Onko sinulla korollista luottokorttivelkaa? (kysely)

Onko sinulla korollista luottokorttivelkaa?

• Ei käytännössä koskaan

Ääniä: 318 73,3%
  • Harvoin

Ääniä: 33 7,6%
  • välillä on, välillä ei

Ääniä: 32 7,4%
  • Melkein aina

Ääniä: 19 4,4%
  • Joka kuukausi ollut ainakin pari vuotta

Ääniä: 32 7,4%

• Ääniä yhteensä
    434
mutta miten ihmeessä se ahdistavaa on?
Siina tajuaa paremmin mita kaikki maksaa. Sita saattaa jopa alkaa miettimaan etta Prisman viikonlopun ostoksien eteen taytyi tehda 3 paivaa toita. Kortilla maksaessa kaikki vaan vilahtaa ohitse kuin se olisi vain satua.

Siina tajuaa paremmin mita kaikki maksaa. Sita saattaa jopa alkaa miettimaan etta Prisman viikonlopun ostoksien eteen taytyi tehda 3 paivaa toita. Kortilla maksaessa kaikki vaan vilahtaa ohitse kuin se olisi vain satua.
Eikö toi nyt ole periaatteessa sama kun maksaa käteisellä että sulla on siinä vaan paperinpaloja mitkä menee kassaan niin että vilahtaa tajuamatta paljonko jää tilille? Vai meinaatko että koko palkka/tili pidetään lompsassa aina mukana että näet paljonko vielä jää rahaa. Vai miten se voi olla niin vaikeampaa laskea numeroilla kuin fyysisillä seteleillä?

Tämähän on kiinni ihan ihmisestä. Minä ainakin hahmotan summan nähtyäni sen vaikka kassakuitista ja myös tiedostan paljonko esim. kuukaudessa on rahaa käytettävissä.

Lisäksi verkkopankit tarjoavat ainakin Nordealla ja OP:lla jonkinlaisen kuluseuranta-featuren ja tietysti mahdollistavat saldon seurannan. Tämmöiset käteismaksuveivaukset kuulostavat omaan korvaan vähän siltä, että rahan käyttö ei ole hallinnassa.

Tämähän on kiinni ihan ihmisestä. Minä ainakin hahmotan summan nähtyäni sen vaikka kassakuitista ja myös tiedostan paljonko esim. kuukaudessa on rahaa käytettävissä.

Lisäksi verkkopankit tarjoavat ainakin Nordealla ja OP:lla jonkinlaisen kuluseuranta-featuren ja tietysti mahdollistavat saldon seurannan. Tämmöiset käteismaksuveivaukset kuulostavat omaan korvaan vähän siltä, että rahan käyttö ei ole hallinnassa.

Yksittäisen ostoksen hahmottaa tietysti helposti, kun se on yksittäinen numero, samoin kuin käytettävissä oleva budjetti. Mutta useita ostoksia ja niiden summaa on vaikeampi hahmottaa kortilla ostaessa, ellei jatkuvasti seuraa tilin saldoa, mitä en ainakaan itse tee. Tämä siitä huolimatta että olen aika tarkka rahankäytön suhteen.

Eikö toi nyt ole periaatteessa sama kun maksaa käteisellä että sulla on siinä vaan paperinpaloja mitkä menee kassaan niin että vilahtaa tajuamatta paljonko jää tilille?
En se ollut mina joka sanoi etta kateisen kaytto ahdistaa. Yritin vain arvailla miksi se ahdistaa. En tieda miksi jankkaat tilin saldosta vaikka tyyliin 3 kertaan on selitetty etta ero on psykologinen ennen ja maksun aikana.

Mää maksan debitillä. Pankkiohjelmaan kuuluu luottokortti, mutta en ole sitä koskaan tarvinnut. Syystä että en tarvitse, sillä suunnittelen talouteni siten, ettei ole väliä meneekö debitiltä vai creditiltä.

Ihmisillä on taipumus kuluttaa enemmän korttia käyttämällä kuin käteisellä. Se on ihan kohtuullinen syy pysyä käteisessä. Nähdäkseni on myös tutkimuksia, että ihminen kuluttaa Credit kortin kanssa enemmän kuin Debit kortin kanssa. Siinä menettää äkkiä 2% cashback merkityksensä jos se ajaa kuluttamaan 10% enemmän.

Sama asia koskee autojen osamaksu diilejä. Ihmiset ostavat kalliimpia autoja osamaksuilla kuin suoralla käteisellä. Eli käteisellä ostettuna tyydyttäisiin siihen takavetoon mutta osarilla mennään helpommin nelivetoon.

Kukin tavallaan kuten sanoit mutta kyllä yritykset ovat kohtuu hyvin saaneen ihmiset muutettua kuluttumaan sellaista mitä heillä ei edes vielä ole.

Ei minullakaan enää ole käteistä kuin hätävarana mutta tarkasti pidän huolen huolen että Credit korttin saldo maksetaan hyvin nopeasti takaisin ja en edes harkitse minkään ostamista osamaksulla.

Tämä ei ole mikään hirmuisen hyvä lähde mutta jotain sanomisieni tueksi.
Itse en koe että muuttaminen käteiseksi auttaa mitään. Ostan mitä tarviin ja mikä on kohtuuhintaista. Maksan yleensä kaupassa lähimaksulla debitillä ja nettiostokset luotolla, joka maksetaan eräpäivänä pois, ettei tule ylimääräisiä kuluja.

Se että luotolla on tonneja saldoa heti käytettäväksi, ei tarkoita että se olisi mun rahaa, saati että pitää käyttää heti pois.

Eli kun suhtautuu oikein rahaan, ei sillä ole väliä maksaako luotolla, pankkitililtä vai käteisellä.

Itse en koe että muuttaminen käteiseksi auttaa mitään. Ostan mitä tarviin ja mikä on kohtuuhintaista. Maksan yleensä kaupassa lähimaksulla debitillä ja nettiostokset luotolla, joka maksetaan eräpäivänä pois, ettei tule ylimääräisiä kuluja.
Minun taytyy myontaa etta Prismasta ulos kavellessani minulta olisi turha kysya paljonko ostokset maksoivat jos olen kortilla maksanut. Se maksaminen on vain yksi pakollinen liike kassalla. Jos maksan kateisella niin tiedan ihan tasan tarkkaan paljonko reissu maksoi. Josko tama selvittaisi sita kuinka kortilla maksaminen on psykologisesti erilainen tapahtuma ja saattaa saada ihmisen ostamaan jotain vahemmalla harkitsemisella.

Se on kuitenkin tutkittua tietoa etta ihminen kuluttaa kortin kanssa enemman mutta hiukan tuntuu etta suurin osa ajattelee sen koskevan vain muita ja niilla kaikilla muilla on elamanhallinta ongelmia. Ihminen ei ole mikaan Exceli.

Mää maksan debitillä. Pankkiohjelmaan kuuluu luottokortti, mutta en ole sitä koskaan tarvinnut. Syystä että en tarvitse, sillä suunnittelen talouteni siten, ettei ole väliä meneekö debitiltä vai creditiltä.
Silloinhan kannattaisi maksaa creditillä koska tulee ostoturvaa ja maksutapaetua sun muuta synttärisettiä bonuksena.

Mikä onkaan suomalaisempaa kun ajatella Credit korteista, että ”niitä ei tarvitse”, niin ei tule käytettyä. Eli siis ajatellaan, että niitä käytettäisiin sen takia, että tilillä ei olisi tarpeeksi rahaa maksaa ostoksia ja niillä voidaan sitten paikata sitä. Sitten kun joku sanoo, että niitä käyttämällä saisi ostoturvaa ja ilmaista rahaa, niin sekin kuitataan että ”en tarvitse synttärisettejä”.

No aiheeseen: Maksan kaiken luottokortilla ja lennän sen ansiosta pari kertaa vuodessa eurooppaan ilmaiseksi. Kertaakaan en ole maksanut luottokortin korkoja tai kuluja.

Silloinhan kannattaisi maksaa creditillä koska tulee ostoturvaa ja maksutapaetua sun muuta synttärisettiä bonuksena.
Näistä asioista on hyvin vaikea keskustella henkilökohtaisella tasolla. Jos homma toimisi kuin Excelissä ikään niin nuo edut olivat ilmaisia. Kortti yhtiöt kuitenkin tietävät, että ihmiset ovat ihmisiä ja joissain kohtaa ihmisillä menee omat ja luottorahat sekaisin. Sitä on ihan hyvä ymmärtää, että moni ei halua itseään altistaa tälle, vaikka se sitten tarkoittaisikin, ettei jotakin asioita saa.

Tästäkin pollista selviää että 20% porukasta makselee kohtuu hyvät korvaukset ylimääräisestä rahasta ja ilmaisesta ostoturvasta. Ja vähän vaikea minun on makustella että 20% olisi elämänhallinta ongelmia. Sanoisin enemmänkin että 20% on ongelma että ovat suostuneet hommaamaan luottokortin.

Mikä onkaan suomalaisempaa kun ajatella Credit korteista, että ”niitä ei tarvitse”, niin ei tule käytettyä. Eli siis ajatellaan, että niitä käytettäisiin sen takia, että tilillä ei olisi tarpeeksi rahaa maksaa ostoksia ja niillä voidaan sitten paikata sitä. Sitten kun joku sanoo, että niitä käyttämällä saisi ostoturvaa ja ilmaista rahaa, niin sekin kuitataan että ”en tarvitse synttärisettejä”.
Minä sanoin noin juuri äsken omana mielipiteenäni. Miksi piti yleistää koskemaan muitakin?

En käytä plussakorttiakaan vaikka sellainen on. Kaikki ilmainen maksaa aina pidemmän päälle enemmän.

No aiheeseen: Maksan kaiken luottokortilla ja lennän sen ansiosta pari kertaa vuodessa eurooppaan ilmaiseksi. Kertaakaan en ole maksanut luottokortin korkoja tai kuluja.
Mjoo siitä kokemuksia kun on matkanjärjestäjä menny konkkaan ja pääsi uutisiin asti kun jengi ei saa rahoja/pitää odottaa kuukausia vuosia ja täytellä lippulappuja. Silloin olin iloinen että maksoin koko matkan bank norwegianilla ja tais mennä pari päivää ja klikkaus kotosohvalta niin sain rahat takaisin. Ei olis onnistunut debitillä maksaessa.

Curve+morrow kombo käytössä ja olisiko se 200e? rahaa vuodessa kun tulee pankkitilille vain noita käyttämällä. Hölmöä mun mielestä olisi ottamatta tuollaista rahaa kun tarjotaan. Eri asia sitten jos tienaan rahaa sen verran, että 200e on pieni kärpäsenkakka vuodessa, mutta muuten oikein käytettynä luottokortit ovat itselle ainoa tapa maksaa.

En käytä plussakorttiakaan vaikka sellainen on. Kaikki ilmainen maksaa aina pidemmän päälle enemmän.
Mitä tämä tarkoittaa? Avaa mielellään tätä filosofiaa enemmänkin. Ja kiinnostaa siis ainakin, että miksi ilmainen luottokortti ja vaikkapa plussakortti/s-etukortti maksaa enemmän mulle pidemmän päälle.

Minä sanoin noin juuri äsken omana mielipiteenäni. Miksi piti yleistää koskemaan muitakin?

Siis ymmärsinkö oikein: sinulla on Plussakortti ja maksat sen infrasta ja ylläpidosta mutta et kuintenkaan halua käyttää Plussakortin hyötyjä ja "jäsenmaksuja" hyödyksi?
Mielenkiintoinen logiikka. Varmaan otat hyllystäkin kaikki -30% tarralla mutta revit tarrat ennen kassaa pois?

Mistäs nuo ilmaiset lennot tulee? :hmm:

Ja osa asioista kannattaa tosiaan ostaa luottokortilla ostoturvan takia, mutta se on vähän eri asia kun kyse on isommista yksittäisistä ostoksista.

Siis ymmärsinkö oikein: sinulla on Plussakortti ja maksat sen infrasta ja ylläpidosta mutta et kuintenkaan halua käyttää Plussakortin hyötyjä ja "jäsenmaksuja" hyödyksi?
Mielenkiintoinen logiikka. Varmaan otat hyllystäkin kaikki -30% tarralla mutta revit tarrat ennen kassaa pois?
Menen kauppaan, ostan mitä haluan ja poistun kaupasta. Minulla menee kaikki boonukset ja pisteet muutenkin vanhaksi. Smartumia ja Finnairin pisteitä myöten. En ole koskaan ehtinyt lukea edes noiden käyttöehtoja.

Menen kauppaan, ostan mitä haluan ja poistun kaupasta. Minulla menee kaikki boonukset ja pisteet muutenkin vanhaksi. Smartumia ja Finnairin pisteitä myöten. En ole koskaan ehtinyt lukea edes noiden käyttöehtoja.
Plussapisteet näkyy korttia höylätessä ja ne voi käyttää samantien ja S-bonukset tulee automaattisesti tilille. Miten ne voi vanhentua? Smarttumeista ja Finnaireista en tiedä mutta perus Plussa tai S-bonus kyllä toimii noin. Lidl taitaa olla että pitää käyttää kahden viikon kuluessa ja käyn niin harvoin liiterissä että itselle ei kortti tuo sinne mitään lisäarvoa.

Plussapisteet näkyy korttia höylätessä ja ne voi käyttää samantien ja S-bonukset tulee automaattisesti tilille. Miten ne voi vanhentua? Smarttumeista ja Finnaireista en tiedä mutta perus Plussa tai S-bonus kyllä toimii noin. Lidl taitaa olla että pitää käyttää kahden viikon kuluessa ja käyn niin harvoin liiterissä että itselle ei kortti tuo sinne mitään lisäarvoa.
Se onkin juu. Siinä kun näyttöön pärähtää se "Sinulla on joitakin senttejä plussarahaa, haluatko käyttää sen nyt", niin mieluiten käyttäisin koko rahan siihen, ettei tarvitse koskaan vastata tuohon kysymykseen.

Statistiikka

Viestiketjuista
267 949
Jäsenet
76 134
Uusin jäsen
maxykskaks

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom