Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
No olihan nois corollan 16V 1.6l koneis sen vähän runsas parhaimmillaan 130hp siinä tuhannen kilon autossa. Ettei eronneet noista.

Ohitit kokonaan sen asian jota kommentoin eli noi sporttisuudet ilman liikettä. joten vedän sen vähän pidemmälle..

Turvallinen lasikuitukorinen Bellier B8 C mopoauto
"B8S ON MARKKINOIDEN SPORTTISIN MOPOAUTO"
28eb984049a1cf044834ba080312632b.jpg


Eli tuo sporttisuus sitä ja tätä lähinnä vituttaa kun kyse on pelkistä mielikuvista ja näennäisestä tuntumasta. Suorituskykyisillä samasta mennään elettömän tylsästi kuin ei mitään oliskaan kun ei tarvi luoda draamaa enempää kuin siinä olikaan. Jos sä oikeasti etuvedolla tulet lujaa ja alusta kunnnos niin jotain on pahasti pieles jos kurvista tullaan ulos nelipyöräluisussa. Sen pitäis olla loppu jo ennen puoltamutkaa jolloin jo jalka oikaistu.
Itse en oikein kaahaillut tuolla Fiesta titanium A6:lla tai manuaalilla. Jousitushan tuntuu ja on tukeva. Eikä auto mihinkään luisuunkaan lähtenyt. Lähinnä auto vain tuntui turvalliselta ja tosiaan tukevalta ajaa. Kuin ajaisikin Fiestaa tai muuta pikkuautoa isommalla autolla. Kannattaa käydä koeajamassa, ja ehkä huomata, että Fiesta on tukeva, turvallinen, mutta myös kiva auto ajaa.

Itse oon ajanut peugeot 205 1.8 dieseliä kesällä ja talvella. Auto tuntui minusta vaaralliselta ajaa, koska auto oli niin lyhyt ja perä "eli omaa elämäänsä" ainakin talvella liukkaalla. Mieluummin ajoi omalla isommalla autolla, eli mukavalla Opel Vectralla 1997. Sitten vaihdoin vähän sporttisemman Alfa Romeo 156 2.0 1999 jossa madallus. Mutkat pääsi ajamaan paljon kovempaa kuin Vectralla, eikä auto tuntunut ollenkaan kiikkerältä. Talvellakin auto oli tasapainoinen ajaa. 156 on kehuttu alustaltaan. Volvo V50 oli myös ihan hyvä ajaa ja ilmeisesti sama auto kuin Ford Focus.

Ehkä vähän voisin verrata Alfa Romeo 156 2.0 ajettavuutta tuohon Ford Fiestaan. Alfassa 205/55 16 renkaat ja Fiestassa 195/55 16. Lähes sama siis. En ole vielä verrannut akseliväliä ja painoa. Alfa Romeo Mito:n olen ajanut ja se oli myös ihan kiva.

Niin ja jos auto on liian iso, niin auto muuttuu liian möhköksi ja mukavuuteen on panostettu liikaa. Esim bmw 740ia 1996. Joku tietysti tykkää, mutta oli Alfa 156 paljon kivempi.

Edit:
Tuossa tuo etuvetoinen Alfa 156
 
Viimeksi muokattu:
Jos paino on suhteessa muuhun suunnitteluun autossa niin ei möhköksi muutu. Onhan noita suorituskykyisiä urheiluvehkeitä monia joissa painot on reippaasti isompia kuin näiden hatchbackien painot. Mukavuus vehkeet on oma alueensa, ja ne sit vähempi tai enempi kykenee siihen urheilullisempaan ajoon. Nykyiset napista säätyvät alustat kyllä antaa enemmän noissa mukavuusvehkeissäkin sitä että se voi olla napista mukava, mutta myös suorituskykyinen. Sporttisen ADHD:ksi niitä ei kuitenkaan taida saada, eli vaativat kyllä ne tilatkin leikkimiseen. :)

Noista bemarin uusista loistomalleista ei ole kokemusta, mutta Audilta pääsin testaan jo uusinta A8. Harmiks ei päässyt kuin ehkä 10% auton ominaisuuksista testaan kun ne vauhdit tuppaa kasvaa niin helvetillisiksi. Ekä päässyt myöskään soralle raapiin missä meno on nannaa. Vanhoissakin on samaa että leikkimises vauhdit kasvaa äkkiä eikä penkit ole tehty pitämään paikalla vaikka kuinka kiskois vyötä tiukkaan penkillä pysymiseks. Toi 740 bemari V8 moottorilla oli takavetoisena enempi leikkimiseen soveltuva, vaikka teho bemaris hiukan pienempi ja paino aavistuksen enempi. Vanhas kasis ei edes ne videon käkkärikäännökset onnistu kun torsen välittää etupyöriinkin :). Ei päässyt uudella A8 kokeileen säilyykö ne sähköiset säädöt myös kun alusta pistetään töihin vaan onko vain silmälumetta. Toi alfa on jotenkin itselle niin totaalisen kiinnostamaton.
Itse jostain syystä tykästynyt noihin pikkuautoihin, kun ajettavuus on jo tosi hyvä. Lisäksi ei ne pikkuautot ole enää niin pieniä kuin ennen. Ihan riittää jo pikkuauton ajo-ominaisuudet nypäivänä. Lisäksi iso massa on aina negatiivinen asia autossa? Toki jousitus saa olla myös tukeva, eli auto istua oikein hyvin tiessä.

Vertsin noita mittoja. Ford Fiesta.
202km/h.
Akseliväli 2493 mm
Leveys 1735 mm
Paino 1089-1164 kg

Ford - Fiesta VIII - 1.0 EcoBoost (140 Hp) Start-Stop 5d - Technical specifications, Fuel economy (consumption)

Alfa Romeo 156
216km/h
Akseliväli 2595 mm
Leveys 1745 mm
Paino 1250 kg

Alfa Romeo - 156 (932) - 2.0 i 16V T.Spark (155 Hp) - Tekniset tiedot, polttoaineen kulutus

Peugeot 205 GTI
202km/h
Akseliväli 2420 mm
Leveys 1560 mm
Paino 880 kg

Peugeot - 205 II (20A/C) - 1.9 GTI (120 Hp) - Tekniset tiedot, polttoaineen kulutus

GTI siis hirmu hauska, koska on niin kevyt :) Niin ja 1980 luvun "kapeat" renkaat tuo myös hauskuutta. 205 GTI 185/55 R15, kun taas Fiestan saa 205/45 R17 renkailla (tai 18"), eli 20mm leveämmät ja isommat.
 
Viimeksi muokattu:
Vaatihan se massa kaikesta muusta järeämpää. Mutta ei se itsestään selvyys ole että auto on keveyden takia parempi tai ketterämpi. Paino tahtoo olla rahapussille käyvä asia tuon takia.
On kevyempi auto aina ketterämpi kuin painavampi jos muut asiat on vastaavat. Tietysti paremmilla jousituksilla, renkailla yms. voi siitä painavammastakin autosta tehdä paremman ajaa, mutta toisaalta kun nuo samat temput tekee kevyemmälle autolle on se vielä parempi.

Paino on vielä sellainen, että se vaikuttaa kaikkiin ajo-ominaisuuksiin. Kiihdytyksissä on enemmän massaa kiihdyttävänä, jarrutuksissa on enemmän massaa pysäytettävänä ja mutkissa on enemmän massaa, joka haluaisi jatkaa tangentin suuntaan.
 
Käsijarrulla driftiin ei hirveitä tarvita..

Vaaditaan nykypäivänä :) Koska ei ole käsijarrua (sähköinen käsijarru), paitsi ainakin se tuossa Fiestassa vielä on. Täytyisi selvittää että onko vaikka Ibizassa tai Polossa käsijarru, kun en sitä nyt enää muista. Xantiassa taas käppäri ottaa etupyöriin.
 
Tuollaista Matizia tuli liikenneympyrässä driftattua ihan vasemman jalan jarrutuksella, kyllä siitä perän sai irti(sateella). Mitään järkeä ei tässä tainnut kyllä olla mutta tulipahan kokeiltua.
 
Jos nyt pysyttäis niissä mitä olemassa. Noi jälkimmäisen kappaleen kohdat on hallittavissa ihan hyvin sillä rahalla kuten superautot on osoittaneet. Eli syy siihen Honda Civikkiin ei ole noissa vaan se raha. On halvempaa mitä pienempää massaa hallitaan.
Ihan yhtälailla nuo samat asiat pitää superautoissakin paikkansa. Jos Ferrari 488 painaisi 1500kg:n sijaan 1000kg niin se olisi yksinkertaisesti parempi tai jos se painaisi 2000kg niin se olisi yksinkertaisesti huonompi. Sen takia noissa superautoissa käytetään hiilikuitua ja muita avaruusmateriaaleja, että niiden paino saadaan pidettyä alhaisena ja samaan aikaan autosta tarpeaksi jäykkä ja turvallinen plus ne asiakkaiden vaatimat luksukset. Mistä pääseekin siihen, että se painonhallintahan se vasta kallista onkin.
 
Noh tähän viel vastaan kun näyttää olevan hukas mitä tarkoitan..

Tottakai tuollain. Mut ei se 1000kg hatchbackkia ferraria paremmaksi tee että on 500kg kevyempi.
Joo, ei tietenkään.

Tuota voisi ajatella niin, että vaikka Civic painaa absoluuttisena sen 200kg vähemmän kuin Ferrari niin Civic on kuitenkin tekniikkaan suhteutettuna paljon painavampi eli se ei ole niin paljon kevyempi, että se kompensoisi Ferrarin paremmat jousitukset, renkaat, jarrut, moottorin, yms.

Toisaalta loputtomiin ei sillä rahallakaan voi kompensoida...
 
Sepä sen että. Kiikkerällä kopilla en tarkoittanut sitä kallistelua yms. vaan tuota että auton saa käyttäytymään taajamanopeuksissa eikä tajuttomissa nopeuksissa. Sporttinen on siis lähemmäksi synonyymi helvetin huonolle pitoa saamattomalle alustalle kuin suorityskykyiselle alustalle. ESP sitten rajoittelee tai ei tuota paskaa alustaa.

Tämähän on kanssa tuota.. laitetaan muovikehät et voidaan pitää halvalla hauskaa..



Tämmöstä olisi eeppistä alkaa harrastamaan vaikka jollain K11 Micralla, mutta suomesta tuskin halukkaita löytyy. :D
 
Jos pieni hieman kevyempi ja moottorilla oleva auto kiinnostaa niin Suzuki Swift sport on ainakin luotettavalla koneella ja jopa Tiff Needell piti kunnollisena pikkuautona, jolle mutkatkin maistuu. Nuo tosin on hieman harvassa, mutta jos pelkkää rata-ajoa kestää yli 60000km Nordschleife:n vuokrapelinä ja moottorista löytyi käytännössä samat lukemat kuin uutena niin normaalissa käytössä kestää varmasti. Sen vapari 1,6:n saa myös softattua lähelle 150hv lukemia, pieni auto se tosiaan on.
 
Viimeksi muokattu:
Huh huh. On noi Alfat kyl komeita autoja. Eikös sitä sanota, että ei ole autoharrastaja ennen kun on Alfan omistanut.
 
Kyllähän tämä tiettyä harrastaneisuutta vaatii :) Meillä on ollut viisi Alfaa joista kaksi on jättänyt tien päälle. Toki on ollut myös viisi Volvoa (yksi jättänyt tien päälle) ja neljä Hondaa (käsittämättömän luotettavia pelejä) yms kaikenlaisia autoja n. 30 kpl. Eli mistään merkkiuskollisuudesta ei voi puhua. Alfa kuitenkin tällä hetkellä vetää aina vain takaisin, ja jos tämä Giulian luotettavuus/hauskuus pysyy nykyisellä tasolla niin en voisi harkitakaan mitään muuta autoa.
 
Ei ole koskaan ollut varsinaista himoa omistaa Alfaa, mutta onhan nuo erikoisen/kivan näkösiä pirssejä, joskin enemmän pidän vanhempien Alfojen ulkonäöstä. Jos jotain Italialaista haluaisin omistaa niin se olisi wanha kunnon Lancia Delta, mutta taidan kuitenkin pysyä Ämerikkalaisissa...
 
Olen omistanut Daewoon, Volvon, Lexuksen ja Peugeotin ja noista jokainen on jättänyt tielle ainakin kerran, joten pitäsköhän ostaa seuraavaksi Alfa, jos vaikka tilastot paranisi.
 
VW Golf, Plymouth Fury, Chevrolet Beretta GT, Cadillac Seville STS, ainoa joka noista jättänyt tien päälle minut tai entisen kämppikseni on tuo kirottu Golf, äkkiseltään fingerporimaisesti päissäänlaskettuna... 3 tai 4 kertaa jättänyt tielle. 6-8vuotta seissyt mokoma laitos nyt ja kohta se lähtee paaliin, Beretastakin pääsi eroon kun sisko sai sen kaupattua jollekin harrastelijalle. Beretta ei tielle jättänyt ketään mutta kun sisko pääsi sillä Paltamoon niin bensapumppu päätti levitä siittä ja samalla sitten paljastui kaikkea muutakin korjattavaa.
 
Äänistä kun puhe niin tuossa tuoretta ääninäytettä Datsun 100a:sta suoralla rosteri putkella ilman vaimentajia. Ei jaksanut nelosella tuolla lastilla repiä kierroksille missä kyllä kone ulvoo :D



 
Im just going to leave this here. Ihan vaan kiusaksi... Lisää tulossa myöhemmin.
 
Oletko poistanut vahvistimelta johdon joka tekee keinotekoiset moottoriäänet ohjaamoon. :)
Ei ole meikäläisen auto. Ja ei en ole poistamassa omastakaan. Tuo ei ole häiritsevää mallia vs jotkut. Toisekseen, tuo oli auto sport modessa eli putkisto mikä eniten ääntää.
 
Jollei siellä putkistossa ole läppiä niin kyllä se suurimmaksi osaksi on keinotekoset kabiinin äänet mitkä sen sport moden urheilullisemmat äänet tekee. Toki sport mode antaa kierroksiakin josta sit enemmän ääntä kaikenkaikkiaan, mutta se yhtäkkinen muutos ilman läppiä on todennäköisimmin kaiuttimista. Oli ne keinotekoiset sit kaiuttimilla tai kabiiniin tulevilla putkillaja kalvoilla tehty niin pitäis jo nykypäivänä olla selvää ettei liiaksi niistä innostu. Toisalta eipä kyllä jaksa innostaa pikkukoneen pakoputkivirityskään jollei liikettäkin synny.

Mut vissiin liiket tuos kai vissiin piti katsoa?
Joku härpäke on ilmeisesti Sport modella. Onneksi kumminkin aika maltilliset äänet.
 
On aktiivi putkisto eli läppä aukeaa takapöntöstä. Ja kyllä tuo liikahtaakin. Lsd tekee ihmeitä. Ollakseen 3cyl turbo niin pirun hauska ja hätäinen.
 
Autokuume pääsi yllättämään ja eilen vaihtui 06' e91 320i farkku 05' e90 325i sedaniin, automaattilla ajo ei enää maistunut ja ei tuo 320i mikään pirteäkään peli ollut.
BMW325i.png

Entinen oli lähes täysin kulimalli, nyt on automaatti-ilmastointi, sadetunnistin, vakkari, jonkin sortin valoautomatiikka ja jotain pikkuroippeita niiden lisäksi.
Kulkee aikalailla yhtä hyvin kuin 320i:tä edeltänyt 2.8 4motion golffi, kuluttaa vaan huomattavasti vähemmän ja on myös mukavampi.
 
Olisko automaattiset valot, eli itsestään käyntiin kun auton käynnistää. Päivällä päiväajovalot ja illalla normaalit valot.
 
Ennen faceliftiä taisi olla vain valot pois/päälle. Ei drl:ää.
Ellei joku aftermarket asennus.
 
Olisko automaattiset valot, eli itsestään käyntiin kun auton käynnistää. Päivällä päiväajovalot ja illalla normaalit valot.

Juurikin näin tuntuu toimivan, lyhyet syttyvät itsestään kun hämärtyy tarpeeksi ja valoisalla menee "parkit" päällä.
Entisessäkin kyllä sammui valot kun avaimen otti pois vaikka oli ajovaloasennossa katkaisija, tuo automatiikka on siis melko turha kun ei xenoneitakaan ole.
 
Jos pre-faceliftissä on DRL niin se on mulle uutta. Valoautomatiikka kyllä, eli valot päälle/pois.
 
Nimenomaan Saksassa on valot pois päältä päivällä valoisalla. Ledit lienee muuttanut tätä drl muodossa.
 
Jaksoin nyt tutkia tarkemmin, valokatkaisijan automaattiasennolla palaa valoisalla pitkät hyvin himmeänä ja hämärtyessä syttyy lyhyet. Joku drl viritelmä tuo siis on.
 
Kyllä se huono ylläpito alkaa näkymään jo 100tkm kohdalla. Tohon asti voi vielä päästä huonommillakin huolloilla, mutta sitten ne ongelmat alkaa ilmenemään ja kasaantumaan.
Käytettyä ostettaessa 100-200 tkm onkin omasta mielestä se suuri riskisin, siihen kun on voitu päästä tuurilla ja ne viat ilmenee sitten sun omistuksen aikana. Sitten kun mittarissa on joku 400tkm tai enemmän niin sehän on merkki että auto on laadukas ja hyvin huollettu, ei sillä muuten olis noin pitkälle ajettu, eli riski yllättäville vioille on pieni taas.

Hah huonollakin hoidolla voi pärjätä.. itsellä v.2000 Corolla jolla ajettu kohta 360 000 km. Äärimmäisen luotettava on ollut, mutta olen itse huoltanut todella huonosti. Syö aika paljon öljyä tuo 1.6 vvt-i moottori..ilmeisesti on joku tyyppivika. Koska syö niin paljon öljyä, olen jo oppinut äänestä milloin pitää taas reippaasti lisätä. Lisäksi oon ostanut jo useamman vuoden Tokmannin Euroil 5w-40 perusöljyä. Koska syö niin paljon öljyä, niin jatkuvastihan siellä on uutta öljyä seassa. Tuota täytyy lisäillä vähintään tuhannen kilometrin välein 2-3dl. Muutama vuosi sitten ajoin yli 50 000 km samoilla öjyillä ja suodattimilla !:nb:. Tuoksahtihan tuo jo voimakkaasti bensalle. Ajattelin ajaa vielä vuoden ja sen jälkeen hautuumaalle tää peli.
 
Hah huonollakin hoidolla voi pärjätä.. itsellä v.2000 Corolla jolla ajettu kohta 360 000 km. Äärimmäisen luotettava on ollut, mutta olen itse huoltanut todella huonosti. Syö aika paljon öljyä tuo 1.6 vvt-i moottori..ilmeisesti on joku tyyppivika. Koska syö niin paljon öljyä, olen jo oppinut äänestä milloin pitää taas reippaasti lisätä. Lisäksi oon ostanut jo useamman vuoden Tokmannin Euroil 5w-40 perusöljyä. Koska syö niin paljon öljyä, niin jatkuvastihan siellä on uutta öljyä seassa. Tuota täytyy lisäillä vähintään tuhannen kilometrin välein 2-3dl. Muutama vuosi sitten ajoin yli 50 000 km samoilla öjyillä ja suodattimilla !:nb:. Tuoksahtihan tuo jo voimakkaasti bensalle. Ajattelin ajaa vielä vuoden ja sen jälkeen hautuumaalle tää peli.

Tässä vaiheessa olisi hyvä kertoa paikkakunta, että tietää ostovaiheessa kiertää corollat sieltäpäin :D
 
Tuo A2 olis kyllä mielenkiintoinen varmasti. Itellä ei kyllä vaan tuo ulkonäkö natsaa. Mutta onhan niitä tuossa sarjassa kilpailevia autoja rumempiakin. (mm. mersun A vuoteen 2012)
 
Mersun vanhat A-mallit on kyllä ihan hirveitä katiskoja ja helvetin rumia. Ruma on tuo Audikin, mutta varmasti muuten kyllä ihan pätevä ja laadukas pieni auto :tup:
 
Olikos tuo A2 audin eniten tappiota tehnyt malli?
En tiedä oliko tappiollisin mutta rahaa meni ymmärtääkseni ja kovin monta ei myyty. Auto joka oli vaan rehellisesti aikaansa edellä jokusen vuoden. Muotoilu ei kauneinta mutta yhden puolitutun omistajan mukaan ei vie polttoainetta juuri ollenkaan ja on legit niin kevyt että pyyhkijöiden käyttö paikallaan heiluttaa autoa :D
 
Kävin koeajamassa A2:ta tuossa keväällä sillä mielellä että olisin hankkinut sellaisen työajoja varten. Yllättäen olikin kuskin paikalla niin ahtaat jalkatilat että keskikonsolin kulma tms naputti suoraan polvilumpioon muutaman kilometrin testilenkin ajan. :D "Tasaisesti" käyvä 1.4d lisäsi nautintoa.

Jälkikäteen tätä mietin, niin oma kaasulenkkari ei olekaan 90 asteen kulmassa ylöspäin vaan ihan hiukan oikealle kallistunut, se puolestaan kääntää myös polven kohti keskikonsolia. Missään aikaisemmissa autoissa ei ole tuosta ollut haittaa joten eipä ole tullut huomattuakaan.
 
Kyllähän tuo ajoasento hiukan säätöä vaati, edessä kun on tuplalattiat ja takana lattia on huomattavasti alempana. Tällainen 170cm kääpiö sopii kyllä tuonne kabiiniin ihan OK.

Dieseliä en lähtenyt etsimään, kun ne on tosiaan niitä 3-sylinterisiä tärisijöitä. Tietty siinä 1.2 TDI robottivaihteisessa olisi meininkiä kun kulutus on 2.9L/100km ja valmistusmääräkin taisi olla vain 6000 kappaleen paikkeilla.

Tässä tärpättimallissa kulutus on pyörinyt molemmin puolin 5L/100km kun töihin ajaessa on tuollaista 70km/h köröttelyä ja tankissa perinteistä 98E5.

2018-05-26 21.26.33.jpg

Alumiinikori on yllättänyt positiivisesti, hassua avata 20 vuotta vanhan auton ovet ja luukut eikä missään ole ruskeaa tai kuplaa vaan kaikki on yhtä tuoreen näköistä kuin tehtaalta lähtiessä.

Nyt onkin kiikarissa harrastepeliksi S8 manuaaliaskilla. :kahvi:
 
Tuo alumiinin mukavuus oli kanssa 24 vuotiaan A8 peräkoukkua laittaessa. Puskurin takaa oli kuin uutta olisi ollut mitänyt likaista

Mutta jos paljon ajelet niin pistä esim. eFlexfuel sarja niin ei tarvi sitä järkyttävän hintaista 98E5 tankata.

Flexfuel sarja on harkinnassa, kilsoja tulee vuodessa kuitenkin reippaasti alle 10 000.

Voi olla, että käytän tämän kakkosen loppuun tekniikan osalta ja koitan etsiä Saksasta mahdollisimman vähän ajetun 1.6 FSI mallin kaikilla mahdollisilla herkuilla kattoikkunaa myöten ja siihen sitten Flexfuelit ja kauko-ohjattavat webastot kiinni.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 370
Viestejä
4 548 658
Jäsenet
74 978
Uusin jäsen
Omi77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom