OLED-TV

Oli jossakin vaiheessa puhetta OLED-näyttöjen kiinnipalamisista. Tässä yksi esimerkki sellaisesta:

LM5qFbi.jpg


Kyseessä reilut kolme vuotta vanha LG 55" C6V, joka on ollut kohtuullisen normaalissa päivittäisessä käytössä, joskin sillä on varmaan tunteja hieman keskimääräistä enemmän, kun töllö tuppaa olemaan päällä lähes aina kun ollaan kotona. Lisäksi muksut ovat pelailleet jonkin verran töllöön liitetyllä PS4:llä. Staattista kuvaa näytöllä ei ole koskaan ollut pitkiä aikoja ja kaikki pikselisiirrot sun muut näytönsäästäjät on valikoista päällä.[...]


Moi!


Mulla on yhtä vanha LG 55B6V, joka myös kärsii kiinnipalamisesta. Televisio on ostettu Gigantista maaliskuussa 2017, eli on jo hyvän aikaa takuun ulkopuolella, jonka takia en ole asiaa pahemmin edes tutkinut. Jonkin aikaa sitten löysin melkein vahingossa Redditistä ketjun, joka saattaa kiinnostaa sinuakin.


Tässä samaisessa io-techin ketjusssa on myös juttua siitä, kuinka ihan täällä Suomessa takuun ulkopuolinen paneelinvaihto tuli kustantamaan vaihtotyön verran.

Päivitystä tähän seikkailuun! Koska TV:n ostosta oli jo vierähtänyt yli 2 vuotta, niin takuuhuoltona tätä operaatiota ei pystytty suorittamaan. LG:lle sitten reklamaatiota aiheesta ja loppupeleissä LG suostui maksamaan huoltotyöstä osat, eli uuden paneelin. Itselle jää maksettavaksi varsinainen työ, noin 150 euroa. Vielä pitää sopia tuo huolto, mutta kyllä tuo sen verran häiritsee, että mielellään paneelin vaihdan. Eiköhän tällä pärjää taas hetken, jospa nuo CX:t tippuisi vuoden päästä lähemmäs touhutonnin rajaa.

Viimeinen(?) päivitys tähän saagaan. Huollolla meni näemmä muutama työpäivä saada uusi paneeli perille. Paneelin vaihto oli noin vartin homma, tilalle tuli 2019 vuoden malleissa oleva paneeli. Asetukset piti nollata paneelia vaihtaessa, joten olen lähinnä ehtinyt asetuksien kanssa säätämään. Mutta ainakin kiinni palanut kuva on poissa :)

Olen ollut LG:hen yhteydessä sähköpostitse ja seuraava vaihe omassa savotassa olisi löytää LG:n valtuuttama huoltoliike, jonka lausunnon kustannusarviosta aion liittää vapaamuotoiseen reklamaatioon. Valitettavasti Imatralla ei ole valtuutettua huoltoa, eli joudun kiikuttamaan laitteen Lapeenrantaan. Toki korjaaja tulisi varmaan tännekin, mutta näin leikkaan loppulaskusta matkakustannuksen pois.

Sun varmaa kannattaa hieman selvittää asiaa, vaikka ne jäljet televisiossa eivät nyt aivan tajuttomasti vaivaisikaan. Kyseessä kuitenkin ostohetkellä suht kallis laite. Oma oli 1849€. Ja käsittääkseni näissä 6-malleissa oli ihan LG:n myöntämiä ongelmia paneeleiden kanssa.

Lykkyä tykö!
 
Moi!


Mulla on yhtä vanha LG 55B6V, joka myös kärsii kiinnipalamisesta. Televisio on ostettu Gigantista maaliskuussa 2017, eli on jo hyvän aikaa takuun ulkopuolella, jonka takia en ole asiaa pahemmin edes tutkinut. Jonkin aikaa sitten löysin melkein vahingossa Redditistä ketjun, joka saattaa kiinnostaa sinuakin.


Tässä samaisessa io-techin ketjusssa on myös juttua siitä, kuinka ihan täällä Suomessa takuun ulkopuolinen paneelinvaihto tuli kustantamaan vaihtotyön verran.





Olen ollut LG:hen yhteydessä sähköpostitse ja seuraava vaihe omassa savotassa olisi löytää LG:n valtuuttama huoltoliike, jonka lausunnon kustannusarviosta aion liittää vapaamuotoiseen reklamaatioon. Valitettavasti Imatralla ei ole valtuutettua huoltoa, eli joudun kiikuttamaan laitteen Lapeenrantaan. Toki korjaaja tulisi varmaan tännekin, mutta näin leikkaan loppulaskusta matkakustannuksen pois.

Sun varmaa kannattaa hieman selvittää asiaa, vaikka ne jäljet televisiossa eivät nyt aivan tajuttomasti vaivaisikaan. Kyseessä kuitenkin ostohetkellä suht kallis laite. Oma oli 1849€. Ja käsittääkseni näissä 6-malleissa oli ihan LG:n myöntämiä ongelmia paneeleiden kanssa.

Lykkyä tykö!
Kappas, kiitos vinkistä, pitääpä selvitellä. Kahden tonnin töllöhän tuo oli aikanaan ja mahdollisesti kuluttajansuojakin on tässä asiakkaan puolella, vaikka takuuta ei enää olekaan, kun ei ole kuitenkaan tämän vanhemmasta laitteesta kyse.
 
Suositus taitaa olla että noin 8 metriin asti ainakin vähänkään laadukkaampi passiivikaapeli kelpaa, siitä pidemmille vedoille sitten laadukas kaapeli tai aktiviinen.
Itse jos ajatellut tarvitsevan HDMI kaapeleita, niin olen Amazon tilausten mukaan napannut heidän basics kaapeleita (2m ja 3m pituuksilla tosin) https://www.amazon.de/gp/product/B014I8TOTC/
Tarvitseee noihin tutustua, harmi että amazoni jysäyttää 9 euron toimitukset vielä päälle.
Kiitos
 
Tarvitseee noihin tutustua, harmi että amazoni jysäyttää 9 euron toimitukset vielä päälle.
Kiitos
Yli 39€ tilaukset tulee toimituskuluitta, eli siksi juuri niitä tulee lisäiltyä muiden tilausten kylkeen täyttämään tuota summaa, että jos sattuu olemaan muuta hankittavaa samalla, niin siinä niitä tulee nippu kätevästi.
 
Kappas, kiitos vinkistä, pitääpä selvitellä. Kahden tonnin töllöhän tuo oli aikanaan ja mahdollisesti kuluttajansuojakin on tässä asiakkaan puolella, vaikka takuuta ei enää olekaan, kun ei ole kuitenkaan tämän vanhemmasta laitteesta kyse.

Jos asia etenee, niin kerro toki miten meni. Se voi auttaa muita samassa tilanteessa olevia.

Sain juuri vastauksen LG:ltä, jonka mukaan Lappeenrannassakaan ei ole LG:n valtuuttamaa merkkikorjaamoa. Pyysivät olemaan yhteydessä seuraavaan paikkaan:

Infocare Workshop (FIN)
Silvastintie 1 01510 VANTAA. Puh 010 574 5200


Pitää varmaan soittaa ja kysyä asiasta. Koska välimatkaa tuonne on ns. riittävästi, ehkä suotuvat tekemään kustannus/toimenpide arvion valokuvien perusteella. Lapeenrantaan (40Km) olisin voinut telkun vielä heittää, mutta Imatralta Vantaalle on ihan snadisti liikaa. Tässä käy varmaan niin, että kippaan laitteen jossain vaiheessa kierrätylseen ja hankin uuden CX-sarjalaisen tilalle. *huoh*
 
Millaisia hdmi kaapeleita on ihmisillä käytössä, vai onko sillä mitään eroa jos pituutta on oltava se 5 metriä?

Club 3D HDMI 2.0 -kaapeli, 4K60Hz UHD, 5m, musta - 27,00€ tämän pitäisi olla nopeampi kuin nykyinen hdmi 1.4 kaapeli. Mutta onko eroa edes 4k videoilla pituuden takia.

Riippuu ihan mitä meinaat toistaa ja mikä on vaatimus kaistalle. esim 4k60hz vie reilusti enemmän kaistaa kuin useimmitten elokuvissa käytettävä 4k23hz.

Virallisesti ei ole olemassa 1.4, 2.0 jne. kaapeleita, vaan kaapelit on kategoroitu High Speed HDMI Cable (väh. 10.2Gbit/s), Premium High Speed HDMI Cable (väh. 18Gbit/s) ja Ultra High Speed HDMI Cable (väh. 48Gbit/s).

Laadukas high speed cable (1.4 kaapeli) voi hyvinkin toimia ongelmitta paljon korkeammankin kaistanvaatimuksen kanssa. Tuo ei selviä muuta kuin testaamalla eli kannattaa ainakin kokeilla sitä vanhaa kaapelia.

Osasta premium kaapeleista löytyy certified merkintä joka takaa että kaapeli toimii luvatulla nopeudella. Ilman tuota on aika hakuammuntaa. Asiaa ei helpota se että useasti mainospuheissa luvataan ummet ja lammet. Ultra kaapeleita ei vielä löydy ollenkaan sellaisia mitkä olisi certifioitu.

HDMI-kaapelit Tuolla lisää HDMI-kaapeleista.
 
Jos asia etenee, niin kerro toki miten meni. Se voi auttaa muita samassa tilanteessa olevia.

Sain juuri vastauksen LG:ltä, jonka mukaan Lappeenrannassakaan ei ole LG:n valtuuttamaa merkkikorjaamoa. Pyysivät olemaan yhteydessä seuraavaan paikkaan:

Infocare Workshop (FIN)
Silvastintie 1 01510 VANTAA. Puh 010 574 5200


Pitää varmaan soittaa ja kysyä asiasta. Koska välimatkaa tuonne on ns. riittävästi, ehkä suotuvat tekemään kustannus/toimenpide arvion valokuvien perusteella. Lapeenrantaan (40Km) olisin voinut telkun vielä heittää, mutta Imatralta Vantaalle on ihan snadisti liikaa. Tässä käy varmaan niin, että kippaan laitteen jossain vaiheessa kierrätylseen ja hankin uuden CX-sarjalaisen tilalle. *huoh*
Mihin osoitteeseen tai mitä kautta sinä laitoit kyselyä?

Minulle tuli parissa tunnissa LG:n yhteydenottolomakkeen kautta tyly vastaus että takuu ei ole enää voimassa ja sillä siisti.
 
Mihin osoitteeseen tai mitä kautta sinä laitoit kyselyä?

Minulle tuli parissa tunnissa LG:n yhteydenottolomakkeen kautta tyly vastaus että takuu ei ole enää voimassa ja sillä siisti.

Vetoa virheevastuuseen. Yhteydenottolomakkeen kautta laitoin viestiä kun pari kuukautta sitten oli samanlaista keissiä.
 
Kyseessä reilut kolme vuotta vanha LG 55" C6V, joka on ollut kohtuullisen normaalissa päivittäisessä käytössä, joskin sillä on varmaan tunteja hieman keskimääräistä enemmän, kun töllö tuppaa olemaan päällä lähes aina kun ollaan kotona. Lisäksi muksut ovat pelailleet jonkin verran töllöön liitetyllä PS4:llä. Staattista kuvaa näytöllä ei ole koskaan ollut pitkiä aikoja ja kaikki pikselisiirrot sun muut näytönsäästäjät on valikoista päällä.
Satuitko huomaamaan, että missä vaiheessa ekan kerran palamista alkoi näkyä?

Myöskään mikään television oma korjaustoiminto ei tilanteessa auta ja sitä on ajeltu vaikka kuinka monta kertaa viimeisen vuoden aikana.
Luultavasti paneelin kompensointireservit lopussa, joten eipä nuo korjaustoiminnot enää auttane.

Ongelma tulee ilmi onneksi lähinnä näissä yksivärisissä kuvissa ja pahimmillaan se on punaisella ja keltaisella taustalla. Normaaleissa ohjelmissa noita ei paljain silmin huomaa, mutta kyllähän se tökkii kun tietää että siellä ne ovat aina ja pahenevat vähitellen.
Tuo varmaan syy, että aika harva edes huomaa, että kuva on palanut. Tuohan ei näy kuin ehkä mainoskatkoilla (ja tuskinpa niitä moni katselee edes) niin jäävät helposti huomaamatta, ainakin siihen asti kunnes palaminen on todella selkeää. Tuota itse ainakin epäilen, kun netissä yleensä palaneista ruuduista olevat kuvat ovat todella rujon näköisiä, kun niitä lopulta kuvaillaan sopivalla testikuvalla jossa ne näkyy. Luulisin, että sopivissa testikuvissa tuollainen sitten näkyy hiipimällä lisaantyen ajan kanssa, mutta tuo jää nähtäväksi, seurailen omaani myös testikuvilla.

Voin laittaa kuvia asetuksista jossakin vaiheessa, mutta hyvin maltilliset kirkkausasetukset siinä on ollut alusta lähtien, jolloin se on useampiakin apuohjelmia käyttäen kalibroitu. Edes HDR-kuvaa ei ole ollut käytössä kovin paljoa, kun ei sitä ole ollut tarjolla kuin parissa satunnaisessa pelissä (lähinnä Horizon Zero Dawn) ja muutamassa leffassa. Kyllä tuo on ihan todellinen ongelma, eikä sitä sovi vähätellä, vaikka ainakin mainospuheiden mukaan tilanne onkin parempi uudemmissa malleissa.
Kyllä se on selvä ongelma ja mielenkiintoista nähdä onko nämä uudemmat paneelit kestävämpiä. Tuohan ei vielä näy, kun nämä on sen verran vähän aikaa olleet markkinoilla. Tuo näkyy vasta kun nämä on tuota vanhempia, jos kestäyyys on parantunut.

Kappas, kiitos vinkistä, pitääpä selvitellä. Kahden tonnin töllöhän tuo oli aikanaan ja mahdollisesti kuluttajansuojakin on tässä asiakkaan puolella, vaikka takuuta ei enää olekaan, kun ei ole kuitenkaan tämän vanhemmasta laitteesta kyse.
Ehdottomasti tuosta kannattaa rekkulaa laittaa vaikka kuluttujasuojan kautta. Nämä on kuitekin ihan televisioina myytäviä tuotteita, ja pitää voida olettaa, että niitä tarkoitukseensa voidaan käyttää, ja että tuon hintaluokan elinaika olisi selvästi enemmän kuin kolme vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Vetoa virheevastuuseen. Yhteydenottolomakkeen kautta laitoin viestiä kun pari kuukautta sitten oli samanlaista keissiä.
Soitin vielä perään LG:n suomen tukeen, josta vastasi ilmeisesti virolainen aspan täti. Hän totesi saman, eli että takuu on voimassa kaksi vuotta. Voin kuulemma tehdä reklamaation, jonka käsittelyssä kestää muutama viikko ja sitten sieltä tulee vastaus että sitä ei hyväksytä, koska laite on ollut yli kaksi vuotta. Mainitsin myös virhevastuusta ja siihen vastaus oli, että "se on elektroniikkaa, se voi kestää vuoden tai kymmenen vuotta, mutta takuu kattaa vain kaksi".

Satuitko huomaamaan, että missä vaiheessa ekan kerran palamista alkoi näkyä?
Vaikea sanoa. Kyllä niitä ainakin vuosi sitten oli jossakin määrin jo havaittavissa. Ajelin niitä korjauksiakin jo viime kesänä ilman että niistä olisi ollut mitään apua.

Ehdottomasti tuosta kannattaa rekkulaa laittaa vaikka kuluttujasuojan kautta. Nämä on kuitekin ihan televisioina myytäviä tuotteita, ja pitää voida olettaa, että niitä tarkoituseensa voidaan käyttää, ja että tuon hintaluokan elinaika selvästi enemmän kuin kolme vuotta.
Pitää katsoa josko yrittäisi sitä kautta. Näin sanoin aspan tädillekin, joka sivuutti sen tuolla edellisellä kommentilla.
 
Soitin vielä perään LG:n suomen tukeen, josta vastasi ilmeisesti virolainen aspan täti. Hän totesi saman, eli että takuu on voimassa kaksi vuotta. Voin kuulemma tehdä reklamaation, jonka käsittelyssä kestää muutama viikko ja sitten sieltä tulee vastaus että sitä ei hyväksytä, koska laite on ollut yli kaksi vuotta. Mainitsin myös virhevastuusta ja siihen vastaus oli, että "se on elektroniikkaa, se voi kestää vuoden tai kymmenen vuotta, mutta takuu kattaa vain kaksi".


Vaikea sanoa. Kyllä niitä ainakin vuosi sitten oli jossakin määrin jo havaittavissa. Ajelin niitä korjauksiakin jo viime kesänä ilman että niistä olisi ollut mitään apua.


Pitää katsoa josko yrittäisi sitä kautta. Näin sanoin aspan tädillekin, joka sivuutti sen tuolla edellisellä kommentilla.

Virallista reklamaatiota menemään vaan LGn suuntaan. Eikös kuluttajansuoja vaadi tuon myös ensimmäisenä tehtävän.
 
Laitoin ihan LG Suomen omien sivujen kautta. LG Sähköpostilomake | LG Suomi tuki Sieltä tulee sähköpostilomake, jonka voi täyttää ja lisätä jopa pari kuvaa.

Mutta joo, kyllä 2K€ laitteen pitää kestää yli kolme vuotta, sanoi ne puhelimessa ihan mitä tahansa.

Lisäys: Laitoin äsken viestiä tuonne LG:n mainitsemalle merkkikorjaamolle. Pyysin Imatra-LPR akselilla toimivien huoltokumppanien yhteystietoja, joista maininta firman sivuilla. Toivottavasti vastaavat jo maanantaina, niin pääsisi tässä rumbassa hieman etenemään. Ja jos kaikkien näiden esteiden jälkeen LG alkaa nikottelemaan, on aika käydä kuluttajansuojan juttusilla. (En voi lähettää laitetta mihinkään, koska pakkaukset kierrätetty jo vuosia sitten tilanpuutteen takia.) Toivotaan parasta ja varaudutaan pahimpaan. Fight! Fight! Fight! :-P
 
Viimeksi muokattu:
Minulle vastannut "Keijo" oli paljon ystävällisempi ja avuliaampi. Ei edes tylyttänyt! Siitä hänelle kaikki pisteet!

Onneksi lakimies on hieman eri mieltä "Niinan" kanssa.


"Uudehko televisio hajoaa juuri kun kahden vuoden takuuaika on mennyt umpeen. Edessä voi olla usean sadan korjauskulut tai pahimmassa tapauksessa uuden TV:n hankinta. Vaikka takuu on mennyt umpeen, saattaa myyjä tai valmistaja olla edelleen korvausvelvollinen.

– Kyse on siitä, kuinka pitkää kestoikää tuotteelta voidaan odottaa. Esimerkiksi television tulee kestävyydeltään vastata kuluttajan olettamuksia, kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola.

Kestoiän olettama-aika on toki varsin tulkinnanvarainen, mutta kuluttajia palvelevalla Kuluttajaneuvonnalla on hyvät ohjeet siitä, millaisia tuotteiden kestoiät ovat. Ne saa selville soittamalla KKV:n palvelunumeroon tai tarkistamalla asian verkkopalvelusta.


Omalla kohdalla tein sen virheen tietämättömyyttäni, että ongelmien ilmetessä n. vuoden kuluttua luulin takuun oleen jo umpeutuneen. Televisioissa on yllätyksekseni kahden vuoden takuu. Onneksi valmisajan virhevastuu ei pääty tuohon kahteen vuoteen.
 
Vaikea sanoa. Kyllä niitä ainakin vuosi sitten oli jossakin määrin jo havaittavissa. Ajelin niitä korjauksiakin jo viime kesänä ilman että niistä olisi ollut mitään apua.
OK. Mietin vähän, että kuinkahan yleistä palaminen sitten lopulta on, kun eihän juuri kukaan testikuvilla vikoja telkkareistaan etsi ja siihen, että tuo palaminen alkaa ihan selvästi näkyä varsinaisella materiaalilla, on melkoinen viive. Kuten itsekin totesit, tuo ei vieläkään normaaleissa ohjelmissa näy, vaikka tuollaisissa "testikuvan" tapaisissa vika näkyy jo ihan selvästi mutta moniko katsoo mainoksia edes tarkkaan, ja nuo on lähes poikkeuksetta ainoaa materiaalia jossa tuollaista tasasävyistä pohjaväriä testikuvan tapaan juurikaan näkyy, jos katselu on lähinnä normaalia televisiokäyttöä (elokuvat, sarjat, uutiset jne...)

Pitää katsoa josko yrittäisi sitä kautta. Näin sanoin aspan tädillekin, joka sivuutti sen tuolla edellisellä kommentilla.
Ei aspan vastauksista kannata lannistua lainkaan! Oma kokemukseni eri vehkeiden kanssa on ollut samanlaista reklamoidessa, että tavallisesta aspasta laitetaan ehdolle heti tuollaista ja yritetään vedota vain takuuajan päättymiseen tai jopa siihen ettei jokin ongelma kuuluisi edes sen piiriin. Myös tuo reagoimattomuus tai ylimielisyys asiakkaan kertoessa aikovansa viedä asiaa eteenpäin on ihan yleistä ja tuolla varmasti saadaan todella merkittävä prosentti valittajista jättämään asia sikseen. Ei muuta kuin reklamoimaan ja usein sitten saattaakin päästä yrityksessäkin jo keskustelemaan jonkin sellaisen kanssa, jolla on jo vähän valtuuksia hoitaakin asiaa muuta kuin luettelemalla noita litanioita mistä aspat kertoo. Et voi tuossa mitään hävitä. Toki se vie aikansa, jos tuota joutuu nyt ihan kuluttajavalituslautakunnan käsittelyä odottamaan mutta telkkari on sen verran yleinen vehje, josta valitetaan, että eiköhän noista ole aika paljon jo ihan ennakkopäätöksiä vastaavista. Mielestäni näitä oli ihan jossain niiden nettisivuilla luettavissakin. Älä lannistu!
 
Millaisia hdmi kaapeleita on ihmisillä käytössä, vai onko sillä mitään eroa jos pituutta on oltava se 5 metriä?

Club 3D HDMI 2.0 -kaapeli, 4K60Hz UHD, 5m, musta - 27,00€ tämän pitäisi olla nopeampi kuin nykyinen hdmi 1.4 kaapeli. Mutta onko eroa edes 4k videoilla pituuden takia.
Tsekkaa satshop.fi. Itse tilasin tuolta ultra high speed kaapeleita. Ovat samoja Goobay merkkisiä kaapeleita mitä verkkokauppakin myy. Hinnat vaan ihan toista.
 
Tuo on aika hyvä vaihtoehto seinäkiinnitykselle. Saa johdotkin piiloon ja on tyylikäskin jos edessä on jokin tvtaso tms. Vähän hintava toki on.

Tuohan vaikuttaa nerokkaalta. Ei tarvi pelätä että tv repii seinän alas ja rikkoontuu, mutta ei myöskään tarvi pitää sitä tv-tasolla tilaa syömässä. Näyttää kuin olisi seinällä mutta paino silti lattialla.
 
Tuohan vaikuttaa nerokkaalta. Ei tarvi pelätä että tv repii seinän alas ja rikkoontuu, mutta ei myöskään tarvi pitää sitä tv-tasolla tilaa syömässä. Näyttää kuin olisi seinällä mutta paino silti lattialla.
Tuota olen itsekkin katsonut, täytyy vielä mittailla kun ei tuossa kovin ylös nouse televisio.
Itsellä vielä kajarit tv-tason päällä.
 
No sitten vaan kajaritkin seinälle tai lattiatelineelle:



Eikös siinä tuu niskat kipeäksi muutenkin jos telkkari on kovin ylhäällä... ja saahan tuossa tv-telineessä valita viidestä eri korkeudesta kuitenkin.
 
Nuita Erard lattiajalustoja katselin itsekkin mutta homma kusahti siihen että olohuoneessa pinta-asennuksena rivistö rasioita (sähkö, antenni, xlr, rj45, yms) siinä mihin televisio tulisi niin tuopa ei sovikkaan. Kannattaa tarkistaa tilanne itsekullakin jos tuota hommaamassa.
 
Saksan Amazonista saa kanssa telineitä / jalustoja jos jonkinlaisia ja halvemmalla. 75” ja isompien kanssa ongelma on se että saako telkun tarpeeksi matalalle. Näitä näkee usein liian korkealla seinällä tai telineissä.
 
Mikä tekee tuosta paremman kuin normaalit lattiajalustat? Siis tyyliin:
Tuossa on ongelma tuo jalkaosa, ei mahdu tv-tason alla olevien tukien väliin.
Taitaa omalla kohdalla paras ratkaisu olla seinälle asennus.
 
Mikä tekee tuosta paremman kuin normaalit lattiajalustat?
Ei välttämättä olekaan parempi. Erardilla taitaa saada telkkarin lähemmäksi seinää ja on muutenkin ehkä vähän tyylikkäämpi (makuasia toki) varsi joka on myös maalattavissa helposti. Ja juurikin paljon pienemmän tilan vaatii lattialta
 
Tietokoneessa RTX 2080. Löin CX:n kiinni HDMI:llä, mutta nvidian ohjauspaneeli ei tarjoa kuin 1360x768 -resoluutiota PC:lle, mitä pitää vaihtaa, että saan laitettua joko 4k 60hz tai 1440p 120hz?
 
Tietokoneessa RTX 2080. Löin CX:n kiinni HDMI:llä, mutta nvidian ohjauspaneeli ei tarjoa kuin 1360x768 -resoluutiota PC:lle, mitä pitää vaihtaa, että saan laitettua joko 4k 60hz tai 1440p 120hz?
Television puolelta varmista, että Asetukset > Kuva > Lisäasetukset > HDMI ULTRA HD Deep Color on kyseisessä HDMI tulossa päällä.
Lisäksi tulo kannattaa merkata PC:ksi menemällä Kotinäppäin > Kotihallintapaneeli > rattaan kuva > Laitteen yhdistäjä > PC.
PC:n puolelta voi kokeilla ihan koneen uudelleenkäynnistystä television ollessa kytkettynä. Nvidian ohjauspaneelin "Tarkkuuden vaihtaminen" välilehdeltä pitäisi yllä olevan jälkeen löytyä 3840x2160 resoluutio ja virkistystaajuus 60 tai 120.
CX tukee myös 4K@120Hz HDMI 2.0:n läpi, mutta vaatii chroman ("tulosteen värimuoto" suomeksi samaisella ohjauspaneelin välilehdellä) tiputtamista 4:2:2. 4K@60 tai 1440@120 onnistuu ihan 4:4:4 (RGB) asetuksella. Värit kannattaa pakottaa 10bit ja dynaaminen alue täydeksi.

Huomautus 2020-08-11 140446.png
 
Kiitos! Huomasin samalla, että näköjään mun näytöt on myös olleet 8bittisiä, ne kannattaa varmaan vaihtaa myös 10bit, kun antaa sen tehdä? Jostain syystä tuo 1440p 120Hz ei anna vaihtaa 10bit, vaan se on harmaana.

e. Ja kun laittaa 3840x2160, niin 120hz se antaa ulos ainoastaan 4:2:0 chroman, joka on jo liian heikko (esimerkiksi punainen teksti erottuu äärimmäisen huonosti). Myös jos haluan tuon 2160p ja 60Hz, se heittää sen tuonne ns TV-puolelle, PC-osiosta saa ainoastaan 100Hz tai 120Hz. Onko tuolla väliä?

 
Viimeksi muokattu:
Kiitos! Huomasin samalla, että näköjään mun näytöt on myös olleet 8bittisiä, ne kannattaa varmaan vaihtaa myös 10bit, kun antaa sen tehdä? Jostain syystä tuo 1440p 120Hz ei anna vaihtaa 10bit, vaan se on harmaana.


e. Ja kun laittaa 3840x2160, niin 120hz se antaa ulos ainoastaan 4:2:0 chroman, joka on jo liian heikko (esimerkiksi punainen teksti erottuu äärimmäisen huonosti). Myös jos haluan tuon 2160p ja 60Hz, se heittää sen tuonne ns TV-puolelle, PC-osiosta saa ainoastaan 100Hz tai 120Hz. Onko tuolla väliä?

Kyllä kaikkia näyttöjä kannattaa 10bit väreillä ajaa, ellei sitten kaapelista kaista lopu kesken, eli DisplayPortilla 4K@100Hz vielä pitäisi mennä, mutta 120Hz vaatii tiputtamista 8bit. HDMI:llä raja tulee 4K@60.
Näemmä tosiaan 1440p@120Hz vaatii joko värien tiputtamista 8bit tai vaihtoehtoisesti 10bit pitäisi olla valittavissa jos chroman tiputtaa 4:2:2. Ja tosiaan taisi ollakin vain 4:2:0 tuo tuettu chroma 4K@120 tilassa.
Ei ole väliä kummalta puolelta listaa resoluutio on valittuna, kunhan virkistystaajuuden ja värit saa asetettua haluamakseen.
 
Onko muilla tullut vastaavaa esille: Apple TV:lla etenkin Dolby Vision -materiaalia katsoessa kuva pätkäisee ja ruudun yläkulmaan ilmestyy Dolby Vision -logo ikään kuin asettuisi uudelleen HDR-tilaan.

Televisiona LG E8 kytkettynä Apple TV:seen Belkin premium HDMI-kaapelilla - ei siis pitäisi kaiken järjen mukaan johtua itse kaapelin kaistasta?
 
Onko muilla tullut vastaavaa esille: Apple TV:lla etenkin Dolby Vision -materiaalia katsoessa kuva pätkäisee ja ruudun yläkulmaan ilmestyy Dolby Vision -logo ikään kuin asettuisi uudelleen HDR-tilaan.

Televisiona LG E8 kytkettynä Apple TV:seen Belkin premium HDMI-kaapelilla - ei siis pitäisi kaiken järjen mukaan johtua itse kaapelin kaistasta?
Kyllä se kaapelista voi johtua, vaikka olisikin sertifioitu tai muutoin speksien mukainen, joten kannattaa kokeilla vielä toisella piuhalla.
Esimerkkinä omakohtainen kokemus, kun noita Amazon basics kaapeleita löytyy jonkin verran nurkista 2m ja 3m pituuksilla, niin yhdellä 2m kaapelilla kuva PC:ltä syötettynä satunnaisesti kävi pimeänä. Pidemmät 3m kaapelit ja loput 2m kaapelit toimivat, joten joku laatuongelma oli tuossa yhdessä kaapelissa.
 
Onko muilla tullut vastaavaa esille: Apple TV:lla etenkin Dolby Vision -materiaalia katsoessa kuva pätkäisee ja ruudun yläkulmaan ilmestyy Dolby Vision -logo ikään kuin asettuisi uudelleen HDR-tilaan.

Televisiona LG E8 kytkettynä Apple TV:seen Belkin premium HDMI-kaapelilla - ei siis pitäisi kaiken järjen mukaan johtua itse kaapelin kaistasta?

Kuinka pitkä tuo kaapeli on? Kannattaa myös koittaa pitää pieni hajurako kaapelin ja virtajohtojen välillä. Saattaa myös huonolla tuurilla ottaa häiriötä jostain jääkaapin kompuran käynnistymisestä tjmv.
 
HD-kuva näyttää HD-kuvalta. 4k edut tulevat luonnollisesti esiin kun katsot 4k-kuvaa esim Netflixistä. Netflixiin HD-kuva on yleisesti ottaen niin heikkolaatuisia ja pakattua että ero 4k materiaaliin on senkin puolesta hyvin selvä.

Oletko katsonut Viaplayta tai HBONordicia? Siis niissä se HD kuvanlaatu vasta huonoa onkin, Viaplayta en edes ilmaiseksi katsoisi ja ei HBOkaan kehuja kyllä saa. Sen sijaan aloin arvostamaan Netflixin hyvää kuvanlaatua entistä enemmän.
 
Xiaomilta mielenkiintoinen 55" OLED kiinan markkinoille (HDMI 2.1 tuki):
1597211796895.png

1597211810125.png


Hinta 7 tonnia, ei tarvitse sen pidemmäksi lukea
 
Ei tuollaiset läpinäkyvät näytöt muutenkaan kotikäyttöön sovi eikä niissä ole oikein järkeä. Julkisiin tiloihin nuo on tarkoitettu.
 
Tuli juuri LG B8 päivitys (5.20.01). Tässä kai pitäisi olla tuki Apple TV appille.
 
Oletko katsonut Viaplayta tai HBONordicia? Siis niissä se HD kuvanlaatu vasta huonoa onkin, Viaplayta en edes ilmaiseksi katsoisi ja ei HBOkaan kehuja kyllä saa. Sen sijaan aloin arvostamaan Netflixin hyvää kuvanlaatua entistä enemmän.

HBOnordic on toki niin surkea, ettei sen alle pysty vetämään kuvanlaadussa millään. Yrittäminenkin alkaisi muistuttaa jo limboa. Sen sijaan nykyinen Netflixin HD laatu alkaa olla vajonnut samalle tasolle Viaplayn kanssa. Kummassakin tummat kohdat ovat hirveää puuroa. Kirkkaat kohtaukset vielä jotenkuten menevät. Tosin tuntuu, että Netflixin kohdalla vaihtelu on paljon suurempaa. Esim Bumblebee oli yllättävän hyvällä laadulla, siinä missä vaikkapa Scary stories to tell in the dark, Arrival ja Equalizer olivat katselukelvottoman hirveitä. Ainoastaan Amazon Primessä tuo HD laatu on tasaisen hyvää. Tuntuu että nykyään ketään ei kiinnosta tarjota kuin korkeintaan välttävää HD kuvaa, nyt kun UHD on se premium jonka kuuluu näyttää selvästi paremmalta. Netflixissä oli vielä muutama vuosi sitten oikeasti hyvä HD kuva, mutta tuohon aikaan bitratet olivat jotain 5-7mbps tai yli. Nykyään Netflixin standardi tuohon HD:hen tuntuu olevan 1.7 - 2.5mbps.
 
Ootteko koittanu vertailla kuvanlaatua suomi- Netflixin ja amerikan netflixin välillä? Kuulemma vpn:n avulla voisi saada paremman bitraten.
 
Itsellä on tuo CX-sarjalainen, niin jos TV on ollut yhtään pidempään päällä, niin ehkä 10 minuuttia sammuttamisen jälkeen kuuluu aika voimakas napsahdus. Onko ihan normaalia?
 
Itsellä on tuo CX-sarjalainen, niin jos TV on ollut yhtään pidempään päällä, niin ehkä 10 minuuttia sammuttamisen jälkeen kuuluu aika voimakas napsahdus. Onko ihan normaalia?
Se menee valmiustilaan 10min jälkeen suoritettuaan ruudun puhdistusta.
Sitä en osaa sanoa kuinka kova ääni tuosta tulisi kuulua, itsellä ei E9 ainakaan kuulu mitään.
 
Sen sijaan nykyinen Netflixin HD laatu alkaa olla vajonnut samalle tasolle Viaplayn kanssa. Kummassakin tummat kohdat ovat hirveää puuroa. Kirkkaat kohtaukset vielä jotenkuten menevät.
Samanlaiset havainnot itsellänikin. Netflixin uudemmissa HD-streameissa on usein bitrate parin megan luokkaa enää. Se oli taannoin ennen kuin 4k materiaali yleistyi siellä, järkiään paljon suurempi 6-8 megaa tjsp. Vaikka enkooderit on varmaan kehittyneet, niin ei nekään mahdottomiin pysty. Kuvanlaatu on usein todella heikkoa nykyisin eikä kyllä äänissäkään ole hurraamista, ehkä telkkarin kajareilla tai jollain soundbarilla noita voi kuunnella mutta vähänkään paremmat audiovehkeet menee kyllä ihan haaskioille tuolla.

Tosiaan Viaplaylla taitaa olla bitratet jopa korkeampia, tosin ne on aina 50Hz nopeutettuja siellä ja ei se kuvanlaatu mitään huippua silti ole.
Niin ja tuolla oli ilmestynyt joihinkin ohjelmiin KANAVALOGOT!

Tosin tuntuu, että Netflixin kohdalla vaihtelu on paljon suurempaa.
Ilmeisesti ne ei ole uudelleen enkoodanneet vanhempaa materiaalia myöskään, kun siellä vielä niitä tulee vastaan nytkin, joissa bitratet on 6-8 megaan ja kuvanlaatu selvästi parempaa.

Mutta jos hyvää kuvaa ja ääntä haluaa, niin ennemmin vaikka tavallisista 1080p blu-ray tai sitten BD UHD:ta kehiin. Niissä on niin paljon paremaa laatua, eikä tuo resoluutio tosiaankaan niin paljoa merkkaa käytännössä... Ja äänet on ihan eri planeetalta.
 
Milloinkahan tuota LG CX 77" alkaa oikeasti saamaan että hinnat laskee? :smovember: Oliko C9 77":n kanssa sama, ettei pitkään julkaisun jälkeen saatavuutta juuri ollut jolloin hinta pysyi katossa?

Edit: Varmaan turha toivo että tuota saisi BF:n aikaan alta 4k€..
 
Milloinkahan tuota LG CX 77" alkaa oikeasti saamaan että hinnat laskee? :smovember: Oliko C9 77":n kanssa sama, ettei pitkään julkaisun jälkeen saatavuutta juuri ollut jolloin hinta pysyi katossa?

Edit: Varmaan turha toivo että tuota saisi BF:n aikaan alta 4k€..
Jostain syystä nuo hintaseuranta-palvelut eivät antaneet 77C9 haulla, mutta googlen kautta löytyi LG OLED77C9PLA - Hintaseuranta | Hinta.fi
Eli nopeammin taisi C9 hinta lähteä laskuun kuin mitä nyt CX, mutta "piakkoin" luultavasti senkin hinnasta alkaa viilautumaan.
 
Samanlaiset havainnot itsellänikin. Netflixin uudemmissa HD-streameissa on usein bitrate parin megan luokkaa enää. Se oli taannoin ennen kuin 4k materiaali yleistyi siellä, järkiään paljon suurempi 6-8 megaa tjsp. Vaikka enkooderit on varmaan kehittyneet, niin ei nekään mahdottomiin pysty. Kuvanlaatu on usein todella heikkoa nykyisin eikä kyllä äänissäkään ole hurraamista, ehkä telkkarin kajareilla tai jollain soundbarilla noita voi kuunnella mutta vähänkään paremmat audiovehkeet menee kyllä ihan haaskioille tuolla.

Tosiaan Viaplaylla taitaa olla bitratet jopa korkeampia, tosin ne on aina 50Hz nopeutettuja siellä ja ei se kuvanlaatu mitään huippua silti ole.
Niin ja tuolla oli ilmestynyt joihinkin ohjelmiin KANAVALOGOT!


Ilmeisesti ne ei ole uudelleen enkoodanneet vanhempaa materiaalia myöskään, kun siellä vielä niitä tulee vastaan nytkin, joissa bitratet on 6-8 megaan ja kuvanlaatu selvästi parempaa.

Mutta jos hyvää kuvaa ja ääntä haluaa, niin ennemmin vaikka tavallisista 1080p blu-ray tai sitten BD UHD:ta kehiin. Niissä on niin paljon paremaa laatua, eikä tuo resoluutio tosiaankaan niin paljoa merkkaa käytännössä... Ja äänet on ihan eri planeetalta.
Joskus talvella (paljon ennen koronaepidemiaan liittyviä laatuheikennyksiä) kävin Netflixin omassa ketjussa keskustelua kuvanlaadusta ja siinä kävi ilmi se, että sehän vaihtelee saman nimikkeenkin kohdalla. Keskustelija X valitti ohjelman A kuvanlaadusta, minä siihen että sehän oli hyvä, mutta B taas on ihan paska - kävi ilmi, että minä näin ohjelman A isommalla bitratella kuin B:n, mutta hän päinvastoin. Nuo siis testaushetkillä, eli ilmeisesti netin kuormitus ja Saturnuksen renkaiden kallistuskulma vaikuttavat. Mutta alkaa mennä offtopiciksi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 394
Viestejä
4 549 771
Jäsenet
74 982
Uusin jäsen
Ramihy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom