Höpöilyn sijaan Toyota kertoo miten asia on. Kyllä sillä ihan selkeä vaikutus on.
How does Sport mode change my vehicle's driving experience?
Sport mode changes control parameters in transmission lockup and shifting, throttle response and Electronic Power Steering assist. The improved handling dynamics and lateral stability add to a sportier driving experience. This mode may reduce fuel efficiency.
Toyota taisi tuossa kertoa yleisesti (RAV4:n?) ajotiloista, koska kirjoitti "transmission lockup and shifting". Hybrideissä on planeettavaihteisto, jonka välitystä muutetaan sähkömoottorilla. Välityssuhteita on ääretön määrä, vaikka perinteisen variaattorin hihnaa ei ole lainkaan.
Minulla Auris hybridissä kiihtyvyys on ihan sama oli sitten eco, normal tai power painettuna. Ero on siinä, että ecolla kaasuvaste on epäherkkä, eli on tarkempaa ajaa halutulla tehoalueella kierrosten huojumatta. Lisäksi ilmastoinnin tehoa on rajoitettu. Powerilla kaasuvaste on naurettavan herkkä. Sentti kaasua vaikuttaa paljon. Tuntuu taajamassa osakaasulla vahvalta risteyksissä, mutta pedaali pohjaan painettaessa paljastuu, että ei siellä olekaan mitään ylimääräistä potkua. En käytä tuota edes rekan ohituksessa, koska normaalilla pääsee ihan samaan. Power ei pidä kierroksia yhtään sen ylempänä.
Joku on mittaillut RAV4 hybridillä 0-100 normal, sport ja eco (tuossa järjestyksessä). Harmillisesti on aloittanut uuden vedon samalla minuutilla kuin edellinen päättyi. Akkuapu hiipuu joka vedolla, joten ajatkin pitenevät:
Normal 8,51 s (auton kello 19:29-19:29)
Sport 8,91 s (19:29-19:30)
Eco 9,27 s (19:30-19:30)
Olisi pitänyt antaa akun huilia ja latautua täyteen vetojen välissä.
En noista uusista Corolloista tiedä. Niissä voi olla "kiinteitä välityksiä", joita voi kepistä/viiksistä valita. Jos rekan ohituksessa voi kepillä saada kierrokset valmiiksi ylös, niin se voi (*) nopeuttaa ihan aavistuksen. Hybridi kuitenkin nostaa normaalitilastakin kierrokset parissa silmänräpäyksessä, eikä "vaihteen" vaihtumisessa ole viivettä, niin ero on merkityksettömän pieni. Ei ole kyse samasta asiasta kuin manuaalilla vitosen sijaan kolmosella kärkkyen, tai perinteisen automaatin kick-down -viive vs. valmiiksi valittu pienempi pykälä. Ihmettelen, jos joku kokee tarpeelliseksi alkaa Toyotan hybridillä painelemaan sporttia rekan ohitusta varten, ja sen jälkeen taas painaa napista pois.
Edit. Eri asia jossain mutkatiellä kytkeä sport, kun siinä samalla muuttuu ohjausvaste ja joissain malleissa myös jousitus. Käsin valitulla simuloidulla pienellä pykälällä jatkuvasti muriseva moottori luo menevämmän äänimaailman. Jos sillä lähdöt mutkasta ulos terävöityvät pari silmänräpäystä, niin kyllähän se kertautuu mutkapätkällä, jossa on kymmeniä mutkia.
Tai pienessä vuoristoajelussa on kätevää, kun ei tarvitse koskea jarruun, ja saa silti mahd. paljon energiaa talteen toisin kuin hukkaava B-tila (Tuulilasi ja TM ovat takavuosina kirjoittaneet väärin, että B-tila mukamas tehostaisi talteenottoa). Pidemmässä vuoristoajelussa akku tulee täyteen, jonka jälkeen sekä normaali- että sport-kuski joutuvat kepistä valitsemaan B-tilan, jossa hyödynnetään polttomoottorin imuhäviöt, jotteivät täysiakkuisen hybridin jarrut kuumenisi. Vuoriston jälkeen B heti takaisin D:lle, jotta saa kaiken saatavilla olevan hidastusenergian talteen (kun akkuun taas mahtuu), eikä moottorijarruttavan motin lämmöstä harakoille.
(*) En ole varma mitä tapahtuu, jos 1,8 Corollalla rekan takana 90-95 lasissa S4-pykälällä on vaikkapa 4000 rpm ja polkaisee pedaalin pohjaan. Lähteekö se:
A) kuin manuaaliaskinen nostamaan kierroksia hitaasti (ja täysin suhteessa nopeuteen), kunnes ollaan huipputehon 5200 rpm:ssä, eli 117-123,5 km/h mittarissa
B) kuin manuaaliaskinen nostamaan kierroksia hitaasti, kunnes x sekuntia poljinta pohjassa pidettynä unohtaa tuon simuloidun S4-pykälän ja nostaa kierrokset saman tien 5200 rpm:ään, missä kiihtyvyys on suurin mahdollinen kyseisessä nopeudessa.
C) unohtaen välittömästi tuon simuloidun S4-pykälän ja nostaa kierrokset saman tien 5200 rpm:ään, missä kiihtyvyys on suurin mahdollinen kyseisessä nopeudessa