Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mun mielestä OLEDin erottaa parhaiten LCD:stä musta toisto, jossa ero on ihan kolossaalinen jo 100cd/m2 SDR:llä.
Ei se ole kirkkaampi, mulla on B8 ja E9 täällä, sdr tilassa samalla oled valolla kirkkaus on identtinen, kyllä se 25 on avuttoman himmeä tällä E9 myös (jossa on ihan sama kuvanlaatu kuin C9).Jos tosiaan vaikka vanhan Samsung KS8005 olisin säätänyt yhtä tummalle kuin mitä OLED on 25/100 asetuksella, en olisi kyllä OLEDia koskaan tarvinnut mihinkään. Taino HDR:lle kyllä, mutta en SDR:lle. Noin hämärällä kuvalla kyllä hyvä VA paneeli näyttää taustavaloltaan mustalta kaikessa paitsi aivan täysin pimennetyssä tilassa, ja siinäkään tilanteessa se musta ei hohkaa häiritsevästi.
Tuo, että SDR materiaali olisi tehty 100nitille, on myös aika myytti nykyään. Siis joo, varmaankin sen pro masteroijan pimeässä huoneessa oleva referenssimonitori on jossain 100-120nit, mutta kyseinen tyyppi myös varmasti tietää, että 99% ihmisistä pitää TV:tään tuota kirkkaammalla. Myös aniharvassa kodissa telkkaria katsotaan pimennetyssä huoneessa.
Mitä näihin HDR kirkkauksiin tulee, niin katselin tuota Never have I ever teinisarjaa aluksi (kun oli vain 4k, ei HDR) muutaman jakson OLED-valo about täysillä. Sitten jatkoin katsomista aika paljon myöhemmin, ja ihmettelin miten tämä sarja näyttää selvästi kirkkaammalta kuin aikaisemmin. Sitten vasta huomasin, että sarja on päivitetty Dolby Visionille. Eli eipä tuo SDR OLED-valo tapissakaan tällä B8 niin älyttömän kirkas ole, jos DV kuva oli kirkkaampi oletusasetuksilla. En pysty keksimään mitään materiaalia, joka millään tavalla itseä häikäisisi OLED valo asetuksella 25/100 edes säkkipimeässä. Ennemminkin rasittaisi silmiä se jatkuva tihrustaminen, kun tummasta kuvasta yrittää erottaa yksityiskohtia. Eli joko tuo C9 on selvästi kirkkaampi vastaavalla asetuksella kuin B8, tai Aladdinilla vain on todella paljon herkemmät silmät tuolle kirkkaudelle.
Kokeilin muuten joskus totutella hetken tuohon 25/100, ja kyllä siihen jossain määrin tottui vaikka edelleen näytti hämärältä. Siitä kun tinttasi valon takaisin 85/100, hetken tuntui kyllä hieman turhankin kirkkaalta, mutta noin minuutissa silmät tottuivat ja näytti taas normaalilta. Onhan se toki totta, että silmät kyllä sopeutuvat ympäristön kirkkauteen.
Siis onhan näissä oletuksena paljon muitakin asetuksia mitä ei tarvi tai kannata käyttää, joten edelleen miksi sen täytyisi olla 100?Eikös tuo nyt ollut ihan perusjuttuja että HDR sisällöllä OLED valo on oletuksena 100 ? Silloin kirkkaissa kohdissa on potkua ja ominaisuus käytössä kuten pitää.
Niinpä, ja kontrastisuhdehan ei muutu oli maksimivalkoisen taso mikä tahansa, jos mustan taso on pyöreä 0....tosin usein valkoiset hohkaa turhaankin , jotkut palkit tms että ymmärrän kyllä vaikka sitä laskee
Juuri tätä tarkoitan, että se kontrastisuhde pysyy vakiona, vaikka oled-valon asetus on jotain muuta kuin 100, jos näyttölaitteen musta on 0.Jos HDR:llä arvolla OLED-valo 100 se vakiotaso leffassa on siellä 100nitin nurkilla, niin tietty OLED-valoa laskiessa laskee tuo vakiotaso siinä samalla kun ne 650-800nitin kirkkaimmat kohdatkin.
Muistelen, että tuosta oli puhetta aiemminkin mutta jäi auki, että tekeekö tuo jotain pysyviä muutoksia vai saako tuon tehdasoletuksiin takaisin milloin vain? Joku muukin kysymys tuosta oli silloin mielessäni mutta en nyt muista äkkiseltään mikä se oli.Jos se HDR:n valovoima on oikeasti ongelma, niin kuten aiemmin todettu sitä voi tuunailla.
Hard clipiksi vaikka 500 nit.
Softa ei maksa mitään.
Olen ajanut usein pimeällä maantiellä eikä autojen valot häikäise, tekisi ajosta mahdotonta, jos se kuuluisi asiaan.Myös leffoissa vaikkapa kääntyvän auton valot saattavat häikäistä kuten kuuluukin. Näyttää siis luonnolliselta
Mihin tuo väite perustuu?Täydellä kirkkaudella myös oledin kontrasti pääsee oikeuksiinsa.
Niin mitä sieltä jää suhteessa mustan ja valkoisen kuvan väliltä näkymättä vaikka oled-valo alle 100?Jos oled valo on 25 tai jopa alle niin näyttöteknologiakin alkaa olemaan se ja sama. Ei niin haaleasta kuvasta puskisi taustavalokaan enää läpi. Hdr jää täysin kokematta vaikka se siellä yläkulmassa siitä ilmottaisikin. Toki jos silmät on arat niin vaihtoehtojakaan ei ole.
Samsungin telkkariin en koske pitkällä tikullakaan, tuo LG:kin oli jo siinä ja siinä, eikä näköjään ennakko-oletukseni kovin kauas laadusta heittäneet, en nyt tarkoita OLED-tekniikkaa pelkästään vaan kokonaisuutta.Paneelin säästäjien sen sijaan kannattaisi varmaan miettiä vaikka Samsungin mid-high malleja jos ei raaski käyttää töllöä niin että kuvasta saisi irti sen mikä erottaa sen parhaiten lcd:stä. Sähköäkin muuten kuluu mukavasti täydellä teholla, mutta sitä tulee seinästä satunnaisia katkoja lukuunottamatta.
Jos näin olisi, niin miksi se ei säädätä monitoriaan kirkkaammaksi, eihän tekniikka sitä enää rajoita?Tuo, että SDR materiaali olisi tehty 100nitille, on myös aika myytti nykyään. Siis joo, varmaankin sen pro masteroijan pimeässä huoneessa oleva referenssimonitori on jossain 100-120nit, mutta kyseinen tyyppi myös varmasti tietää, että 99% ihmisistä pitää TV:tään tuota kirkkaammalla.
Mutta tuo pimennetty huone on ainoa jossa oledin hyödyt ovat parhaiten hyödynnettävissä. Valoisaan tilaan LCD taas sopii paremmin ja kirkkautta löytyy paljon enemmän, oled menee hukkaan tuollaisessa tilassa.Myös aniharvassa kodissa telkkaria katsotaan pimennetyssä huoneessa.
Tuossapa saman asian itsekin totesit kokeillessa.Kokeilin muuten joskus totutella hetken tuohon 25/100, ja kyllä siihen jossain määrin tottui vaikka edelleen näytti hämärältä. Siitäa kun tinttasi valon takaisin 85/100, hetken tuntui kyllä hieman turhankin kirkkaalta, mutta noin minuutissa silmät tottuivat ja näytti taas normaalilta. Onhan se toki totta, että silmät kyllä sopeutuvat ympäristön kirkkauteen.
Mustat palkit ei hohkaa leffoilla oledilla, vaikka ei istuisi keskellä.Jos tosiaan vaikka vanhan Samsung KS8005 olisin säätänyt yhtä tummalle kuin mitä OLED on 25/100 asetuksella, en olisi kyllä OLEDia koskaan tarvinnut mihinkään. Taino HDR:lle kyllä, mutta en SDR:lle. Noin hämärällä kuvalla kyllä hyvä VA paneeli näyttää taustavaloltaan mustalta kaikessa paitsi aivan täysin pimennetyssä tilassa, ja siinäkään tilanteessa se musta ei hohkaa häiritsevästi.
Siis onhan näissä oletuksena paljon muitakin asetuksia mitä ei tarvi tai kannata käyttää, joten edelleen miksi sen täytyisi olla 100?
Niinpä, ja kontrastisuhdehan ei muutu oli maksimivalkoisen taso mikä tahansa, jos mustan taso on pyöreä 0.
Jos näin olisi, niin miksi se ei säädätä monitoriaan kirkkaammaksi, eihän tekniikka sitä enää rajoita?
Mutta tuo pimennetty huone on ainoa jossa oledin hyödyt ovat parhaiten hyödynnettävissä. Valoisaan tilaan LCD taas sopii paremmin ja kirkkautta löytyy paljon enemmän, oled menee hukkaan tuollaisessa tilassa.
Tuossapa saman asian itsekin totesit kokeillessa.
Ylikirkkaaseen kuvaan tottuneelle ehkä kestää hieman kauemmin tottua himmeämpään maksimikirkkauteen. Selkeästi olit pointtini jäljillä ja itsekin tuossa pääsit todistamaan sitä miten paljon korkeampi oled-valo ottaa silmiin mutta silmissämme on iiris joka sopeuttaa valoon, joten siihen tottuu mutta turhahan sitä on edes kirkkaammalla ajaa, kun omat silmät vain pistävät iiristä tiukemmin suppuun
Sepä se on itselläkin olennaista ja oled oli siinä mielessä oikea valinta näistä mitä valittavissa on. Eikä itselleni tärkeintä ole edes se, että ne palkit on täysin mustat, vaan se ettei se hohkaa sellaisena sinertävänä tai vaihtelevasti katselukulmasta riippuen sivusta kuten lcd:llä.Mustat palkit ei hohkaa leffoilla oledilla, vaikka ei istuisi keskellä.
Näinhän se on, ja siksihän siinä kirkkaammassakin isf-tilassa on oletuksena gamma 2.2 näissäkin.OLED-valo-asetus ei ole ainoa asia joka vaikuttaa kuvan kokonaiskirkkauteen - jos käyttää SDR-kuvalla gammaa 2.2 gamman 2.4/BT.1886- sijasta, kuva näyttää kokonaisuutena kirkkaammalta erityisesti hämärämmissä kohtauksissa. Pikakokeilulla valaistussa huoneessa random TV-ohjelmalla ja Panasonicin OLEDilla gamma 2.2/OLED-valo 70 oli hämärämmissä kohtauksissa hiha-arviona ~sama kuvan kokonaiskirkkaus kuin gamma 2.4/OLED-valo 100 - ja varjojen yksityiskohdat erottuivat jopa paremmin. Toisaalta kirkkaat kuvaelementit ja -kohtaukset eivät olleet samalla lailla ylikirkkaan tuntuisia (omiin silmiin).
Itselläni nykyisin tuo BT.1886 gamma käytössä koko ajan. Alkuun tuli käytettyä gamma 2.2 useammin, kun uuden paneelin tummemman pään toisto oli ihan tukossa, mutta nykyisin se on jo ok/siedettävä, tosin ei se sellainen ole kuin sen kuuluisi olla, näkee heti, jos tykkiini vertaan mutta tosiaan siedettävä.Huom. kyseessä siis aamuaurinkoinen, valoisa huone. 2.4 gammasuositus toimii erinomaisesti hämärässä tilassa.
Itselläkin nuo älylaitteet ja tietokoneet myös vastaavalla kirkkaudella kuten TV:kin ja niissä lisänä käytän niitä värilämpöä lisääviä night shift-juttuja. Ei tosiaan virkistä ennen unten mailla menoa samalla tavalla kuin oletus D65.Itse katson leffoja lähinnä iltaisin, vaikka viikonloppuisin jotain katselumaratoneja joskus tuleekin, ja yleisesti ottaen kuulun siihen "herkkäsilmäisten" kaartiin. Sen sanoisin, että uni tulee nopeammin sitten nukkumaan mennessä, kun TV:n ja PC-monitorin kirkkaus on säädetty kohtuulliselle, n. 120 cd/m2, SDR-maksimikirkkaudelle.
No tietysti sen takia sen voi pitää siinä sadassa että tarvittavissa kohdissa saa koko HDR efektin käyttöön mistä ollut jo monta kertaa puhetta (niin kuin et tietäis, senkin hupsu)
Niin puskee mielestäni ja siksi minulle riittää "laimennettu" hdr.Kirkkaissa kohdissa saa olla max käytössä mutta tosiaan välillä se puskee sitä turhaan kohdissa joissa ei tarvi. Niin kuin tuossa olikin puhe niin silmä tottuu aika äkkiä myös laimennettuun HDRään.
Tietysti on mutta pointtini on se, että elokuvat itse ainakin katson täysin pimeässä. Eikä kyllä normaalissa olohuoneeni valossa samat asetukset ole liian himmeitä lainkaan muulloinkaan. Mutta makuasioista ei kannata kiistellä mutta ihmisen silmä on sopeutuvainen. Tosiaan itse hiljattain asensin erään huoneeni kattoon valaisimen johon latasin 10000 lumenin (luit oikein 5 numeroinen luku) edestä ledi lamppuja. Siinä asennellessa jouduin katselemaan lamppua vähän liiankin suoraan ja ihmettelin, että eipä huone ole yhtään sen valoisampi kuin entisellä lampulla, jossa murto-osa valotehoa tähän verrattuna. Myöhemmin kyllä huomasin selvän eron, eli tuossakin silmän iiris kompensoi tilannetta, joten näissä tulee helposti eteen se tilanne, että poltetaan turhaan valotehoa, kun tuo meidän luontainen "aurinkolasi" kompensoi eroja...Säkkipimeän tilan ja kirkkaan auringonvalon välillä on aika iso määrä liikkumatilaa. On eri asia katsella 100 nittiä täysin pimennetyssä tilassa kuin valaistusta olohuoneessa illalla.
Makukysymyshän se on ja tosiaan itse tulen tuolta videotykkien, plasmojen ja sitä edeltävien kuvaputkien kautta, joten olen tottunut "suositeltuihin" kirkkauksiin. Tosiaan ei värien potkussa mitään eroa omaan silmääni ole, kun tuohon sopeutuu. Toki tuo eron näkee hetkellisesti, esim. kokeeksi porotan olediani 100:lla ja perään videotykki käyntiin ja saman kuvan tiirausta ja ihmettelyä miksi näyttää haalealle ja huonolle. Hetki odottelua tai kokeilu seuraavana päivänä ilman tuon eka steppiä ja kylläpä näyttää taas hyvältä...Ja tosiaan vaikka oma silmä hieman "tottui" siihen 25/100, niin ei se silti mielestäni hyvältä näyttänyt. Kuvasta ja väreistä katosi potku ja en nauttisi sellaisen kuvan katsomisesta edes säkkipimeässä. Ehkä jos kuvakoko olisi 100"+ kangas, mutta 65" ruudulla ei. Mutta siis tämä on edelleen täysin makukysymys.
Näin minulle on kerrottu mutta olen vielä varauksellisella kannalla, kun yritän päästä jyvälle, että miten nuo palamiset yleensä tapahtuu tai etenee? Eli onko tässäkin nyt vähän samaa kuin noiden 5% testikuvien tiiramisessa, eli ne jotka "haluaa" löytää vikoja, niitä myös löytävät?Sinuna en kyllä pelkäisi kiinnipalamista pätkääkään jos omakaan käyttöni ei ole parissa vuodessa sitä saanut aikaan.
Juu, se on ollut aina pois käytöstä itselläni.^ Oletko koeillut tuota petepelurin ehdottamaa "Peak Brightness" säätöä?
Tiedän mutta sanoisin silmämääräisesti, että se ei silti ole vaikkapa ainoastaan 50cd/m2 55:llä.Se tiputtaa vaan niitä huippuja, mutta se HDR leffan perustaso on siellä 100nitin nurkilla johon sen on tarkoitettu olevan?
OLED-valolla 50 se on jotain ihan muuta.
Nyt muistin sen toisen kysymykseni. Tuossahan jotekin määritellään sille maksimille cd/m2 arvo, siis vaikka 700, niin mistähän v***sta ( ) se paneeli tietää paljonko se on (eihän paneeli voi tietää mikä sen maksimi cd/m2 on, vaan se vain tietää, että nyt sitä ajetaan 100% teholla)? Jotenkin tuo oli mielestäni outoa, että paneelille ei anneta vain prosentuaalisia arvoja. Siis voi olla, että käsitin tuon ihan väärin alun perinkin, enkä tuohon ole kuin nopeasti silmäillyt ohjeita mutta tuo siinä itselleni sattui silmään.En jaksa näihin sen enempää perehtyä kun en myöskään siihen PQ EOTF tuunailuun. Siinä olen määrittänyt oman paneelini maksimin, dynamic tone mapping on pois päältä, se riittää mulle ja hyvältä näyttää!
Miten voit katsoa noin "himmeää" kuvaa?SDR:llä pimeässä mulla on valkoinen 100nittiä ja gamma 2.4, päivänvalolla 150 nittiä ja gamma 2.2
Molemmat kalibroitu ColorSpace softalla i1DPro mittarilla, noin 5000 pisteen 3D LUT telkulle.
Olen lukenut AVS:ää kyllästymiseen asti, mutta ongelmana mulla on prkl:een huono muisti, ei millään pysy päässä kaikki mitä on lukenut. SIksi olen varmaan duunari enkä pääministeriNyt muistin sen toisen kysymykseni. Tuossahan jotekin määritellään sille maksimille cd/m2 arvo, siis vaikka 700, niin mistähän v***sta ( ) se paneeli tietää paljonko se on?
Miten voit katsoa noin "himmeää" kuvaa?
Pitää joskus yrittää itsekin jaksaa perehtyä tuohon vähän lisää. En ole vielä nähnyt tarpeelliseksi, kun tuo käyttämäni asetus on kyllä toiminut ihan omaan mieleen riittävän hyvin:Olen lukenut AVS:ää kyllästymiseen asti, mutta ongelmana mulla on prkl:een huono muisti, ei millään pysy päässä kaikki mitä on lukenut. SIksi olen varmaan duunari enkä pääministeri
Pitäisi tehdä muistiinpanoja asioista jotka kokee tärkeiksi ja olisi hyvä muistaa joskus myöhemminkin tai kertoa jollekkin sitä kysyvälle.
En tiedä mikä se Hard Clip on oletuksena HDR:llä, ei ainakaan se paneelin yksilöllinen nittimäärä.
(eiku...nyt tuli hämärästi mieleen että sehän mainittu tuolla sivulla, oletus taitaa olla 700nit)
Siksi mittarilla olen saanut sen huipun (itsellä 780nit) ja sen laittanut tuohon em softaan ja ladannut telkulle.
Käsittääkseni se nollautuu 2019 malleissa kun kuvatilan nollaa, 2018 malleissa pitää ilmeisesti tehdä tehdasasetusten palautus.
DV on asia erikseen ja sehän jotenkin yksilöllisesti määrittää niitä valovoimaisuuksia, joku valistuneempi valaiskoon asiaa enemmän.
Se on juurikin näin.Niin, mulle on yksi ja sama jos jollain on OLED-valo 1 tai 100, ei voisi vähempää kiinnostaa.
Tiedän ja tätähän olen tässäkin ketjussa toistellut, että elokuvien masteroinnissakin ohjaajat ovat heränneet tähän oledin "luonnottomaan" mustaan, eli sitä täysin mustaa ei kaikessa materiaalissa enää edes tarjoilla jatkuvasti tai ollenkaan.Aladdinille sanon vaan, että se kontrasti kannattaa ajatella esim 0,005cdm tasosta ylöspäin niin asian ymmärtää paremmin ja silloin ei olekaan enää ”ääretön kontrasti” vaan vertailukelpoinen kontrasti. Harvoinpa tosielämässäkään on absoluuttista mustaa.
Makuasiota, onhan ketjussa muitakin jotka eivät huudata paneeliaan täysillä ja ovat tyytyväisiä.Silmäsi on muuten melko erikoiset jos tvn kirkkaus häikäisee mutta vastaan tulevan auton pitkätkäön valot ei vaikka katsoisit niitä päin (tähän on turha yrittää saivarrella).
Juuri näin.Taisit vielä kysyä mitä siellä jää näkymättä ”suhteelisesti” 0-100 välillä väreistä kirkkauden ollessa 25. Periaatteessa ei varmaan mitään
Mutta otapa huomioon, että telkkaria jos katsot pilkkopimeässä, se on tavallaan aika paljon erilainen tila valaistukseltaan kokonaisuutena kuin se ikkuna josta tulvii päivänvaloa (eli se tila on jo valmiiksi melko valoisa kokonaisuutena), ja tuosta tulee se häikäistyminen telkkarin tapauksessa.mutta käytännössä kuva ei vastaa esimerkkinä käyttämääni ”kuin katsoisi ulos ikkunasta” vertausta, edes pilkkopimeässä silmien jo totuttua pimeyteen(hämäränäköni on normaali).
Näin minulle on kerrottu mutta olen vielä varauksellisella kannalla, kun yritän päästä jyvälle, että miten nuo palamiset yleensä tapahtuu tai etenee? Eli onko tässäkin nyt vähän samaa kuin noiden 5% testikuvien tiiramisessa, eli ne jotka "haluaa" löytää vikoja, niitä myös löytävät?
Saisivat tarjota mustaa, prkl, jossain se musta on jopa häiritsevän harmaata.Tiedän ja tätähän olen tässäkin ketjussa toistellut, että elokuvien masteroinnissakin ohjaajat ovat heränneet tähän oledin "luonnottomaan" mustaan, eli sitä täysin mustaa ei kaikessa materiaalissa enää edes tarjoilla jatkuvasti tai ollenkaan.
Tuo oli nimenomaan ponttini, eli 99.9999999999% varmaan näin kärjistetysti katsoo televisioillaan vain oikeaa materiaalia, ja sitten kun siitä kaikki perheenjäsenetkin ihmettelevät, että mikä vi*** läntti kuvassa näkyy koko ajan, niin sitä aletaan ihmetellä ja saatetaan lukea netistä ja sen jälkeen ehkäpä kokeilla testikuvilla. Eli tässä juuri haen sitä, että alkaako tuo palaminen todellisuudessa melko pian ja ehkä näkyy sopivanlaisessa testikuvassa melko pian, jos osaa hakea? Koska vaikka nämä näitä automaattipuhdistuksiaan ajelevat joka 4 tunnin käytön jälkeen, niin en oikein jaksa uskoa, että se tuossa 7 minuuttia kestävässä (siis ainakin C9:ssä se vie tuo ajan) käydään pikseli pikseliltä läpi ja korjataan pikselitasolla, eli joku rousimpi korjaus tuossa uskoakseni tehdään ja sehän ei voi sitten jotain pikkulogon kuluma/palamiskohtaa korjata näkymättömäksi (tai ainkin hyvin vaikea uskoa miten sen voisi tuolla tavalla tehdä). Tosiaan muistelen nähneeni jonkin kommentin, että testikuvissakin palamisen ensimmäiset merkit näkyvät vasta esim. sopivan värisen sliden kuvassa JOS tiputtaa värikylläisyyden säätöä tarkoituksella. Eli tuokin vähän viittaa siihen hiipimällä alkavaan...Jos noita burn-in kuvia katsoo, niin ovathan ne täysin selkeitä (testikuvilla). Todellisella materiaalilla varmaan kestää pidempään, ennen kuin alkaa näkyä. Pointti kuitenkin, että jos burn-iniä vähänkään voimakkaammin tulee, se ei ole ainakaan testikuvia katsoessa mielipidekysymys, vaan selkeästi havaittavissa.
OK, kuulostaa, että olet omastasi niitä perusteellisesti ainakin etsinyt mutta tosiaan tuo edellyttää juuri tuollaisten testislidejen katselua, ja kuten täsäskin ketjussa näkee, hyvin harvat niitä katselevat, monet jopa tietoisesti välttelee viimeiseen asti.Itse olen rääkännyt tosiaan telkkua sen vajaa pari vuotta kirkkaudet täysillä ja käytössä monta tuntia joka päivä. Välillä voi pyöriä joku CS-turnaus 8 tuntia ruudulla putkeen hudeineen, toisinaan useanakin päivänä putkeen.
Kaikki testivideon värislidet ovat edelleen täysin sileitä. En ainakaan omin silmin pysty bongaamaan niistä minkäänlaisia kulumajälkiä. Kun on tiedossa, että kuvan kirkkaus vaikuttaa merkittävästi kuvan kiinnipalamiseen, niin tämän perusteella joko A. minulla on loistavan kestävä yksilö tai B. pienellä OLED-valolla ei ole mitään syytä pelkoon missään etäisestikään normaalissa käytössä.
Niinpä niin. Paradoksaalista, että nyt kun viimein markkinoilla on näyttölaite joka täysin mustaa voi toistaa, se ilo poistetaan. Onhan se toki totta, etttä aika harvoinhan luonnossa on täysin hiilikellarin mustaa, joten luonnotontahan se monissa tilanteissa on, ja tuohon eka kertoja oledin kuvaa kotona katsoessa tuli kiinnitettyä huomiota. Varmaan ohjaajat heränneet tuohon, että kuva ei ole aidon näköistä tai ainakaan filminkaltaista johon on totuttu niin kauan kuin elävää kuvaa on katseltu, jos siinä on täysin mustaa. Onneksi on hyllyt pullollaan vanhalla kaavalla masteroitua kamaa, kun oledissa nuo pakkoharmautetut kyllä pistävät silmääni pahasti, kun tuo näyttää sopivassa tilanteessa ihan valovuotoiselle lcd:lle. Tosiaan ne pienet erot tummimman harmaan toistossa, siis kirkkauden vaihtelut eri osissa kuvaa, tulevat todella selvästi näkyviin, varsinkin pienellä oled-valolla käytettynä ja pimeässä katsellessa, kun ne oikein korostuvat.Saisivat tarjota mustaa, prkl, jossain se musta on jopa häiritsevän harmaata.
Eihän tuota turhaan kannata ajella mutta oletko nyt ihan varma, että olet saanut sen jostain normaalivalikoista valittua niin, että automaattinen iso kohinanpoisto ajetaan joka sammutuksella? Mielestäni sen saisi sieltä valikosta valittua aina kertaalleen ajettavaksi mutta en nyt pistä päätäni pantiksi, kun en ole sitä omalleni tehnyt. Sehän kuluttaa paneelia mutta ei se yksi kerta nyt varmaan mitään järistyttävää pitäisi vielä pilata, vai huomaatko jotain eroa tuon jälkeen?Hommasin eilen LG C9, oli vahingossa jäänyt tuo automaattinen kohinanpoisto päälle, kun tv sammutetaan päälle. Aamulla kun avasin tv:n niin ilmoitti, että kohinanpoisto suoritettu.
Oliko tuosta nyt jotain haittaa ja meninkö sössimään jotain?
Ilmeisesti kannattaa olla kokonaan pois päältä?
Tuli vielä mieleen omassa käytössä näistä, että enkö nimenomaan tiputa merkittävät HDR/DV kuvan dynamiikkaa mikäli käytän noista kumpaakaan vaihtoehtoa kirkkaiden highlightien vaimentamiseen, jos oled-valo on 100? Kuin, että en koske noihin mutta tiputan vain oled-valoa, jolloin käsittääkseni ja havaintoni myös pitkälle tukevat sitä, että ne highlightit ovat suhteessa edelleen suunnilleen saman voimakkuuksisia suhteessa isolla oled-valolla ajettuna? Tosin tuon peak brightnessin olen sielä jo tiputtanut heti kättelyssä pois ja hyvältä näyttää silti.^ Oletko koeillut tuota petepelurin ehdottamaa "Peak Brightness" säätöä?
Se tiputtaa vaan niitä huippuja, mutta se HDR leffan perustaso on siellä 100nitin nurkilla johon sen on tarkoitettu olevan?
OLED-valolla 50 se on jotain ihan muuta.
En jaksa näihin sen enempää perehtyä kun en myöskään siihen PQ EOTF tuunailuun. Siinä olen määrittänyt oman paneelini maksimin, dynamic tone mapping on pois päältä, se riittää mulle ja hyvältä näyttää!
Eipä tuosta sitten varmaan kannata huolia, kun eroa ei näy. Sekö "täppä" sinne jäi pysyvästi, että olisi ajanut sen joka sammutuksen jälkeen?`Jotenkin mielsin, että tuo olisi kertavalinta joka nollaantuu onnistuneen ajon jälkeen? En tosiaan ole itse kokeillut, että voin olla väärässäkin.@Aladdin Sane en huomaa eroa. Ite sen tosiaan laitoin päälle eilen kun asetuksia laittelin, tuo jäi päälle. Otin nyt pois. Toivottavasti ei yksi kerta tee pahaa.
Eipä tuosta sitten varmaan kannata huolia, kun eroa ei näy. Sekö "täppä" sinne jäi pysyvästi, että olisi ajanut sen joka sammutuksen jälkeen?`Jotenkin mielsin, että tuo olisi kertavalinta joka nollaantuu onnistuneen ajon jälkeen? En tosiaan ole itse kokeillut, että voin olla väärässäkin. Ei tuollaisen takia viitti uutta hommata vaikka on palautusoikeus. Muuten todella hyvä yksilö. Ainakin omaan silmään. Meni hermot Q90r dse efektiin.
Juu ei kannata hermoilla tuon suhteen.Ja jos järjellä ajattelee, jos on noin helposti saatavilla asetuksissa, niin ei voi kauheesti tuhota näyttöä. Ellei sitten käytä esim päivittäin.
OK. Kannattaa se aina silti varmistaa, niin itsekin teen aina.Nollautu joo, mutta tarkistan välillä että varmasti pois päältä .
Joo, saisihan tuossa paremmat varoitukset olla. Sonyn oledin manuaalissa mielestäni oli kyllä hyvin selvästi varoitettu tuollaisesta.Olis pitäny eilen tajuta, ettei kannata tehdä. Tänään vasta luin, että käytetään vain jos kuvassa virheitä ja lyhentää hieman paneelin ikää. Kyllähän toki säikähtää helposti ite, ku ei näistä niin paljoa tiedä.
Ja jos järjellä ajattelee, jos on noin helposti saatavilla asetuksissa, niin ei voi kauheesti tuhota näyttöä. Ellei sitten käytä esim päivittäin.
OK. Kannattaa se aina silti varmistaa, niin itsekin teen aina.
Joo, saisihan tuossa paremmat varoitukset olla. Sonyn oledin manuaalissa mielestäni oli kyllä hyvin selvästi varoitettu tuollaisesta.
Mutta eipä se yksi kerta mitään varmaan särje näkyvästi. Tuosta ajosta on netti pullollaan mielipiteitä, tuolla jenkkifoorumilla ajelevat noita aika liberaalisti ja joku väitti, että CX jopa kirkastuisi tuon jälkeen uutena. Enemmän näistä kuitenkin varoituksia on ja tuolle oli jossain foorumi faq-ketjussa (olikohan juuri avs:llä, kyllä hyvin perustelukin miksi ja mitä se tekee). Vähän itse epäilen, että tuo on juuri niitä juttuja jonka seuraukset näkyvät vasta, kun paneeli ikääntyy, eli kulutetaan turhaan niitä "kompensointivaroja" mitä ennemmin tai myöhemmin tarvitaan oikeasti. Tosiaan tuota tuolla jenkkifoorumeilla ajelevat seeprapaneelin ja vastaativen juttujen korjaustoiveissa aika paljonkin...
Tiputtaahan se dynamiikkaa jos peak brightnes on pois päältä. Eikö tuo säätö vaikuta siihen valkoiseen pikseliin?Tuli vielä mieleen omassa käytössä näistä, että enkö nimenomaan tiputa merkittävät HDR/DV kuvan dynamiikkaa mikäli käytän noista kumpaakaan vaihtoehtoa kirkkaiden highlightien vaimentamiseen, jos oled-valo on 100? Kuin, että en koske noihin mutta tiputan vain oled-valoa, jolloin käsittääkseni ja havaintoni myös pitkälle tukevat sitä, että ne highlightit ovat suhteessa edelleen suunnilleen saman voimakkuuksisia suhteessa isolla oled-valolla ajettuna? Tosin tuon peak brightnessin olen sielä jo tiputtanut heti kättelyssä pois ja hyvältä näyttää silti.
Ehkäpä Sony oikeasti varoittelee vähän realistisemmin mahdollisista seurauksista. Jotenkin näihin LG:n juttuihin itse suhtaudun varauksellisesti. Katsopa huvikseen minkälaisia vinkkejä jossain LG usan sivuilla mainitaan kuolleiden pikseleiden herättelyyn kotikonstein. Enpä kyllä mielestäni ole minkään muubn merkkivalmistajan sivuilla nähnyt ehdoteltavan hieromaan tai antamaan hiustekuivaajaa paneelille. Siis tiedän, että nuo saataa auttaa ja niin edespäin mutta menevät vähän sinne pellepeloton osastolle sanoakseni. =Muistaakseni Sonyn manuaalissa tuosta varoitettiin, mutta LG kanta taas oli että voi sitä käyttää. Sony on muutenkin ultravarovainen kaikessa mikä voi aiheuttaa burn iniä. Sonyn manuaalissa muistaakseni esim. kehotettiin zoomaamaan kapeamman kuvasuhteen leffat niin, että täyttävät koko ruudun. Tuskin kukaan todellisuudessa noin tekee.
Itse asiassa jotain tuollaista muistelen nähneeni. Tuohon liittyen mietin, että onkohan käytännössä matalalla oled-valon asetuksella sama efekti, että jonkin alle mentäessä valkoinen pikseli on pois käytöstä? Eli voiko matala oled-valo itse asiassa polttaa kuvan helpommin kiinni, jos (tai kun) valkoinen tehdään silloin kokonaan ilman valkoisen pikselin apua...? Meinaan aika moni kehuskelee kuitekin ajavansa paneeliaan melko kirkkaalla ilman mitään ongelmia palamisen kanssa ja sitten hyvinkin maltillisilla lukemilla niin onkin voinut käydä. Vaikeahan näistä on sanoa, kun ei edes tiedä kuinka moni on paneelinsa polttanut ja vielä vähemmän sitä, että onko kaikki edes huomanneet omassaan tuota vaikka se olisikin palanut.Tiputtaahan se dynamiikkaa jos peak brightnes on pois päältä. Eikö tuo säätö vaikuta siihen valkoiseen pikseliin?
Luulisi kuvan "palavan" helpommin tuo päällä, esim. pelin hud on kirkkaampi. Leffa/sarjakäytössä kuva on enimmän ajasta alle +400nits.Ehkäpä Sony oikeasti varoittelee vähän realistisemmin mahdollisista seurauksista. Jotenkin näihin LG:n juttuihin itse suhtaudun varauksellisesti. Katsopa huvikseen minkälaisia vinkkejä jossain LG usan sivuilla mainitaan kuolleiden pikseleiden herättelyyn kotikonstein. Enpä kyllä mielestäni ole minkään muubn merkkivalmistajan sivuilla nähnyt ehdoteltavan hieromaan tai antamaan hiustekuivaajaa paneelille. Siis tiedän, että nuo saataa auttaa ja niin edespäin mutta menevät vähän sinne pellepeloton osastolle sanoakseni. =
Itse asiassa jotain tuollaista muistelen nähneeni. Tuohon liittyen mietin, että onkohan käytännössä matalalla oled-valon asetuksella sama efekti, että jonkin alle mentäessä valkoinen pikseli on pois käytöstä? Eli voiko matala oled-valo itse asiassa polttaa kuvan helpommin kiinni, jos (tai kun) valkoinen tehdään silloin kokonaan ilman valkoisen pikselin apua...? Meinaan aika moni kehuskelee kuitekin ajavansa paneeliaan melko kirkkaalla ilman mitään ongelmia palamisen kanssa ja sitten hyvinkin maltillisilla lukemilla niin onkin voinut käydä. Vaikeahan näistä on sanoa, kun ei edes tiedä kuinka moni on paneelinsa polttanut ja vielä vähemmän sitä, että onko kaikki edes huomanneet omassaan tuota vaikka se olisikin palanut.
Omassa televisiossani (B6, ilmeisesti nuo vanhemmat mallit ovat tässä suhteessa ongelmallisempia) on tavallaan kahdentasoisia palamisia: 1) Minecraftin HUD, jonka huomaa tavallisessakin katselussa useamman kerran viiden minuutin aikana, ei vaadi mitään testikuvaa, vaan riittää kun on paljon punaista tai ruskehtavaa ruudulla, 2) Netflixin logo ja tekstitysalueen himmentymä, jotka näkee katsellessa vain, kun ruudulla on laaja voimakkaanpunainen alue. Punaisessa testikuvassahan molemman tyyliset palamiset näkyvät sitten komeasti. Kohinanpoistoa kokeilin muutaman kerran, ensimmäisen kerran se tuntui hieman auttavan, mutta sitten yhdellä kerralla se jätti omana jälkenään toiseen laitaan pystysuuntaisen himmentymän, joka näkyi parhaiten vihreällä taustalla. Hävisi kyllä ajan myötä, mutta sen jälkeen en ole tuota toimintoa "huvikseen" ajellut.Itse asiassa jotain tuollaista muistelen nähneeni. Tuohon liittyen mietin, että onkohan käytännössä matalalla oled-valon asetuksella sama efekti, että jonkin alle mentäessä valkoinen pikseli on pois käytöstä? Eli voiko matala oled-valo itse asiassa polttaa kuvan helpommin kiinni, jos (tai kun) valkoinen tehdään silloin kokonaan ilman valkoisen pikselin apua...? Meinaan aika moni kehuskelee kuitekin ajavansa paneeliaan melko kirkkaalla ilman mitään ongelmia palamisen kanssa ja sitten hyvinkin maltillisilla lukemilla niin onkin voinut käydä. Vaikeahan näistä on sanoa, kun ei edes tiedä kuinka moni on paneelinsa polttanut ja vielä vähemmän sitä, että onko kaikki edes huomanneet omassaan tuota vaikka se olisikin palanut.
Oliko reitittimessä siltaavana vai reitittävänä, NAT päällä? Jos teillä jonkin operaattorin taloyhtiölaajakaista niin jos siltaavana, IP osoitteita jaetaan vain muutama kappale, riippuu muista käytettävistä laitteista samassa taloudessa samaan aikaan. Voi aiheuttaa toimii/ei toimi tilanteita aika mystisesti, NAT ollessa käytössä ei pitäisi olla ongelmia kun sisäverkon osoitteita riittää.Miten se määritys tapahtuu? Verkkopiuhoja on vaihdeltu niin ”kaapissa” kuin telkkarin takana. Vedin tehdasasetuksetkin telkkariin, mutta aika pian alkoi taas pätkiä yhteys.
Keskittyis nämä tv-valmistajat vaan tekeen sen paneelin ja sit älyominaisuudet saisi jokainen laittaa millä erillisellä boksilla haluaisikaan, kun selvästi näillä ei kyky tunnu riittävän näihin järkeviin softiin.
Jep, ei näy mitään palamista.^ En näe tuossa mitään viivaa, tinttiä sitäkin enemmän.
Kokeilitko ajaa sen manuaalisen kohinanpoiston toistamiseen ennen palautusta?
Outoa että paluumatkalla meni vielä rikki
Juu siis ei tuo varsinaista palamista ole, mutta jotain image retentionia ( en tiedä mikä Suomeks ), ehkä vähän epäselvästi kirjotin, mutta näköjään tinttiä kun jälkikäteen kattelee. Varmaan olis ajan saatossa lähteny pois/kohinanpoistolla !? Ken tietää..
Kokeilin CX ja C9 vielä kaupassa läpi ja niissä näkyny yhtään mitään jälkiä.
Myyjä/huolto sanoi, että jotain vikaa paneelissa tai valmistusvirhe pakko olla, koska ei pysy päällä enää. Lähtee aivan varmasti LG:lle tutkittavaks.
Kuljetuksesta olen 99,99% varma ettei ainakaan siitä menny rikki.
Positiivista, että onneks on olemassa nuo 32-60päivän palautusoikeudet, eikä tarvii ite alkaa tappelee LG:n kanssa.
Ei tuosta kuvasta oikein ota selvää, mitä siinä pitäisi olla?
Valkoista vai jotain muuta?
Tint on siis värisävyä joka näkyy valkoisellakin, yleensä turkoosia tai vaaleanpunaista...plasmoissa oli myös vihertävää.
Se harvemmin korjaantuu ajan myötä.
Hyvä kuitenkin että sait vaihdettua.
Muutamia satoja tunteja on riittävästi, jos kyseessä on terävällä valkoisella viivalla tehty HUD. Enkä jaksa uskoa viettäneeni Neflixin valikossa tuhansia tunteja, sen logohan ei normaalissa katselussa näy. Mutta tässä tapauksessa ei todellakaan ollut "kiinnipalamisesta" kyse. Ja toki tuo terminä on vähän harhaanjohtava, mutta kuvaa kyllä ongelmaa hyvin.Juu ei tämä keissi liity millään tavalla kiinnipalamiseen, eikä ole edes mahdollista saada ”kiinnipalamista” noin nopeasti, ei vaikka olisi mikä tahansa kuva ollut koko ton ajan putkeen päällä pausella, se vaatii tuhansia tunteja epätasaista kulutusta jotta sellaista tulee...
Olediin ei edelleenkään voi palaa kuva kiinni, vain kulua epätasaisesti...
Järkelilin tuota itse niinpäin, että tuo valkoinen pikseli mahdollisesti vähentäisi muiden pikselin kuormitusta, jos se tekee tuo vitivalkoisen vs. tilanne, että käytetään asetusta, jolla se on kokonaan pois käytöstä ja valkoinen luodaan aina sekoittamalla rgb:stä. En sitten tiedä miten ja missä tilanteissa sitä valkoista pikseliä yleensäkin käytetään tässä, jotenkin olen ollut ymmärtävinäni, että kaikki 4 alipikseliä eivät koskaan pala samanaikaisesti mutta eihän niiden vuorovälkyttely toki mitään uutta olisi, että siten sen voisi ainakin toteuttaa. Tuossa oikein kirkkaassa kuvassa, jossa sitä valkoista pikseliä käytetään menetetään kyllä sitten väritoistossa melkoisesti, eli tuohan on pitkälti samaa viritystä kuin jossain DLP tykeissä joissa saatetaan käyttää valkoista segmenttiä väripyörässä peak kirkkauden luomiseen. Eli sinänsä tuo monesti kuultu väite, että kirkkaalla ajettuna OLEDissa olisi paremmat värit, ei sinänsä ehkä ole mittauksilla todettavissa ainakaan.Luulisi kuvan "palavan" helpommin tuo päällä, esim. pelin hud on kirkkaampi. Leffa/sarjakäytössä kuva on enimmän ajasta alle +400nits.
Käytithän sitä välillä kiinni kaukosäätimestä ja annoit tehdä sen automaattisesti 4 tunnin käytön jälkeen ajettavan "puhdistussyklin"?Kauanhan se kestiki...Telkkari (C9) ostettu La iltana ja jo sunnuntai iltana huomasin jälkiä paneelissa. Katsottu su päivä F1, YouTube, viaplay. 8h+.
Tuosta olikin puhetta ylempänä jo, mutta yrititkö sammuttaa laitetta ja antaa sen tehdän automaattisen "puhdistussyklin" eikä se poistanut noita?Jälki/Viiva ei ole kummoinen, mutta näkyy selvästi alalaidassa n. 8-10cm korkeudella. Kuva vääristää hieman, on testattu oikeesti keltaisella värillä. Ylempää jälkeä ei näy kuvassa, todennäköisesti tuli netflixistä, näyttää laatikoita irl. Vaikka kuinka olin varovainen ja käytin vaan 60-70% OLED valoa.
5GHz on herkempi häiriöille, näissä oli vielä jokin juttu sen kanavan suhteen, että voi olla rantumpi. Tosin itselläni on kyllä 5GHz toiminut ihan OK.Myöskään AirPlay ei meinannut toimia kunnolla, pätki 5ghz, mutta 2,4ghz toimi ?..
Sama ongelma on itselläni mutta eipä näissä oikein ole valinnanvaraa.Vähän ehkä kuitenkin oli kokoajan pelko alitajuisesti, että mitä pitää varoa ja saako katsoa sitä ja tätä vaikka varmaan normaalissa olosuhteissa turhaa stressaa, mutta kyllä näiden pitäis päivä enemmän kestää vaikka yrittämällä yrittäis saada kuvan palamista. Ei vaan sovi tosi tarkalle persoonalle, mitä ite esim oon.
Ihan uteliasuudesta, näyttääkö kuva kokonaisuutena myös hämärässä katseltuna mitenkään huomattavasti heikommalle kuin OLED. jos nyt absluuttista mustan toistoa ei huomioda? Miten pahasti tuo dse näkyy kirkkaammassa kuvassa Sonyssä ja onko siinä sävyeroja paneelin eri osissa vaaleilla testikuvilla?Summarum. Tilalle tuli Sony XH9005 , kuvan laatu ei todellakaan samaa tasoa kuin OLED, mutta ainakin toimii, on HDMI 2.1 ja ei tarvitse pelätä mitään palamista. Jopa yllättävän vähän dse:tä verrattuna Q90r, mikä lähti takas pahan dse vuoksi.
En minäkään tuosta kuvasta näe viivaa, ja epäilen, että tintti on tuosta jyrkästä kuvakulmasta johtuvaa. Se "heijastuksenestopinnoite" tekee tuollaista.^ En näe tuossa mitään viivaa, tinttiä sitäkin enemmän.
Vai tuleeko tuo kaikki tuosta kuvakulmasta? Toki, jos se tuolta oikeasti näytti suoraan edestäkin, niin eiTuo keskellä oleva haalea neliö näyttää siltä tyyppivialta, mistä on aikaisemmin ollut puhetta.
Äläs nyt, meillä se oli vaimo joka nimenomaan ennen ostoa eri laitteita kaupassa katseltuamme sanoi, että sen pitää olla OLED.Edit2 : Tämän tarinan keskeisin opetus on, että vaimoa ei kuunnella näissä hankinnoissa .
Tuossa sisäänrakennetun apin Netflixissä palaa se punainen logo elokuvia selatessa koko ajan. Itsekin kiinnittänyt huomiota, että itse asiassa tulee vietettyä turhankin kauan katseltavaa etsiessä tuolla. Kirkkaanpunainen ei varmasti ota niin kauaa, että palaa kiinni. Samaten näitä appeja käynnistettäessä joissain on melko kirkasta logoa. Ehkä pitää opetella tekemään se aikaa vievin selaus iPadilla ja napsia aina omalle katselulistalle ehdokkaat, niin voi leikata huomattavasti tuota selailuaikaa tv:llä.Enkä jaksa uskoa viettäneeni Neflixin valikossa tuhansia tunteja, sen logohan ei normaalissa katselussa näy. Mutta tässä tapauksessa ei todellakaan ollut "kiinnipalamisesta" kyse.
No, tästä olen samaa mieltä!Edit2 : Tämän tarinan keskeisin opetus on, että vaimoa ei kuunnella näissä hankinnoissa .