Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
340
Osaako joku sanoa mihin Oulussa pitää ottaa yhteyttä jos haluaa omakotitalon liittää kaapeli- tai kuituverkkoon nettiä ja TV-lähetyksiä varten? Kesäkuun lopussa pääsemme muuttamaan 2018 rakennettuun omakotitaloon, jota ei ole ainakin välittäjän mukaan liitetty kaapeli- tai kuituverkkoon. Esitteessä lukee "Talokaapelille varaus olemassa" eli siellä on tehty putkitukset valmiiksi mahdollista liittymistä varten tien viereen. Nykyiset asukkaat ovat vissiinkin käyttäneet mokkulaa/mobiilidataa.

Välittäjän mukaan alueelle ollaan joskus rakentamassa kuitua mutta ainakin DNA:n sivut sanovat osoitteelle "Kotisi on oikeassa paikassa DNA Valokuitu Plus -verkon varrella" eli kuitu pitäisi jo löytyä? Elisan ja Telian sivut suosittelevat osoitteelle 5G mobiilinettiä. Mobiilinetilläkin nykyisin pärjäisi mutta jos TV-lähetyksiä varten pitää joka tapauksessa kuituun tai kaapeliin liittyä niin samalla tulisi nettikin.

Pitää vielä myyjältä kysyä tarkempia tietoja alkukauppojen yhteydessä, että minkälaiset putkitukset sieltä nyt löytyvät ja pitäisikö siellä olla kuituverkko vai ei. Varmaan myös pitää soitella DNA:lle, että löytyykö sieltä kuitu ja paljonko siihen liittyminen maksaisi kun jotain kaapeleita pitänee tehdä liittymistä varten.
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
160
Osaako joku sanoa mihin Oulussa pitää ottaa yhteyttä jos haluaa omakotitalon liittää kaapeli- tai kuituverkkoon nettiä ja TV-lähetyksiä varten? Kesäkuun lopussa pääsemme muuttamaan 2018 rakennettuun omakotitaloon, jota ei ole ainakin välittäjän mukaan liitetty kaapeli- tai kuituverkkoon. Esitteessä lukee "Talokaapelille varaus olemassa" eli siellä on tehty putkitukset valmiiksi mahdollista liittymistä varten tien viereen. Nykyiset asukkaat ovat vissiinkin käyttäneet mokkulaa/mobiilidataa.

Välittäjän mukaan alueelle ollaan joskus rakentamassa kuitua mutta ainakin DNA:n sivut sanovat osoitteelle "Kotisi on oikeassa paikassa DNA Valokuitu Plus -verkon varrella" eli kuitu pitäisi jo löytyä? Elisan ja Telian sivut suosittelevat osoitteelle 5G mobiilinettiä. Mobiilinetilläkin nykyisin pärjäisi mutta jos TV-lähetyksiä varten pitää joka tapauksessa kuituun tai kaapeliin liittyä niin samalla tulisi nettikin.

Pitää vielä myyjältä kysyä tarkempia tietoja alkukauppojen yhteydessä, että minkälaiset putkitukset sieltä nyt löytyvät ja pitäisikö siellä olla kuituverkko vai ei. Varmaan myös pitää soitella DNA:lle, että löytyykö sieltä kuitu ja paljonko siihen liittyminen maksaisi kun jotain kaapeleita pitänee tehdä liittymistä varten.
Itse kysyisin ainakin dna:lta ja elisalta hinnat. Ja ilman muuta valokuitu, kaapeliverkkoa en edes harkitsisi. Jos kuitua ei ole vedetty tekniseen tilaan, mutta putkitukset löytyy niin säästyt käytännössä siltä että pihaa ei tarvitse kaivaa auki, ja hinta saattaa olla hieman edullisempi.
https://www.dna.fi/pientalot
https://elisa.fi/talokuitu_tarjouspyynto/
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 855
Noniin, itse itselleni vastaten.
Tänään kävi kilpailevan firman (Vesivek) edustaja kattomassa ja sano notta peruskohde. Pitkästä tavarasta ja saumattomana ja samaa kourua kuin edellisellä ja samoilla takuilla.

Ja hintaa oli:
1900e miinus 60% koko hinnasta kotitalousvähennys.
Talvihinta n.huhtikuun loppuun 1700e MIINUS 60% kotitalous vähennys.
Hinnat itse purkaen jos niiltä purku niin +400e. Eli ihan hilppasen vaan halvempi kun Suomen Vesiremontilla.
Eli vaikuttais olevat toi Suomen Vesiremontti näitä lestapaskoja jotka myy vanhuksille ja tietämättömille.

Sais nyt tuolta Suomen Vesiremontista soittaa ni pääsee kertomaan kilpailijan hinnan.

Esittelijä oli pätevän oloinen, ei näyttäny mitään videopätkiä eikä painostanut mihinkään että pitää huomenna päättää. Sanoi toki suoraan että talvella on edullisempaa koska kesäisin noi hommat yleensä tehdään. Laski ensin normihinnan ja siitä sitten talvihinta alennuksen ja talvihinta on käytännössä huhtikuun loppuun.
Katsoi avoimesta hinnastosta hinnat ja ynnäili laskimella eikä piilossa näpytellyt tablettiaan. Ja saatiin vielä tarjous virallisella lapulla missä oli kaikki ylhäällä.

Täydet pojot kyllä Vesivekille. Luulempa että sieltä tulee meidän uudet rännit.

E: Korjataas hiukan ajatustjuoksua. Eli tosta hinnasta 60% on kotitalousvähennykseen kelpaavaa ja siitä siis saa vähennystä 40%
Jälleen itse itselleni vastaten.

Tuli sitten tehtyä diili Vesivekin kanssa ja laskeskelin että kaikkine vähennyksineen meillä pitäisi jäädä n.1100e ja risat maksettavaa itse purettuna mikä on parin tunnin homma.
Ihan suosiolla otin enkä jaksanu enää alkaa säätämään.
Suomen vesiremontilla olis maksanu kaikilla vähennyksillä itse purkaen öpaut tonnin enemmän.

Kilpailuttaminen kannattaa. Ja nyt saa saumattomat uudet rännit jotka kestää niin kauan kuin tässä asuu.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
199
Kannattaa myrkyttämiset jättää ammattilaiselle, ettei tule turhia uhreja. Loukuilla olen saanut rottia aika hyvin kiinni, niitä riittävästi sellaisiin paikkoihin missä näkyy siimahäntien jälkiä lumessa. Jos siis siimahäntäisistä kyse. Supikoiria tms jos on, niin riistanhoitoyhdistykseen yhteyttä, loukuttavat ja poistavat johonkin.
Toki ensin kannattaa naapurin kanssa jutella, sama ongelma se on silläkin.
Nykyäänhän ei taida rotanmyrkkyä saada juuri mistään. Jotain syöttirasioita saa. Meillä oli viime kesänä yksi tuholainen, joka söi kompostin täyteen reikiä. Yritin loukuttaa, mutta mikään ei tuntunut kiinnostavan niin paljon, että olisi loukkuun mennyt. Sitten meidän terrieri sai sen tuholaisen kiinni ja sen pituinen se.
Meidän naapuri ruokkii myös lintuja pirukseen ja heidän piha täynnä kaikkia piilopaikkoja, niin sinnehän ne pesiytyy. Itse poistin kompostin kokonaan. Ehkä ensikesänä uusi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Nykyäänhän ei taida rotanmyrkkyä saada juuri mistään. Jotain syöttirasioita saa. Meillä oli viime kesänä yksi tuholainen, joka söi kompostin täyteen reikiä. Yritin loukuttaa, mutta mikään ei tuntunut kiinnostavan niin paljon, että olisi loukkuun mennyt. Sitten meidän terrieri sai sen tuholaisen kiinni ja sen pituinen se.
Meidän naapuri ruokkii myös lintuja pirukseen ja heidän piha täynnä kaikkia piilopaikkoja, niin sinnehän ne pesiytyy. Itse poistin kompostin kokonaan. Ehkä ensikesänä uusi.
Sehän se onkin kun kunnon myrkkyjä ei saa mistään. Pitää tilata ammattilainen tuholaisten torjuja, mikä maksaa jotain... Onko siitäkään sitten mitään hyötyä kun naapuri ruokkii lintuja. Täälläkin pakosti joku linjen ruokkija jossain lähistöllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
762
2007 okt ja emäntä on nyt jo tovin valitellut huoneilmasta makkareissa ja työhuoneessa. Kokoajan räkänen ja tukkonen, itse en oireile juurikaan. Reilu vuosi tässä asuttu. Koskaan ei ole noita iv kanavia huollettu ja putsailtu, se on to-do listalla, on paskaset. Tuossa yksi pv keräili lattialta vaatteita ja tunsi lattiarajassa vähän vetoa. No haisti sitten verhoja ja sellainen tunkkainen maakellarihaju oli verhoissa. Otettiin makkarista sitten hieman listaa auki ja kulmassa melkonen rako, josta selkeästi tunsi viiman. Haju on paljon voimakkaampi kostealla kelillä, pakkasilla ei niinkään.

Ei kuvasta nyt niin hyvin erotu, mutta oli kyllä melkonen rako. Revin sitten muitakin listoja auki ja niissä ei nyt mitään pahempaa näyttänyt olevan. Kuntoraportissa oli mainintaa alapohjan huonosta ristituuletuksesta ja väärästä materialista (liian hienoa soraa, hiekkaa, kasoittain alapohjassa) tämä on myös nyt kesän to-do listalla, että vaihetaan oikeaa tavaraa pohjaan. Tälläistä siellä.

Mitään halkeamia en pohjassa nähnyt, kun siellä ryömin. Molempien makkarien kohdalla oli ihan saatanan kosteat/märät nuo laatat


Makkarit talon kulmissa ja tuo kosteuskin siis ihan nurkassa. Tuuletusaukot on ehkä ihan hitsun liian kaukana kulmista niin ei kierrä ilma tarpeeksi nurkissa?

Kuvissa näkyy nuo siniset kiilat, niin niitä on ympäri pohjaa n. 80cm välein. Puolison eno, ketä näistä ymmärtää paljon enemmän kuin itse, tiesi kertoa ettei saisi tuollaista rakoa olla niiden välissä. Sieltä se ilma vissiin pääsee tuonne makkariin? Kesällä tarkoitus sitten nuokin tiivistää.

Mietteitä muilla? Harmittaa kattoa toista, kun selvästi kärsii ja muutenkin etätöitä tekee niin kokoajan kotona.

Menen kohta pohjaan tuota hiekkaa hieman levittämään. 80cm pitäisi olla ilmeisesti vähintään tilaa, no kun noita kuvia menin ottamaan tuosta yhdestäkin nurkasta hyvä jos oli 30cm. Piti raivata itseni sinne..

Itse itseäni nyt lainaten, laitoin spoileriin, kun pitkä teksti. Suomen Vesitekniikka kävi putsaamassa röörit ja säätämässä venttiilit. Itse olen töissä ja emäntä kotona niin hän osaisi kertoa paremmin, mutta tässä muutama kuva.
IMG-20220209-WA0000.jpg
IMG-20220209-WA0003.jpg
IMG-20220209-WA0002.jpg
IMG-20220209-WA0004.jpg
IMG-20220209-WA0006.jpg

Meni kuulemma top 10 paskaisempiin mitä putsannu. Jokaikinen venttiili oli säädetty väärin ja hänen arvionsa mukaan talo oli 15% liian alipaineinen. Iv koneen nopeudet oli myös liiikaa, 65% poisto sekä tulo. Nyt säätöjen jälkeen taisi asettua 50%?? Pitäisi näkyä ihan sähkölaskussa jo ja laitteen eliniässä.

Katotaan vaikuttaako mitenkä :tup:

555€ oli säätö ja putsaus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 855

Itse itseäni nyt lainaten, laitoin spoileriin, kun pitkä teksti. Suomen Vesitekniikka kävi putsaamassa röörit ja säätämässä venttiilit. Itse olen töissä ja emäntä kotona niin hän osaisi kertoa paremmin, mutta tässä muutama kuva.

Meni kuulemma top 10 paskaisempiin mitä putsannu. Jokaikinen venttiili oli säädetty väärin ja hänen arvionsa mukaan talo oli 15% liian alipaineinen. Iv koneen nopeudet oli myös liiikaa, 65% poisto sekä tulo. Nyt säätöjen jälkeen taisi asettua 50%?? Pitäisi näkyä ihan sähkölaskussa jo ja laitteen eliniässä.

Katotaan vaikuttaako mitenkä :tup:

555€ oli säätö ja putsaus.
Et sitten kokeillu noita venttiilejä putsata ennenkuin kutsuit apua? Ei sillä että toi turhaan olis mutta eikö noi perusventtiilien putsaukset ole ihan perus siivoustoimenpiteitä?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192

Itse itseäni nyt lainaten, laitoin spoileriin, kun pitkä teksti. Suomen Vesitekniikka kävi putsaamassa röörit ja säätämässä venttiilit. Itse olen töissä ja emäntä kotona niin hän osaisi kertoa paremmin, mutta tässä muutama kuva.

Meni kuulemma top 10 paskaisempiin mitä putsannu. Jokaikinen venttiili oli säädetty väärin ja hänen arvionsa mukaan talo oli 15% liian alipaineinen. Iv koneen nopeudet oli myös liiikaa, 65% poisto sekä tulo. Nyt säätöjen jälkeen taisi asettua 50%?? Pitäisi näkyä ihan sähkölaskussa jo ja laitteen eliniässä.

Katotaan vaikuttaako mitenkä :tup:

555€ oli säätö ja putsaus.
Hyvät kuvat siitä miten likaisiksi IV-kanavat menee, tosin toi ei nyt vielä ole lähelläkään sitä mitä itse olen pahimmillaan noiden nähnyt olevan. Ei siinä mitään mielikuvitusta tarvita homeiden epäilyyn noissa kanavissa.
Toivotaan, että tilanne parani ton myötä. Muistat sitten katsella/ puhdistaa ne suodattimet säännöllisesti. Onkos sinulla kuvaa kanavan sisältä (syvemmältä) kun ne on puhdistettu?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
762
Et sitten kokeillu noita venttiilejä putsata ennenkuin kutsuit apua? Ei sillä että toi turhaan olis mutta eikö noi perusventtiilien putsaukset ole ihan perus siivoustoimenpiteitä?
No mitä väliä sillä olisi enää tässä vaiheessa ollut :confused:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
762
Hyvät kuvat siitä miten likaisiksi IV-kanavat menee, tosin toi ei nyt vielä ole lähelläkään sitä mitä itse olen pahimmillaan noiden nähnyt olevan. Ei siinä mitään mielikuvitusta tarvita homeiden epäilyyn noissa kanavissa.
Toivotaan, että tilanne parani ton myötä. Muistat sitten katsella/ puhdistaa ne suodattimet säännöllisesti. Onkos sinulla kuvaa kanavan sisältä (syvemmältä) kun ne on puhdistettu?
Ei ole muita kuvia valitettavasti, olisi ollut mielenkiintoista nähdä syvemmältä miltä siellä olisi näyttänyt.

Tästä lähin varmaan jos kerran vuoteen suihkasee pölyt poistoista varmaan riittänee?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Jos teillä pilppi tms. niin kandee katsoa että nyt kun lähtö/tulo säädetty uusiksi, ei mee sitä "turhaa energiaa" siihen et se sulattelee kompuraa kun ei lämmin ilmavirta riitä pitämään sitä tarpeeksi lämpimänä, jolloin alkaa se ihana katkokäynti ja vastusten avulla sulattaminen. Itsellä on talossa tuon vuoksi 65/63, kun ei tapahdu sulatusta koskaan ja lämmöt on tasaiset kaikkialla.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Ei ole muita kuvia valitettavasti, olisi ollut mielenkiintoista nähdä syvemmältä miltä siellä olisi näyttänyt.

Tästä lähin varmaan jos kerran vuoteen suihkasee pölyt poistoista varmaan riittänee?
Et sä noille kanaville normaalein kotikonstein paljoa voi tehdä, puhdistaa toki pölyt tarpeen mukaan. Tarkoitin IV-koneen suodattimia niitä pitää vaihtaa /puhdistaa? aika-ajoin. Kuinka usein en ota kantaa, koska se on tapaus-/perhekohtainen, seuraat niiden kuntoa niin sen sitten näkee. Isoissa IV-koneissa on mittari, joka kertoon milloin ne ovat vaihtokunnossa.
Kotikoneista en tiedä onko niissä sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
Ei siinä mitään mielikuvitusta tarvita homeiden epäilyyn noissa kanavissa.
Vaatii kyllä todella vilkkaan mielikuvituksen. Poistokanavat ovat pölyisempiä huonepölystä johtuen. Kanavissa kulkee huoneiden kaikista lämpöisin ilma ja ilma liikkuu vauhdilla. Vaikka olisi kanavien eristyksessäkin vikaa, pitäisi mielikuvituksen helpommin taipua tonttuihin ja joulupukkiin kuin homeeseen kanavassa. Ja vaikka olisi homeessa, liikkuu tosiaan ilma ulos asunnosta.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Vaatii kyllä todella vilkkaan mielikuvituksen. Poistokanavat ovat pölyisempiä huonepölystä johtuen. Kanavissa kulkee huoneiden kaikista lämpöisin ilma ja ilma liikkuu vauhdilla. Vaikka olisi kanavien eristyksessäkin vikaa, pitäisi mielikuvituksen helpommin taipua tonttuihin ja joulupukkiin kuin homeeseen kanavassa. Ja vaikka olisi homeessa, liikkuu tosiaan ilma ulos asunnosta.
Homeita on kanavista löytynyt, joten ei siinä mitään mielikuvitusta tarvita. Oikeaa Joulupukkia ei sen sijaan todistetusti ole löytynyt. Tässä tapauksessa yksi asujista oireili ja epäilin, että syy löytyy kanavien huonosta puhdistuksesta. Toivotaan, että tilanne korjaantui.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
199
Homeita on kanavista löytynyt, joten ei siinä mitään mielikuvitusta tarvita. Oikeaa Joulupukkia ei sen sijaan todistetusti ole löytynyt. Tässä tapauksessa yksi asujista oireili ja epäilin, että syy löytyy kanavien huonosta puhdistuksesta. Toivotaan, että tilanne korjaantui.
Poistokanavassa, en ihmettele. Mutta onko sillä väliä? Ei. Tulokanavassa, en oikein usko.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Poistokanavassa, en ihmettele. Mutta onko sillä väliä? Ei. Tulokanavassa, en oikein usko.
Hometta on ulkoilmassakin, toiset ovat herkempiä kuin toiset. Kasvuedellytykset homeelle kanavissa on. Ulkoilmassa on se puuttuva vesi (lue kosteus) hapen ja lämmön lisäksi. Toimiiko se poisto aina oikein, onko kanavat tiiviit jne.
Kyllä ne poistokanavatkin on hyvä puhtaina pitää, onneksi aika harva on yliherkkä homeelle.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
Melkein sanoisin että tuossa kph/khh poistossa on ollut kytkettynä semmoinen kuivauskaappi. Vaateistahan lähteen paljon hienojakoista pölyä.
Vaikka lto-koneen suodattimia vaihtelisikin pienillä vaihtoväleillä niin suodattimen tiiveyskin vaikuttaa mitä lentelee tuloilmasta, esim. Nibe F470 vakiosuodatin on osittain susi, reunoille jää liian isot raot esim. hyttysten mennä läpi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
579
Osaako joku sanoa mihin Oulussa pitää ottaa yhteyttä jos haluaa omakotitalon liittää kaapeli- tai kuituverkkoon nettiä ja TV-lähetyksiä varten? Kesäkuun lopussa pääsemme muuttamaan 2018 rakennettuun omakotitaloon, jota ei ole ainakin välittäjän mukaan liitetty kaapeli- tai kuituverkkoon. Esitteessä lukee "Talokaapelille varaus olemassa" eli siellä on tehty putkitukset valmiiksi mahdollista liittymistä varten tien viereen. Nykyiset asukkaat ovat vissiinkin käyttäneet mokkulaa/mobiilidataa.

Välittäjän mukaan alueelle ollaan joskus rakentamassa kuitua mutta ainakin DNA:n sivut sanovat osoitteelle "Kotisi on oikeassa paikassa DNA Valokuitu Plus -verkon varrella" eli kuitu pitäisi jo löytyä? Elisan ja Telian sivut suosittelevat osoitteelle 5G mobiilinettiä. Mobiilinetilläkin nykyisin pärjäisi mutta jos TV-lähetyksiä varten pitää joka tapauksessa kuituun tai kaapeliin liittyä niin samalla tulisi nettikin.

Pitää vielä myyjältä kysyä tarkempia tietoja alkukauppojen yhteydessä, että minkälaiset putkitukset sieltä nyt löytyvät ja pitäisikö siellä olla kuituverkko vai ei. Varmaan myös pitää soitella DNA:lle, että löytyykö sieltä kuitu ja paljonko siihen liittyminen maksaisi kun jotain kaapeleita pitänee tehdä liittymistä varten.
Taitaa tuo "DNA valokuitu plus" olla kaapelimodeemi, eikä oikea kotiin asti tuleva kuitu.
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
340
Oli nykyisille asukkaille just viime viikolla tullut tarjous DNA:lta postissa, että liittyminen maksaisi 360€ tähän valokuitu plus verkkoon. Putkitukset menevät kuulema läheisen sähkökaapin taakse eli asentajan tarvitsisi käydä vaan tekemässä kytkennät ja jousella/imurilla vetää kaapeli talon sähkökaappiin kytkettäväksi. Pitää soitella DNA:lle, että mikä olisi liittymisen hinta kesällä tai voiko sopia, että tähän tarjouksen hintaan liitytään.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Melkein sanoisin että tuossa kph/khh poistossa on ollut kytkettynä semmoinen kuivauskaappi. Vaateistahan lähteen paljon hienojakoista pölyä.
Vaikka lto-koneen suodattimia vaihtelisikin pienillä vaihtoväleillä niin suodattimen tiiveyskin vaikuttaa mitä lentelee tuloilmasta, esim. Nibe F470 vakiosuodatin on osittain susi, reunoille jää liian isot raot esim. hyttysten mennä läpi.
Voi hyvinkin olla, mutta olen nähnyt paljon pahempia tapauksia toimistotaloissa. Niissä ei vaatteita pestä. Muistaakseni tässä oli yli 14 vuotta kulunut ilman kanaviston puhdistamista. Hyvä muistutus kanavien puhdistamisen tarpeellisuudesta.
Noita voi kuvatakin Action kameralla tai kännykällä, jos tekee naru yms. virityksiä. (Imee narun venttiilistä toiselle)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 354
Noita voi kuvatakin Action kameralla tai kännykällä, jos tekee naru yms. virityksiä. (Imee narun venttiilistä toiselle)
Itse miettinyt endoskoopin/tarkastuskameran ostoa, nykyisin kameratekniikka on niin halpaa ettei tuollainen mitään maksa. Aina on jotain rakoa minkä taakse pitäisi päästä katsomaan eikä tarvitsisi edes monen metrin piuhaa...
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
105
Oli nykyisille asukkaille just viime viikolla tullut tarjous DNA:lta postissa, että liittyminen maksaisi 360€ tähän valokuitu plus verkkoon. Putkitukset menevät kuulema läheisen sähkökaapin taakse eli asentajan tarvitsisi käydä vaan tekemässä kytkennät ja jousella/imurilla vetää kaapeli talon sähkökaappiin kytkettäväksi. Pitää soitella DNA:lle, että mikä olisi liittymisen hinta kesällä tai voiko sopia, että tähän tarjouksen hintaan liitytään.
Tuo on kyllä hyvä tarjous. Onkohan normi hinnat lähempänä vajaata 1900€. Vuosi sitten pyysin tarjousta ja silloin vastaava pelkkä kytkeminen sähkökaapista oli n. 1200€. Jäi ottamatta toistaiseksi. Pitäisikö sitä itsekin kyllä uutta tarjousta.
 
Liittynyt
23.08.2019
Viestejä
113
Täällä vedetään kuitua asuinalueelle ens kesänä ja tuli infopuhelua aiheesta. nykyään siis vain antennitalous kyseessä. Alle 400€ oli liittyminen: sis kaivutyöt, asennus ja modeemin + velvoite 2v olla asiakkaana. Hinta on kyllä sen verran järkevä, että pitänee liittyä vaikkei nyt niin tarve olekaan. Kuka tietää miten tilanne kehittyy 10v aikana ja sitten ei varmaan irtoa enää niin halvalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 855
Täällä vedetään kuitua asuinalueelle ens kesänä ja tuli infopuhelua aiheesta. nykyään siis vain antennitalous kyseessä. Alle 400€ oli liittyminen: sis kaivutyöt, asennus ja modeemin + velvoite 2v olla asiakkaana. Hinta on kyllä sen verran järkevä, että pitänee liittyä vaikkei nyt niin tarve olekaan. Kuka tietää miten tilanne kehittyy 10v aikana ja sitten ei varmaan irtoa enää niin halvalla.
Ehdottomasti kannattaa. Noita ei kyllä yleensä saa enää koskaan jälkikäteen lähellekkään samaan hintaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Täällä vedetään kuitua asuinalueelle ens kesänä ja tuli infopuhelua aiheesta. nykyään siis vain antennitalous kyseessä. Alle 400€ oli liittyminen: sis kaivutyöt, asennus ja modeemin + velvoite 2v olla asiakkaana. Hinta on kyllä sen verran järkevä, että pitänee liittyä vaikkei nyt niin tarve olekaan. Kuka tietää miten tilanne kehittyy 10v aikana ja sitten ei varmaan irtoa enää niin halvalla.
Tuo on kyllä hyvä tarjous. Onkohan normi hinnat lähempänä vajaata 1900€. Vuosi sitten pyysin tarjousta ja silloin vastaava pelkkä kytkeminen sähkökaapista oli n. 1200€. Jäi ottamatta toistaiseksi. Pitäisikö sitä itsekin kyllä uutta tarjousta.
Halpoja ovat, jos ei ole kytkykauppa eli sidotaan ottamaan liittymä tietyiksi vuosiksi kovalla hinnalla. Kaupungeissa voivat hinnat tippuakin, mutta tuskin alle ton 400€? Saa nähdä miten 5G verkko asiaan/hintoihin vaikuttaa.
 
Liittynyt
23.08.2019
Viestejä
113
2v soppari pitää ottaa ja siinä näytti olevan esim 300/300 liittymä 35€/kk. 5g on mielestäni tulevaisuutta ja kuituhommat on jäljessä. 5g liittymillä on myös hintaa ja modeemi maksaa kanssa euroja, kun ei taida vielä kylkiäisinä saada.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 707
2v soppari pitää ottaa ja siinä näytti olevan esim 300/300 liittymä 35€/kk. 5g on mielestäni tulevaisuutta ja kuituhommat on jäljessä. 5g liittymillä on myös hintaa ja modeemi maksaa kanssa euroja, kun ei taida vielä kylkiäisinä saada.
Ei tuo välttämättä ole paha hinta, noin 1200 ehkä karvan alle tuon 2 vuoden aikana (840€+ työt) minkä jälkeen voi katsoa uusiksi saako noin 10€/kk hintaan esim. 100mb nettiä jo.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Täällä vedetään kuitua asuinalueelle ens kesänä ja tuli infopuhelua aiheesta. nykyään siis vain antennitalous kyseessä. Alle 400€ oli liittyminen: sis kaivutyöt, asennus ja modeemin + velvoite 2v olla asiakkaana. Hinta on kyllä sen verran järkevä, että pitänee liittyä vaikkei nyt niin tarve olekaan. Kuka tietää miten tilanne kehittyy 10v aikana ja sitten ei varmaan irtoa enää niin halvalla.
2v soppari pitää ottaa ja siinä näytti olevan esim 300/300 liittymä 35€/kk. 5g on mielestäni tulevaisuutta ja kuituhommat on jäljessä. 5g liittymillä on myös hintaa ja modeemi maksaa kanssa euroja, kun ei taida vielä kylkiäisinä saada.
Ehdottomasti ota kuitu, Jos sitoutuminen vain kaksivuotta ja hinta kohdillaan, niin et siinä häviä mitään, 5G kortti ei katoa mihinkään, mutta jos jätät kuidun ottamatta, niin sen voi saada, mutta yleensä hinta pomsahtaa. Usein joutuu pitää peukkuja että hankeet toteutuu.

Jos jotain info/ markkinointi tilaisuutta, käyntejä, niin "vaadi" pitkää hintatakuuta, toisessa ketjussa on juttua että nyt on joiltain operaattoreilta saanut viidenvuoden hintatakuun.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Alle 400€ oli liittyminen: sis kaivutyöt, asennus ja modeemin + velvoite 2v olla asiakkaana.
Hinnat on kyllä kohdallaan, ehdottomasti ota jo tulevaisuutta varten ja kämpän jälleenmyyntiä silmällä pitäen. Vaikka tarkoitus oliskin asua hautaan asti niin koskaan ei tiedä jos tuleekin tarve muuttaa niin kuidullinenn kämppä on helpompi myydä kuin kuiduton. Myös 300/300 liittymä 35 eur/kk on sanalla sanoen halpa. Meille ei saa kuin 100/100 liittymän tuohon rahaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 443
10v jouduin itse kärvistelemään haistapaska langattomien nettien kanssa sen jälkeen kun dsl yhteys rampautettiin operaattorin suunnalta käyttökelvottomaksi. Kuitu oli vähän sellanen, että stfu and take my money. En luota siihen, että 5g tekisi yhtään autuaammaksi kuin 4g aikanaan. Hetken toimii jos nyt ylipäätänsä keilat osuu kohdalle ja sitten jossain vaiheessa se myydään tukkoon ja yhteys susipaska.

Hardzaan hintahan on lähes naurettava niin asennuksen kuin kuukausimaksunkin osalta ns. "no brainer".
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 378
Nyt eletään vielä 5G kuherrusvuosia. Pian on taas tukarit tukossa ja 6G luvataan olevan 5 vuoden päästä ihan oven takana. Langattomat tekniikat optimiolosuhteissa toimii hyvin, mutta pääosalla taitaa kaista olla tukossa tai ei löydy esteetöntä yhteyttä sinne hyvälle tukiasemalle. Näin ainakin meillä.

Ongelmat pysyy, vaikka esiintyy hieman aalloittain. Ylläoleva tarjous on tosiaan ihan no brainer.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
146
Elisan kuitu uudiskohteeseen 990€ Helsingissä. Vertailin 5G ja kuten yllä todettu niin mielestäni no-brainer 5G laitteen asennuksineen ollessa 450€ luokkaa. 300M/100M kaista 31,90€/kk, joten aika samat kulut vs. 5G. Toki tuo on hintava verrattuna nykyiseen taloyhtiökuituun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
Tasan ei käy nallekarkit. Meillä DNAn kiristäjät ottais 60 e/kk ja kaapelin kk-maksut päälle umpipaskalla kuparilla vuodelta miekka ja kilpi. Kuitua ei ole näkyvissä kuin nimessä. Seinälle asti tulee valmiiksi kaivettu kupari ja 200 euron kiristysmaksulla olisivat kytkeneet päälle. Aika helppo valinta oli ottaa paremman nopeuden antava 5G, kun masto vieressä ja asutusta ei ole merkittäviä määriä kaistaa viemässä. Bonuksena tarjoajan voi helposti vaihtaa, jos ahneus kasvaa DNAn suuruuksiin. Yhteys paukuttaa tasaisesti 4-500/100 reilusti alle 10 ms pingillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 136
60€/kk?
Tuo lienee ilman määräaikaa vai vuokramodeemilla ja jollain muulla höystetty?
Vai onko tosiaan noin korkea hinta jossain pelkälle liittymälle?

44,95€/kk/24kk luulin, että tämä on se ihan normaali ja kaikkien saavutettavissa oleva hinta. Kahden vuoden jälkeen normaalihinta 54,9€/kk eli kaipaisi uutta määräaikaista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
Pelkkä liittymä ja kaapelin maksu taitaa olla sen 10 euroa. Ylöspäin tuon pyöristin, joku 5x,9 e/kk hinta se kuitenkin oli. En pysty nyt katsomaan, dna:n palvelu heittää erroria. Joka tapauksessa kymppejä hintaero kaapeliratkaisun tappioksi, oli tarjouksia puolin ja toisin. Kaapelimaksun toki voi jollain tasolla laskea hyödyksi, jos tv:tä jostain syystä haluaa katsoa.

e: Jostain syystä ei antanut koko kadulle mitään hintaa. Naapurikadun hinta tuo 54,9 €.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 354
Pelkkä liittymä ja kaapelin maksu taitaa olla sen 10 euroa. Ylöspäin tuon pyöristin, joku 5x,9 e/kk hinta se kuitenkin oli. En pysty nyt katsomaan, dna:n palvelu heittää erroria. Joka tapauksessa kymppejä hintaero kaapeliratkaisun tappioksi, oli tarjouksia puolin ja toisin. Kaapelimaksun toki voi jollain tasolla laskea hyödyksi, jos tv:tä jostain syystä haluaa katsoa.
Elisalla täällä kaapelimaksu 8,9€ tms. vastaavaa vajaata kymppiä siis. Itse en kyllä laske sitä netin hintaan kun eiköhän tuo tulisi pidettyä käytössä vaikka kuituun vaihtaisikin, mutta jos en olisi niin tottunut että telkkari pyörii aina taustalla niin noinkohan rupeaisin kytkemisestä maksamaan kun en kuitenkaan sieltä "oikeasti" katso mitään :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
TV näkyy antennin kanssa ihan riittävässä laajuudessa, niin ainakin omalla kohdalla tuo kaapelin kk-kulu täytyy laskea suoraan nettiyhteyteen ylimääräisenä lisäkuluna. ADSL-aikoina olin pitkälti DNAn varassa ja siltä ajalta hyvin huonot muistot siitä miten tykkäsivät kyykyttää asiakkaita, joilla ei ollu mahdollisuutta vaihtaa tarjoajaa (tuohon määräaikaisuuden vähän halvempaan hintaan peilaten, katuryöstöhän tuo 45 e/kk edelleen on).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 136
No, nyt ollaan lähempänä, kun ensin lisäsit vielä tuon kaapelimaksun 60 päälle.
Ja ilmeisesti nyt ei ole ’kampanjaa’ päällä, mikä on ollut käytännössä aina. No, mutta se siitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Minkälaista lumenpudotusvärkkiä raati voisi suositella. OKT, peltikatto - loiva sellainen, yksi kerrosta. ?

Katolle EN mene, ja tuossa viimeksi kun sahailin noin kolme metrisellä sahalla jopa a tikkaiden kanssa keikkuessa, pääsääntöisesti ne muutaman kymmenen kilon lumimassat tuli suoraan päälle... Koko kattoa ei ole tarkoistus tyhjätä kerralla.

Nyt kun keli on vielä plussa puolella niin valkoinen paska on sohjoa, jäätä ja mitä lienee.
 
Liittynyt
20.10.2019
Viestejä
184
Eikö tule nollakelillä alas ihan itekseen?
Ovatko kattotuolit lahot, vai miksi pitää pudottaa?
2 metrin lumikuorman kai ne kattorakenteet pitäis kestää etelässäkin, pohjoisemmassa 2,5 metriä. (Ihan vaan uteliaisuudestani kysyn..)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Eikö tule nollakelillä alas ihan itekseen?
Ovatko kattotuolit lahot, vai miksi pitää pudottaa?
2 metrin lumikuorman kai ne kattorakenteet pitäis kestää etelässäkin, pohjoisemmassa 2,5 metriä. (Ihan vaan uteliaisuudestani kysyn..)
Tuleehan ne itsestään alas. Tien puolelta on jo tullutkin. Takapiha ongelmana kun liikun siellä itse, ja varsinkin koiran päälle en halua mitään sadan kilon yllätystä, siksi tiputtaisin lumia hallitusti vähän kerrallaan.
Kattohan siis kestää, ihan turvallisuuden takia tässä hermoilen.

Edit: tuli niinkin hullu idea, josko tuohon peltikattoon laittaisi kesällä reunoille huopaa, hidastaisi ainakin lunta. Ihan itse keksin, mutta onko täysin typerä keksintö. Lumiesteet harkinnassa toki.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 248
Otin itse DNA:n 5G:n kokeiluun, kun peittoalue näytti ihan hyvältä tässä taajamalla. Ei varsinaisesti ollut mitään huikeita odotuksia, kun yhteys on tuollaisen Huawein purkin varassa ilman mitään ulkoista antennia.

Nimellisnopeus 600/100 antoi eilen 330/120 14ms pingillä, vaikka taivaalta tuli rättejä aika tiheään. Kyllä tämä riittää mulle, ellei sitten joku tarjoaisi kuitua parilla satasella.
 
Liittynyt
20.10.2019
Viestejä
184
Tuleehan ne itsestään alas. Tien puolelta on jo tullutkin. Takapiha ongelmana kun liikun siellä itse, ja varsinkin koiran päälle en halua mitään sadan kilon yllätystä, siksi tiputtaisin lumia hallitusti vähän kerrallaan.
Kattohan siis kestää, ihan turvallisuuden takia tässä hermoilen.

Edit: tuli niinkin hullu idea, josko tuohon peltikattoon laittaisi kesällä reunoille huopaa, hidastaisi ainakin lunta. Ihan itse keksin, mutta onko täysin typerä keksintö. Lumiesteet harkinnassa toki.
Laita mieluummin lumieste ainakin kulkutien kohdalle. Nehän pitäisi ihan lainkin mukaan vähintään kulkureittien kohdalla olla.

E: Itselläni ei lumiesteitä katolla ole, vaikka ne siellä pitäisikin olla. Syy siihen on se että taloni sijaitsee jyrkässä rinteessä ja länsipuolelta tuiskuava lumi kerääntyy ylärinteen puoleiselle lappeelle. Lunta saattaa olla länsipuolella harjaa 20cm, ja itäpuolella 150cm. En halua että kovin isoa epätasaista kuormaa katolle kertyy, joten en ole sen vuoksi esteitä laittanut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Tuleehan ne itsestään alas. Tien puolelta on jo tullutkin. Takapiha ongelmana kun liikun siellä itse, ja varsinkin koiran päälle en halua mitään sadan kilon yllätystä, siksi tiputtaisin lumia hallitusti vähän kerrallaan.
Kattohan siis kestää, ihan turvallisuuden takia tässä hermoilen.

Edit: tuli niinkin hullu idea, josko tuohon peltikattoon laittaisi kesällä reunoille huopaa, hidastaisi ainakin lunta. Ihan itse keksin, mutta onko täysin typerä keksintö. Lumiesteet harkinnassa toki.
Vetelin itse täysin koko talon ympäri lumiesteet. Konesaumapeltikatto, 900e makso Piskot ja itte pulttasin paikalleen. Just koska koira ja talon ympäri tarvitsee pitkin talvea lompsia. 1.5 vai 2 krs talo.

Edit: Tällaista siis omalla katolla. Pisko lumiesteet kaikille katoille - Piristeel Oy
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
No, nyt ollaan lähempänä, kun ensin lisäsit vielä tuon kaapelimaksun 60 päälle.
Ja ilmeisesti nyt ei ole ’kampanjaa’ päällä, mikä on ollut käytännössä aina. No, mutta se siitä.
No ei se kyllä yhtään sen lähempänä ole. Kaapeli on aina vähintään sen 20 e kalliimpi. Alehinnalla pakolliset kaapelin maksut noin 55 e, ilman alea noin 65 e. 5G 30/40 €. DNAlle en aina saanut alejatkoa adsl:lle, 5G:llä voi suoraan napata jonkun kolmesta, jos nykyinen jarruttaa hinnalla. Voi toki ajat olla muuttuneet langattomien "uhkan" myötä alennuksien annossa, mutta vähän epäilen. Aikamoisella innolla DNA tälläkin alueella pari vuotta sitten yritti saada porukan löysään hirteen kaapelin varteen, kun oli viimeisiä hetkiä kasvattaa sammon kokoa. Sen jälkeen kun saivat 5G:n mastoon, niin kaapelin alemyynti loppui seinään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
@Myrkky LumiMatti tai vastaava olisi oma valintani
Tuohan se olis. Lähimyymälöissä ei ole ja tilatessa menis noin viikko. Tarve olis noin kun eilen :btooth:

Laita mieluummin lumieste ainakin kulkutien kohdalle. Nehän pitäisi ihan lainkin mukaan vähintään kulkureittien kohdalla olla.

E: Itselläni ei lumiesteitä katolla ole, vaikka ne siellä pitäisikin olla. Syy siihen on se että taloni sijaitsee jyrkässä rinteessä ja länsipuolelta tuiskuava lumi kerääntyy ylärinteen puoleiselle lappeelle. Lunta saattaa olla länsipuolella harjaa 20cm, ja itäpuolella 150cm. En halua että kovin isoa epätasaista kuormaa katolle kertyy, joten en ole sen vuoksi esteitä laittanut.
Juu, kulkureitit takapihalla, takapihan ovi. no siinä katettu terassi peltikatolla, niin ei tule siinä niskaan yhtään mitään. Seuraava takapihalla on pannuhuoneen ovi jonka vierestä käynti autokatokseen. Etupihalla etuovi taas autokatoksessa, joten lainkirjain on sitten mitä on, tosin enpä mokomista säännöistä sen pahemmin välitäkään. Eikä näköjään naapuritkaan joiden kattoja olen zoomaillut ohimennen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 317
Viestejä
4 194 176
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom