Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Vaikuttaa lupaavalta, mutta hinta on aika hapokas enkä äkkiseltään löytänyt tuota esim. Amazonista.

Toisaalta, jos järki uhkaa lähteä hiirten takia niin ei kai mikään hinta ole liian kallis...
Teräsvilla on halvemoaa ja ajaa suht samaa asiaa.

Teräsvilla on halvemoaa ja ajaa suht samaa asiaa.
Samassa putiikissa ruostumaton teräsvilla (3m) maksaa 46€.

Varmaan halvemmallakin saa (mistä?), mutta ruostumatonta sen tosiaan pitää olla jos ei diggaile ruostevalumista sokkelissa.

Samassa putiikissa ruostumaton teräsvilla (3m) maksaa 46€.

Varmaan halvemmallakin saa (mistä?), mutta ruostumatonta sen tosiaan pitää olla jos ei diggaile ruostevalumista sokkelissa.
Totta tosiaan joo. Itse olen kyllä halvinta tunkenut ulos eikä ole ruostetta ainakaan tähän viiteen vuoteen näkynyt, tosin ei ole sokkelissa vaan suojaisissa paikoissa.

Perus hiiriverkko maksaisi meille 30e, tuo harja 300e. Silti taidan tilata paketin kokeiluun kun tuo verkotusoperaatio olisi nyt edessä.
Sen normaalin verkon saa ensin saksia sopivan leveäksi ja sitten konttailla niittailemassa suhteellisen matalaan sokkeliin. Vrt. Jos tarvitsee tuon kanssa vain kumartua ja sulloa rakoseen. Putsauskin on varmaan helpompaa jos ja kun sinne verkkoon kuitenkin tippuu putua, ampiaspesiä yms roipetta

Akvatekin edustaja kävi eilen kyselemässä kiinnostaako viemärien kuvaus. Täysin ilmainen, eikä sido mihinkään. Vastasin että tottakai. Tänään kävi kaveri kuvaamassa. Työnsi kameran tiskipöydän alta viemäriputkeen, n. 50cm matkan ja totesi että aivan tukossa, vain pieni reikä keskellä putkea josta pääsee vesi juoksemaan. Ei uskaltanut kuulemma työntää syvemmälle ettei mene koko putki tukkoon. Suositteli ehdottomasti harjausta/huuhtelua.. Hinta 980e. Ei antanut sisu periksi maksaa moista summaa, joten ei tullut kauppoja. Pitäisi varmaan itse yrittää putsata jollain konstilla. Onkos kukaan putsannut viemäriputkia kotikonstein? Ihan hyvin noi edelleen vetää, mutta ei tiedä kuinka kauan.

Viimeksi muokattu:
Akvatekin edustaja kävi eilen kyselemässä kiinnostaako viemärien kuvaus. Täysin ilmainen, eikä sido mihinkään. Vastasin että tottakai. Tänään kävi kaveri kuvaamassa. Työnsi kameran tiskipöydän alta viemäriputkeen, n. 50cm matkan ja totesi että aivan tukossa, vain pieni reikä keskellä putkea josta pääsee vesi juoksemaan. Ei uskaltanut kuulemma työntää syvemmälle ettei mene koko putki tukkoon. Suositteli ehdottomasti harjausta/huuhtelua.. Hinta 980e. Ei antanut sisu periksi maksaa moista summaa, joten ei tullut kauppoja. Pitäisi varmaan itse yrittää putsata jollain konstilla. Onkos kukaan putsannut viemäriputkia kotikonstein? Ihan hyvin noi edelleen vetää, mutta ei tiedä kuinka kauan.
Satuitko näkemään ihan livekuvaa viemäristä etkä vain jotain yksittäistä otosta? Pääsääntöisesti nuo kaupustelijat ovat puhtaita koijareita.

Ja vetääkö viemäri kuitenkin normaalisti?
Jep, ei mitään ongelmia. Mutta livekuvan mukaan tosiaan putki melkein tukossa, keskellä vain pitkulainen, n. sentin mittainen aukko. Harmi kun ei tullut otettua kännyllä kuvaa, jonka olisi voinut postata tänne.

Kannattaa lukaista googleen laitetut arvostelut kyseisestä firmasta, ei anna kovin positiivista kuvaa ko putiikin toiminnasta.

Joo, ihan livekuvaa katsottiin yhdessä.
Kuvasiko muita lähtöjä vain kuin sen keittiön?
Keittiöstähän ne yleensä lähtee liikkeelle, kun siellä todennäköisesti on sitä rasvaa pakkaantunut seinämille. Muut putket saattaa olla aivan "puhtaat".

Firma josta löytyy kamera, rassi, vesiletku+nippa ja hieman ammattitaitoa -> tunnin homma ja ei maksa tonnia (suurin riskihän on saada ne rasvavedet lattialle joko siitä keittiöstä tai alempana olevasta lähdöstä).
Tässä nyt tietysti on vielä linjan pituus, putken materiaali ja koko auki, mutta noin suurpiirteisesti sanottuna.

Kannattaa lukaista googleen laitetut arvostelut kyseisestä firmasta, ei anna kovin positiivista kuvaa ko putiikin toiminnasta.
Vähän kyllä ihmetytti kaverin uteliaisuus, kyseli ummet ja lammet, oletko syntyperäinen paikkakuntalainen, miten menee päivät, mikä ammatti, palkka, tykkäätkö asua tässä paikassa, kuinka kauan olet asunut, jne. jne. oli pakko sanoa että milloin alat kuvaamaan niitä viemäreitä sensijaan että kyselet joutavia :p

Tuo uteliaisuus liittyy myyntiin, jota hän valmisteli. Jutellaan ensin mukavia ennen kuin täräytetään veret seisauttava 'tarjous'.

Oletko kokeillut jo kodin putkimiestä taikka muita vastaavia aineita?

Sentin reikä on kyllä niin pieni, ettei sellaisesta montaa litraa minuutissa vettä mene läpi. Luulisi huomaavan jo arkikäytössä.

Vähän kyllä ihmetytti kaverin uteliaisuus, kyseli ummet ja lammet, oletko syntyperäinen paikkakuntalainen, miten menee päivät, mikä ammatti, palkka, tykkäätkö asua tässä paikassa, kuinka kauan olet asunut, jne. jne. oli pakko sanoa että milloin alat kuvaamaan niitä viemäreitä sensijaan että kyselet joutavia :p
Aivan, hän profiloi sinua ja mietti koko ajan mielessään mikä olisi summa minkä saattaisi saada irti. Ilmeisesti annoit itsestäsi jossain määrin rahamiehen vaikutelman, kun uskalsi vetää hinnan noinkin ylös :)

Painepesuri ja avausletku. Plussaa vielä jos saa koneella tuutattua jotain liuosta samalla. Mäntysuopaa taisi joku LVI-ukko suositella?

Kiitos vinkistä! Pitää varmaan lisätä mäntysuopaa siihen painepesurin säiliöön.

Mulla on tuollainen ja Bilteman painepesuri. Tosin tuo on vain 7.5 metriä pitkä.

25€

Ongelmana siis toisessa talossa vessan viemäri. Se on omalla putkellaan. Muut viemärit on toimineet aina hyvin.

Vessan viemäri on varmaan rautaa ja sitä saisi varmaan mekaanisesti jotenkin "parannella"? Tai siiten se on väärä konsti?

Itse tilasin IG mainoksesta täysin maksuttoman ilmanlaadun mittauksen, lähettävät siis mittarit postissa, jotka palautetaan ja tulosten perusteella varmaan sitten myyvät ilmanvaihtoa. No näistä mittareista ei koskaan näkynyt eikä kuulunut mitään, vaikka monta kertaa niistä kysyin. Kauppamies silti soitteli ja kovin innokkaasti halusi tulla kartoituskäynnillä, niin tulkoot sitten käymään.

Kolmesta tietokoneen tuuletinta vastaavasta venttiilistä olisi halunnut 2500 €, ja tämä hinta ilman asennusta. Monta kertaa kyselin perusteluita että että onko oikeasti tarpeelliset, mistä voit päätellä että nykyiven painovoimainen IV ei ole riittävä jne niin ainoa myyntiargumentti oli, että kyllä enemmän ilmanvaihtoa on parempi :think: Sitten kun perustelin etten näe tässä hinnalle vastinetta, kun voin itse laittaa tietokoneen tuulettimen tuuletusluukkuun kiinni, niin hinta tippui 1000 euroon. Melko ystävällinen homma, että 150 % laitettu tinkivaraa hintaan :D

Mutta Tiivin myyntimiehelle pitää kyllä antaa kehuja. Tämäkin tuli IG:n mainoksesta, joku arpajainen mistä voi ilmaiset ikkunat voittaa. Ei mitään hevonpaskaa jauhanut ja todella asiantunteva. Muunmuassa sanoi suoraan, ettei kannata pelkän lämmityskulujen säästön takia vaihtaa -74 ikkunoita kun paremman hintahyödyn saa muulla rempalla.

Noin ne myyjät toimii :D Mulle esim yrittivät pakottaa 30 000€ katon uusimista. Oli vielä kaksi myyjää, niin hieman "hankala" tilanne :D

Tuo 980€ ei myt ole mahdoton hinta. Mutta 500 eurollakin avaa aika pahasti tukkeutuneet paikat.

"Odota" kun viemärin sukittajat sattuu kulkukauppiaina paikalle. Se voisi sitten maksaakin esim 15 000€ (jos riittääkään koko taloon). Ei ole siis mulla sukitettu.

Itse tilasin IG mainoksesta täysin maksuttoman ilmanlaadun mittauksen, lähettävät siis mittarit postissa, jotka palautetaan ja tulosten perusteella varmaan sitten myyvät ilmanvaihtoa. No näistä mittareista ei koskaan näkynyt eikä kuulunut mitään, vaikka monta kertaa niistä kysyin. Kauppamies silti soitteli ja kovin innokkaasti halusi tulla kartoituskäynnillä, niin tulkoot sitten käymään.

Kolmesta tietokoneen tuuletinta vastaavasta venttiilistä olisi halunnut 2500 €, ja tämä hinta ilman asennusta. Monta kertaa kyselin perusteluita että että onko oikeasti tarpeelliset, mistä voit päätellä että nykyiven painovoimainen IV ei ole riittävä jne niin ainoa myyntiargumentti oli, että kyllä enemmän ilmanvaihtoa on parempi :think: Sitten kun perustelin etten näe tässä hinnalle vastinetta, kun voin itse laittaa tietokoneen tuulettimen tuuletusluukkuun kiinni, niin hinta tippui 1000 euroon. Melko ystävällinen homma, että 150 % laitettu tinkivaraa hintaan :D

Mutta Tiivin myyntimiehelle pitää kyllä antaa kehuja. Tämäkin tuli IG:n mainoksesta, joku arpajainen mistä voi ilmaiset ikkunat voittaa. Ei mitään hevonpaskaa jauhanut ja todella asiantunteva. Muunmuassa sanoi suoraan, ettei kannata pelkän lämmityskulujen säästön takia vaihtaa -74 ikkunoita kun paremman hintahyödyn saa muulla rempalla.
Vesivekin kattomyyjälle myös plussaa! Halvempi tarjous ja ei pakottamut mitään.

Mutta jos olisi kaksi myyjää "pakottamassa" niin heti karkuun :)

Mulla on ollut sellainen mittari kotona, mutta siinäkin oli ihan hyvä myyjä ja saatiin heti sovittua, että kauppoja ei tule :)

Noin ne myyjät toimii :D Mulle esim yrittivät pakottaa 30 000€ katon uusimista. Oli vielä kaksi myyjää, niin hieman "hankala" tilanne :D
Tuo oli kyllä ikävää, kun kysyttiin kattotarjoukset useasta paikasta. Sai varata aina illan per tarjous, kun myyjät ei pysy asiassa. Valinta tehtiin kuitenkin hinnan perusteella.

Talon ilmanvaihdon parantamiseen hangittiin tämmöiset
Ilmanvaihtokone lämmön talteenotolla 100 mm, Europlast alennuksella! - 169,00 EUR 💙 Ilmanvaihtokone lämmön talteenotolla 100 mm, Europlast - 169,00 EUR

Putkiin keittiössä jää väkisinkin rasvaa ja muuta paskaa kiinni. Ihan sama kenen kämppään menee keittiön viemärin putkia kuvaamaan, niin todennäköisesti ekat 3m on tukkoisen näköiset ellei ole viimeiseen vuoteen puhdistettu. Biltemasta saa sen 3m putkirassin viemäriharja päällä ja lisäksi myös ilmastointiputkien päällä. Sillä viemäriharjalla kun alkuun tökit 3m käsin auki, niin alkaa vesi virtaamaan paremmin ja pidemmällä olevat paskatkin voivat oikeilla aineilla lähteä liikkeelle. Jäkevää olisi toki vetää viemärinavausletkulla paineella viemäriputki läpi JOS ongelmia on. :) Mä en lähtis koko putkea ulkopuolisen toimesta maksua vastaan, enkä kyllä itsekään putsaamaan jos veto-ongelmia ei ole. Niistä päälinjoista saa putket auki kun tilaa ammattilaisen kaluston kanssa paikalla ja työntävät ulkoa pääviemäriputkeen paineletkua niin pitkälle kun sitä saa.

Tuo 980€ ei myt ole mahdoton hinta. Mutta 500 eurollakin avaa aika pahasti tukkeutuneet paikat.

"Odota" kun viemärin sukittajat sattuu kulkukauppiaina paikalle. Se voisi sitten maksaakin esim 15 000€ (jos riittääkään koko taloon). Ei ole siis mulla sukitettu.

Vesivekin kattomyyjälle myös plussaa! Halvempi tarjous ja ei pakottamut mitään.

Mutta jos olisi kaksi myyjää "pakottamassa" niin heti karkuun :)

Mulla on ollut sellainen mittari kotona, mutta siinäkin oli ihan hyvä myyjä ja saatiin heti sovittua, että kauppoja ei tule :)
Vesivekille täältäkin pojot rännirempassa! Ei paskan puhumista, teki kaikki laskelmat avoimesti ja sanoi vielä että yleensä talvisin on hiljaisempaa ja silloin saa vielä alennusta ja jos itte irroittaa rännit niin saa vielä alennusta.
Homma meni ihan putkee, joskis joku sekaannus niillä aikatauluissa ja pyysivät tulla jokunen päivä aikaisemmin ja sanoin että muuten kyllä mutta vanhoja rännejä ei ole vielä poistettu niin sanoi että ei haittaa, pojat poistaa. Tosin ehdin kuitenkin poistaa mutta palvelusta plussaa.
Lopputarkastuksessa kävi myös, en muista kuinka myöhään, ja kysyi onko vuotoja. Jotain tiplua oli niin samoin tein korjasivat.
Ja hinta oli luokkaa kolmasosa siitä mitä nää pakkokauppiaat olis pyytäny. Teki hyvää sanoo puhelimessa että pitäkää tunkkinne ja Vesivek tekee kolmanneksen hinnalla.

No joo en ole laskenut mutta kyllä tästä apua on, meillä on näitä kolme
Jos ei ennestään ole mitään raitisilmaventtiileitä (esim. vanha rintamamiestalo), niin ihan perus putki seinästä läpi ja säleiköt kiinni riittää jo pitkälle.
Itse askartelin aikanaan ~200€ Mobairin "kopion" ja osat maksoi noin 15€. Ei valu kylmä ilma suoraan alas, vaan sekoittuu katossa olevan lämpimän huoneilman kanssa, joten ei tule perinteistä vedin tunnetta.

Jos ei ennestään ole mitään raitisilmaventtiileitä (esim. vanha rintamamiestalo), niin ihan perus putki seinästä läpi ja säleiköt kiinni riittää jo pitkälle.
Itse askartelin aikanaan ~200€ Mobairin "kopion" ja osat maksoi noin 15€. Ei valu kylmä ilma suoraan alas, vaan sekoittuu katossa olevan lämpimän huoneilman kanssa, joten ei tule perinteistä vedin tunnetta.
Meillä oli vuokrakämpässä korvausilmoina semmoisia kantti x kantti luukkuja, jotka saranoitu alareunasta. Eli ilmavirta oli ylös kattoa kohden. Ja iso suodatinkangas-pala sisällä. Ne oli hyviä.

Tuossa tuo keraaminen kenno varaa lämpöä ja lämmittää tuloilmaa

Kuulostaa tutulta. Samanlaista myyntimeininkiä vanhempien mökillä ja tuollaisia yhteen suuntaan kerralla puhaltavia romuja olisivat asennelleet ~1000€/kpl hintaan.

Laitettiin sitten itse tällainen ja lisäillä voi tarpeen mukaan. ~100mm reikä seinään ja laite siihen. Töpseliliitäntä. Mitsubishi Electric Lossnay VL-50

Todella hiljainen pienemmällä asetuksella, voi laittaa vaikka joka makkariin omansa. Toki kovin paljon tuokaan ei vaihda ilmaa mutta ei ainakaan asumismukavuus heikkene kun on joku mökäpönttö pitämässä meteliä.

Jos tarvitsee enemmän tehoa niin tuosta löytyy ainakin VL-80 malli ja jostain voi löytyä vielä poistuvaa VL-100 malliakin.

Melko kallista. Itsellä meni viemäri tukkoon keittiölavuaarin jälkeen ja tilasin sellasen imu-/puhdistusauton pihaan paikallisesta jätefirmasta ja pari kaveria kävi rassaamassa röörit auki spesialistilaitteella. Ei se maksanu edes neljääsataa muistaakseni. Joku pari-kolme satasta se oli.

Melko kallista. Itsellä meni viemäri tukkoon keittiölavuaarin jälkeen ja tilasin sellasen imu-/puhdistusauton pihaan paikallisesta jätefirmasta ja pari kaveria kävi rassaamassa röörit auki spesialistilaitteella. Ei se maksanu edes neljääsataa muistaakseni. Joku pari-kolme satasta se oli.
Meillä n. 40 asunnon rivitaloyhtiön runkojen huuhtelu maksoi 1600€. Jos on märkäimuri niin sillä imaisee keittiön viemärin puhtaaksi. Noi ovelle ilmestyvät myyjät on erittäin isolla todennäköisyydellä kusettajia kaikin puolin. Helppo sanoa asiasta ymmärtämättömälle että muualta otettu nauhoitus on livekuvaa.

Kuulostaa tutulta. Samanlaista myyntimeininkiä vanhempien mökillä ja tuollaisia yhteen suuntaan kerralla puhaltavia romuja olisivat asennelleet ~1000€/kpl hintaan.

Laitettiin sitten itse tällainen ja lisäillä voi tarpeen mukaan. ~100mm reikä seinään ja laite siihen. Töpseliliitäntä. Mitsubishi Electric Lossnay VL-50

Todella hiljainen pienemmällä asetuksella, voi laittaa vaikka joka makkariin omansa. Toki kovin paljon tuokaan ei vaihda ilmaa mutta ei ainakaan asumismukavuus heikkene kun on joku mökäpönttö pitämässä meteliä.

Jos tarvitsee enemmän tehoa niin tuosta löytyy ainakin VL-80 malli ja jostain voi löytyä vielä poistuvaa VL-100 malliakin.
Lossnaystä löytyy paljon käyttäjäkokemuksia netistä, ja pelkkää hyvää on ollut kokemukset. Ainoa miinus taitaa olla hinta, varsinkin jos niitä aikoo ripotella useampia pitkin huushollia.

Statistiikka

Viestiketjuista
286 527
Jäsenet
79 198
Uusin jäsen
TheCoder

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom