilfisk ja se rokkaa edelleen ~5 vuoden käytön jälkeen. Kränzlen hinnalla ostaa kaksi tai kolme Nilfiskiä/Kärcheriä, joten taidan päätyä jompaan kumpaan noista.
@keilapallo, mikäli sinulla on heittää suositus budjettiin 200-300€ niin otetaan mielellään vastaan. Käyttönä auton (Foam Lance ehdoton), terassin, mattojen, peltikaton jne. pesua. Eli perus okt-käyttöä, ei mitään ammattimaista jatkuvaa käyttöä.
Juu kaikki kylmäpesurit on kuumavesipesureihin verrattuna tehottomia. Mutta isolla vesimäärällä on kiva pestä kun ei tarvi niin kauaa ruiskutella että tulee puhdasta. Ne 90-luvun vanhat Kärcerit sellaset työkalupakin malliset on helvetin hyviä. Iso vesimäärä mutta paineet on pienemmät. Jos sellasen toimivan jostain kirpparilta löytää niin melkein kannattaa ostaa. Ja toivoo ettei oo pumppu ihan loppuun syöpynyt. Niitäkin oli messinkipumpulla joskus. Kestää ikuisuuden sellanen pesuri. Ja tietysti ovat painavempia kuin nykyajan muovirimpulat.Itseltä löytyy Nilsfisk P150.2 ja on ihan sopivan tehoinen auton pesuun. Taitaa olla jo lähemmäs 10 vuotta vanha laite. Aiemmin pesin auton töissä Kärcherin voimavirtavehkeellä (en muista mallia) ja lämpimällä vedellä, siihen verrattuna tuo oma on kyllä tehoton.
Jep kerran kun se saa kylmää ja pumppuun on jäänyt vettä ni se halkee ja on entinen.Ja jos jostain syystä kuitenkin ostaa halvan noin satasen pesurin (niin kuin minä) niin tärkein asia on että sitä ei päästä jäätymään. Muovipumpulliset pesurit eivät kestä yhtään pakkasta vaan joku paikka halkeaa heti.
Itse säilytän pesuria kesällä ulkovarastossa ja siirrän talveksi sisälle lämpimään.
Aamen. Itsekkin kokeilin remonttiin tullutta Kärcherin K3 mallia ja oli se todella onneton laite pesemään yhtään mitään olemattoman vesimäärän takia. Vertailukohtana tosin vieressä oli Clenin X3 (3-vaihe pesuri), jonka hankintahinta ja vesimäärä onkin aivan eri tasolla.Huomasin sattumalta tämän langan kun tuolla "Hyvät tarjoukset" langalla joku jako tarjouksia edullisista pesureista.
Pakko kommentoida.
Noista pesureista sellainen tipsi kaikille, että se vesimäärä on tärkein ominaisuus. Ei ne paineet. "Hyvät tarjoukset" langassa mainostetut tarjouspesurit ovat kasa paskaa. Voi niillä varmaan pestä, mutta jos ostatte pesurin niin alle 300€ ei saa hyvää/järkevää pesuria. Mikäli olet ostamassa pesuria niin katso että nämä löytyvät siitä:
1. Pumppu on metallinen
2. Vesimäärä siellä lähellä 500L
3. Paineletku on kuminen (ei muovinen).
4. Varmista että laitteeseen saa varaosia eikä korjaussarjoja esim. Pumpussa vika niin pitää ostaa koko pumppu.
5. Jos mielii pesuria jossa on letkukela niin on hyvä muistaa että siinä on yksi paikka lisää josta laite voi hajota mikäli ei käytä sitä niin kuin kuuluu. Eli paineet päällä ei paineletkua saa koskaan vetää kelasta. Tiivisteet ei tykkää hyvää. Näihin on vaikeampi saada jatkoletkua kiinni mikäli sellaista joskus tarvitsee.
Käyttöohje:
1. Käytä laitetta! Mitä enemmän se seisoo sitä helpommin rikki.
2. Käytön jälkeen päästä laite tyhjäksi vedestä niin että se on käynnissä. Ei se siitä hajoa jos hetken käy ilman vettä. Jotta sinne jäänyt vesi ei pääsisi kalkkeutumaan joka näin ollen jossain vaiheessa tekee sen että painekytkin ei enää liiku ja pesuri ei nosta painetta.
3. Kun aloitat käyttämään laitetta niin päästä siitä ilmat ulos niin että avaat vedentulon ja otat suuttimen irti kahvasta ja painat liipasimen pohjaan, jotta koneessa / letkussa oleva ilma pääsee pois. Sen jälkeen vasta kytke virrat päälle.
4. Säilytä laitetta huoneen lämpöisessä paikassa.
5. Vältä pesuaineen käyttöä niin että se menee pesurin pumpun läpi. Osta sitä varten pumppupullo tai Pesuainevaahdotin.
Ja mikäli on mielessä hankkia uusi pesuri niin ostakaa merkki pesuri jolla on oma huolto ja siihen saa varaosia. Näin 13v alalla huoltofirmassa työskenneenä voin väittää että tiedän näistä laitteista jotain.
Nykyään eri hommissa onneks.
Jos meinasit sitä K3 pesuria niin nopeasti katsoin googlesta pumpun räjäytyskuvaa. En tiedä varmaksi onko kuva oikea koska en tiedä laitteen tuotenumeroa joka lukee yleensä koneen tyyppikilvessä joka on siihen merkitty tähän tyyliin 1.085-101.0Aamen. Itsekkin kokeilin remonttiin tullutta Kärcherin K3 mallia ja oli se todella onneton laite pesemään yhtään mitään olemattoman vesimäärän takia. Vertailukohtana tosin vieressä oli Clenin X3 (3-vaihe pesuri), jonka hankintahinta ja vesimäärä onkin aivan eri tasolla.
Siitä oli painekytkin jumissa ja kehoitin ostamaan kokonaan uuden laitteen. Tosin jos kerrot tuon korjauksesta (tai sen kannattamattomuudesta), niin voisin sitä vielä vilkaista.
Joo siis vika oli, ettei katkaise käyntiä sähkökytkimestä eikä painekytkimestä. Pitää vissiin vielä laittaa palasiksi, nyt kun on jonkinlainen räjäytyskuva olemassa. Katsoin tuon sähkökytkin paketin hinnan ja sillä kehoitin ostamaan uuden. Nopealla googlettelulla 60-70e Briteistä ja postit/tullit/yms päälle. Ei kannata reippaan satasen pesuria korjata 5v vanhana satasen osilla. Ei löydy kuin viuhkapää laitteeseen.Jos meinasit sitä K3 pesuria niin nopeasti katsoin googlesta pumpun räjäytyskuvaa. En tiedä varmaksi onko kuva oikea koska en tiedä laitteen tuotenumeroa joka lukee yleensä koneen tyyppikilvessä joka on siihen merkitty tähän tyyliin 1.085-101.0
Tässä vain esimerkki kuva jostain Kärcherin K3.500M sarjan pesurista. Samoja pumppuja on myös K4 sarjan koneissa. Samassa konemallissa voi olla 2-3 eri mallin muovipumppu. Eli se laitteen tuotenumero on ns laitteen sosiaaliturvatunnus joka erottaa ne toisistaan. Ja nyt en puhu laitteen sarjanumerosta.
Yleensä noissa muovipumpuissa menee uusiksi osat 8 ja 11. Osa 11 sisältää pumpun venttiilit (3kpl paine ja 3kpl imu) + vesistefat. Monesti myös osa 20 koska siinä tulee mukana takaiskuventtiili. Mikäli laite vuotaa pesuaineet ulos eli väärään suuntaa niin osa 7 vaihtoon. Varmin tapa korjata on uusia osat 8 + 11 + 20 eli lähes koko pumppu. Mutta kannattaa nyt ekana testata ihan tuon painekytkimen avaus / putsaus / tiivisteiden voitelu vesivaseliinilla. Seka tarkistaa ettei osan 11 venttiililautasissa ole epäpuhtauksia. Näiden pikkukoneiden venttiililautasista on vaikeampi erottaa missä hapessa se lautanen on kuin isommissa. Mikäli se on rosoinen niin tietää että siitä on mennyt kiviä läpi ja näin ollen se ei pidä enää ja paineet eivät nouse sille tasolle mille ne kuuluisi.
Samalla meiningillä mennään kun koneiden koko kasvaa. Toivottavasti tästä on jotain apua.
Edit. Ja tarkista ensin että suihkuputken suuttimessa ei ole kiveä tai että se ei ole halki mikäli putkessa on muovinen suutin osa. Mikäli sinulta löytyy molemmat putket eli viuhka ja rotojet niin testaa se ensin molemmilla putkilla.
Jees eli jos se käynti katkoo edestakaisin niin se pumppu vuotaa joko sisäisesti tai ulkoisesti ja näin ollen ei pysty pitämään paineita. Välillä voi myös kahva (kahvan venttiili) vuotaa läpi jolloin se tekee tätä samaa mutta ei niin nopealla syklillä. Varusteet kannattaa ottaa talteen mikäli suunnitteilla on ostaa vastaava kone niin ne tod näk käy siihen jollei liittimet oo muuttunu vuosien varrella.Joo siis vika oli, ettei katkaise käyntiä sähkökytkimestä eikä painekytkimestä. Pitää vissiin vielä laittaa palasiksi, nyt kun on jonkinlainen räjäytyskuva olemassa. Katsoin tuon sähkökytkin paketin hinnan ja sillä kehoitin ostamaan uuden. Nopealla googlettelulla 60-70e Briteistä ja postit/tullit/yms päälle. Ei kannata reippaan satasen pesuria korjata 5v vanhana satasen osilla. Ei löydy kuin viuhkapää laitteeseen.
Tarkempi malli K3.500 1.180.115.0
Kiitos tästä.
Siinäpä tulikin pitkälti kaikki mitä ajatuksia itselläni on pesurin valintaan liittyen. Käyttöohjeet jää itsellä poikkeuksetta toteutumatta ja varmaan suurimmalla osalla muistakin kotikäyttäjistä.
Pari kesää on menty omakotitalossa ilman painepesuria, mutta tänä keväänä sellainen olisi tarkoitus ostaa. Kränzle 1152 TST pyörii mielessä, mutta hinta on suolainen kotikäyttäjälle. Aikanaan ostettiin veljien kanssa kimppaan ~200€ Nilfisk ja se rokkaa edelleen ~5 vuoden käytön jälkeen. Kränzlen hinnalla ostaa kaksi tai kolme Nilfiskiä/Kärcheriä, joten taidan päätyä jompaan kumpaan noista.
@keilapallo, mikäli sinulla on heittää suositus budjettiin 200-300€ niin otetaan mielellään vastaan. Käyttönä auton (Foam Lance ehdoton), terassin, mattojen, peltikaton jne. pesua. Eli perus okt-käyttöä, ei mitään ammattimaista jatkuvaa käyttöä.
Jotenkin ei vihreä Bosch herätä luottamusta, ainakin powertool puolella ovat aika roskaa. Jos sinisiä löytyy hyvään hintaan, niin ovat aivan eri vehkeitä.
Siinä pari bongausta amazonista... Boschit on laadukkaita pesureita.
Varmasti hyvä, itsekin tuollaisen ostan, kun tarvetta tulee olemaan. Mutta, kuinka moni kotitarvekäyttäjä noin kallista pesuria tarvitsee saati ostaa? Piheys iskee monelle jo ennen kun ollaan puolessa tuon Kränzlen hintaluokasta.
Joo, kyllä itsekin mieluiten mersulla ajan mutta pointti oli varmaankin löytää/valistaa jengiä kiinnittämään huomiota oleellisiin asioihin: vesimäärä, pumpun tyyppi, lisäosat jne. Tässä ketjussa on jo paljon esitetty hyviä vinkkejä pesurin hankintaan.En katsoisi edes mitään muuta pesuria kuin Kränzlen 1152 TST
Halvalla kun ei saa hyvää.
1152 TST (qc) -kylmävesipesuri letkukelalla ja tehosuuttimella K602020 (ent. K412181)
Niin kuin aikaisemmin mainitsin niin nämä vanhat on ihan eri koneita kuin uudet. Nämä on tehty kestämään. Ja todennäköisesti saat vielä laitteeseen varaosia. Stefat, venttiilit, tiivisteet. Männät voi olla hiinä ja hiinä. Täältä voit ainakin kysellä varaosia jos tulee sellainen tarve. Heillä on ainakin räjäytyskuvat/varaosakoodit tuohon malliin. Saattaa jopa löytyä ihan hyllystä.Omasta kokemuksesta painepesureiden suhteen on se että pari vuotta mentiin halvoilla pesureilla B&D, Kärcher (muoviset). Kyllä niillä nyt sai pesut tehtyä mutta aina paskaseksi jäivät autot mm. Varaa ei ollut tuolloin eikä nytkään sijoittaa pesuriiin 600€ jolla sais kotikäyttöön jo hyvän. Sitten tori.fi selailun jälkeen ja silmään pisti halpa, vanhempi pesuri Kärcher HD 580. Pumppu messinkiä, vesimäärä 570l/h eli riittävä, mutta paineet alhaiset 70baria. Hinta 50€ ja vielä huollettunakin, ei vuoda. Täysin erilainen peli kuin aiemmat vaikka ikää onkin jo 35v. Edes kärcheriltä suoraan kysyttynä löydy mitään tietoja tuosta pesurista. Tiivisteet taitaa löytyä muista pesurimalleista. Letku, liittimet yms universaaleja m22.
Sen haluan sanoa et aina ei tartte olla se kallein kränzle vaan käytettynäkin voi löytyä päteviä pesureita. Varaosien saatavuus ja yksinkertainen rakenne varmaan itsellä ne tärkeimmät mitä pesurin suhteen on. Vesimäärät ja paineet toki auttavat kaikissa pesuhommissa.
Tilasin myös tämän pienen Tarmon, en tosin Hintakaaren tarjoukseen ehtinyt, mutta liki samaan hintaan irtosi Halpahallin verkkokaupasta. Omassa tarpeessa erityisesti tuo speksien mukainen imutoiminto ja pieni koko on valttia. Pääasiallinen käyttö kun on matkailuvaunun pesu tilanteessa, jossa ollaan kantoveden varassa. Sähköä sentään on.Kävin poistamassa Hintakaaresta tuon viidenkympin Tarmon rimpulan. Saas nähdä millanen on.
Laite itsessään on erittäin pieni mutta ei mikään kevyt kuitenkaan. Ostin näin kerrostalo asujana tuon siksi koska:
"Pesurissa veden imutoiminto, jonka avulla voit pestä esimerkiksi vesisäiliössä olevalla vedellä ilman erillistä vesipumppua"
Ihme ettei manuaalissa ole mitään mainintaa asiasta.
Mainitaan kuitenkin:
"Varmista että tulovedenpaine on 0.01-0.4 MPa. Veden sisääntuloletkun pitää olla vähintään 5 metriä"
Eli viis metrinen puutarhaletku ämpäriin ja menoksi?
Kerkisikkö testaan jo? Ite en ole vielä kerinnyt.Tilasin myös tämän pienen Tarmon, en tosin Hintakaaren tarjoukseen ehtinyt, mutta liki samaan hintaan irtosi Halpahallin verkkokaupasta. Omassa tarpeessa erityisesti tuo speksien mukainen imutoiminto ja pieni koko on valttia. Pääasiallinen käyttö kun on matkailuvaunun pesu tilanteessa, jossa ollaan kantoveden varassa. Sähköä sentään on.
Aiemmin olen selvinnyt akkukäyttöisellä pesurilla, mutta se alkoi nyt temppuilla useamman vuoden käytön jälkeen. Tarmo tuskin häviää sille millään osa-alueella
En ole vielä laitetta saanut, verkkokaupan tilaus vielä käsittelemättä. Toki tuollaista rimpulaa kannattaa hellästi kohdella, varsinkin muovisia liittimiä jne. Jos siinä sellaisia on. Mutta toisaalta jos laitteella on kahden vuoden takuu, niin sen puolesta ainakin turvattu. Kunhan ei itse sitä rikoKerkisikkö testaan jo? Ite en ole vielä kerinnyt.
Vaikka täällä jo lytättiin heti alkuunsa että alle 300€ vehkeillä ei tee mitään niin haluaisin kuulla puolueettoman mielipiteen. Onko roskiskamaa vai hintansa väärti Ymmärrän että jos se on työkalu niin varmaan kannattaa joku muu ostaa kun viidenkympin Tarmo
Omalla käytöllä en usko että 6 kertaa kalliimpi peli olisi mulle just se oikea.
Jokaisessa pesurissa on oma suutinkoko. Ja ne yleensä alkaa 027-100. Noissa pienimmissä se on toi 027. Jos paketissa on tullu viuhka jossa on säätö eli saat suuttimen isommaksi. Jolloin se kone imee myös pesuainetta niin voit saada sen seisonnan jälkeen sitä kääntelemällä sen painekytkimen heräämään eli liikkeelle. Jolloin se toimii taas normaalisti. Kunnes siinä vaiheessa kun sinne on jäänyt riittävästi vettä joka on kalkkeutunut niin sitten se ei lähde edes sillä kikalla enää liikkeelle ja paineet ei nouse. Käytännössä se suuttimen vaihto tekee saman ilmiön. Oletan että sinulla on viuhka ja rotojet suutin. Rotossa se suutin koko taisi olla 030 eli hieman isompi. Jotkut joskus kyseli että miten pesuria saisi viritetty. Ainoo keino on ostaa pienempi suutin. Se voi myös tehdä sen ilmiön että laite ei enää toimi eli kiristää liikaa.Minulla on pienessä tallissa tälläinen: Painepesuri Kärcher K 2 Universal Car. Siinä on turpopää niin kyllä hyvin mopon pesee ja vaikka matot, mutta auton kanssa jo tekemistä. Jos autoja pesisin tallissani/siinä pihalla ostaisin huomattavasti isomman.
K2 on kyllä kestävä laite kokoonsa nähden. Ei painakkaan mitään niin on lennelly ja ottanut osumaan tässä kevään aikana ihan huolella ja vielä jyrskyttää.
Semmonen vinkki tuli vastaan, että jos ei kärsseri talven seisomisen jälkeen meinaa lähteä käyntiin, niin vaihtaa vaan suuttimen/pesurinpään niin taas toimii. En ymmärrä miksi mutta näin kävi.
Mä meinasin ensin avautua tänne että taas yks jamppa mikä ei tajuu että kaikki ei haluu sijoittaa omaisuutta että saa ns premiumia, kun käyttö on oikeasti pientä.Jokaisessa pesurissa on oma suutinkoko. Ja ne yleensä alkaa 027-100. Noissa pienimmissä se on toi 027. Jos paketissa on tullu viuhka jossa on säätö eli saat suuttimen isommaksi. Jolloin se kone imee myös pesuainetta niin voit saada sen seisonnan jälkeen sitä kääntelemällä sen painekytkimen heräämään eli liikkeelle. Jolloin se toimii taas normaalisti. Kunnes siinä vaiheessa kun sinne on jäänyt riittävästi vettä joka on kalkkeutunut niin sitten se ei lähde edes sillä kikalla enää liikkeelle ja paineet ei nouse. Käytännössä se suuttimen vaihto tekee saman ilmiön. Oletan että sinulla on viuhka ja rotojet suutin. Rotossa se suutin koko taisi olla 030 eli hieman isompi. Jotkut joskus kyseli että miten pesuria saisi viritetty. Ainoo keino on ostaa pienempi suutin. Se voi myös tehdä sen ilmiön että laite ei enää toimi eli kiristää liikaa.
Tipsi: Myös siihen suihkuputken suuttimeen kuivuu vesi joka sitten aikanaan tekee siihen sen kalkkikerroksen (eli suutinkoko ns pienenee) ja näin ollen ei lähde antamaan painetta jollei sitä jollain piikillä hieman hinkkaa puhtaaksi.
Ps. Olen aika yllättynyt miten hyvin muistan näitä asioita vaikka en ole 3v edes ajatellut näitä.
Mä meinasin ensin avautua tänne että taas yks jamppa mikä ei tajuu että kaikki ei haluu sijoittaa omaisuutta että saa ns premiumia, kun käyttö on oikeasti pientä.
Mutta sit hokasin että sulta tulee kyllä tosi hyvää tekstiä ihan yleiskäyttöön, oli sit käytössä minkä hintaiset vehkeet tahansa, eli kiitos siitä.
Itse pistin tänään ton kärcherin k2 universal carin just 45e hintaan tilaukseen.
Jos sillä saa muoviset kalusteet puhtaaksi ilman miljoonaa ihmesientä ja matot puhtaaksi niin hyvä on.
Jokaisessa pesurissa on oma suutinkoko. Ja ne yleensä alkaa 027-100. Noissa pienimmissä se on toi 027. Jos paketissa on tullu viuhka jossa on säätö eli saat suuttimen isommaksi. Jolloin se kone imee myös pesuainetta niin voit saada sen seisonnan jälkeen sitä kääntelemällä sen painekytkimen heräämään eli liikkeelle. Jolloin se toimii taas normaalisti. Kunnes siinä vaiheessa kun sinne on jäänyt riittävästi vettä joka on kalkkeutunut niin sitten se ei lähde edes sillä kikalla enää liikkeelle ja paineet ei nouse. Käytännössä se suuttimen vaihto tekee saman ilmiön. Oletan että sinulla on viuhka ja rotojet suutin. Rotossa se suutin koko taisi olla 030 eli hieman isompi. Jotkut joskus kyseli että miten pesuria saisi viritetty. Ainoo keino on ostaa pienempi suutin. Se voi myös tehdä sen ilmiön että laite ei enää toimi eli kiristää liikaa.
Tipsi: Myös siihen suihkuputken suuttimeen kuivuu vesi joka sitten aikanaan tekee siihen sen kalkkikerroksen (eli suutinkoko ns pienenee) ja näin ollen ei lähde antamaan painetta jollei sitä jollain piikillä hieman hinkkaa puhtaaksi.
Ps. Olen aika yllättynyt miten hyvin muistan näitä asioita vaikka en ole 3v edes ajatellut näitä.
Ethän vain tämmöistä tarkoita ? 100bar (120bar taitaa olla joku ilmoitustekninen max), 10L/min, messinkipumppu.Ne 90-luvun vanhat Kärcerit sellaset työkalupakin malliset on helvetin hyviä. Iso vesimäärä mutta paineet on pienemmät. Jos sellasen toimivan jostain kirpparilta löytää niin melkein kannattaa ostaa. Ja toivoo ettei oo pumppu ihan loppuun syöpynyt. Niitäkin oli messinkipumpulla joskus. Kestää ikuisuuden sellanen pesuri. Ja tietysti ovat painavempia kuin nykyajan muovirimpulat.
Juuri nämä vehkeet. Kestää vuodesta toiseen jos vaan pitää hyvää huolta. Helppo korjata jos tulee jotain. Muistan ne asiakkaat joilla näitä oli niin valitti että kannattaako enää korjata kun niin vanha ja painava laite. Sanoin aina että kannattaa korjata niin kauan kuin männät pysyy ehjänä. Niitä on vaikeampi nykyään metsästää noihin. Muita kulutus osia saa vielä tänä päivänäkin. Laitteen paino tarkoittaa sitä että se kestää. Nämä laitteet eivät ole tehty muovista.Ethän vain tämmöistä tarkoita ? 100bar (120bar taitaa olla joku ilmoitustekninen max), 10L/min, messinkipumppu.
”ihan paska” , pari vuotta sitten painemittarin lasi meni, uudet mittarit ei sovi muta hydrauliikkaliikkeestä sai parilla eurolla tulpan. ”heti perään” viime vuonna eli ~30v käytön jälkeen alkoi nikottelemaan, ei tehnyt painetta. Paikallisesta huollosta sain uudet korkeapainetiivisteet ja nipun purettuja pikkuvenoja joita menee se 3kpl ja ne muovitapit 3kpl joissa on irtojousi sekä mäntään uuden o-renkaan 20€:llä eli käytännössä kaikki koneen sisuskalut matkaan saatesanoilla: ”vaihda noi, jos ei lähde toimiin niin sitten on se paineen säätömäntä/venttiili paketti paskana et tuo sitten tänne”. Ei lähtenyt pelittään vein koneen sinne ja ukko avas sen (kun oli ensin hankkinut työkalun), sanoi että seeti on valmis loppuun kulunut - kaput. Korjata kuulemma kannattaa ehdottomasti, no siitä sitten aattelin...
Isoin ongelma siinä että osaluotteloa/purkukuvaa koneeseen ei ole kuin saksassa kärcherillä paperisena kassakaapissa , eivätkä hae . Ukko sanoi että noita mäntä/seetipaketteja on samannäkösiä mutta ihan vähän erikokoisia eikä tietenkään valmistettu enää valovuoteen eli etsiminen on vaikeaa/hankalaa/mahdotonta.
Kerran soittelin 2kk jälkeen perään ja ukko vaan sanoi et ”vielä selvittelyssä”, pari kk myöhemmin soi puhelin ”nyt o kunnossa, tuu hakeen”. Aattelin et tästä saattaa kyllä tulla nyt aivan vitun kallis kone . Joltain kuulemma 50v näitten kanssa ropanneelta oli itäsuomesta löytynyt purkuosa 20€+postit ja töitä 80€ päälle. Ukko sanoi että eiköhän se taas seuraavat 30v mene ja kuten huomaat niin noita perustiivisteitä saa mistä vaan kun uudet käyttää samoja mutta jotain osia pitää kaivella miljoonalootasta.
Sanoi että käytönnössä tuollainen pesuri hajoaa sitten kun sähkömoottori leviää joka sekin on vissiin noin 10x ylimitoitettu eli ei pitäisi hajota tai sitten kun siitä kuluu tuo männän seeti ja uutta osaa ei vaan enää saa/löydy mistään. Kuulemma jos viitsisi talveksi ajaa glykolit sisään niin nuo tiivisteet ja venttiilitkin kestäisi enemmän kuin 30v... Öljyjä kun viitsii joskus vaihtaa niin ”huolto” on siinä.
Eli kone on ollut kallis 90-luvulla, vastannee jotain 800€ nykyrahassa, sitä on nyt korjattu ”satkulla” ja pidetty ”suht huonona ja käsitelty kuin sikaa koko ajan” (unohdin tänä vuonna ulkovarastoonkin ja kävin hakees pois kun oli 20 pakkasta ), samalla pidolla/käytöllä en tiiä montako satkun muovirimpulaa olisi mennyt...
Kyllä se vaan niin on että vaikka rahaa ei ole niin halpaa paskaa ei kannata ostaa, kalliimmaksi ne pitkässä juoksussa tulee. Ennemmin tosiaan joku käytetty kone, kaveri osti K5 kärcherin torista satkulla, varmasti parempi ja pitkäikäisempi kuin 200€ marketti masiina, tossa on vaan metalli/alu- eikä messinkipumppu mutta onhan se valovuoden muovista parempi, ei vaan vissiin kestä pitkää yhtäjaksoista käyttöä ja jos ajaa kuumaa vettä läpi niin vielä vähemmän, mutta riittää toki melkein mihin vaan.
Menin vähän samalla asenteella ”tiskille” kun ovessa jo luki et ”katsominen” 40€ ja 80€/h. Ukko melkeen ”sekos” ja kommentoi tyyliin, ”vittu, näitä näkee harvoin, pääasiassa tänne raiataan tätä muovipaskaa” ja potki/heitteli siinä niitä takuunalaisia K2/K3 vekottomia ilmaan. Sen jälkeen kyseli ummet ja lammet et koska ostettu ja mistä ja missä käytetty/koska ja kuinka paljon eli ns. täys sukuselvitys . Veikkaan et korjauksen hinta oli mikä oli koska tuo kone otettiin ns. haasteena että totta vitussa tuollainen on ’pakko’ saada kuntoon sillä kypsytty nykyajan ”laatuun” päivätyössä.Juuri nämä vehkeet. Kestää vuodesta toiseen jos vaan pitää hyvää huolta. Helppo korjata jos tulee jotain. Muistan ne asiakkaat joilla näitä oli niin valitti että kannattaako enää korjata kun niin vanha ja painava laite. Sanoin aina että kannattaa korjata niin kauan kuin männät pysyy ehjänä. Niitä on vaikeampi nykyään metsästää noihin. Muita kulutus osia saa vielä tänä päivänäkin. Laitteen paino tarkoittaa sitä että se kestää. Nämä laitteet eivät ole tehty muovista.
Menin vähän samalla asenteella ”tiskille” kun ovessa jo luki et ”katsominen” 40€ ja 80€/h. Ukko melkeen ”sekos” ja kommentoi tyyliin, ”vittu, näitä näkee harvoin, pääasiassa tänne raiataan tätä muovipaskaa” ja potki/heitteli siinä niitä takuunalaisia K2/K3 vekottomia ilmaan. Sen jälkeen kyseli ummet ja lammet et koska ostettu ja mistä ja missä käytetty/koska ja kuinka paljon eli ns. täys sukuselvitys . Veikkaan et korjauksen hinta oli mikä oli koska tuo kone otettiin ns. haasteena että totta vitussa tuollainen on ’pakko’ saada kuntoon sillä kypsytty nykyajan ”laatuun” päivätyössä.
Tarkoitatko nyt mäntänä just tuota paineensäätö/ohivirtaus vai niitä 3kpl jotka on siellä korkeapaine puolella mitä se sähkömoottorin päässä oleva vinossa oleva levy pyörittää? Veikkaan että tarkoitat just tota paineensäätö/ohivirtaus himmeliä joka itseltäkin oli kulunut loppuun kun eihän nuo korkeapaineen puolella olevat miksikään voi mennä, sen verran vahvaa rautaa.
Mutta tässähän se ongemla tulee, kerroppa kone johon 30v päästä löytyy osia? Sellaista ei välttämättä ole enää nykypäivänä ollenkaan jos joka mallisarjaan vähän vaihdellaan kokoja ja vanhoja tehdään vaan se min. lain vaatima 5-10v varasto. Näillä kokemuksilla en välttämättä enää kärcherin kyytin hyppäisi. Oma ”vanha paska” on vissiin edelleen nykyisten K6 ja K7 välistä ja/tai halvin pro-malli mutta selvää on se että seuravan kerran kun seeti on valmis niin osia ei enää löydy . Toisaalta en tiedä onko muilla valmistajilla asiat paremmin, kärcherin oma support vaan levitteli käsiä kun malli kyllä ns. tunnistettiin mutta kun muuta ei löydy niin toivoteltiin parempia jatkoja.
Omat männät näytti silti että ei ne voi hajota elleivät ole jollain tavalla "valmistusviallisia", mutta joo koneet perusperiaatteiltaan samoja, mutta just osissa pientä "heittoa". Osa messinki ja osa alupumppua, käsittääkseni kaikki 5-sataset on aluvehkeitä.Jep tarkoitan niitä joita on 3kpl siellä pumpun alla. Eli moottorin ja pumpun välissä olevat. Kun niiden mäntien pinta kuluu/halkeilee niin silloin ei enää stefatkaan auta. Ainakin silloin kun minä olin vielä mukana niin silloin joihinkin vanhoihin malleihin (esim. K570, K575, K580, K585, K590, K595, HD570, HD575, HD580, HD585] sai vielä uusia mäntiä, mutta osaan ei. Noi kaikki mallit ovat saman mallisia kuin sinulla on. Samanlaisia pumppuja pienillä eroilla.
Tai joku ammattitaitoinen voi tietty sorvata sulle uudet, mutta niiden hinnasta en osaa sanoa.
Mulla oli se mäntää vasten tuleva pohjaseeti paskana/kulunut josta vesi kiertää sitten takas tulopuolelle, eli ilmeisesti se itse o-rengas siinä männässä ei tiivistä koko pakettia riittävästi, koska sen sain siltä ukolta ja se ei auttanut niin paljoa että toimivaa olisi tullut - parani toki sillä.Noissa vanhoissa on siitä hyvä painekytkin/ohikiertoventtiili että sitä ei yleensä tarvitse ostaa kokonaan uutta. Vaan siihen saa pelkät tiivisteet 3-7€.
Tällä hetkellä nyppii itseä tossa oleva 90 lopulla hankittu pidempi panssarivaunun kestävä paineletku (kahva+siitä eteenpäin vaihdettu aikoja sitten kunnon osiin) joka sitten tietysti kiertyy aivan vitusti ja ns. "pitää muotonsa", nykyään kun tuota paineletkua saisi hyvinkin "fletkussa" muodossa, se on vaan liittimineen "satkun meno", mutta toisaalta jos laskee että joka kiepityksellä vituttaisi 5e edestä niin tuo olisi vuodessa maksettu, joten tuo letku olisi kannattanut vaihtaa jo vuosia sitten toisenlaiseen....Tietty jossain kohtaa sullakin tulee se mittari vastaan ja käyt hakemassa uuden laitteen. Jos kattelet uutta (käytettyä) niin hyvä vastaava kone voisi olla HD650. Se on pystymallinen pesuri kahdella pyörällä. Eli tälläinen kuin tässä ilmoituksessa. Nykyään vastaava konemalli on HD5/15.
Tai sitten joku muu merkkikone johon tiedät että saat tod näk varaosia jos se takuuajan jälkeen leipoo.
-KylläOmat männät näytti silti että ei ne voi hajota elleivät ole jollain tavalla "valmistusviallisia", mutta joo koneet perusperiaatteiltaan samoja, mutta just osissa pientä "heittoa". Osa messinki ja osa alupumppua, käsittääkseni kaikki 5-sataset on aluvehkeitä.
Mulla oli se mäntää vasten tuleva pohjaseeti paskana/kulunut josta vesi kiertää sitten takas tulopuolelle, eli ilmeisesti se itse o-rengas siinä männässä ei tiivistä koko pakettia riittävästi, koska sen sain siltä ukolta ja se ei auttanut niin paljoa että toimivaa olisi tullut - parani toki sillä.
Tällä hetkellä nyppii itseä tossa oleva 90 lopulla hankittu pidempi panssarivaunun kestävä paineletku (kahva+siitä eteenpäin vaihdettu aikoja sitten kunnon osiin) joka sitten tietysti kiertyy aivan vitusti ja ns. "pitää muotonsa", nykyään kun tuota paineletkua saisi hyvinkin "fletkussa" muodossa, se on vaan liittimineen "satkun meno", mutta toisaalta jos laskee että joka kiepityksellä vituttaisi 5e edestä niin tuo olisi vuodessa maksettu, joten tuo letku olisi kannattanut vaihtaa jo vuosia sitten toisenlaiseen....
Siksi painottelin tuolla aikasemmin että kannattaa katsoa että siinä uudessa koneessa on kuminen paineletku ja mielellään ne varusteetkin muuta kuin muovia.Seuraava kone - jos tosta joskus aika jättää - lienee joku kränzle 1152 tai sitten joku 700L/h tuuttaava valovirtakone (tämän tehokkaampia 1-vaihe vehkeitä ei taida olla) tai ehkä jopa joku pieni 3-vaihe masiina, mutta veikkaan että itse tulee eläköidyttyä tuota nykykonetta aiemmin ja sitä ei taas mihinkään 1152T:hen kannatta vaihtaa kun suorituskyky on käytännössä sama. Jos noita perureita saisi hankittua ilman paskoja letkuja/pistooleita niin maailma olisi paljon parempi, kunnon kahva ja siihen perään isolla pikaliittimellä sellainen putki+suutin kuin haluat niin elämä ei paljoa helpompaa voi olla ja tuo paketti kuitenkin kestää koneesta toiseen joten niistä letkuista ja kahvoista ei tarttisi joka kierroksella maksaa.
En puhu vaan siitä siitä männästä josta säädetään paine eli se tingeltangeli joka on mun kuvassa just ennen tuota putkea johon korkeapaineletku kiinnitetään. Kusi siitä suoraan alaspäin takas syöttöpuolelle eli ns. kierto oli kokoajan päällä. Vesistefat löytyi joo suoraan hyllystä, uusissa koneissa on vielä samat stefat.-Puhut siis koneen kieppulevystä jota vasten männät kulkee. Mäntä kulkee ensiksi läpi öljystefoista ja sen jälkeen olevista vesistefoista jotka ovat kiinni pumpun päässä. Tod näk ne vesistefat on loppu. Niitä saa kyllä uusia. Se kieppulevy voi sitten olla vähän haastelliinen jos se on moro.
Mulla on tuollainen kahvassa toki 3/8 tuumaisena, mutta ei se mitään auta jos letku on tarpeeksi kovaa tavaraa, ei se letku vaan kiepsahda ellei sitä riittävästi käsin avita. Uudet (tai no varmaan niitä aina on ollut) hydrauliikkafirmoista saatavat letkut taas sellaisia että ovat enemmän narua kuin "vaijeria", tuo oma letku vissiin tosiaan kestää kaikki maailman myrkyt ja sen lisäksi sen voi heittää kalliomurskeeseen ja ajaa panssivaunulla päältä ja edelleen toimii, kuulemma joku kaksoivahvistettu himmeli, ihan överi okt-pihakäyttöön...-Nykyään niihin on mahdollista ostaa sellanen 360 astetta paineenalaisena pyörivä nippa. Sen jälkeen ei ole koskaan paineletku solmussa. Käy suoraa siihen paineletkun jengaan joka on Kärchereissä M22.
- Jaa puhut painekytkimestä. Juu sun laitteessa tais olla sellanen säädettävä. Siellä ventiilissä on muutama pieni o-rengas jotka on varmaan loppu/rikki. Uutta tilalle ni taas toimii ja pitää. Se venttiili tais painaa sen alapuolella sellaista ohikiertoventtiliä. Siihen kannattaa myös uusia ne tiivisteet. Ei maksa juurikaan mitään. Se osa tuskin on kulunut ollenkaan.En puhu vaan siitä siitä männästä josta säädetään paine eli se tingeltangeli joka on mun kuvassa just ennen tuota putkea johon korkeapaineletku kiinnitetään. Kusi siitä suoraan alaspäin takas syöttöpuolelle eli ns. kierto oli kokoajan päällä.
-Juu tiedän millainen letku sinulla on. Se on vahva. Siitä yleensä menee se kahvan pään osa. Ruostuu rikki. No niitäkin saa onneks uusia niin matka taas jatkuu. Hydrauliikkakauppoja kannattaa tosiaan katsella jos uutta paineletkua tai kahvaa+suihkuputkea metsästää. Saa yleensä paremman ja voi jopa olla edullisempi. Kunhan muistaa ostaa oikean suutinkoon putkeen niin sit pelaa.Mulla on tuollainen kahvassa toki 3/8 tuumaisena, mutta ei se mitään auta jos letku on tarpeeksi kovaa tavaraa, ei se letku vaan kiepsahda ellei sitä riittävästi käsin avita. Uudet (tai no varmaan niitä aina on ollut) hydrauliikkafirmoista saatavat letkut taas sellaisia että ovat enemmän narua kuin "vaijeria", tuo oma letku vissiin tosiaan kestää kaikki maailman myrkyt ja sen lisäksi sen voi heittää kalliomurskeeseen ja ajaa panssivaunulla päältä ja edelleen toimii, kuulemma joku kaksoivahvistettu himmeli, ihan överi okt-pihakäyttöön...
Tossa oli vaan sellainen mäntä, jossa o-rengas (vai kaks) ympärillä, ne siis vaihdoin silloin heti kun korjaamo ukolta nekin sain. Männän läpi meni ruuvi/mutteri jonka vastakappale oli/on siellä tuloveden puolella kammiossa. Eli sieltä tuloveden puolelta pitää pitää pihveillä kiinni niin yläpuolelta saa ruuvattua auki ja mäntä sitten yläkautta pois ja ruuvi tulovesi kammiosta pihalle, mutta sen männän alla on ihan rosteriseeti ja se oli itsellä ns. valmis (kuulemma ajettu liikaa hiekkaa läpi). Itsellähän tuo kone lopullisesti hajosi siihen (mutta ei se sitä ennenkään enää esim foam lancella kunnolla painetta jaksanut tehdä) kun pistin jonkun puutarha letkun kiinni joka oli täynnä jotain mujua, jonka jälkeen koko kone oli täynnä sitä mujua, ruskee möntää vaan tuli korkeapaine puolelta pihalle (mutta putsaus ei auttanut), olisko se ukko puhunut jostain "hiesupohjaisesta" vedestä tms... Tuota seeti+mäntä-pakettia on joskus myyty mutta ei enää vuosikymmeneen/iin, tiesi hinnankin uudelle kuulemma ~80e pintaan jos vain rahalla jostain olisi saanut.- Jaa puhut painekytkimestä. Juu sun laitteessa tais olla sellanen säädettävä. Siellä ventiilissä on muutama pieni o-rengas jotka on varmaan loppu/rikki. Uutta tilalle ni taas toimii ja pitää. Se venttiili tais painaa sen alapuolella sellaista ohikiertoventtiliä. Siihen kannattaa myös uusia ne tiivisteet. Ei maksa juurikaan mitään. Se osa tuskin on kulunut ollenkaan.
Veikkaan kuitenkin että et tiedä, ei siis ole kärcherin osia vaan hydrauliikkaliikekamaa. Huomenna voisi kaivaa letkusta notulit jos enemmän kiinnostaa. Kärcherin letku on heivattu mäkeen siis jo pari vuosikymmentä sitten ja kahvan+suohkuputken pistin roskiin viitisen vuotta sitten ja tein hydrauliosista itse sellaisen kahvan mihin saa pikaliittimellä suihkuputken & foam lancen kiinni tai mitä nyt ikinä keksiikään - suihkuputkeakin voi pöyrittää paineenalaisena.-Juu tiedän millainen letku sinulla on. Se on vahva. Siitä yleensä menee se kahvan pään osa. Ruostuu rikki.
Tossa oli vaan sellainen mäntä, jossa o-rengas (vai kaks) ympärillä, ne siis vaihdoin silloin heti kun korjaamo ukolta nekin sain. Männän läpi meni ruuvi/mutteri jonka vastakappale oli/on siellä tuloveden puolella kammiossa. Eli sieltä tuloveden puolelta pitää pitää pihveillä kiinni niin yläpuolelta saa ruuvattua auki ja mäntä sitten yläkautta pois ja ruuvi tulovesi kammiosta pihalle, mutta sen männän alla on ihan rosteriseeti ja se oli itsellä ns. valmis (kuulemma ajettu liikaa hiekkaa läpi). Itsellähän tuo kone lopullisesti hajosi siihen (mutta ei se sitä ennenkään enää esim foam lancella kunnolla painetta jaksanut tehdä) kun pistin jonkun puutarha letkun kiinni joka oli täynnä jotain mujua, jonka jälkeen koko kone oli täynnä sitä mujua, ruskee möntää vaan tuli korkeapaine puolelta pihalle (mutta putsaus ei auttanut), olisko se ukko puhunut jostain "hiesupohjaisesta" vedestä tms... Tuota seeti+mäntä-pakettia on joskus myyty mutta ei enää vuosikymmeneen/iin, tiesi hinnankin uudelle kuulemma ~80e pintaan jos vain rahalla jostain olisi saanut.
Tod näk tosta sun koneesta on 1-3 eri tuotenumerolla olevaa. Noita on olemassa kahdella eri pumpulla. Sun tapauksessa tuotenumero löytyy tyyppikilvestä 8 ekaa numeroa. Jos eka on 0 ni sen jälkeiset numerot. esim. 14045300 eli 1.404-5.300. Se on se joka erottaa ne keskenään.Tää olisi helppoa selittää jos koneesta olisi kuva netissä mutta ei ole, lisäksi kärcherin neropatit on lanseerannut myöhemmin toisen 650 (HD?) koneen, joten jos jotain löydät niin se koskee ko. konetta... Kuitenkin tuo 570 on hyvin lähellä kaikki pesuainesyöttöjä myöden, tuon kuvan avulla omaani alunperin lähdin purkamaan ja ihmetteleemään. Mutta eihän sisällä tosiaan ole kuin kourallinen irto-osia ja isoa osaa saa vieläkin tai löytyy purkuosina huoltofirmojen hyllyistä. Eli hemmetin yksikertainen himmeli, vain pari liikkuvaa osaa lopulta ja lopulta kaikki pesurit on käsittääkseni itseasiassa hyvin samankaltaisia.
Veikkaan että tiedän, koska voin syvällä rintaäänellä sanoa että 13v aikana tuli nähtyä melkeimpä kaikki letkut mitä voi olla. Ja en nyt puhu merkkien omista letkuista. Virityksiä on monenlaisia.Veikkaan kuitenkin että et tiedä, ei siis ole kärcherin osia vaan hydrauliikkaliikekamaa. Huomenna voisi kaivaa letkusta notulit jos enemmän kiinnostaa. Kärcherin letku on heivattu mäkeen siis jo pari vuosikymmentä sitten ja kahvan+suohkuputken pistin roskiin viitisen vuotta sitten ja tein hydrauliosista itse sellaisen kahvan mihin saa pikaliittimellä suihkuputken & foam lancen kiinni tai mitä nyt ikinä keksiikään - suihkuputkeakin voi pöyrittää paineenalaisena.