OLED-TV

Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 860
Ite taas olen aina ihmetellyt näitä kirkkaampaa kuvaa kommentteja.
TV:t olen säätänyt sinne 75-150 nitin tasolle (C8 fw 05.10.00 OLED-valo 38 kontrasti 85 ~150nit), enkä koskaan ole kaivannut sen enempää, HDR asia erikseen.
Joskus oli kämppä jossa ilta-aurinko paistoi paneeliin, sitä varten sitten hommataan tarpeeliset verhot jos ei TV:n paikkaa ole mahdollista muuttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Ite taas olen aina ihmetellyt näitä kirkkaampaa kuvaa kommentteja.
TV:t olen säätänyt sinne 75-150 nitin tasolle (C8 fw 05.10.00 OLED-valo 38 kontrasti 85 ~150nit), enkä koskaan ole kaivannut sen enempää, HDR asia erikseen.
Joskus oli kämppä jossa ilta-aurinko paistoi paneeliin, sitä varten sitten hommataan tarpeeliset verhot jos ei TV:n paikkaa ole mahdollista muuttaa.
Täällä kans on väännetty nimenomaan pienemmälle oledin valoa kun tuntui että silmiin ottaa. Tietty jos kämpässä paistaa arska suoraan television ruutuun niin voi tilanne olla eri, mutta ehkä ne verhot sitten kannattaa jo hommata. Itse en ainakaan nauti minkään monitorin tuijottamisesta suorassa auringon paisteessa
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 111
Ite taas olen aina ihmetellyt näitä kirkkaampaa kuvaa kommentteja.
TV:t olen säätänyt sinne 75-150 nitin tasolle (C8 fw 05.10.00 OLED-valo 38 kontrasti 85 ~150nit), enkä koskaan ole kaivannut sen enempää, HDR asia erikseen.
Joskus oli kämppä jossa ilta-aurinko paistoi paneeliin, sitä varten sitten hommataan tarpeeliset verhot jos ei TV:n paikkaa ole mahdollista muuttaa.
Täällä myös SDR kuvalla OLED valo 40. HDR kuvalla default 100. Ei tuo aurinko pääse edes paistamaan suoraan televisioon mutta aika aneemisen näköinen on silti tuo kuva näin kirkkaalla ilmalla.

HDR kuvalla olen huomannut pikkuhiljaa sen että kirkkaat highlightit ei ole siellä missä niiden haluaisin. Eli <10% window brightness kyvyt olisi kiva saada esimerkiksi jos ei kymmenkertaistettua niin ainakin kaksin- tai kolminkertaistettua. Vähän semmoiseksi tuhnuksi jää kaikki kirkkaimmat highlightit.

Jos kestän ulkoilman 100000 nitsiä ambient valon silmiä siristämällä niin todellakin kestän pienestä televisio ruudusta tulevan 5000 nitsiä pienessä yksityiskohdassa jos tuohon joskus tulevaisuudessa päästään. :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Millasessa ihmeen valottomassa tilassa sä pidät jos 38 oled valolla vetelet, se kuvakin näyttää aivan elottomalta?
Itelläni on 70 sellainen että ruutu on ärsyttävän hämärä jos on kämpässä kirkasta, hämärällä tuo jotenkin menee mutta 100 mielellään käyttäisin jos ei aiheuttaisi burn inia...

Mulla vanha töllö samsungin 2.5k maksanut 8 sarjan uhd jossa oikeasti sai aikaan niin kirkkaan kuvan että kun lähti töllön äärestä pois niin näki niitä kuvioita- kuin olisi lamppuun katsonut, sen taustavalon kun laski (20 on max) sinne 11 niin se oli silmille oikein mukava jos lätkää pelasi, 13 kaikessa muussa käytössä, mutta tämä LG:n oledin oled valo 100 vastaa ehkä samsungin arvoa 8, joka on kyllä oikeasti himmeä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Millasessa ihmeen valottomassa tilassa sä pidät jos 38 oled valolla vetelet, se kuvakin näyttää aivan elottomalta?
Itelläni on 70 sellainen että ruutu on ärsyttävän hämärä jos on kämpässä kirkasta, hämärällä tuo jotenkin menee mutta 100 mielellään käyttäisin jos ei aiheuttaisi burn inia...

Mulla vanha töllö samsungin 2.5k maksanut 8 sarjan uhd jossa oikeasti sai aikaan niin kirkkaan kuvan että kun lähti töllön äärestä pois niin näki niitä kuvioita- kuin olisi lamppuun katsonut, sen taustavalon kun laski (20 on max) sinne 11 niin se oli silmille oikein mukava jos lätkää pelasi, 13 kaikessa muussa käytössä, mutta tämä LG:n oledin oled valo 100 vastaa ehkä samsungin arvoa 8, joka on kyllä oikeasti himmeä.
Onko tuo edes erityisen matala arvo, jos oled valo 21 antaa 100cd/m2.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Onko tuo edes erityisen matala arvo, jos oled valo 21 antaa 100cd/m2.
No omiin silmiin se on sellainen että olettaisin television olevan rikki, eihän noin alhaisella edes väriavaruus näy kunnolla ja ruutu on käytännössä kuin katsoisi omaa ruutuani neljien aurinkolasien lävitse.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
No omiin silmiin se on sellainen että olettaisin television olevan rikki, eihän noin alhaisella edes väriavaruus näy kunnolla ja ruutu on käytännössä kuin katsoisi omaa ruutuani neljien aurinkolasien lävitse.
Sdr kuva toistuu oikein tuolla kirkkaudella. Valoisaan tilaan kirkkaus ei tietystikkään riitä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Sdr kuva toistuu oikein tuolla kirkkaudella. Valoisaan tilaan kirkkaus ei tietystikkään riitä.
Oikein ja oikein, kyllä tuo hämärässäkin tuolla asetuksella näyttää siltä kuin oikeaa elämää katsoisi aurinkolasien lävitse, että en nyt tiedä miten tuokin on määritelty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
On tuohon ihan tekniset standardit olemassa. SDR-kuvaan tarvitaan 100nits kirkkaus ja rec709 väriavaruus. Tuo 100nits on jäänne CRT-ajoilta, mutta asijain tuntijoiden mukaan Hollywood masteroi edelleen SDR-sisällön tuohon sataan nitsiin, joten jos haluaa nähdä SDR-leffan kuten se on tarkoitettu katsottavan, se tulisi katsoa hämärässä tilassa tuolla kirkkaudella.

Eihän kukaan toki pakota niin tekemään. Jos tykkää katsoa SDR-sisällöt kirkkaus tapissa ja gamutit laajoina niin senkus vaan. Se vain ei ole lähestulkoonkaan sellainen kuva, jonka leffan masteroija näki omalla ruudullaan.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 860
Oikein ja oikein, kyllä tuo hämärässäkin tuolla asetuksella näyttää siltä kuin oikeaa elämää katsoisi aurinkolasien lävitse, että en nyt tiedä miten tuokin on määritelty.
Sulla on silmät erilaiset tai sitten olet aina tottunut katsomaan TV:tä niin että se loistaa mahdollisimman kirkkaana.
Mites perheenjäsenet, pitää aurinkolaseja päässä?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Sulla on silmät erilaiset tai sitten olet aina tottunut katsomaan TV:tä niin että se loistaa mahdollisimman kirkkaana.
Mites perheenjäsenet, pitää aurinkolaseja päässä?
Vaimo itseasiassa valitti ton oledin oston jälkeen että himmeä kuva...

Ja ei mun silmät ole tottuneet mihinkään maksimikirkkauteen, kun ton edellisen sampan sain niin sain 3kk ajaksi elohiiren ennen kun tajusin että se johtui siitä että se töllö oli liian kirkas, jolloin laskin sen taustavalon 16>11, jonka jälkeen kuva hitusen näyttää "washed out" mutta kuitenkin riittävän eläväiseltä, riittävän kirkkaalta, eikä heti kun aurinko paistaa joudu säätämään asetuksia.

Toisin kuin lg, jolla oled valo 100 olisi tosiaan sdr sisällöllä himmeämpi kuin tuo samsungin 11, ja foorumien perusteella yli 80 aiheuttaa selkeästi nopeammin burn innia niin on vielä pakko pitää sitä pienemmällä.

HDR:llä (pelatessa PS4 eli HDR10) paneeli on myös himmeä, joka johtuu tietenkin siitä että vaikka se oled valo on 100, niin hyvin hyvin hyvin pieni osa ruudusta käyttää kerrallaan sitä 100 asetusta, se että lg:n paneeli on myös hyvin herkkä heijastuksille ei ainakaan auta asiaa.

Mulla on TV sijoitettuna 12m pitkässä olohuoneessa jossa on 7 metriä ikkunaa (liki katosta lattiaan), tv on itäpuolella, ikkunat osoittaa etelään, ikkunoiden edessä on katosta laskettavat paksut verhot, niiden päällä vielä yhdet verhot, huone on tietenkin valoisa vaikka verhot olisi alhaalla näin kesä-heinä-elokuussa, mutta ei töllöön suoraan pääse aurinko mistään paistamaan, silti ei oled kykene valoisassa "loistamaan".

Vanha töllö oli samsungin curved, siinä se kurvi teki sen että se täysin ohitti etelästä tulevan valon ja otti heijastuksia vain suoraan lännestä ja siellä ei ollut kuin pieni ikkuna johon vain ilta-aurinko paistaa, joten tilanne oli senkin puolelta paljon helpompi- vaikka siinä olisi ollut potkua pitää kuva kirkkaana vaikka verhot ylhäällä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Vaimo itseasiassa valitti ton oledin oston jälkeen että himmeä kuva...

Ja ei mun silmät ole tottuneet mihinkään maksimikirkkauteen, kun ton edellisen sampan sain niin sain 3kk ajaksi elohiiren ennen kun tajusin että se johtui siitä että se töllö oli liian kirkas, jolloin laskin sen taustavalon 16>11, jonka jälkeen kuva hitusen näyttää "washed out" mutta kuitenkin riittävän eläväiseltä, riittävän kirkkaalta, eikä heti kun aurinko paistaa joudu säätämään asetuksia.

Toisin kuin lg, jolla oled valo 100 olisi tosiaan sdr sisällöllä himmeämpi kuin tuo samsungin 11, ja foorumien perusteella yli 80 aiheuttaa selkeästi nopeammin burn innia niin on vielä pakko pitää sitä pienemmällä.

HDR:llä (pelatessa PS4 eli HDR10) paneeli on myös himmeä, joka johtuu tietenkin siitä että vaikka se oled valo on 100, niin hyvin hyvin hyvin pieni osa ruudusta käyttää kerrallaan sitä 100 asetusta, se että lg:n paneeli on myös hyvin herkkä heijastuksille ei ainakaan auta asiaa.

Mulla on TV sijoitettuna 12m pitkässä olohuoneessa jossa on 7 metriä ikkunaa (liki katosta lattiaan), tv on itäpuolella, ikkunat osoittaa etelään, ikkunoiden edessä on katosta laskettavat paksut verhot, niiden päällä vielä yhdet verhot, huone on tietenkin valoisa vaikka verhot olisi alhaalla näin kesä-heinä-elokuussa, mutta ei töllöön suoraan pääse aurinko mistään paistamaan, silti ei oled kykene valoisassa "loistamaan".

Vanha töllö oli samsungin curved, siinä se kurvi teki sen että se täysin ohitti etelästä tulevan valon ja otti heijastuksia vain suoraan lännestä ja siellä ei ollut kuin pieni ikkuna johon vain ilta-aurinko paistaa, joten tilanne oli senkin puolelta paljon helpompi- vaikka siinä olisi ollut potkua pitää kuva kirkkaana vaikka verhot ylhäällä.
Olette siis tottuneet katsomaan ylikirkasta kuvaa. Tuon takia ei kannata ihmetellä normaaleita asetuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 715
Voihan olla, että joku muu säätö (esim. gamma tai brightness) on pielessä ja sitä kompensoi sitten OLED light -asetuksella. Mene ja tiedä.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
842
22.7 Ma aamuna klo 06.20 tilattu televisio ja äsken kuriiri toimitti sen perille. All good tähän mennessä,katsotaan ja ihmetellään illalla lisää kun ehtii jopa paketin avaamaan
Töllötin asennettu ja ai että kun on KOMIAS! Wanha 32" Thompson led ministi kalpenee rinnalla...
Noh siirsin makkarin seinälle häpeämään


Mitään testi ohjelmia en vetänyt,olisiko pitänyt?

Täältä otetuilla vinkeillä en säätänyt kuin virran säästön pois ja Technicolor vaihtoehto kaikkialle.

Suht kirkas olohuone päivisin niin oled valon laitoin 56 rtingsin neuvoilla.

Huomenna sitten PS4 pron ostoon ja vanhan normaalin (ostettu -15) lahjoitan naapurin muksuille. Jos näin parin vuoden tauon jälkeen joku peli maistuisi taas paremmin kun on kunnon ruutu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Olette siis tottuneet katsomaan ylikirkasta kuvaa. Tuon takia ei kannata ihmetellä normaaleita asetuksia.
No älähän nyt viitsi, kyllä oled ns yleisesti on himmeä, niin jos sitä vielä pidetään reilusti alle puolenvälin, niin ei se ole mikään ”tottunut katsomaan ylikirkasta kuvaa”.
Kuulostaa siltä ennemmin että väkisin seurataan jotain harmaata ohjelinjaa eikä sitä kuvaa joka oikeasti näyttää parhaimmalta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
No älähän nyt viitsi, kyllä oled ns yleisesti on himmeä, niin jos sitä vielä pidetään reilusti alle puolenvälin, niin ei se ole mikään ”tottunut katsomaan ylikirkasta kuvaa”.
Kuulostaa siltä ennemmin että väkisin seurataan jotain harmaata ohjelinjaa eikä sitä kuvaa joka oikeasti näyttää parhaimmalta.
Kai se jotain kirkkaustottumuksista kertoo jos ihannekirkkaus on ihan rajoilla että alkaako silmät nykiä vai ei.

Eikö kannattaisi vaihtaa takaisin lcd:hen jos oled ei tunnu hyvältä?

———-

Aikaisemmin kirjottelin lievästä pc:n aiheuttamasta kiinnipalamisesta niin nyt pari kertaa käsin ajanut kuukauden sisään tuon pixel refreshin ja paransi tilannetta huomattavasti. Eiköhän ajan kanssa tasoitu pois kokonaan. B7 kyseessä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
No älähän nyt viitsi, kyllä oled ns yleisesti on himmeä, niin jos sitä vielä pidetään reilusti alle puolenvälin, niin ei se ole mikään ”tottunut katsomaan ylikirkasta kuvaa”.
Kuulostaa siltä ennemmin että väkisin seurataan jotain harmaata ohjelinjaa eikä sitä kuvaa joka oikeasti näyttää parhaimmalta.
Oma kuva on säädetty 100cd/m2, eikä se näytä himmeältä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Kai se jotain kirkkaustottumuksista kertoo jos ihannekirkkaus on ihan rajoilla että alkaako silmät nykiä vai ei.

Eikö kannattaisi vaihtaa takaisin lcd:hen jos oled ei tunnu hyvältä?

———-

Aikaisemmin kirjottelin lievästä pc:n aiheuttamasta kiinnipalamisesta niin nyt pari kertaa käsin ajanut kuukauden sisään tuon pixel refreshin ja paransi tilannetta huomattavasti. Eiköhän ajan kanssa tasoitu pois kokonaan. B7 kyseessä.
Ei koska lcd kuva on täyttä paskaa sen jälkeen kun on olediin tottunut.
Mulla on makkarissa tuo vanha töllö nykyään ja joka päivä ihmettelen miten pidin sen kuvaa niin virheettömänä ennen.
Once u go black....
 
Liittynyt
25.07.2019
Viestejä
10
Eilen tuli 55c8 ja kyllähän tuo on mielettömän hieno telkku. Katselin Netflixistä uhd leffaa. Se näkyi mustien palkkien kera. Kuvasuhdettta ei voinut muuttaa. Nuo palkithan lisää kiinnipalamisriskiä?

Menee offtopiciksi, mutta Netflixistä vittumaista etsiä uhd elokuvia. Olisi hyvä jos niille olisi oma valmis kategoria.

Mutta laatutelevisio on. Nopeasti myi Gigantin verkkokauppa 300 kpl erän loppuun, maanantaina alkoi 899€ tarjous ja keskiviikkona oli erä myyty.

Kalibrointi tuohon on varmaan hyvä teettää? Gigantti ei tee kalibrointeja verkkokaupan tuotteille. Onko forumisteilla kokemuksia kalibroinnin teettämisestä jollain alan yrittäjällä? Paljonko ottavat?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 715
Eilen tuli 55c8 ja kyllähän tuo on mielettömän hieno telkku. Katselin Netflixistä uhd leffaa. Se näkyi mustien palkkien kera. Kuvasuhdettta ei voinut muuttaa. Nuo palkithan lisää kiinnipalamisriskiä?
(Edit: lähes suutuin tuosta, että edes mietit kuvasuhteen puukotusta...)

Vaihtoehto olisi joko venyttää kuvaa (järkyttävää) tai jättää osa kuvasta näkemättä (lähes yhtä järkyttävää). Teoreettinen ja mitätön palamisriski mustista palkeista on ehdottomasti paras vaihtoehto näistä kolmesta. Tuskin vaikuttaa mihinkään TV:n käyttöiän aikana.
 
Liittynyt
22.03.2017
Viestejä
28
Eilen tuli 55c8 ja kyllähän tuo on mielettömän hieno telkku. Katselin Netflixistä uhd leffaa. Se näkyi mustien palkkien kera. Kuvasuhdettta ei voinut muuttaa. Nuo palkithan lisää kiinnipalamisriskiä?

Menee offtopiciksi, mutta Netflixistä vittumaista etsiä uhd elokuvia. Olisi hyvä jos niille olisi oma valmis kategoria.

Mutta laatutelevisio on. Nopeasti myi Gigantin verkkokauppa 300 kpl erän loppuun, maanantaina alkoi 899€ tarjous ja keskiviikkona oli erä myyty.

Kalibrointi tuohon on varmaan hyvä teettää? Gigantti ei tee kalibrointeja verkkokaupan tuotteille. Onko forumisteilla kokemuksia kalibroinnin teettämisestä jollain alan yrittäjällä? Paljonko ottavat?
Ei kait ne mustat palkit voi palaa kiinni, kun mustassa ledeihin ei mene virtaa. Olen ymmärtäny, että ongelma on pitkissä staattisissa logoissa ja ongelma isompi mitä kirkkaampi logo on. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Kalibrointi tuohon on varmaan hyvä teettää? Gigantti ei tee kalibrointeja verkkokaupan tuotteille. Onko forumisteilla kokemuksia kalibroinnin teettämisestä jollain alan yrittäjällä? Paljonko ottavat?
Mareks ja Ideaali ainakin mainostavat tarjoavansa ISF-sertifioitua kalibrointia Suomessa. Hinta on molemmilla 250€ SDR, tai 400€ SDR+HDR ja mahdollisesti kilometrit päälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 715
Ei kait ne mustat palkit voi palaa kiinni, kun mustassa ledeihin ei mene virtaa. Olen ymmärtäny, että ongelma on pitkissä staattisissa logoissa ja ongelma isompi mitä kirkkaampi logo on. Korjatkaa jos olen väärässä.
No teoria on se, että se palkin ja leffan raja alkaa ajan saatossa näkyä kun se itse kuva palaa kiinni hissukseen. Musta palkki ei kulu kun siellä ei näytetä materiaalia. Mutta pidän tätä täysin teoreettisena. Jos ahdistaa, niin katselee sitten aina leffoja joissa sama kuvasuhde, niin rajaa ei pääse näkemään ;)
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 860
Kalibrointi tuohon on varmaan hyvä teettää?
Jos itse nyt ostaisin C8:n eikä olisi mahdollisuutta itse kalibroida (mitä nyt DIY vehkeillä osaa ja pystyy), niin en ostaisi kalibrointipalvelua tähän.

Syy on se että tehdasoletuksilla ainakin oma yksilöni oli/on niin hyvä ettei siinä silminnähtävää eroa juuri synny kalibroinilla. Tietysti jos jotain henkisesti helpottaa viivasuorat käppyrät ja on siitä valmis maksamaan, niin asia erikseen.
LG OLED65C8 technicolor Factory Defaults.jpg

Mutta kuten todettu jo moneen kertaan, 04.10.15 (viime marraskuulta) tai 05.xx.xx (tulossa) on ne suositellut ohjelmistoversiot. Uusimmalla ja edellisellä on tummapää enemmän tai vähemmän tukossa.

05.10.00 DIY kalibroitu:
65C8 fw 05_10_00 technicolor warm1 custom wp calibrated.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 002
Jos itse nyt ostaisin C8:n eikä olisi mahdollisuutta itse kalibroida (mitä nyt DIY vehkeillä osaa ja pystyy), niin en ostaisi kalibrointipalvelua tähän.

Syy on se että tehdasoletuksilla ainakin oma yksilöni oli/on niin hyvä ettei siinä silminnähtävää eroa juuri synny kalibroinilla. Tietysti jos jotain henkisesti helpottaa viivasuorat käppyrät ja on siitä valmis maksamaan, niin asia erikseen.


Mutta kuten todettu jo moneen kertaan, 04.10.15 (viime marraskuulta) tai 05.xx.xx (tulossa) on ne suositellut ohjelmistoversiot. UUsimmalla ja edellisellä on tummapää enemmän tai vähemmän tukossa.
Rtings tukee samaa väitettä, B8 mallin osalta sitten taas värit oli jo enemmän päin metsää. Jännä sinänsä että taas todella vanhan B6 mallin osalta sitten tilanne taas oli että se kalibrointi palvelun ostaminen olisi turhaa ellei tykkää hifistellä. Toki voi olla että joko todella hyviä yksilöitä tai huonoja yksilöitä sattunut testeissä kohdille.

LG:n osalta noista pitäisi löytyä Technicolor kuvatila joka varmaan jo riittävän hyvä perus kuluttajille. Gigantin ja Verkkokaupan kalibroinnin kohdalla ehkä se suurin ongelma on se, että se kalibrointi tehdään heidän tiloissaan eikä kuluttajan. Ja uskoisin kyllä että kun ostaa ulkopuoliselta taholta tuon palvelun että tulevat paikan päälle niin saa paremman ja varmasti oikein tehdyn kalibroinnin, jos nyt välttämättä haluaa tuollaisen palvelun ostaa.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 882
Eilen tuli 55c8 ja kyllähän tuo on mielettömän hieno telkku. Katselin Netflixistä uhd leffaa. Se näkyi mustien palkkien kera. Kuvasuhdettta ei voinut muuttaa. Nuo palkithan lisää kiinnipalamisriskiä?

Menee offtopiciksi, mutta Netflixistä vittumaista etsiä uhd elokuvia. Olisi hyvä jos niille olisi oma valmis kategoria.

Mutta laatutelevisio on. Nopeasti myi Gigantin verkkokauppa 300 kpl erän loppuun, maanantaina alkoi 899€ tarjous ja keskiviikkona oli erä myyty.

Kalibrointi tuohon on varmaan hyvä teettää? Gigantti ei tee kalibrointeja verkkokaupan tuotteille. Onko forumisteilla kokemuksia kalibroinnin teettämisestä jollain alan yrittäjällä? Paljonko ottavat?
En ole koskaan kuullut yhdestäkään tapauksesta jossa nuo mustat palkit olisivat aiheuttaneet mitään burn-iniä. Ehkä jos ei _ikinä_ katso koko ruudun materiaalia niin muutamassa vuodessa voisi joku epäbalanssi syntyä. Aika turha huoli kuitenkin.
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
En ole koskaan kuullut yhdestäkään tapauksesta jossa nuo mustat palkit olisivat aiheuttaneet mitään burn-iniä. Ehkä jos ei _ikinä_ katso koko ruudun materiaalia niin muutamassa vuodessa voisi joku epäbalanssi syntyä. Aika turha huoli kuitenkin.
Kyllä sitä voi pidemmän ajan kuluessa tulla. Johtuu pikselien epätasaisisesta kulumisesta. Mustina pysyvät pikselit eivät kulu niin paljon kuin muut. En olisi silti normaalissa käytössä huolissaan jos joskus muutakin katsoo kuin 2,35:1 suhdeisia elokuvia.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 882
Olette siis tottuneet katsomaan ylikirkasta kuvaa. Tuon takia ei kannata ihmetellä normaaleita asetuksia.
Itse en myöskään käsitä miten jollekin riittää tuo 100nit kalibrointiasetus. Se näyttää omaan silmään siltä kuin olisi virransäästömoodi päällä. Itsellä OLED valo 85/100 ja se tuntuu sopivalta. Vähän lisää potkua tosin toivoisi kesäpäivänä.

Kannattaa myös muistaa että katsottu ohjelmasisältö vaikuttaa. Kyllä jotkut uutiset ja mainokset ovat tuolla asetuksella pimeässä aika kirkkaita, mutta elokuvissa ja sarjoissa värimaailma on yleensä niin paljon tummempi ettei tuo kirkkaus ota silmiin edes säkkipimeässä. Lisäksi Dolby vision leffojen yleiskirkkaus näyttää omaan silmään aika samalta kuin SDR, jossa OLED valo on lähes tapissa.

Tuo OLED valo jossain 25/100 näyttää samalta kuin yli 10 vuotta vanha LCD telkkarini, jossa ei ollut ledejä ollenkaan. En todellakaan maksanut paria tonnia katsoakseni sellaista kuvaa.

Muutenkin tuo 100nits on pimeään tilaan tarkoitettu kirkkaus. Ei se ole kovin toimiva olohuoneeseen, jossa on vaihteleva määrä valoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
No teoria on se, että se palkin ja leffan raja alkaa ajan saatossa näkyä kun se itse kuva palaa kiinni hissukseen. Musta palkki ei kulu kun siellä ei näytetä materiaalia. Mutta pidän tätä täysin teoreettisena. Jos ahdistaa, niin katselee sitten aina leffoja joissa sama kuvasuhde, niin rajaa ei pääse näkemään ;)
Tämä kävi itsellä mutta pc käytössä. Selaimesta oli kaikki mahdollinen säädetty mustalle josta ajansaatossa aiheutui se että alkoi yläpalkin peittämä kohta näkymään liian kirkkaana määrätyillä taustoilla.
 

Sonyttelija

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.04.2019
Viestejä
251
Kyllä sitä voi pidemmän ajan kuluessa tulla. Johtuu pikselien epätasaisisesta kulumisesta. Mustina pysyvät pikselit eivät kulu niin paljon kuin muut. En olisi silti normaalissa käytössä huolissaan jos joskus muutakin katsoo kuin 2,35:1 suhdeisia elokuvia.
OLED on Orgaaninen LED. Ja mitä orgaaninen tarkoittaa ? Eloperäistä. Ja mitä on eloperäinen: HIILIpohjainen. Eli OLED on oikeasti CLED (CarbonLED) eli KoksiLED. Hiili on OLEDin kuvanlaadun salaisuus ja myös sen heikkous pitemmässä käytössä.
 

smb

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
532
Kauanko OLED-telkkari säilyy käyttökelpoisena jos esim. 4h päivässä käytössä?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 931
Kyllä sitä voi pidemmän ajan kuluessa tulla. Johtuu pikselien epätasaisisesta kulumisesta. Mustina pysyvät pikselit eivät kulu niin paljon kuin muut. En olisi silti normaalissa käytössä huolissaan jos joskus muutakin katsoo kuin 2,35:1 suhdeisia elokuvia.
Vaikeaksi menee jos joutuu vielä stressaamaan siitäkin, että katsoo letterboxia ja 16:9 matskua tasaisesti. Itse en moisista jaksa stressata ja käytän tuota OLED:ia siinä missä muitakin töllöjä. Sitten jos joskus kuva palaa kiinni, niin sittenpähän palaa. Ei ole ainakaan tullut stressattua töllön käytöstä. Siinä vaiheessa luultavasti töllö on jo vaihdon tarpeessa muutenkin.

Tosin en itsekään sentään viitsisi kovin paljoa tietokoneen työpöytää tuolla pyöritellä. Mutta normaalissa leffakäytössä se ja sama. Ja kyllä tuolla tietokoneelta tulee pelailtuakin.

Ei tuota OLED:ia nyt sentään silkkihansikkailla kuitenkaan tarvitse käsitellä. Käyttöön tuokin on loppupeleissä tehty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
753
LG 55&quote; 4K UHD OLED Smart TV C8 OLED55C8 - Televisiot

Jos linkin takaa löytyvää C8:ia löytyy lähi-gigantistasi niin ei ole mitään syytä valita linkkaamaasi philipsiä.

Jos philipsin ambilight ei ole vaatimus niin en kyllä näe syytä sen valitsemiseen LG:n b8 tai c8 sijaan ilmankaan alennusta :cigar2:
Paitsi syynä philipsin valitsemiseen kannattaa tsekata kuvan liiketoistoa joka philipsissa huomattavasti parempi motion asetuksia sopivasti päällä pitäen!
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 692
No älähän nyt viitsi, kyllä oled ns yleisesti on himmeä, niin jos sitä vielä pidetään reilusti alle puolenvälin, niin ei se ole mikään ”tottunut katsomaan ylikirkasta kuvaa”.
Kuulostaa siltä ennemmin että väkisin seurataan jotain harmaata ohjelinjaa eikä sitä kuvaa joka oikeasti näyttää parhaimmalta.
En yritä vähätellä, subjektiivinen kokemus ei foorumeilla välity, mutta koska SDR-kirkkauden puute ei ole itseäni koskaan OLEDeissa harmittanut, edes myymälöissä kirkkaiden valojen alla, yritän pohtia syytä.

Onhan kaikki eko-asetukset ja automaattiset säädöt, jotka himmentävät tai muuntavat kuvaa sisäisen logiikkansa perusteella, varmasti poissa päältä? LG C9:n jenkkimallissa noita on ainakin Energy Saving, Eye Comfort Mode ja AI Picture
LG C9 OLED Calibration Settings

LG C8:ssa ehkä vain tuo Energy Saving LG C8 OLED Calibration Settings

Ja joo, HDR10-kuva seuraa absoluuttista käyrää, joten periaatteessa se on mikä on, mutta LG:ssä Dynamic contrast-vivulla saa ilmeisesti HDR-moodissa kuvan keskimääräistä kirkkautta suuremmaksi jolloin se sopii paremmin kirkkaaseen katselutilaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 860
Kannattaa asentaa C8:lle tuo 05.10.03
- Alusta tikku NTFS:lle
- Tee tikulle kansio LG_DTV
- Lataa päivitystiedosto
- Muuta tiedoston tunnisteeksi .zip (jos ei ole, mulla ei ollut)
- Pura pakattu tiedosto tikulle tuonne LG_DTV kansioon
- Laita tikku telkkuun ja sen pitäisi tunnistaa automaattisesti tuo päivitys, seuraa ohjeita

1. Improvement
1) Fixed Google Speech's bug
2) Improving Google Assistant service
3) Improving Amazon Echo service
4) "Direct TV Now" ready for 2018 yeares of product launch
5) TV Remote service expansion to 14 EU countries
6) Adding Compensation function in OLED model Auto Off condition
7) Adding 18Y HDCP2.3
8) Adding to Israeli STB Universal Remote Control
9) Fixed minor bugs
 
  • Tykkää
Reactions: Hcc
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
386
Lähti tuo 903 philips tilaukseen, vinkkejä otetaan vastaan mitä tuolle kannattaa tehdä, muuttaa asetuksia yms?

Onko omistajilla kokemuksia tuosta vivid kuvatilasta mitä philips suosittelee käyttämään?
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
116
Kannattaa asentaa C8:lle tuo 05.10.03
- Alusta tikku NTFS:lle
- Tee tikulle kansio LG_DTV
- Lataa päivitystiedosto
- Muuta tiedoston tunnisteeksi .zip (jos ei ole, mulla ei ollut)
- Pura pakattu tiedosto tikulle tuonne LG_DTV kansioon
- Laita tikku telkkuun ja sen pitäisi tunnistaa automaattisesti tuo päivitys, seuraa ohjeita

1. Improvement
1) Fixed Google Speech's bug
2) Improving Google Assistant service
3) Improving Amazon Echo service
4) "Direct TV Now" ready for 2018 yeares of product launch
5) TV Remote service expansion to 14 EU countries
6) Adding Compensation function in OLED model Auto Off condition
7) Adding 18Y HDCP2.3
8) Adding to Israeli STB Universal Remote Control
9) Fixed minor bugs
Pitihän tuo heti asentaa. Tuossa on vissiin korjattu kaikenlaista kuvanlaatuun liittyen mitä olen noista muista foorumeista ymmärtäny
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Liittynyt
25.07.2019
Viestejä
10
Millä nimikkeillä kannattaisi googlata kalibroinnin tekijää? Paikkakunnalla perinteiset tv-huoltajat kuoleva ammatti. Muutamasta sähkö- ja antennitöitä mainostavasta firmasta kysyin ja eivät tee. Onko oikeasti Gigantti tai power ainoita? Tosin gigantilta sanoivat etteivät kalibroi verkkokaupasta ostettuja. Eikä kyllä kiinnosta raahata televisiota mihinkään vaan kotiin pitäisi saada sen joku tekemään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Oledia on kyllä aika turha kalibroida kun ovat paketista ottaessa jo todella hyvässä kuosissa.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 860
Millä nimikkeillä kannattaisi googlata kalibroinnin tekijää?...
https://mareks.fi/isf-kuvakalibrointi-television-kalibrointi
Salossa oli myös ennen joku sertifikaatin omaava jantteri, mutta ei nettisivut tunnu enää olevan toiminnassa.
DVD Plazalla / Murossa ilmoitteli pari kaveria, jotka tekivät kotikäyntejä ainakin pk seudulla ja ilmeisesti Mareksia edullisemmin.
Jos ei rahasta ole kiinni, niin soittaisin tuonne Mareksille.


Oledia on kyllä aika turha kalibroida kun ovat paketista ottaessa jo todella hyvässä kuosissa.
Philipsin tän vuoden malleihinkin on ilmeisesti tullut kunnon kalibrointimahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 445
Viestejä
4 199 675
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Deut

Hinta.fi

Ylös Bottom