Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Aika moni tuntuu sitä nelivetoa vannovan. Jännästi kuitenkaan kovin moni ei sitä tarvetta oikein osaa perustella. Mulla on ollut nelivetoja mm. subarua ja V70 Volvoa. En kaipaa, tarve pientä ja haittapuolet ylittää hyvät puolet. Nelivedon ottaisin nykyään lähinnä oikeaan miesten maasturiin. Muissa en juuri kaipaa. Sähköautoissa kaikkein vähiten kun leveä kitkarengas toimii äärettömän hyvin painava vajaavetoisen sähköauton kanssa.

Asun metsän keskellä mäen päällä ja ajot tapahtuvat e-suomessa ja pirkanmaalla. Viime talvenakin lunta tuli niin perkeleesti, mutta en muista että missään kohtaa olisin erikseen nelivetoa tarvinnut.
 
Nykytalvet on semmoisia, että kaupungissakin saattaa olla yön jälken lunta 20 cm ennen kuin aurat ovat ehtineet joka paikkaan. Lisäksi kun välillä sataa räntää/vettä ja sitten pakastaa niin vajaavetoisella ei aina meinaa päästä risteyksistä liikkeelle.

Ja nelikoissakin on sama kuin vaikka automaatissa tai ilmastoinnissa. Ilmankin pärjää, mutta vajaavetoiseen ei ole paluuta.

Hyvin onnistui paluu ilman ongelmia :)
 
90-luvun loppupuolellahan nuo olivat käytännössä muiistaakseni jo pakolliset. Mutta suomi on silti puolillaan noita +25v autoja arkiajossa.
"ABS-jarrut tulivat pakolliseksi Suomessa uusissa autoissa vasta vuonna 2005. Käytännössä on enää vaikea löytää vuoden 1995 jälkeen tehtyjä autoja, joissa lukkiutumattomia jarruja ei olisi. Pienissä, halvoissa kaupunkiautoissa ABS-jarrut yleistyivät viimeisenä."
Useimmiten kyllä harrastekäytössä kesällä autot mistä ei löydy abs jarruja, ei arkiajossa, eikä Suomi puolillaan.
 
Väittäisin että rouvan Vompatissa ei ollut abs jarruja vaikka se oli 99 vuosimallinen. Tästäkin on kyllä jo varmaan kymmenisen vuotta aikaa, että saatan muistaa väärinkin.

Se oli kyllä kaikin puolin hauska talviauto.
 
Aika vanhan auton joutuu hommaamaan jos meinaa ilman ABS:ää ajella.
Ymmärsitköhän nyt pointin?
Aika moni tuntuu sitä nelivetoa vannovan. Jännästi kuitenkaan kovin moni ei sitä tarvetta oikein osaa perustella. Mulla on ollut nelivetoja mm. subarua ja V70 Volvoa. En kaipaa, tarve pientä ja haittapuolet ylittää hyvät puolet. Nelivedon ottaisin nykyään lähinnä oikeaan miesten maasturiin. Muissa en juuri kaipaa. Sähköautoissa kaikkein vähiten kun leveä kitkarengas toimii äärettömän hyvin painava vajaavetoisen sähköauton kanssa.

Asun metsän keskellä mäen päällä ja ajot tapahtuvat e-suomessa ja pirkanmaalla. Viime talvenakin lunta tuli niin perkeleesti, mutta en muista että missään kohtaa olisin erikseen nelivetoa tarvinnut.
Mitäs ne nelikon huonot puolet ovat pl. kalliimpi hankinta ja ylläpito?
 
Vajaavetoisella sutiminen liukkailla pilaa ajofiiliksen. :)
No jaa. Varmaan jos sitä kaasujalkaa ei osaa hallita. Tosin silloinkin luistonesto auttaa.

En viitsi sen takia ostaa taas nelivetoa että pääsen muutaman kerran vuodessa liikennevaloista lähtiessä kyykyttämään jonkun civic mummon ja toteamaan ”oppiivatpahan perkele olemaan” 🤣
 
Mitäs ne nelikon huonot puolet ovat pl. kalliimpi hankinta ja ylläpito?
Teslassa on nelivedosta hyötyä ylläpitokustannuksien kannaltakin (Model S, Model X). Eli siis nelivedossa on vain pieni takamoottori, joka ei ole nestejäähdytetty. Tehoa taitaa olla hieman yli 400hv.

Sitten taas Performance tai takaveto mallisissa on iso takamoottori, joka on nestejäähdytetty. Harmillisesti tuossa moottorissa on vain tyyppivikana se, että jäähdytysnestettä alkaa vuotamaan moottorin sisälle jossain vaiheessa (vuosien päästä).


Noin muutenhan tehokas takaveto riittäisi kesällä oikein mainiosti, mutta onhan se neliveto kitkarenkailla oikein kiva talvella. Kitkat siis vain hiljaisuuden takia. Ja sähköautossa energian kulutuskaan ei paljoa kasva sen toisen moottorin takia. Bensa-autossa ehkä vähän suurempi vaikutus, kun bensakin on kalliimpaa?
 
No jaa. Varmaan jos sitä kaasujalkaa ei osaa hallita. Tosin silloinkin luistonesto auttaa.

En viitsi sen takia ostaa taas nelivetoa että pääsen muutaman kerran vuodessa liikennevaloista lähtiessä kyykyttämään jonkun civic mummon ja toteamaan ”oppiivatpahan perkele olemaan” 🤣
Höps höps nyt taas. Ei kyse ole mistään kiihdytyskisoista.

Onko joku joskus laskenut nelivedon korkeampia ylläpitokuluja...varmaan erotus hukkuu autoilun kulujen kohinaan. Neliveto on kalliimpi hankkia mutta säilyttää arvonsa paremmin.
Jos on varaa hankkia neliveto, niin miksi tyytyä muuhun?
 
Höps höps nyt taas. Ei kyse ole mistään kiihdytyskisoista.

Onko joku joskus laskenut nelivedon korkeampia ylläpitokuluja...varmaan erotus hukkuu autoilun kulujen kohinaan. Neliveto on kalliimpi hankkia mutta säilyttää arvonsa paremmin.
Jos on varaa hankkia neliveto, niin miksi tyytyä muuhun?
Vasta selitit ettei, "tosi rattimies pärjää myös ilman abseja, luistonestoa, vakkaria ym. tekniikkaa.", koita nyt päättää pärjääkö vai ei ja neliveto ei pidä sen paremmin arvoaan kun etu- tai takavetoinen auto, lisäksi Suomen oloissa nelivedosta on äärimmäisen harvoin mitään hyötyä, vain kalliimmat kulut hankinnan, polttoaineen, huollon ym. osalta.
Nelivedon ymmärtäisi jos asuisi maassa jossa oikeasti on suuria korkeuseroja, mutta kun ei ole.
 
Höps höps nyt taas. Ei kyse ole mistään kiihdytyskisoista.

Onko joku joskus laskenut nelivedon korkeampia ylläpitokuluja...varmaan erotus hukkuu autoilun kulujen kohinaan. Neliveto on kalliimpi hankkia mutta säilyttää arvonsa paremmin.
Jos on varaa hankkia neliveto, niin miksi tyytyä muuhun?
Osittainen syy on varmasti että kaikki eivät pidä nelivedon ajotuntumasta. Moni niistä on jopa etuvetoiseen verrattuna kovin puskevia, takavedosta puhumattakaan. Kaasulla autoa ei kauheasti voi ohjata menemättä laittomuuksien puolelle. Tasapainoinen takaveto on huomattavasti kivempi ja käteen istuvampi kuin neliveto.
 
Kysyisin viisaammilta ruoste/maaliasioista.

Auto kävi alkuvuodesta 2022 takuuseen vauriokorjauksessa, jossa vaihdettiin oik. takaovi ja maalattiin melko laajalti oven ja rengaskotelon alueelta.

Vuosi sitten 2024 talvena taisin ottaa pienen osuman kanttikiveen ja takaoven helmaan tuli pieni naarmu, johon ilmaantui ripeästi ruostetta. Kävin tämän alueen maalauttamassa keväällä 24.

Nyt pesin vahausta varten perusteellisesti ja huomasin että rengaskotelon reunaan oli tullut useampaan kohtaan ruostetta / alkavaa ruostetta. Pientä kiveniskemää ja irronnutta maalia on muuallakin autossa, ja esim. oikeassa eturengaskotelossa, mutta näihin ei ole alkanut ruostetta lainkaan kertymään.

Rupesi nyt mietityttämään, että onko tuossa vauriokorjauksen maalauksen yhteydessä unohtunut jokin työvaihe (ruostesuojaus tjsp), jonka vuoksi tuo alue ottaa nyt ruostetta näin herkästi pintaansa? Hieman sillä ajatuksella että onko tässä mahdollista reklamoida vauriokorjauksen tehneen lafkan tai vakuutusyhtiön suuntaan.

Laitoin liiteeksi kuvan rengaskotelon alueesta.

PXL_20250422_120058983.MP.jpg
 
Kysyisin viisaammilta ruoste/maaliasioista.

Auto kävi alkuvuodesta 2022 takuuseen vauriokorjauksessa, jossa vaihdettiin oik. takaovi ja maalattiin melko laajalti oven ja rengaskotelon alueelta.

Vuosi sitten 2024 talvena taisin ottaa pienen osuman kanttikiveen ja takaoven helmaan tuli pieni naarmu, johon ilmaantui ripeästi ruostetta. Kävin tämän alueen maalauttamassa keväällä 24.

Nyt pesin vahausta varten perusteellisesti ja huomasin että rengaskotelon reunaan oli tullut useampaan kohtaan ruostetta / alkavaa ruostetta. Pientä kiveniskemää ja irronnutta maalia on muuallakin autossa, ja esim. oikeassa eturengaskotelossa, mutta näihin ei ole alkanut ruostetta lainkaan kertymään.

Rupesi nyt mietityttämään, että onko tuossa vauriokorjauksen maalauksen yhteydessä unohtunut jokin työvaihe (ruostesuojaus tjsp), jonka vuoksi tuo alue ottaa nyt ruostetta näin herkästi pintaansa? Hieman sillä ajatuksella että onko tässä mahdollista reklamoida vauriokorjauksen tehneen lafkan tai vakuutusyhtiön suuntaan.

Laitoin liiteeksi kuvan rengaskotelon alueesta.

PXL_20250422_120058983.MP.jpg
Voihan sitä reklamoida, mutta erittäin harvoin maalifirmat näitä vuosien jälkeen enää korjailee. Onko minkä ikäinen auto ja paljon menty?
 
Kysyisin viisaammilta ruoste/maaliasioista.

Auto kävi alkuvuodesta 2022 takuuseen vauriokorjauksessa, jossa vaihdettiin oik. takaovi ja maalattiin melko laajalti oven ja rengaskotelon alueelta.

Vuosi sitten 2024 talvena taisin ottaa pienen osuman kanttikiveen ja takaoven helmaan tuli pieni naarmu, johon ilmaantui ripeästi ruostetta. Kävin tämän alueen maalauttamassa keväällä 24.

Nyt pesin vahausta varten perusteellisesti ja huomasin että rengaskotelon reunaan oli tullut useampaan kohtaan ruostetta / alkavaa ruostetta. Pientä kiveniskemää ja irronnutta maalia on muuallakin autossa, ja esim. oikeassa eturengaskotelossa, mutta näihin ei ole alkanut ruostetta lainkaan kertymään.

Rupesi nyt mietityttämään, että onko tuossa vauriokorjauksen maalauksen yhteydessä unohtunut jokin työvaihe (ruostesuojaus tjsp), jonka vuoksi tuo alue ottaa nyt ruostetta näin herkästi pintaansa? Hieman sillä ajatuksella että onko tässä mahdollista reklamoida vauriokorjauksen tehneen lafkan tai vakuutusyhtiön suuntaan.

Laitoin liiteeksi kuvan rengaskotelon alueesta.

PXL_20250422_120058983.MP.jpg

Saa olla aika kujalla autoista ettei noita ole aikaisemmin nähnyt, toki tähän liittyy varmaan myös se, että autot ei kiinnosta ja niitä pestään muutaman kerran vuodessa.

Tuollaiset ruostevauriot ei nimittäin ihan muutamassa kuukaudessa tule, ovat varmaan jo vuoden tai kaksi ollut jo havaittavissa ja silloin kun heti asiaan olisi puututtu niin olisi helposti mennyt takuuseen.

Nyt kun viet sinne korjaamolle, niin pidä huoli että toi kaari korjataan myös sisäpuolelta, siellä se oikea ruosteen lähde on!

Onko kyseessä taas surullisen kuuluisa VAG?
 
Ensinnäkin noin uudessa autossa ei pitäisi vielä olla mitään ruostumisongelmaa ja korjaus on tehty täysin väärin, jos noin vuodessa tulee uudestaan läpi.
Alunperin siis maalattu -22 vauriokorjauksen yhteydessä takaosaa laajalti ja -24 toisessa lafkassa kun oven helmaan ilmaantui ruostetta. Oven alue pysynyt nyt moitteettomana.
Saa olla aika kujalla autoista ettei noita ole aikaisemmin nähnyt, toki tähän liittyy varmaan myös se, että autot ei kiinnosta ja niitä pestään muutaman kerran vuodessa.

Tuollaiset ruostevauriot ei nimittäin ihan muutamassa kuukaudessa tule, ovat varmaan jo vuoden tai kaksi ollut jo havaittavissa ja silloin kun heti asiaan olisi puututtu niin olisi helposti mennyt takuuseen.

Nyt kun viet sinne korjaamolle, niin pidä huoli että toi kaari korjataan myös sisäpuolelta, siellä se oikea ruosteen lähde on!

Onko kyseessä taas surullisen kuuluisa VAG?
Tesla Model 3. Kyllä tä auto keväisin/kesäisin käsin kinnastellaan ja viimeksi syksyllä vahattu jolloin teen perusteellisemman pesun. Talvisin pesut 1-2 kk välein painepesurilla. Koen että olen keskivertoa enemmän pessyt ja vahaillut autoa.

Uskalla väittää että viime syksynä ei rengaskotelon alueella ollut minkäänlaista muutosta. Tulee pinnat kuitenkin aika tarkkaan raudan- ja pienpoiston yhteydessä syynättyä. Yhtä nopeasti se ruoste tuntui tuohon oven helmaan ilmaantuneen.

Ja tosiaan muidenkin rengaskoteloiden alueella pieniä alueita joista maalipinta heikoilla ja näissä ei mitään ruostumisen merkkejä.

Automaalauksen työvaiheista en tiedä mitään, mutta vähän fiilis kun muualla ei kuki että jotain on vähän hätäisesti vedetty.
 
Alunperin siis maalattu -22 vauriokorjauksen yhteydessä takaosaa laajalti ja -24 toisessa lafkassa kun oven helmaan ilmaantui ruostetta. Oven alue pysynyt nyt moitteettomana.

Tesla Model 3. Kyllä tä auto keväisin/kesäisin käsin kinnastellaan ja viimeksi syksyllä vahattu jolloin teen perusteellisemman pesun. Talvisin pesut 1-2 kk välein painepesurilla. Koen että olen keskivertoa enemmän pessyt ja vahaillut autoa.

Uskalla väittää että viime syksynä ei rengaskotelon alueella ollut minkäänlaista muutosta. Tulee pinnat kuitenkin aika tarkkaan raudan- ja pienpoiston yhteydessä syynättyä. Yhtä nopeasti se ruoste tuntui tuohon oven helmaan ilmaantuneen.

Ja tosiaan muidenkin rengaskoteloiden alueella pieniä alueita joista maalipinta heikoilla ja näissä ei mitään ruostumisen merkkejä.

Automaalauksen työvaiheista en tiedä mitään, mutta vähän fiilis kun muualla ei kuki että jotain on vähän hätäisesti vedetty.
On tehty sitten alunperin korjaus huonosti, koska ei hyvällä työllä tule 10 vuoden päästäkään ruoste läpi.
 
Alunperin siis maalattu -22 vauriokorjauksen yhteydessä takaosaa laajalti ja -24 toisessa lafkassa kun oven helmaan ilmaantui ruostetta. Oven alue pysynyt nyt moitteettomana.

Tesla Model 3. Kyllä tä auto keväisin/kesäisin käsin kinnastellaan ja viimeksi syksyllä vahattu jolloin teen perusteellisemman pesun. Talvisin pesut 1-2 kk välein painepesurilla. Koen että olen keskivertoa enemmän pessyt ja vahaillut autoa.

Uskalla väittää että viime syksynä ei rengaskotelon alueella ollut minkäänlaista muutosta. Tulee pinnat kuitenkin aika tarkkaan raudan- ja pienpoiston yhteydessä syynättyä. Yhtä nopeasti se ruoste tuntui tuohon oven helmaan ilmaantuneen.

Ja tosiaan muidenkin rengaskoteloiden alueella pieniä alueita joista maalipinta heikoilla ja näissä ei mitään ruostumisen merkkejä.

Automaalauksen työvaiheista en tiedä mitään, mutta vähän fiilis kun muualla ei kuki että jotain on vähän hätäisesti vedetty.

No Teslathan on ruosteessa muutenkin 2v jälkeen, että ihmekkös tuo että ruostuu noin nopeasti uudestaan varsinkin jos kolarikorjattu. Se ruoste on lähtenyt aikaa sitten liikkeelle tuolta kaaren sisältä.

Videossa vuoden vanha tesla, surullisen näköistä


 
No Teslathan on ruosteessa muutenkin 2v jälkeen, että ihmekkös tuo että ruostuu noin nopeasti uudestaan varsinkin jos kolarikorjattu. Se ruoste on lähtenyt aikaa sitten liikkeelle tuolta kaaren sisältä.

Videossa vuoden vanha tesla, surullisen näköistä



Eipä ole minun tiedossa Teslan ruostumiset, mutta vaikuttaa tämän jutun perusteella olevan model 3 ensimmäinen malli missä näitä ongelmia on ja tulee mieleen -80 luvun Toyotat mitkä ruostui myös turhan nopeasti.
Toinen ääripää taitaa olla IV koppanen Golf mikä voi olla vielä 20 vuoden jälkeen lähes ruosteeton.
 
Eipä ole minun tiedossa Teslan ruostumiset, mutta vaikuttaa tämän jutun perusteella olevan model 3 ensimmäinen malli missä näitä ongelmia on ja tulee mieleen -80 luvun Toyotat mitkä ruostui myös turhan nopeasti.
Toinen ääripää taitaa olla IV koppanen Golf mikä voi olla vielä 20 vuoden jälkeen lähes ruosteeton.
ja siitä uudemmat volkkarit sitten puhki ruosteessa jo 10v jälkeen.
 
Kannattaa varmaan avata oma ketju ruostekeskustelulle?
Miksi? Kun aihe on "Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen"
Vai oletko ruosteelle allerginen?
On vaan hyvä että mahdollisimman moni tietää mitkä on ne huonot merkit ja/tai mallit.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi? Kun aihe on "Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen"
Vai oletko ruosteelle allerginen?
On vaan hyvä että mahdollisimman moni tietää mitkä on ne huonot merkit ja/tai mallit.
Ok. Voin kertoa. Kaikki ruostuu paitsi DeLorean ja Cybertruck. Ja ruostuvista vähiten ruostuu Porschet jotka on tehty 60-luvun jälkeen (kunnolla sinkitettyjä).
 
Ok. Voin kertoa. Kaikki ruostuu paitsi DeLorean ja Cybertruck. Ja ruostuvista vähiten ruostuu Porschet jotka on tehty 60-luvun jälkeen (kunnolla sinkitettyjä).
Väärin, kyllä tuo Cybertruck ruostuu, kysymys onkin siitä ruostuuko auto viikossa vai 30 vuodessa suunnilleen yhtä paljon.
 
Ok. Voin kertoa. Kaikki ruostuu paitsi DeLorean ja Cybertruck. Ja ruostuvista vähiten ruostuu Porschet jotka on tehty 60-luvun jälkeen (kunnolla sinkitettyjä).
Se, että autossa on pinnat rosteria, ei tarkoita etteikö se ruostuisi.

DeLorean on alustasta yksi pahiten ruostuvat auto
 
Ok. Voin kertoa. Kaikki ruostuu paitsi DeLorean ja Cybertruck. Ja ruostuvista vähiten ruostuu Porschet jotka on tehty 60-luvun jälkeen (kunnolla sinkitettyjä).
Bmw i3 ei varmaan ruostu, koppa hiilikuitua ja "pellit" muovia ja alusta alumiinia.. liekkö i8 myös saman tapainen.
 
Onhan moni Jaguar ja Land Rover myös suurelta osin alumiinia / komposiittia. Ranskalaisissa muovisia lokasuojia etc.
 
Hyvä pointti, noissa vanhoissa A8 malleissa on reilusti alumiinia. Ja onhan myös lasikuitukorisia autoja Lotuksella ym.
Kori itsessään kokonaan alumiinia enkä nyt keksi onko mikään ulkopeltikään peltiä tms ;) Monessa muussaki audin malleissa löytyy lokasuojaa yms alumiinisenä. Tuossa kuva D2 korista eli täysin alumiiniä ja ainaski ovet myös. Muuten voin varmistella oliko muutki luukut kunhan meen irrottamaan broidin autosta moottorin

Ja mitä tulee noihin possujen ruostumiseen niin nyt kannattaa muistaa myös niiden käyttöaika vuodesta. Se on hieman eri rasitus autolle jolla ajetaan ympäri vuoden kuin se mitkä lepää tallissa 9kk vuodesta ja ajetaan vain kirkkaina kesäpäivinä.
IMG_8546.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Ja mitä tulee noihin possujen ruostumiseen niin nyt kannattaa muistaa myös niiden käyttöaika vuodesta. Se on hieman eri rasitus autolle jolla ajetaan ympäri vuoden kuin se mitkä lepää tallissa 9kk vuodesta ja ajetaan vain kirkkaina kesäpäivinä.
Cayennet? ;) Varmaan Macan myös mutta on vielä niin uusi että varmuutta ei ole. Tiedän myös monta 986/996 yksilöä jotka ovat olleet ympärivuotisessa ajossa. Toki niistä varmaan huolehditaan paremmin ja sehän näkyy esim. katsastustilastoissa. Ja muutama tunnettu ruostekohta löytyy niistäkin, toki ei mitään isompia.

Ja onhan tuosta ollut monta juttua. Tässä yksi suomeksi Alma-tunnusten takana:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 433
Viestejä
4 741 885
Jäsenet
77 336
Uusin jäsen
Ryppykolo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom