Joo mäkin elin 17-vuotiaana 50e/kk. Koita huviksesi itse ensi viikko syödä 12e päivässä ja tuu uudelleen selittään, kuinka helvetillistä luksusta Suvi elää tällä hetkellä.Pari vuotta sitten meni ~200e/kk, nyt toki hieman noussut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Joo mäkin elin 17-vuotiaana 50e/kk. Koita huviksesi itse ensi viikko syödä 12e päivässä ja tuu uudelleen selittään, kuinka helvetillistä luksusta Suvi elää tällä hetkellä.Pari vuotta sitten meni ~200e/kk, nyt toki hieman noussut.
Mulla menee vähemmän ruokaan päivässä.Joo mäkin elin 17-vuotiaana 50e/kk. Koita huviksesi itse ensi viikko syödä 12e päivässä ja tuu uudelleen selittään, kuinka helvetillistä luksusta Suvi elää tällä hetkellä.
Ei tuo nyt erityisen iso ole jos sisältää kaikki päivittäistavarat. Luin tuon niin ilmeisesti kulutusluotot ovat ongelmana, muutoin 500 euroa (toimeentulotuen normi) pitäisi riittää kun terveydenhoito, sähkö ja vuokra maksetaan.Köyhä Suvi, 27, lataa suorat sanat hyvätuloisista, jotka metsästävät ”punalappuja” ruokakaupoissa
Valitellaan köyhyyttä mutta ruokakauppaan käytetään 370e/kk.
Ai hiukan noussut? Ihan pikkusen vaan. Pelkästään TÄNÄ vuonna ruuan hinta on noussut sen 16%.Pari vuotta sitten meni ~200e/kk, nyt toki hieman noussut.
Noniin, sitten vaan kuukauden ruokakuitit kehiin ja todista väitteesi. Sanotaanko vaikka seuraavalta kahdelta kuukaudelta.Mulla menee vähemmän ruokaan päivässä.
Noniin, sitten vaan kuukauden ruokakuitit kehiin ja todista väitteesi. Sanotaanko vaikka seuraavalta kahdelta kuukaudelta.
200e nousee vasta 230 euroon tuolla inflaatiollla.Ai hiukan noussut? Ihan pikkusen vaan. Pelkästään TÄNÄ vuonna ruuan hinta on noussut sen 16%.
Uskomatonta paskanjauhantaa. Kokeile elää vaikka seuraavat 2kk 12e päiväbudjetilla ja mieluusti vielä laitat tänne kuitit ostoksista.
Hyvä. Skannaile kuitit sitten tänne. Äläkä unohda sitten laittaa mitään muita ravintoon liittyviä kuluja.Voin laittaa ylös ja kertoa paljon meni.
Ei sellaista voi ollakkaan. Yksilöllisiä asioita.Mikäköhän muute olisi kohtuullinen ruokabudjetti yksinasuvalle työttömälle? Kerta tuota 370e voi tulla iha jeesustelemaan niin mikä se hyvän maun raja sit on 300, 200? Vielä vähemmän?
Minusta toimeentulotuen raja on hyvä. Itse voi päättää laittaako ruokaan vai muuhun. Elämä pitää olla muutakin kuin harmaata selviämistä.Mikäköhän muute olisi kohtuullinen ruokabudjetti yksinasuvalle työttömälle? Kerta tuota 370e voi tulla iha jeesustelemaan niin mikä se hyvän maun raja sit on 300, 200? Vielä vähemmän?
Mikäköhän muute olisi kohtuullinen ruokabudjetti yksinasuvalle työttömälle? Kerta tuota 370e voi tulla iha jeesustelemaan niin mikä se hyvän maun raja sit on 300, 200? Vielä vähemmän?
Köyhä Suvi, 27, lataa suorat sanat hyvätuloisista, jotka metsästävät ”punalappuja” ruokakaupoissa
Köyhä Suvi, 27, lataa suorat sanat hyvätuloisista, jotka metsästävät ”punalappuja” ruokakaupoissa
Hyvä. Skannaile kuitit sitten tänne. Äläkä unohda sitten laittaa mitään muita ravintoon liittyviä kuluja.
Laita esimerkki mitä syöt päivän aikana Suomessa 6,6€ jotain missä on tuoretta lihaa ja kasviksia... Kolme kertaa pitäisi vielä päivän aikana syödä. Pelkästää puuropaketti, ruisleipä ja halvin jauhelipaketti taitaa olla jo nykyää yli 6,6€Jaa'a. Itse olen hyvätuloinen henkilö, ja oma ruokabudjettini keikkuu 200-250 euron tietämillä ihan luonnostaan, enkä minä mitään makaronihöttöä vedä. Valmistan omat ruokani, syön "tuoretta" lihaa ja syön runsaasti kasviksia. Ongelma suomalaisten kulutustottumuksissa on se, että esimerkiksi sitä ruokalaskun koostumusta ei yhtään katsota. Sitä pystyy yksinkertaisilla valinnoilla säätelemään hyvinkin paljon. Itsellä lasku on aika köykäinen siitä syystä, että en koosta annoksiani puolivalmisteista ja hömppäherkuista. Suurin osa ruokalaskusta koostuu monilla ravintoköyhästä mössöstä ja herkuista. Ne ovat jumalattoman kalliita ja lihottavia.
Oleellinen kysymys on se, että pitäisikö yhteiskunnan kustantaa ihmiselle karkkien, pullan ja erikoisjuustojen mussutusta kovinkin paljon?
Jos päiväbudjetti on esimerkiksi 12 euroa yhdeltä henkilöltä, siinä on jo mukana kaikkea muutakin kuin perusruokaa, ja aikamoisella luksuksella mennään. Toisin sanoen henkilö ei oikeasti valikoi ja suunnittele ostoksiaan yhtään, vaan menee siltä pohjalta, että mitä vain ostetaan hinnasta riippumatta, jos just nyt haluaa jotain.
Sitä tulee ostettua mikä on tarjouksessa, ja lihaa ja leipää alekorista, eineksiä hyvin satunnaisesti. Saa syötyä kohtuuhinnalla hyvää ja terveellistä ruokaa.Jaa'a. Itse olen hyvätuloinen henkilö, ja oma ruokabudjettini keikkuu 200-250 euron tietämillä ihan luonnostaan, enkä minä mitään makaronihöttöä vedä. Valmistan omat ruokani, syön "tuoretta" lihaa ja syön runsaasti kasviksia. Ongelma suomalaisten kulutustottumuksissa on se, että esimerkiksi sitä ruokalaskun koostumusta ei yhtään katsota. Sitä pystyy yksinkertaisilla valinnoilla säätelemään hyvinkin paljon. Itsellä lasku on aika köykäinen siitä syystä, että en koosta annoksiani puolivalmisteista ja hömppäherkuista. Suurin osa ruokalaskusta koostuu monilla ravintoköyhästä mössöstä ja herkuista. Ne ovat jumalattoman kalliita ja lihottavia.
Oleellinen kysymys on se, että pitäisikö yhteiskunnan kustantaa ihmiselle karkkien, pullan ja erikoisjuustojen mussutusta kovinkin paljon?
Jos päiväbudjetti on esimerkiksi 12 euroa yhdeltä henkilöltä, siinä on jo mukana kaikkea muutakin kuin perusruokaa, ja aikamoisella luksuksella mennään. Toisin sanoen henkilö ei oikeasti valikoi ja suunnittele ostoksiaan yhtään, vaan menee siltä pohjalta, että mitä vain ostetaan hinnasta riippumatta, jos just nyt haluaa jotain.
Pelkästää puuropaketti, ruisleipä ja halvin jauhelipaketti taitaa olla jo nykyää yli 6,6€
No esimerkiksi jos syö työpaikkalounasta tai käy vieraissa syömässä jne.Ihan hyvä idea, mutta mitä ovat "ravintoon liittyvät muut kulut"?
Laita sinä esimerkki sitten miten 7€ syöt kolme kertaa päivässä ravintosuositusten mukaisesti...Syötkö päivässä pussin ruisleipää ja paketin puuroa? Siitä jauhelihastakin yksinelävä syö helposti pari-kolme päivää.
Laita esimerkki mitä syöt päivän aikana Suomessa 6,6€ jotain missä on tuoretta lihaa ja kasviksia... Kolme kertaa pitäisi vielä päivän aikana syödä. Pelkästää puuropaketti, ruisleipä ja halvin jauhelipaketti taitaa olla jo nykyää yli 6,6€
Paskanpuhuminen on onneksi halpaa vielä.
Tosi hieno esimerkki ruokakori sulla. Ei jätä mitään epäilyksen varaan, että syöt keskimäärin 6-7€ päivässä.Pitää sitten hetki keräillä kuitteja. Toki syön VHH-mallin ruokavaliota, jolloin puurot jne. höttö loistaa hetkittäistä ruisleipää lukuunottamatta poissaolollaan. Tuo itse asiassa tekee ruokalaskustani kalliimman kuin mitä se muuten olisi, ei halvempaa. Lisäksi päivän aikana ei tarvitse syödä kolmea kertaa, vaan oleellista on saatu kalorimäärä ja toki niiden kalorien laatu.
No esimerkiksi jos syö työpaikkalounasta tai käy vieraissa syömässä jne.
Kympillä tekee neljä annosta jotain kanakastiketta kasviksien kanssa. Tuosta tulee vitonen päivässä, aamu ja iltapalat 2e, välipalahedelmä 50c. 7.5e/pvä.Laita esimerkki mitä syöt päivän aikana Suomessa 6,6€ jotain missä on tuoretta lihaa ja kasviksia... Kolme kertaa pitäisi vielä päivän aikana syödä. Pelkästää puuropaketti, ruisleipä ja halvin jauhelipaketti taitaa olla jo nykyää yli 6,6€
Laita sinä esimerkki sitten miten 7€ syöt kolme kertaa päivässä ravintosuositusten mukaisesti...
Tosi hieno esimerkki ruokakori sulla. Ei jätä mitään epäilyksen varaan, että syöt keskimäärin 6-7€ päivässä.
Niinno pointti olikin se, että monet paukuttelee henkseleitään että ruokaan ei mene kuin satanen kuussa mutta siihen ei ole laskettu työpaikkaruoilua eikä sitä että käy viikonloppuisin vanhemmillaan syömässä.Nuohan ovat täysin itse valittavissa olevia asioita. Työpaikalle voi viedä omat eväät, ja ravintolakäynnit ovat myös valinnainen kuluerä, jotka eivät ole olennaisia, ellei niitä syö niin paljoa ja koko ajan, jotta ns. tavallinen ruokakauppalasku ei vastaa tarvittua kalorimäärää. Oletettavaa on, että jutun Suvin ruokakuluihin ei ole tuollaisia mukana. Kotitoimistolla työskentelevänä en juuri itsekään noita käytä, joten tuollaisilla yksittäisillä tapauksella ei ole juuri vaikutusta kalorisaantiini.
Moni myös syö pakastinta tyhjäksi kuten tuo @Robbs in antama esimerkki. Jos hirvenlihaa on pakkasessa niin niille laskee joko kaupan arvon taikka harrastuksen arvon (joka voi olla kalliimpi). Lisäksi tosiasia tuntuu olevan kuitenkin että yksinäisellä menee rahaa enemmän ruokaan kuin perheellisellä kun lasketaan henkeä kohden.Niinno pointti olikin se, että monet paukuttelee henkseleitään että ruokaan ei mene kuin satanen kuussa mutta siihen ei ole laskettu työpaikkaruoilua eikä sitä että käy viikonloppuisin vanhemmillaan syömässä.
Kerta viikkoon vitosen lounas ei paljoa budjettia nosta.Niinno pointti olikin se, että monet paukuttelee henkseleitään että ruokaan ei mene kuin satanen kuussa mutta siihen ei ole laskettu työpaikkaruoilua eikä sitä että käy viikonloppuisin vanhemmillaan syömässä.
Naurahdin tuolle "Ne muusit olivat niin pahoja, ettei niitä pystynyt syömään. Sieltä sai myös jotain jauhoja, mutta varmaan tässä jaksaa ruveta leipomaan. Oikeasti hei camoon."Köyhä Suvi, 27, lataa suorat sanat hyvätuloisista, jotka metsästävät ”punalappuja” ruokakaupoissa
Miksi pitäisi syödä 3 kertaa päivässä jos on työttömänä tai kevyissä etätöissä kotona ja miksi joka päivä pitäisi olla tuoretta lihaa tarjolla?Laita esimerkki mitä syöt päivän aikana Suomessa 6,6€ jotain missä on tuoretta lihaa ja kasviksia... Kolme kertaa pitäisi vielä päivän aikana syödä. Pelkästää puuropaketti, ruisleipä ja halvin jauhelipaketti taitaa olla jo nykyää yli 6,6€
Naurahdin tuolle "Ne muusit olivat niin pahoja, ettei niitä pystynyt syömään. Sieltä sai myös jotain jauhoja, mutta varmaan tässä jaksaa ruveta leipomaan. Oikeasti hei camoon."
Jos asenne on tuo, että olet työtön ja valitat siitä ettei ole aikaa leipoa tarjotuista jauhoista, niin silloin hätä ei ole oikeasti vielä kovin lähellä.
Samoin tuossa jutussa kirsikkatomaattipurkki oletettavasti 200-250g menee jo 10e/kg tomaatteihin, mitkä on kuitenkin melkein pelkkää vettä. Toisena valitettiin perunasalaatin hyllyyn jäämisestä, mikä on sekin täysin turhake ja kallis eines. Hieman paistaa läpi se, että vertaillaan tuotteiden euromääräistä hintaa, mutta ei kuitenkaan kyetä tekemään älykkäitä johtopäätöksiä siitä, mihin sitä omaa aikaa ja rahaa voisi käyttää.
Mikä kerta viikkoon? Jos käy joka arkipäivä sanotaanko 8e työpaikkalounaalla niin se on 40e viikossa eli 160e kuussa. Jos mä meillä olis työpaikkaruokailu ja sais syödä niin paljon kun jaksais niin ei mullakaan varmaan menis sen jälkeen ku 40e kuussa ruokaan.Kerta viikkoon vitosen lounas ei paljoa budjettia nosta.
Mikä kerta viikkoon? Jos käy joka arkipäivä sanotaanko 8e työpaikkalounaalla niin se on 40e viikossa eli 160e kuussa. Jos mä meillä olis työpaikkaruokailu ja sais syödä niin paljon kun jaksais niin ei mullakaan varmaan menis sen jälkeen ku 40e kuussa ruokaan.
Mikä kerta viikkoon? Jos käy joka arkipäivä sanotaanko 8e työpaikkalounaalla niin se on 40e viikossa eli 160e kuussa. Jos mä meillä olis työpaikkaruokailu ja sais syödä niin paljon kun jaksais niin ei mullakaan varmaan menis sen jälkeen ku 40e kuussa ruokaan.
Tosi hieno esimerkki ruokakori sulla. Ei jätä mitään epäilyksen varaan, että syöt keskimäärin 6-7€ päivässä.
Eli selviäisit 200e/kk budjetilla jos saisit arkisin syötyä kerran vatsasi täyteen 8 eurolla? Mitäpä jos syöt 400g jauhelihaa ja kilon riisiä, täyttyisikö sillä jo? Rahaa jäisi vielä varmaan se 2e käyttämättä. En siis vain ymmärrä tuota vertausta, sillä työpaikkalounas on kallis vaikka siellä söisikin vatsan täyteen. Nimim. kokemusta on. Sen etu on helppous ja nopeus työpäivän lomassa, ei hinta.
Minä en väitänyt syöväni tuoretta lihaa ja kasviksia 200e kuussa, toisinkin eräät tässä ketjussa.Miksi pitäisi syödä 3 kertaa päivässä jos on työttömänä tai kevyissä etätöissä kotona ja miksi joka päivä pitäisi olla tuoretta lihaa tarjolla?
Minä en väitänyt syöväni tuoretta lihaa ja kasviksia 200e kuussa, toisinkin eräät tässä ketjussa.
Eli työtön saa syödä yhden kanakeitto annoksen päivässä? Vai mitä haet takaa?
Mul on oma kokki, en tiedä paljonko sen materiaalikustannukset on kuukaudessa voin kysyä ennen illallista.Nyt on sun vuoro laittaa esimerkki omista syömingeistä, jossa jotenkin järkevästi selviää, miksi tuo summa on per henkilö aivan liian vähän.
Mul on oma kokki, en tiedä paljonko sen materiaalikustannukset on kuukaudessa voin kysyä ennen illallista.
Nooooo, jos tarkkoja ollaan, niin kyllä tuollainen kerta päivässä ruokailukin on mahdollista. OMD-paastoajat tekevät niin koko ajan, jolloin päivän kalorit tulevat kerralla. Mutta toki tuo tulisi siltikin kalliimmaksi kuin jos sen itse kokkaisi.
Jos käyn kerran viikossa lounaalla se nostaa kuukauden ruokabudjettia parilla kympillä. Enkä edes käy joka viikko.Mikä kerta viikkoon? Jos käy joka arkipäivä sanotaanko 8e työpaikkalounaalla niin se on 40e viikossa eli 160e kuussa. Jos mä meillä olis työpaikkaruokailu ja sais syödä niin paljon kun jaksais niin ei mullakaan varmaan menis sen jälkeen ku 40e kuussa ruokaan.
Tiedän, että mun lounaat maksaa pelkästään tuon 370e kuukaudessa. En tiedä oletko sitten niin nälkäinen että pitää masentunutta Saraa tulla tänne sättimään, kerta hän kehtasi ostaa valmis perunasalaatin Lidlistä.Loistavaa. Täällä siis pätee keskusteluissa mukana tyyppi, joka itse ei edes tiedä, mitä ruoka oikeasti maksaa ja miten sitä tehdään. Tältä pohjalta on tietysti tosi hyvä päteä muille ja väittää heitä valehtelijoiksi.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.