OLED-TV

Paras on mielestäni aika suhteellinen käsite, moni kun punnitsee asioita omalla tavalla. Mielestäni siinä kohtaa kun on tarvetta tehdä sokkotestejä, erot ovat jo todella todella pieniä. Muutama firmispäivitys suuntaan tai toiseen ja ollaan taas lähtöviivalla. Oikeasti merkittävät erot ovat havaittavissa, riippumatta siitä kenen logo näkyy ruudun alareunassa.

Mainittakoot vielä, että tässä olin tuomassa ainoastaan omaa mielipidettäni asiasta. Jokainen tietysti ostaa ja valitsee mikä itselle tuntuu parhaalta. Onneksi on vaihtoehtoja mistä valita. :)
No eipä tuo sokkotesti yllätä, kun Rtingsinkin mukaan esim. HDR-leffoilla LG C1 OLED vs Sony A95K QD-OLED ero on selkeämpi kuin paras LCD vs C1 OLED.;)
 
No eipä tuo sokkotesti yllätä, kun Rtingsinkin mukaan esim. HDR-leffoilla LG C1 OLED vs Sony A95K QD-OLED ero on selkeämpi kuin paras LCD vs C1 OLED.;)
Väittämä varmaan pätee leffaan kuin leffaan mukaanlukien myös mustantasoon? :)
 
Väittämä varmaan pätee leffaan kuin leffaan mukaanlukien myös mustantasoon? :)
Tuskinpa absoluuttisen mustantasossa paljoa eroa on, sillä myös QD-OLED (A95K) osaa sammuttaa pikselinsä, ero muodostuu lähinnä HDR-kirkkaudesta, väriskaalasta ja värivolyymistä.
 
Mielestäni siinä kohtaa kun on tarvetta tehdä sokkotestejä, erot ovat jo todella todella pieniä.
Oikeasti merkittävät erot ovat havaittavissa, riippumatta siitä kenen logo näkyy ruudun alareunassa.
Ei sokkotestia tehdä todellakaan erojen havaitsemisen takia vaan ennakkoasenteiden/mielipiteiden takia. Jokaisella kun on oma preferenssi niin merkissä, teknologiassa , yms asioissa. Lisäksi ennakko odotukset tietyltä merkiltä/mallilta vaikuttavat väistämättä arvioon. Sokkotestilla poissuljetaan nämä ja keskitytään vain kuvaan, oli erot sitten isoja tai pieniä.
 
Nuo sonyjen hinnat toimivat vain niin kauan kuin se on paras mitä saa.
Samsung ja LG tekevät rahaa ihan vain valmistamalla ne paneelit joten heidän ei ole pakko yrittää saada premium ostajia.
afdsd.png
 
Tuo Sampan QD -OLED on kyllä värien puolesta nätein.

Mutta jonkun C1 / C2 sarjan vertaaminen mihin tahansa bloomaavaan LCD telkkuun tekee kyllä eroa huomattavasti enempi. Se mustan syvyys vs. värit ja kirkkaus on kuitenkin paljon edellä LCD nähden. Se LCD kun ei pysty näyttämään kirkasta kuvaa ja syvää mustaan samaan aikaan ilman että bloomaa tai himmentää kuvaa. Tuo tulee oikealla HDR demomatskulla helposti esiin. Mutta jossain remasteroidussa filmgrainilla kyllästetyssä leffassa nuo erot kyllä tasottuu.

Ei tainnut vielä olla 83” koossa olevista Samsungin QD-OLEDeista ollut juttua, tai 42” jos menis monitoriksi?
 
Ei sokkotestia tehdä todellakaan erojen havaitsemisen takia vaan ennakkoasenteiden/mielipiteiden takia.
Tehdään ja tehdään, asia kun riippuu täysin siitä keneltä kysytään. Villi veikkaus että rivikatsojalle on aivan yhdentekevää onko kyse Samsungin, LG:n tai Sonyn telkkareista. Panasonicia voitaisiin jopa pitää ”halpismerkkinä” koska se on sen verran harvinnainen verrattuna edellä mainittuihin.

Jos testi on suoritettu ei-teknisten henkilöiden kyselyllä, TV:n peittäminen lähinnä korostaa sitä kuinka mitättömästä erosta on kyse. Sama pätee mm. audiolaitteisiinkin.
 
Tehdään ja tehdään, asia kun riippuu täysin siitä keneltä kysytään. Villi veikkaus että rivikatsojalle on aivan yhdentekevää onko kyse Samsungin, LG:n tai Sonyn telkkareista. Panasonicia voitaisiin jopa pitää ”halpismerkkinä” koska se on sen verran harvinnainen verrattuna edellä mainittuihin.

Jos testi on suoritettu ei-teknisten henkilöiden kyselyllä, TV:n peittäminen lähinnä korostaa sitä kuinka mitättömästä erosta on kyse. Sama pätee mm. audiolaitteisiinkin.

Double blind testinä tuollaiset pitäisi aina tehdä, että ovat luotettavia. Riippumatta siitä onko ne testiin osallistuvat henkilöt ammattilaisia vai ei. Kaikilla voi olla näkemyksiä merkin tms suhteen, joka voi vaikuttaa arvioon. Double blindissa kukaan arvioinnin aikana paikalla oleva ihminen ei tiedä, että mikä laite on mikäkin. Tällöin ainoastaan testattavien laitteiden ominaisuudet vaikuttavat arvioon.

Tätähän on testattu ja todettu että ihmiset arvioivat kalliimmaksi ilmoitetun laitteen paremmaksi, vaikka kaikki laitteet olisi olleet samoja. Tässä testissä koehenkilöille on kerrottu laitteiden testattavan tavaran hinnat. Mutta ei tästä tämän enempää.
 
Tehdään ja tehdään, asia kun riippuu täysin siitä keneltä kysytään. Villi veikkaus että rivikatsojalle on aivan yhdentekevää onko kyse Samsungin, LG:n tai Sonyn telkkareista. Panasonicia voitaisiin jopa pitää ”halpismerkkinä” koska se on sen verran harvinnainen verrattuna edellä mainittuihin.

Jos testi on suoritettu ei-teknisten henkilöiden kyselyllä, TV:n peittäminen lähinnä korostaa sitä kuinka mitättömästä erosta on kyse. Sama pätee mm. audiolaitteisiinkin.

Voitko selitää ninulle miten logojen peittäminen saa esiin pienimmätkin erot kuvassa ? Ja logot näkyvillä niitä on vaikea huomata ?

No oli miten oli, Lopputulos noudattaa sama kaavaa kuin aikasempinakin vuosina. Samat kärjessä vuodesta toiseen, joten ei mitään uutta tältä rintamalta.

VE:n vuoden 2022 sokkotesti päätyi samaan lopputulemaan ( panasonic puuttui valitettavasti )

Sony’s XR65A95K Master Series QD OLED TV was crowned the winner in the 4K category with an overall score of 8.9 out of 10. (Sony’s XR-65A90J OLED TV was last year’s winning model.) Samsung’s QN65S95B Quantum Dot OLED TV came in second with an overall 8.3 rating. LG’s OLED65G2PUA Gallery Series OLED TV, Sound & Vision’s most recent TV Top Pick, came in third with an overall score of 7.9.

 
Voitko selitää ninulle miten logojen peittäminen saa esiin pienimmätkin erot kuvassa ? Ja logot näkyvillä niitä on vaikea huomata ?
Pointtini oli että ilman logon peittämisestäkin oikeastaan mikä tahansa OLED/QD-OLED on oikeasti loistava kuvanlaadun osalta. Liiketoistossa on varmasti eroja johtujen TV:n resursseista, softasta sekä tietty materiaaleista.

En näe syytä jatkaa tämän vatvomista tämän enempää. Vaihtoehtoja on monia ja jokainen punnitkoot omilla ehdoillaan. :)
 
Viimeksi muokattu:
Pointtini oli että ilman logon peittämisestäkin oikeastaan mikä tahansa OLED/QD-OLED on oikeasti loistava kuvanlaadun osalta. Liiketoistossa on varmasti eroja johtujen TV:n resursseista, siftasta sekä tietty materiaaleista.

En näe syytä jatkaa tämän vatvomista tämän enempää. Vaihtoehtoja on monia ja jokainen punnitkoot omilla ehdoillaan. :)
Onhan ne toki loistavia, huomion arvoista toki sekin että parhaan QD-OLEDin vs parhaan OLEDin ero oli sokkotestissäkin isompi kuin paras OLED vs paras mini-LED, kertoo kuinka iso ero kuitenkin pienuudessaankin on.:) Enää vain isompaa QD-OLEDia ja huokeampaan hintaan.
 
Kun se Sony nyt sokkotestissäkin otti ''selvästi'' parhaan TV:n tittelin, niin pakko se on uskoa että Sonyllä on edelleen kuvan prosessoinnissa etumatkaa LG ja Samsung nähden. Eli varmaan upscale ja liiketoiston sulavuus parasta vieläkin? Ei kai nuo Sonyn OLED muuten kuvanlaadultaan juuri ole edellä Samsung OLED?

Ja onhan noilla 1080p -> 4k -skaalauksen laadulla sekä liiketoiston sulavuudella isosti merkitystä mitä kuvanlaatuun tulee. Vaikka joku katsoisi vain 4k, niin 24fps ei pääse pakoon missään elokuvissa tai sarjoissa, eli vähintään se liiketoisto jää telkkarin prosessoitavaksi.

Kyllä se LG:lläkin on jo tosi hyvää, lähes virheetöntä 50fps interpolointi tavallisessa sisällössä, mutta nopea toiminta se ei näytä sulavalta. Originaali 24fps näyttää vielä pahemmalta, sisällöstä riippumatta. Eikä OLED supernopeat pikselien vasteajat auta yhtään tavallisessa 24 fps / hz -sisällössä, vaan stutterin vuoksi jopa vähän päinvastoin.
 
Se LCD kun ei pysty näyttämään kirkasta kuvaa ja syvää mustaan samaan aikaan ilman että bloomaa tai himmentää kuvaa. Tuo tulee oikealla HDR demomatskulla helposti esiin.

Joo totta, local dimming on ylivoimainen OLED:issa, mutta nyt kun on HDR ja Dolby Vision -matskua ehtinyt kuluttaa, niin tosi vähän on mitään täysin mustaa sisältöä HDR tai DV tullut vastaan. Näyttää siltä että esim. House Of Dragon on selvästi tavoiteltu sitä että mustaa ei ole, vaan kaikkialla näkyy yksityiskohdat (tumman harmaata / ruskeaa jne.).

Samoin Game Of Thronesissa aikanaan sanottiin että HDR tuo parannusta siihen että tummissa sävyissä näkyvyys paranee = vähemmän syvää mustaa. Ja noita tumman harmaata ja ruskeata pystyy jo ihan ~6000:1 kontrastilla näyttämään, ei katoa ainakaan mulla nuo sävyt tai vaalene epäluonnollisesti. Mutta avaruus-leffat ja sarjat ainakin sisältää myös täysin mustaa, ja varmaan muutkin HDR sekä DV:llä, joten kyllä se OLED pääsee näyttämään noissa kyntensä paremmin. Yllätyin vain kuinka vähän sitä mustaa on Dolby Vision / HDR tullut vastaan.
 
Yllätyin vain kuinka vähän sitä mustaa on Dolby Vision / HDR tullut vastaan.

Ja mun mielestä sitä on vähän joka paikassa. Eihän sen kohtuksen täydy olla mikään sysimusta avaruuspätkä, vaan ihan normaaleissakin leffoissa ja sarjossa sitä on, tosin pieninä annoksina kerrallaan. Esimerkkinä vaikka Bad boys for life. Miamin neovalot ja yö. Lyhyitä kohtauksia jossa on sysimustaa ja räikeitä valoja, eli juuri sitä DV silmänkarkkia. Kaupunkimaisemat yöllä ja se perinteinen tähttaivas, kyllähän näitä viljelään hyvin paljon. Ja eihän sen tarvii olla ihan sysimustaa jos se valopilkku on siellä joukossa. Bloominki näkyy silti.
 
Ja mun mielestä sitä on vähän joka paikassa. Eihän sen kohtuksen täydy olla mikään sysimusta avaruuspätkä, vaan ihan normaaleissakin leffoissa ja sarjossa sitä on, tosin pieninä annoksina kerrallaan. Esimerkkinä vaikka Bad boys for life. Miamin neovalot ja yö. Lyhyitä kohtauksia jossa on sysimustaa ja räikeitä valoja, eli juuri sitä DV silmänkarkkia.

Joo löytyy noita varmasti, mää oon katsonut lähinnä keskiaikaan ja ennen 1900-luvulle suuntautuvia sarjoja kuten house of dragon, leffoista pirates of caribbeanit yms, ja noissa sitä täysin mustaa on tosi vähän. Pitääpä katsoa jotain nykyaikaan sijoittuvaa leffaa, että kuinka paljon sitä blooming on esim. valot yötaivasta vasten jne. SDR-sisällössä ei ole hirveästi häirinnyt, DSE suoraan sanottuna enemmän. En tiedä miten missasin tuon DSE kokeiluaikana..

Ja eihän sen tarvii olla ihan sysimustaa jos se valopilkku on siellä joukossa. Bloominki näkyy silti.

Ei tarvitsekkaan, mutta kooltaan sen tumman alueen pitää olla jo tooosi pieni, että se merkittävästi hehkuu ympärille. 1000 local dimming zonea on jo sen verran paljon, että jotku katuvalojen yms. ympärykset saadaan himmennettyä ilman sen kummempaa hehkua. Pitää olla jo tosi pientä kuten tähtitaivas, kun hehkuu merkittävästi, ja tällöin telkkari myös himmentää valoisia kohteita vähentäen blooming. Asetuksista riippuen vähän, paljon tai ei ollenkaan. Mutta kompromisseja tämä osa-alue on miniledeillä, kyllä, OLED on syystäkin paras, vaan itselläni oli 65" ja 1000e max. aikanaan, joten OLED ei vielä tullut taloon :)
 
Se mitä odotan kuin kuuta nousevaa, on nuo QD-OLED:ien värivolyymi ja värikirkkaus. Tuo on tosi iso osa-alue immersiivisen kuvan suhteen, eikä nuo LG aiemmat OLED pysty ihan nostamaan värien kirkkautta sinne tosi eloisalle tasolle, ja sama tietenkin muissa kuin Samsungin muutamassa LCD:ssä.

Se on aina häirinnyt, että vihreät ja varsinkin siniset sävyt on selvästi himmeämpiä kuin esim. punainen saati sitten vaaleat sävyt, ja ilmeisesti Samsungin QD-OLED:it pystyy nostamaan myös muiden värien kirkkautta. Jos ei ihan samalle tasolle kaikkia, niin iso loikka kuitenkin. Katsotaan kauanko menee että QD-OLED hinnat tulisi reilusti alaspäin. Ehkä ei ihan hetkeen..
 
Kun se Sony nyt sokkotestissäkin otti ''selvästi'' parhaan TV:n tittelin, niin pakko se on uskoa että Sonyllä on edelleen kuvan prosessoinnissa etumatkaa LG ja Samsung nähden. Eli varmaan upscale ja liiketoiston sulavuus parasta vieläkin? Ei kai nuo Sonyn OLED muuten kuvanlaadultaan juuri ole edellä Samsung OLED?

Ja onhan noilla 1080p -> 4k -skaalauksen laadulla sekä liiketoiston sulavuudella isosti merkitystä mitä kuvanlaatuun tulee. Vaikka joku katsoisi vain 4k, niin 24fps ei pääse pakoon missään elokuvissa tai sarjoissa, eli vähintään se liiketoisto jää telkkarin prosessoitavaksi.

Kyllä se LG:lläkin on jo tosi hyvää, lähes virheetöntä 50fps interpolointi tavallisessa sisällössä, mutta nopea toiminta se ei näytä sulavalta. Originaali 24fps näyttää vielä pahemmalta, sisällöstä riippumatta. Eikä OLED supernopeat pikselien vasteajat auta yhtään tavallisessa 24 fps / hz -sisällössä, vaan stutterin vuoksi jopa vähän päinvastoin.
Eikös 24fps elokuvat ja sarjat näytä identtiseltä kaikilla oledeilla liiketoiston osalta, jos ei käytetä interpolointia? Vai tarkoitatko 50hz PAL lähetyksiä nimenomaan?
 
Katsotaan kauanko menee että QD-OLED hinnat tulisi reilusti alaspäin. Ehkä ei ihan hetkeen..
Kyllähän nuo sampan hinnat ovat jo nyt varsin kilpailukykyiset ellei jopa edulliset 1500 /2000 EUR (55" /65"). Niinkauan kun parempaa teknologiaa ei tule tarjolle, niin ovat LG:n tekniikka kallimmat.
Ellei Samppa sitten ala downgreidaamaan tatkoituklsella OD-OLEDia, tyyliin LG:n C, B ja A sarja .
 
LG 55B7 päivitin tänään versioon 06.00.30
Tv ehdotti päivitystä aamulla, LG:n sivuilta ei löydy vielä versioo.
 
Eikös 24fps elokuvat ja sarjat näytä identtiseltä kaikilla oledeilla liiketoiston osalta, jos ei käytetä interpolointia? Vai tarkoitatko 50hz PAL lähetyksiä nimenomaan?

Näyttää varmasti, kun pikselien vastaajat on kaikissa OLED:eissa supernopeat, niin se stutterin määrä OLED:eilla ilman interpolointia on väkisinkin nähtävissä kaikissa OLED. Muistelen että johtuu siitä ettei OLED pysty pitämään yhtä kehystä yli 30 millisekuntia, ja 24fps kuvassa kehyksen viive on isompi kuin tuo 30ms, jolloin OLED joutuu sylkemään kehykset epätasaisesti. Minusta tämä 24fps rajoite on se ongelman syyllinen kaikinpuolin. OLED kulkee edellä ikivanhoja "standardeja" tässä.

Onneksi muillakin kuin Sonyllä on nykyisin asiallinen 50hz interpolointi joka poistaa stutterin lähes kokonaan :) Todella nopeassa toiminnassa sitten LG interpolointi alkaa vaihtelevasti päästelemään saippuakuplia ynnä muuta häröilyä. Mutta itse vihaan 100% ajasta tökkivää 24fps vielä reilusti enemmän.
 
Tässäkö uusi "kidutusmittari" töllöille. Mielenkiintoinen pätkä.
toisaalta ei tuo telkkareiden vika ole ?



Onkos joku jo katselut tuon HOTD:n episode 7 beach sceneä ? Miten on käynnyt ?
 
Näyttää varmasti, kun pikselien vastaajat on kaikissa OLED:eissa supernopeat, niin se stutterin määrä OLED:eilla ilman interpolointia on väkisinkin nähtävissä kaikissa OLED. Muistelen että johtuu siitä ettei OLED pysty pitämään yhtä kehystä yli 30 millisekuntia, ja 24fps kuvassa kehyksen viive on isompi kuin tuo 30ms, jolloin OLED joutuu sylkemään kehykset epätasaisesti. Minusta tämä 24fps rajoite on se ongelman syyllinen kaikinpuolin. OLED kulkee edellä ikivanhoja "standardeja" tässä.

Onneksi muillakin kuin Sonyllä on nykyisin asiallinen 50hz interpolointi joka poistaa stutterin lähes kokonaan :) Todella nopeassa toiminnassa sitten LG interpolointi alkaa vaihtelevasti päästelemään saippuakuplia ynnä muuta häröilyä. Mutta itse vihaan 100% ajasta tökkivää 24fps vielä reilusti enemmän.
Kyllä OLEDit pystyy pitämään 24p kuvan näkyvissä ja päivittymässä ihan tasaisesti. En tiedä kehyksen pitoajoista ja sen rajoituksista, mutta vaikka sitten päivittävät jokaista yksittäistä framea 5 kertaa 120 hz päivitystaajuudella, 3 kertaa 72 hz päivitystaajuudella tms. Päivitystahti saadaan tasaiseksi kyllä.

Se että 24p judderoi johtuu ihan siitä että 24fps on formaattina siinä rajoilla näkyykö liike sulavana eli ei (ja nopeissa pannauksissa kirkkaissa kohtauksissa liian terävällä valotusajalla ei, varsinkin jos silmä ei ole adaptoitunut tunnistamaan tätä normiliikkeeksi). Tätä voi jossain määrin peittää bfi:llä joka "puijaa" aivoja hyväksymään liikkeen sulavammaksi (voisi sanoa että simuloidaan CRT:tä tahi alunperin vanhanaikaista filmiprojektoria), mutta en tiedä oliko testeissä käytössä tuollaisia
 
Ei näitä OLEDeja kestäisi pää, ellei noita HOTDiakin kiusaavia himmennyksiä saisi pois päältä. Kaikilla valmistajilla ei toki saakaan.
 
Tässäkö uusi "kidutusmittari" töllöille. Mielenkiintoinen pätkä.
toisaalta ei tuo telkkareiden vika ole ?



Onkos joku jo katselut tuon HOTD:n episode 7 beach sceneä ? Miten on käynnyt ?

Kyllä on katsottu ja ei ollut ongelmaa. ASBL otettu pois päältä service menusta tietenkin. Muuten ois ollu varmaan aika ikävä kokemus.
 
Tässäkö uusi "kidutusmittari" töllöille. Mielenkiintoinen pätkä.
toisaalta ei tuo telkkareiden vika ole ?



Onkos joku jo katselut tuon HOTD:n episode 7 beach sceneä ? Miten on käynnyt ?

Erittäin hyvä osoitus kuinka typerästi jotkut ohjelmat ovat miksattuja, TV:stä tai sen asetuksista huolimatta. Tämän takia vertailuja pitäisi suorittaa mahdollisimman monella eri materiaalilla kiitos tuon kaltaisten perseilyjen.
 
Erittäin hyvä osoitus kuinka typerästi jotkut ohjelmat ovat miksattuja, TV:stä tai sen asetuksista huolimatta. Tämän takia vertailuja pitäisi suorittaa mahdollisimman monella eri materiaalilla kiitos tuon kaltaisten perseilyjen.
Miten niin perseilyjen? Jos on keskiaikainen yö, niin silloin pitääkin olla pimeää. En voi käsittää GoTin Long Night jakson itkemistä kun on niin pimeää, tarinallisesti ja nimen perusteella ei pitäisi yllätyksenä tulla että pimeää on. Olen HotD episode 7:n ja long night jakson C1 tv:llä vähän aikaa sit nähnyt, niin riittävän hyvin sai selvää kuvasta, vaikka asbl meni molemmissa jaksoissa päälle. Eri asia jos aurinko paistaa suoraan paneeliin, mutta silloin saa kyllä itseään syyttää että mitään ei näe.
 
En ole ikinä ihan ymmärtänyt, miksi ASBL vaikuttaa hämärissä kohtauksissa? Voiko joku selittää.
 
Miten niin perseilyjen? Jos on keskiaikainen yö, niin silloin pitääkin olla pimeää. En voi käsittää GoTin Long Night jakson itkemistä kun on niin pimeää, tarinallisesti ja nimen perusteella ei pitäisi yllätyksenä tulla että pimeää on. Olen HotD episode 7:n ja long night jakson C1 tv:llä vähän aikaa sit nähnyt, niin riittävän hyvin sai selvää kuvasta, vaikka asbl meni molemmissa jaksoissa päälle. Eri asia jos aurinko paistaa suoraan paneeliin, mutta silloin saa kyllä itseään syyttää että mitään ei näe.
Minusta kohtauksen kuvaaminen aurinkoisena päivänä ja kirkkauden laskeminen yhteen(?) nitiin on nimenomaan perseilyä kuten saatetaan nähdä. Tämä kaikki tietäen miten huonosti nykytelevisiot osaavat suhtautua moiseen materiaaliin. Miksei kohtausta yksinkertaisesti voitu kuvata pimeässä, tai aidon oikeasti hämärässä tilassa?

Ainakin minusta tuo ”keinotekoinen yö” ei näytä lainkaan uskottavalta tai edes hienolta.
 
Minusta kohtauksen kuvaaminen aurinkoisena päivänä ja kirkkauden laskeminen yhteen(?) nitiin on nimenomaan perseilyä kuten saatetaan nähdä. Tämä kaikki tietäen miten huonosti nykytelevisiot osaavat suhtautua moiseen materiaaliin. Miksei kohtausta yksinkertaisesti voitu kuvata pimeässä, tai aidon oikeasti hämärässä tilassa?

Ainakin minusta tuo ”keinotekoinen yö” ei näytä lainkaan uskottavalta tai edes hienolta.
Pimeäkohtauksia ei voi kuvata pimeässä, koska siellä ei ole riittävästi valoa laadukkaan kuvamateriaalin saamiseksi. Tulee liikaa kohinaa.
On noita joitakin elokuvia kuvattu kynttilänvalossa, esim. Kubrickin Barry Lyndon, joka on kuvattu NASAlle kehitetyllä Zeiss f/0.7 50mm objektiivilla. Siitä huolimatta kuva on melkoisen rakeinen ja kohinainen.

1665605672571.png
 
En ole ikinä ihan ymmärtänyt, miksi ASBL vaikuttaa hämärissä kohtauksissa? Voiko joku selittää.

OLED telkkareissa APL (Average Picture Level) kai kontrolloi tuota ASBL:n käyttöä, eli jos kuva ei muutu merkittävästi vaikka kameran kulma ja otokset vaihtuvat, niin ASBL voi pysyä päällä vaikka kuinka kauan ja ruutu himmentyä himmentymistään. Ja tämä ongelma on toistunut useamman kerran nyt esim. GoT:ssa. Kuvan ei tarvitse siis olla staattinen, jotta ASBL aktivoituisi.
 
Viimeksi muokattu:
OLED telkkareissa APL (Average Picture Level) kai kontrolloi tuota ASBL:n käyttöä, eli jos kuva ei muutu merkittävästi vaikka kameran kulma ja otokset vaihtuvat, niin ASBL voi pysyä päällä vaikka kuinka kauan ja ruutu himmentyä himmentymistään. Ja tämä ongelma on toistunut useamman kerran nyt esim. GoT:ssa. Kuvan ei tarvitse siis olla staattinen, jotta ASBL aktivoituisi.
Ihmetyttää miten alkeellinen tuo toiminto on kun puskee pimeässä ja kirkkassa kuvassa jos kokonaismuutos kuvassa ei ole suuri (muutos ja vaihtuvuus pikselitasolla on kuitenkin huomattava)
Kooditasolla ihan naurettavan helppo mutta ilmeisesti näillä on niin kiinteät piirit että kunnon dataa ei saa ulos tämmöisiin juttuihin.. kuvankasittely kuitenkin vääntää kuvaa koko ajan joten en oikein keksi miksi tämä ASBL ei ole tuon parempi..
 
Ihmetyttää miten alkeellinen tuo toiminto on kun puskee pimeässä ja kirkkassa kuvassa jos kokonaismuutos kuvassa ei ole suuri (muutos ja vaihtuvuus pikselitasolla on kuitenkin huomattava)
Kooditasolla ihan naurettavan helppo mutta ilmeisesti näillä on niin kiinteät piirit että kunnon dataa ei saa ulos tämmöisiin juttuihin.. kuvankasittely kuitenkin vääntää kuvaa koko ajan joten en oikein keksi miksi tämä ASBL ei ole tuon parempi..
Joo, luulisi että sinne voisi laittaa esim. 100 nit rajoitukseksi tai vastaavaa, jolloin aktivoitumista ei tapahtuisi. Mene ja tiedä..
 
Joo, luulisi että sinne voisi laittaa esim. 100 nit rajoitukseksi tai vastaavaa, jolloin aktivoitumista ei tapahtuisi. Mene ja tiedä..
Luultavasti tilanteeseen herätään lähivuosina, nyt kun kuvanlaatu on yleisesti jo sen verran hyvä että voidaan keskittyä näihin "vähemmän silmille hyppiviin" ongelmiin. Keiltämättä omassa LG 77B1:ssakin kirkkaus tippuu melko agressiivisesti jos ruudulla on valkoista väriä olkoot kuva sitten liikkuvaa tai ei. Maikkarin "Viiden jälkeen" ohjelma on sellainen jossa "kaikki hohtaa" -> kirkkaus tipahtaa jo minuuteissa. Onneksi kyseinen ohjelma tai esim hiihto eivät itseään kiinnosta, niin tuo ei sinänsä haittaa, vaikka ärsyttävä ongelma onkin.
 
Tässäkö uusi "kidutusmittari" töllöille. Mielenkiintoinen pätkä.
toisaalta ei tuo telkkareiden vika ole ?



Onkos joku jo katselut tuon HOTD:n episode 7 beach sceneä ? Miten on käynnyt ?

65" LG B9. Aivan järkyttävää pikselimössöä tuo kohtaus, musta ja harmaa sekoittuvat isoiksi epämääräisiksi palloiksi eikä mitään selvää saa. Vähän parani kun tuli enemmän valoa, mutta joku tässä sarjassa/HBO Max lienee pielessä kun hyvällä materiaalilla ei mitään ongelmaa toistaa tummia alueita, mutta tätä sarjaa katsoessa isoja ongelmia kuvanlaadun suhteen :tdown:
 
Nii-i miksköhän.
Jep. Asioita voi hoitaa esim näin:



Huomatkaa, että hahmoilla ei tarvitse olla valkoista tukkaa erotuakseen taustasta. :dead:

Nyt puhutaan siis HBO:sta jolla ei pitäisi olla rahasta kiinni etteikö joku RED tai ARRI taipuisi tuollaiseen kohtaukseen. Kyllä, valovoimaiset linssit maksavat maltaita, mutta silloinkin voidaan miettiä kannattaako koko kohtausta tehdä niin.

En usko että kukaan katsojista haluaa räpeltää väriasetuksia milloin mihinkin asentoon yksittäisen jakson tai jopa sarjan vuoksi. Ottaen siis huomioon että massoilla ei ole koko OLED:ia saatika premium-luokan TV:tä, jolla koko kohtauksen näkeminen onnistuu "jotenkuten"-tasolla.
 
Tuli sitten käytyä ihastelemsssa
Samsung S95B OLEDIA
Powerissa . Kuvanlaatu oli hieno ei siinä mitään hd matskulla mutta kun vieressä oli philipsin oled 906 niin paljon puhetta aiheuttanut paneelin punaisuus näkyi joka heikentää mustantasoa samsungissa päivänvalossa .Molemmat samsung ja philips oli myyjän mukaan calibroitu ,ero philipsin hyväksi mustantasossa oli ilmeinen . Eipä ole tuulesta temmattu TRINGISIN testissä moitittu musta päivänvalossa .
 
Tuli sitten käytyä ihastelemsssa
Samsung S95B OLEDIA
Powerissa . Kuvanlaatu oli hieno ei siinä mitään hd matskulla mutta kun vieressä oli philipsin oled 906 niin paljon puhetta aiheuttanut paneelin punaisuus näkyi joka heikentää mustantasoa samsungissa päivänvalossa .Molemmat samsung ja philips oli myyjän mukaan calibroitu ,ero philipsin hyväksi mustantasossa oli ilmeinen . Eipä ole tuulesta temmattu TRINGISIN testissä moitittu musta päivänvalossa .
HDTV blindfoldi testissä se musta päivänvalossa ei tullut erityisemmin esille qd oledeissa?
 
Nyt puhutaan siis HBO:sta jolla ei pitäisi olla rahasta kiinni etteikö joku RED tai ARRI taipuisi tuollaiseen kohtaukseen. Kyllä, valovoimaiset linssit maksavat maltaita, mutta silloinkin voidaan miettiä kannattaako koko kohtausta tehdä niin.

En usko että kukaan katsojista haluaa räpeltää väriasetuksia milloin mihinkin asentoon yksittäisen jakson tai jopa sarjan vuoksi. Ottaen siis huomioon että massoilla ei ole koko OLED:ia saatika premium-luokan TV:tä, jolla koko kohtauksen näkeminen onnistuu "jotenkuten"-tasolla.

Kyse ei ole kameroiden pimeäkuvausominaisuuksista tai valovoimaisista linsseistä vaan värimäärittelystä missä on päätetty, että kohtauksesta tehdään niin tumma kuin tehdään.

Tässä hyvä esimerkki raakavideosta vs värimääritellystä.
 
Kyse ei ole kameroiden pimeäkuvausominaisuuksista tai valovoimaisista linsseistä vaan värimäärittelystä missä on päätetty, että kohtauksesta tehdään niin tumma kuin tehdään.

Tässä hyvä esimerkki raakavideosta vs värimääritellystä.
Ihan yhtä hyvin kyse voi olla siitä ettei kalustoon tai kuvausaikaan (yökohtaukset kun saattavat vaatia kuvaamista aamuyöstä) haluttu tai voitu panostaa -> ryhdyttiin keinotekoiseen yökohtaukseen. Olkoot syynä mikä tahansa, minusta tuo lähestymistapa on huono ja visuaalinen lopputulos lähinnä hassu.

Oli miten oli, eiköhän tässä ole kaikkien näkemykset tulleet selville. Jatketaan muuta OLED-keskustelua.
 
HDTV blindfoldi testissä se musta päivänvalossa ei tullut erityisemmin esille qd oledeissa?
Tuli mieleen tosta että kun LG toi ensimmäiset oledit markkinoille ,oisko ollu 55" 65" koot ehkä 2014 tai 2015 vuonna miin niissä oli sama punaisuus paneelissa ,jota testeissäkin aikoinaan moitittiin .Seuraavan vuoden malleissahan tuo punaisuus korjattiin lg: llä . Aloittaako nyt Samsung samalla lailla kun eka Oled pohjain telkkari sampalla tuo malli .veikkaan ensi vuoden malleissa tuota punaisuutta ei enää ole !
 
65" LG B9. Aivan järkyttävää pikselimössöä tuo kohtaus, musta ja harmaa sekoittuvat isoiksi epämääräisiksi palloiksi eikä mitään selvää saa. Vähän parani kun tuli enemmän valoa, mutta joku tässä sarjassa/HBO Max lienee pielessä kun hyvällä materiaalilla ei mitään ongelmaa toistaa tummia alueita, mutta tätä sarjaa katsoessa isoja ongelmia kuvanlaadun suhteen :tdown:

Vihdoin itsekin sain tahkottua tuon episodin ja kohtauksen ja en kyllä huomannut mitään ihmeellistä siinä. Ei pikselimössöä ja aivan hyvin sai tuosta selvää. Eikä mielestäni edes kuva tummunut kohtauksien aikana mitenkään. Mitään ei telkkarissa ole disabloitu, kun sellaista Sonyssa (A90J) ei pysty edes tekemään . Hieman ihmettelen tuota Vincentin videota, että onko tosiaan noin että LG:n C2 vetää noin tummaksi tuossa ? Ei voi millään uskoa tuota.
 
Vihdoin itsekin sain tahkottua tuon episodin ja kohtauksen ja en kyllä huomannut mitään ihmeellistä siinä. Ei pikselimössöä ja aivan hyvin sai tuosta selvää. Eikä mielestäni edes kuva tummunut kohtauksien aikana mitenkään. Mitään ei telkkarissa ole disabloitu, kun sellaista Sonyssa (A90J) ei pysty edes tekemään . Hieman ihmettelen tuota Vincentin videota, että onko tosiaan noin että LG:n C2 vetää noin tummaksi tuossa ? Ei voi millään uskoa tuota.

Pitää testata uudehkolla Panasonicilla, kun jaksan, mutta v. 2019 Panalla tosiaan ihan esimerkiksi Netflixin Mindhunterissa aktivoitui useammassa jaksossa ASBL. Kyllä se todellinen harmistuksen aihe on materiaalista riippuen. Todennäköisesti Sonyssä tehty tuo järkevämmin tai aktivoituu olennaisesti hitaammin/pidemmän ajan kuluessa.
 
Testasin tuon makuuhuoneen Philipsin oledilla, olipahan karmeeta katsottavaa. Ennemmin tuota katsoo Sonyn ledillä vaikka bloomingia jonkin verran onkin.
 
Liityn kommentoimaan C2:n kantilta tuota kohtausta. Testasin äkkiseltään tuon rantakävelykohtauksen, en huomannut merkittävää himmentymistä kohtauksen aikana. Kohtaus on toki lähtöjään niin tumma, ettei esimerkiksi hahmojen asujen yksityskohdat erotu koko aikaisesti. Pikselöitymistä tai muutakaan häiritsevää ei ilmentynyt testin aikana.

En myöskään muista huomanneeni mitään tuollaista HDTVtestin kuvailemaa ongelmaa alunperin jaksoa katsoessani.

Testattu calibroidulla 77” C2:lla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 487 678
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom