OLED-TV

Liittynyt
24.12.2023
Viestejä
10
Ensi viikolla pitäis 77" C3 ilmestyä ja alkanu enemmän huolestuttaa toi vertical banding mitä enemmän nyt lukee OLEDeistä. Varmaan enemmän kun kiinnipalaminen

Onko se huomattava ongelma vai pelkästään jotain hifistelijöiden pilkun viilamista? Tuleeko se häiritsemään normaali käytössä?
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Samaa itse pohtinut, kun mielessä ollut tuo 83G4 jossa olisi MLA-paneeli viimein josko tuon 77C9:n tuohon päivittäisi jossain vaiheessa.
Mutta aika hirveitä uudemmatkin paneelit näyttää edelleen olevan Avsforumin seepraketjun mukaan, että odotukset kannattanee pitää kohtuullisen matalalla. Pitää nyt vielä odotella, kun alkaa väki saada 83" käsiinsä niin näkee kannattaako edes alkaa panostamaan G4-sarjaan itse, kun kirkkaudella ei niin väliä itselleni.
Oikeastaan seeprattomuus ja tasasävyinen paneeli kauttaaltaan olisi ne tärkeimmät kriteerit minulle.
Jep, tuo pitäis päästä itte kokemaan, sitä kun ei välttämättä tavan puusimmu hoksaa ennenkuin tietää mitä hakee.

Kirkkautta tosiaan piisaa näissä.
 
Liittynyt
27.10.2021
Viestejä
148
Ensi viikolla pitäis 77" C3 ilmestyä ja alkanu enemmän huolestuttaa toi vertical banding mitä enemmän nyt lukee OLEDeistä. Varmaan enemmän kun kiinnipalaminen

Onko se huomattava ongelma vai pelkästään jotain hifistelijöiden pilkun viilamista? Tuleeko se häiritsemään normaali käytössä?
Suurimmaksi osaksi viilaamista. Kyllä sitä löytyy mutta moni ei huomaa käytännössä millään tavalla. Harvassa ne oikeasti pahat paneelit.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
375
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
132
Ensi viikolla pitäis 77" C3 ilmestyä ja alkanu enemmän huolestuttaa toi vertical banding mitä enemmän nyt lukee OLEDeistä. Varmaan enemmän kun kiinnipalaminen

Onko se huomattava ongelma vai pelkästään jotain hifistelijöiden pilkun viilamista? Tuleeko se häiritsemään normaali käytössä?
Ihan jokaisesta itsestään se on kiinni, että häiritseekö ja havaitseeko edes koko asiaa. Oma kokemus vertical bandingistä on se, että kaikki Oled-paneelit kärsii siitä jollakin asteella. Joissakin paneeleissa on sitä vähän enemmän ja joissakin vähemmän. Omalla kohdalla vasta kolmanteen Olediin(Samsung S95B) olen ollut täysin tyytyväinen ja sitä onkin jo kohta tullut 1,5v käytettyä.
 
Liittynyt
15.04.2023
Viestejä
53
Ensi viikolla pitäis 77" C3 ilmestyä ja alkanu enemmän huolestuttaa toi vertical banding mitä enemmän nyt lukee OLEDeistä. Varmaan enemmän kun kiinnipalaminen

Onko se huomattava ongelma vai pelkästään jotain hifistelijöiden pilkun viilamista? Tuleeko se häiritsemään normaali käytössä?
Kyllä se on mun silmään ollut suurin ongelma oled telkkareissa. Resident evil sarjaa tykännyt pelata ja siinä ku alko raidat paistaan pimeissä kohtauksissa ni voin väittää että joku halpa lcd telkkarikin olis mieluisampi katsella. Itsellä meni tv myyntiin ja tuli s90c tilalle. Siinä on hyvä tasaisuus ja vain hyvin vähän bandingia. Niinku joku muukin sanoi, niin mitä väliä jollain huippukirkkaudella on jos ruutu on täynnä raitoja hämärissä kohtauksissa.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 911
Ensi viikolla pitäis 77" C3 ilmestyä ja alkanu enemmän huolestuttaa toi vertical banding mitä enemmän nyt lukee OLEDeistä. Varmaan enemmän kun kiinnipalaminen

Onko se huomattava ongelma vai pelkästään jotain hifistelijöiden pilkun viilamista? Tuleeko se häiritsemään normaali käytössä?
Sanoisin että hyvin subjektiivinen juttu. Toiset eivät huomaa ollenkaan, tai jos huomaavat, ei se häiritse. Joillakin se taas pistää silmiin joka kerta näkyessään. Tuo vertical banding käytännössä vaatii hyvin tasaisen harmaan, mutta himmeän kohdan. Joku sumuinen hämärä yökohtaus on esimerkki sellaisesta, jossa sen voi nähdä.

Itse olen aika kuvanlaatuhifistelijä, ja vanhassa LG B8 OLEDissa tuon vertical bandingin pystyn kyllä joissakin kohtauksissa näkemään, mutta en ole ikinä osannut pitää sitä minään merkittävänä ongelmana. 98% ajasta sitä en huomaa ollenkaan. Pienempi paha se omaan silmään on, kuin LCD paneelien epätasainen taustavalo ja sen mukanaan tuoma dirty screen effect, joka näkyy kuitenkin kaikilla kirkkauksilla. Tuo vertical banding on havaittavissa vain hyvin hämärissä, tietyt kriteerit täyttävissä kohtauksissa tai testikuvilla. Tuosta ei etukäteen kannata lähteä panikoimaan, ellei sitten totea käytännössä olevansa yksi niistä ihmisistä, joiden silmään tuo häiritsevästi pistää.

Aladdinille suosittelisin kyllä QD-OLEDien katselemista, jos ykköskriteerit ovat täysin tasainen paneeli ja ei värivirheitä. Noilla kriteereillä tämä S90C pesee jokaisen näkemäni LG OLEDin heittämällä.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 891
Ensi viikolla pitäis 77" C3 ilmestyä ja alkanu enemmän huolestuttaa toi vertical banding mitä enemmän nyt lukee OLEDeistä. Varmaan enemmän kun kiinnipalaminen

Onko se huomattava ongelma vai pelkästään jotain hifistelijöiden pilkun viilamista? Tuleeko se häiritsemään normaali käytössä?
Kuten tuossa muutkin vastaili jo niin tuo riippuu katsojasta. Sanotaanko diplomaattisesti näin, että jos jo aiemmin olet erilaisissa näyttölaitteissa huomannut suunnilleen heti niiden tyypilliset viat ja kärsinyt niistä niin sitten on hyvin mahdollista, että tämänkin tulet huomaamaan ja se vaivaa. Erityisesti, jos aina aloitat uuden laitteen katselun kuten minä, huone pimeäksi, näytön asetukset kohdalleen ja testilevy tulille etsimään kuvasta viat. Jos tuollaista historian painolastia ei ole, etkä edes omista testilevyä ja muutenkin katselu tapahtuu valaistussa tilassa ja television olennaisimpia asioita sinulle on kirkas kuva niin tuskin kannattaa olla kovin huolissaan. Itselläni tulee katseltua lähes aina täysin pimennetyssä tilassa ja telkkarin asetukset suhteellisen himmeällä (OLED valo 25/100 SDR-materiaalille).

Toinen juttu on myös se miten sitä kuvaa katsot ihan oikealla materiaalilla. Jos tuijotat ruudun keskellä näkyviä ihmiskasvoja ja eleitä etkä niinkään zoomaile kuvan taustaa kuten minulla tulee tehtyä luonnostaan niin monta "seepraa" jää näkemättä silloinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 891
Resident evil sarjaa tykännyt pelata ja siinä ku alko raidat paistaan pimeissä kohtauksissa ni voin väittää että joku halpa lcd telkkarikin olis mieluisampi katsella.
En itse pelaa mutta OLEDin ongelma on juuri sellainen nykytyylin materiaali jota on enenevissä määrin myös uusissa elokuvissa ja sarjoissa (saattaa olla myös vanhoissa jotka uudelleen masteroitu), että kuvassa ei käytetä täysin mustaa juuri lainkaan vaan pyöritään sellaisessa harmahtavassa "mustassa" joka johtuu ihan siitä, että täysin musta tausta monessakin kohtauksessa näyttää luonnottomalle mutta se on ollut ihan OK näköinen aikana jolloin täysin mustaan pystyviä näyttölaitteita ei ole ollut jolloin ne ovat näyttäneet jotakuinkin samalta kuin tuo haalistettu musta nyt OLEDIssa näyttää mutta ilman "seeproja" tietenkin. Totta on, että tuollainen "seepramateriaali" näyttää OLEDia paremmalle näytöissä jotka toistaa nuo sävyt puhtaasti, esim. oma vanha laadukas DLP-kotiteatteritykki on tuollaisessa materiaalissa ylivoimainen vaikka se ei oikeaa mustaa pystykään toistamaan.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 891
Aladdinille suosittelisin kyllä QD-OLEDien katselemista, jos ykköskriteerit ovat täysin tasainen paneeli ja ei värivirheitä. Noilla kriteereillä tämä S90C pesee jokaisen näkemäni LG OLEDin heittämällä.
Eipä tietääkseni QD-OLEDia ole yli 77" kokoluokassa, vai onko? On jo tuo 77C9 niin vaikka se WOLED seepramalli (mutta ilmeisen lievä sellainen) onkin niin en näe syytä saman kokoista enää ostaa vaan se pitää olla selvästi suurempi, tuo kasikolmonenkin on vähän siinä ja siinä, että viitsiikö 6" takia nähdä vaivaa.

Toiseksi mitä olen Avsforumin seepraketjua selaillut niin onhan nuo QD-OLEDitkin melko huonoja kuvien perusteella. Jos niissä vähänkään on tuollaista mitä kuvien perusteella olen nähnyt niin tuskin kauaa töpselin seinään laittamisesta kestää, että olen ne löytänyt omastani.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 911
Eipä tietääkseni QD-OLEDia ole yli 77" kokoluokassa, vai onko? On jo tuo 77C9 niin vaikka se WOLED seepramalli (mutta ilmeisen lievä sellainen) onkin niin en näe syytä saman kokoista enää ostaa vaan se pitää olla selvästi suurempi, tuo kasikolmonenkin on vähän siinä ja siinä, että viitsiikö 6" takia nähdä vaivaa.

Toiseksi mitä olen Avsforumin seepraketjua selaillut niin onhan nuo QD-OLEDitkin melko huonoja kuvien perusteella. Jos niissä vähänkään on tuollaista mitä kuvien perusteella olen nähnyt niin tuskin kauaa töpselin seinään laittamisesta kestää, että olen ne löytänyt omastani.
Olen aika yllättynyt noista AVSforumsien löydöistä, koska alkuun näitä qd-oled nimenomaan kehuttiin erityisen tasaisesta harmaasta. Tällä S90C en ole testivideoita katsonut yrittääkseni manata tuota vertical bandingia esiin, mutta tosiaan yhtä ainuttakaan kertaa en ole sitä nähnyt katselemallani materiaalilla. Tuossa B8 se kyllä sopivissa kohdissa näkyy, vaikka ei omaa silmää häiritsekään. Enemmän B8 häiritsi esim tuota mustavalkoista Ripleytä katsoessa, että kuvan laidoille tulee sitä lievää color tinttiä, jonka havaitsee vain valkoisella värillä. Tässä S90C tuota ei myöskään näkynyt ollenkaan.
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
132
Olen aika yllättynyt noista AVSforumsien löydöistä, koska alkuun näitä qd-oled nimenomaan kehuttiin erityisen tasaisesta harmaasta. Tällä S90C en ole testivideoita katsonut yrittääkseni manata tuota vertical bandingia esiin, mutta tosiaan yhtä ainuttakaan kertaa en ole sitä nähnyt katselemallani materiaalilla. Tuossa B8 se kyllä sopivissa kohdissa näkyy, vaikka ei omaa silmää häiritsekään. Enemmän B8 häiritsi esim tuota mustavalkoista Ripleytä katsoessa, että kuvan laidoille tulee sitä lievää color tinttiä, jonka havaitsee vain valkoisella värillä. Tässä S90C tuota ei myöskään näkynyt ollenkaan.
Ei minunkaan S95B:ssä juurikaan näy vertical bandingiä. Hyvin on suoriutunut kidutuskohtauksista ja harmaan testivideoillakaan ei isompaa bandingiä näy. Taisi osua meillä paneelilotto :thumbsup:
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 891
Olen aika yllättynyt noista AVSforumsien löydöistä, koska alkuun näitä qd-oled nimenomaan kehuttiin erityisen tasaisesta harmaasta.
Tuossa ketjussa korostuu mielestäni juuri se, että ne jotka olevat allergisia tälle niin näyttää olevan se, että siellä saatetaan vaihdella näyttöä tyyliin x - xx kertaa ja sama aina vain toistuu. Sitten aina jokunen joka löytää suunnilleen sellaisen mitä sietää tai sitten saa ainakin uskoteltua itselleen löytäneensä sellaisen (ja onhan näissä jonkinlaisia yksilöeroja totta kai).

Aika monia näyttöjä yleensäkin kehutaan jostain asioista mutta tilanne on silti käytännössä toinen.

Tällä S90C en ole testivideoita katsonut yrittääkseni manata tuota vertical bandingia esiin, mutta tosiaan yhtä ainuttakaan kertaa en ole sitä nähnyt katselemallani materiaalilla. Tuossa B8 se kyllä sopivissa kohdissa näkyy, vaikka ei omaa silmää häiritsekään.
Tuossapa ne avainsanat tuli itselleni. Ja tuo ei ollut moite millään tavalla, olen kateellinen niille jotka kykenevät näistä olemaan välittämättä.

Enemmän B8 häiritsi esim tuota mustavalkoista Ripleytä katsoessa, että kuvan laidoille tulee sitä lievää color tinttiä, jonka havaitsee vain valkoisella värillä.
OK, tuo on myös yksi niistä ominaisuuksista joka tekee itseni ihan hulluksi. En voi kerta kaikkiaan sietää näyttöä jossa laidoilla on tinttiä ja erityisesti, jos vielä ovat eri väriä kummallakin puolella. Omassa 77C9:ssä ei ole tätä ongelmaa lainkaan. Testikuvat ja ne lumimaisema tms. testivideot menee kympillä läpi.


Ei minunkaan S95B:ssä juurikaan näy vertical bandingiä. Hyvin on suoriutunut kidutuskohtauksista ja harmaan testivideoillakaan ei isompaa bandingiä näy. Taisi osua meillä paneelilotto :thumbsup:
Juurikaan, isompaa. Juuei, tuossa itselleni taas ne avainsanat. :sshock:
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
132
Tuossa ketjussa korostuu mielestäni juuri se, että ne jotka olevat allergisia tälle niin näyttää olevan se, että siellä saatetaan vaihdella näyttöä tyyliin x - xx kertaa ja sama aina vain toistuu. Sitten aina jokunen joka löytää suunnilleen sellaisen mitä sietää tai sitten saa ainakin uskoteltua itselleen löytäneensä sellaisen (ja onhan näissä jonkinlaisia yksilöeroja totta kai).

Aika monia näyttöjä yleensäkin kehutaan jostain asioista mutta tilanne on silti käytännössä toinen.


Tuossapa ne avainsanat tuli itselleni. Ja tuo ei ollut moite millään tavalla, olen kateellinen niille jotka kykenevät näistä olemaan välittämättä.


OK, tuo on myös yksi niistä ominaisuuksista joka tekee itseni ihan hulluksi. En voi kerta kaikkiaan sietää näyttöä jossa laidoilla on tinttiä erityisesti, jos vielä ovat eri väriä kummallakin puolella. Omassa 77C9:ssä ei ole tätä ongelmaa lainkaan. Testikuvat ja ne lumimaisema tms. testivideot menee kympillä läpi.



Juurikaan, isompaa. Juuei, tuossa itselleni taas ne avainsanat. :sshock:
Omasta puolestani voin vain sanoa sen kun vertaa bandingia entiseen LG C1:een nii ero on kuin yöllä ja päivällä S95B:n eduksi. Toki varmasti paneelien välillä on eroja myös sampoissa mut todella tyytyväinen olen tähän.
 

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 418
Tuo vertical banding on havaittavissa vain hyvin hämärissä, tietyt kriteerit täyttävissä kohtauksissa tai testikuvilla. Tuosta ei etukäteen kannata lähteä panikoimaan, ellei sitten totea käytännössä olevansa yksi niistä ihmisistä, joiden silmään tuo häiritsevästi pistää.
En lähtisi aivan tuollaisella varmuudella asiasta lausumaan. Itsellä on juuri ollut 27" 240 Hz WOLED kokeilussa (MLA paneeli), jossa on oikein upeaa vertical- ja horizontal bandingia, hieno gridi. Näkyy monella materiaalilla ja myös hyvin kirkkailla alueillakin. Toisaalta parissa kaupan G3:ssa en ole nähnyt mitään ongelmaa. Tuo voi olla tai olla olematta selkeä ongelma. Skaalaa on.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 891
Omasta puolestani voin vain sanoa sen kun vertaa bandingia entiseen LG C1:een nii ero on kuin yöllä ja päivällä S95B:n eduksi. Toki varmasti paneelien välillä on eroja myös sampoissa mut todella tyytyväinen olen tähän.
Toki yksilöeroja aina on mutta minun kriteereihin ei vielä yön ja päivän ero ole, jos millään materiaalilla saa QD-OLEDissa seeproja näkyviin ja saahan niitä Avsforumin ketjun kuvien perusteella hyvinkin selvästi ja sain myös sinun kuvauksesta käsityksen, että ne siellä jossain määrin on ("juurikaan" , "isommin").
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 891
Toisaalta parissa kaupan G3:ssa en ole nähnyt mitään ongelmaa.
Epäilen, että tuossa on se yksinkertainen juttu ettei kaupan valaistuksessa ja varsinkin laitteiden säädöissä pahemmin pysty näkemään tuota.
Olen joskus itse yrittänyt kaupoissa demovehkeisiin säätää omat asetukseni suunnilleen ja katsonut youtuben kautta testivideoista mutta olosuhteet ovat yksinkertaisesti vääränlaiset tuollaisen tutkimiseen.
 

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 418
Epäilen, että tuossa on se yksinkertainen juttu ettei kaupan valaistuksessa ja varsinkin laitteiden säädöissä pahemmin pysty näkemään tuota.
Olen joskus itse yrittänyt kaupoissa säätää omat asetukseni suunnilleen ja katsonut youtuben kautta testivideoista mutta olosuhteet ovat yksinkertaisesti vääränlaiset tuollaisen tutkimiseen.
Itse kuulun siihen ryhmään, joka kaupankin säädöissä ja olosuhteissa näkee asioita, joita ei muka pitäisi pystyä näkemään. En väitä, etteikö asiaan soveltuvalla hämärällä testikuvalla jotain näkyisi, mutta jos oikealla, vaihtelevalla materiaalilla ei mitään näy ~koskaan niin mitäpä siitä stressaamaan. Eri foorumeilla on noita testikuvia tullut myös nähtyä ja niiden perusteella voi sanoa, että yksilöllisiä eroja löytyy.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 891
Itse kuulun siihen ryhmään, joka kaupankin säädöissä ja olosuhteissa näkee asioita, joita ei muka pitäisi pystyä näkemään.
Niin minäkin näen mutta tuo 5% harmaatesti kaupan valossa on kyllä aika lailla tekemätön paikka. Jotain tuosta testikuvasta näkee ehkä sielläkin, jos tyyliin naama ruutuun kiinni ja käsillä blokkaa valon vaan tuota ei kovin kauaa kehtaa kaupassa tehdä, kun joku hönkii selän takana, että tarvitko apua ja se ei välttämättä ole tarjoamassa apua kaupantekoon. :shy:

En väitä, etteikö asiaan soveltuvalla hämärällä testikuvalla jotain näkyisi, mutta jos oikealla, vaihtelevalla materiaalilla ei mitään näy ~koskaan niin mitäpä siitä stressaamaan.
Ei siitä kannatakaan stressata, jos tuo ei itseä haittaa tai osaa olla stressaamatta muuten vain. Minä en pysty enkä kykene, pitää olla puhdas kuva missä tahansa tilanteessa.
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
132
Toki yksilöeroja aina on mutta minun kriteereihin ei vielä yön ja päivän ero ole, jos millään materiaalilla saa QD-OLEDissa seeproja näkyviin ja saahan niitä Avsforumin ketjun kuvien perusteella hyvinkin selvästi ja sain myös sinun kuvauksesta käsityksen, että ne siellä jossain määrin on ("juurikaan" , "isommin").
Niin en ala ottamaan kantaa muiden subjektiivisiin kokemuksiin, mutta sanoinpahan vain, että itse huomasin selkeän eron vertican bandingin määrässä ja siinä miten ne kontenttia katsoessa näkyy. Jos joku nyt minulle väittäisi, että qd-oledit ovat woledeihin verrattuna "puhtaampia" paneeleiltaan niin uskoisin näin pienellä otannalla väitteen mukisematta. Mutta näyte tosiaan on niin pieni ettei voi yleistää tai täysin varmaksi asiaa sanoa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 891
Niin en ala ottamaan kantaa muiden subjektiivisiin kokemuksiin, mutta sanoinpahan vain, että itse huomasin selkeän eron vertican bandingin määrässä ja siinä miten ne kontenttia katsoessa näkyy. Jos joku nyt minulle väittäisi, että qd-oledit ovat woledeihin verrattuna "puhtaampia" paneeleiltaan niin uskoisin näin pienellä otannalla väitteen mukisematta. Mutta näyte tosiaan on niin pieni ettei voi yleistää tai täysin varmaksi asiaa sanoa.
Kyllä, minäkin voisin tuon uskoa mutta pointti olikin se, että ne eivät ole täysin vapaita seeproista.
 
Liittynyt
15.04.2023
Viestejä
53
Tuo ei kyllä ole mikään 5% harmaa testikuva.
No ei ole. Löytyy nekin kuvat noista rtingsin testeistä. Aika makeesti niissä näkyykin bandingia lähes kaikissa oledeissa mitä vilkaisin. Niitä pitää katsoa ihan pimeässä huoneessa, ni näkyy raidat. Piti liittää kuva mut se tuli jollain kökkölaadulla ni ei siitä auennu mitään
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 911
Kyllä, minäkin voisin tuon uskoa mutta pointti olikin se, että ne eivät ole täysin vapaita seeproista.
En uskalla sanoa että oma yksilö olisi _täysin_ vapaa seeproista, koska en ole niitä yrittänyt etsimällä etsiä testikuvia käyttäen. Voin vaan sanoa, etten ole tällä nähnyt ikinä mitään raitoja millään katsomallani materiaalilla. En kertaakaan. Tuolla B8 kyllä monesti näin ne ihan selvästi, mutta en kokenut niitä silti lainkaan häiritseviksi. Perus leffateatterissa näen kankaalla paljon enemmän kuitenkin jotain epätasaisuutta.
 
Liittynyt
15.04.2023
Viestejä
59
Mistähän johtuu, että tietyt kuviot tekevät sellaista jännää ilmiötä tv-ruudussa. Esimerkiksi jos jollain tv:ssä esiintyvällä hahmolla on kauluspaita, jonka kuvio on pientä ruutua/raitaa, niin tämä ilmiö nousee esiin ja näkyy ruudulla.

Ei tämä varsinaisesti haittaa, mutta pistää selvästi silmään.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 891
Aika makeesti niissä näkyykin bandingia lähes kaikissa oledeissa mitä vilkaisin. Niitä pitää katsoa ihan pimeässä huoneessa, ni näkyy raidat. Piti liittää kuva mut se tuli jollain kökkölaadulla ni ei siitä auennu mitään
Hauska juttu, että pisteytyksessä painoarvo tuolla 50% harmaille on 40% + 40% ja 5% harmaalle 10% + 10%.
Toinen homma nuo 5% harmaan kuvat on sellaiset, että niitä todella pitää katsoa ihan pimeässä ja silloinkin varmistaa, että näyttö taatusti näyttää sävyt heti 0% yläpuolelta ilman minkäänlaista clippingiä. Valaistussa tilassa mulkaistuna nuo kuvat näyttää mustalle...

Mutta vielä tuohon 50% harmaaseen, niin onhan tuossa MLA-paneelissa ihan älyttömästi seeproja mikä oli kyllä yllätys itselleni.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 891
Mistähän johtuu, että tietyt kuviot tekevät sellaista jännää ilmiötä tv-ruudussa. Esimerkiksi jos jollain tv:ssä esiintyvällä hahmolla on kauluspaita, jonka kuvio on pientä ruutua/raitaa, niin tämä ilmiö nousee esiin ja näkyy ruudulla.

Ei tämä varsinaisesti haittaa, mutta pistää selvästi silmään.
Onko mikä kuvanlähde (jos ulkoinen niin mikä liitäntätapa) ja televisio? Onko HD vai SD-kanava?
Mutta yleensä ottaen perinteisessä TV-lähetyksessä tuollaista on tupannut näkymään SD-materiaalilla varsinkin jos on analogisesti tehty tallenne alun perin, ja silloin myös näkyi, jos oli joku digiboksi kytketty komposiittivideo-liitännällä (kompostivideo :D) tosin riippuu minkälaista kampasuodatinta sun kuvanparannusta TV:ssä on, että kuinka selvästi näkyy. Toinen syy voi olla ihan vain liiaksi pakattu materiaali.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 891
En uskalla sanoa että oma yksilö olisi _täysin_ vapaa seeproista, koska en ole niitä yrittänyt etsimällä etsiä testikuvia käyttäen.
Oletko edes yrittänyt pimennetyssä tilassa kohtuullisilla kirkkausasetuksilla TV:ssä tyypillisiä torture testipätkiä (noista on aika hyvä lista Avsforumin ketjussa)?
Sinänsä kyllä mikä tahansa joka näkyy testikuvissa, kyllä näkyy myös oikeassa materiaalissa sopivassa tilanteessa, siksi itse pidän ensiarvoisena aina katsoa testikuvat aluksi läpi koska silloin tietää varmasti mihin kaikkeen tulee ennen pitkää törmäämään normaalikäytössäkin.
 
Liittynyt
15.04.2023
Viestejä
59
Onko mikä kuvanlähde (jos ulkoinen niin mikä liitäntätapa) ja televisio? Onko HD vai SD-kanava?
Mutta yleensä ottaen perinteisessä TV-lähetyksessä tuollaista on tupannut näkymään SD-materiaalilla varsinkin jos on analogisesti tehty tallenne alun perin, ja silloin myös näkyi, jos oli joku digiboksi kytketty komposiittivideo-liitännällä (kompostivideo :D) tosin riippuu minkälaista kampasuodatinta sun kuvanparannusta TV:ssä on, että kuinka selvästi näkyy. Toinen syy voi olla ihan vain liiaksi pakattu materiaali.
Esimerkiksi Katsomosta kun kattoo Salkkareita, niin tämä ilmiö toistuu. Töllönä C2.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 891
Esimerkiksi Katsomosta kun kattoo Salkkareita, niin tämä ilmiö toistuu. Töllönä C2.
En ole katsonut tuota koskaan tai Katsomoa yleensäkään, mutta noin uusi telkkari ja ilmeisesti ihan TV:n omalla apilla katselet niin tuo on luultavasti rajusti pakatun kuvan lieveilmiöitä.
Kuva virheestä varmaan kertoisi enemmän puhutaanko nyt edes samasta asiasta vai onko tuossa jotain muuta.
Kai sinulla nettiyhteys on kuitenkin tarpeeksi nopea ja verkkoyhteys, jos langaton ei hidastele, että pystyy edes tuon palvelun teoreettiseen maksimilaatuun?

Näkyykö samaa jollain toisella suoratoistopalvelulla, kuten Nettflix?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.04.2023
Viestejä
59
En ole katsonut tuota koskaan tai Katsomoa yleensäkään, mutta noin uusi telkkari ja ilmeisesti ihan TV:n omalla apilla katselet niin tuo on luultavasti rajusti pakatun kuvan lieveilmiöitä.
Kuva virheestä varmaan kertoisi enemmän puhutaanko nyt edes samasta asiasta vai onko tuossa jotain muuta.
Kai sinulla nettiyhteys on kuitenkin tarpeeksi nopea ja verkkoyhteys, jos langaton ei hidastele, että pystyy edes tuon palvelun teoreettiseen maksimilaatuun?

Näkyykö samaa jollain toisella suoratoistopalvelulla, kuten Nettflix?
Nettiyhteys pitäisi olla riittävä. Normi tv-kuvassa tätä samaa näkyy myös. Netflixistä en muista näkyykö ja tällä hetkellä ei ole tilausta voimassa, niin ei voi testata.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
77
Oletko edes yrittänyt pimennetyssä tilassa kohtuullisilla kirkkausasetuksilla TV:ssä tyypillisiä torture testipätkiä (noista on aika hyvä lista Avsforumin ketjussa)?
Sinänsä kyllä mikä tahansa joka näkyy testikuvissa, kyllä näkyy myös oikeassa materiaalissa sopivassa tilanteessa, siksi itse pidän ensiarvoisena aina katsoa testikuvat aluksi läpi koska silloin tietää varmasti mihin kaikkeen tulee ennen pitkää törmäämään normaalikäytössäkin.
Kliseisesti keskivertokäyttäjälle ja useimmalle näköradion kanssa naimissakin olevalle uskon defensiivisen lähestystavan olevan hedelmällisempi. Ei nuo testipätkät oikein useimmankaan hyötyä maksimoi. Mielen sisäinen lähtökohta täydellisen television olemassaolon kieltämiselle on yhtäältä henkisesti raskasta ja toisaalta vapauttavaa riippuen siitä, haluaako televisiota edes omistaa. Testipätkiä katsomalla jälkimmäinen valinta lienee mielenterveyden kannalta vapauttavin kokemus, sillä mielen on tapana kehittää uusi ongelma riippumatta sen todellisesta luonteesta. Uskoisin kuitenkin, että armahdus sille, ettei täydellistä ruutua tule olemaan on lähtökohtana helpoin käsitellä, sillä se taitaa olla myös faktuaalisesti lähinnä totuutta. Ja taas samalla, myös ajalla ja asioiden hyväksymisellä on tapana parantaa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 891
Nettiyhteys pitäisi olla riittävä. Normi tv-kuvassa tätä samaa näkyy myös. Netflixistä en muista näkyykö ja tällä hetkellä ei ole tilausta voimassa, niin ei voi testata.
Saatko kuvaa otettu tuosta virheestä?
Vähän kyllä veikkaisin pakkauksesta johtuvaa olevan. Onko millään telkkarin säädöillä vaikutusta, liikkeenparannukset ja muut kuvanpilaimet tuohon? Onko sinulla mitään kunnollista levymediaa kuten Blu-Ray mihin verrata? Tai jos menet vaikka TV:n Youtube apilla katsomaan sieltä jotain parempilaatuista matskua, vaikka jotain uusien elokuvien trailereita ja vastaavia? Jos näissäkin sama homma niin alkaisin huolestua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 891
Ei nuo testipätkät oikein useimmankaan hyötyä maksimoi.
Ne on kuitenkin pätkiä oikeasta materiaalista, joten minun ajatusmaailmassa ei niissä saisi mitään virheitä näkyä.

Mielen sisäinen lähtökohta täydellisen television olemassaolon kieltämiselle on yhtäältä henkisesti raskasta ja toisaalta vapauttavaa riippuen siitä, haluaako televisiota edes omistaa. Testipätkiä katsomalla jälkimmäinen valinta lienee mielenterveyden kannalta vapauttavin kokemus, sillä mielen on tapana kehittää uusi ongelma riippumatta sen todellisesta luonteesta. Uskoisin kuitenkin, että armahdus sille, ettei täydellistä ruutua tule olemaan on lähtökohtana helpoin käsitellä, sillä se taitaa olla myös faktuaalisesti lähinnä totuutta.
Tuo on hienoa juttu, jos noin pystyy asennoitumaan tähän. Ignorance is a bliss niinkuin amerikkalaiset sanoo. Minä en pysty, en kykene. :)

Ja taas samalla, myös ajalla ja asioiden hyväksymisellä on tapana parantaa.
Ei tuokaan omalla kohdalla tunnu pätevän varsinkaan, jos puhutaan sellaisista näyttövirheistä kuin, että jossain tasasävyisessä kuvassa näkyy jotain ylimääräistä tai kuva on vaikkapa eri sävyinen eri osissa ruutua. Toki kaikella näyttötekniikalla on rajoituksensa mutta tuollaiset perusjutut, jos mättää, on niitä hyvin vaikea hyväksyä oikein ajan kanssakaan. Tähän liittyen, ajattelin tuollaista siedätystä kokeilla pienimuotoisesti, kun syksyllä ostin iPhone 15 Pro Maxin ja jaksoin käydä vain kaksi yksilöä läpi, että antaapa olla, se on vain puhelin, mitä haittaa hienoinen sävyheitto eri kuvan osien välillä. Potkin itseäni perseelle joka päivä vieläkin tuosta, ei siihen vain totu vaikka tuo muiden silmään näyttääkin ihan normaalille. Edellisen iPhonen kanssa tuli repullinen vaihdettua niitä ennen kuin löysin hyväksyttävän kuvanlaadun ja sepä ei koskaan jälkikäteen harmittanut mutta kuukausien työ mitä tuossa kului, oli aika rassaavaa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 122
Mistähän johtuu, että tietyt kuviot tekevät sellaista jännää ilmiötä tv-ruudussa. Esimerkiksi jos jollain tv:ssä esiintyvällä hahmolla on kauluspaita, jonka kuvio on pientä ruutua/raitaa, niin tämä ilmiö nousee esiin ja näkyy ruudulla.

Ei tämä varsinaisesti haittaa, mutta pistää selvästi silmään.
Soon Moire nimeltään...
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
804
LG c7 tuli tänään versiopäivitys. Edellisestä pari vuotta aikaa. Onkohan tietoturvapäivitys vai vaan jotain uusia vakoilu/mainostusominaisuuksia.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 819
LG c7 tuli tänään versiopäivitys. Edellisestä pari vuotta aikaa. Onkohan tietoturvapäivitys vai vaan jotain uusia vakoilu/mainostusominaisuuksia.
Mikä versio numero tämä uusi ? Edellinen taisi olla 06.00.30 vuodelta 2022.
Kato onko tuolla jo info mitä sisältää uusin.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 911
Oletko edes yrittänyt pimennetyssä tilassa kohtuullisilla kirkkausasetuksilla TV:ssä tyypillisiä torture testipätkiä (noista on aika hyvä lista Avsforumin ketjussa)?
Sinänsä kyllä mikä tahansa joka näkyy testikuvissa, kyllä näkyy myös oikeassa materiaalissa sopivassa tilanteessa, siksi itse pidän ensiarvoisena aina katsoa testikuvat aluksi läpi koska silloin tietää varmasti mihin kaikkeen tulee ennen pitkää törmäämään normaalikäytössäkin.
En ole, oikeastaan siitä syystä, että lievä vertical banding ei tosiaan itseä häiritse juuri yhtään, joten sen etsimällä etsiminen ei ole innostanut tarpeeksi. Itselle tärkeitä asioita ovat mm. ettei ole yhtään black crushia ja että huippukirkkaudet ovat mahdollisimman hyvät. Toki myös se, ettei ole mitään pink tintiä tai värien muuttumista sivusta katsoessa. Mustan tasot on siis tullut tarkasti syynättyä pimeässä kohdalleen.

On tällä kuitenkin monia sellaisia torture sceneiksi laskettavia kohtia nähty pimeässä niin elokuvissa kuin peleissä, ja näyttäneet suorastaan hämmentävän virheettömiltä. Koska tosiaan en pysty tällä löytämään mitään sellaista materiaalia jolla saisi minkäänlaista vertical bandingia näkyviin, niin itselle ei ole enää merkitystä onko sellaista mahdollista jollain torturetestillä saada näkyviin. Tässä on joka tapauksessa selvästi paras gray uniformity mitä missään TV:ssä nähnyt. Ja tosiaan edelleen muistutuksena, että tuolla LG B8 se vertical banding on havaittavissa todelliselta materiaalilla, vaikka en sitä häiritseväksi koskaan olekaan kokenut.
 

Wzb

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
321
Virheitä ei etsitä ne havaitaan. Kyllähän omalla C2 tuli katseltua nopeasti testikuvia kun sain TVn. En nopealla katselulla nähnyt virheitä niin en niitä väkisin lähtenyt etsimään. ASBL käytöksen muutaman kerran huomasin ennen kuin LG korjasi sen softa päivityksellä.
 
Liittynyt
15.04.2023
Viestejä
59
Saatko kuvaa otettu tuosta virheestä?
Vähän kyllä veikkaisin pakkauksesta johtuvaa olevan. Onko millään telkkarin säädöillä vaikutusta, liikkeenparannukset ja muut kuvanpilaimet tuohon? Onko sinulla mitään kunnollista levymediaa kuten Blu-Ray mihin verrata? Tai jos menet vaikka TV:n Youtube apilla katsomaan sieltä jotain parempilaatuista matskua, vaikka jotain uusien elokuvien trailereita ja vastaavia? Jos näissäkin sama homma niin alkaisin huolestua.
Sainkin vastauksen toiselta käyttäjältä, kyseessä moire ilmiö.

Wikipedia: Televisiokuvassa moaree-interferenssikuvio voi syntyä kuvaruudun pikseliruudukon ja esiintyjän pieniruutuisen vaatekankaan välille, jolloin vaate näyttää ”läikehtivän” esiintyjän tai kameran liikkuessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
Virheitä ei etsitä ne havaitaan. Kyllähän omalla C2 tuli katseltua nopeasti testikuvia kun sain TVn. En nopealla katselulla nähnyt virheitä niin en niitä väkisin lähtenyt etsimään. ASBL käytöksen muutaman kerran huomasin ennen kuin LG korjasi sen softa päivityksellä.
Millon LG korjas tuon ASBL:n? LG on tuosta saanut risuja ni onko tuo korjaus uuskin?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 401
Viestejä
4 236 142
Jäsenet
71 203
Uusin jäsen
Parrot 72

Hinta.fi

Ylös Bottom