- Liittynyt
- 27.12.2016
- Viestejä
- 2 608
Noh, nyt peli generoi kartan annetun kuvatiedoston perusteella. Kartat 128x128 - 4096x4096 tileä. Proseduraaliset metsät kohinasta. Pelialue piirretään 32x32 tilemap-chunkkeina omassa langassa (tästä ei paljoa apua). Kameraa voi pannata, zoomata, kääntää 45 asteen portaassa tai portaattomasti. Minimapilla voi liikkua kartan eri osiin, ja siinä on boksi, joka näyttää kameran näyttämän alueen. Lisäksi minimapin tekstuuri asetetaan koko kartan taustakuvaksi, joten myös renderöimättömillä alueilla on jotain grafiikkaa.
Jos 4096x4096 tilemapin piirtää 16x16px tilesetillä kokonaan, niin siitä tulee niin iso, että peli lataa monta minuuttia, vie 12 gigaa muistia, ja jos se n näyttää kerralla kokonaan, fps on 2. Godotin Tilemapeissa ei taida olla mitään mipmap-tukea, vaan niistä pitäis generoida uudet tilemapit pienemmällä resoluutiolla, tai jotkut tekstuurit tms.
Menee aika vaikeaksi, kun en oikein näistä grafiikkahommista ymmärrä. OpenTTD esim. näyttää aika pienen osan pelikartasta kerrallaan suurimmallakin zoomilla, joten siitäkään ei voi ottaa mallia.
Seuraavaksi pitäisi pohtia, miten 2D-listan saa jaettua suunnilleen suorakulmaisiin polygoneihin. Suomessa tonttijako on usein tehty kohtisuoraan vesistöön nähden. Ehkä alkuun riittää toteutus, että tontit saa yleensä jaettua, ja sitä jakoalgoritmiä voi hifistellä myöhemmin. Sen lisäksi pitäisi sitten tontin kulmat tallentaa, ja piirrellä jotain polylinejä sen perusteella. Polylinet vain menevät päällekäin, joten en tiedä pitäisikö laskea vain tarvittava määrä viivoja pisteiden välille.
Mitenkähän tuollaiset yleensä tehdään? Ei ole oikein mitään hajua, miten lähteä edes liikkeelle. Kohinasta on helppo lukea arvoja, mutta pirullako lennosta jaat maat tontteihin...
Normaalinäkymä:
Kamera käännettynä kulmaan:
Aika paljon ulos zoomattu näkymä 4096x4096 kartalla.
Jos 4096x4096 tilemapin piirtää 16x16px tilesetillä kokonaan, niin siitä tulee niin iso, että peli lataa monta minuuttia, vie 12 gigaa muistia, ja jos se n näyttää kerralla kokonaan, fps on 2. Godotin Tilemapeissa ei taida olla mitään mipmap-tukea, vaan niistä pitäis generoida uudet tilemapit pienemmällä resoluutiolla, tai jotkut tekstuurit tms.
Menee aika vaikeaksi, kun en oikein näistä grafiikkahommista ymmärrä. OpenTTD esim. näyttää aika pienen osan pelikartasta kerrallaan suurimmallakin zoomilla, joten siitäkään ei voi ottaa mallia.
Seuraavaksi pitäisi pohtia, miten 2D-listan saa jaettua suunnilleen suorakulmaisiin polygoneihin. Suomessa tonttijako on usein tehty kohtisuoraan vesistöön nähden. Ehkä alkuun riittää toteutus, että tontit saa yleensä jaettua, ja sitä jakoalgoritmiä voi hifistellä myöhemmin. Sen lisäksi pitäisi sitten tontin kulmat tallentaa, ja piirrellä jotain polylinejä sen perusteella. Polylinet vain menevät päällekäin, joten en tiedä pitäisikö laskea vain tarvittava määrä viivoja pisteiden välille.
Mitenkähän tuollaiset yleensä tehdään? Ei ole oikein mitään hajua, miten lähteä edes liikkeelle. Kohinasta on helppo lukea arvoja, mutta pirullako lennosta jaat maat tontteihin...
Normaalinäkymä:
Kamera käännettynä kulmaan:
Aika paljon ulos zoomattu näkymä 4096x4096 kartalla.