Mulla onongelman, että lautaselle menevä RG59 kaapeli on 6,15mm paksu muovin kanssa ja SatShopissa on 5,2 ja 6,5 F-arvoilla oleviaF-liittimiä on eri kokoisia eri paksuisille koaksiaalikaapeleille, liittimen mitta tarkoittaa kaapelin ulkohalkaisijaa eristeen päältä. Ei ole minulla sattunut noitten kokojen kanssa ongelmia. Joskus kävin Partcosta ostamassa kierrettäviä liittimiä niin kokeiltiin siellä kaapeliin sopiva, nykyisin käytän puristettavia. Noita kierrettäviä liittimiä kun laittaa paikoilleen tai irrottaa niin tahtoo liitin myös pyöriä kaapelissa ja voi irrota.
=> antamallasi määrityksellä kumpikaan ei kävisi. Mulla on Motonetin F-5,5 arvolla oleva ja se on todella hyvä tohon
RG 59:n, koska se kiertyy/ leikkautuu myös kaapelin muovikuoren päälle => kaapelia voi vetää ilman, että tarvitsee pelätä liitoksen irtoamista. No kokeileva tietää
Katsoin jostain, että Goldenilla vahvistus 55-65 ja IBU:lla vähintään 60, tolle nykyiselle Sharp:lle ilmoitetaan 58dBSatelliittisignaali voi olla lineaarisesti polarisoitu (Horizontal/Vertical) tai kiertopolarisoitu (right/left). Ku-alueella kiertopolarisaatiota ei ole käytössä kuin venäläisillä 36E ja 56E, sitä varten löytyy oma lnb esim. satshopista. 36E:stä saan näkyviin yhden kiertopolarisaatio FTA kanavan lineaarisella lnb:llä, 56E:sta enemmän kun sen lähetysteho suurempi.
Satelliitista tulee digitaalisesti moduloitua ja koodattua signaalia. Samalla lautasella, moottorilla, kytkimellä ja kaapelilla voi vastaanottaa ja siirtää sd, hd, uhd, 3d koodattua signaalia vastaanottimelle, jonka ominaisuuksista sitten riippuu mitä noista se osaa dekoodata. Eli 4K vastaanottimella saa kuvaa sd, hd ja uhd materiaalista. Sd matskun video on mpeg2 koodattua, hd mpeg4(avc) ja 4K hevc (yleensä, on esim. sd kanavia hevc-koodattuna kaistan säästämiseksi).
LNB valmistajat antaa kohina-arvon jostakin mielestään hyvästä kohdasta. Se ei ole vakio taajuusvälillä 10700 - 12750 MHz. Jos lnb ei ole reilusti yli 10 vuotta vanha niin kohina on ok (mulla yli 10v. vanha IBU single käytössä). LNB:ssä on vahvistin, IBUlla suurempi vahvistus kuin Goldenilla. IBUn eri versiot paremmuusjärjestyksessä on single, quad ja twin. Minä olen päässyt parhaisiin tuloksiin IBUlla. Viime vuonna ostin telkkarin jossa sat-viritin (ei moottori tukea) niin laitoin lautaseeni kolme lnb:tä. Parvekelasien läpi ei tullut sivusyötöistä kaikki haluamani kanavat, niin vaihdoin muun merkkisten tilalle IBUt niin haluamani näkyi.
Mitä ne sitten oikeasti ovat on?
Mitäs eroja noilla IBU:n single quad ja twin tyypeillä on päiden määrän lisäksi? Onko ero isokin?
Kiitoksia sinullekin vastauksestasi. Tossa mun TV:ssä on hyvä kuvanparannuspiiri, mutta tosiaan ei se edes mitään dB arvoja näytä.Vastaanotin tarvitsee toimiakseen tietyllä voimakkuusalueella olevan signaalin (strength, agc) ja modulaatiosta riippuvan signaalin laadun (quality, snr, cnr, mer). Mitä monimutkaisempi modulaatio ja mitä vähemmän virheenkorjausta (FEC), sitä suurempi laadun tulee olla, jotta saadaan kuva. Jos meillä olisi tilanne, jossa signaalin laatu olisi riittävä sen demodulointiin, niin signaalin voimakkuus ei saa olla liian pieni tai liian suuri (yliohjautuu). Harvalla on niin pitkä kaapeliveto, että erillistä vahvistinta tarvittaisiin kompensoimaan siirtohäviötä. Käytännössä aina ongelmana on signaalin laatu. Jos lautanen ja lnb on säädetty optimaalisesti, laatua voi hieman parantaa herkemmällä lnb:llä ja/tai vastaanottimella, ei niillä ihmeitä saa aikaan. Parhaiten auttaa lautasen koon reilu kasvattaminen tai harava-antennin tapauksessa lisää elementtejä. Esimerkkinä 19,2E FlySat Astra 1KR/1L/1M/1N @ 19.2° East.
10714H dvb-s qpsk 5/6 vaatii virheettömään kuvaan 6,5 dB cnr
10744H dvb-s2 8psk 2/3 vaatii virheettömään kuvaan 6,6 dB cnr
10995H dvb-s2 8psk 5/6 vaatii virheettömään kuvaan 9,4 dB cnr
Satbroadcasts.com - no. 1 source for professional work
www.satbroadcasts.comJos FEC on 2/3 niin hyötydataa on 2/3 ja dataa virheenkorjausta varten 1/3.Satbroadcasts.com - no. 1 source for professional work
www.satbroadcasts.com
Siihen mikä kanava on vastaanotettavissa vaikuttaa satelliitin lähetysteho eli kentän voimakkuus vastaanottopaikassa ja lautasen koko. Satelliiteissa on erilaisia keiloja suunnattuna eri paikkoihin, laajoja tai erittäin suppeita (esim. 28,2E UK-spot). Uudemmissa satelliiteissa keilat tarkkarajaisempia kuin vanhoissa ja "vuotavat" vähemmän, esim. vanhasta 26E. Vastaanottimet näyttää useimmiten sinkun voimakkuuden ja laadun prosentteina eikä ne ole vertailukelpoisia eri laitteiden välillä. Jossain telkkareissa ja enigma2 digibokseissa on sinkun laatu dB, mutta voimakkuus %, tietokonekorteilla saa molemmat dB.
Ainoastaan laadun ja voimakkuuden prosentteina, sikäli mielen kiintoinen, että ABCAction näkyy
vaikka bittivirhetaso välillä 2000 ja signaalin voimakkuus 26-29 ja signaalin laatu 0.
Kun satoi ei kuvaa.
Astra 19.2 :sta en muista, että kuva olisi kadonnut. Puiden takia paikkaaon vuosien saatossa kyllä
montakin kertaa muutettu.