Pikemminkin väitän sinun siirtelevän maalitolppia: "Heh, monien foorumin kirjoittajien mukaan näin ei pitänyt käydä vaan AMD:n osuuden nousta ja Nvidian myynnin piti ruveta sakkaamaan varastojen takia." Kytkit ihan itse varastotilanteen nvidian myyntiin ja markkinaosuuteen. Nyt olet laimentanut sen tasolle, että joku jossain on varmasti väittänyt AMD:n nousevan, tai Nvidian myynnin sakkaavaan ja poistanut itse tekemäsi kytköksen Nvidian varastotilanteeseen.
Sitäpaitsi Nvidian myynti ON sakannut rahassa (ei markkinaosuudessa) mitattuna, kun näyttismarkkina puhaltelee edelleen kryptoboomin seurauksena.
Erikoista kutsua sitä maalitolpan siirroksi, jos korjaa sitä mitä lauseella tarkoitti, jos muutama ymmärsi sen väärin. Sen myönnän, että sen olisi alunperinkin vähän selvemmin voinut kirjoittaa. Luulin että kaikki tajuaisivat siitä 'ja' sanasta jotka ketjua seurasivat että viittasin kahteen eri tapahtumaan, koska niistä ei yhdessä oltu edes keskusteltu.
Tarkalleen ottaen sanoin, että joku toinen olisi sanonut, että myynti sakkaisi varastojen takia. Tai tätä ainakin tarkoitin, jos et ymmärtänyt viestistä.
Toinen erittäin tärkeä huomio. En sakkauksella tarkoittanut vertailua Nvidian myyntiin kryptobuumin aikaan vaan sitä, että näytönohjaimet varastossa eivät haittaisi myyntiä. Tästä sitä väittelyä täällä nimenomaan olikin. Itsekkin olen moneen kertaan sanonut täällä, että kryptobuumi laski nimenomaan Nvidian (ja AMD:n) myyntiä niin enkai nyt yhtäkkiä väittäisi päinvastaista.
Ainoan vertailun olen tehnyt AMD:hen (markkinaosuudet) ja se on mielestäni järkevä vertailu kohde, koska kukaan ei varmasti odota että Nvidian myynti olisi parempaa kuin kryptobuumin aikaan. Markkinaosuuksista pystyi päättelemään kumpi oli saanut myytyä ja kumpi ei kun tapahtui niin jyrkkä muutos.
Missään kohdin en ole sitä tarkoittanut, että myynti olisi parempaa kuin kryptobuumin aikaan.
Tämä ketju on täynnä väitteitä, jossa kerrot Nvidian myyvän näyttikset hyvällä voitolla ja on varaa odotella, kyllä ne kaupaksi menee. Sen verran annoit periksi, että ettei liian pitkään kannata varastossa seisottaa (kun kysyttiin onko kate sama vaikka 2v varastoinnin ajan). Varastoinnin vaikutuksesta tulokseen analysoit näin asiantuntevasti:
Sanoit tuolloin, että "Sinä katsoit aina tuota voittoa, mutta itseasiassa firman tase laskee." etkä siinä ottanut huomioon, että minä sanoin, että nvidia myy ne hyvällä voitolla ja tulos tulee myöhemmin. Missään kohdin en ole puhunut mitään firman taseesta vaan siitä milloin tulos tulee. Hyvällä voitolla tarkoitin sitä, että kate on hyvä, vaikka hintaa laskisi. Sen olen jo sanonut monta kertaa.
Se mikä puuttuu, on kaikki viitteet siitä, että sinulla olisi ollut joku käsitys siitä, miten arvonmuodostus tapahtuu ja miten se näkyy firman kirjanpidossa. Analyysi on ollut tasolla, että valmistuskulut on eri kvaraalissa ja tulevaisuudessa tulos vain paranee, kun myydään varastosta kamaa ilman valmistuskuluja.
En ole kirjanpidosta kyllä puhunut missään kohdin.
Tarkoitin sitä että kulut koskien näytönohjaimien valmistusta on jo käytetty niiden valmistukseen menneessä.
Ja että tulevaisuudessa saa tulot näytönohjaimista.
Niiden näytönohjaimien tuloja ei olla voitu merkitä menneessä, jos ne tulevat vasta tulevaisuudessa.
Ja tämän myynnin ohelta tulos (ei mikään kirjanpidollinen) pitäisikin olla parempi tulevaisuudessa _niiltä osin_ että tulee tuloja myydyistä varaston näytönohjaimista.
Postasin sen jo tähän ketjuun. Q4 tuloksesta se löytyy. Varaston arvoon tehtiin 128M$ alaskirjaus Q4 kvartaalilla. Kertoisitko miten Nvidia möi vanhat näytönohjaimet voitolla, jos myynnin seurauksena firman tase on 128M$ tappiolla myyntiä edeltävään tilanteeseen nähden? Sinulla kerran on sitä ymmärrystä finanssipuolesta.
Edelleen tuostakaan ei näy että montako niitä pascaleita on myyty, jos et ole ymmärtänyt. Myös varastoon on tullut uuttakin tuotetta varmasti sekoittamaan soppaa. Tai jos keksit noista tavan laskea ne pascal määrät niin kerro minullekkin.
Edelleen et ole vastannut, että paljonko muuten se _kova_ alennus (pascaleissa) oli nyt kun kerran olet asiaan väittämäsi mukaan perehtynyt?