Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mitenkään vittuilematta, jos näin kuivana keväänä auto on tuollaisessa ikipaskassa niin ei kyllä mikään ihme että on ruostunut jos sitä ei koskaan hoideta.
Ei ne itsellään hyvänä pysy :D Jos yhtään tulkkaan oikein, niin taitaa kuvatus olla mk1 focuksesta joka tuoreimmillaankin on jo todella vanha auto. Ruostetta pitäisin enemmänkin selviönä.
 
Mitenkään vittuilematta, jos näin kuivana keväänä auto on tuollaisessa ikipaskassa niin ei kyllä mikään ihme että on ruostunut jos sitä ei koskaan hoideta.
Ei ne itsellään hyvänä pysy :D Jos yhtään tulkkaan oikein, niin taitaa kuvatus olla mk1 focuksesta joka tuoreimmillaankin on jo todella vanha auto. Ruostetta pitäisin enemmänkin selviönä.

Pesin sen viime kesänä kastelukannulla ja Korrekin vaahtosienellä, jonka poimin jostain ABC:n tarjouskorista vuosia sitten. :D Tarkoitatko, että käsittely pitäisi jo uusia?
 
Pesin sen viime kesänä kastelukannulla ja Korrekin vaahtosienellä, jonka poimin jostain ABC:n tarjouskorista vuosia sitten. :D Tarkoitatko, että käsittely pitäisi jo uusia?
Ei ole mikään pakko uusia ihan vielä. Tietääkseni tuo on niin kallis ja peltejä suojaava käsittely, että se kestää Suomen olosuhteissa helposti jopa 24 kk. Puolivälissä (eli tänä kesänä) olisi kuitenkin syytä tehdä edullinen ylläpitokäsittely. Siinä korin helmaan hönkäistään kosteasti ja pyyhkäistään paidanhelmalla heti perään, mikä syventää alkuperäisen käsittelyn suojavaikutusta. Sitä enemmän mitä enemmän paidan ja pellin välissä on hiekkaa ja suolaa tehosteaineena.

Vitsiä vain, eli älkää kokeilko kotona.😄
 
Tuolla toisessa keskustelussa väänsin @Pate123 kanssa Fordien ruostumisesta. Siitä innostuneena aloinkin tutkailemaan ovia.

Onko tämä normaalia? Ei. Mutta Fordilla on.

1777914423277.jpeg


1777914378144.jpeg


Samalla aloin pohtia, onko tämä auto niin äänekäs sen vuoksi että isossa osassa ovea ei ole tiivistettä?
En mä tiedä, mutta koska auto on oikeasti pesty, tehty raudan ja pien poisto?
 
Varmaan 2022 autojobbarin toimesta. :D Silloin se kiilsi kuin uusi.

Raudan ja pien poistosta kuulen ensi kertaa. Ilmeisesti omat pesuaineensa näihin.
Raudanpoistoaineella saa keltaiset jarrupölyt yms pois maalipinnasta. Ei se mikään taika-aine oo, mut kyllä se eron näkee. Pesuhommat on kyllä sellanen juttu ettei niitä kauheesti harrasta, paitsi jos on pakko. Taitaa toi kyynelkaasun auto olla aika kovalla käytöllä, ei se pelkkä pesu pelasta jos pohjat on päässeet huonoksi.
 
Raudanpoistoaineella saa keltaiset jarrupölyt yms pois maalipinnasta. Ei se mikään taika-aine oo, mut kyllä se eron näkee. Pesuhommat on kyllä sellanen juttu ettei niitä kauheesti harrasta, paitsi jos on pakko. Taitaa toi kyynelkaasun auto olla aika kovalla käytöllä, ei se pelkkä pesu pelasta jos pohjat on päässeet huonoksi.

En nyt tiedä kovasta käytöstä, reilu 60 tkm vajaassa neljässä vuodessa. Mutta toki muuta liikennettä ja tiesuolaa on paljon täällä etelärannikolla.

Sinänsä mielenkiintoista, että autojen huoltovälit on saatu sinne 2v/30tkm luokkaan, mutta peltien osalta sama ei sitten päde.
 
En nyt tiedä kovasta käytöstä, reilu 60 tkm vajaassa neljässä vuodessa. Mutta toki muuta liikennettä ja tiesuolaa on paljon täällä etelärannikolla.

Sinänsä mielenkiintoista, että autojen huoltovälit on saatu sinne 2v/30tkm luokkaan, mutta peltien osalta sama ei sitten päde.
Kyllä se huoltovälien ja pellin kesotn välinen ero on kanssa mietityttäny. Tuntuu et autot on suunniteltu kestämään just ja just takuun li, sit alkaa ongelmat. Sama toi rusotesuojaus, ei sitä vissiin enää samalla tavalla tehdä ku ennen. Oon mä nähny ihan uusia autoja joissa on ruostetta, vaikka ikää pari vuotta.
 
Eihän mikään auto tekniikaltaankaan ole kovin pitkäaikainen noilla nykyisillä huoltoväleillä. Ei ne koneet vaan kestä kovin pitkään sitä 30tkm öljynvaihtoväliä. Siksi venyy ketjut ja tukkeutuu mäntien öljyrenkaat.. 10-15tkm öljynvaihtovälillä kestäisi varmaan 1.0 Ecoboostikin..
 
Eihän mikään auto tekniikaltaankaan ole kovin pitkäaikainen noilla nykyisillä huoltoväleillä. Ei ne koneet vaan kestä kovin pitkään sitä 30tkm öljynvaihtoväliä. Siksi venyy ketjut ja tukkeutuu mäntien öljyrenkaat.. 10-15tkm öljynvaihtovälillä kestäisi varmaan 1.0 Ecoboostikin..
Millaista km määrää tarkoitat toteamalla ”kovin pitkään”? Minulla oli Audi A6 3.0tdi padalla, siinä oli alusta asti long life huollot ja laitoin vaihtoon 280tkm+ ajettuna, näin nettiautossa sen myöhemmin ~400tkm ajettuna myynnissä. Oman omistuksen aikana ei ollut ketjun venymisiä tai tukkeutuneita männänrenkaita.
 
Millaista km määrää tarkoitat toteamalla ”kovin pitkään”? Minulla oli Audi A6 3.0tdi padalla, siinä oli alusta asti long life huollot ja laitoin vaihtoon 280tkm+ ajettuna, näin nettiautossa sen myöhemmin ~400tkm ajettuna myynnissä. Oman omistuksen aikana ei ollut ketjun venymisiä tai tukkeutuneita männänrenkaita.
Nojoo olisiko diisselit ehkä vähän anteeksiantavampia sen suhteen. Tai sitten tuo 3.0 Tdi on vaan hyvä moottori. Bensa-autoissa ainakin nykyään paljon ongelmia. Vai onko joku eri mieltä?
 
Varmaan 2022 autojobbarin toimesta. :D Silloin se kiilsi kuin uusi.

Raudan ja pien poistosta kuulen ensi kertaa. Ilmeisesti omat pesuaineensa näihin.
ja sitten ihmettelet kun auto ruostuu? :facepalm:

Pese autoa kerran kaksi vuodessa ja huolla parin vuoden välein ja ihmettele kun autot ei kestä :facepalm:

Sitten on olemassa 300tkm ajettuja Fordin paskoja, missä ei ole ruostetta kun niistä pitää huolen?

seth.jpg

kuyr.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
ja sitten ihmettelet kun auto ruostuu? :facepalm:

Pese autoa kerran kaksi vuodessa ja huolla parin vuoden välein ja ihmettele kun autot ei kestä :facepalm:

Sitten on olemassa 300tkm ajettuja Fordin paskoja, missä ei ole ruostetta kun niistä pitää huolen?

seth.jpg

kuyr.jpeg
Onpas ihailtavan siistissä kunnossa oleva moottoritila.
 
On se ehkä perhana pitkin hampain todettava, että ~12l/100km kulutus on vähän liikaa käyttöautoon. Tai lähinnä se kulutettu polttoaine on pois muusta harrastamisesta, kuitenkin ajoja tulee se parituhatta km kuukaudessa. Silti jotain mielenkiintoista pitäisi löytää tilalle, mikään nykykippo ei voisi vähempää herättää tuntemuksia. :hmm:
 
Onkos täällä Toyota miehiä tai naisia? Lupasin autella vanhempaa herrasmiestä hänen Toyota Avensis 2018 auton navigaattorin päivittämisessä ja tuli vähän tenkkapoo.

Tein sinne my-toyota (vai mikä nyt olikaan) sivustolle hänelle tunnarit ja rekisteröin sen auton & navigaattorin sinne. Sitten latasin navigaattorin ohjelmiston päivityksen, purku usbille, sitten autoon kiinni ja päivitys onnistui, versionumero muuttui, mutta muuttui vain tosi vähän (".minor" päivitys, eli en tiedä kuinka uusi ohjelmisto sinne nyt meni, toyotan sivuilta ja itse navigaattorista ei tahdo päivämääriä löytyä näistä, sama juttu karttojen kanssa).

Seuraavaksi sitten latasin sieltä sivustolta jonkun karttapäivityksen mitä se tarjosi (ilmainen oli), taas usbille, sitten autoon, mutta nyt tuli ruutuun viesti: "Tällä hetkellä asennettu '6.20.0SPWL' on uudempi kuin asennettava 6.14.0WL ohittaa asennuksen". Ei mitään nappia mistä olisi voinut edetä mihinkään, piti vetää vaan usbitikku irti. Mitähän tuo nyt oikein tarkoittaa, ihan outo tuo lopun "ohittaa asennuksen", mikä ohittaa minkä? Oliko tuossa karttapäivityksessä mukana myös itse navigaattorin softapäivitys, mutta olikin vanhempaa versiota?

Ilmeisesti karttoja ei tuohon ole päivitetty ikinä, eli on jo varmaan 8 vuotta vanhat, ja kuulemma on ollut jo tilanteita kun kummallisesti on ajatuttanut jossain paikoissa.

Mitenhän tuohon saisi uudemmat kartat?
 
Toinen kyssäri, toiseen autoon, Nissan Note, olikohan joku 2013 malli, omistaja kyseli, että tiedänkö saisiko sen avaimen (jossa myös kauko-ohjaus ovien avaukseen ja sulkemiseen) vaihdettua edullisesti sellaiseksi jossa sen itse avaimen saisi käännettyä piiloon siksi aikaa kun sitä pitää taskussa.
 
Onkos täällä Toyota miehiä tai naisia? Lupasin autella vanhempaa herrasmiestä hänen Toyota Avensis 2018 auton navigaattorin päivittämisessä ja tuli vähän tenkkapoo.

Tein sinne my-toyota (vai mikä nyt olikaan) sivustolle hänelle tunnarit ja rekisteröin sen auton & navigaattorin sinne. Sitten latasin navigaattorin ohjelmiston päivityksen, purku usbille, sitten autoon kiinni ja päivitys onnistui, versionumero muuttui, mutta muuttui vain tosi vähän (".minor" päivitys, eli en tiedä kuinka uusi ohjelmisto sinne nyt meni, toyotan sivuilta ja itse navigaattorista ei tahdo päivämääriä löytyä näistä, sama juttu karttojen kanssa).

Seuraavaksi sitten latasin sieltä sivustolta jonkun karttapäivityksen mitä se tarjosi (ilmainen oli), taas usbille, sitten autoon, mutta nyt tuli ruutuun viesti: "Tällä hetkellä asennettu '6.20.0SPWL' on uudempi kuin asennettava 6.14.0WL ohittaa asennuksen". Ei mitään nappia mistä olisi voinut edetä mihinkään, piti vetää vaan usbitikku irti. Mitähän tuo nyt oikein tarkoittaa, ihan outo tuo lopun "ohittaa asennuksen", mikä ohittaa minkä? Oliko tuossa karttapäivityksessä mukana myös itse navigaattorin softapäivitys, mutta olikin vanhempaa versiota?

Ilmeisesti karttoja ei tuohon ole päivitetty ikinä, eli on jo varmaan 8 vuotta vanhat, ja kuulemma on ollut jo tilanteita kun kummallisesti on ajatuttanut jossain paikoissa.

Mitenhän tuohon saisi uudemmat kartat?
Minusta tuo "ohittaa asennuksen" on käännöskukkanen ja se tarkoittaa vaan, että asennusta ei jatketa, koska on jo uudempi softa sisässä. Eli varmaan karttapäivitys sisältää ohjelmiston ja koska päivitit jo uusimpaan, ei tuo etene. Arvausta vaan, enkä ikävä kyllä tiedä miten kartat pääsee näin ollen päivittämään.
 
Noissa vanhemmissa Toyotan Navi systeemeissä oli 3 vuoden karttapäivitykset. Eli päivitys, jonka latasit lienee 5v vanha. Sieltä MyToyotan nettisivuilta on mahdollista ostaa karttapäivityksiä. Viimeksi kuin katoin 2v sitten oli 129€. Arvaan, että pitää ostaa päivitys, jonka jälkeen sen lataus ilmestyy tuonne, dowload ja asennus.
 
Onkos täällä Toyota miehiä tai naisia? Lupasin autella vanhempaa herrasmiestä hänen Toyota Avensis 2018 auton navigaattorin päivittämisessä ja tuli vähän tenkkapoo.

Tein sinne my-toyota (vai mikä nyt olikaan) sivustolle hänelle tunnarit ja rekisteröin sen auton & navigaattorin sinne. Sitten latasin navigaattorin ohjelmiston päivityksen, purku usbille, sitten autoon kiinni ja päivitys onnistui, versionumero muuttui, mutta muuttui vain tosi vähän (".minor" päivitys, eli en tiedä kuinka uusi ohjelmisto sinne nyt meni, toyotan sivuilta ja itse navigaattorista ei tahdo päivämääriä löytyä näistä, sama juttu karttojen kanssa).

Seuraavaksi sitten latasin sieltä sivustolta jonkun karttapäivityksen mitä se tarjosi (ilmainen oli), taas usbille, sitten autoon, mutta nyt tuli ruutuun viesti: "Tällä hetkellä asennettu '6.20.0SPWL' on uudempi kuin asennettava 6.14.0WL ohittaa asennuksen". Ei mitään nappia mistä olisi voinut edetä mihinkään, piti vetää vaan usbitikku irti. Mitähän tuo nyt oikein tarkoittaa, ihan outo tuo lopun "ohittaa asennuksen", mikä ohittaa minkä? Oliko tuossa karttapäivityksessä mukana myös itse navigaattorin softapäivitys, mutta olikin vanhempaa versiota?

Ilmeisesti karttoja ei tuohon ole päivitetty ikinä, eli on jo varmaan 8 vuotta vanhat, ja kuulemma on ollut jo tilanteita kun kummallisesti on ajatuttanut jossain paikoissa.

Mitenhän tuohon saisi uudemmat kartat?
Ei ole olemassa ilmaisia päivityksiä, maksamalla saat uusimmat kartat, mutta suosittelen puhelimen käyttöä navigointiin, siellä on aina ajantasaiset karta, liikennetiedot ja tiekohtaiset nopeusrajoitukset, mahdolliset onnettomuudet/tietyöt ja jopa ne kamerat ja tutkat näkyy siinä näytöllä.

Lisäyksenä, kaiken tämän datan saa siis ilmaiseksi...
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole olemassa ilmaisia päivityksiä
Oli siellä my-toyotan sivuilla ilmaisena saatavana joku. Mutta joo, varmaan ovat rahastuksia tuollaiset sisäänleivotut navigaattorit, ja että ei varmaan mikään kovin uusi varmaan ollut mitä oli siellä tarjolla ilmaiseksi (antaisko ne joitain vuosia ilmaiseksi päivityksiä ensin?). Kännykkä ei valitettavasti käy vanhemmalle ihmiselle, on liian pieni navigaattoriksi. Mietittiin alustavasti josko saisi ipadin jotenkin telineeseen siihen, se jäi vähän kesken se ajatus.
 
Oli siellä my-toyotan sivuilla ilmaisena saatavana joku. Mutta joo, varmaan ovat rahastuksia tuollaiset sisäänleivotut navigaattorit, ja että ei varmaan mikään kovin uusi varmaan ollut mitä oli siellä tarjolla ilmaiseksi (antaisko ne joitain vuosia ilmaiseksi päivityksiä ensin?). Kännykkä ei valitettavasti käy vanhemmalle ihmiselle, on liian pieni navigaattoriksi. Mietittiin alustavasti josko saisi ipadin jotenkin telineeseen siihen, se jäi vähän kesken se ajatus.
83v äitini ajelee google mapsin avustuksella ihan hyvin kun tuo puhuu ihan selko suomea ja jos pitää jotain muutoksia tehdä, niin auto parkkiin ja siinä muuttamaan.

Suurin ongelma siinä puhelimen kanssa yleensä on, että se asennetaan liian kauaksi ja jollain hankalalla telineellä johonkin tuulilasiin, kun sen arki käyttäminen on hankalaa niin sitä ei silloin tule käytettyä.
 
83v äitini ajelee google mapsin avustuksella ihan hyvin kun tuo puhuu ihan selko suomea ja jos pitää jotain muutoksia tehdä, niin auto parkkiin ja siinä muuttamaan.
Ei kuulemma onnistu pelkällä opastuksella, pitää nähdä myös, jos ymmärsin oikein niin ainakin nopeusnäyttö pitäisi nähdä.. liian pieni iphone käytössä tällaiseen käyttöön. Katsotaan josko sitten ipadia saisi siihen jotenkin. Se ainakin olisi iso ja google mapsin päivityksistä ei rahasteta mitään (ainakaan vielä). Google mapsiinhan varmaan saa ladattua valmiiksi kartat niin ei varmaan tartte mitään nettiyhteyttäkään (ipad vain wlan-mallia).
 
Onkos täällä Toyota miehiä tai naisia? Lupasin autella vanhempaa herrasmiestä hänen Toyota Avensis 2018 auton navigaattorin päivittämisessä ja tuli vähän tenkkapoo.

Tein sinne my-toyota (vai mikä nyt olikaan) sivustolle hänelle tunnarit ja rekisteröin sen auton & navigaattorin sinne. Sitten latasin navigaattorin ohjelmiston päivityksen, purku usbille, sitten autoon kiinni ja päivitys onnistui, versionumero muuttui, mutta muuttui vain tosi vähän (".minor" päivitys, eli en tiedä kuinka uusi ohjelmisto sinne nyt meni, toyotan sivuilta ja itse navigaattorista ei tahdo päivämääriä löytyä näistä, sama juttu karttojen kanssa).

Seuraavaksi sitten latasin sieltä sivustolta jonkun karttapäivityksen mitä se tarjosi (ilmainen oli), taas usbille, sitten autoon, mutta nyt tuli ruutuun viesti: "Tällä hetkellä asennettu '6.20.0SPWL' on uudempi kuin asennettava 6.14.0WL ohittaa asennuksen". Ei mitään nappia mistä olisi voinut edetä mihinkään, piti vetää vaan usbitikku irti. Mitähän tuo nyt oikein tarkoittaa, ihan outo tuo lopun "ohittaa asennuksen", mikä ohittaa minkä? Oliko tuossa karttapäivityksessä mukana myös itse navigaattorin softapäivitys, mutta olikin vanhempaa versiota?

Ilmeisesti karttoja ei tuohon ole päivitetty ikinä, eli on jo varmaan 8 vuotta vanhat, ja kuulemma on ollut jo tilanteita kun kummallisesti on ajatuttanut jossain paikoissa.

Mitenhän tuohon saisi uudemmat kartat?
Tässä on yleisohjeet, ja niiden lopussa on linkit tarkempiin. Karttapäivitys tuppaa maksamaan normihinnalla yli 100 €/3 v. Tablettia voisi harkita, jos kännykkä tuntuu liian pieneltä tuuletussuulakkeeseen asennetussa telineessä.

 
Tässä on yleisohjeet, ja niiden lopussa on linkit tarkempiin.
Juu, on jo läpi käyty. Toyotan ohjeet ja versiotiedot noista on tosi huonot, navigaattorista ei löytynyt mitään tietoa mikä versio/malli se on (versionumero oli) ja ohjeissa näytetyistä kuvista eri versioista yksikään ei mätsännyt tarkasti auton navigaattorin käyttöliittymää (valitsin sen joka oli kaikkein lähinnä).
 
Jos nyt ketään kiinnostaa niin Toyotalta sain irti tällaisen vastauksen:

Auton tietojen perusteella multimedialaite tulisi olla MM16.

Toyota Motor Europe on päättänyt MM13/MM16 multimedialaitteiden karttapäivitykset. Löytämäsi ilmainen päivitys on siis mitä luultavimmin saamasi ilmoituksen perusteella vanhempi versio, kuin kartta, joka autoon on tällä hetkellä asennettu eikä uudempia päivityksiä ole valitettavasti enää saatavilla taikka tulossa.
En tiedä mitä tuohon sitten sanoisi. Autossa on uudempi versio kuin mitä valmistaja tarjoaa "viimeisenä" versiona (ja oliko tuossa kyse nyt navigaattorin softaversiosta, vai karttojen versiosta?).. muutenkin koko homma on ihan naurettavaa, 2018 vuoden auton sisäänleivottuun navigaattoriin ei saa muutamien vuosien jälkeen enää päivityksiä.
 
Jos nyt ketään kiinnostaa niin Toyotalta sain irti tällaisen vastauksen:


En tiedä mitä tuohon sitten sanoisi. Autossa on uudempi versio kuin mitä valmistaja tarjoaa "viimeisenä" versiona (ja oliko tuossa kyse nyt navigaattorin softaversiosta, vai karttojen versiosta?).. muutenkin koko homma on ihan naurettavaa, 2018 vuoden auton sisäänleivottuun navigaattoriin ei saa muutamien vuosien jälkeen enää päivityksiä.
Tätä olen sanonut jo 15v kaikille tutuille, että autoon integroidulla navilla ei tee yhtään mitään muutaman vuoden jälkeen kun päivitykset loppuu.

Kyllähän se isot tiet näyttää oikein vaikka 10v kuluttua, mutta kyllä jokainen suomalainen Helsingistä Tampereelle osaa ajaa, mutta se kohteen löytäminen Tampereen keskustassa 10v vanhoilla kartoilla voi olla se ongelma!
 
Jos nyt ketään kiinnostaa niin Toyotalta sain irti tällaisen vastauksen:


En tiedä mitä tuohon sitten sanoisi. Autossa on uudempi versio kuin mitä valmistaja tarjoaa "viimeisenä" versiona (ja oliko tuossa kyse nyt navigaattorin softaversiosta, vai karttojen versiosta?).. muutenkin koko homma on ihan naurettavaa, 2018 vuoden auton sisäänleivottuun navigaattoriin ei saa muutamien vuosien jälkeen enää päivityksiä.
Toki muutama vuosi tässä tapauksessa on jo 8 vuotta.

Kannattaa käyttää jotain muuta laitetta navigointiin jos suinkaan mahdollista.
 
Toki muutama vuosi tässä tapauksessa on jo 8 vuotta.
Autoista kun on kyse niin 8 vuotta ei ole mitään... tai ehkä jollekin on. Joillekin kännykkäkin on käyttökelpoinen 5 vuoden käytön jälkeen, 8 vuotta autossa ei ole mitään IMO. EDIT: Ja pitää huomioda, että ei ne kartat/softat juuri NYT ole loppuneet, ovat olleet jo monta vuotta varmasti.
 
Tätä olen sanonut jo 15v kaikille tutuille, että autoon integroidulla navilla ei tee yhtään mitään muutaman vuoden jälkeen kun päivitykset loppuu.

Kyllähän se isot tiet näyttää oikein vaikka 10v kuluttua, mutta kyllä jokainen suomalainen Helsingistä Tampereelle osaa ajaa, mutta se kohteen löytäminen Tampereen keskustassa 10v vanhoilla kartoilla voi olla se ongelma!

Integroidut navit toisaalta myös toimivat muiden auton järjestelmien kanssa, ohjeet ja näkymät tulee hudiin ja mittaristoon. Ainakin itse pidän tätä sellaisena etuna, että mielellään hankin karttapäivitykset säännöllisesti. Edelliseen -18 vuotiseen taisi tulla päivitykset 2-4 kertaa vuodessa.

Onkohan päivitysten lopetukseen vaikuttanut, että kyseessä on viimeisen vuoden avensis mitä täällä myyty.
 
Kartta-aineistojen ja navigaattorilaitteitten valmistajafirmat olivat myllerryksessä just tuossa 2010 luvun puolivälissä. Minullakin oli 2016 vuosimallin auto ja sen valmistaja KIA vaihtoi kartta- ja navigaattori palikoitten toimittajaa heti 2017 vuosimalliin ja vanhan navigaattorikoneen valmistaja meni vissiin pian konkurssiin eli uusia karttoja vanhaan navigaattorilaitteeseen ei yksinkertaisesti kukaan enää tehnyt. Uudet kartat saadakseen olisi pitänyt vaihtaa koko navigaattorilaite jota sitäkään ei kukaan ollut halukas maksamaan eli minkäs teet.
 
Integroidut navit toisaalta myös toimivat muiden auton järjestelmien kanssa, ohjeet ja näkymät tulee hudiin ja mittaristoon. Ainakin itse pidän tätä sellaisena etuna, että mielellään hankin karttapäivitykset säännöllisesti. Edelliseen -18 vuotiseen taisi tulla päivitykset 2-4 kertaa vuodessa.

Onkohan päivitysten lopetukseen vaikuttanut, että kyseessä on viimeisen vuoden avensis mitä täällä myyty.
Kyllähän nyt 2020-luvulla suurin osa autoista toimii niin, että esim. android autoa käytettäessä auton mittaristossa ynnä muualla näkyy reittiopasteet sun muut ihan suoraan? En edes muista milloin viimeksi olisin vaivautunut käyttämään auton omaa navia, kyllä nuo kännykkäkikkareet nyt normaalisti on integroitu toimimaan ihan saumattomasti yhteen auton omiin järjestelmiin.
 
Kyllähän nyt 2020-luvulla suurin osa autoista toimii niin, että esim. android autoa käytettäessä auton mittaristossa ynnä muualla näkyy reittiopasteet sun muut ihan suoraan? En edes muista milloin viimeksi olisin vaivautunut käyttämään auton omaa navia, kyllä nuo kännykkäkikkareet nyt normaalisti on integroitu toimimaan ihan saumattomasti yhteen auton omiin järjestelmiin.
Ei toimi tämä integrointi mitenkään luotettavasti esim 2025 vuosimallin vaggineessa. Ajan yleensä wazella ja toivoisin että waze opasteet pysyisi vain keskinäytöllä koska kun niitä yritetään näyttää HUDissa tai kuskin edessä niin joskus tämä integrointi toimii oikein mutta ei aina ja nämä HUD opasteet ovat siis toisinaan väärin ja eri tavalla kuin mitä waze itse näyttää keskinäytöllä ja ääniohjauksessa.

Yksi esimerkki mikä menee toistuvasti väärin ainakin minun autossa on liikenneympyröistä poistuminen. Jos oikeasti pitäisi poistua kolmannesta ulostulosta niin HUD ja kuskin edessä oleva näyttö ohjaa poistumaan ensimmäisestä. Ja on muitakin ongelmia.

Jos haluaa luotettavat opasteet kuskin edessä niin silloin pitäisi varmaan käyttää auton omaa navia.
 
Viimeksi muokattu:
Kartta-aineistojen ja navigaattorilaitteitten valmistajafirmat olivat myllerryksessä just tuossa 2010 luvun puolivälissä. Minullakin oli 2016 vuosimallin auto ja sen valmistaja KIA vaihtoi kartta- ja navigaattori palikoitten toimittajaa heti 2017 vuosimalliin ja vanhan navigaattorikoneen valmistaja meni vissiin pian konkurssiin eli uusia karttoja vanhaan navigaattorilaitteeseen ei yksinkertaisesti kukaan enää tehnyt. Uudet kartat saadakseen olisi pitänyt vaihtaa koko navigaattorilaite jota sitäkään ei kukaan ollut halukas maksamaan eli minkäs teet.
Eikös Kia luvannut jossain välissä seitsemän vuoden ilmaiset päivitykset karttoihin?
Tämä tietysti kieroiltu niin, että jos kyseiseen laitteeseen niitä ei tule, niin kaikki on kunnossa?
 
Onko jossain auton oma navi parempi mitä google maps?
Riippuu mistä puhutaan. Parempi löytää Assi-mummon artesaanikahvilaa Pihtipuhtaalla? Tuskin.

Parempi ohjeistamaan ajamisessa ja ohjaamaan perille? Kyllä, ihan jo lähtien siitä miten se tieto visualisoidaan siihen ruudulle. Yksinkertainen esimerkki; liityn jollekin kehä- tmv tielle, aikomuksena poistua suoraan seuraavasta liittymästä. Gmaps zoomaa ja lukkiutuu siihen olettamaansa liittymäkaistan ja pääväylän kohtaan (ei välttämättä edes todelllinen) ja lukkiutuu näyttämään karttaa n 50m eteenpäin vaikka ajan 80/im/h, ja mua tuossa vaiheessa kiinnostaisi paljon enemmän se tieto voinko mahd. Jatkaa liittymäkaistaa suoraan seuraavalle rampille, vai pitääkö pujahtaa ihan pääväylän liikenteen sekaan.

Gmaps toimii suomessa ja suomen olosuhteissa ihan hyvin. Karttatiedot pitää pääsääntöisesti kutinsa, ja meidän liikennejärjestelyt on yksinkertaiset ja liikennemäärät pieniä.

Oma kokemus vuokra-autoillessa Japanissa sen sijaan on saannut suhtautumaan gmapsin käyttöön siellä varauksella;

- Böndellä se ei aina ymmärrä teiden todellisia suuruusluokituksia. Ohjaa oikaisemaan riisipellon kautta, vaikka 300m vieressä kulkee ihan kunnollinen 2-kaistainen maantie. Reittivalinnat ei välillä siten ole ollenkaan optimaalisia, mutta lomailevalle seikkailijalle voi olla ihan hauskoja.... Paikalliset navit, vaikka olisivat 10v ajasta jäljestä, sentään tuntuu kuitenkin järjestään tietävän mikä on kartalla tieksi maskeerattu kissanpolku, ja mikä oikea tie.

- Uudelleenreititykset on aivan suosta, jos epähuomiossa ajat kohteesta ohi. Olettaisin että liittyy osin ylläolevaan vajaavaiseen tie-info-tietoon, tai sitten gmaps on vain kalibroitu jollain yleismaallisella tavalla joka saa sen tekemään tyhmiä päätöksiä sikäläisissä olosuhteissa. Siinä missä paikallinen aataminaikainen kojelautanavi ohjeistaa yksinkertaisesti ajamaan pari korttelia paskarundia päätiellä ja yrittämään lähestymistä uudestaan, google "fiksuna" ohjaa sinut puikkelemaan sen korttelin läpi koska "nopeampaa", vaikka se korttelin läpi menevä tie on n. 1,5 kaistan levyinen asuin/kivijalkakatu ilman jalkakäytävää jossa joutuu puikkelehtimaan ulkomaalaisen toilailuja ihmettelevien jalankulkijoiden ja nurkan takaa piemänä tulevien fillareiden ja pakettilähettien välissä.

- Olet satelliittisignaalin armon alla. Vähän ikävää kun pääkaupungin kehätien pitkissä tunneleissa onkin ruuhkaa, ja google olettaa matkasi jatkavan edelleen samaa vauhtia kuin sisään ajaessa. Kiinnipultattu navi taas saa GPS:n lisäksi ohjaus- ja nopeustiedot ihan auton ECU:lta, ja pysyy siksi ajan tasalla myös maan alla. Samaten sillä ei myöskään ole äppinavin tyyliin "lagia" käännöksissä, eikä sen tarvitse "ennakoida" ja olettaa että olet oikeasti kääntymässä juuri siitä kohtaa mistä ehdotettu reitti menee.

- Google ei huomioi kummalla puolella tietä kohderakennuksesi on. Kaupungeissa tämä on sikäli oleellista, että ei ole epätavallista tiellä on sulkuviiva kaistojen välillä, tai liikenne ihan yksinkertaisesti sellainen ettei vastaantulevan kautta poikkaseminen ole sillä hetkellä käytännön vaihtoehto.

- Oikean kaistan ennakointi/valinta. Tämä on turhan usein googlessa väärin (puuttuu kaistoja, tai kaista-opastinta ei kyseiselle kohdalle ei välttämättä ole ollenkaan). Tää ehkä tuon vammaisen uudelleenreitityksen lisäksi niitä suurimpia syitä miksi en pelkkään googleen tukeudu kaupungissa ajaessa, vaikka se auton oma olisi 10v vanha päivittämätön - siitä vain seuraa pahimmassa tapauksessa turhauttavan paljon turhaa kiertoajelua. Miellyttävimmät paikalliset navit ennakoi tämän jopa kahden liittymän päähän, tyyliin ei-kelvot kaistat on tummennettu, koko matkan kelpaavat valkoisia, ja seuraavaan liittymään muttei sitäseuraavaan kelpaava kaista on valkoisella katkoviivalla.

Liikennetiedot taas tulee siihen auton omaan naviin siinä missä googleenkin, jos auto tarpeeksi uusi tai vuorkafirma suostunut maksamaan sen maksullisen palvelun jatkotilauksen hinnan :D (pikkupuljut ylensä ei)

Muita käytettävyyseroavaisuuksia joita tullut vastaan, josta pitänyt: visuaalinen "kuumemittari" joka tyhjenee käännöstä lähestyessä, ja antaa pim-pum änimerkkin kun aika kääntää. IMO paljon toimivampi kuin 15 metriä ennen käännöstä huhkaista "ai nii, muista kääntyy oikeelle tuosta btw", varsinkin silloin kun tarjokkeja on vauhtiin nähden useita hämäävän lähekkäin. Oletan että tääkin toimii niin sutjakkaan tarkasti osin siksi että se päätenavi saa ne ECU:n tiedot ja voi siten lähestymstilanteissa hyödyntää tätä pysyäkseen skarpimmin ajan tasalla vs. Pelkkä gps, jossa kuitenkin aina jonkin verran heittoa.

Entä mikä noissa on perseestä gmapsiin verrattuna? Lagiset käyttöliittymät, Kohteen syöttäminen järjestelmään. Jos ei löydy puhelinnumerolla tai firma tarjoa muuta lyhytkoodia niin menee käytännössä karttan kanssa käsikopeloinniksi ja ristivertailuksi gmapsin kanssa kun se virallinen osoitetieto on sen verta kauhea himmelisysteemi.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä toiset tykkää ajaa "human autopilot" moodissa noudattaen orjallisesti 1:1 mitä navi sanoo, miettimättä asioita yhtään sen enempää (liikenteessä ympäristöään seuratessa, usein näin taitaakin olla).
Minua ei ole ainakaan niin haitannut vaikka joku viime viikolla muuttunut liikennejärjestely on vähän hassusti vanhentuneessa kartastossa, mutta olenkin niin muinaismuisto, että riittävän iso osa elämästä on tullut navigoitua paperikartoilla perille.
 
Onko jossain auton oma navi parempi mitä google maps?
Tuossa @m000 vastasikin jo monta pointtia, mutta tässä pari lisää vuoden -23 auton ajantasalla olevasta auton omasta navista. Se tosiaan toimii sulavammin kuin Android kännykän kautta peilattava näkymä, jossa on ehkä 100ms viive kosketuksessa. Sen huomaa karttaa sormella liikuttaessa tai osoitetta nopeasti kirjoittaessa. Eihän se käyttöä estä, mutta käyttökokemus on integroidulla vaan parempi. Lisäksi se kuva on terävämpi sillä integroidulla, kun taas Androidin kartta lienee jotain fullhd tasoa. Ajaessa ei merkitystä, mutta paikallaan ollessa huomaa. Viive ja alemman resoluution kuva voi johtua siitä, että käytössä on langaton Android auto, mutta kuka nyt jaksaisi kaivaa kännykän piuhaan roikkumaan erikseen.

Mitä taas tulee näkymiin, niin auton oma kartta jatkuu kotinäytön widgetien alle ja kajastaa niiden läpi. Android auton kartta taas näkyy omassa osiossaan ja widgetien alla on pelkkää mustaa. Ei vaikuta varsinaiseen näkyvän kartan kokoon, mutta visuaalisesti oma kartta on tyylikkäämpi. Pätee myös grafiikoihin eli oma kartta noudattaa auton visuaalista ilmettä, kun taas Google ja Waze on "insinöörimäisemmän" näköisiä. Osoitteen syöttö onnistuu näytön lisäksi sormella piirtämällä kosketustasolle kirjain kerrallaan, mutta vain integroidun navin kanssa. Se on mielestäni turvallisempi tapa, jos on pakko syöttää osoite ajaessa, koska tällöin ei tarvitse katsoa näyttöä. Auto lausuu jokaisen kirjaimen jälkeen mitä se tulkitsi, eli sen kuulee, jos meni pieleen. Aika hyvin tuo omia harakanvarpaita osaa tulkita eli sitä viitsii jopa käyttää. Paikallaan olessa on toki nopeaempaa vaan näppäillä se näytön QWERTYllä. Puheohjauksen käyttöä en ole kunnolla omaksunut, mutta ehkä sekin toimisi ajaessa tuon näpyttelyn sijaan. Sitä olen käyttänyt vain helppojen paikkojen kanssa, tyyliin vie lentokentälle, vie kotiin. Ei siis tarvitse selostaa osoitetta.

Mittaristoon saa kartan kummasta lähteestä vaan, mutta auton oma navi osaa näyttää 3D näkymän isommista risteyksistä. Tässä näkymässä näkyy kyltit juuri sen näköisenä, kuin ne on oikeassa maailmassa, mikä helpottaa oikean suunnan valinnassa. Toimii jopa Suomessa oikein eli kyltit näyttää miltä pitää. Lisäksi HUDissa näkyy risteystä lähestyessä karttanäkymä, mutta vain auton omaa navia käyttäessä. Android auto osaa näyttää vain nuolen ja metrit käännökseen. Lisäksi etenkin liikenneympyröissä tuo kännykän navi tuntuu olevan 20 metriä jäljessä eli jos ei ole tarkkana, ajaa liittymän ohi. Auton HUDissa oleva näkymä taas päivittyy niin reaaliajassa, että siitä näkee oikean ulosmenon, vaikkei olisi laskenutkaan monesko ulosmeno se pitikään valita. Tämä siis vähän isommissa ympyröissä, kyllähän pienissä nyt laskuissa pysyy ja tosi isoissa taas ne liittymät on sen verran erillään toisistaan, että Googlekin pysyy perässä.

Sähköauton kanssa tuo oma navi on myös sikäli kätevä, että se osaa näyttää hyvin tarkasti, paljonko on akkua jäljellä määränpäässä ja missä pitää ladata, jos pitää. Se näyttää myös vapaana olevien laturien määrän, mutta niin taitaa näyttää Googlekin. Reittisuunnitteluun pystyy toki myös ABRP, mutta jos siihen haluaa auton todellisen reealiaikaisen varaustason, siitä pitää maksaa erikseen. Ja se taas ei navina ole minusta niin hyvä kuin Gmaps tai Waze. Hybridin kanssa taas oman navin avulla auto osaa ajaa sähköllä silloin kun se on fiksua ja polttomoottorilla muulloin. Ilman navia tai kännykän kautta, se joutuu arpomaan epäsuorasti tai käyttäjä joutuu itse vaihtamaan toimintatilaa. Lisäksi auton omaa navia käyttäessä HUDissa näkyy kameratolpat reitin mukaan, kun taas ilman sitä kamerat näkyy nykyisen ajettavan tien mukaan. Heti käännöksen jälkeen tuleva kamera siis saattaa näkyä viimetipassa ja toisaalta joskus näkyy kameravaroitus turhaan, kun ennen sitä kääntyykin pois. Tämä on pieni asia, mutta plussa oman navin käyttöön kumminkin. Googlessa näkyy kyllä kamerat myös, mutta vain kartassa, ei siis HUDissa.

Omaa navia käyttäessä auto myös osaa hidastaa risteyksiin ja liittymiin fiksummin, kuin ilman opastusta. Pieni asia, kun yleensä en aja älyvakkarilla kaupungissa ja nappaan sen pois ennen ulosmenoliittymää muutenkin. Mutta jotkut siitä on tykänneet. Kaipa joissain autoissa myös automaattiohjaus osaa kääntyä oikeasta liittymästä oman navinsa perusteella, mutta itsellä ei tätä toimintoa vielä ole, joten ei siitä sen enempää.

Viimeisenä vielä se, että kännykän kautta operoidessa se kuluttaa sen akkua aika paljon ja pidemmillä matkoilla se pitää sitten kumminkin laittaa laturiin. Ylimääräinen vaiva ja tuppaa kuumentamaan puhelinta. Saa nähdä, kun tulee Android 17 ja siihen uusi Android auto, paljonko se parantaa kokemusta. Ainakin demossa näytti vakuuttavalta.

Edit. Unohtui vielä mainita, että auton oma navi osaa esilämmittää sähköauton akun valmiiksi pikalatausta varten. Unohtui, kun itse nappaan lämmityksen yleensä itse napista päälle, kun auto ystävällisesti ilmoittaa montako minuuttia lämmitykseen menee. Voi sitten sopivasti ennen laturia laittaa lämpenemään tai olla laittamatta, jos on menossa vaikka syömään ja lataus ehtii joka tapauksessa valmistua ennen ihmisiä. Turha sitä on silloin lämmittää ja tuhlata energiaa. Tuon automaattilämmityksen saa siis pois päältä, mutta vielä helpompaa on, kun ei vaan lisää laturia kohteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä googlen Maps kylillä toimii mutta tuola syrjässä siihen on kyllä syytä suhtautua varauksella. Viime kesänä ajelin jotain 40 kilsaa umpiperiä naapuri maan puolella ja sitten Maps tuumasi että käänny ympäri. Ajelin kuitenkin eteenpäin kun autoja tuli välillä vastaan ja lopuksi sieltä pääsi läpi. Ja jossain kohtaa Maps pääsi myös kartalle takasi. Asvaltin reunalla jo tosin..
 
Pari vuotta sitten Tallinnassa Google maps oli ihan pihalla kaistoista ja vähän kaikesta muustakin, mutta Volvon Here-kartat toimivat virheettä. Oli varmuudeksi molemmat päällä yhtäaikaa, mutta Tallinnasekoilun jälkeen todettiin, että Volvon navi oli parempi ja ajettiin loppu reissu sillä. Siitä jäi antipatiat tuota kohtaan autokäytössä ja tulee käytettyä pääasiassa auton navia, joskus Wazea AA:n kautta.
 
Pari vuotta sitten Tallinnassa Google maps oli ihan pihalla kaistoista ja vähän kaikesta muustakin, mutta Volvon Here-kartat toimivat virheettä. Oli varmuudeksi molemmat päällä yhtäaikaa, mutta Tallinnasekoilun jälkeen todettiin, että Volvon navi oli parempi ja ajettiin loppu reissu sillä. Siitä jäi antipatiat tuota kohtaan autokäytössä ja tulee käytettyä pääasiassa auton navia, joskus Wazea AA:n kautta.
Tallinnassa Google Maps on tosiaan jostain syystä joku 50m väärässä kohtaa. Vähän nihkee käyttää kun Maps näyttää että olet risteyksen kohdalla, mutta oikea risteys on 50m päässä. Itse oletin että tuo on tarkoituksella (venäläisten hämäämiseksi tms.), kun onhan joissain muissakin maissa valtiotasolta määräyksiä että kartat pitää olla vähän väärin tai ei näytetä kaikkia mitä oikeasti siellä on.
 
Pari vuotta sitten Tallinnassa Google maps oli ihan pihalla kaistoista ja vähän kaikesta muustakin, mutta Volvon Here-kartat toimivat virheettä. Oli varmuudeksi molemmat päällä yhtäaikaa, mutta Tallinnasekoilun jälkeen todettiin, että Volvon navi oli parempi ja ajettiin loppu reissu sillä. Siitä jäi antipatiat tuota kohtaan autokäytössä ja tulee käytettyä pääasiassa auton navia, joskus Wazea AA:n kautta.
Ettei Ukrainan sodalla olisi mitään vaikutusta asiaan :think:
 
Ettei Ukrainan sodalla olisi mitään vaikutusta asiaan :think:
Ei ollut, se väitti että kaikki kaistat menee oikeeseen paikkaan, vaikka oikeasti vaan oikeanpuoleisin meni, yms. ihmeellistä sekoilua, mikä ei liittynyt GPS:ään tai sotaan mitenkään. Siinä vaiheessa droonit eivät vielä kantaneet Moskovaan. Ehkä siinä oli myös GPS-epätarkkuutta, mutta ohjeet oli yksiselitteisesti väärin, ei pelkästään epätarkkoja. Auton kartat tiesivät kyllä mikä kaista vie mihinkin ja tarkkuus muutenkin oli hyvä.
 
No viimeksi ajelin viime Sunnuntaina Tallinnassa pariinkin otteeseen ja keskustassa pyöriessä ei kyllä Google Mapsilla ollut mitään ongelmaa.
Oli ainoa navi joka osasi myös näyttää valmistuneen uuden D-Terminaalin sisäänajon ja poistumisen täysin oikein.
 
No viimeksi ajelin viime Sunnuntaina Tallinnassa pariinkin otteeseen ja keskustassa pyöriessä ei kyllä Google Mapsilla ollut mitään ongelmaa.
Oli ainoa navi joka osasi myös näyttää valmistuneen uuden D-Terminaalin sisäänajon ja poistumisen täysin oikein.
Tätä lähinnä itsekkin mietin, kun ei ole ollut mitään ongelmaa mapsin kanssa?
 
Riippuu mistä puhutaan. Parempi löytää Assi-mummon artesaanikahvilaa Pihtipuhtaalla? Tuskin.

Parempi ohjeistamaan ajamisessa ja ohjaamaan perille? Kyllä, ihan jo lähtien siitä miten se tieto visualisoidaan siihen ruudulle. Yksinkertainen esimerkki; liityn jollekin kehä- tmv tielle, aikomuksena poistua suoraan seuraavasta liittymästä. Gmaps zoomaa ja lukkiutuu siihen olettamaansa liittymäkaistan ja pääväylän kohtaan (ei välttämättä edes todelllinen) ja lukkiutuu näyttämään karttaa n 50m eteenpäin vaikka ajan 80/im/h, ja mua tuossa vaiheessa kiinnostaisi paljon enemmän se tieto voinko mahd. Jatkaa liittymäkaistaa suoraan seuraavalle rampille, vai pitääkö pujahtaa ihan pääväylän liikenteen sekaan.

Gmaps toimii suomessa ja suomen olosuhteissa ihan hyvin. Karttatiedot pitää pääsääntöisesti kutinsa, ja meidän liikennejärjestelyt on yksinkertaiset ja liikennemäärät pieniä.

Oma kokemus vuokra-autoillessa Japanissa sen sijaan on saannut suhtautumaan gmapsin käyttöön siellä varauksella;

- Böndellä se ei aina ymmärrä teiden todellisia suuruusluokituksia. Ohjaa oikaisemaan riisipellon kautta, vaikka 300m vieressä kulkee ihan kunnollinen 2-kaistainen maantie. Reittivalinnat ei välillä siten ole ollenkaan optimaalisia, mutta lomailevalle seikkailijalle voi olla ihan hauskoja.... Paikalliset navit, vaikka olisivat 10v ajasta jäljestä, sentään tuntuu kuitenkin järjestään tietävän mikä on kartalla tieksi maskeerattu kissanpolku, ja mikä oikea tie.

- Uudelleenreititykset on aivan suosta, jos epähuomiossa ajat kohteesta ohi. Olettaisin että liittyy osin ylläolevaan vajaavaiseen tie-info-tietoon, tai sitten gmaps on vain kalibroitu jollain yleismaallisella tavalla joka saa sen tekemään tyhmiä päätöksiä sikäläisissä olosuhteissa. Siinä missä paikallinen aataminaikainen kojelautanavi ohjeistaa yksinkertaisesti ajamaan pari korttelia paskarundia päätiellä ja yrittämään lähestymistä uudestaan, google "fiksuna" ohjaa sinut puikkelemaan sen korttelin läpi koska "nopeampaa", vaikka se korttelin läpi menevä tie on n. 1,5 kaistan levyinen asuin/kivijalkakatu ilman jalkakäytävää jossa joutuu puikkelehtimaan ulkomaalaisen toilailuja ihmettelevien jalankulkijoiden ja nurkan takaa piemänä tulevien fillareiden ja pakettilähettien välissä.

- Olet satelliittisignaalin armon alla. Vähän ikävää kun pääkaupungin kehätien pitkissä tunneleissa onkin ruuhkaa, ja google olettaa matkasi jatkavan edelleen samaa vauhtia kuin sisään ajaessa. Kiinnipultattu navi taas saa GPS:n lisäksi ohjaus- ja nopeustiedot ihan auton ECU:lta, ja pysyy siksi ajan tasalla myös maan alla. Samaten sillä ei myöskään ole äppinavin tyyliin "lagia" käännöksissä, eikä sen tarvitse "ennakoida" ja olettaa että olet oikeasti kääntymässä juuri siitä kohtaa mistä ehdotettu reitti menee.

- Google ei huomioi kummalla puolella tietä kohderakennuksesi on. Kaupungeissa tämä on sikäli oleellista, että ei ole epätavallista tiellä on sulkuviiva kaistojen välillä, tai liikenne ihan yksinkertaisesti sellainen ettei vastaantulevan kautta poikkaseminen ole sillä hetkellä käytännön vaihtoehto.

- Oikean kaistan ennakointi/valinta. Tämä on turhan usein googlessa väärin (puuttuu kaistoja, tai kaista-opastinta ei kyseiselle kohdalle ei välttämättä ole ollenkaan). Tää ehkä tuon vammaisen uudelleenreitityksen lisäksi niitä suurimpia syitä miksi en pelkkään googleen tukeudu kaupungissa ajaessa, vaikka se auton oma olisi 10v vanha päivittämätön - siitä vain seuraa pahimmassa tapauksessa turhauttavan paljon turhaa kiertoajelua. Miellyttävimmät paikalliset navit ennakoi tämän jopa kahden liittymän päähän, tyyliin ei-kelvot kaistat on tummennettu, koko matkan kelpaavat valkoisia, ja seuraavaan liittymään muttei sitäseuraavaan kelpaava kaista on valkoisella katkoviivalla.

Liikennetiedot taas tulee siihen auton omaan naviin siinä missä googleenkin, jos auto tarpeeksi uusi tai vuorkafirma suostunut maksamaan sen maksullisen palvelun jatkotilauksen hinnan :D (pikkupuljut ylensä ei)

Muita käytettävyyseroavaisuuksia joita tullut vastaan, josta pitänyt: visuaalinen "kuumemittari" joka tyhjenee käännöstä lähestyessä, ja antaa pim-pum änimerkkin kun aika kääntää. IMO paljon toimivampi kuin 15 metriä ennen käännöstä huhkaista "ai nii, muista kääntyy oikeelle tuosta btw", varsinkin silloin kun tarjokkeja on vauhtiin nähden useita hämäävän lähekkäin. Oletan että tääkin toimii niin sutjakkaan tarkasti osin siksi että se päätenavi saa ne ECU:n tiedot ja voi siten lähestymstilanteissa hyödyntää tätä pysyäkseen skarpimmin ajan tasalla vs. Pelkkä gps, jossa kuitenkin aina jonkin verran heittoa.

Entä mikä noissa on perseestä gmapsiin verrattuna? Lagiset käyttöliittymät, Kohteen syöttäminen järjestelmään. Jos ei löydy puhelinnumerolla tai firma tarjoa muuta lyhytkoodia niin menee käytännössä karttan kanssa käsikopeloinniksi ja ristivertailuksi gmapsin kanssa kun se virallinen osoitetieto on sen verta kauhea himmelisysteemi.
Samanlaisia kokemuksia Google Mapsista ihan Unkarissa, Puolassa ja Espanjassa. Välillä oikaistaan jotain peltojen välissä menevää tietä pitkin keksellä maaseutua vaikka vaivattomammin olisi päässyt kunnon tietä pitkin jota ei olisi ollut niin rasittavaa ajella. Menee se silloin tällöin maisemareitistä mutta useimmin (lue: loppulomaa kohden) ei jaksaisi enää. Auton navi vuodelta 2017 menee järkevämpää reittiä, paitsi jos kyseessä on EU:n lähiaikoina maksama uusi ohitie niin sitten se näyttää pelkkää peltoa. ;)
 
Espanjassa, kokemukset lähinnä Andalusiasta, toimii Google maps todella hyvin, kunhan muistaa asetuksista käydä laittamassa että välttää tietullit, jottei vahingossa ohjeista maksullisille teille.
 
20442.jpg


20443.jpg


Ei ihme, että autot ruostuu, kun pohjamuovien ja ohuen maalipinnan väliin kertyy kilokaupalla hiekkaa ja multaa. Hetken sai kaapia hiekkaa pois ja sitten vedellä huolellinen huuhtelu. Nyt saa kuivua rauhassa.

Aiemmin jo riisuin huopaiset sisälokarit takaa, pesin mudat pois ja suihkutin kevyen kerroksen kotelosuojaa peltiin. Nuo huopalokarit imevät suolavettä kuin pesusieni ja hinkkaavat ajan kanssa maalin rikki. Edessä sentään on muoviset sisälokarit, mutta roiskeläppien takaa pesin ja suojasin kotelosuojalla kuitenkin.

Trafilta seurannut oman 2010 ensiauton katsastuksia ja nyt jo kahdessa katsastuksessa tullut hylkyä ruosteista. Jos olisin tehnyt sille saman operaation ja suihkinut kotelosuojaa perään, niin olisikohan saanut muutaman vuoden lisäaikaa :think:
 
  • Tykkää
Reactions: Foz
Ostin viime viikolla Saab 9-3SC 2007 1.8t ja mittarissa 342tkm. Varmaan paras autokauppa minkä olen tehnyt tähän ikään mennessä, ja autoja kuitenkin kymmeniä ostanut :lol:

1500€ maksoi ja autoa on onneksi pidetty pieteetillä koko sen elinkaaren ajan eli aika paljon on tavaraa jo kertaalleen vaihdettu (mm. ilmastoinnin kompura, ECU, alusta...) Vikalistassa on vähän väsynyt ohjaustehostin (nesteet jo huuhtelin ja auttoi vähän), kuskinpuolelta edestä kuuluu pientä kolahtelua ja jarru laahaa vähän samasta paikasta. Moottori ei vuoda mitään mistään ja hyrisee nätisti, turbohan tässä on jo Mitsubishin tekemä. Jakoketjuremppaa ei tiettävästi ole tehty ollenkaan, että saattaa olla joskus edessä, tai sitten siitä ei vaan ole mitään merkintää missään. Öljyjä on vaihdeltu niin tiuhaan että voi hyvinkin olla alkuperäinen. Kaaria on korjailtu ja kukkaa löytää sieltä täältä mutta pohja on massassa ja siisti.

Olen auton neljäs omistaja, edellisellä oli 5 vuotta, sitä edellisellä yli 10 vuotta ja kolme ekaa vuotta Loomiksella.

Ominaisuuksista plussaa on nahkajakkarat ja kuskinpenkki sähköllä, miinuksena sitten hinnat alkaen-stereot joiden parantelu on synkkää hommaa, niin ja auto on manuaalivaihteinen. Tokihan tähän softattiin välittömästi Aeron biopower-softa sisään mutta sen kanssa ei kärsi 4 tai 5-vaihteilla survasta lappua lattiaan tai kytkin antautuu.

Olihan se aikamoinen shokki vaihtaa Kia Optimasta kaikkine herkkuineen Saabiin mutta eipähän ole hybridiakkua riesana ja hitonmoista autovelkaa. Kevyt olo.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 315
Viestejä
5 247 141
Jäsenet
83 483
Uusin jäsen
UwU_LoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom