Oskilloskoopit

Nyt olisi kanssa skooppi hakusessa. Käyttökohteina lähinnä erilaiset kontrollerihommat, hakkuripowerit ja vianetsintä autoista ym. laitteista. Mittauksen tarkkuudella tms. tuskin on niin väliä, kunhan näkee tekeekö kytkintä mitään järkevää. Käytettyjä skooppeja jo katselin, mutta uuden halpaskoopin hinnalla ei meinaa löytyä edes 40v vanhaa analogista, minkä toimivuudesta ei ole takeita, eikä isot rohjot oikein innosta.

Harkitsen tuota yllämainittua fnirsiä tai zt-703s:ää. Luultavasti käsiskooppikin riittäisi satunnaiseen käyttööni, mutta pyöritettävät nupit ja isompi näyttö on toki miellyttämmät käyttää. Onkohan noiden kahden välillä paljon eroa ominaisuuksissa..? Molemmat ilmeisesti toimii ja jonkinlainen funktiogeneraattorikin löytyy. Entä tulojen invertointi jos probet joutuu kytkemään väärin päin, isoloituja tuloja tuskin löytyy yhdestäkään halpaskoopista.

Toinen vaihtoehto olisi hieman kalliimpi skooppi neljällä kanavalla, mutta en tiedä kannattaako sitä hankkia varmuuden vuoksi, enkä heti osaa sanoa mihin sitä tarvitsisin. Samalla tietty alkaa mietityttää pitäisikö olla optio myös logiikka-analysaattorille, mikä taas nostaa hintaa.

Minkälaisia ominaisuuksia noista ~200-300e skoopeista yleensä tai noista yllämainituista löytyy, löytyykö perus matemaattisia funktioita kuten summaus, kertolasku, integraali, ym. jos haluaa vaikka mittailla tehoja ja energioita tai vaiheet ym. kursoreilla konkkien/kelojen mittaukseen? Suomessa noiden halvimpien skooppien hintapyynnöt näyttää aika älyttömiltä, joten ebaysta, tms. banggoodista se varmaan pitäisi tilata.

E:

Owon sds1104 on nyt vahva ehdokas, 184,76 euroa banggoodin euroopan varastolta. Täytyy vielä kyttäillä ja odottaa black fridayta.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa katsoa kuinka paljon muistia skoopissa on. Muistia voi kelata ja etsiä oikeaa kohtaa, vaikkei sitä näy heti ruudulla. Minun Labloot skoopissa muisti on vähän nafti. OWo teki hyvän NanoVnan, muuten en OWosta tai heidän skoopeistaan tiedä.
2 kanavaa on ihan minimi hyvässä skoopissa. Sillä näkee IIC väylän ja jotenkin SPIväylän. 4 kanavaa olisi parempi. "Oikea" logiikka analysaattori ei ole myöskään ihan hirveän kallis, mutta se vaatii PC:n. DSLogic Series - DreamSourceLab
 
Tuossa owonin nelikanavaisessa on 20 kilosamplen muisti ja triggausvaihtoehtoja taitaa olla vain edge ja video (millä ei tee nykyään mitään) eika dekoodausta ole lainkaan. Hantek dso2000 sarjasta nuo löytyisi ja muistia on 8 megaa. 2 kanavaa ja ext trigger / funktiogeneraattori hantek Meni testissä jumiin, mutta se lienee näissä ominaisuus

Onkohan noissa yleensä samat triggausvaihtoehdot "oikeille" kanaville ja ext triggerille, vai onko jälkimmäinen vain joku perus edge? Eli pystyykö esim. triggaaman väylältä eventtiä ja katsomaan dataa kahdella kanavalla. En ole välttämättä hirveän kiinnostunut väylien ihmettelystä skoopilla kun noi logiikka-analysaattoritkaan ei juuri mitään maksa, mutta mietin missä tilanteessa 2 kanavaa ei riitä analogisilla piireillä. Turha varmaan miettiä, eiköhän niistä jotenkin sitten selviä jos vastaan tulee :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
"Oikea" logiikka analysaattori ei ole myöskään ihan hirveän kallis, mutta se vaatii PC:n. DSLogic Series - DreamSourceLab
Ekaksi logiikka analysaattoriksi (jatkossa LA) saelae logic 8 -klooni, hintaa n. 10-20€ ostopaikasta riippuen. Omani ostin n. 10v sitten ja edelleen riittää omaan käyttöön hyvin (esim. K-line tai CAN tutkiskeluun). Oskilloskoopilla tällaiset viestiliikenteen reverse engineering jutut on melkoista kidutusta, toki itsellä kokemusta vain näistä halvemmista (alle tonnin) stand alone skoopeista + muutaman tonnin picoscopesta.

Itselläni homma menee jotakuinkin seuraavasti: oskilloskoopilla katsotaan että väylä on kunnossa. LA kaivetaan sen jälkeen esiin ja sillä tehdään liikenteen haistelu jne. 8-kanavaisessa LA:ssa riittää mukavasti kanavia, joten esim. CAN-väylän kans voi mitata high ja low erikseen ja silti jää monta kanavaa triggeröintiä, toista väylää tms. varten.

Mieluummin ostaa sellaisen skoopin johon rahat riittää (4 kanavaa nice-to-have, mutta pienellä budjetilla voi jäädä haaveeksi) ja kaveriksi tuollaisen halvan LA:n. Sit vaan rohkeasti testailemaan niitä et itse ymmärtää milloin mitäkin työkalua on syytä käyttää (joskus jopa yhtäaikaa).
 
Ekaksi logiikka analysaattoriksi (jatkossa LA) saelae logic 8 -klooni, hintaa n. 10-20€ ostopaikasta riippuen. Omani ostin n. 10v sitten ja edelleen riittää omaan käyttöön hyvin (esim. K-line tai CAN tutkiskeluun). Oskilloskoopilla tällaiset viestiliikenteen reverse engineering jutut on melkoista kidutusta, toki itsellä kokemusta vain näistä halvemmista (alle tonnin) stand alone skoopeista + muutaman tonnin picoscopesta.

Itselläni homma menee jotakuinkin seuraavasti: oskilloskoopilla katsotaan että väylä on kunnossa. LA kaivetaan sen jälkeen esiin ja sillä tehdään liikenteen haistelu jne. 8-kanavaisessa LA:ssa riittää mukavasti kanavia, joten esim. CAN-väylän kans voi mitata high ja low erikseen ja silti jää monta kanavaa triggeröintiä, toista väylää tms. varten.

Mieluummin ostaa sellaisen skoopin johon rahat riittää (4 kanavaa nice-to-have, mutta pienellä budjetilla voi jäädä haaveeksi) ja kaveriksi tuollaisen halvan LA:n. Sit vaan rohkeasti testailemaan niitä et itse ymmärtää milloin mitäkin työkalua on syytä käyttää (joskus jopa yhtäaikaa).
Eikö noita yhdessä käyttämällä saa tehtyä köyhän(?) miehen mixed signal -skoopin, logiikka-analysaattorit lienee sen verran monipuolisia, että niillä saa helposti trigattua skooppia, jos tarvitsee samalla ihmetellä miten vaikka jokin analoginen lähtö reagoi tapahtumaan väylällä.
 
Olisiko kellään suositella jotain edullista koejohtosarjaa autojen sähkö hommiin.
Jotain vastaavaa kuin tämä mutta harrastelija ystävälliseen hintaan:

 
Olisiko kellään suositella jotain edullista koejohtosarjaa autojen sähkö hommiin.
Jotain vastaavaa kuin tämä mutta harrastelija ystävälliseen hintaan:

Vastaavia ei taida ihan harrastelijahintaan taida olla mutta toisaalta kunnon hauenleukajohdoilla + tavallisilla piikki-mittapäillä pärjää pitkälle ja sitten jos tuntuu että tietylle liittimelle tarvitsee useammin mittajohtoja niin hankkii sopivat liittimet itse ja tekee sopivat mittajohdot. Niin olen itsekin tehnyt, ensin pari perus-mittajohtoa ja sitä mukaa kun on tullut toistuvasti vastaan jotain tiettyä liitintyyppiä tai tietynlaista mittauskohdetta niin olen itse tehnyt sitä varten custom-mittajohtoja. Tässä noin 30v aikana on kertynyt kymmeniä custom-mittajohtoja itse tehtynä juuri tietynlaisiin itselle vastaan tuleviin mittaustilanteisiin.

Tuossakin linkkaamassasi sarjassa luultavasti 90% noista mittajohdoista on sellaisia mitä et ikinä tule tarvitsemaan ja suuri osa lopuistakin on sellaisia "tarvitsen kerran" -mallisia joihin en ole itse nähnyt järkeä hankkia valmiita mittajohtoja mutta banaani-banaani -johtoja itselläni on monen mittaisia ja päihin on sitten kaikenlaisia adaptereita, yleisimpinä erilaiset pienet tai suuret klipsit tai eri muutamat paksuiset mittakärjet hauenleukojen lisäksi. Niillä pääsee liki kaikkiin liittimiin ja komponentteihin kiinni ja koko setti on maksanut varmaan muutamia kymppejä vuosien varrella hankittuna.

Toki esim AliExpressistä löytyy erilaisia spesiaali-mittajohtosarjoja mutta niissäkin suurin osa on täysin turhia ja loppujen laatu on sitten mitä on.
 
Hantek dso2d15 tuli hommattua ja toimivalta vaikuttaa. Löytyisikö hyväksi havaittua kytkentää pickup coiliin tulpanjohdolta sytytyksen tarkkailuun, vai kannattaako ostaa joku valmis..? Ajattelin että sopiva zener skoopin tuloa suojelemaan ja trimmeri/potikka säätöön voisi riittää.
 
Olisiko kellään suositella jotain edullista koejohtosarjaa autojen sähkö hommiin.
Jotain vastaavaa kuin tämä mutta harrastelija ystävälliseen hintaan:

ostamalla nipun erilaisia liitinpinnejä/naaraita aliexpressistä voi tehdä valmiita "adapterijohtoja"

Nämä ovat olleet moneen hommaan hyviä:

Saa moneen automotive-liittimeen työnnettyä takakautta tiivisteiden läpi/välistä.
 
Olisiko kellään suositella jotain edullista koejohtosarjaa autojen sähkö hommiin.
Jotain vastaavaa kuin tämä mutta harrastelija ystävälliseen hintaan:

Etsin muita tarvikkeita oskiloskooppiin virranmittausta varten, niin tämmöinen tuli vastaan. Itse en osaa sanoa yhtään, onko tämä semmoinen jota olet hakemassa, kun aihe on vieras. Mutta kannattaa ainakin vilkaista ja hinta selvästi edukkaampi.

Autonmittaussarja / Linkki Amazonin sivulle, jossa myynnissä
 
Onko käsitteet virta ja jännite hukassa. Osciloscoopilla yleensä mitataan jännitteen vaihtelua esim kompiakselin asento tunnistin tai esim abs anturi silloin hyvä olla joko adaptereita liittimien väliinn jossa paikka probelle tai sitten ohkasia kärkiä nii voi liittimen takapuolelta mittailla anturia tms Virtaa kai ei ihan suoraan voi mitata ja yleismittarillakin vain10A asti.itse tosin monesti hitsilaingan pätkästä teen soopivan proben
 
Onko käsitteet virta ja jännite hukassa. Osciloscoopilla yleensä mitataan jännitteen vaihtelua esim kompiakselin asento tunnistin tai esim abs anturi silloin hyvä olla joko adaptereita liittimien väliinn jossa paikka probelle tai sitten ohkasia kärkiä nii voi liittimen takapuolelta mittailla anturia tms Virtaa kai ei ihan suoraan voi mitata ja yleismittarillakin vain10A asti.itse tosin monesti hitsilaingan pätkästä teen soopivan proben
Jos muhun viittaat niin hyvin mahdollista, olen kyllä tästä langasta saanut hyviä vinkkejä. Tilaukseen laitoin täälläkin usein mainitun FNIRSI-1014D-scoopin ja sitten sille kaveriksi Hantekin virtapihdin. Näillä oman käsitykseni mukaan virran mittailu tai ainakin sen aaltomuodon katselun pitäisi onnistua verrattain vaivattomasti.
 
joo tollasella kyllä onnistuisi varmaankin se virran mittaillu muttei mulla kovin monesti autohommissa tuu virtoja mittailtua vaan enemmänkin jännitteitä johon yleismittari monesti riittää ja sitten scooppi selvittää anturien signaalia joka siis luetaan ihan volteissa eli jännitteissä. joskus epäily että startti syö liikaa virtaa niin siihen hommaan on vanha biltsun dc pihtivirtamittari. kanattaa opiskella kunnolla noitten mittarien toiminta niin helpottaa kummasti diagnostiikkaa. esim joku nokka-akselin asento tunnistin niin pitäisi tietää scooppiin oikea aika yksikkö monesti tämä kyllä lukee service manuaaleissa jos sellasia on käsillä esim 5v 100ms scooppiiin alueeksi niin service manualissa on kuva miltä signaalin pitäisi näyttää.
 
joo tollasella kyllä onnistuisi varmaankin se virran mittaillu muttei mulla kovin monesti autohommissa tuu virtoja mittailtua vaan enemmänkin jännitteitä johon yleismittari monesti riittää ja sitten scooppi selvittää anturien signaalia joka siis luetaan ihan volteissa eli jännitteissä. joskus epäily että startti syö liikaa virtaa niin siihen hommaan on vanha biltsun dc pihtivirtamittari. kanattaa opiskella kunnolla noitten mittarien toiminta niin helpottaa kummasti diagnostiikkaa. esim joku nokka-akselin asento tunnistin niin pitäisi tietää scooppiin oikea aika yksikkö monesti tämä kyllä lukee service manuaaleissa jos sellasia on käsillä esim 5v 100ms scooppiiin alueeksi niin service manualissa on kuva miltä signaalin pitäisi näyttää.
Onko käsitteet virta ja jännite hukassa. Osciloscoopilla yleensä mitataan jännitteen vaihtelua esim kompiakselin asento tunnistin tai esim abs anturi silloin hyvä olla joko adaptereita liittimien väliinn jossa paikka probelle tai sitten ohkasia kärkiä nii voi liittimen takapuolelta mittailla anturia tms Virtaa kai ei ihan suoraan voi mitata ja yleismittarillakin vain10A asti.itse tosin monesti hitsilaingan pätkästä teen soopivan proben
En ihan pysynyt kärryillä tässä virtadissaamisessa. Oskiloskooppia käytetään ihan muussakin kuin auto jutuissa. Ja totta jännitettä sillä mittaan, kuten mitataan yleismittarilla, jänitteeen avulla ne yleensä virtaakin mittaa.

Varsinkin virtoja mitatessa pitää olla tekemisen varmuutta, ja työläämpää. ja niitä skoopin kaveriksi hankittuja virranmittaus apuveälineitä voi käyttää yleismittarillakkin (jos nyt jotain vastuksia hankkinut).

Pihtimittarin mainitsit, hyvää ettei tarvi puuttu virtapiiriin, DC jutuissa haastavaa on mittaustarkkuus ja hinta. Biltemassa on ainakin ollut halpa DC virtapihti, mutta enemmänkin suuruus luokkaa isoissa virroissa. taasen se perinteinen virtapiirin väliin tuleva on ihan toista luokkaa pienissa virroissa, haitta toki että on osa sitä virtapiiriä. mutta ei jollain yleismittarilla näe sitä käyrää, vaiheeroa (AC) jne. Jos autohommiin keskityt niin jos haluaa jokin komponentit virran kulutusta mitata, ja nimenomaan käppyränä. Skoopeissa yksi plussa on kaksi tai useampi kanavaisuus.

Jos kyse oi yleisesti skoopin dissaamisesta auto hommissa, ehkä tämänpäivän vehkeet tarjoaa muutakin kuin se perus boomerin skoopin, niissä voi olla suoraa tukea eri väyliin, laitteen suorituskyvyn rajoissa.

Tässä nyt oletan että kaikilla skoopin hakintaa harkitsevilla on se kohtuu laadukas ja näppärrä yleismittari, ja sen käyttöön koulutettu tai ainakin opiskellut.
 
Autohommat on aika laaja kenttä niin jos yksi ei ole virtoja mittaillut, ei se tarkota ettei niitä yleisesti mittailla:) Perus pihtimittari on ihan ok moneen paikkaan mutta tulos on aika rankasti keskiarvotettu.

Esimerkkinä omasta elämästä milloin olen scoopilla virtaa mitannut, ohjainlaite antoi vikakoodia antureiden syöttö on oikosulussa. Johtosarja on ehjä ja anturit ehjiä. Jos linjaan painaa anturit yks kerrallaan kiinni niin kaikki toimii. Scoopilla näki selvän käyrän miten virrassa oli piikki kun virrat kytkettiin, riittävän iso että purkki sammuttaa syötön. Yleismittari hieman heilahti mutta ei mitään todellista tietoa virran tasosta.
 
Viimeksi muokattu:
Useimmat dc-pihtimittarit näyttää liian vaihtelevia lukemia autohommiin. näyttää joko huuhaata riippuen onko esim lähistöllä joku virtapiuha, tai muutenvaan epätarkkoja.

Kuitenkin itelle on vakiintunu käyttöön UNI-T UT210E, tämän kanssa ei ole mitään tollasia ongelmia. TODELLA laadukas hintaisekseen. Menee aivan täysiään ammattikäytössä.

Skoopeista sitten, itellä on Hantekki (6022be) minkä voi kytkeä puhelimeen, ja sillä onnistuu nopeat anturi ym tutkinnat kätevästi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 677
Viestejä
4 647 186
Jäsenet
76 275
Uusin jäsen
heebo313

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom