Painepesuri keskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RHead
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 093
Huomasin, että tuolla hyvät tarjoukset keskusteluissa olis painepesurikeskutelua. Oisko hyvä tähän rueta vaikka niitä keräämään.

Itellä Nilfiskin perusmalli ja mietin onko tuossa isommassa paineesta/vesimäärästä millasta hyötyä puhdistamisessa?
 
Mulla oli alunperin Kärcherin K3 vastaava (vanhempi malli) ja se oli ainakin autonpesuun auttamattomasti vesipyssy. Nyt on K5 joka on parempi. Jos nyt pesuria hankkisin, Nilfiskin C-135 olisi todennäköisesti valinta. Hinta/laatu tuntuisi kohtaavan. Kokemusta tosin ei ole, arvio puhtaasti speksien pohjalta. Lisäpalikkaahan näihin molempiin valtamerkkeihin saa varsin hyvin.

Tämä on myös kiinnostava:Stanley painepesuri SXFPW25DTS-E 150bar 2500W
 
Mulla käytössä Kärcherin pienin eli K2. Hyvin riittää auton pesuun. Lähes pakollinen hankinta oli pidempi letku. Käyttömukavuus nousi heti ihan toiselle tasolle.
Ulkonahan näitä ei voi säilyttää talvella. Monta halpispesuria on hajonnut kun ovat jääneet pakkaseen. Tämä on ensimmäinen ns. oikea pesuri ja vielä toistaiseksi on kestänyt hyvin vaikka maksoi tarjouksessa vain 60 euroa. Näköjään tullut taas pidempää letkua saataville, esim. Tokmannilla:
 
Minulta löytyy tämä Kärcher K3 Home setti terassipesurilla.
Ihan näppärä peli. Kyllä tuolla saa terassin (öljytty kestopuu, sileä pinta) ja auton renkaat puhtaaksi pari kertaa vuoteen.
Autoa en pese kun vien autopesulaan ennemmin :)
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä "heräteostoksena" hankittu Black&Decker PW 1700 SPL PLUS. Ei kovin erikoinen pesuri. Ainakin luulen, että samaan hintaluokkaan olisi ollut tarjolla parempiakin vaihtoehtoja (~200 eur). Niin muovinen, kun vaan voi muovinen olla. Letkukahva kesti yhden kesän (siis se, millä letku keritään). Mukana tullut terassipesuri on huono vitsi. Tosin ei kokemusta muiden merkkien vastaavista, mutta tuo ainakin on täysi turhake. On sentään muuten kestänyt kohta varmaan nelisen vuotta satunnaisessa käytössä. Korkeapainesuuttimen kuula jumittelee välillä ja suihku jää pistemäiseksi. 2/5 ja vahva suositus muihin merkkeihin/malleihin.

edit: letkuliitintikin on vissiin jotain kiiltävää kovamuovia, joten lienee vain ajan kysymys, koska se murtuu. Ja tuo letku on tosiaan vähän kehno myös, kuten KoessiKengurukin totesi.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä "heräteostoksena" hankittu Black&Decker PW 1700 SPL PLUS. Ei kovin erikoinen pesuri. Ainakin luulen, että samaan hintaluokkaan olisi ollut tarjolla parempiakin vaihtoehtoja (200+ eur). Niin muovinen, kun vaan voi muovinen olla. Letkukahva kesti yhden kesän (siis se, millä letku keritään). Mukana tullut terassipesuri on huono vitsi. Tosin ei kokemusta muiden merkkien vastaavista, mutta tuo ainakin on täysi turhake. On sentään muuten kestänyt kohta varmaan nelisen vuotta satunnaisessa käytössä. Korkeapainesuuttimen kuula jumittelee välillä ja suihku jää pistemäiseksi. 2/5 ja vahva suositus muihin merkkeihin/malleihin.

Minulla oli joku Black&Deckerin PW-malli, letku oli aivan paska (ei tarpeeksi joustava), terassipesurilla ei tosiaan tehnyt juuri mitään. Sen kolme-neljä vuotta se taisi kestää kunnes moottorista porsi joku vesiletkuliitin jota en saanut korjattua enää millään, vuosi siis liittimestä läpi vedet. Ostin sitten Nilfiskin halvan, jonkun satasen koneen viime vuonna ja on toiminut vähintään yhtä hyvin kuin tuo kalliimpi Black&Decker. Autopesussa Black&Deckerin viuhkasuutin oli parempi kuin Nilfiskin suuttimet, mutta hyvin tuo on asiansa ajanut siinäkin. Terassit ja matot on tullu myös pestyä tuolla Nilfiskillä ja kyllä siinä sen verran kuitenkin painetta riittää, että saa rikottua sekä terassin pinnan että maton jos varomattomasti töhöilee.

Sinänsä syötetyn veden määrä on noissa halvoissakin Nilfiskeissä on mielestäni tällaiseen perus arkikäyttöön riittävä.
 
Kävin poistamassa Hintakaaresta tuon viidenkympin Tarmon rimpulan. Saas nähdä millanen on.
Laite itsessään on erittäin pieni mutta ei mikään kevyt kuitenkaan. Ostin näin kerrostalo asujana tuon siksi koska:
"Pesurissa veden imutoiminto, jonka avulla voit pestä esimerkiksi vesisäiliössä olevalla vedellä ilman erillistä vesipumppua"
Ihme ettei manuaalissa ole mitään mainintaa asiasta.
Mainitaan kuitenkin:
"Varmista että tulovedenpaine on 0.01-0.4 MPa. Veden sisääntuloletkun pitää olla vähintään 5 metriä"
Eli viis metrinen puutarhaletku ämpäriin ja menoksi?
 
Jos käyttönä olisi auton pesu, pyörien pesu ja mattojen pesu niin mitä siihen oikeasti miniminä tarvii jos haluaa vaan saada puhdasta?
Pärjäiskö tolla 50e tarmolla?
Ei niinku mitään tietoa onko esim auton pesuun joku ettei saa käyttää ku tietyn kovaa painetta yms.
 
Huomasin sattumalta tämän langan kun tuolla "Hyvät tarjoukset" langalla joku jako tarjouksia edullisista pesureista.
Pakko kommentoida.

Noista pesureista sellainen tipsi kaikille, että se vesimäärä on tärkein ominaisuus. Ei ne paineet. "Hyvät tarjoukset" langassa mainostetut tarjouspesurit ovat kasa paskaa. Voi niillä varmaan pestä, mutta jos ostatte pesurin niin alle 300€ ei saa hyvää/järkevää pesuria. Mikäli olet ostamassa pesuria niin katso että nämä löytyvät siitä:
1. Pumppu on metallinen
2. Vesimäärä siellä lähellä 500L
3. Paineletku on kuminen (ei muovinen).
4. Varmista että laitteeseen saa varaosia eikä korjaussarjoja esim. Pumpussa vika niin pitää ostaa koko pumppu.
5. Jos mielii pesuria jossa on letkukela niin on hyvä muistaa että siinä on yksi paikka lisää josta laite voi hajota mikäli ei käytä sitä niin kuin kuuluu. Eli paineet päällä ei paineletkua saa koskaan vetää kelasta. Tiivisteet ei tykkää hyvää. Näihin on vaikeampi saada jatkoletkua kiinni mikäli sellaista joskus tarvitsee.

Käyttöohje:
1. Käytä laitetta! Mitä enemmän se seisoo sitä helpommin rikki.
2. Käytön jälkeen päästä laite tyhjäksi vedestä niin että se on käynnissä. Ei se siitä hajoa jos hetken käy ilman vettä. Jotta sinne jäänyt vesi ei pääsisi kalkkeutumaan joka näin ollen jossain vaiheessa tekee sen että painekytkin ei enää liiku ja pesuri ei nosta painetta.
3. Kun aloitat käyttämään laitetta niin päästä siitä ilmat ulos niin että avaat vedentulon ja otat suuttimen irti kahvasta ja painat liipasimen pohjaan, jotta koneessa / letkussa oleva ilma pääsee pois. Sen jälkeen vasta kytke virrat päälle.
4. Säilytä laitetta huoneen lämpöisessä paikassa.
5. Vältä pesuaineen käyttöä niin että se menee pesurin pumpun läpi. Osta sitä varten pumppupullo tai Pesuainevaahdotin.

Ja mikäli on mielessä hankkia uusi pesuri niin ostakaa merkki pesuri jolla on oma huolto ja siihen saa varaosia. Näin 13v alalla huoltofirmassa työskenneenä voin väittää että tiedän näistä laitteista jotain.

Nykyään eri hommissa onneks. :D
 
Huomasin sattumalta tämän langan kun tuolla "Hyvät tarjoukset" langalla joku jako tarjouksia edullisista pesureista.
Pakko kommentoida.

Noista pesureista sellainen tipsi kaikille, että se vesimäärä on tärkein ominaisuus. Ei ne paineet. "Hyvät tarjoukset" langassa mainostetut tarjouspesurit ovat kasa paskaa. Voi niillä varmaan pestä, mutta jos ostatte pesurin niin alle 300€ ei saa hyvää/järkevää pesuria. Mikäli olet ostamassa pesuria niin katso että nämä löytyvät siitä:
1. Pumppu on metallinen
2. Vesimäärä siellä lähellä 500L
3. Paineletku on kuminen (ei muovinen).
4. Varmista että laitteeseen saa varaosia eikä korjaussarjoja esim. Pumpussa vika niin pitää ostaa koko pumppu.
5. Jos mielii pesuria jossa on letkukela niin on hyvä muistaa että siinä on yksi paikka lisää josta laite voi hajota mikäli ei käytä sitä niin kuin kuuluu. Eli paineet päällä ei paineletkua saa koskaan vetää kelasta. Tiivisteet ei tykkää hyvää. Näihin on vaikeampi saada jatkoletkua kiinni mikäli sellaista joskus tarvitsee.

Käyttöohje:
1. Käytä laitetta! Mitä enemmän se seisoo sitä helpommin rikki.
2. Käytön jälkeen päästä laite tyhjäksi vedestä niin että se on käynnissä. Ei se siitä hajoa jos hetken käy ilman vettä. Jotta sinne jäänyt vesi ei pääsisi kalkkeutumaan joka näin ollen jossain vaiheessa tekee sen että painekytkin ei enää liiku ja pesuri ei nosta painetta.
3. Kun aloitat käyttämään laitetta niin päästä siitä ilmat ulos niin että avaat vedentulon ja otat suuttimen irti kahvasta ja painat liipasimen pohjaan, jotta koneessa / letkussa oleva ilma pääsee pois. Sen jälkeen vasta kytke virrat päälle.
4. Säilytä laitetta huoneen lämpöisessä paikassa.
5. Vältä pesuaineen käyttöä niin että se menee pesurin pumpun läpi. Osta sitä varten pumppupullo tai Pesuainevaahdotin.

Ja mikäli on mielessä hankkia uusi pesuri niin ostakaa merkki pesuri jolla on oma huolto ja siihen saa varaosia. Näin 13v alalla huoltofirmassa työskenneenä voin väittää että tiedän näistä laitteista jotain.

Nykyään eri hommissa onneks. :D
Siinäpä tulikin pitkälti kaikki mitä ajatuksia itselläni on pesurin valintaan liittyen. Käyttöohjeet jää itsellä poikkeuksetta toteutumatta ja varmaan suurimmalla osalla muistakin kotikäyttäjistä.

Pari kesää on menty omakotitalossa ilman painepesuria, mutta tänä keväänä sellainen olisi tarkoitus ostaa. Kränzle 1152 TST pyörii mielessä, mutta hinta on suolainen kotikäyttäjälle. Aikanaan ostettiin veljien kanssa kimppaan ~200€ Nilfisk ja se rokkaa edelleen ~5 vuoden käytön jälkeen. Kränzlen hinnalla ostaa kaksi tai kolme Nilfiskiä/Kärcheriä, joten taidan päätyä jompaan kumpaan noista.
@keilapallo, mikäli sinulla on heittää suositus budjettiin 200-300€ niin otetaan mielellään vastaan. Käyttönä auton (Foam Lance ehdoton), terassin, mattojen, peltikaton jne. pesua. Eli perus okt-käyttöä, ei mitään ammattimaista jatkuvaa käyttöä.
 
Siinäpä tulikin pitkälti kaikki mitä ajatuksia itselläni on pesurin valintaan liittyen. Käyttöohjeet jää itsellä poikkeuksetta toteutumatta ja varmaan suurimmalla osalla muistakin kotikäyttäjistä.

Pari kesää on menty omakotitalossa ilman painepesuria, mutta tänä keväänä sellainen olisi tarkoitus ostaa. Kränzle 1152 TST pyörii mielessä, mutta hinta on suolainen kotikäyttäjälle. Aikanaan ostettiin veljien kanssa kimppaan ~200€ Nilfisk ja se rokkaa edelleen ~5 vuoden käytön jälkeen. Kränzlen hinnalla ostaa kaksi tai kolme Nilfiskiä/Kärcheriä, joten taidan päätyä jompaan kumpaan noista.
@keilapallo, mikäli sinulla on heittää suositus budjettiin 200-300€ niin otetaan mielellään vastaan. Käyttönä auton (Foam Lance ehdoton), terassin, mattojen, peltikaton jne. pesua. Eli perus okt-käyttöä, ei mitään ammattimaista jatkuvaa käyttöä.
Itse en ole nyt alalla ollu 3v mukana niin ihan uusimpia malleja en tiedä, mutta mainitsemasi Kränzle on helvetin hyvä. (siksi laite on hintava). Tais olla ammattikäyttöön sopiva versio mikäli oikein muistan. Erityisesti se että laitteessa on ammattikäyttöön olevat varusteet ja pumppu on messinkiä eli kestää myös hieman lämmintä vettä. Jos mun pitäisi ostaa itselleni pesuri niin harkitsisin seuraavien pesurien kesken. Laitteet siis niitä joita itse kelpuuttaisin kotikäyttöön.

Kärcher K5
Yleensä K5-Sarjan koneet ovat yleensä olleet metallipumpulla ja riittävällä vesimäärällä varustettuja pesureita. Itseltäni löytyy vanhempi K5.20M malli. Helppo korjata jos tulee vikaa. Yleensä jos tulee niin se painekytkin on jumissa. Eli parin ruuvin avaus ja kytkin kotelo irti jonka alta löytyy ohikiertoventtiili. Venttiilipesän puhdistaminen ja venttiilin o-renkaiden puhdistus / voitelu vesivaseliinilla. Ja taas homma rokkaa. Laitteeseen saa varaosia ja räjäytyskuvia löytyy verkosta.

Clen G145
Tämä taistelu hevonen on italian oma lahja pesemiselle. Vaikka laite on italialainen niin kyseessä ei ole mikään Fiat. Vaan tämä on oikeasti hyvä merkki. Hinta/laatusuhde on jiirissä. Pumppu on metallia ja vesimäärä/paine K5 kärcherin tasoa. Taisi joskus jopa voittaa TM testeissä vastaavan Kärcherin. Varaosat ovat edullisempia tai samaa luokkaa kuin Kärcherillä. Paineletku kumia joka on erittäin hyvä. Kärcherissä taitaa olla muovia. Lisäksi tässä tulee se kaikkien haluama letkukela. Toki myös Kärcheriltä löytyy mutta ne on yleensä olleet kalliimpia. Varaosien saanti on hyvä. Vielä jossain vaiheessa Clen teki Boschin painepesurit eli käytännössä sama vehje eri kuorissa.

Nilfisk E150.2
Nilfisk on myös hyvä merkki ja laitteissa yleensä pumppu on metallia tässä hintaluokassa. Pesurina laite on hyvä. Laitteesta löytyy myös kuminen paineletku. Varaosat tähän merkkiin ovat kaikkein kalliimpia joten siitä syystä itse jättäisin tämän kauppaan. Stihl:in pesurit ovat käytännössä samoja kuin Nilfiskin mutta erikuorissa.

Mainitsen sen vielä että jokaisessa näissä merkeissä löytyy myös ne huonot pesurit joissa pumput on muovia. Eli ne halvat versiot jotka kisailee niitä tarjoustalojen paskoja vastaan. Ne edullisimmat Nilfiskit ovat ainakin olleet metallipumpulla, mutta auta armias kun siihen tulee vika niin koko pumppu vaihtoon ja silloin se ei ole edullista. Kärcherin halvimmat ovat muovipumpulla. Kun takuu ohi ni roskiin koko vehje jos tulee vika.

IKH:oon pesureihin (Lavor) saa myös varaosia ja muistaakseni ne ei olleet hirveen kalliita. Laitteiden kestävyydestä ei muistikuvia.

Vaihtoehtoja löytyy. Ja lisään sen vielä että tiedän kyllä niitäkin joilla se 50-100€ kärcherin halvin ritsa joka kestää vuodesta toiseen. Tälläinen on myös omalla appiukolla ja minä ihmettelen joka kesä että miten se voi toimia vuodesta toiseen. Mutta tälläiset ovat todella harvassa.

Itse valkkaisin noista kolmesta tuon Clenin ja syyt siihen on että se on paremmin varustettu (kumiletku) kuin Kärcher ja hinta taitaa edullisempi kuin vastaava Kärcher letkukelalla. Mutta nämä on minun mielipiteitä. Jos näistä on apua niin hyvä.
Nämä pesurit ovat siinä hintaluokassa joista minä lähtisin pesuria katsomaan. Kaikki edullisemmat jättäisin kauppaan.

Edit. VÄÄRÄLLÄ KÄYTÖLLÄ HYVÄKIN PESURI HAJOAA. ELI KÄYTTÄKÄÄ NIITÄ LAITTEITA.
 
Viimeksi muokattu:
Itseltä löytyy Nilsfisk P150.2 ja on ihan sopivan tehoinen auton pesuun. Taitaa olla jo lähemmäs 10 vuotta vanha laite. Aiemmin pesin auton töissä Kärcherin voimavirtavehkeellä (en muista mallia) ja lämpimällä vedellä, siihen verrattuna tuo oma on kyllä tehoton.
 
Ja jos jostain syystä kuitenkin ostaa halvan noin satasen pesurin (niin kuin minä) niin tärkein asia on että sitä ei päästä jäätymään. Muovipumpulliset pesurit eivät kestä yhtään pakkasta vaan joku paikka halkeaa heti.
Itse säilytän pesuria kesällä ulkovarastossa ja siirrän talveksi sisälle lämpimään.
 
Itseltä löytyy Nilsfisk P150.2 ja on ihan sopivan tehoinen auton pesuun. Taitaa olla jo lähemmäs 10 vuotta vanha laite. Aiemmin pesin auton töissä Kärcherin voimavirtavehkeellä (en muista mallia) ja lämpimällä vedellä, siihen verrattuna tuo oma on kyllä tehoton.
Juu kaikki kylmäpesurit on kuumavesipesureihin verrattuna tehottomia. Mutta isolla vesimäärällä on kiva pestä kun ei tarvi niin kauaa ruiskutella että tulee puhdasta. Ne 90-luvun vanhat Kärcerit sellaset työkalupakin malliset on helvetin hyviä. Iso vesimäärä mutta paineet on pienemmät. Jos sellasen toimivan jostain kirpparilta löytää niin melkein kannattaa ostaa. Ja toivoo ettei oo pumppu ihan loppuun syöpynyt. Niitäkin oli messinkipumpulla joskus. Kestää ikuisuuden sellanen pesuri. Ja tietysti ovat painavempia kuin nykyajan muovirimpulat.
 
Ja jos jostain syystä kuitenkin ostaa halvan noin satasen pesurin (niin kuin minä) niin tärkein asia on että sitä ei päästä jäätymään. Muovipumpulliset pesurit eivät kestä yhtään pakkasta vaan joku paikka halkeaa heti.
Itse säilytän pesuria kesällä ulkovarastossa ja siirrän talveksi sisälle lämpimään.
Jep kerran kun se saa kylmää ja pumppuun on jäänyt vettä ni se halkee ja on entinen. :D
 
Muistan ne asiakkaat joille koitin myydä hyvää pesuria, (eli vastaavia joita tuolla aikaisemmin jo mainitsin) mutta ostivat aina kuitenkin sen halvemman ja sit ne tuli joka kevät aina kylään kun ne oli rikki. Aina oli selitys et ei tarvi niin hyvää ja kallista. Yks asiakas osti vasta kolmannella kerralla sellaisen jota suosittelin ja sen jälkeen sitä ei sitten enää näkynyt niin kuin aikaisemmin aina joka kevät.

Myös niitäkin oli jotka osti sen hyvän ja käytti kerran kesässä ja tuli joka kevät uusiksi, koska painekytkin oli jumissa. Kerran käytetty ja vedet jätetty pumppuun niin se oli aivan kalkissa/jumissa. Sit haukuttiin että eikö tämän pitänyt olla hyvä ja kestävä. Jos laitetta ei osaa käyttää niin kuin sitä pitäisi niin sitten ei kannata ostaa koko vehjettä. Kysy et mihin sitä sitten käyttäisi. No pese vaikka nurmikkoa jollei sulla sille mitään muuta käyttöä ole. Säilytä lämpimässä ja aja ne vedet ulos pumpusta jos se seisoo 364 päivää.

Ja lisäyksenä vielä että käyttäkää vesisuodatinta jotta laitteen venttiilit säilyy ehjänä. Tarkistakaa se välillä ettei siellä ole epäpuhtauksia.
 
Iso suositus tälle:

Laadukasta suht taipuisaa hydyletkua 12m, Kränzle yhteensopivat messinkiliittimet ja ainakin omaan käyttöön riittävästi potkua.

Mieli tekisi vaihtaa Kränzlen kannettavaan malliin, koska ei tarvetta noin isolle laitokselle. Kukaan foorumilainen innostunut vaihtokaupoista :D?
 

Tuollainen pesuri ollut nyt pian 10v käytössä. Letku vaihdettu kumiseen ja pistooleja hajonnut mutta itse vehje on ~250€ hinnallaan maksanut itsensä kyllä takaisin. Painoa piisaa joten messinkipumpulla on ja hyvän painepesurin tietää siitä kun pesun jälkeen on käsi hellänä kun joutuu puskemaan vastaan niin paljon :tup:
Tämä oli ns. kompromissi malli ostettaessa kun budjetti oli tiukka niin ulkoisesta laadusta joutui tinkimään mutta silti sai kunnon pesurin sisuskaluiltaan.
 
Huomasin sattumalta tämän langan kun tuolla "Hyvät tarjoukset" langalla joku jako tarjouksia edullisista pesureista.
Pakko kommentoida.

Noista pesureista sellainen tipsi kaikille, että se vesimäärä on tärkein ominaisuus. Ei ne paineet. "Hyvät tarjoukset" langassa mainostetut tarjouspesurit ovat kasa paskaa. Voi niillä varmaan pestä, mutta jos ostatte pesurin niin alle 300€ ei saa hyvää/järkevää pesuria. Mikäli olet ostamassa pesuria niin katso että nämä löytyvät siitä:
1. Pumppu on metallinen
2. Vesimäärä siellä lähellä 500L
3. Paineletku on kuminen (ei muovinen).
4. Varmista että laitteeseen saa varaosia eikä korjaussarjoja esim. Pumpussa vika niin pitää ostaa koko pumppu.
5. Jos mielii pesuria jossa on letkukela niin on hyvä muistaa että siinä on yksi paikka lisää josta laite voi hajota mikäli ei käytä sitä niin kuin kuuluu. Eli paineet päällä ei paineletkua saa koskaan vetää kelasta. Tiivisteet ei tykkää hyvää. Näihin on vaikeampi saada jatkoletkua kiinni mikäli sellaista joskus tarvitsee.

Käyttöohje:
1. Käytä laitetta! Mitä enemmän se seisoo sitä helpommin rikki.
2. Käytön jälkeen päästä laite tyhjäksi vedestä niin että se on käynnissä. Ei se siitä hajoa jos hetken käy ilman vettä. Jotta sinne jäänyt vesi ei pääsisi kalkkeutumaan joka näin ollen jossain vaiheessa tekee sen että painekytkin ei enää liiku ja pesuri ei nosta painetta.
3. Kun aloitat käyttämään laitetta niin päästä siitä ilmat ulos niin että avaat vedentulon ja otat suuttimen irti kahvasta ja painat liipasimen pohjaan, jotta koneessa / letkussa oleva ilma pääsee pois. Sen jälkeen vasta kytke virrat päälle.
4. Säilytä laitetta huoneen lämpöisessä paikassa.
5. Vältä pesuaineen käyttöä niin että se menee pesurin pumpun läpi. Osta sitä varten pumppupullo tai Pesuainevaahdotin.

Ja mikäli on mielessä hankkia uusi pesuri niin ostakaa merkki pesuri jolla on oma huolto ja siihen saa varaosia. Näin 13v alalla huoltofirmassa työskenneenä voin väittää että tiedän näistä laitteista jotain.

Nykyään eri hommissa onneks. :D
Aamen. Itsekkin kokeilin remonttiin tullutta Kärcherin K3 mallia ja oli se todella onneton laite pesemään yhtään mitään olemattoman vesimäärän takia. Vertailukohtana tosin vieressä oli Clenin X3 (3-vaihe pesuri), jonka hankintahinta ja vesimäärä onkin aivan eri tasolla.

Siitä oli painekytkin jumissa ja kehoitin ostamaan kokonaan uuden laitteen. Tosin jos kerrot tuon korjauksesta (tai sen kannattamattomuudesta), niin voisin sitä vielä vilkaista.
 
Aamen. Itsekkin kokeilin remonttiin tullutta Kärcherin K3 mallia ja oli se todella onneton laite pesemään yhtään mitään olemattoman vesimäärän takia. Vertailukohtana tosin vieressä oli Clenin X3 (3-vaihe pesuri), jonka hankintahinta ja vesimäärä onkin aivan eri tasolla.

Siitä oli painekytkin jumissa ja kehoitin ostamaan kokonaan uuden laitteen. Tosin jos kerrot tuon korjauksesta (tai sen kannattamattomuudesta), niin voisin sitä vielä vilkaista.
Jos meinasit sitä K3 pesuria niin nopeasti katsoin googlesta pumpun räjäytyskuvaa. En tiedä varmaksi onko kuva oikea koska en tiedä laitteen tuotenumeroa joka lukee yleensä koneen tyyppikilvessä joka on siihen merkitty tähän tyyliin 1.085-101.0
Tässä vain esimerkki kuva jostain Kärcherin K3.500M sarjan pesurista. Samoja pumppuja on myös K4 sarjan koneissa. Samassa konemallissa voi olla 2-3 eri mallin muovipumppu. Eli se laitteen tuotenumero on ns laitteen sosiaaliturvatunnus joka erottaa ne toisistaan. Ja nyt en puhu laitteen sarjanumerosta.

K3.png


Yleensä noissa muovipumpuissa menee uusiksi osat 8 ja 11. Osa 11 sisältää pumpun venttiilit (3kpl paine ja 3kpl imu) + vesistefat. Monesti myös osa 20 koska siinä tulee mukana takaiskuventtiili. Mikäli laite vuotaa pesuaineet ulos eli väärään suuntaa niin osa 7 vaihtoon. Varmin tapa korjata on uusia osat 8 + 11 + 20 eli lähes koko pumppu. Mutta kannattaa nyt ekana testata ihan tuon painekytkimen avaus / putsaus / tiivisteiden voitelu vesivaseliinilla. Seka tarkistaa ettei osan 11 venttiililautasissa ole epäpuhtauksia. Näiden pikkukoneiden venttiililautasista on vaikeampi erottaa missä hapessa se lautanen on kuin isommissa. Mikäli se on rosoinen niin tietää että siitä on mennyt kiviä läpi ja näin ollen se ei pidä enää ja paineet eivät nouse sille tasolle mille ne kuuluisi.

Samalla meiningillä mennään kun koneiden koko kasvaa. Toivottavasti tästä on jotain apua.

Edit. Ja tarkista ensin että suihkuputken suuttimessa ei ole kiveä tai että se ei ole halki mikäli putkessa on muovinen suutin osa. Mikäli sinulta löytyy molemmat putket eli viuhka ja rotojet niin testaa se ensin molemmilla putkilla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos meinasit sitä K3 pesuria niin nopeasti katsoin googlesta pumpun räjäytyskuvaa. En tiedä varmaksi onko kuva oikea koska en tiedä laitteen tuotenumeroa joka lukee yleensä koneen tyyppikilvessä joka on siihen merkitty tähän tyyliin 1.085-101.0
Tässä vain esimerkki kuva jostain Kärcherin K3.500M sarjan pesurista. Samoja pumppuja on myös K4 sarjan koneissa. Samassa konemallissa voi olla 2-3 eri mallin muovipumppu. Eli se laitteen tuotenumero on ns laitteen sosiaaliturvatunnus joka erottaa ne toisistaan. Ja nyt en puhu laitteen sarjanumerosta.

K3.png


Yleensä noissa muovipumpuissa menee uusiksi osat 8 ja 11. Osa 11 sisältää pumpun venttiilit (3kpl paine ja 3kpl imu) + vesistefat. Monesti myös osa 20 koska siinä tulee mukana takaiskuventtiili. Mikäli laite vuotaa pesuaineet ulos eli väärään suuntaa niin osa 7 vaihtoon. Varmin tapa korjata on uusia osat 8 + 11 + 20 eli lähes koko pumppu. Mutta kannattaa nyt ekana testata ihan tuon painekytkimen avaus / putsaus / tiivisteiden voitelu vesivaseliinilla. Seka tarkistaa ettei osan 11 venttiililautasissa ole epäpuhtauksia. Näiden pikkukoneiden venttiililautasista on vaikeampi erottaa missä hapessa se lautanen on kuin isommissa. Mikäli se on rosoinen niin tietää että siitä on mennyt kiviä läpi ja näin ollen se ei pidä enää ja paineet eivät nouse sille tasolle mille ne kuuluisi.

Samalla meiningillä mennään kun koneiden koko kasvaa. Toivottavasti tästä on jotain apua.

Edit. Ja tarkista ensin että suihkuputken suuttimessa ei ole kiveä tai että se ei ole halki mikäli putkessa on muovinen suutin osa. Mikäli sinulta löytyy molemmat putket eli viuhka ja rotojet niin testaa se ensin molemmilla putkilla.
Joo siis vika oli, ettei katkaise käyntiä sähkökytkimestä eikä painekytkimestä. Pitää vissiin vielä laittaa palasiksi, nyt kun on jonkinlainen räjäytyskuva olemassa. Katsoin tuon sähkökytkin paketin hinnan ja sillä kehoitin ostamaan uuden. Nopealla googlettelulla 60-70e Briteistä ja postit/tullit/yms päälle. Ei kannata reippaan satasen pesuria korjata 5v vanhana satasen osilla. Ei löydy kuin viuhkapää laitteeseen.

Tarkempi malli K3.500 1.180.115.0

Kiitos tästä.
 
Joo siis vika oli, ettei katkaise käyntiä sähkökytkimestä eikä painekytkimestä. Pitää vissiin vielä laittaa palasiksi, nyt kun on jonkinlainen räjäytyskuva olemassa. Katsoin tuon sähkökytkin paketin hinnan ja sillä kehoitin ostamaan uuden. Nopealla googlettelulla 60-70e Briteistä ja postit/tullit/yms päälle. Ei kannata reippaan satasen pesuria korjata 5v vanhana satasen osilla. Ei löydy kuin viuhkapää laitteeseen.

Tarkempi malli K3.500 1.180.115.0

Kiitos tästä.
Jees eli jos se käynti katkoo edestakaisin niin se pumppu vuotaa joko sisäisesti tai ulkoisesti ja näin ollen ei pysty pitämään paineita. Välillä voi myös kahva (kahvan venttiili) vuotaa läpi jolloin se tekee tätä samaa mutta ei niin nopealla syklillä. Varusteet kannattaa ottaa talteen mikäli suunnitteilla on ostaa vastaava kone niin ne tod näk käy siihen jollei liittimet oo muuttunu vuosien varrella.
 
Siinäpä tulikin pitkälti kaikki mitä ajatuksia itselläni on pesurin valintaan liittyen. Käyttöohjeet jää itsellä poikkeuksetta toteutumatta ja varmaan suurimmalla osalla muistakin kotikäyttäjistä.

Pari kesää on menty omakotitalossa ilman painepesuria, mutta tänä keväänä sellainen olisi tarkoitus ostaa. Kränzle 1152 TST pyörii mielessä, mutta hinta on suolainen kotikäyttäjälle. Aikanaan ostettiin veljien kanssa kimppaan ~200€ Nilfisk ja se rokkaa edelleen ~5 vuoden käytön jälkeen. Kränzlen hinnalla ostaa kaksi tai kolme Nilfiskiä/Kärcheriä, joten taidan päätyä jompaan kumpaan noista.
@keilapallo, mikäli sinulla on heittää suositus budjettiin 200-300€ niin otetaan mielellään vastaan. Käyttönä auton (Foam Lance ehdoton), terassin, mattojen, peltikaton jne. pesua. Eli perus okt-käyttöä, ei mitään ammattimaista jatkuvaa käyttöä.

Itsellä on juuri noihin käyttötarkoituksiin Nilfisk ja on ollut hyvä. Paineensäätö pesusuuttimessa, niin ei tarvitse pelätä maalipinnan puolesta ja paineen muuttaminen helppoa.


Jotenkin ei vihreä Bosch herätä luottamusta, ainakin powertool puolella ovat aika roskaa. Jos sinisiä löytyy hyvään hintaan, niin ovat aivan eri vehkeitä.
 
En katsoisi edes mitään muuta pesuria kuin Kränzlen 1152 TST
Halvalla kun ei saa hyvää.

1152 TST (qc) -kylmävesipesuri letkukelalla ja tehosuuttimella K602020 (ent. K412181)


  • Työpaine, portaattomasti säädettävä 30-130 bar / 3-13 MPa
  • Max. sallittu ylipaine 150 bar / 15 MPa
  • Veden virtaus 10 l/min (600 l/h)
  • Lämminvesisyöttö max. 60 °C
  • Suuttimen koko, tehosuutin 042
  • Suuttimen koko, Vario-Jet (kapea suihku) 042
  • Moottorin kierrosluku 2.800 r.p.m.
  • Sähköliitäntä 230 V, 12,0 A, 50 Hz
  • Tehonotto 2,8 kW
  • Tehonanto 2,0 kW
  • Paino 31,5 kg
  • Mitat (L x W x H) 360 x 365 x 870
  • Teräskudoskorkeapaineletku, 1
 
Varmasti hyvä, itsekin tuollaisen ostan, kun tarvetta tulee olemaan. Mutta, kuinka moni kotitarvekäyttäjä noin kallista pesuria tarvitsee saati ostaa? Piheys iskee monelle jo ennen kun ollaan puolessa tuon Kränzlen hintaluokasta.
 
Varmasti hyvä, itsekin tuollaisen ostan, kun tarvetta tulee olemaan. Mutta, kuinka moni kotitarvekäyttäjä noin kallista pesuria tarvitsee saati ostaa? Piheys iskee monelle jo ennen kun ollaan puolessa tuon Kränzlen hintaluokasta.

Tuo kestää helposti 20-30vuotta? Nykyisellä kertakulutus kulttuurilla Kärcherit hajoaa 4-5vuoden välein jos kestää sitäkään?

Riippuu toki paljon onko omakotitaloa ja autoja. Itse ainakin arvostan laatua ja siitä, että noihin saa kaikki nippelit ja nappelit.

Painetta riittää ja ei ole muovinen rimpula kuten Kärcherit.
 
Alkaa heti mennä väärille raiteille tämä keskustelu, jos tarvii "powertool" tason vehkeitä, niin niitä ei saa 200-300€. Tämä keskustelu lähti tarjousketjuun linkatuista satasen vehkeistä ja nyt puhutaan 500€+ tason kränzleistä? Kyllä kaikki tietää että 500€ sijoittamalla saa parempaa, mutta niinkuin itselläni 250€ oli ehdoton kipuraja silloin ja ostin tuon Einhellin. Hyvin on pärjännyt 10v omakotitalon touhuissa plus autojen pesussa. :kippis:
 
Kyllä kipuraja tuntuu monella olevan viimeistään 300€ paikkeilla. Kun kiinnittää huomiota siihen, että vedentuottoa, painetta ja letkua on riiittävästi ja pumppu metallia, niin päästään aika pitkälle. Loppujen lopuksi se miten noita laitteita pitää on se mikä merkitsee. "Laatu" pesuri huonolla pidolla tuskin kestää niinkään kauaa kuin halpispesuri hyvällä pidolla. Jollain asteella kuluttaja varmaan tietää oman pitotapansa ja sekin jo vaikuttaa hankintapäätökseen. Itse pidän kaikesta omaisuudestani hyvää huolta, niin oli mielekästä ostaa vähän arvokkaampi laite. Sekin vaikutti toki, kun on nähnyt miten hyvin Nilfisk kestää huonollakin pidolla.

Jos rahalla ei olisi väliä, niin kyllä itseltäkin löytyisi lämminvesipesuri (kotikäyttöön) joko Nilfiskin, Kränzlen tai Clenin valmistamana. Ainakin Clenillä sai laatatkin irti seinistä (joka oli myös tarkoitus) ja pinttynyt paska (siis oikea uloste) lähti kuin mummo katolta.
 
Omasta kokemuksesta painepesureiden suhteen on se että pari vuotta mentiin halvoilla pesureilla B&D, Kärcher (muoviset). Kyllä niillä nyt sai pesut tehtyä mutta aina paskaseksi jäivät autot mm. Varaa ei ollut tuolloin eikä nytkään sijoittaa pesuriiin 600€ jolla sais kotikäyttöön jo hyvän. Sitten tori.fi selailun jälkeen ja silmään pisti halpa, vanhempi pesuri Kärcher HD 580. Pumppu messinkiä, vesimäärä 570l/h eli riittävä, mutta paineet alhaiset 70baria. Hinta 50€ ja vielä huollettunakin, ei vuoda. Täysin erilainen peli kuin aiemmat vaikka ikää onkin jo 35v. Edes kärcheriltä suoraan kysyttynä löydy mitään tietoja tuosta pesurista. Tiivisteet taitaa löytyä muista pesurimalleista. Letku, liittimet yms universaaleja m22.

Sen haluan sanoa et aina ei tartte olla se kallein kränzle vaan käytettynäkin voi löytyä päteviä pesureita. Varaosien saatavuus ja yksinkertainen rakenne varmaan itsellä ne tärkeimmät mitä pesurin suhteen on. Vesimäärät ja paineet toki auttavat kaikissa pesuhommissa.
 
Omasta kokemuksesta painepesureiden suhteen on se että pari vuotta mentiin halvoilla pesureilla B&D, Kärcher (muoviset). Kyllä niillä nyt sai pesut tehtyä mutta aina paskaseksi jäivät autot mm. Varaa ei ollut tuolloin eikä nytkään sijoittaa pesuriiin 600€ jolla sais kotikäyttöön jo hyvän. Sitten tori.fi selailun jälkeen ja silmään pisti halpa, vanhempi pesuri Kärcher HD 580. Pumppu messinkiä, vesimäärä 570l/h eli riittävä, mutta paineet alhaiset 70baria. Hinta 50€ ja vielä huollettunakin, ei vuoda. Täysin erilainen peli kuin aiemmat vaikka ikää onkin jo 35v. Edes kärcheriltä suoraan kysyttynä löydy mitään tietoja tuosta pesurista. Tiivisteet taitaa löytyä muista pesurimalleista. Letku, liittimet yms universaaleja m22.

Sen haluan sanoa et aina ei tartte olla se kallein kränzle vaan käytettynäkin voi löytyä päteviä pesureita. Varaosien saatavuus ja yksinkertainen rakenne varmaan itsellä ne tärkeimmät mitä pesurin suhteen on. Vesimäärät ja paineet toki auttavat kaikissa pesuhommissa.
Niin kuin aikaisemmin mainitsin niin nämä vanhat on ihan eri koneita kuin uudet. Nämä on tehty kestämään. Ja todennäköisesti saat vielä laitteeseen varaosia. Stefat, venttiilit, tiivisteet. Männät voi olla hiinä ja hiinä. Täältä voit ainakin kysellä varaosia jos tulee sellainen tarve. Heillä on ainakin räjäytyskuvat/varaosakoodit tuohon malliin. Saattaa jopa löytyä ihan hyllystä.
 
Kävin poistamassa Hintakaaresta tuon viidenkympin Tarmon rimpulan. Saas nähdä millanen on.
Laite itsessään on erittäin pieni mutta ei mikään kevyt kuitenkaan. Ostin näin kerrostalo asujana tuon siksi koska:
"Pesurissa veden imutoiminto, jonka avulla voit pestä esimerkiksi vesisäiliössä olevalla vedellä ilman erillistä vesipumppua"
Ihme ettei manuaalissa ole mitään mainintaa asiasta.
Mainitaan kuitenkin:
"Varmista että tulovedenpaine on 0.01-0.4 MPa. Veden sisääntuloletkun pitää olla vähintään 5 metriä"
Eli viis metrinen puutarhaletku ämpäriin ja menoksi?
Tilasin myös tämän pienen Tarmon, en tosin Hintakaaren tarjoukseen ehtinyt, mutta liki samaan hintaan irtosi Halpahallin verkkokaupasta. Omassa tarpeessa erityisesti tuo speksien mukainen imutoiminto ja pieni koko on valttia. Pääasiallinen käyttö kun on matkailuvaunun pesu tilanteessa, jossa ollaan kantoveden varassa. Sähköä sentään on.

Aiemmin olen selvinnyt akkukäyttöisellä pesurilla, mutta se alkoi nyt temppuilla useamman vuoden käytön jälkeen. Tarmo tuskin häviää sille millään osa-alueella :)
 
Tilasin myös tämän pienen Tarmon, en tosin Hintakaaren tarjoukseen ehtinyt, mutta liki samaan hintaan irtosi Halpahallin verkkokaupasta. Omassa tarpeessa erityisesti tuo speksien mukainen imutoiminto ja pieni koko on valttia. Pääasiallinen käyttö kun on matkailuvaunun pesu tilanteessa, jossa ollaan kantoveden varassa. Sähköä sentään on.

Aiemmin olen selvinnyt akkukäyttöisellä pesurilla, mutta se alkoi nyt temppuilla useamman vuoden käytön jälkeen. Tarmo tuskin häviää sille millään osa-alueella :)
Kerkisikkö testaan jo? Ite en ole vielä kerinnyt.
Vaikka täällä jo lytättiin heti alkuunsa että alle 300€ vehkeillä ei tee mitään niin haluaisin kuulla puolueettoman mielipiteen. Onko roskiskamaa vai hintansa väärti:hmm: Ymmärrän että jos se on työkalu niin varmaan kannattaa joku muu ostaa kun viidenkympin Tarmo:D
Omalla käytöllä en usko että 6 kertaa kalliimpi peli olisi mulle just se oikea.
 
Kerkisikkö testaan jo? Ite en ole vielä kerinnyt.
Vaikka täällä jo lytättiin heti alkuunsa että alle 300€ vehkeillä ei tee mitään niin haluaisin kuulla puolueettoman mielipiteen. Onko roskiskamaa vai hintansa väärti:hmm: Ymmärrän että jos se on työkalu niin varmaan kannattaa joku muu ostaa kun viidenkympin Tarmo:D
Omalla käytöllä en usko että 6 kertaa kalliimpi peli olisi mulle just se oikea.
En ole vielä laitetta saanut, verkkokaupan tilaus vielä käsittelemättä. Toki tuollaista rimpulaa kannattaa hellästi kohdella, varsinkin muovisia liittimiä jne. Jos siinä sellaisia on. Mutta toisaalta jos laitteella on kahden vuoden takuu, niin sen puolesta ainakin turvattu. Kunhan ei itse sitä riko ;)
 
Minulla on pienessä tallissa tälläinen: Painepesuri Kärcher K 2 Universal Car. Siinä on turpopää niin kyllä hyvin mopon pesee ja vaikka matot, mutta auton kanssa jo tekemistä. Jos autoja pesisin tallissani/siinä pihalla ostaisin huomattavasti isomman.
K2 on kyllä kestävä laite kokoonsa nähden. Ei painakkaan mitään niin on lennelly ja ottanut osumaan tässä kevään aikana ihan huolella ja vielä jyrskyttää.
Semmonen vinkki tuli vastaan, että jos ei kärsseri talven seisomisen jälkeen meinaa lähteä käyntiin, niin vaihtaa vaan suuttimen/pesurinpään niin taas toimii. En ymmärrä miksi mutta näin kävi.
 
Minulla on pienessä tallissa tälläinen: Painepesuri Kärcher K 2 Universal Car. Siinä on turpopää niin kyllä hyvin mopon pesee ja vaikka matot, mutta auton kanssa jo tekemistä. Jos autoja pesisin tallissani/siinä pihalla ostaisin huomattavasti isomman.
K2 on kyllä kestävä laite kokoonsa nähden. Ei painakkaan mitään niin on lennelly ja ottanut osumaan tässä kevään aikana ihan huolella ja vielä jyrskyttää.
Semmonen vinkki tuli vastaan, että jos ei kärsseri talven seisomisen jälkeen meinaa lähteä käyntiin, niin vaihtaa vaan suuttimen/pesurinpään niin taas toimii. En ymmärrä miksi mutta näin kävi.
Jokaisessa pesurissa on oma suutinkoko. Ja ne yleensä alkaa 027-100. Noissa pienimmissä se on toi 027. Jos paketissa on tullu viuhka jossa on säätö eli saat suuttimen isommaksi. Jolloin se kone imee myös pesuainetta niin voit saada sen seisonnan jälkeen sitä kääntelemällä sen painekytkimen heräämään eli liikkeelle. Jolloin se toimii taas normaalisti. Kunnes siinä vaiheessa kun sinne on jäänyt riittävästi vettä joka on kalkkeutunut niin sitten se ei lähde edes sillä kikalla enää liikkeelle ja paineet ei nouse. Käytännössä se suuttimen vaihto tekee saman ilmiön. Oletan että sinulla on viuhka ja rotojet suutin. Rotossa se suutin koko taisi olla 030 eli hieman isompi. Jotkut joskus kyseli että miten pesuria saisi viritetty. Ainoo keino on ostaa pienempi suutin. Se voi myös tehdä sen ilmiön että laite ei enää toimi eli kiristää liikaa.

Tipsi: Myös siihen suihkuputken suuttimeen kuivuu vesi joka sitten aikanaan tekee siihen sen kalkkikerroksen (eli suutinkoko ns pienenee) ja näin ollen ei lähde antamaan painetta jollei sitä jollain piikillä hieman hinkkaa puhtaaksi.

Ps. Olen aika yllättynyt miten hyvin muistan näitä asioita vaikka en ole 3v edes ajatellut näitä.
 
Jokaisessa pesurissa on oma suutinkoko. Ja ne yleensä alkaa 027-100. Noissa pienimmissä se on toi 027. Jos paketissa on tullu viuhka jossa on säätö eli saat suuttimen isommaksi. Jolloin se kone imee myös pesuainetta niin voit saada sen seisonnan jälkeen sitä kääntelemällä sen painekytkimen heräämään eli liikkeelle. Jolloin se toimii taas normaalisti. Kunnes siinä vaiheessa kun sinne on jäänyt riittävästi vettä joka on kalkkeutunut niin sitten se ei lähde edes sillä kikalla enää liikkeelle ja paineet ei nouse. Käytännössä se suuttimen vaihto tekee saman ilmiön. Oletan että sinulla on viuhka ja rotojet suutin. Rotossa se suutin koko taisi olla 030 eli hieman isompi. Jotkut joskus kyseli että miten pesuria saisi viritetty. Ainoo keino on ostaa pienempi suutin. Se voi myös tehdä sen ilmiön että laite ei enää toimi eli kiristää liikaa.

Tipsi: Myös siihen suihkuputken suuttimeen kuivuu vesi joka sitten aikanaan tekee siihen sen kalkkikerroksen (eli suutinkoko ns pienenee) ja näin ollen ei lähde antamaan painetta jollei sitä jollain piikillä hieman hinkkaa puhtaaksi.

Ps. Olen aika yllättynyt miten hyvin muistan näitä asioita vaikka en ole 3v edes ajatellut näitä.
Mä meinasin ensin avautua tänne että taas yks jamppa mikä ei tajuu että kaikki ei haluu sijoittaa omaisuutta että saa ns premiumia, kun käyttö on oikeasti pientä.
Mutta sit hokasin että sulta tulee kyllä tosi hyvää tekstiä ihan yleiskäyttöön, oli sit käytössä minkä hintaiset vehkeet tahansa, eli kiitos siitä.

Itse pistin tänään ton kärcherin k2 universal carin just 45e hintaan tilaukseen.
Jos sillä saa muoviset kalusteet puhtaaksi ilman miljoonaa ihmesientä ja matot puhtaaksi niin hyvä on.
 
Mä meinasin ensin avautua tänne että taas yks jamppa mikä ei tajuu että kaikki ei haluu sijoittaa omaisuutta että saa ns premiumia, kun käyttö on oikeasti pientä.
Mutta sit hokasin että sulta tulee kyllä tosi hyvää tekstiä ihan yleiskäyttöön, oli sit käytössä minkä hintaiset vehkeet tahansa, eli kiitos siitä.

Itse pistin tänään ton kärcherin k2 universal carin just 45e hintaan tilaukseen.
Jos sillä saa muoviset kalusteet puhtaaksi ilman miljoonaa ihmesientä ja matot puhtaaksi niin hyvä on.

No aivan hyvin pesee terassikalusteet ja paljon muutakin. Näissä pienissä se hyvä, ettei saa heti paljon tuhoa aikaiseksi. Monesti ostetaan painepesuri vaan sen takia, kun ei saa muuten puhtaaksi... :smoke:
Minulla ollut vain käytössä tuo rotojet suutin Rotojet-suutin DB 180 K7 sarjan pesureihin. Alkuperäinen ja joku toinen suutin pysynyt alusta asti käyttämättönänä, niin kuin kaikki muutkin lisäosat joita säkillisen sain mukaan. Ostin siis koneen käytettynä käyttämättömänä, kun menin ostamaan aivan muuta tavaraa, niin en edes tiedä mitä kaikkea tuolla on :smoke: Pesuaineet kun tulee levitettyä perinteisesti.

Jokaisessa pesurissa on oma suutinkoko. Ja ne yleensä alkaa 027-100. Noissa pienimmissä se on toi 027. Jos paketissa on tullu viuhka jossa on säätö eli saat suuttimen isommaksi. Jolloin se kone imee myös pesuainetta niin voit saada sen seisonnan jälkeen sitä kääntelemällä sen painekytkimen heräämään eli liikkeelle. Jolloin se toimii taas normaalisti. Kunnes siinä vaiheessa kun sinne on jäänyt riittävästi vettä joka on kalkkeutunut niin sitten se ei lähde edes sillä kikalla enää liikkeelle ja paineet ei nouse. Käytännössä se suuttimen vaihto tekee saman ilmiön. Oletan että sinulla on viuhka ja rotojet suutin. Rotossa se suutin koko taisi olla 030 eli hieman isompi. Jotkut joskus kyseli että miten pesuria saisi viritetty. Ainoo keino on ostaa pienempi suutin. Se voi myös tehdä sen ilmiön että laite ei enää toimi eli kiristää liikaa.

Tipsi: Myös siihen suihkuputken suuttimeen kuivuu vesi joka sitten aikanaan tekee siihen sen kalkkikerroksen (eli suutinkoko ns pienenee) ja näin ollen ei lähde antamaan painetta jollei sitä jollain piikillä hieman hinkkaa puhtaaksi.

Ps. Olen aika yllättynyt miten hyvin muistan näitä asioita vaikka en ole 3v edes ajatellut näitä.

Noni. Tulihan tämäkin asia selväksi. Ihmeteltiin siis kaverin konetta, kun ei K3 edes hörähtänyt ja sulakkeet kunnossa, että mitähänsitävittua ja tällänen vinkki tupsahti esille. Eihän se nyt voi siitä olla kiinni? No voi se...
 
Ne 90-luvun vanhat Kärcerit sellaset työkalupakin malliset on helvetin hyviä. Iso vesimäärä mutta paineet on pienemmät. Jos sellasen toimivan jostain kirpparilta löytää niin melkein kannattaa ostaa. Ja toivoo ettei oo pumppu ihan loppuun syöpynyt. Niitäkin oli messinkipumpulla joskus. Kestää ikuisuuden sellanen pesuri. Ja tietysti ovat painavempia kuin nykyajan muovirimpulat.
Ethän vain tämmöistä tarkoita :)? 100bar (120bar taitaa olla joku ilmoitustekninen max), 10L/min, messinkipumppu.
image.jpg
”ihan paska” :), pari vuotta sitten painemittarin lasi meni, uudet mittarit ei sovi muta hydrauliikkaliikkeestä sai parilla eurolla tulpan. ”heti perään” viime vuonna eli ~30v käytön jälkeen alkoi nikottelemaan, ei tehnyt painetta. Paikallisesta huollosta sain uudet korkeapainetiivisteet ja nipun purettuja pikkuvenoja joita menee se 3kpl ja ne muovitapit 3kpl joissa on irtojousi sekä mäntään uuden o-renkaan 20€:llä eli käytännössä kaikki koneen sisuskalut matkaan saatesanoilla: ”vaihda noi, jos ei lähde toimiin niin sitten on se paineen säätömäntä/venttiili paketti paskana et tuo sitten tänne”. Ei lähtenyt pelittään vein koneen sinne ja ukko avas sen (kun oli ensin hankkinut työkalun), sanoi että seeti on valmis loppuun kulunut - kaput. Korjata kuulemma kannattaa ehdottomasti, no siitä sitten aattelin...

Isoin ongelma siinä että osaluotteloa/purkukuvaa koneeseen ei ole kuin saksassa kärcherillä paperisena kassakaapissa , eivätkä hae :). Ukko sanoi että noita mäntä/seetipaketteja on samannäkösiä mutta ihan vähän erikokoisia eikä tietenkään valmistettu enää valovuoteen eli etsiminen on vaikeaa/hankalaa/mahdotonta.

Kerran soittelin 2kk jälkeen perään ja ukko vaan sanoi et ”vielä selvittelyssä”, pari kk myöhemmin soi puhelin ”nyt o kunnossa, tuu hakeen”. Aattelin et tästä saattaa kyllä tulla nyt aivan vitun kallis kone :). Joltain kuulemma 50v näitten kanssa ropanneelta oli itäsuomesta löytynyt purkuosa 20€+postit ja töitä 80€ päälle. Ukko sanoi että eiköhän se taas seuraavat 30v mene ja kuten huomaat niin noita perustiivisteitä saa mistä vaan kun uudet käyttää samoja mutta jotain osia pitää kaivella miljoonalootasta.

Sanoi että käytönnössä tuollainen pesuri hajoaa sitten kun sähkömoottori leviää joka sekin on vissiin noin 10x ylimitoitettu eli ei pitäisi hajota tai sitten kun siitä kuluu tuo männän seeti ja uutta osaa ei vaan enää saa/löydy mistään. Kuulemma jos viitsisi talveksi ajaa glykolit sisään niin nuo tiivisteet ja venttiilitkin kestäisi enemmän kuin 30v... Öljyjä kun viitsii joskus vaihtaa niin ”huolto” on siinä.

Eli kone on ollut kallis 90-luvulla, vastannee jotain 800€ nykyrahassa, sitä on nyt korjattu ”satkulla” ja pidetty ”suht huonona ja käsitelty kuin sikaa koko ajan” (unohdin tänä vuonna ulkovarastoonkin ja kävin hakees pois kun oli 20 pakkasta :)), samalla pidolla/käytöllä en tiiä montako satkun muovirimpulaa olisi mennyt...

Kyllä se vaan niin on että vaikka rahaa ei ole niin halpaa paskaa ei kannata ostaa, kalliimmaksi ne pitkässä juoksussa tulee. Ennemmin tosiaan joku käytetty kone, kaveri osti K5 kärcherin torista satkulla, varmasti parempi ja pitkäikäisempi kuin 200€ marketti masiina, tossa on vaan metalli/alu- eikä messinkipumppu mutta onhan se valovuoden muovista parempi, ei vaan vissiin kestä pitkää yhtäjaksoista käyttöä ja jos ajaa kuumaa vettä läpi niin vielä vähemmän, mutta riittää toki melkein mihin vaan.
 
Ethän vain tämmöistä tarkoita :)? 100bar (120bar taitaa olla joku ilmoitustekninen max), 10L/min, messinkipumppu.
image.jpg
”ihan paska” :), pari vuotta sitten painemittarin lasi meni, uudet mittarit ei sovi muta hydrauliikkaliikkeestä sai parilla eurolla tulpan. ”heti perään” viime vuonna eli ~30v käytön jälkeen alkoi nikottelemaan, ei tehnyt painetta. Paikallisesta huollosta sain uudet korkeapainetiivisteet ja nipun purettuja pikkuvenoja joita menee se 3kpl ja ne muovitapit 3kpl joissa on irtojousi sekä mäntään uuden o-renkaan 20€:llä eli käytännössä kaikki koneen sisuskalut matkaan saatesanoilla: ”vaihda noi, jos ei lähde toimiin niin sitten on se paineen säätömäntä/venttiili paketti paskana et tuo sitten tänne”. Ei lähtenyt pelittään vein koneen sinne ja ukko avas sen (kun oli ensin hankkinut työkalun), sanoi että seeti on valmis loppuun kulunut - kaput. Korjata kuulemma kannattaa ehdottomasti, no siitä sitten aattelin...

Isoin ongelma siinä että osaluotteloa/purkukuvaa koneeseen ei ole kuin saksassa kärcherillä paperisena kassakaapissa , eivätkä hae :). Ukko sanoi että noita mäntä/seetipaketteja on samannäkösiä mutta ihan vähän erikokoisia eikä tietenkään valmistettu enää valovuoteen eli etsiminen on vaikeaa/hankalaa/mahdotonta.

Kerran soittelin 2kk jälkeen perään ja ukko vaan sanoi et ”vielä selvittelyssä”, pari kk myöhemmin soi puhelin ”nyt o kunnossa, tuu hakeen”. Aattelin et tästä saattaa kyllä tulla nyt aivan vitun kallis kone :). Joltain kuulemma 50v näitten kanssa ropanneelta oli itäsuomesta löytynyt purkuosa 20€+postit ja töitä 80€ päälle. Ukko sanoi että eiköhän se taas seuraavat 30v mene ja kuten huomaat niin noita perustiivisteitä saa mistä vaan kun uudet käyttää samoja mutta jotain osia pitää kaivella miljoonalootasta.

Sanoi että käytönnössä tuollainen pesuri hajoaa sitten kun sähkömoottori leviää joka sekin on vissiin noin 10x ylimitoitettu eli ei pitäisi hajota tai sitten kun siitä kuluu tuo männän seeti ja uutta osaa ei vaan enää saa/löydy mistään. Kuulemma jos viitsisi talveksi ajaa glykolit sisään niin nuo tiivisteet ja venttiilitkin kestäisi enemmän kuin 30v... Öljyjä kun viitsii joskus vaihtaa niin ”huolto” on siinä.

Eli kone on ollut kallis 90-luvulla, vastannee jotain 800€ nykyrahassa, sitä on nyt korjattu ”satkulla” ja pidetty ”suht huonona ja käsitelty kuin sikaa koko ajan” (unohdin tänä vuonna ulkovarastoonkin ja kävin hakees pois kun oli 20 pakkasta :)), samalla pidolla/käytöllä en tiiä montako satkun muovirimpulaa olisi mennyt...

Kyllä se vaan niin on että vaikka rahaa ei ole niin halpaa paskaa ei kannata ostaa, kalliimmaksi ne pitkässä juoksussa tulee. Ennemmin tosiaan joku käytetty kone, kaveri osti K5 kärcherin torista satkulla, varmasti parempi ja pitkäikäisempi kuin 200€ marketti masiina, tossa on vaan metalli/alu- eikä messinkipumppu mutta onhan se valovuoden muovista parempi, ei vaan vissiin kestä pitkää yhtäjaksoista käyttöä ja jos ajaa kuumaa vettä läpi niin vielä vähemmän, mutta riittää toki melkein mihin vaan.
Juuri nämä vehkeet. Kestää vuodesta toiseen jos vaan pitää hyvää huolta. Helppo korjata jos tulee jotain. Muistan ne asiakkaat joilla näitä oli niin valitti että kannattaako enää korjata kun niin vanha ja painava laite. Sanoin aina että kannattaa korjata niin kauan kuin männät pysyy ehjänä. Niitä on vaikeampi nykyään metsästää noihin. Muita kulutus osia saa vielä tänä päivänäkin. Laitteen paino tarkoittaa sitä että se kestää. Nämä laitteet eivät ole tehty muovista. :D
 
Juuri nämä vehkeet. Kestää vuodesta toiseen jos vaan pitää hyvää huolta. Helppo korjata jos tulee jotain. Muistan ne asiakkaat joilla näitä oli niin valitti että kannattaako enää korjata kun niin vanha ja painava laite. Sanoin aina että kannattaa korjata niin kauan kuin männät pysyy ehjänä. Niitä on vaikeampi nykyään metsästää noihin. Muita kulutus osia saa vielä tänä päivänäkin. Laitteen paino tarkoittaa sitä että se kestää. Nämä laitteet eivät ole tehty muovista. :D
Menin vähän samalla asenteella ”tiskille” kun ovessa jo luki et ”katsominen” 40€ ja 80€/h. Ukko melkeen ”sekos” ja kommentoi tyyliin, ”vittu, näitä näkee harvoin, pääasiassa tänne raiataan tätä muovipaskaa” ja potki/heitteli siinä niitä takuunalaisia K2/K3 vekottomia ilmaan. Sen jälkeen kyseli ummet ja lammet et koska ostettu ja mistä ja missä käytetty/koska ja kuinka paljon eli ns. täys sukuselvitys :). Veikkaan et korjauksen hinta oli mikä oli koska tuo kone otettiin ns. haasteena että totta vitussa tuollainen on ’pakko’ saada kuntoon sillä kypsytty nykyajan ”laatuun” päivätyössä.

Tarkoitatko nyt mäntänä just tuota paineensäätö/ohivirtaus vai niitä 3kpl jotka on siellä korkeapaine puolella mitä se sähkömoottorin päässä oleva vinossa oleva levy pyörittää? Veikkaan että tarkoitat just tota paineensäätö/ohivirtaus himmeliä joka itseltäkin oli kulunut loppuun kun eihän nuo korkeapaineen puolella olevat miksikään voi mennä, sen verran vahvaa rautaa.

Mut tässähän se ongemla tulee, kerroppa kone johon 30v päästä löytyy osia? Sellaista ei välttämättä ole enää nykypäivänä ollenkaan jos joka mallisarjaan vähän vaihdellaan kokoja ja vanhoja tehdään vaan se min. lain vaatima 5-10v varasto. Näillä kokemuksilla en välttämättä enää kärcherin kyytin hyppäisi. Oma ”vanha paska” on vissiin edelleen nykyisten K6 ja K7 välistä ja/tai halvin pro-malli mutta selvää on se että seuravan kerran kun seeti on valmis niin osia ei enää löydy :). Toisaalta en tiedä onko muilla valmistajilla asiat paremmin, kärcherin oma support vaan levitteli käsiä kun malli kyllä ns. tunnistettiin mutta kun muuta ei löydy niin toivoteltiin parempia jatkoja:).
 
Menin vähän samalla asenteella ”tiskille” kun ovessa jo luki et ”katsominen” 40€ ja 80€/h. Ukko melkeen ”sekos” ja kommentoi tyyliin, ”vittu, näitä näkee harvoin, pääasiassa tänne raiataan tätä muovipaskaa” ja potki/heitteli siinä niitä takuunalaisia K2/K3 vekottomia ilmaan. Sen jälkeen kyseli ummet ja lammet et koska ostettu ja mistä ja missä käytetty/koska ja kuinka paljon eli ns. täys sukuselvitys :). Veikkaan et korjauksen hinta oli mikä oli koska tuo kone otettiin ns. haasteena että totta vitussa tuollainen on ’pakko’ saada kuntoon sillä kypsytty nykyajan ”laatuun” päivätyössä.

Tarkoitatko nyt mäntänä just tuota paineensäätö/ohivirtaus vai niitä 3kpl jotka on siellä korkeapaine puolella mitä se sähkömoottorin päässä oleva vinossa oleva levy pyörittää? Veikkaan että tarkoitat just tota paineensäätö/ohivirtaus himmeliä joka itseltäkin oli kulunut loppuun kun eihän nuo korkeapaineen puolella olevat miksikään voi mennä, sen verran vahvaa rautaa.

Mutta tässähän se ongemla tulee, kerroppa kone johon 30v päästä löytyy osia? Sellaista ei välttämättä ole enää nykypäivänä ollenkaan jos joka mallisarjaan vähän vaihdellaan kokoja ja vanhoja tehdään vaan se min. lain vaatima 5-10v varasto. Näillä kokemuksilla en välttämättä enää kärcherin kyytin hyppäisi. Oma ”vanha paska” on vissiin edelleen nykyisten K6 ja K7 välistä ja/tai halvin pro-malli mutta selvää on se että seuravan kerran kun seeti on valmis niin osia ei enää löydy :). Toisaalta en tiedä onko muilla valmistajilla asiat paremmin, kärcherin oma support vaan levitteli käsiä kun malli kyllä ns. tunnistettiin mutta kun muuta ei löydy niin toivoteltiin parempia jatkoja:).

Jep tarkoitan niitä joita on 3kpl siellä pumpun alla. Eli moottorin ja pumpun välissä olevat. Kun niiden mäntien pinta kuluu/halkeilee niin silloin ei enää stefatkaan auta. Ainakin silloin kun minä olin vielä mukana niin silloin joihinkin vanhoihin malleihin (esim. K570, K575, K580, K585, K590, K595, HD570, HD575, HD580, HD585] sai vielä uusia mäntiä, mutta osaan ei. Noi kaikki mallit ovat saman mallisia kuin sinulla on. Samanlaisia pumppuja pienillä eroilla.
Tai joku ammattitaitoinen voi tietty sorvata sulle uudet, mutta niiden hinnasta en osaa sanoa.

Noissa vanhoissa on siitä hyvä painekytkin/ohikiertoventtiili että sitä ei yleensä tarvitse ostaa kokonaan uutta. Vaan siihen saa pelkät tiivisteet 3-7€. Kun taas nykyajan pesureissa se koko venttiili menee uusiksi (30-40€). Tietty hinnat on voinu muuttua. Vaikka siihenkin käytännössä saisi ne tiivisteet erikseen, mutta niitä ei myydä vaan se tulee pakettina. Joihinkin vanhoihin pesureihin kävi samat tiivisteet kuin uudempiin malleihin. Se että tietääkö ne siellä kyseisessä huoltoliikkeessä sitä vai ei on toinen juttu. Vai eivätkö halua alkaa selvittää ja ajattelevat että pääsevät helpommalla kun tappaa sen laitteen ja myy sulle uuden pesurin. Varaosa koneen voit löytää vaikka kirpputorilta edullisesti. Tietty jossain kohtaa sullakin tulee se mittari vastaan ja käyt hakemassa uuden laitteen. Jos kattelet uutta (käytettyä) niin hyvä vastaava kone voisi olla HD650. Se on pystymallinen pesuri kahdella pyörällä. Eli tälläinen kuin tässä ilmoituksessa. Nykyään vastaava konemalli on HD5/15.

Tai sitten joku muu merkkikone johon tiedät että saat tod näk varaosia jos se takuuajan jälkeen leipoo.
 
Jep tarkoitan niitä joita on 3kpl siellä pumpun alla. Eli moottorin ja pumpun välissä olevat. Kun niiden mäntien pinta kuluu/halkeilee niin silloin ei enää stefatkaan auta. Ainakin silloin kun minä olin vielä mukana niin silloin joihinkin vanhoihin malleihin (esim. K570, K575, K580, K585, K590, K595, HD570, HD575, HD580, HD585] sai vielä uusia mäntiä, mutta osaan ei. Noi kaikki mallit ovat saman mallisia kuin sinulla on. Samanlaisia pumppuja pienillä eroilla.
Tai joku ammattitaitoinen voi tietty sorvata sulle uudet, mutta niiden hinnasta en osaa sanoa.
Omat männät näytti silti että ei ne voi hajota elleivät ole jollain tavalla "valmistusviallisia", mutta joo koneet perusperiaatteiltaan samoja, mutta just osissa pientä "heittoa". Osa messinki ja osa alupumppua, käsittääkseni kaikki 5-sataset on aluvehkeitä.
Noissa vanhoissa on siitä hyvä painekytkin/ohikiertoventtiili että sitä ei yleensä tarvitse ostaa kokonaan uutta. Vaan siihen saa pelkät tiivisteet 3-7€.
Mulla oli se mäntää vasten tuleva pohjaseeti paskana/kulunut josta vesi kiertää sitten takas tulopuolelle, eli ilmeisesti se itse o-rengas siinä männässä ei tiivistä koko pakettia riittävästi, koska sen sain siltä ukolta ja se ei auttanut niin paljoa että toimivaa olisi tullut - parani toki sillä.
Tietty jossain kohtaa sullakin tulee se mittari vastaan ja käyt hakemassa uuden laitteen. Jos kattelet uutta (käytettyä) niin hyvä vastaava kone voisi olla HD650. Se on pystymallinen pesuri kahdella pyörällä. Eli tälläinen kuin tässä ilmoituksessa. Nykyään vastaava konemalli on HD5/15.

Tai sitten joku muu merkkikone johon tiedät että saat tod näk varaosia jos se takuuajan jälkeen leipoo.
Tällä hetkellä nyppii itseä tossa oleva 90 lopulla hankittu pidempi panssarivaunun kestävä paineletku (kahva+siitä eteenpäin vaihdettu aikoja sitten kunnon osiin) joka sitten tietysti kiertyy aivan vitusti ja ns. "pitää muotonsa", nykyään kun tuota paineletkua saisi hyvinkin "fletkussa" muodossa, se on vaan liittimineen "satkun meno", mutta toisaalta jos laskee että joka kiepityksellä vituttaisi 5e edestä niin tuo olisi vuodessa maksettu, joten tuo letku olisi kannattanut vaihtaa jo vuosia sitten toisenlaiseen....

Seuraava kone - jos tosta joskus aika jättää - lienee joku kränzle 1152 tai sitten joku 700L/h tuuttaava valovirtakone (tämän tehokkaampia 1-vaihe vehkeitä ei taida olla) tai ehkä jopa joku pieni 3-vaihe masiina, mutta veikkaan että itse tulee eläköidyttyä tuota nykykonetta aiemmin :) ja sitä ei taas mihinkään 1152T:hen kannatta vaihtaa kun suorituskyky on käytännössä sama. Jos noita perureita saisi hankittua ilman paskoja letkuja/pistooleita niin maailma olisi paljon parempi, kunnon kahva ja siihen perään isolla pikaliittimellä sellainen putki+suutin kuin haluat niin elämä ei paljoa helpompaa voi olla ja tuo paketti kuitenkin kestää koneesta toiseen joten niistä letkuista ja kahvoista ei tarttisi joka kierroksella maksaa.
 
Omat männät näytti silti että ei ne voi hajota elleivät ole jollain tavalla "valmistusviallisia", mutta joo koneet perusperiaatteiltaan samoja, mutta just osissa pientä "heittoa". Osa messinki ja osa alupumppua, käsittääkseni kaikki 5-sataset on aluvehkeitä.
-Kyllä

Mulla oli se mäntää vasten tuleva pohjaseeti paskana/kulunut josta vesi kiertää sitten takas tulopuolelle, eli ilmeisesti se itse o-rengas siinä männässä ei tiivistä koko pakettia riittävästi, koska sen sain siltä ukolta ja se ei auttanut niin paljoa että toimivaa olisi tullut - parani toki sillä.

-Puhut siis koneen kieppulevystä jota vasten männät kulkee. Mäntä kulkee ensiksi läpi öljystefoista ja sen jälkeen olevista vesistefoista jotka ovat kiinni pumpun päässä. Tod näk ne vesistefat on loppu. Niitä saa kyllä uusia. Se kieppulevy voi sitten olla vähän haastelliinen jos se on moro.

Tällä hetkellä nyppii itseä tossa oleva 90 lopulla hankittu pidempi panssarivaunun kestävä paineletku (kahva+siitä eteenpäin vaihdettu aikoja sitten kunnon osiin) joka sitten tietysti kiertyy aivan vitusti ja ns. "pitää muotonsa", nykyään kun tuota paineletkua saisi hyvinkin "fletkussa" muodossa, se on vaan liittimineen "satkun meno", mutta toisaalta jos laskee että joka kiepityksellä vituttaisi 5e edestä niin tuo olisi vuodessa maksettu, joten tuo letku olisi kannattanut vaihtaa jo vuosia sitten toisenlaiseen....

-Nykyään niihin on mahdollista ostaa sellanen 360 astetta paineenalaisena pyörivä nippa. Sen jälkeen ei ole koskaan paineletku solmussa. Käy suoraa siihen paineletkun jengaan joka on Kärchereissä M22.


Seuraava kone - jos tosta joskus aika jättää - lienee joku kränzle 1152 tai sitten joku 700L/h tuuttaava valovirtakone (tämän tehokkaampia 1-vaihe vehkeitä ei taida olla) tai ehkä jopa joku pieni 3-vaihe masiina, mutta veikkaan että itse tulee eläköidyttyä tuota nykykonetta aiemmin :) ja sitä ei taas mihinkään 1152T:hen kannatta vaihtaa kun suorituskyky on käytännössä sama. Jos noita perureita saisi hankittua ilman paskoja letkuja/pistooleita niin maailma olisi paljon parempi, kunnon kahva ja siihen perään isolla pikaliittimellä sellainen putki+suutin kuin haluat niin elämä ei paljoa helpompaa voi olla ja tuo paketti kuitenkin kestää koneesta toiseen joten niistä letkuista ja kahvoista ei tarttisi joka kierroksella maksaa.
Siksi painottelin tuolla aikasemmin että kannattaa katsoa että siinä uudessa koneessa on kuminen paineletku ja mielellään ne varusteetkin muuta kuin muovia.
 
-Puhut siis koneen kieppulevystä jota vasten männät kulkee. Mäntä kulkee ensiksi läpi öljystefoista ja sen jälkeen olevista vesistefoista jotka ovat kiinni pumpun päässä. Tod näk ne vesistefat on loppu. Niitä saa kyllä uusia. Se kieppulevy voi sitten olla vähän haastelliinen jos se on moro.
En puhu vaan siitä siitä männästä josta säädetään paine eli se tingeltangeli joka on mun kuvassa just ennen tuota putkea johon korkeapaineletku kiinnitetään. Kusi siitä suoraan alaspäin takas syöttöpuolelle eli ns. kierto oli kokoajan päällä. Vesistefat löytyi joo suoraan hyllystä, uusissa koneissa on vielä samat stefat.
-Nykyään niihin on mahdollista ostaa sellanen 360 astetta paineenalaisena pyörivä nippa. Sen jälkeen ei ole koskaan paineletku solmussa. Käy suoraa siihen paineletkun jengaan joka on Kärchereissä M22.
Mulla on tuollainen kahvassa toki 3/8 tuumaisena, mutta ei se mitään auta jos letku on tarpeeksi kovaa tavaraa, ei se letku vaan kiepsahda ellei sitä riittävästi käsin avita. Uudet (tai no varmaan niitä aina on ollut) hydrauliikkafirmoista saatavat letkut taas sellaisia että ovat enemmän narua kuin "vaijeria", tuo oma letku vissiin tosiaan kestää kaikki maailman myrkyt ja sen lisäksi sen voi heittää kalliomurskeeseen ja ajaa panssivaunulla päältä ja edelleen toimii, kuulemma joku kaksoivahvistettu himmeli, ihan överi okt-pihakäyttöön...
 
En puhu vaan siitä siitä männästä josta säädetään paine eli se tingeltangeli joka on mun kuvassa just ennen tuota putkea johon korkeapaineletku kiinnitetään. Kusi siitä suoraan alaspäin takas syöttöpuolelle eli ns. kierto oli kokoajan päällä.
- Jaa puhut painekytkimestä. Juu sun laitteessa tais olla sellanen säädettävä. Siellä ventiilissä on muutama pieni o-rengas jotka on varmaan loppu/rikki. Uutta tilalle ni taas toimii ja pitää. Se venttiili tais painaa sen alapuolella sellaista ohikiertoventtiliä. Siihen kannattaa myös uusia ne tiivisteet. Ei maksa juurikaan mitään. Se osa tuskin on kulunut ollenkaan.


Mulla on tuollainen kahvassa toki 3/8 tuumaisena, mutta ei se mitään auta jos letku on tarpeeksi kovaa tavaraa, ei se letku vaan kiepsahda ellei sitä riittävästi käsin avita. Uudet (tai no varmaan niitä aina on ollut) hydrauliikkafirmoista saatavat letkut taas sellaisia että ovat enemmän narua kuin "vaijeria", tuo oma letku vissiin tosiaan kestää kaikki maailman myrkyt ja sen lisäksi sen voi heittää kalliomurskeeseen ja ajaa panssivaunulla päältä ja edelleen toimii, kuulemma joku kaksoivahvistettu himmeli, ihan överi okt-pihakäyttöön...
-Juu tiedän millainen letku sinulla on. Se on vahva. Siitä yleensä menee se kahvan pään osa. Ruostuu rikki. No niitäkin saa onneks uusia niin matka taas jatkuu. Hydrauliikkakauppoja kannattaa tosiaan katsella jos uutta paineletkua tai kahvaa+suihkuputkea metsästää. Saa yleensä paremman ja voi jopa olla edullisempi. Kunhan muistaa ostaa oikean suutinkoon putkeen niin sit pelaa.
 
- Jaa puhut painekytkimestä. Juu sun laitteessa tais olla sellanen säädettävä. Siellä ventiilissä on muutama pieni o-rengas jotka on varmaan loppu/rikki. Uutta tilalle ni taas toimii ja pitää. Se venttiili tais painaa sen alapuolella sellaista ohikiertoventtiliä. Siihen kannattaa myös uusia ne tiivisteet. Ei maksa juurikaan mitään. Se osa tuskin on kulunut ollenkaan.
Tossa oli vaan sellainen mäntä, jossa o-rengas (vai kaks) ympärillä, ne siis vaihdoin silloin heti kun korjaamo ukolta nekin sain. Männän läpi meni ruuvi/mutteri jonka vastakappale oli/on siellä tuloveden puolella kammiossa. Eli sieltä tuloveden puolelta pitää pitää pihveillä kiinni niin yläpuolelta saa ruuvattua auki ja mäntä sitten yläkautta pois ja ruuvi tulovesi kammiosta pihalle, mutta sen männän alla on ihan rosteriseeti ja se oli itsellä ns. valmis (kuulemma ajettu liikaa hiekkaa läpi). Itsellähän tuo kone lopullisesti hajosi siihen (mutta ei se sitä ennenkään enää esim foam lancella kunnolla painetta jaksanut tehdä) kun pistin jonkun puutarha letkun kiinni joka oli täynnä jotain mujua, jonka jälkeen koko kone oli täynnä sitä mujua, ruskee möntää vaan tuli korkeapaine puolelta pihalle :) (mutta putsaus ei auttanut), olisko se ukko puhunut jostain "hiesupohjaisesta" vedestä tms... Tuota seeti+mäntä-pakettia on joskus myyty mutta ei enää vuosikymmeneen/iin, tiesi hinnankin uudelle kuulemma ~80e pintaan jos vain rahalla jostain olisi saanut.

tässä** https://www.ultimatewasher.com/karcher/diagrams/5952-1870.pdf ja tässä* https://www.ppe-pressure-washer-parts.com/files/1961581/uploaded/K570.pdf on hyvin samanlainen kone.

*) sivut 7,8,11 näkyy se mäntä ja sen seeti joka siis oli kaput
**) C2/D2 (sekä E2) sheetissä on osaluettelona se seeti ja mäntä (39+40) sekä mäntää painava painesäädin systemi E2 sheetillä
C2 sheetiltä vaihdon siis aluksi nuo nämä tämän kaltaiset(Pressure Valve [4.580-245.0] for Karcher Lawn Equipments | eReplacement Parts) eli osat 25-29? x3. Samasta C2:sta osat 22 x3. D2 sheetiltä 22+21 (x3?) ja B2:ssä on se korkeapaine mäntien tiivisteet olisko nro8 x3. Sekä E2 nro40. Eli kyllä tuohon tuli ns. kaikki vaihdettua jotka vaan vaihdettavissa on.

Vika käsittääkseni siis oli tuossa E2 (joka löytyy myös C2:sta) nro16 seetissä jota tuo E2 nro39+40 sitten painaa vasten kun pitäisi painetta tehdä, - en tiedä miksi tuosta samasta mokkulasta on monta kuvaa :).

Tää olisi helppoa selittää jos koneesta olisi kuva netissä mutta ei ole, lisäksi kärcherin neropatit on lanseerannut myöhemmin toisen 650 (HD?) koneen, joten jos jotain löydät niin se koskee ko. konetta... Kuitenkin tuo 570 on hyvin lähellä kaikki pesuainesyöttöjä myöden, tuon kuvan avulla omaani alunperin lähdin purkamaan ja ihmetteleemään. Mutta eihän sisällä tosiaan ole kuin kourallinen irto-osia ja isoa osaa saa vieläkin tai löytyy purkuosina huoltofirmojen hyllyistä. Eli hemmetin yksikertainen himmeli, vain pari liikkuvaa osaa lopulta ja lopulta kaikki pesurit on käsittääkseni itseasiassa hyvin samankaltaisia.

-Juu tiedän millainen letku sinulla on. Se on vahva. Siitä yleensä menee se kahvan pään osa. Ruostuu rikki.
Veikkaan kuitenkin että et tiedä, ei siis ole kärcherin osia vaan hydrauliikkaliikekamaa. Huomenna voisi kaivaa letkusta notulit jos enemmän kiinnostaa. Kärcherin letku on heivattu mäkeen siis jo pari vuosikymmentä sitten ja kahvan+suohkuputken pistin roskiin viitisen vuotta sitten ja tein hydrauliosista itse sellaisen kahvan mihin saa pikaliittimellä suihkuputken & foam lancen kiinni tai mitä nyt ikinä keksiikään - suihkuputkeakin voi pöyrittää paineenalaisena.
 
Viimeksi muokattu:
Tossa oli vaan sellainen mäntä, jossa o-rengas (vai kaks) ympärillä, ne siis vaihdoin silloin heti kun korjaamo ukolta nekin sain. Männän läpi meni ruuvi/mutteri jonka vastakappale oli/on siellä tuloveden puolella kammiossa. Eli sieltä tuloveden puolelta pitää pitää pihveillä kiinni niin yläpuolelta saa ruuvattua auki ja mäntä sitten yläkautta pois ja ruuvi tulovesi kammiosta pihalle, mutta sen männän alla on ihan rosteriseeti ja se oli itsellä ns. valmis (kuulemma ajettu liikaa hiekkaa läpi). Itsellähän tuo kone lopullisesti hajosi siihen (mutta ei se sitä ennenkään enää esim foam lancella kunnolla painetta jaksanut tehdä) kun pistin jonkun puutarha letkun kiinni joka oli täynnä jotain mujua, jonka jälkeen koko kone oli täynnä sitä mujua, ruskee möntää vaan tuli korkeapaine puolelta pihalle :) (mutta putsaus ei auttanut), olisko se ukko puhunut jostain "hiesupohjaisesta" vedestä tms... Tuota seeti+mäntä-pakettia on joskus myyty mutta ei enää vuosikymmeneen/iin, tiesi hinnankin uudelle kuulemma ~80e pintaan jos vain rahalla jostain olisi saanut.
Sieppaa.JPG

Kuvasta osa nro 16 on ohikiertoventtiili ja sen tiiviste. Sulla on tod näk ollu myös sen yläpuolella olevassa säätimessä ne tiivisteet josta aiemmin juttelin.

Myös ton injektorin tiivisteet kannattaa uusia eli osa nro.31

Tiedän millainen pumppu sinulla on. Pystyt tuon kuvan kanssa kyllä korjaamaan koneesi mutta tietysti ne osa nro:t voi olla erit tai jotku samoja. Ainakin noi kaks on samoja.

Ja jos paineet ei nouse enää niin kuin ennen sulla on noi venttiilit kuluneet sen "hiekan" takia eli osa nro.27 sekä osa nro.22 (3+3)



Tää olisi helppoa selittää jos koneesta olisi kuva netissä mutta ei ole, lisäksi kärcherin neropatit on lanseerannut myöhemmin toisen 650 (HD?) koneen, joten jos jotain löydät niin se koskee ko. konetta... Kuitenkin tuo 570 on hyvin lähellä kaikki pesuainesyöttöjä myöden, tuon kuvan avulla omaani alunperin lähdin purkamaan ja ihmetteleemään. Mutta eihän sisällä tosiaan ole kuin kourallinen irto-osia ja isoa osaa saa vieläkin tai löytyy purkuosina huoltofirmojen hyllyistä. Eli hemmetin yksikertainen himmeli, vain pari liikkuvaa osaa lopulta ja lopulta kaikki pesurit on käsittääkseni itseasiassa hyvin samankaltaisia.
Tod näk tosta sun koneesta on 1-3 eri tuotenumerolla olevaa. Noita on olemassa kahdella eri pumpulla. Sun tapauksessa tuotenumero löytyy tyyppikilvestä 8 ekaa numeroa. Jos eka on 0 ni sen jälkeiset numerot. esim. 14045300 eli 1.404-5.300. Se on se joka erottaa ne keskenään.

Veikkaan kuitenkin että et tiedä, ei siis ole kärcherin osia vaan hydrauliikkaliikekamaa. Huomenna voisi kaivaa letkusta notulit jos enemmän kiinnostaa. Kärcherin letku on heivattu mäkeen siis jo pari vuosikymmentä sitten ja kahvan+suohkuputken pistin roskiin viitisen vuotta sitten ja tein hydrauliosista itse sellaisen kahvan mihin saa pikaliittimellä suihkuputken & foam lancen kiinni tai mitä nyt ikinä keksiikään - suihkuputkeakin voi pöyrittää paineenalaisena.
Veikkaan että tiedän, koska voin syvällä rintaäänellä sanoa että 13v aikana tuli nähtyä melkeimpä kaikki letkut mitä voi olla. ;) Ja en nyt puhu merkkien omista letkuista. Virityksiä on monenlaisia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom