Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Hyvä auto. Ei kyllä mene 300 km kelissä kuin kelissä, mutta ehkä tässä etelä-suomen talvessa päästään ainakin todella lähelle.

Jos nyt olisi tarve vaihtaa sähköauto toiseen niin VW varmaan tulisi itellekin.
No joo, vähän optimistinen tuo rangearvio, mutta kompromissi tämä valinta muutenkin toki oli, koska myös budjetti oli aika tiukka.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Hyvä auto. Ei kyllä mene 300 km kelissä kuin kelissä, mutta ehkä tässä etelä-suomen talvessa päästään ainakin todella lähelle.

Jos nyt olisi tarve vaihtaa sähköauto toiseen niin VW varmaan tulisi itellekin.
No joo, vähän optimistinen tuo rangearvio, mutta kompromissi tämä valinta muutenkin toki oli, koska myös budjetti oli aika tiukka.
Normaali talvi keli sellaista -10 -15C maantietä talvirajoituksilla menee helposti tuo 300km. Työmatka edestakaisin sellainen 260 ja -38C ei enää päässyt lataamatta muuten aina.
 
Normaali talvi keli sellaista -10 -15C maantietä talvirajoituksilla menee helposti tuo 300km. Työmatka edestakaisin sellainen 260 ja -38C ei enää päässyt lataamatta muuten aina.
Joo vähän hämää aina tuo kun itselle etelässä talvinopeus on 110 km/h ja jossain muualla se voi olla 80 km/h mittarin mukaan. Ei mitään toivoa tohon 300 km jos ei ajele noita kärrypolkuja.
 
Joo vähän hämää aina tuo kun itselle etelässä talvinopeus on 110 km/h ja jossain muualla se voi olla 80 km/h mittarin mukaan. Ei mitään toivoa tohon 300 km jos ei ajele noita kärrypolkuja.
Vielä tarkennus 90km/h mittarissa talvella kesällä tuo 110km/h. Kesällä 350-400km perusrange pyörinyt. Nelkku Iida sen kokoinen auto, että ajonopeus rankoo vs. joku sedan. Yleinen oletus sähköauto kuin auto niin puolittaa rangen saa aika hyvän arvion huonon kelin rangesta. Heh kärrypolku, kun koko maan halkova nelostiekin suurelta osin 80 lätkillä talven kaksikaistaiset osuudet.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Tuntuuko sinusta että tuon taustapeili on jotenkin alhaalla tuulilasilla? Koeajoin tuommoisen viime vuonna ja se pisti silmään, tuntui että jää katvetta taakse. Mukava peli muuten, hyvä ajaa ja hyvät tilat, jäi kuitenkin kauppaan muista syistä.
Nyt kun tuota peiliä on katseltu hetki (ja tämä viesti kummitellut takaraivossa) niin onhan se jotenkin alhaalla tosijaan 😁
 
Ei mikään erikoinen range, kun on vaan 22kWh akku BMW i3:ssa, mutta pirun mukava ja vakaa ajettava vanhan Priuksen jällkeen. Muistuttaa enemmän aiempaa Miniäni, jossa oli saman verran tehoa ja "dynaamista ajettavuutta". Laturilla istuminenkaan ei tunnu pahalta, kun töllää podcastia tai kuuntelee musaa vartin verran. Neljä latausta Tampereelle oli vähän ehkä liikaa, mutta motarilla toi on todella janoinen.

edit: kuva korruptoitui...hetko.

PXL_20250416_131308126.NIGHT~4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Parin päivän kokeilun jälkeen ainakin ihan kiva tällaiseksi kansanautoksi. Lähestulkoon kaikki varusteet näyttää löytyvän mitä toivoa sopii, parkkitutkaa ja nahkapenkkejä lukuun ottamatta.

Kaupunkiajossa 4,3, maantieajossa 4,9.

Hiukan kyllä renkaat kohisee, 17' 225, 45. On ne hyvän näköiset, mutta 16 voisi olla mukavampi.

PXL_20250426_182533580.RAW-02.ORIGINAL~2.jpg


Ja kyllä tällä 1,8:lla ohikin pääsee, kun heittää sporttimoden päällä
 
Viimeksi muokattu:
Tämmönen koppimopo tuli hankittua. Ei millään mittarilla järkevä sähköauto, mutta tosi hauska ajaa pieneksi autoksi, 50/50 painojakauma ja takaveto. Yllättävän laadukas sisätiloiltaan hondaksi. Riittävästi tehoa liikennevalo pyörittelyyn, mihin tuo on suunniteltukkin huonon rangensa johdosta. Varusteita on sen verran runsaasti, että sääli ettei talvella uskalla lähteä yli 100km reissulle.

IMG_0926(1).jpg
IMG_0927.jpg
Näin ekaa kertaa tälläsen livenä, tosin ehkä mustan, muistaakseni jossakin Valkeakosken nurkilla viime viikonloppuna. Ite tykkään kyllä ulkomuodosta ja ufo-sisustasta. Kantama on sopiva, jos ei paljoa ajele, kuten itelläkin on tilanne tällä hetkellä.
 
Tuohan olisi ihan optimi jos range olisi vähän pidempi ja hinta maltillisempi.
Uutena tuo oli niin kallis että jäi vähän samanlaiseksi niche tuotteeksi kun vaikka joku 595 Fiiatti aikanaan
 
Parin päivän kokeilun jälkeen ainakin ihan kiva tällaiseksi kansanautoksi. Lähestulkoon kaikki varusteet näyttää löytyvän mitä toivoa sopii, parkkitutkaa ja nahkapenkkejä lukuun ottamatta.

Kaupunkiajossa 4,3, maantieajossa 4,9.

Hiukan kyllä renkaat kohisee, 17' 225, 45. On ne hyvän näköiset, mutta 16 voisi olla mukavampi.

PXL_20250426_182533580.RAW-02.ORIGINAL~2.jpg


Ja kyllä tällä 1,8:lla ohikin pääsee, kun heittää sporttimoden päällä
Sporttimode ei lisää tehoa, herkistää vain kaasuun vastaavuutta ja pitää kierroksia ja konetta käynnissä. Täysin turha ominaisuus Toyotassa.
 
Sporttimode ei lisää tehoa, herkistää vain kaasuun vastaavuutta ja pitää kierroksia ja konetta käynnissä. Täysin turha ominaisuus Toyotassa.
Niin eli kiihtyy nopeammin kun ei ole sitä pientä viivettä. Sinulle turha, jollekkin muulle ei. Itse en käytä, kun melkein samaan pääsee, kun painaa kaasupolkimen pohjaan asti.
 
Sporttimode ei lisää tehoa, herkistää vain kaasuun vastaavuutta ja pitää kierroksia ja konetta käynnissä. Täysin turha ominaisuus Toyotassa.
Joten sama asia kuin että laittaa käsivaihteisella pienempää silmään. Tehojen lisäämisestä kukaan ei sanonut mitään.
 
Niin eli kiihtyy nopeammin kun ei ole sitä pientä viivettä. Sinulle turha, jollekkin muulle ei. Itse en käytä, kun melkein samaan pääsee, kun painaa kaasupolkimen pohjaan asti.
Mulla ainakin CT:ssä oli joka ohituksessa aina kaasu pohjassa tolla tekniikalla joten ihan sama mikä moodi siellä oli päällä, kun ei se vääntöä tai tehoa tuo lisää.
 
Joten sama asia kuin että laittaa käsivaihteisella pienempää silmään. Tehojen lisäämisestä kukaan ei sanonut mitään.
Vaan miten se sport mode sitten helpottaa ohitusta jos teho ei nouse. Nimimerkillä samanlaisesta mutta 2.0 Corollasta kärsivä.
 
Niin eli kiihtyy nopeammin kun ei ole sitä pientä viivettä. Sinulle turha, jollekkin muulle ei. Itse en käytä, kun melkein samaan pääsee, kun painaa kaasupolkimen pohjaan asti.
50tkm veivannut tuollaisella 1.8 ja sportmodella ei kiihdy yhtään sen nopeampaan, viive mistä puhutaan on luokkaa 0,01s.

Toki joillakin pörinä ja herkempi kaasu autossa aiheuttaa tunteen että tehoa on! :facepalm:
 
50tkm veivannut tuollaisella 1.8 ja sportmodella ei kiihdy yhtään sen nopeampaan, viive mistä puhutaan on luokkaa 0,01s.

Toki joillakin pörinä ja herkempi kaasu autossa aiheuttaa tunteen että tehoa on! :facepalm:
Perus virisoftien kikka. Vedetään kaasunvaste tappiin ja tadaa. Kaverille tehtiin custom softa autoon ja jouduttiin erikseen pyytämään koeajon jälkeen että palauttaa kaasunvasteen vakioksi/lähes vakioksi koska kaikki kontrolli katosi kun yrittää puskea ahdot tappiin millin kaasun painamisella.
 
Höpöilyn sijaan Toyota kertoo miten asia on. Kyllä sillä ihan selkeä vaikutus on.

How does Sport mode change my vehicle's driving experience?

Sport mode changes control parameters in transmission lockup and shifting, throttle response and Electronic Power Steering assist. The improved handling dynamics and lateral stability add to a sportier driving experience. This mode may reduce fuel efficiency.

 
Vaan miten se sport mode sitten helpottaa ohitusta jos teho ei nouse. Nimimerkillä samanlaisesta mutta 2.0 Corollasta kärsivä.
Samalla logiikalla kuin jos lähtee ohittamaan kutosvaihteella tai nelosvaihteella.

Sport mode

Sport mode enhances throttle response and shifts transmission settings for more dynamic and responsive driving. This mode is ideal for spirited driving and highway merging.

Sport-modella auto ei vaihda isomalle vaihteelle niin nopeasti kuin normi- tai varsinkaan eco -modelilla.

Mutta, seuraillaan ja opiskellaan :) Ei tämä sen vakavampaa ole.
 
Höpöilyn sijaan Toyota kertoo miten asia on. Kyllä sillä ihan selkeä vaikutus on.

How does Sport mode change my vehicle's driving experience?

Sport mode changes control parameters in transmission lockup and shifting, throttle response and Electronic Power Steering assist. The improved handling dynamics and lateral stability add to a sportier driving experience. This mode may reduce fuel efficiency.


Niin, eli vaihteisto on lukittu korkeammille kierroksille ja pyritään pitämään välitykset maksimaalisessa tehoalueessa (myös silloin kun ei tarvitse), kaasuvastetta herkistetty ja ohjaustuntuma raskaampi. :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Auttaahan tuokin jo ohituksissa aika paljon kun auto nopeammin laittaa pienemmän vaihteen päälle eikä niin herkästi laita isointa vaikka tehot pysyisivätkin samana.
 
Samalla logiikalla kuin jos lähtee ohittamaan kutosvaihteella tai nelosvaihteella.



Sport-modella auto ei vaihda isomalle vaihteelle niin nopeasti kuin normi- tai varsinkaan eco -modelilla.

Mutta, seuraillaan ja opiskellaan :) Ei tämä sen vakavampaa ole.
Oletko koskaan ajanut eCVT autolla? Painat kaasun pohjaan oli siellä eco tai sport tila käytössä, niin kierrokset nousee tehoalueelle heti ja pysyy siellä!?



Tuolla sport modella ei saa tehoa lisää, sillä saa vain tuntumaa ja herkkyyttä lisää.
 
Auttaahan tuokin jo ohituksissa aika paljon kun auto nopeammin laittaa pienemmän vaihteen päälle eikä niin herkästi laita isointa vaikka tehot pysyisivätkin samana.
eCVT ei ole vaihteita :facepalm:


Toyotan hybridissä ei ole esimerkiksi peruutusvaihdetta ollenkaan! Eteenpäinkin mentäessä sähkömoottori muuttaa planeettapyörästön avulla välitystä.
 
eCVT ei ole vaihteita :facepalm:


Toyotan hybridissä ei ole esimerkiksi peruutusvaihdetta ollenkaan! Eteenpäinkin mentäessä sähkömoottori muuttaa planeettapyörästön avulla välitystä.
Kai se CVT:ssäkin auttaa jos auto pitää kiihtyvyyden kannalta parhaalla alueella vs normaalimoden missä pidetään kulutuksen kannalta parhaalla alueella?
 
Kai se CVT:ssäkin auttaa jos auto pitää kiihtyvyyden kannalta parhaalla alueella vs normaalimoden missä pidetään kulutuksen kannalta parhaalla alueella?
Laita kaasu pohjaan niin auto on aina parhaalla tehoalueella, oli siellä eco tai sport, mikä tässä nyt on niin vaikea ymmärtää?

Eco tila hiljentää ilmastointia ym. laitteita ja yrittää käyttää sähköä mahdollisimman paljon liikkumiseen, mutta jos kaasu lyödään pohjaan on kiihtyvyys aivan sama kuin sportilla.
 
Höpöilyn sijaan Toyota kertoo miten asia on. Kyllä sillä ihan selkeä vaikutus on.

How does Sport mode change my vehicle's driving experience?

Sport mode changes control parameters in transmission lockup and shifting, throttle response and Electronic Power Steering assist. The improved handling dynamics and lateral stability add to a sportier driving experience. This mode may reduce fuel efficiency.

Toyota taisi tuossa kertoa yleisesti (RAV4:n?) ajotiloista, koska kirjoitti "transmission lockup and shifting". Hybrideissä on planeettavaihteisto, jonka välitystä muutetaan sähkömoottorilla. Välityssuhteita on ääretön määrä, vaikka perinteisen variaattorin hihnaa ei ole lainkaan.

Minulla Auris hybridissä kiihtyvyys on ihan sama oli sitten eco, normal tai power painettuna. Ero on siinä, että ecolla kaasuvaste on epäherkkä, eli on tarkempaa ajaa halutulla tehoalueella kierrosten huojumatta. Lisäksi ilmastoinnin tehoa on rajoitettu. Powerilla kaasuvaste on naurettavan herkkä. Sentti kaasua vaikuttaa paljon. Tuntuu taajamassa osakaasulla vahvalta risteyksissä, mutta pedaali pohjaan painettaessa paljastuu, että ei siellä olekaan mitään ylimääräistä potkua. En käytä tuota edes rekan ohituksessa, koska normaalilla pääsee ihan samaan. Power ei pidä kierroksia yhtään sen ylempänä.

Joku on mittaillut RAV4 hybridillä 0-100 normal, sport ja eco (tuossa järjestyksessä). Harmillisesti on aloittanut uuden vedon samalla minuutilla kuin edellinen päättyi. Akkuapu hiipuu joka vedolla, joten ajatkin pitenevät:

Normal 8,51 s (auton kello 19:29-19:29)
Sport 8,91 s (19:29-19:30)
Eco 9,27 s (19:30-19:30)

Olisi pitänyt antaa akun huilia ja latautua täyteen vetojen välissä.



En noista uusista Corolloista tiedä. Niissä voi olla "kiinteitä välityksiä", joita voi kepistä/viiksistä valita. Jos rekan ohituksessa voi kepillä saada kierrokset valmiiksi ylös, niin se voi (*) nopeuttaa ihan aavistuksen. Hybridi kuitenkin nostaa normaalitilastakin kierrokset parissa silmänräpäyksessä, eikä "vaihteen" vaihtumisessa ole viivettä, niin ero on merkityksettömän pieni. Ei ole kyse samasta asiasta kuin manuaalilla vitosen sijaan kolmosella kärkkyen, tai perinteisen automaatin kick-down -viive vs. valmiiksi valittu pienempi pykälä. Ihmettelen, jos joku kokee tarpeelliseksi alkaa Toyotan hybridillä painelemaan sporttia rekan ohitusta varten, ja sen jälkeen taas painaa napista pois.


Edit. Eri asia jossain mutkatiellä kytkeä sport, kun siinä samalla muuttuu ohjausvaste ja joissain malleissa myös jousitus. Käsin valitulla simuloidulla pienellä pykälällä jatkuvasti muriseva moottori luo menevämmän äänimaailman. Jos sillä lähdöt mutkasta ulos terävöityvät pari silmänräpäystä, niin kyllähän se kertautuu mutkapätkällä, jossa on kymmeniä mutkia.

Tai pienessä vuoristoajelussa on kätevää, kun ei tarvitse koskea jarruun, ja saa silti mahd. paljon energiaa talteen toisin kuin hukkaava B-tila (Tuulilasi ja TM ovat takavuosina kirjoittaneet väärin, että B-tila mukamas tehostaisi talteenottoa). Pidemmässä vuoristoajelussa akku tulee täyteen, jonka jälkeen sekä normaali- että sport-kuski joutuvat kepistä valitsemaan B-tilan, jossa hyödynnetään polttomoottorin imuhäviöt, jotteivät täysiakkuisen hybridin jarrut kuumenisi. Vuoriston jälkeen B heti takaisin D:lle, jotta saa kaiken saatavilla olevan hidastusenergian talteen (kun akkuun taas mahtuu), eikä moottorijarruttavan motin lämmöstä harakoille.

(*) En ole varma mitä tapahtuu, jos 1,8 Corollalla rekan takana 90-95 lasissa S4-pykälällä on vaikkapa 4000 rpm ja polkaisee pedaalin pohjaan. Lähteekö se:

A) kuin manuaaliaskinen nostamaan kierroksia hitaasti (ja täysin suhteessa nopeuteen), kunnes ollaan huipputehon 5200 rpm:ssä, eli 117-123,5 km/h mittarissa

B) kuin manuaaliaskinen nostamaan kierroksia hitaasti, kunnes x sekuntia poljinta pohjassa pidettynä unohtaa tuon simuloidun S4-pykälän ja nostaa kierrokset saman tien 5200 rpm:ään, missä kiihtyvyys on suurin mahdollinen kyseisessä nopeudessa.

C) unohtaen välittömästi tuon simuloidun S4-pykälän ja nostaa kierrokset saman tien 5200 rpm:ään, missä kiihtyvyys on suurin mahdollinen kyseisessä nopeudessa
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos asiallisista vastauksista! Kaikkea oppii ja viisastuu :)
Tuntui vaan tuo sportti vähän terhakammalta ja kierrokset olivat olevanaan korkeammaat, mutta siis samaan pääsee normaalilla, kunhan kenkäsee pohjaan asti. (?)
Eli, jätetään moodien nippailu vähemmälle :)
 
Sinä vaan jauhat tehoista, vaikka kukaan ei ole väittänyt, että tulisi lisää.
Sinä vain takerrut yhteen sanaan, kun et selvästikään ymmärtänyt minun koko lausetta. :facepalm:

Ilman lisääntyneitä tehoja, suorituskyky ei voi parantua, vain tuntuma muuttuu, joten siksi koko nappula on täysin turha, ohi ehtii ihan yhtä hyvin kaikilla "ajotiloilla".

En kommentoinut käyttäjää, vaan sitä että koko nappula on aivan turha Hybridi Toyotassa ja 90% muissakin autoissa, kuten omassanikin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 720
Viestejä
4 747 031
Jäsenet
77 380
Uusin jäsen
Roopeee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom