OLED-TV

Mun mielestä OLEDin erottaa parhaiten LCD:stä musta toisto, jossa ero on ihan kolossaalinen jo 100cd/m2 SDR:llä.

Jos tosiaan vaikka vanhan Samsung KS8005 olisin säätänyt yhtä tummalle kuin mitä OLED on 25/100 asetuksella, en olisi kyllä OLEDia koskaan tarvinnut mihinkään. Taino HDR:lle kyllä, mutta en SDR:lle. Noin hämärällä kuvalla kyllä hyvä VA paneeli näyttää taustavaloltaan mustalta kaikessa paitsi aivan täysin pimennetyssä tilassa, ja siinäkään tilanteessa se musta ei hohkaa häiritsevästi.

Tuo, että SDR materiaali olisi tehty 100nitille, on myös aika myytti nykyään. Siis joo, varmaankin sen pro masteroijan pimeässä huoneessa oleva referenssimonitori on jossain 100-120nit, mutta kyseinen tyyppi myös varmasti tietää, että 99% ihmisistä pitää TV:tään tuota kirkkaammalla. Myös aniharvassa kodissa telkkaria katsotaan pimennetyssä huoneessa.

Mitä näihin HDR kirkkauksiin tulee, niin katselin tuota Never have I ever teinisarjaa aluksi (kun oli vain 4k, ei HDR) muutaman jakson OLED-valo about täysillä. Sitten jatkoin katsomista aika paljon myöhemmin, ja ihmettelin miten tämä sarja näyttää selvästi kirkkaammalta kuin aikaisemmin. Sitten vasta huomasin, että sarja on päivitetty Dolby Visionille. Eli eipä tuo SDR OLED-valo tapissakaan tällä B8 niin älyttömän kirkas ole, jos DV kuva oli kirkkaampi oletusasetuksilla. En pysty keksimään mitään materiaalia, joka millään tavalla itseä häikäisisi OLED valo asetuksella 25/100 edes säkkipimeässä. Ennemminkin rasittaisi silmiä se jatkuva tihrustaminen, kun tummasta kuvasta yrittää erottaa yksityiskohtia. Eli joko tuo C9 on selvästi kirkkaampi vastaavalla asetuksella kuin B8, tai Aladdinilla vain on todella paljon herkemmät silmät tuolle kirkkaudelle.

Kokeilin muuten joskus totutella hetken tuohon 25/100, ja kyllä siihen jossain määrin tottui vaikka edelleen näytti hämärältä. Siitä kun tinttasi valon takaisin 85/100, hetken tuntui kyllä hieman turhankin kirkkaalta, mutta noin minuutissa silmät tottuivat ja näytti taas normaalilta. Onhan se toki totta, että silmät kyllä sopeutuvat ympäristön kirkkauteen.
 
Jos tosiaan vaikka vanhan Samsung KS8005 olisin säätänyt yhtä tummalle kuin mitä OLED on 25/100 asetuksella, en olisi kyllä OLEDia koskaan tarvinnut mihinkään. Taino HDR:lle kyllä, mutta en SDR:lle. Noin hämärällä kuvalla kyllä hyvä VA paneeli näyttää taustavaloltaan mustalta kaikessa paitsi aivan täysin pimennetyssä tilassa, ja siinäkään tilanteessa se musta ei hohkaa häiritsevästi.

Tuo, että SDR materiaali olisi tehty 100nitille, on myös aika myytti nykyään. Siis joo, varmaankin sen pro masteroijan pimeässä huoneessa oleva referenssimonitori on jossain 100-120nit, mutta kyseinen tyyppi myös varmasti tietää, että 99% ihmisistä pitää TV:tään tuota kirkkaammalla. Myös aniharvassa kodissa telkkaria katsotaan pimennetyssä huoneessa.

Mitä näihin HDR kirkkauksiin tulee, niin katselin tuota Never have I ever teinisarjaa aluksi (kun oli vain 4k, ei HDR) muutaman jakson OLED-valo about täysillä. Sitten jatkoin katsomista aika paljon myöhemmin, ja ihmettelin miten tämä sarja näyttää selvästi kirkkaammalta kuin aikaisemmin. Sitten vasta huomasin, että sarja on päivitetty Dolby Visionille. Eli eipä tuo SDR OLED-valo tapissakaan tällä B8 niin älyttömän kirkas ole, jos DV kuva oli kirkkaampi oletusasetuksilla. En pysty keksimään mitään materiaalia, joka millään tavalla itseä häikäisisi OLED valo asetuksella 25/100 edes säkkipimeässä. Ennemminkin rasittaisi silmiä se jatkuva tihrustaminen, kun tummasta kuvasta yrittää erottaa yksityiskohtia. Eli joko tuo C9 on selvästi kirkkaampi vastaavalla asetuksella kuin B8, tai Aladdinilla vain on todella paljon herkemmät silmät tuolle kirkkaudelle.

Kokeilin muuten joskus totutella hetken tuohon 25/100, ja kyllä siihen jossain määrin tottui vaikka edelleen näytti hämärältä. Siitä kun tinttasi valon takaisin 85/100, hetken tuntui kyllä hieman turhankin kirkkaalta, mutta noin minuutissa silmät tottuivat ja näytti taas normaalilta. Onhan se toki totta, että silmät kyllä sopeutuvat ympäristön kirkkauteen.
Ei se ole kirkkaampi, mulla on B8 ja E9 täällä, sdr tilassa samalla oled valolla kirkkaus on identtinen, kyllä se 25 on avuttoman himmeä tällä E9 myös (jossa on ihan sama kuvanlaatu kuin C9).
 
Itellä paloi kuva alalaitaan Philips 55pos9002 viime viikolla, mistä laitoin tänne. Ilmoitin asiasta Philipsille ja ne laittoi litanian miten OLED-telkkaria pitää käyttää jne. Sitten telkkarin tiedot pitää lähettää USB-tikulla Philipsille, että pääsevät tutkimaan. Katsoo mitä tulee vastaukseksi ja kuinka kauan menee.
 
Eikös tuo nyt ollut ihan perusjuttuja että HDR sisällöllä OLED valo on oletuksena 100 ? Silloin kirkkaissa kohdissa on potkua ja ominaisuus käytössä kuten pitää.
Siis onhan näissä oletuksena paljon muitakin asetuksia mitä ei tarvi tai kannata käyttää, joten edelleen miksi sen täytyisi olla 100?

...tosin usein valkoiset hohkaa turhaankin , jotkut palkit tms että ymmärrän kyllä vaikka sitä laskee
Niinpä, ja kontrastisuhdehan ei muutu oli maksimivalkoisen taso mikä tahansa, jos mustan taso on pyöreä 0.
 
Jos HDR:llä arvolla OLED-valo 100 se vakiotaso leffassa on siellä 100nitin nurkilla, niin tietty OLED-valoa laskiessa laskee tuo vakiotaso siinä samalla kun ne 650-800nitin kirkkaimmat kohdatkin.
Juuri tätä tarkoitan, että se kontrastisuhde pysyy vakiona, vaikka oled-valon asetus on jotain muuta kuin 100, jos näyttölaitteen musta on 0.

Jos se HDR:n valovoima on oikeasti ongelma, niin kuten aiemmin todettu sitä voi tuunailla.
Hard clipiksi vaikka 500 nit.

Softa ei maksa mitään.
Muistelen, että tuosta oli puhetta aiemminkin mutta jäi auki, että tekeekö tuo jotain pysyviä muutoksia vai saako tuon tehdasoletuksiin takaisin milloin vain? Joku muukin kysymys tuosta oli silloin mielessäni mutta en nyt muista äkkiseltään mikä se oli.
 
Viimeksi muokattu:
Myös leffoissa vaikkapa kääntyvän auton valot saattavat häikäistä kuten kuuluukin. Näyttää siis luonnolliselta
Olen ajanut usein pimeällä maantiellä eikä autojen valot häikäise, tekisi ajosta mahdotonta, jos se kuuluisi asiaan.
Mutta edelleen leffoissa näyttölaite mäppää materiaalin samalle kontrastisuhteelle oli maksimikirkkaus mikä tahansa, jos mustan taso on 0. Eli ne kuvan highlightit on edelleen samassa suhteessa kirkkaammat.

Täydellä kirkkaudella myös oledin kontrasti pääsee oikeuksiinsa.
Mihin tuo väite perustuu?

Jos oled valo on 25 tai jopa alle niin näyttöteknologiakin alkaa olemaan se ja sama. Ei niin haaleasta kuvasta puskisi taustavalokaan enää läpi. Hdr jää täysin kokematta vaikka se siellä yläkulmassa siitä ilmottaisikin. Toki jos silmät on arat niin vaihtoehtojakaan ei ole.
Niin mitä sieltä jää suhteessa mustan ja valkoisen kuvan väliltä näkymättä vaikka oled-valo alle 100? ;)

Paneelin säästäjien sen sijaan kannattaisi varmaan miettiä vaikka Samsungin mid-high malleja jos ei raaski käyttää töllöä niin että kuvasta saisi irti sen mikä erottaa sen parhaiten lcd:stä. Sähköäkin muuten kuluu mukavasti täydellä teholla, mutta sitä tulee seinästä satunnaisia katkoja lukuunottamatta.
Samsungin telkkariin en koske pitkällä tikullakaan, tuo LG:kin oli jo siinä ja siinä, eikä näköjään ennakko-oletukseni kovin kauas laadusta heittäneet, en nyt tarkoita OLED-tekniikkaa pelkästään vaan kokonaisuutta.
Sähköä tulee töpselistä, mulle ihan sama mitä,telkkari vie, tosin selvästi vähemmän tästä oledista on lämmityslaitteeksi, kuin vanhasta plasmasta oli, ei näköjään tarvitse ilpillä jäähdyttää niin paljoa kuin plasman aikaan.
 
Tuo, että SDR materiaali olisi tehty 100nitille, on myös aika myytti nykyään. Siis joo, varmaankin sen pro masteroijan pimeässä huoneessa oleva referenssimonitori on jossain 100-120nit, mutta kyseinen tyyppi myös varmasti tietää, että 99% ihmisistä pitää TV:tään tuota kirkkaammalla.
Jos näin olisi, niin miksi se ei säädätä monitoriaan kirkkaammaksi, eihän tekniikka sitä enää rajoita?

Myös aniharvassa kodissa telkkaria katsotaan pimennetyssä huoneessa.
Mutta tuo pimennetty huone on ainoa jossa oledin hyödyt ovat parhaiten hyödynnettävissä. Valoisaan tilaan LCD taas sopii paremmin ja kirkkautta löytyy paljon enemmän, oled menee hukkaan tuollaisessa tilassa.

Kokeilin muuten joskus totutella hetken tuohon 25/100, ja kyllä siihen jossain määrin tottui vaikka edelleen näytti hämärältä. Siitäa kun tinttasi valon takaisin 85/100, hetken tuntui kyllä hieman turhankin kirkkaalta, mutta noin minuutissa silmät tottuivat ja näytti taas normaalilta. Onhan se toki totta, että silmät kyllä sopeutuvat ympäristön kirkkauteen.
Tuossapa saman asian itsekin totesit kokeillessa.
Ylikirkkaaseen kuvaan tottuneelle ehkä kestää hieman kauemmin tottua himmeämpään maksimikirkkauteen. Selkeästi olit pointtini jäljillä ja itsekin tuossa pääsit todistamaan sitä miten paljon korkeampi oled-valo ottaa silmiin mutta silmissämme on iiris joka sopeuttaa valoon, joten siihen tottuu mutta turhahan sitä on edes kirkkaammalla ajaa, kun omat silmät vain pistävät iiristä tiukemmin suppuun
 
Jos tosiaan vaikka vanhan Samsung KS8005 olisin säätänyt yhtä tummalle kuin mitä OLED on 25/100 asetuksella, en olisi kyllä OLEDia koskaan tarvinnut mihinkään. Taino HDR:lle kyllä, mutta en SDR:lle. Noin hämärällä kuvalla kyllä hyvä VA paneeli näyttää taustavaloltaan mustalta kaikessa paitsi aivan täysin pimennetyssä tilassa, ja siinäkään tilanteessa se musta ei hohkaa häiritsevästi.
Mustat palkit ei hohkaa leffoilla oledilla, vaikka ei istuisi keskellä.
 
OLED-valo-asetus ei ole ainoa asia joka vaikuttaa kuvan kokonaiskirkkauteen - jos käyttää SDR-kuvalla gammaa 2.2 gamman 2.4/BT.1886- sijasta, kuva näyttää kokonaisuutena kirkkaammalta erityisesti hämärämmissä kohtauksissa. Pikakokeilulla valaistussa huoneessa random TV-ohjelmalla ja Panasonicin OLEDilla gamma 2.2/OLED-valo 70 oli hämärämmissä kohtauksissa hiha-arviona ~sama kuvan kokonaiskirkkaus kuin gamma 2.4/OLED-valo 100 - ja varjojen yksityiskohdat erottuivat jopa paremmin. Toisaalta kirkkaat kuvaelementit ja -kohtaukset eivät olleet samalla lailla ylikirkkaan tuntuisia (omiin silmiin).

Huom. kyseessä siis aamuaurinkoinen, valoisa huone. 2.4 gammasuositus toimii erinomaisesti hämärässä tilassa.

Itse katson leffoja lähinnä iltaisin, vaikka viikonloppuisin jotain katselumaratoneja joskus tuleekin, ja yleisesti ottaen kuulun siihen "herkkäsilmäisten" kaartiin. Sen sanoisin, että uni tulee nopeammin sitten nukkumaan mennessä, kun TV:n ja PC-monitorin kirkkaus on säädetty kohtuulliselle, n. 120 cd/m2, SDR-maksimikirkkaudelle.
 
Siis onhan näissä oletuksena paljon muitakin asetuksia mitä ei tarvi tai kannata käyttää, joten edelleen miksi sen täytyisi olla 100?


Niinpä, ja kontrastisuhdehan ei muutu oli maksimivalkoisen taso mikä tahansa, jos mustan taso on pyöreä 0.

No tietysti sen takia sen voi pitää siinä sadassa että tarvittavissa kohdissa saa koko HDR efektin käyttöön mistä ollut jo monta kertaa puhetta (niin kuin et tietäis, senkin hupsu)

Mutta joo, ymmärrän täysin ettei tarvi ja haluta pitää sitä täysillä.

Mutta ei se OLED sadassa nyt mikään taskulamppu normikäytössä ole, edellisessä Sonyssä 9405 oli jonkin verran enempi max kirkkautta ja välillä tuli aika kirpsakka HDR efekti "häikäisyllä".

Auton valot ei soikkaa silmiin, häikäisee kyllä pimeällä jos vaikka töyssyssä näin tekeekin. Rekkakuskia jos härnäät pimeällä maantiellä ja laittaa ne kattovalot päälle niin tiedät mitä tosi elämön HDR on Tai pelissä uusin CoD valopanokset.

Kirkkaissa kohdissa saa olla max käytössä mutta tosiaan välillä se puskee sitä turhaan kohdissa joissa ei tarvi. Niin kuin tuossa olikin puhe niin silmä tottuu aika äkkiä myös laimennettuun HDRään.
 
Jos näin olisi, niin miksi se ei säädätä monitoriaan kirkkaammaksi, eihän tekniikka sitä enää rajoita?


Mutta tuo pimennetty huone on ainoa jossa oledin hyödyt ovat parhaiten hyödynnettävissä. Valoisaan tilaan LCD taas sopii paremmin ja kirkkautta löytyy paljon enemmän, oled menee hukkaan tuollaisessa tilassa.


Tuossapa saman asian itsekin totesit kokeillessa.
Ylikirkkaaseen kuvaan tottuneelle ehkä kestää hieman kauemmin tottua himmeämpään maksimikirkkauteen. Selkeästi olit pointtini jäljillä ja itsekin tuossa pääsit todistamaan sitä miten paljon korkeampi oled-valo ottaa silmiin mutta silmissämme on iiris joka sopeuttaa valoon, joten siihen tottuu mutta turhahan sitä on edes kirkkaammalla ajaa, kun omat silmät vain pistävät iiristä tiukemmin suppuun

Säkkipimeän tilan ja kirkkaan auringonvalon välillä on aika iso määrä liikkumatilaa. On eri asia katsella 100 nittiä täysin pimennetyssä tilassa kuin valaistusta olohuoneessa illalla. Samaten OLED edut LCD verrattuna ovat kiistattomat myös tuossa normaalisti valaistusta tilassa. Nuo FALDien pumppaukset katoavat näkyvistä käytännössä vain päivänvalossa.

Ja tosiaan vaikka oma silmä hieman "tottui" siihen 25/100, niin ei se silti mielestäni hyvältä näyttänyt. Kuvasta ja väreistä katosi potku ja en nauttisi sellaisen kuvan katsomisesta edes säkkipimeässä. Ehkä jos kuvakoko olisi 100"+ kangas, mutta 65" ruudulla ei. Mutta siis tämä on edelleen täysin makukysymys. Sinuna en kyllä pelkäisi kiinnipalamista pätkääkään jos omakaan käyttöni ei ole parissa vuodessa sitä saanut aikaan.
 
Mustat palkit ei hohkaa leffoilla oledilla, vaikka ei istuisi keskellä.
Sepä se on itselläkin olennaista ja oled oli siinä mielessä oikea valinta näistä mitä valittavissa on. Eikä itselleni tärkeintä ole edes se, että ne palkit on täysin mustat, vaan se ettei se hohkaa sellaisena sinertävänä tai vaihtelevasti katselukulmasta riippuen sivusta kuten lcd:llä.
Tykillä katsellut etupäässä viimeiset reilun 20 vuotta ja eihän palkit ole siinäkään mustat mutta 1 gainin kankaalla se kuva näyttää joka kulmasta samalta. Eikä siinä ole tosiaan myöskään mitään fald lcd:n kaltaisia ongelmia.

OLED-valo-asetus ei ole ainoa asia joka vaikuttaa kuvan kokonaiskirkkauteen - jos käyttää SDR-kuvalla gammaa 2.2 gamman 2.4/BT.1886- sijasta, kuva näyttää kokonaisuutena kirkkaammalta erityisesti hämärämmissä kohtauksissa. Pikakokeilulla valaistussa huoneessa random TV-ohjelmalla ja Panasonicin OLEDilla gamma 2.2/OLED-valo 70 oli hämärämmissä kohtauksissa hiha-arviona ~sama kuvan kokonaiskirkkaus kuin gamma 2.4/OLED-valo 100 - ja varjojen yksityiskohdat erottuivat jopa paremmin. Toisaalta kirkkaat kuvaelementit ja -kohtaukset eivät olleet samalla lailla ylikirkkaan tuntuisia (omiin silmiin).
Näinhän se on, ja siksihän siinä kirkkaammassakin isf-tilassa on oletuksena gamma 2.2 näissäkin.
Tosiaan tuossa tulee vielä sama oledilla kuin oli plasmassakin, että oikein kirkkaissa kohtauksissa abl leikkaa kirkkautta, joka antaa oman mielenkiintoisen mausteen kokonaisuuteen ja tosiaan jossain tilanteissa kokonaisuutena esim. joku oled 70 gamma 2.2 voikin olla kirkkaampi kuin oled 100 gamma 2.4/BT.1886.

Huom. kyseessä siis aamuaurinkoinen, valoisa huone. 2.4 gammasuositus toimii erinomaisesti hämärässä tilassa.
Itselläni nykyisin tuo BT.1886 gamma käytössä koko ajan. Alkuun tuli käytettyä gamma 2.2 useammin, kun uuden paneelin tummemman pään toisto oli ihan tukossa, mutta nykyisin se on jo ok/siedettävä, tosin ei se sellainen ole kuin sen kuuluisi olla, näkee heti, jos tykkiini vertaan mutta tosiaan siedettävä.

Itse katson leffoja lähinnä iltaisin, vaikka viikonloppuisin jotain katselumaratoneja joskus tuleekin, ja yleisesti ottaen kuulun siihen "herkkäsilmäisten" kaartiin. Sen sanoisin, että uni tulee nopeammin sitten nukkumaan mennessä, kun TV:n ja PC-monitorin kirkkaus on säädetty kohtuulliselle, n. 120 cd/m2, SDR-maksimikirkkaudelle.
Itselläkin nuo älylaitteet ja tietokoneet myös vastaavalla kirkkaudella kuten TV:kin ja niissä lisänä käytän niitä värilämpöä lisääviä night shift-juttuja. Ei tosiaan virkistä ennen unten mailla menoa samalla tavalla kuin oletus D65.

No tietysti sen takia sen voi pitää siinä sadassa että tarvittavissa kohdissa saa koko HDR efektin käyttöön mistä ollut jo monta kertaa puhetta (niin kuin et tietäis, senkin hupsu)
:)
Tosiaan järkeilen tuota nyt itse vielä siten, että koska musta on 0 maksimikirkkaudesta riippumatta oledissa ja sen oled-valon muuttaminen vain tiputtaa sitä maksimia mutta ne "välitasot" edelleen mäppääntyvät suhteessa samalla tavalla.

Siis ihan hatusta vedettynä lukuja ensin sdr:lle niin jos oled-valo 25, on musta siis 0 ja "keskitaso" ehkä jossain päälle 100 cd/m2.
Ja sama oled-valo 100 olisi musta edelleen 0 ja "keskitaso" vaikka 700 cd/m2.
Kuitenkin materiaalin "välitasot" olivat molemmissa tilanteissa suunnilleen samat prosentuaalisesti, eli tumman, "välikirkkaan" ja täysin valkoset kohdat näyttäisivät suhteellisesti yhtä suurilta vaikka se absoluuttinen cd/m2 olisi tietysti eri. Eli, kun oled valo on suurempi esim vaikka jokin 10 ire on kirkkaampi kuin pienemmällä oled-valolla vaikka musta on molemmissa tapauksissa 0!

Nyt sama hdr / dv.
55:llä musta 0, keskitaso "jotain" ja highlightit/hdr efektit vaikka 400 cd/m2.
100:lla musta 0, keskitaso "jotain" ja highlightit/hdr-efektit vaikka 800 cd/m2.
Eli tuossa edelleen suhteessa ne efektit on prosentuaalisesti yhtä paljon kirkkaampia oli oled-valo mitä tahansa vaikka niiden efektien absoluuttinen kirkkaus on tietty matalampi alemmalla oled-valolla.

Ja silmäni vahvistavat tuon asian, että karkeasti näin se menee käytännössä, koska kyllä niitä hdr/dv efektejä näkyy ihan kivasti alemmallakin oled-valolla.

Kirkkaissa kohdissa saa olla max käytössä mutta tosiaan välillä se puskee sitä turhaan kohdissa joissa ei tarvi. Niin kuin tuossa olikin puhe niin silmä tottuu aika äkkiä myös laimennettuun HDRään.
Niin puskee mielestäni ja siksi minulle riittää "laimennettu" hdr.

Säkkipimeän tilan ja kirkkaan auringonvalon välillä on aika iso määrä liikkumatilaa. On eri asia katsella 100 nittiä täysin pimennetyssä tilassa kuin valaistusta olohuoneessa illalla.
Tietysti on mutta pointtini on se, että elokuvat itse ainakin katson täysin pimeässä. Eikä kyllä normaalissa olohuoneeni valossa samat asetukset ole liian himmeitä lainkaan muulloinkaan. Mutta makuasioista ei kannata kiistellä mutta ihmisen silmä on sopeutuvainen. Tosiaan itse hiljattain asensin erään huoneeni kattoon valaisimen johon latasin 10000 lumenin (luit oikein 5 numeroinen luku) edestä ledi lamppuja. Siinä asennellessa jouduin katselemaan lamppua vähän liiankin suoraan ja ihmettelin, että eipä huone ole yhtään sen valoisampi kuin entisellä lampulla, jossa murto-osa valotehoa tähän verrattuna. Myöhemmin kyllä huomasin selvän eron, eli tuossakin silmän iiris kompensoi tilannetta, joten näissä tulee helposti eteen se tilanne, että poltetaan turhaan valotehoa, kun tuo meidän luontainen "aurinkolasi" kompensoi eroja...

Ja tosiaan vaikka oma silmä hieman "tottui" siihen 25/100, niin ei se silti mielestäni hyvältä näyttänyt. Kuvasta ja väreistä katosi potku ja en nauttisi sellaisen kuvan katsomisesta edes säkkipimeässä. Ehkä jos kuvakoko olisi 100"+ kangas, mutta 65" ruudulla ei. Mutta siis tämä on edelleen täysin makukysymys.
Makukysymyshän se on ja tosiaan itse tulen tuolta videotykkien, plasmojen ja sitä edeltävien kuvaputkien kautta, joten olen tottunut "suositeltuihin" kirkkauksiin. Tosiaan ei värien potkussa mitään eroa omaan silmääni ole, kun tuohon sopeutuu. Toki tuo eron näkee hetkellisesti, esim. kokeeksi porotan olediani 100:lla ja perään videotykki käyntiin ja saman kuvan tiirausta ja ihmettelyä miksi näyttää haalealle ja huonolle. Hetki odottelua tai kokeilu seuraavana päivänä ilman tuon eka steppiä ja kylläpä näyttää taas hyvältä...

Tosiaan tuo kuvakoko on myös erittäin olennainen. Tuossa postimerkkikoossa katsottuna kuvasta häviää se elokuvateatterin tunnelma ja ehkä sekin vaatii sitten muita konsteja, että siitä pitäisi. Itselle tuo 77" on sanoisinko rimaa hipoen juuri ja juuri sellainen, että sillä totuttelun jälkeen voi elokuvista nauttia mutta silti tuo suurempi tykin kuva on parempi sen oikean elokuvakokemuksen suhteen. Yhtään 77" pienemmällä en itse pystysi elokuvia kyllä katsomaan lainkaan.

Sinuna en kyllä pelkäisi kiinnipalamista pätkääkään jos omakaan käyttöni ei ole parissa vuodessa sitä saanut aikaan.
Näin minulle on kerrottu mutta olen vielä varauksellisella kannalla, kun yritän päästä jyvälle, että miten nuo palamiset yleensä tapahtuu tai etenee? Eli onko tässäkin nyt vähän samaa kuin noiden 5% testikuvien tiiramisessa, eli ne jotka "haluaa" löytää vikoja, niitä myös löytävät?
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon telkkarin kautta tulevien äänien pätkimiseen vahvarin kautta tein havainnon, että liittynee ehkä lämpöihin. Eli tässä nyt taas ollut helteitä ja ilp:llä viilentänyt ahkerasti niin eipä pätkinyt äänet kertaakaan kahdella viime kerralla. Tosiaan 5kk toimi moitteetta ja alkoi satunnaisesti pätkäisemään sekunnin murto-osan droppeja muutaman kerran elokuvan aikana. Tuleekohan jollain osalla tunnit täyteen ja tuo viilennys auttaa väliaikaisesti?
 
^ Oletko koeillut tuota petepelurin ehdottamaa "Peak Brightness" säätöä?
Se tiputtaa vaan niitä huippuja, mutta se HDR leffan perustaso on siellä 100nitin nurkilla johon sen on tarkoitettu olevan?
OLED-valolla 50 se on jotain ihan muuta.

En jaksa näihin sen enempää perehtyä kun en myöskään siihen PQ EOTF tuunailuun. Siinä olen määrittänyt oman paneelini maksimin, dynamic tone mapping on pois päältä, se riittää mulle ja hyvältä näyttää!
SDR:llä pimeässä mulla on valkoinen 100nittiä ja gamma 2.4, päivänvalolla 150 nittiä ja gamma 2.2
Molemmat kalibroitu ColorSpace softalla i1DPro mittarilla, noin 5000 pisteen 3D LUT telkulle.
 
^ Oletko koeillut tuota petepelurin ehdottamaa "Peak Brightness" säätöä?
Juu, se on ollut aina pois käytöstä itselläni.

Se tiputtaa vaan niitä huippuja, mutta se HDR leffan perustaso on siellä 100nitin nurkilla johon sen on tarkoitettu olevan?
OLED-valolla 50 se on jotain ihan muuta.
Tiedän mutta sanoisin silmämääräisesti, että se ei silti ole vaikkapa ainoastaan 50cd/m2 55:llä.
Vähän riippuu materiaalista, joten epäilen, että ehkä sitä on masteroitu selvästi yli 100:lla yleisesti tai tuo oled-valo 100 hdr:llä on enemmän kuin 100cm/m2 keskimäärin.

En jaksa näihin sen enempää perehtyä kun en myöskään siihen PQ EOTF tuunailuun. Siinä olen määrittänyt oman paneelini maksimin, dynamic tone mapping on pois päältä, se riittää mulle ja hyvältä näyttää!
Nyt muistin sen toisen kysymykseni. Tuossahan jotekin määritellään sille maksimille cd/m2 arvo, siis vaikka 700, niin mistähän v***sta ( :) ) se paneeli tietää paljonko se on (eihän paneeli voi tietää mikä sen maksimi cd/m2 on, vaan se vain tietää, että nyt sitä ajetaan 100% teholla)? Jotenkin tuo oli mielestäni outoa, että paneelille ei anneta vain prosentuaalisia arvoja. Siis voi olla, että käsitin tuon ihan väärin alun perinkin, enkä tuohon ole kuin nopeasti silmäillyt ohjeita mutta tuo siinä itselleni sattui silmään.

SDR:llä pimeässä mulla on valkoinen 100nittiä ja gamma 2.4, päivänvalolla 150 nittiä ja gamma 2.2
Molemmat kalibroitu ColorSpace softalla i1DPro mittarilla, noin 5000 pisteen 3D LUT telkulle.
Miten voit katsoa noin "himmeää" kuvaa? :)
Tosiaan vakavasti otettuna, kyllä omaan silmääni tuollainen kirkkaus pimeässä sdr:llä on enemmän kuin sopiva.
 
Nyt muistin sen toisen kysymykseni. Tuossahan jotekin määritellään sille maksimille cd/m2 arvo, siis vaikka 700, niin mistähän v***sta ( :) ) se paneeli tietää paljonko se on?

Miten voit katsoa noin "himmeää" kuvaa? :)
Olen lukenut AVS:ää kyllästymiseen asti, mutta ongelmana mulla on prkl:een huono muisti, ei millään pysy päässä kaikki mitä on lukenut. SIksi olen varmaan duunari enkä pääministeri ;)
Pitäisi tehdä muistiinpanoja asioista jotka kokee tärkeiksi ja olisi hyvä muistaa joskus myöhemminkin tai kertoa jollekkin sitä kysyvälle.

En tiedä mikä se Hard Clip on oletuksena HDR:llä, ei ainakaan se paneelin yksilöllinen nittimäärä.
(eiku...nyt tuli hämärästi mieleen että sehän mainittu tuolla sivulla, oletus taitaa olla 700nit)
Siksi mittarilla olen saanut sen huipun (itsellä 780nit) ja sen laittanut tuohon em softaan ja ladannut telkulle.
Käsittääkseni se nollautuu 2019 malleissa kun kuvatilan nollaa, 2018 malleissa pitää ilmeisesti tehdä tehdasasetusten palautus.
DV on asia erikseen ja sehän jotenkin yksilöllisesti määrittää niitä valovoimaisuuksia, joku valistuneempi valaiskoon asiaa enemmän.

Niin, mulle on yksi ja sama jos jollain on OLED-valo 1 tai 100, ei voisi vähempää kiinnostaa.
Kokonaisuutena kuvaan se vaikuttaa ja ne tehtaalla tehdyt säädöt on sitten jotain muuta, sitä voi mittarilla ihmetellä jos kiinnostaa ja jos ei niin jatkaa katsomista hyväksi toteamallaan tavalla.

edit: vaikka Rtings C8 revikassa sanookin OLED-valosta "Changing this setting does not have any impact on the overall picture quality", niin ei se nyt ihan noinkaan ole.
Tuossa samaisessa revikassa kehoittavat OLED-valo arvoa 100 kirkkaaseen huoneeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Aladdinille sanon vaan, että se kontrasti kannattaa ajatella esim 0,005cdm tasosta ylöspäin niin asian ymmärtää paremmin ja silloin ei olekaan enää ”ääretön kontrasti” vaan vertailukelpoinen kontrasti. Harvoinpa tosielämässäkään on absoluuttista mustaa. Silmäsi on muuten melko erikoiset jos tvn kirkkaus häikäisee mutta vastaan tulevan auton pitkätkäön valot ei vaikka katsoisit niitä päin (tähän on turha yrittää saivarrella).

Taisit vielä kysyä mitä siellä jää näkymättä ”suhteelisesti” 0-100 välillä väreistä kirkkauden ollessa 25. Periaatteessa ei varmaan mitään, mutta käytännössä kuva ei vastaa esimerkkinä käyttämääni ”kuin katsoisi ulos ikkunasta” vertausta, edes pilkkopimeässä silmien jo totuttua pimeyteen(hämäränäköni on normaali).
 
Olen lukenut AVS:ää kyllästymiseen asti, mutta ongelmana mulla on prkl:een huono muisti, ei millään pysy päässä kaikki mitä on lukenut. SIksi olen varmaan duunari enkä pääministeri ;)
Pitäisi tehdä muistiinpanoja asioista jotka kokee tärkeiksi ja olisi hyvä muistaa joskus myöhemminkin tai kertoa jollekkin sitä kysyvälle.

En tiedä mikä se Hard Clip on oletuksena HDR:llä, ei ainakaan se paneelin yksilöllinen nittimäärä.
(eiku...nyt tuli hämärästi mieleen että sehän mainittu tuolla sivulla, oletus taitaa olla 700nit)
Siksi mittarilla olen saanut sen huipun (itsellä 780nit) ja sen laittanut tuohon em softaan ja ladannut telkulle.
Käsittääkseni se nollautuu 2019 malleissa kun kuvatilan nollaa, 2018 malleissa pitää ilmeisesti tehdä tehdasasetusten palautus.
DV on asia erikseen ja sehän jotenkin yksilöllisesti määrittää niitä valovoimaisuuksia, joku valistuneempi valaiskoon asiaa enemmän.
Pitää joskus yrittää itsekin jaksaa perehtyä tuohon vähän lisää. En ole vielä nähnyt tarpeelliseksi, kun tuo käyttämäni asetus on kyllä toiminut ihan omaan mieleen riittävän hyvin: :)

Niin, mulle on yksi ja sama jos jollain on OLED-valo 1 tai 100, ei voisi vähempää kiinnostaa.
Se on juurikin näin. :)


Aladdinille sanon vaan, että se kontrasti kannattaa ajatella esim 0,005cdm tasosta ylöspäin niin asian ymmärtää paremmin ja silloin ei olekaan enää ”ääretön kontrasti” vaan vertailukelpoinen kontrasti. Harvoinpa tosielämässäkään on absoluuttista mustaa.
Tiedän ja tätähän olen tässäkin ketjussa toistellut, että elokuvien masteroinnissakin ohjaajat ovat heränneet tähän oledin "luonnottomaan" mustaan, eli sitä täysin mustaa ei kaikessa materiaalissa enää edes tarjoilla jatkuvasti tai ollenkaan.

Mutta tosiaan nyt oledilla musta on pääsääntoisesti 0, niin siihen suhteutettuna tuo oletukseni pätee, kuten sen järkeilin.

Silmäsi on muuten melko erikoiset jos tvn kirkkaus häikäisee mutta vastaan tulevan auton pitkätkäön valot ei vaikka katsoisit niitä päin (tähän on turha yrittää saivarrella).
Makuasiota, onhan ketjussa muitakin jotka eivät huudata paneeliaan täysillä ja ovat tyytyväisiä.

Taisit vielä kysyä mitä siellä jää näkymättä ”suhteelisesti” 0-100 välillä väreistä kirkkauden ollessa 25. Periaatteessa ei varmaan mitään
Juuri näin.

mutta käytännössä kuva ei vastaa esimerkkinä käyttämääni ”kuin katsoisi ulos ikkunasta” vertausta, edes pilkkopimeässä silmien jo totuttua pimeyteen(hämäränäköni on normaali).
Mutta otapa huomioon, että telkkaria jos katsot pilkkopimeässä, se on tavallaan aika paljon erilainen tila valaistukseltaan kokonaisuutena kuin se ikkuna josta tulvii päivänvaloa (eli se tila on jo valmiiksi melko valoisa kokonaisuutena), ja tuosta tulee se häikäistyminen telkkarin tapauksessa.
 
Näin minulle on kerrottu mutta olen vielä varauksellisella kannalla, kun yritän päästä jyvälle, että miten nuo palamiset yleensä tapahtuu tai etenee? Eli onko tässäkin nyt vähän samaa kuin noiden 5% testikuvien tiiramisessa, eli ne jotka "haluaa" löytää vikoja, niitä myös löytävät?

Jos noita burn-in kuvia katsoo, niin ovathan ne täysin selkeitä (testikuvilla). Todellisella materiaalilla varmaan kestää pidempään, ennen kuin alkaa näkyä. Pointti kuitenkin, että jos burn-iniä vähänkään voimakkaammin tulee, se ei ole ainakaan testikuvia katsoessa mielipidekysymys, vaan selkeästi havaittavissa. Itse olen rääkännyt tosiaan telkkua sen vajaa pari vuotta kirkkaudet täysillä ja käytössä monta tuntia joka päivä. Välillä voi pyöriä joku CS-turnaus 8 tuntia ruudulla putkeen hudeineen, toisinaan useanakin päivänä putkeen.

Kaikki testivideon värislidet ovat edelleen täysin sileitä. En ainakaan omin silmin pysty bongaamaan niistä minkäänlaisia kulumajälkiä. Kun on tiedossa, että kuvan kirkkaus vaikuttaa merkittävästi kuvan kiinnipalamiseen, niin tämän perusteella joko A. minulla on loistavan kestävä yksilö tai B. pienellä OLED-valolla ei ole mitään syytä pelkoon missään etäisestikään normaalissa käytössä.
 
Hommasin eilen LG C9, oli vahingossa jäänyt tuo automaattinen kohinanpoisto päälle, kun tv sammutetaan päälle. Aamulla kun avasin tv:n niin ilmoitti, että kohinanpoisto suoritettu.

Oliko tuosta nyt jotain haittaa ja meninkö sössimään jotain?
Ilmeisesti kannattaa olla kokonaan pois päältä?
 
Jos noita burn-in kuvia katsoo, niin ovathan ne täysin selkeitä (testikuvilla). Todellisella materiaalilla varmaan kestää pidempään, ennen kuin alkaa näkyä. Pointti kuitenkin, että jos burn-iniä vähänkään voimakkaammin tulee, se ei ole ainakaan testikuvia katsoessa mielipidekysymys, vaan selkeästi havaittavissa.
Tuo oli nimenomaan ponttini, eli 99.9999999999% varmaan näin kärjistetysti katsoo televisioillaan vain oikeaa materiaalia, ja sitten kun siitä kaikki perheenjäsenetkin ihmettelevät, että mikä vi*** läntti kuvassa näkyy koko ajan, niin sitä aletaan ihmetellä ja saatetaan lukea netistä ja sen jälkeen ehkäpä kokeilla testikuvilla. Eli tässä juuri haen sitä, että alkaako tuo palaminen todellisuudessa melko pian ja ehkä näkyy sopivanlaisessa testikuvassa melko pian, jos osaa hakea? Koska vaikka nämä näitä automaattipuhdistuksiaan ajelevat joka 4 tunnin käytön jälkeen, niin en oikein jaksa uskoa, että se tuossa 7 minuuttia kestävässä (siis ainakin C9:ssä se vie tuo ajan) käydään pikseli pikseliltä läpi ja korjataan pikselitasolla, eli joku rousimpi korjaus tuossa uskoakseni tehdään ja sehän ei voi sitten jotain pikkulogon kuluma/palamiskohtaa korjata näkymättömäksi (tai ainkin hyvin vaikea uskoa miten sen voisi tuolla tavalla tehdä). Tosiaan muistelen nähneeni jonkin kommentin, että testikuvissakin palamisen ensimmäiset merkit näkyvät vasta esim. sopivan värisen sliden kuvassa JOS tiputtaa värikylläisyyden säätöä tarkoituksella. Eli tuokin vähän viittaa siihen hiipimällä alkavaan...
Tietenkin sitten on varmaan ehkä yksilöeroja paneeleissa miten herkästi palaa vai palaako lainkaan.

Itse olen rääkännyt tosiaan telkkua sen vajaa pari vuotta kirkkaudet täysillä ja käytössä monta tuntia joka päivä. Välillä voi pyöriä joku CS-turnaus 8 tuntia ruudulla putkeen hudeineen, toisinaan useanakin päivänä putkeen.

Kaikki testivideon värislidet ovat edelleen täysin sileitä. En ainakaan omin silmin pysty bongaamaan niistä minkäänlaisia kulumajälkiä. Kun on tiedossa, että kuvan kirkkaus vaikuttaa merkittävästi kuvan kiinnipalamiseen, niin tämän perusteella joko A. minulla on loistavan kestävä yksilö tai B. pienellä OLED-valolla ei ole mitään syytä pelkoon missään etäisestikään normaalissa käytössä.
OK, kuulostaa, että olet omastasi niitä perusteellisesti ainakin etsinyt mutta tosiaan tuo edellyttää juuri tuollaisten testislidejen katselua, ja kuten täsäskin ketjussa näkee, hyvin harvat niitä katselevat, monet jopa tietoisesti välttelee viimeiseen asti.

Saisivat tarjota mustaa, prkl, jossain se musta on jopa häiritsevän harmaata.
Niinpä niin. Paradoksaalista, että nyt kun viimein markkinoilla on näyttölaite joka täysin mustaa voi toistaa, se ilo poistetaan. Onhan se toki totta, etttä aika harvoinhan luonnossa on täysin hiilikellarin mustaa, joten luonnotontahan se monissa tilanteissa on, ja tuohon eka kertoja oledin kuvaa kotona katsoessa tuli kiinnitettyä huomiota. Varmaan ohjaajat heränneet tuohon, että kuva ei ole aidon näköistä tai ainakaan filminkaltaista johon on totuttu niin kauan kuin elävää kuvaa on katseltu, jos siinä on täysin mustaa. Onneksi on hyllyt pullollaan vanhalla kaavalla masteroitua kamaa, kun oledissa nuo pakkoharmautetut kyllä pistävät silmääni pahasti, kun tuo näyttää sopivassa tilanteessa ihan valovuotoiselle lcd:lle. Tosiaan ne pienet erot tummimman harmaan toistossa, siis kirkkauden vaihtelut eri osissa kuvaa, tulevat todella selvästi näkyviin, varsinkin pienellä oled-valolla käytettynä ja pimeässä katsellessa, kun ne oikein korostuvat.

Tuo antaa kovasti tasoitusta "heikomman" tekniikan näytöille, tuollaiseen en esim. juurikaan kiinnitä huomiota videotykilläni katsoessa, sen aavistuksen harmaamman saattaa joskus havaita, kun oikein yrittää mutta yleisimmin niissä missä on ihan siis selvästi harmaannutettu, ei vain hienosesti pienin pykälä mustasta ylös, vaan reilummin jotka vasta normaalikatselussa näki.

Mutta ei kannata pidätellä hengistystään, että masteroinnissa palataan vanhaan, sen verran usein tuohon uudella materiaalilla törmää, varsinkin hdr/dv tuntuu oikein suosivan tuota. Heh, erillinen ATV-laite lisää vielä kaikkeen hdr/dv-materiaaliin tuon "automaattisesti", jos kirkkaussäätöä ei tarkoituksellisesti laita telkkarista yhden pykälän tarvittavaa/oikeaa alemmaksi mutta tuon kun tiedostaa vaikkei se täydellinen korjaus ole, isossa pykälässä toimivan säätimen takia, eikä tietenkään auta niihin tarkoituksella harmaantettuihin materiaaleihin, mutta sentään se ei näy kaikella silloin.

Hommasin eilen LG C9, oli vahingossa jäänyt tuo automaattinen kohinanpoisto päälle, kun tv sammutetaan päälle. Aamulla kun avasin tv:n niin ilmoitti, että kohinanpoisto suoritettu.

Oliko tuosta nyt jotain haittaa ja meninkö sössimään jotain?
Ilmeisesti kannattaa olla kokonaan pois päältä?
Eihän tuota turhaan kannata ajella mutta oletko nyt ihan varma, että olet saanut sen jostain normaalivalikoista valittua niin, että automaattinen iso kohinanpoisto ajetaan joka sammutuksella? Mielestäni sen saisi sieltä valikosta valittua aina kertaalleen ajettavaksi mutta en nyt pistä päätäni pantiksi, kun en ole sitä omalleni tehnyt. Sehän kuluttaa paneelia mutta ei se yksi kerta nyt varmaan mitään järistyttävää pitäisi vielä pilata, vai huomaatko jotain eroa tuon jälkeen?
 
Viimeksi muokattu:
@Aladdin Sane en huomaa eroa. Ite sen tosiaan laitoin päälle eilen kun asetuksia laittelin, tuo jäi päälle. Otin nyt pois. Toivottavasti ei yksi kerta tee pahaa.
 
^ Oletko koeillut tuota petepelurin ehdottamaa "Peak Brightness" säätöä?
Se tiputtaa vaan niitä huippuja, mutta se HDR leffan perustaso on siellä 100nitin nurkilla johon sen on tarkoitettu olevan?
OLED-valolla 50 se on jotain ihan muuta.

En jaksa näihin sen enempää perehtyä kun en myöskään siihen PQ EOTF tuunailuun. Siinä olen määrittänyt oman paneelini maksimin, dynamic tone mapping on pois päältä, se riittää mulle ja hyvältä näyttää!
Tuli vielä mieleen omassa käytössä näistä, että enkö nimenomaan tiputa merkittävät HDR/DV kuvan dynamiikkaa mikäli käytän noista kumpaakaan vaihtoehtoa kirkkaiden highlightien vaimentamiseen, jos oled-valo on 100? Kuin, että en koske noihin mutta tiputan vain oled-valoa, jolloin käsittääkseni ja havaintoni myös pitkälle tukevat sitä, että ne highlightit ovat suhteessa edelleen suunnilleen saman voimakkuuksisia suhteessa isolla oled-valolla ajettuna? Tosin tuon peak brightnessin olen sielä jo tiputtanut heti kättelyssä pois ja hyvältä näyttää silti.
 
@Aladdin Sane en huomaa eroa. Ite sen tosiaan laitoin päälle eilen kun asetuksia laittelin, tuo jäi päälle. Otin nyt pois. Toivottavasti ei yksi kerta tee pahaa.
Eipä tuosta sitten varmaan kannata huolia, kun eroa ei näy. Sekö "täppä" sinne jäi pysyvästi, että olisi ajanut sen joka sammutuksen jälkeen?`Jotenkin mielsin, että tuo olisi kertavalinta joka nollaantuu onnistuneen ajon jälkeen? En tosiaan ole itse kokeillut, että voin olla väärässäkin.
 
Eipä tuosta sitten varmaan kannata huolia, kun eroa ei näy. Sekö "täppä" sinne jäi pysyvästi, että olisi ajanut sen joka sammutuksen jälkeen?`Jotenkin mielsin, että tuo olisi kertavalinta joka nollaantuu onnistuneen ajon jälkeen? En tosiaan ole itse kokeillut, että voin olla väärässäkin. Ei tuollaisen takia viitti uutta hommata vaikka on palautusoikeus. Muuten todella hyvä yksilö. Ainakin omaan silmään. Meni hermot Q90r dse efektiin.

Nollautu joo, mutta tarkistan välillä että varmasti pois päältä . Olis pitäny eilen tajuta, ettei kannata tehdä. Tänään vasta luin, että käytetään vain jos kuvassa virheitä ja lyhentää hieman paneelin ikää. Kyllähän toki säikähtää helposti ite, ku ei näistä niin paljoa tiedä. Hyvä yksilö muuten, niin ei tuollaisen takia jaksa vaihtaa uuteen vaikka olis palautusoikeus. Meni hermot Q90r dse efektiin ja vein sen takas.

Ja jos järjellä ajattelee, jos on noin helposti saatavilla asetuksissa, niin ei voi kauheesti tuhota näyttöä. Ellei sitten käytä esim päivittäin.
 
Ja jos järjellä ajattelee, jos on noin helposti saatavilla asetuksissa, niin ei voi kauheesti tuhota näyttöä. Ellei sitten käytä esim päivittäin.
Juu ei kannata hermoilla tuon suhteen.
Itse ajoin sen C8:lla kolmeen kertaan ja C9:llä kerran...kalibrointien merkeissä.
2000 tunnin välein tuo tapahtuu automaattisesti.
Suotta sitä ei kannata kuitenkaan ajella.
 
Nollautu joo, mutta tarkistan välillä että varmasti pois päältä .
OK. Kannattaa se aina silti varmistaa, niin itsekin teen aina.

Olis pitäny eilen tajuta, ettei kannata tehdä. Tänään vasta luin, että käytetään vain jos kuvassa virheitä ja lyhentää hieman paneelin ikää. Kyllähän toki säikähtää helposti ite, ku ei näistä niin paljoa tiedä.

Ja jos järjellä ajattelee, jos on noin helposti saatavilla asetuksissa, niin ei voi kauheesti tuhota näyttöä. Ellei sitten käytä esim päivittäin.
Joo, saisihan tuossa paremmat varoitukset olla. Sonyn oledin manuaalissa mielestäni oli kyllä hyvin selvästi varoitettu tuollaisesta.

Mutta eipä se yksi kerta mitään varmaan särje näkyvästi. Tuosta ajosta on netti pullollaan mielipiteitä, tuolla jenkkifoorumilla ajelevat noita aika liberaalisti ja joku väitti, että CX jopa kirkastuisi tuon jälkeen uutena. Enemmän näistä kuitenkin varoituksia on ja tuolle oli jossain foorumi faq-ketjussa (olikohan juuri avs:llä, kyllä hyvin perustelukin miksi ja mitä se tekee). Vähän itse epäilen, että tuo on juuri niitä juttuja jonka seuraukset näkyvät vasta, kun paneeli ikääntyy, eli kulutetaan turhaan niitä "kompensointivaroja" mitä ennemmin tai myöhemmin tarvitaan oikeasti. Tosiaan tuota tuolla jenkkifoorumeilla ajelevat seeprapaneelin ja vastaativen juttujen korjaustoiveissa aika paljonkin...
 
OK. Kannattaa se aina silti varmistaa, niin itsekin teen aina.


Joo, saisihan tuossa paremmat varoitukset olla. Sonyn oledin manuaalissa mielestäni oli kyllä hyvin selvästi varoitettu tuollaisesta.

Mutta eipä se yksi kerta mitään varmaan särje näkyvästi. Tuosta ajosta on netti pullollaan mielipiteitä, tuolla jenkkifoorumilla ajelevat noita aika liberaalisti ja joku väitti, että CX jopa kirkastuisi tuon jälkeen uutena. Enemmän näistä kuitenkin varoituksia on ja tuolle oli jossain foorumi faq-ketjussa (olikohan juuri avs:llä, kyllä hyvin perustelukin miksi ja mitä se tekee). Vähän itse epäilen, että tuo on juuri niitä juttuja jonka seuraukset näkyvät vasta, kun paneeli ikääntyy, eli kulutetaan turhaan niitä "kompensointivaroja" mitä ennemmin tai myöhemmin tarvitaan oikeasti. Tosiaan tuota tuolla jenkkifoorumeilla ajelevat seeprapaneelin ja vastaativen juttujen korjaustoiveissa aika paljonkin...

Muistaakseni Sonyn manuaalissa tuosta varoitettiin, mutta LG kanta taas oli että voi sitä käyttää. Sony on muutenkin ultravarovainen kaikessa mikä voi aiheuttaa burn iniä. Sonyn manuaalissa muistaakseni esim. kehotettiin zoomaamaan kapeamman kuvasuhteen leffat niin, että täyttävät koko ruudun. Tuskin kukaan todellisuudessa noin tekee.
 
Tuli vielä mieleen omassa käytössä näistä, että enkö nimenomaan tiputa merkittävät HDR/DV kuvan dynamiikkaa mikäli käytän noista kumpaakaan vaihtoehtoa kirkkaiden highlightien vaimentamiseen, jos oled-valo on 100? Kuin, että en koske noihin mutta tiputan vain oled-valoa, jolloin käsittääkseni ja havaintoni myös pitkälle tukevat sitä, että ne highlightit ovat suhteessa edelleen suunnilleen saman voimakkuuksisia suhteessa isolla oled-valolla ajettuna? Tosin tuon peak brightnessin olen sielä jo tiputtanut heti kättelyssä pois ja hyvältä näyttää silti.
Tiputtaahan se dynamiikkaa jos peak brightnes on pois päältä. Eikö tuo säätö vaikuta siihen valkoiseen pikseliin?
 
Muistaakseni Sonyn manuaalissa tuosta varoitettiin, mutta LG kanta taas oli että voi sitä käyttää. Sony on muutenkin ultravarovainen kaikessa mikä voi aiheuttaa burn iniä. Sonyn manuaalissa muistaakseni esim. kehotettiin zoomaamaan kapeamman kuvasuhteen leffat niin, että täyttävät koko ruudun. Tuskin kukaan todellisuudessa noin tekee.
Ehkäpä Sony oikeasti varoittelee vähän realistisemmin mahdollisista seurauksista. Jotenkin näihin LG:n juttuihin itse suhtaudun varauksellisesti. Katsopa huvikseen minkälaisia vinkkejä jossain LG usan sivuilla mainitaan kuolleiden pikseleiden herättelyyn kotikonstein. Enpä kyllä mielestäni ole minkään muubn merkkivalmistajan sivuilla nähnyt ehdoteltavan hieromaan tai antamaan hiustekuivaajaa paneelille. Siis tiedän, että nuo saataa auttaa ja niin edespäin mutta menevät vähän sinne pellepeloton osastolle sanoakseni. :)=

Tiputtaahan se dynamiikkaa jos peak brightnes on pois päältä. Eikö tuo säätö vaikuta siihen valkoiseen pikseliin?
Itse asiassa jotain tuollaista muistelen nähneeni. Tuohon liittyen mietin, että onkohan käytännössä matalalla oled-valon asetuksella sama efekti, että jonkin alle mentäessä valkoinen pikseli on pois käytöstä? Eli voiko matala oled-valo itse asiassa polttaa kuvan helpommin kiinni, jos (tai kun) valkoinen tehdään silloin kokonaan ilman valkoisen pikselin apua...? Meinaan aika moni kehuskelee kuitekin ajavansa paneeliaan melko kirkkaalla ilman mitään ongelmia palamisen kanssa ja sitten hyvinkin maltillisilla lukemilla niin onkin voinut käydä. Vaikeahan näistä on sanoa, kun ei edes tiedä kuinka moni on paneelinsa polttanut ja vielä vähemmän sitä, että onko kaikki edes huomanneet omassaan tuota vaikka se olisikin palanut.
 
Ehkäpä Sony oikeasti varoittelee vähän realistisemmin mahdollisista seurauksista. Jotenkin näihin LG:n juttuihin itse suhtaudun varauksellisesti. Katsopa huvikseen minkälaisia vinkkejä jossain LG usan sivuilla mainitaan kuolleiden pikseleiden herättelyyn kotikonstein. Enpä kyllä mielestäni ole minkään muubn merkkivalmistajan sivuilla nähnyt ehdoteltavan hieromaan tai antamaan hiustekuivaajaa paneelille. Siis tiedän, että nuo saataa auttaa ja niin edespäin mutta menevät vähän sinne pellepeloton osastolle sanoakseni. :)=


Itse asiassa jotain tuollaista muistelen nähneeni. Tuohon liittyen mietin, että onkohan käytännössä matalalla oled-valon asetuksella sama efekti, että jonkin alle mentäessä valkoinen pikseli on pois käytöstä? Eli voiko matala oled-valo itse asiassa polttaa kuvan helpommin kiinni, jos (tai kun) valkoinen tehdään silloin kokonaan ilman valkoisen pikselin apua...? Meinaan aika moni kehuskelee kuitekin ajavansa paneeliaan melko kirkkaalla ilman mitään ongelmia palamisen kanssa ja sitten hyvinkin maltillisilla lukemilla niin onkin voinut käydä. Vaikeahan näistä on sanoa, kun ei edes tiedä kuinka moni on paneelinsa polttanut ja vielä vähemmän sitä, että onko kaikki edes huomanneet omassaan tuota vaikka se olisikin palanut.
Luulisi kuvan "palavan" helpommin tuo päällä, esim. pelin hud on kirkkaampi. Leffa/sarjakäytössä kuva on enimmän ajasta alle +400nits.
 
Itse asiassa jotain tuollaista muistelen nähneeni. Tuohon liittyen mietin, että onkohan käytännössä matalalla oled-valon asetuksella sama efekti, että jonkin alle mentäessä valkoinen pikseli on pois käytöstä? Eli voiko matala oled-valo itse asiassa polttaa kuvan helpommin kiinni, jos (tai kun) valkoinen tehdään silloin kokonaan ilman valkoisen pikselin apua...? Meinaan aika moni kehuskelee kuitekin ajavansa paneeliaan melko kirkkaalla ilman mitään ongelmia palamisen kanssa ja sitten hyvinkin maltillisilla lukemilla niin onkin voinut käydä. Vaikeahan näistä on sanoa, kun ei edes tiedä kuinka moni on paneelinsa polttanut ja vielä vähemmän sitä, että onko kaikki edes huomanneet omassaan tuota vaikka se olisikin palanut.
Omassa televisiossani (B6, ilmeisesti nuo vanhemmat mallit ovat tässä suhteessa ongelmallisempia) on tavallaan kahdentasoisia palamisia: 1) Minecraftin HUD, jonka huomaa tavallisessakin katselussa useamman kerran viiden minuutin aikana, ei vaadi mitään testikuvaa, vaan riittää kun on paljon punaista tai ruskehtavaa ruudulla, 2) Netflixin logo ja tekstitysalueen himmentymä, jotka näkee katsellessa vain, kun ruudulla on laaja voimakkaanpunainen alue. Punaisessa testikuvassahan molemman tyyliset palamiset näkyvät sitten komeasti. Kohinanpoistoa kokeilin muutaman kerran, ensimmäisen kerran se tuntui hieman auttavan, mutta sitten yhdellä kerralla se jätti omana jälkenään toiseen laitaan pystysuuntaisen himmentymän, joka näkyi parhaiten vihreällä taustalla. Hävisi kyllä ajan myötä, mutta sen jälkeen en ole tuota toimintoa "huvikseen" ajellut.
 
Kun nämä kiinnipalamiset ovat sattuneet lähes poikkeuksetta punaiseen väriin (jossa se subpixel oli noissa 2016/2017-malleissa melko pieni), niin onko kukaan nähnyt kuvia, jossa olisi saatu selvää palamista esim siniseen väriin? Tuntuu tosiaan, että nimenomaan aina on tuo punainen (ehkä Rtings rääkkäystesti lukuunottamatta) palanut kiinni.
 
Miten se määritys tapahtuu? Verkkopiuhoja on vaihdeltu niin ”kaapissa” kuin telkkarin takana. Vedin tehdasasetuksetkin telkkariin, mutta aika pian alkoi taas pätkiä yhteys.

Keskittyis nämä tv-valmistajat vaan tekeen sen paneelin ja sit älyominaisuudet saisi jokainen laittaa millä erillisellä boksilla haluaisikaan, kun selvästi näillä ei kyky tunnu riittävän näihin järkeviin softiin.
Oliko reitittimessä siltaavana vai reitittävänä, NAT päällä? Jos teillä jonkin operaattorin taloyhtiölaajakaista niin jos siltaavana, IP osoitteita jaetaan vain muutama kappale, riippuu muista käytettävistä laitteista samassa taloudessa samaan aikaan. Voi aiheuttaa toimii/ei toimi tilanteita aika mystisesti, NAT ollessa käytössä ei pitäisi olla ongelmia kun sisäverkon osoitteita riittää.

Toki voin olla aivan kujalla ja vika johdossa/liittimessä...
 
Kauanhan se kestiki...Telkkari (C9) ostettu La iltana ja jo sunnuntai iltana huomasin jälkiä paneelissa. Katsottu su päivä F1, YouTube, viaplay. 8h+.

Ei muuta ku palauttamaan verkkokauppaan, palauttaessa kauppaan myyjä sanoi, ettei voinut testata televisiota ollenkaan koska se sammui 5 sekunnin päästä jatkuvasti..

Purettiin ja pakattiin kirjaimellisesti hanskat kädessä, ettei vain käy mitään. Tosi outoa, jos vaurioitui kuljetuksessa, mitä kyllä vahvasti epäilen. Ajoin vielä tosi varovasti. Paska mikä paska.

Jälki/Viiva ei ole kummoinen, mutta näkyy selvästi alalaidassa n. 8-10cm korkeudella. Kuva vääristää hieman, on testattu oikeesti keltaisella värillä. Ylempää jälkeä ei näy kuvassa, todennäköisesti tuli netflixistä, näyttää laatikoita irl. Vaikka kuinka olin varovainen ja käytin vaan 60-70% OLED valoa. Myöskään AirPlay ei meinannut toimia kunnolla, pätki 5ghz, mutta 2,4ghz toimi ?..

Tosi harmi... Muuten tv oli todella hyvä ja kuva upea ja mukava käyttää kaikinpuolin, käyttis oli parempi ku oletin.

Vähän ehkä kuitenkin oli kokoajan pelko alitajuisesti, että mitä pitää varoa ja saako katsoa sitä ja tätä vaikka varmaan normaalissa olosuhteissa turhaa stressaa, mutta kyllä näiden pitäis päivä enemmän kestää vaikka yrittämällä yrittäis saada kuvan palamista. Ei vaan sovi tosi tarkalle persoonalle, mitä ite esim oon.

Ei herunu vaimolta enää lupaa uuteen Olediin, vaikka kuinka yritin selittää, että oli vain huono yksilö. Oli vaan niin huono kokemus, vaikka varmasti vaan todella huonoa tuuria ja sattui olemaan joku maanantai kappale.

Summarum. Tilalle tuli Sony XH9005 , kuvan laatu ei todellakaan samaa tasoa kuin OLED, mutta ainakin toimii, on HDMI 2.1 ja ei tarvitse pelätä mitään palamista. Jopa yllättävän vähän dse:tä verrattuna Q90r, mikä lähti takas pahan dse vuoksi.
 

Liitteet

  • AA8D2349-A2BF-421E-A183-87E4D7AF15B2.jpeg
    AA8D2349-A2BF-421E-A183-87E4D7AF15B2.jpeg
    42,4 KB · Luettu: 264
Viimeksi muokattu:
^ En näe tuossa mitään viivaa, tinttiä sitäkin enemmän.
Kokeilitko ajaa sen manuaalisen kohinanpoiston toistamiseen ennen palautusta?
Outoa että paluumatkalla meni vielä rikki :redface:
 
Juu siis ei tuo varsinaista palamista ole, mutta jotain image retentionia ( en tiedä mikä Suomeks ), ehkä vähän epäselvästi kirjotin, mutta näköjään tinttiä kun jälkikäteen kattelee. Varmaan olis ajan saatossa lähteny pois/kohinanpoistolla !? Ken tietää..

Kokeilin CX ja C9 vielä kaupassa läpi ja niissä näkyny yhtään mitään jälkiä.

Myyjä/huolto sanoi, että jotain vikaa paneelissa tai valmistusvirhe pakko olla, koska ei pysy päällä enää. Lähtee aivan varmasti LG:lle tutkittavaks.

Kuljetuksesta olen 99,99% varma ettei ainakaan siitä menny rikki.
Positiivista, että onneks on olemassa nuo 32-60päivän palautusoikeudet, eikä tarvii ite alkaa tappelee LG:n kanssa.
 
Ei tuosta kuvasta oikein ota selvää, mitä siinä pitäisi olla?
Valkoista vai jotain muuta?
Tint on siis värisävyä joka näkyy valkoisellakin, yleensä turkoosia tai vaaleanpunaista...plasmoissa oli myös vihertävää.
Se harvemmin korjaantuu ajan myötä.

Hyvä kuitenkin että sait vaihdettua.
 
Juu siis ei tuo varsinaista palamista ole, mutta jotain image retentionia ( en tiedä mikä Suomeks ), ehkä vähän epäselvästi kirjotin, mutta näköjään tinttiä kun jälkikäteen kattelee. Varmaan olis ajan saatossa lähteny pois/kohinanpoistolla !? Ken tietää..

Kokeilin CX ja C9 vielä kaupassa läpi ja niissä näkyny yhtään mitään jälkiä.

Myyjä/huolto sanoi, että jotain vikaa paneelissa tai valmistusvirhe pakko olla, koska ei pysy päällä enää. Lähtee aivan varmasti LG:lle tutkittavaks.

Kuljetuksesta olen 99,99% varma ettei ainakaan siitä menny rikki.
Positiivista, että onneks on olemassa nuo 32-60päivän palautusoikeudet, eikä tarvii ite alkaa tappelee LG:n kanssa.

Tuo keskellä oleva haalea neliö näyttää siltä tyyppivialta, mistä on aikaisemmin ollut puhetta. Jossain edellisissä malleissa oli yksilöitä joihin jäi heti tuollainen neliö keskelle, ja kyse oli jonkin erän valmistusviasta.

Ei tällä episodilla ollut mitään tekemistä kiinnipalamisen kanssa, sattui vain risa yksilö kohdalle.

Edit : Ja jotain temporary image retentionia voi alussa myös vähän tulla, mutta se puhdistuu pois itsestään.

Edit2 : Tämän tarinan keskeisin opetus on, että vaimoa ei kuunnella näissä hankinnoissa :).
 
Ei tuosta kuvasta oikein ota selvää, mitä siinä pitäisi olla?
Valkoista vai jotain muuta?
Tint on siis värisävyä joka näkyy valkoisellakin, yleensä turkoosia tai vaaleanpunaista...plasmoissa oli myös vihertävää.
Se harvemmin korjaantuu ajan myötä.

Hyvä kuitenkin että sait vaihdettua.

Kuva on huono. Oli vaikea saada kuvaan kun oli niin hennot jäljet. Kuvasta ei näy selvästi, mutta jotain sinne taustalle jäi, muistuttaa netflixin/YouTuben valikoita, missä pieniä laatikoita. Näkyi selviten keltaisella ja magentalla. Tuo alajälki tuli suunnilleen samoille kohti mihin se LG:n alavalikko nousee.

Ei tällä siis ole mitään tekemistä kuvan palamisen kanssa , mutta aika huono tuuri sattui kohdalle. Tuntuu, että ite häviän aina paneelilotot yms, mitä elektroniikkaan tulee.
 
Juu ei tämä keissi liity millään tavalla kiinnipalamiseen, eikä ole edes mahdollista saada ”kiinnipalamista” noin nopeasti, ei vaikka olisi mikä tahansa kuva ollut koko ton ajan putkeen päällä pausella, se vaatii tuhansia tunteja epätasaista kulutusta jotta sellaista tulee...
Olediin ei edelleenkään voi palaa kuva kiinni, vain kulua epätasaisesti...
 
Kahtaa OLED:ia alkumeterillä kun kalibroi, niin mun mielestä siihen tuli silloin helpommin jäännöskuvaa (image retention).
Käyttötuntien myötä en ole samaa enää huomannut vaikka tuon 7000 testikuvan (1000 lämmittelyyn, 5000 3D LUT:lle ja 1000 kalibroinnin testaamiseen) pyörittely jonkun tunnin viekin.
Eipä sitä tosin tarvitse tehdä kuin pari kolme kertaa vuodessa.
 
Juu ei tämä keissi liity millään tavalla kiinnipalamiseen, eikä ole edes mahdollista saada ”kiinnipalamista” noin nopeasti, ei vaikka olisi mikä tahansa kuva ollut koko ton ajan putkeen päällä pausella, se vaatii tuhansia tunteja epätasaista kulutusta jotta sellaista tulee...
Olediin ei edelleenkään voi palaa kuva kiinni, vain kulua epätasaisesti...
Muutamia satoja tunteja on riittävästi, jos kyseessä on terävällä valkoisella viivalla tehty HUD. Enkä jaksa uskoa viettäneeni Neflixin valikossa tuhansia tunteja, sen logohan ei normaalissa katselussa näy. Mutta tässä tapauksessa ei todellakaan ollut "kiinnipalamisesta" kyse. Ja toki tuo terminä on vähän harhaanjohtava, mutta kuvaa kyllä ongelmaa hyvin.
 
Onko missään helppoja ohjeita mitä ottaa Oled-tv:n käyttöönotossa huomioon, siis kalibrointi ja asetukset? Siis rautalangasta väännettynä, niin että aloittelijakin osaa?
 
Luulisi kuvan "palavan" helpommin tuo päällä, esim. pelin hud on kirkkaampi. Leffa/sarjakäytössä kuva on enimmän ajasta alle +400nits.
Järkelilin tuota itse niinpäin, että tuo valkoinen pikseli mahdollisesti vähentäisi muiden pikselin kuormitusta, jos se tekee tuo vitivalkoisen vs. tilanne, että käytetään asetusta, jolla se on kokonaan pois käytöstä ja valkoinen luodaan aina sekoittamalla rgb:stä. En sitten tiedä miten ja missä tilanteissa sitä valkoista pikseliä yleensäkin käytetään tässä, jotenkin olen ollut ymmärtävinäni, että kaikki 4 alipikseliä eivät koskaan pala samanaikaisesti mutta eihän niiden vuorovälkyttely toki mitään uutta olisi, että siten sen voisi ainakin toteuttaa. Tuossa oikein kirkkaassa kuvassa, jossa sitä valkoista pikseliä käytetään menetetään kyllä sitten väritoistossa melkoisesti, eli tuohan on pitkälti samaa viritystä kuin jossain DLP tykeissä joissa saatetaan käyttää valkoista segmenttiä väripyörässä peak kirkkauden luomiseen. Eli sinänsä tuo monesti kuultu väite, että kirkkaalla ajettuna OLEDissa olisi paremmat värit, ei sinänsä ehkä ole mittauksilla todettavissa ainakaan.

Kauanhan se kestiki...Telkkari (C9) ostettu La iltana ja jo sunnuntai iltana huomasin jälkiä paneelissa. Katsottu su päivä F1, YouTube, viaplay. 8h+.
Käytithän sitä välillä kiinni kaukosäätimestä ja annoit tehdä sen automaattisesti 4 tunnin käytön jälkeen ajettavan "puhdistussyklin"?
Sen käynnistymisen huomaa siitä, että kun sammuttaa kaukosäätimestä, telkkarista ei kuulu vaimeaa releen naksahdusta parin sekunnin kuluttua sammutuksesta (vaan n. 7 min kuluttua, jolloin "puhdistussykli" on suoritettu).

Tosiaan ihan omasta kokemuksesta 77C9:n kanssa voin sanoa, että tuo poistaa tuollaiset "palojäjet" joita itse olen havainnut tulevan ajoittain esim. kun katson elokuvan jossa kirkkaat tekstitykset ja jotka yleensä siirrän mahdolliset 2.35:1 kuvasuhteen mustien palkkien päälle. Sitä en tiedä kauanko tuo kikka toimii, että mihin saakka vehkeessä on reserviä niiden kompensointiin mutta tuolla ovat lähteneet tähän asti.
Myös varsinkin tummalla taustalla telkkarin valikoita selaillessa, ne valikkopallerot "kärähtävät" hetkellisesti kuvaan. Lähtevät yleensä hetkessä, kun katsoo jotain liikkuvaa kuvaa tai kun laitteen sammuttaa ja antaa tehdä temppunsa.

Mutta melko isolla varauksella silti näihin itsekin suhtaudun, että miten pitkään vehje jälkiään osaa peitellä...

Jälki/Viiva ei ole kummoinen, mutta näkyy selvästi alalaidassa n. 8-10cm korkeudella. Kuva vääristää hieman, on testattu oikeesti keltaisella värillä. Ylempää jälkeä ei näy kuvassa, todennäköisesti tuli netflixistä, näyttää laatikoita irl. Vaikka kuinka olin varovainen ja käytin vaan 60-70% OLED valoa.
Tuosta olikin puhetta ylempänä jo, mutta yrititkö sammuttaa laitetta ja antaa sen tehdän automaattisen "puhdistussyklin" eikä se poistanut noita?
Mutta selvästi osaat kyllä vikoja paneelista etsiä, nimittäin muistakin tuossa edellisessäni plasmassanikin, että ensimmäiset merkit kiinnipalamisesta olivat juuri sellaisia, että ne näkyivät sopivasta kulmasta ja tietynlaisella testikuvalla, kesti hyvän aikaa, että ne paloivat niin, että niitä ei voinut olla näkemättä. Tuon takia tuota omaakin OLEDia on kyllä tullut tiirailtua jos minkälaisesta kulmasta ja ainahan sitä kaikenlaista tuppaa löytämään, kun aikansa etsii, tosin paljojälkiä ei oikein vielä näy.

Myöskään AirPlay ei meinannut toimia kunnolla, pätki 5ghz, mutta 2,4ghz toimi ?..
5GHz on herkempi häiriöille, näissä oli vielä jokin juttu sen kanavan suhteen, että voi olla rantumpi. Tosin itselläni on kyllä 5GHz toiminut ihan OK.

Vähän ehkä kuitenkin oli kokoajan pelko alitajuisesti, että mitä pitää varoa ja saako katsoa sitä ja tätä vaikka varmaan normaalissa olosuhteissa turhaa stressaa, mutta kyllä näiden pitäis päivä enemmän kestää vaikka yrittämällä yrittäis saada kuvan palamista. Ei vaan sovi tosi tarkalle persoonalle, mitä ite esim oon.
Sama ongelma on itselläni mutta eipä näissä oikein ole valinnanvaraa.

Summarum. Tilalle tuli Sony XH9005 , kuvan laatu ei todellakaan samaa tasoa kuin OLED, mutta ainakin toimii, on HDMI 2.1 ja ei tarvitse pelätä mitään palamista. Jopa yllättävän vähän dse:tä verrattuna Q90r, mikä lähti takas pahan dse vuoksi.
Ihan uteliasuudesta, näyttääkö kuva kokonaisuutena myös hämärässä katseltuna mitenkään huomattavasti heikommalle kuin OLED. jos nyt absluuttista mustan toistoa ei huomioda? Miten pahasti tuo dse näkyy kirkkaammassa kuvassa Sonyssä ja onko siinä sävyeroja paneelin eri osissa vaaleilla testikuvilla?

^ En näe tuossa mitään viivaa, tinttiä sitäkin enemmän.
En minäkään tuosta kuvasta näe viivaa, ja epäilen, että tintti on tuosta jyrkästä kuvakulmasta johtuvaa. Se "heijastuksenestopinnoite" tekee tuollaista.


Tuo keskellä oleva haalea neliö näyttää siltä tyyppivialta, mistä on aikaisemmin ollut puhetta.
Vai tuleeko tuo kaikki tuosta kuvakulmasta? Toki, jos se tuolta oikeasti näytti suoraan edestäkin, niin ei

Edit2 : Tämän tarinan keskeisin opetus on, että vaimoa ei kuunnella näissä hankinnoissa :).
Äläs nyt, meillä se oli vaimo joka nimenomaan ennen ostoa eri laitteita kaupassa katseltuamme sanoi, että sen pitää olla OLED. :)

Enkä jaksa uskoa viettäneeni Neflixin valikossa tuhansia tunteja, sen logohan ei normaalissa katselussa näy. Mutta tässä tapauksessa ei todellakaan ollut "kiinnipalamisesta" kyse.
Tuossa sisäänrakennetun apin Netflixissä palaa se punainen logo elokuvia selatessa koko ajan. Itsekin kiinnittänyt huomiota, että itse asiassa tulee vietettyä turhankin kauan katseltavaa etsiessä tuolla. Kirkkaanpunainen ei varmasti ota niin kauaa, että palaa kiinni. Samaten näitä appeja käynnistettäessä joissain on melko kirkasta logoa. Ehkä pitää opetella tekemään se aikaa vievin selaus iPadilla ja napsia aina omalle katselulistalle ehdokkaat, niin voi leikata huomattavasti tuota selailuaikaa tv:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Edit2 : Tämän tarinan keskeisin opetus on, että vaimoa ei kuunnella näissä hankinnoissa :).
No, tästä olen samaa mieltä! ;)

Onneksi tuo emäntä ei pahemmin näihin asioihin tunge nenukkaansa väliin.
Kerran mainitsi jotain olohuoneen järjestyksestä ja pitääkö tuon olla tuolla jne.
Muissa asioissa tehdään kompromisseja, mutta elektroniikan suhteen vain yksi tekee päätökset xD

Muuten oltaisiin jo lähdetty eri osoitteisiin :srofl:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 430
Viestejä
4 556 437
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom