NVIDIAn huhutaan valmistelevan GeForce RTX 3070 Ti -näytönohjainta

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 630
lenovo-geforce-rtx-3070-ti-20200904.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
NVIDIA julkaisi aiemmin tällä viikolla uudet Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet. Ensimmäisenä julkaisuvuoron saivat RTX 3070, RTX 3080 ja RTX 3090, mutta huhujen mukaan lisää on luvassa.

VideoCardz ehti napata kuvankaappauksen Lenovon Legion T7 34IMZ5 -tietokoneen teknisistä ominaisuuksista sekä eri konfiguraatioista, joissa näkyi vielä julkaisematon RTX 30 -näytönohjain. Kuvankaappausten mukaan NVIDIA ei olisi suinkaan jättänyt Ti-liitettä historiaan, vaan luvassa olisi vielä ainakin GeForce RTX 3070 Ti 16 Gt:n GDDR6-muistilla.

Lenovo on sittemmin poistanut jo viitteet RTX 3070 Ti -näytönohjaimeen sivuiltaan, eikä tässä vaiheessa voida olla varmoja, onko kyseistä mallia tulossa todellisuudessa lainkaan. OEM-valmistajien laitteiden teknisiin tietoihin voi yleisellä tasolla luottaa myös vuotolähteenä, mutta historiaan on mahtunut myös virheellisiä tietoja.

Mahdollisen RTX 3070 Ti -mallin lisäksi markkinoille odotetaan vielä ainakin 20 Gt:n muistilla varustettuja versioita RTX 3080 -näytönohjaimesta. Lisäksi on spekuloitu mahdollisesta RTX 3080 Ti -mallista, mutta spekulaatio sen olemassaolosta perustuu tällä hetkellä lähinnä RTX 3080- ja RTX 3090 -mallien väliseen aukkoon muistin määrässä.

Lähde: VideoCardz

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Tämä on se mainaajien näytönohjain. Toivottavasti ei tule pian kuluttajamarkkinoille.
..tai ehkä on parempi, että heille on näitä isolla muistilla varustettuja, mutta tavallinen käyttäjä ei välttämättä tee tuolla muistimäärällä mitään vielä tässä vaiheessa.
 
Olenko minä ainoa, jota hämmentää tuon 3080 kortin 10 Gt muisti. Haluaisin tietenkin uskoa nVidian vakuuttelun, että tuo 10 Gt riittää aivan mainiosti 3080 kortille. Mutta jotenkin tältä väitteeltä häviää minusta pohja siinä kohtaa, jos julkaistaan 3070 Ti kortti, missä on 16 Gt muistia.
 
Jaaha, heittääkö sittenkin ostohousut pois, ja jään odottaa tuota, jep luin kyllä tuosta jo aikaisemmin, mutta pitää vielä vähän miettiä ostaako rtx 3080 10Gb muistilla, Tiedä sitä jos tuo rtx 3070 super/Ti 16Gb muistilla julkaistaa 2021 alkuvuodesta. Kun tuossa olisi kohta amd:ltä tulossa uutta näytönohjainta markkinoille. En tiedä, Paha mennä sanomaan.
 
Oman 2080 Superin 8Gt muistin määrä on niin rajoilla jo nykyisellä pelitarjonnalla, että päivitys 3080:n ei taida olla järkevää toistaiseksi tarjotuilla muistimäärillä. Jotta lähtisin päivittämään, saisi uudessa 3080 kortissa olla muistia vähintään 12Gbt mieluummin 16Gt. 3090:ssa olisi toki riittävästi muistia, mutta hinta nousee turhan kovaksi.
 
Lisäksi on spekuloitu mahdollisesta RTX 3080 Ti -mallista, mutta spekulaatio sen olemassaolosta perustuu tällä hetkellä lähinnä RTX 3080- ja RTX 3090 -mallien väliseen aukkoon muistin määrässä.
Suurempi peruste on lähinnä hintagäppi. Muuten voitaisiin huhuilla vain 16GB 3080:sta clamshell muisteilla.
 
Suurempi peruste on lähinnä hintagäppi. Muuten voitaisiin huhuilla vain 16GB 3080:sta clamshell muisteilla.
NVIDIA oli varsin selkeä julkaisussa siitä että 3090 on Titanin korvike, Titanit on aina olleet selvästi muita saman sukupolven malleja kalliimpia
 
Tapio_75 et ole ainoa ketä hämmentää, mietityttää vähän pahasti tuo rtx 3080 10gb muisti. Ajattelin että seuraavat pari vuotta menisi uudella 4k 144hz näytöllä, 70 - 100fps riittää mun silmälle (ja viellä RTX Päällä). Mutta se on sitten eri asia että paljon saa tiputtaa alas grafiikka asetuksia, kun jos ei riitä tuo 10Gb, esim vuoden päästä uusissa peleissä..... 22p0_ tuo on ihan totta joo. Ostaa nyt kerralla kunnon näytönohjaimen, niin ei tarvii miettiä. On toi rtx 3090 hinta todella suolainen. että osta nyt huippu malli, sillä rahat pois.... Nvidialla on varmasti se ässäkortti hihassa, sille big naville. rtx 3070 super 16gb ja rtx 3080 super 20gb, ei ole mikään mahottomuus, voi helposti pitää paikkaansa, ja nuo alkuvuodesta 2021.
 
Tapio_75 et ole ainoa ketä hämmentää, mietityttää vähän pahasti tuo rtx 3080 10gb muisti. Ajattelin että seuraavat pari vuotta menisi uudella 4k 144hz näytöllä, 70 - 100fps riittää mun silmälle (ja viellä RTX Päällä). Mutta se on sitten eri asia että paljon saa tiputtaa alas grafiikka asetuksia, kun jos ei riitä tuo 10Gb, esim vuoden päästä uusissa peleissä..... 22p0_ tuo on ihan totta joo.
Kannattaa muistaa että se, paljonko muistia varataan ja se, paljonko sitä oikeasti käytetään (=tarvitaan) ovat kaksi täysin eri asiaa ;)
 
Kannattaa muistaa että se, paljonko muistia varataan ja se, paljonko sitä oikeasti käytetään (=tarvitaan) ovat kaksi täysin eri asiaa ;)
Toki mutta silti herättää epäilyksiä kun GTX 1080:n 8 gigaakin tulee "täyteen" jo useammalla pelillä :)
 
Toki mutta silti herättää epäilyksiä kun GTX 1080:n 8 gigaakin tulee "täyteen" jo useammalla pelillä :)
Jos muisti on "täynnä" ja asetuksia vähän säätämällä saa suorituskyvyn romahtamaan (tai paranemaan huomattavasti), niin silloin se muisti oikeasti loppuu kesken.
Näin ainakin muutama vuosi sitten kun muistia ei riittänyt kolmen näytön setupilla.
 
Nvidian kannalta ongelmallista muistin määrän nostossa on yritys puolen halvempien Quatrojen (GP100, RTX 5000) myynnin mahdollinen menetys riippuen ihan käyttötarkoituksesta. Toki osa ohjelmista on optimoitu niin vahvasti Quatroille ettei kuluttujapuolen näytönohjaimilla voi korvata yrityspuolen näytönohjaimia.
 
Olenko minä ainoa, jota hämmentää tuon 3080 kortin 10 Gt muisti. Haluaisin tietenkin uskoa nVidian vakuuttelun, että tuo 10 Gt riittää aivan mainiosti 3080 kortille. Mutta jotenkin tältä väitteeltä häviää minusta pohja siinä kohtaa, jos julkaistaan 3070 Ti kortti, missä on 16 Gt muistia.
En tiedä nykyajasta, mutta ainakin ennen näytönohjaimen muistimäärä oli iso tekijä valmiskoneiden näytönohjaimissa? Eli 8GB riittäisi, mutta laitetsan 16GB hitaampaa muistia tuosta syystä?
 
1500 euroa 24gb muistista on paljon paremmin perusteltua jos kyseessä olisi se seuraava sukupolvi amperen jälkeen ("Hopper"). vois veikata, että esim 5nm tekillä tulis taas joku 20-30% lisää tehoa. Se on sellainen teholuokka, joka riittää varmemmin 120+fps tasoiseen pelaamiseen 4k resoluutiolla. 999 hintainen kortti vois olla se jonka julkaisevat jos tulee 3080ti. 3080ti vois olla sit se 20GB malli.

Nvidian 3000 sarjan korteissa oikeasti häiritsee se, että menivät köyhäilemään valmistusteknologiassa. Siihen seuraavaan sukupolveen voi kestää taas pahimillaan se kaksikin vuotta.

Itseäni nuo isommat muistimäärät lähinnä kiinnostaa 3D softien perspektiivistä ja jos nvlink tuki puuttuu, niin sitä voi kompensoida isolla muistilla. Joku 10GB riittää todennäköisesti yllättävän hyvin. Voi joutua jotain yhtä asetusta rukkaamaan jos meinaa loppua. Toki sitten jos jotkin pelit julkaistaan siten, että niihin tehdään tälläinen extreme graphics moodi.. eli myös erittäin yksityiskohtaiset teksturit tai jotain muuta mikä vie paljon muistia ja sitä kokemusta ei vaan saa kaikill herkuilla päälle koska muisti loppuu, niin sellanen vois olla ikävää.
 
Viimeksi muokattu:
10GB GDDR6X muistia voi hyvinkin olla parempi kuin 16GB GDDR6, älkää unohtako tätä.
 
10GB GDDR6X muistia voi hyvinkin olla parempi kuin 16GB GDDR6, älkää unohtako tätä.
Vain niin kauan kuin se 10 Gt riittää, jos oikeasti tarvitaan enemmän se että muistit on nopeampia ei sitä mihinkään muuta.
 
Olenko minä ainoa, jota hämmentää tuon 3080 kortin 10 Gt muisti. Haluaisin tietenkin uskoa nVidian vakuuttelun, että tuo 10 Gt riittää aivan mainiosti 3080 kortille. Mutta jotenkin tältä väitteeltä häviää minusta pohja siinä kohtaa, jos julkaistaan 3070 Ti kortti, missä on 16 Gt muistia.

Öö johan tuossa juuri ennen nVidian julkaisua oli aika konkreettisia huhuja että näistä 3070&3080 tulee eri versiot kahdella eri muistimäärällä. Niin tässä niitä nyt katsellaan. Spekuloitavaksi jää että tuleeko supereita laisinkaan vai riittääkö perus ja Ti versiot jokaisesta mallista. Suurempimuistinen 3080 voi hyvin olla se 3080 Ti joka tulee jotain vuoden päästä, ja joka on myös muutoin nopeampi, mahdollisesti jopa eri prosessilla.

Jos ei aio pelata 8K niin mitä suurella määrällä ylimääräistä muistia tekee? 3080 on yksiselitteisesti 4k kortti. Miksi nVidia tekee lippulaivan jonka suorituskykyä rajoittaa hintavampi mutta liian pieneksi mitoitettu muisti? Älytön ajatus. Miksi pelintekijät tekee pelin joka ei ota tehokkaimmasta pelinäyttiksestä kaikkea irti, sen takia että ne pelit yrittää käyttää liikaa näyttismuistia ja GPU puhaltelee cuda ytimiään odotellessa että data liikuu RAMin ja VRAMin välillä jotta pääsee taas laskemaan.

Ai niin, tietysti ne tekee pelinsä tulevalle big naville, jossa hyvin todennäköisesti on suurempi määrä perinteisempää GDDR6 muistia.

Juu tottakai, ja koska big navi on tehokkaampi ja siinä on se hieno 16 gigaa muistiakin. Siis ihan älyttömän ajatuskuvion täytyy keksiä että tuo liian vähän muistia olisi järkevää: nVidia tekee kortteja mainaajille ja pelintekijät tekee pelejä AMD:lla pelaaville. Jep jep, mitäs AMD:n osuus erillisistä pelinäyttiksistä viimeksi oli, jotain 30% luokkaa vai. Ja parasta on se että oikeasti nää pelintekijät on miljonäärejä jotka shorttaa jokaisen pelin julkaisussa nVidiaa, koska sillä tavalla he tienaa parhaiten. 3070 ei ole yksiselitteisesti 4k näyttis. Sillä voi pelata 4k, mutta nopealla näytöllä myös hyvin 1440p. Mitä se meinaa? Noh tietty sitä että se hemmetin 3080 pyörittää peleja sillä 4k:lla reippaasti hitaammin kuin 3070 1440p, ensimmäistä ahdistaa muistin määrä mutta ei jälkimmäistä koska alempi reso vaatii reippasti vähemmän. Jokaisen pelin julkaisussa 3070 omistajia harmittaa ettei ole saumaa päivittää nopeampaan vaikka haluaisi, ja 3080 ostajia harmittaa että päätyivät ostamaan hitaamman. ->Seuraukset näkyy nVidian kurssissa.

Missä mä tein virheen ellen tuossa että 3080 on liian vähän muistia?
 
En mä kyllä ymmärrä miten mikään kortti olisi jotenkin yksiselitteisesti 4K-kortti.

Näytönohjaimia ne on ja niillä on vaihdettavat output-resot ihan syystä. 3440x1440@144Hz näyttö tulille ja tiukkaa tekee edes 3080:lla päästä FPS-cäppiin ilman DLSS:ää missä vaan RTX / DXR-pelissä.
 
En tiedä nykyajasta, mutta ainakin ennen näytönohjaimen muistimäärä oli iso tekijä valmiskoneiden näytönohjaimissa? Eli 8GB riittäisi, mutta laitetsan 16GB hitaampaa muistia tuosta syystä?

Pakettikoneissa se on numero, jota oli helppo mainostaa. Myydä tyhmille isompia numeroita.

"Tämän
(4 vuotta vanhan halpis-)
näytönohjaimen 8 gigan muistimäärä takaa erinomaisen pelinautinnon suurillakin resoluutiolla uusilla peleillä" tjsp.

Ja sitten kansa joka ei ole yhtään perehtynyt uskoo. Kun naapurin kone jossa vain 4 gigan näyttömuisti tahmaa pahasti uusilla peleillä.
(vaikka se naapurin koneen tahmaaminen johtuu oikeasti tietysti siitä että siinä on se sama 4 vuotta vanha halpispiiri)
 
Viimeksi muokattu:
Olenko minä ainoa, jota hämmentää tuon 3080 kortin 10 Gt muisti. Haluaisin tietenkin uskoa nVidian vakuuttelun, että tuo 10 Gt riittää aivan mainiosti 3080 kortille. Mutta jotenkin tältä väitteeltä häviää minusta pohja siinä kohtaa, jos julkaistaan 3070 Ti kortti, missä on 16 Gt muistia.

Jos halutaan yhtän järkevä muistiratkaisu jossa kaikki muisti on yhtä nopeaa, muistin määrä on suoraan verrannollinen muistiväylän leveyteen.

3080ssä sattuu olemaan 320-bittinen muistiväylä jolla muistin määrä on joku 10:n moninkerta. Vaihtoehdot on tuolla muistiväylällä 5, 10 ja 20.

3070ssä sattuu olemaan 256-bittinen muistiväylä jolla muistin määrä on joku kahden potenssi. Vaihtoehdot on 4, 8, 16.

Ei voida tehdä mitään näiden välistä ilman että muistin suorituskyvyn kanssa tulee hassuja "efektejä", hidastumisia joissain tilanteissa.

Tarvitseminen ja haluaminen on myös eri asioita.

10 gigaa on oikein tarpeeksi siinä käyttötarkoituksessa, johon 3080 on tarkoitettu.

8 gigaa on yleensä oikein tarpeeksi 3070lle, mutta koska JOTKUT saattavat HALUTA enemmän kuin 8 gigaa, joten siitä sitten tuodaan myös se 16 gigan malli.

Jotkut haluavat ihan vaan "varmistellaakseen". Toiset taas käyttävät piiriä johonkin muuhun käyttöön kuin pelkkänä näyttiksenä, esim. johon neuroverkkojen koulutukseen, jossa 8 gigaa voisi lopua keksen.

Jos haluaa saman piirin kuin 3080 mutta isommalla muistilla, sitten ostaa 3090n.
 
Jos testataan muistin kulutusta niin Star Citizenillä kannattaa testata, se ainakin vie kaiken ja vielä enemmänkin. Tosin varmaan enemmänkin koodauksen tämän hetkisen tilanteen takia, optimoinnit yms vielä kaukana.
 
3080ssä sattuu olemaan 320-bittinen muistiväylä jolla muistin määrä on joku 10:n moninkerta. Vaihtoehdot on tuolla muistiväylällä 5, 10 ja 20.

3070ssä sattuu olemaan 256-bittinen muistiväylä jolla muistin määrä on joku kahden potenssi. Vaihtoehdot on 4, 8, 16.
Itseasiassa 5 ja 4 eivät kuulu joukkoon, GDDR6:sta ja GDDR6X:stä ei ole 4 Gbitin piirejä
 
Pakettikoneissa se on numero, jota oli helppo mainostaa. Myydä tyhmille isompia numeroita.

"Tämän
(4 vuotta vanhan halpis-)
näytönohjaimen 8 gigan muistimäärä takaa erinomaisen pelinautinnon suurillakin resoluutiolla uusilla peleillä" tjsp.

Ja sitten kansa joka ei ole yhtään perehtynyt uskoo. Kun naapurin kone jossa vain 4 gigan näyttömuisti tahmaa pahasti uusilla peleillä.
(vaikka se naapurin koneen tahmaaminen johtuu oikeasti tietysti siitä että siinä on se sama 4 vuotta vanha halpispiiri)

Tästä on historiallisia esimerkkejä, joissa GDDR4 tai GDDR5-kortteihin laitettiin 4GB DDR3:sta, kun yleinen määrä oli 2-3GB ja vain huippumalleissa oli 4GB. Esimerkkinä vaikka GT 630.
 
Ja olihan 970:ssä sellainen ratkaisu että 3.5gt muistista oli täyden kaistan päässä ja 0.5gt oli vajaan kaistan. Suorituskyky kärsi jonkin verran kun mentiin hitaammalle kaistalle, muttei kovin paljoa.
 
Ei ole käyttistä tällä huhulla. Nvidialla ei ole ollut tapana kikkailla tuolla tavalla muistin kanssa. Uskon korkeintaan siihen että puolen vuoden päästä tulisi Super- tai Ti-nimellä joistain malleista parannellut versiot isommalla muistilla. Muistin määrään ei liikaa kannata kuitenkaan tuijottaa, mutta onhan näissä nykyisissä malleissa parantamisen varaa sen osalta, kuin kahden datapolun käytön osalta. Jännä julkaisu tämä 3000-sarja kaikkiaan, koska se tuntuu alustalta juurikin jotain päivitettyä mallistoa varten tai suoraan seuraavaa sukupolvea varten, mikä saatetaan saada näyttämään yllättävänkin houkuttelevalta, jos esimerkiksi järjestellään uudelleen FP32- ja INT32-Cuda-ydinten määriä, tai saataisiin virrankulutusta viilattua niin, että kaikki olisi yhtäaikaisesti käytössä. Yleensä Nvidia on ollut tarkkaan perillä siitä mitä lähestymistapoja pelikehittäjät tulevat peleissään käyttämään, mutta on joku mahdollisuus että katsovat tässä reilu puolisen vuotta miten pelit käyttäytyvät 3000-sarjalla, mikä vaikuttaisi sitten seuraavan näytönohjainsukupolven lopulliseen suunnitteluun. Navin vankka läsnäolo markkinoilla on kimurantti juttu Nvidialle, kun kehittäjät pelejään koodailevat.

Pelkkää spekulointia siis kaikki tämä. Itse uutiseen en usko.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 551
Viestejä
4 539 990
Jäsenet
74 821
Uusin jäsen
TunnusK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom