NVIDIA-spekulaatioketju (Lovelace ja tulevat sukupolvet)

Minä taas komppaan tätä :)
Mielenkiinnosta, mitä mallia ajattelit? EVGA tai FE itsellä nyt alkuun kiikarissa...

No sepä juuri vähän mietityttää vielä, evga ois kova, mutta mikä on sitten saatavuus(saako FEn nopeammin käsiinsä?) Ja hinta tietty, toisaalta customeissa vois olla paremmat virransyötöt jnejne.
 
DirectStorage is coming to PC | DirectX Developer Blog Ei mene välttämättä kauan,kun alkaa peleissä hyötymään nopeasta ssd.
Eikös tätä ominaisuuttaa käyty läpi eilisessä esityksessä?

 
Ei kannata vielä 2xxx laittaa myyntiin ja myydä liian halvalla, niillä ajelee ihan kivasti ainakin vuoden. DLSS avulla saa vielä paremmin tekohengitystä ennen kuin 3xxx Ti/Superit tai 4xxx tulee tiskille.
 
3070 TI tulossa 16gb muistilla:

Nyt vielä samanlainen varmistus 3080 "Ti:lle" niin asiat on enemmän kuin hyvin.
 
RTX 3090 customien hinnat alkaen 1399 puntaa, eli karkeasti 1570 euroa. Toivottavasti suomihinnat pysyy yhtä maltillisina!
 
Ei kannata vielä 2xxx laittaa myyntiin ja myydä liian halvalla, niillä ajelee ihan kivasti ainakin vuoden. DLSS avulla saa vielä paremmin tekohengitystä ennen kuin 3xxx Ti/Superit tai 4xxx tulee tiskille.

Siellä myymässä on nyt porukka jolla pitää olla sitä uusinta rautaa, tai sitten ne jotka kuvittelee jonkun hölmön ostavan kalliimmalla Turinging mitä Ampere maksaa. Eka ryhmä vaihtaa joka tapauksessa, jälkinmäiseen kuuluvat nielevät harmin ja hyppäävät sukupolven yli.

Tuo 3070TI 16Gb hillitsee myös joiden suoraan julkistuksesta ostoa, kun se on tulossa ja todennäköisesti myös 2x muisteilla oleva 3080. Sehän on ollut ketjun yksi kritiikin aihe, kun ei tee mieli vaihtaa pienempimuistiseen korttiin.
 
Zotacin sateenkaarioksennus...

1599037907309.png



RTX 3070 Ti on ilmeisesti jo takataskussa:

Lieneekö tuo mikään oikea myyntiin tuleva tuote (kuvassa oleva siis)? Ei ainakaan Zotacin sivuilla ole tuota.

Mutta Palitilla on kyllä tämä kaunistus:
Palit-RTX-3090-GameRock-Teaser.png
 
RTX 3090 hinnat alkaen 1399 puntaa, eli karkeasti 1570 euroa. Toivottavasti suomihinnat pysyy yhtä maltillisina!

1589 € NVIDIA GEForce RTX 30 -sarjan pakettitarjous
 
No sepä juuri vähän mietityttää vielä, evga ois kova, mutta mikä on sitten saatavuus(saako FEn nopeammin käsiinsä?) Ja hinta tietty, toisaalta customeissa vois olla paremmat virransyötöt jnejne.
Prikulleen sama ajatusmalli mullakin. Etenkin EVGA:n HydroCopper kiinnostaisi jos ei hinta karkaa liikaa FE:stä, sen verran hyvän oloinen se oli 2080ti sarjassa
 
RTX 3090 hinnat alkaen 1399 puntaa, eli karkeasti 1570 euroa. Toivottavasti suomihinnat pysyy yhtä maltillisina!

3090 on 1589 euroa nvidian suomi sivuilla. Saa nähdä minkälainen hintalappu on custom korteilla :cigar2:
 
Siellä myymässä on nyt porukka jolla pitää olla sitä uusinta rautaa, tai sitten ne jotka kuvittelee jonkun hölmön ostavan kalliimmalla Turinging mitä Ampere maksaa. Eka ryhmä vaihtaa joka tapauksessa, jälkinmäiseen kuuluvat nielevät harmin ja hyppäävät sukupolven yli.

Tuo 3070TI 16Gb hillitsee myös joiden suoraan julkistuksesta ostoa, kun se on tulossa ja todennäköisesti myös 2x muisteilla oleva 3080. Sehän on ollut ketjun yksi kritiikin aihe, kun ei tee mieli vaihtaa pienempimuistiseen korttiin.

NVIDIAn peliliike että ilmoittavat Ti-mallit kun kaikki on ostanut jo perusmallit loppuun?
 
Geizhals listasi muutaman mallin


 
AnandTechin Ryan Smith laski että 2080 > 3080 paranee suorituskyky wattia kohden 34 % ja Titan RTX > 3090 20%, siinä on aika selkeä syy miksi on pitänyt puskea kulutukset yli 300 wattiin

 
Huvittavaa seurata noita 2080ti myynti-ilmoituksia ja näkemystä kaikilta huutelijoilta siitä paljon se nyt olevinaan maksaa, jossain torissakin ladellaan 300€ hintoja osto ilmoituksissa 2080ti kortille :D, joku raja nyt oikeasti. Todennäköisesti tuo silti tulee olemaan parempi kortti kuin 3070, ihan vaan jo sen muistimäärän takia.
 
Huvittavaa seurata noita 2080ti myynti-ilmoituksia ja näkemystä kaikilta huutelijoilta siitä paljon se nyt olevinaan maksaa, jossain torissakin ladellaan 300€ hintoja osto ilmoituksissa 2080ti kortille :D, joku raja nyt oikeasti. Todennäköisesti tuo silti tulee olemaan parempi kortti kuin 3070, ihan vaan jo sen muistimäärän takia.

Mitä tuollaisesta sitten kannattaisi maksaa? Vähän vaikea pari vuotta luukutetusta 2080ti:stä alkaa maksamaan nyt 600€, kun laittamalla 150€ lisää saa huiman suorituskykyparannuksen ja uuden näyttiksen täydellä takuulla (3080).
 
Ja tuohon pitää ottaa sekin huomioon, että jos tosiaan on 16GB versioita 3070 kortista tulossa (kuten on ilmoitettu joiltakin valmistajilta), niin se pitää hinnan osalta mahtua tuohon 529-739 hintahaarukkaan. Kovin paljoa 2080ti kortilla ei ole hinnan puolesta liikkumatilaa (ylöspäin 3070 peruskortista) vanhemman sukupolven korttina lyhyemmällä takuulla. Käytännössä tässä vaiheessa voi vähän olla jos takuu vielä pitkä ja ostaja haluaa kortin heti. Muuten hinta joustaa lähinnä alaspäin.
 
Oman PC:n päätarkoitus on videoeditointi, niin isompi muisti 3080:ssa olisi kyllä ollut makoisa juttu. Käsittelen Davinci Resolvella myös valokuvia, ja siinä loppuu helposti nykyisen RTX 2070:n 8GB muisti kesken. Varsinainen videoeditointi sujuu kyllä ihan mallikkaasti 8GB:n näyttismuistilla.

Niin tai näin, eiköhän tuo RTX 3080 löydä tiensä tähänkin osoitteeseen, ja RTX 2070 menee verkonpainoksi :)
 
1599039653910.png


Isompi kuva tuosta palitin gamer rock kortista! Sopii kuule hienosti trident z royal muistien kanssa :rofl2: :rofl2:
 
Oman PC:n päätarkoitus on videoeditointi, niin isompi muisti 3080:ssa olisi kyllä ollut makoisa juttu. Käsittelen Davinci Resolvella myös valokuvia, ja siinä loppuu helposti nykyisen RTX 2070:n 8GB muisti kesken. Varsinainen videoeditointi sujuu kyllä ihan mallikkaasti 8GB:n näyttismuistilla.

Niin tai näin, eiköhän tuo RTX 3080 löydä tiensä tähänkin osoitteeseen, ja RTX 2070 menee verkonpainoksi :)
Saanko kysyä, minkä takia käytät resolvea kuvien käsittelyyn? :D

Mitä tuollaisesta sitten kannattaisi maksaa? Vähän vaikea pari vuotta luukutetusta 2080ti:stä alkaa maksamaan nyt 600€, kun laittamalla 150€ lisää saa huiman suorituskykyparannuksen ja uuden näyttiksen täydellä takuulla (3080).
Jos nyt olet laittamassa +150€ et saa yhtään mitään parempaa, mutta joka tapauksessa kyllä luulisi tuon 2080ti:n asettuvan sinne 450€-500€ paikkeille, hyvä yksilö samsungin muisteilla ja hyvällä jäähyllä tietty.
 
1599039653910.png


Isompi kuva tuosta palitin gamer rock kortista! Sopii kuule hienosti trident z royal muistien kanssa :rofl2: :rofl2:
Miksi ne tunkee nuo valot tuohon tuulettimien puolelle? Mielestäni backplaten pitäisi näyttää tuolta. Toki vertical mount asia erikseen.
 
Saanko kysyä, minkä takia käytät resolvea kuvien käsittelyyn? :D

Siihen on montakin hyvää syytä :)

-ei tartte maksaa erikseen valokuvasoftasta
-käsittelen vain vähän valokuvia, jolloin softan ei tartte olla siihen täydellisesti erikoistunut
-Resolve on mulle niin tuttu että kaikki haluttu onnistuu yleensä heittämällä
-Resolven kohinanpoisto on legendaarinen
 
DirectStorage is coming to PC | DirectX Developer Blog Ei mene välttämättä kauan,kun alkaa peleissä hyötymään nopeasta ssd.
Tähän tarkennuksena että pitää olla NVMe SSD, ei tavallinen SATA SSD. Eli SER rautaa tämäkään uudistus ei hyödytä.

"Why NVMe? NVMe devices are not only extremely high bandwidth SSD based devices, but they also have hardware data access pipes called NVMe queues which are particularly suited to gaming workloads. To get data off the drive, an OS submits a request to the drive and data is delivered to the app via these queues. An NVMe device can have multiple queues and each queue can contain many requests at a time. This is a perfect match to the parallel and batched nature of modern gaming workloads. The DirectStorage programming model essentially gives developers direct control over that highly optimized hardware."
 
Lisäksi 2080Ti-huutelijoilta unohtuu se VRAM. 3070 on 8GB kortti, joka tulee aivan varmasti olemaan muistirajoitteinen pitkässä juoksussa. Kun lisäksi näyttäisi siltä, että DLSS ja RT eivät ottaneet mitään valtavaa extraloikkaa yleisen suorituskyvyn päälle, niin 2080Ti on ihan validisti käyttöarvoltaan vähintään tasoissa 3070:n kanssa.

Jos nyt lähdetään siitä olettamuksesta, että RTX 3070 kortti olisi jopa aavistuksen nopeampi kuin 2080ti, niin kyllähän tässä juuri heitettiin Turing-malliston kärkituotteet aivan häpeilemättä bussin alle. Kuten kaikki jo tietävät, niin RTX 3070 maksaa 529 euroa ja se on se hinta, mistä lähdetään, koska AIB-kortit eivät välttämättä tuo mitään lisäarvoa.

Minun on todella vaikea kuvitella, että ketään haluaisi maksaa käytetystä 2080ti kortista muutaman kuukauden päästä enää nelosella alkavaa summaa, jos uuden ja tehokkaamman kortin saa 529 eurolla.

Käytetty kortti on aina käytetty ja siihen liittyy omat riskit, vaikka kuinka olisi takuu voimassa, jolloin ainoa tapa kompensoida eroa uuteen korttiin, on laskea hintaa. Ei myöskään voi ohittaa faktoja, että 2080ti kortin osalta kyseessä on kuitenkin tuote, jonka valmistus on jo lopetettu ja se on selkeästi edellisen sukupolven malli.

Nyt on siis sekin ihme nähty, että osa käyttäjistä näyttää olevan sitä mieltä, että nVidia myy heidän tuotteitaan liian halvalla - lopun ajat ovat selvästi käsillä :-)

Uudet 3000-sarjan kortit ovat PC-pelaajille todella iso päivitys parempaan ja samalla tarjoavat edullisia 1080ti ja 2080ti kortteja käytettynä sinne ravintoketjun alapäähän SER-miehille, joten kyllä tuo eilinen julkistus oli minusta hieno päivä kaikille raudasta kiinnostuneille pelaajille. Ihan riippumatta siitä, että haluaako sitä aivan uusinta uutta ja tehokkainta, mitä löytyy vai onko mahdollisesti päivittämässä jotain vanhaa 900-sarjan korttia hieman tehokkaampaan.

#kiitosampere #kiitosnvidia #kiitosjensenhuang

Ei mulla muuta.
 
Itseäni vähän hämmentää tuossa NVIDIAn esityksessä, että verrattiin Pcie4:sta ja sitten tuota nvidian IO apia ja tässä tuo nvidian IO oli todella paljon nopeampi. Millä magialla se muka pääsee nvme levyyn käsiksi väylän ohitse nopeampaa vaikka ei kulkisikaan prosessorin kautta? Vai tarkoitetaanko tässä jotain pcie4 asemalta puskurointia valmiiksi näytönohjaimen muistiin ja sitten sieltä pelitilanteessa sen käyttöön ottoon tms.? Mutta tällöinhän koko VRAM ei olisi käytössä koko aikaa (tai tietty miten pelinkehittäjä haluaa ominaisuutta käyttää), joten itselleni jää vähän epäselväksi onko tuo nyt vaan tapa vähentää lataustauot jostain toimintakohtauksesta kokonaan pois ja/tai pystytäään vähentämään muistin käyttöä kun tekstuureja voidaan jollain aikavälillä hakea lisää levyltä? Vähän hämmentävä kaiken kaikkiaan tuo..
 
Miksi ne tunkee nuo valot tuohon tuulettimien puolelle? Mielestäni backplaten pitäisi näyttää tuolta. Toki vertical mount asia erikseen.
Tollanen kaveriksi :D
 
Tollanen kaveriksi :D
Kyllä jonkun tuollainenkin on näköjään pitänyt keksiä :facepalm:
 
Ei kannata ihan kauheasti alkaa vielä keulia sillä, että 3070 on nopeampi kuin 2080Ti. Nvidia itse sijoitti sen täsmälleen samalle akselille. Eikä valmistajien tapana ole aliarvostaa uusia tuotteita. Todennäköisesti totuus on aavistuksen 2080Ti:n puolella. Poikkeamia sitten löytyy puoleen ja toiseen, mutta 11GB vs 8GB on kyllä oikeasti merkittävä tekijä jos muuta eroa ei juurikaan ole.

Tämä nyt vaan on oma ihan ulkopuolisena tekemäni arvio. Ei ole 2080Ti:tä, eikä tule myöskään 3070:iä. 3080 on aika hyvä paketti ja siihen suuntaan olen itse kallellaan nyt, mutta sitten ollaan jo hintaluokassa, joka on useimpien budjetin yläpuolella. Alle 500 euron markkina ei muuttunut vielä, toki sekin tulee muutaman kuukauden kuluessa tapahtumaan.
 
Näin jälkeenpäin on helppo todeta, että RTX 2000 sarja oli rasteroinitehon osalta todennäköisesti "viime hetken" muutosten rampauttama. Pidän hyvinkin todennäköisenä sitä, että Turing on ollut aluksi ihan puhdas rasterointikortti, mutta Nahkatakkimies on halunnut väkisin tunkea RT-kilkkeet jo siihen mukaan, kun ovat saaneet kehitystyön ehkä vähän ennakoitua aiemmin siihen pisteeseen, että sitä voisi oikeille tuotteille alkaa lisäillä. Sitten jouduttiinkin tekemään leikkauksia rasterointipipelinen puolella, että saatiin ne RT coret mahtumaan piirille.

Aluksi ehkä tosiaan suunniteltu RTX linjaa perinteisen GTX linjan rinnalle, mutta eihän niitä RTX versioista olisi kukaan ostanut, kun GTX versiossa olisi ollut enemmän tehoa perinteisen rasteroinnin puolella, tai hinta olisi ollut selvästi alempi. Toisaalta tuo pakotus oli hyvä juttu, sillä nyt niitä RT hommia on jo saatu oikeasti peleihin, kun ne RT kilkkeet oli pakolla mukana noissa Turing korteissa, sitä GTX 1660:aa lukuunottamatta. Jos olisi ollut erillinen RTX linja, niin niitä kortteja olisi ostanut ehkä joku muutama prosentti käyttäjistä, ja RT tuettuja pelejä olisi tullut ulos varmaan 0-3.

Ampere on nyt se ensimmäinen kunnon RT kortti ja Turingin myötä on jo heti julkkarissa ja lähitulevaisuudessa RT pelejä enemmän saatavilla.

Vähän nyt melkein harmittaa kyllä, että tuli se viime BF:n Asus 2080 Ti ROG Strix 999€ tarjous vastaan, sillä muuten olisin hyvin todennäköisesti kitkutellut 1080 Ti:llä tähän päivään asti. Noh kerkishän siitä nautiskellä melkein vuoden ja tosiaan ei noi tehot ole hukkaan menneet, kun tuli Index lasitkin hommattua.
 
Itseäni vähän hämmentää tuossa NVIDIAn esityksessä, että verrattiin Pcie4:sta ja sitten tuota nvidian IO apia ja tässä tuo nvidian IO oli todella paljon nopeampi. Millä magialla se muka pääsee nvme levyyn käsiksi väylän ohitse nopeampaa vaikka ei kulkisikaan prosessorin kautta? Vai tarkoitetaanko tässä jotain pcie4 asemalta puskurointia valmiiksi näytönohjaimen muistiin ja sitten sieltä pelitilanteessa sen käyttöön ottoon tms.? Mutta tällöinhän koko VRAM ei olisi käytössä koko aikaa (tai tietty miten pelinkehittäjä haluaa ominaisuutta käyttää), joten itselleni jää vähän epäselväksi onko tuo nyt vaan tapa vähentää lataustauot jostain toimintakohtauksesta kokonaan pois ja/tai pystytäään vähentämään muistin käyttöä kun tekstuureja voidaan jollain aikavälillä hakea lisää levyltä? Vähän hämmentävä kaiken kaikkiaan tuo..
Nyt menee kyllä sellaiselle alueelle, että voi olla ihan pielessä kommentti, mutta ymmärsin niin, että data liikuu pakattuna ja puretaan vasta GPU:lla CPU:n sijaan (vaikka se ei kuvassa näykään suoraan): https://www.nvidia.com/content/dam/...ce-rtx-30-series-rtx-io-announcing-rtx-io.jpg
 
Vähän nyt melkein harmittaa kyllä, että tuli se viime BF:n Asus 2080 Ti ROG Strix 999€ tarjous vastaan, sillä muuten olisin hyvin todennäköisesti kitkutellut 1080 Ti:llä tähän päivään asti. Noh kerkishän siitä nautiskellä melkein vuoden ja tosiaan ei noi tehot ole hukkaan menneet, kun tuli Index lasitkin hommattua.

Indexit odottavat innolla hyppyä Vega64:stä -> 3080/3090/BigNavi :whistling:
 
Niin paljon hyvää palautetta näköjään saanut toi gamerock kortti et pitäisköhän laittaa se noitte royaleitten kaveriks. :rofl2:
 
Kyllä tässä ostohousut ja nahkatakki pysyvät visusti kaapissa, ennenkuin jonkun pelin edessä joutuu kunnolla nöyrtymään grafiikka-asetuksissa :cool:
 
Eikös tätä ominaisuuttaa käyty läpi eilisessä esityksessä?

Joo niinpäs näytti olevan eilen siitä juttua. Sitten kun toi direct storage on peleissä käytössä niin eikös sen luulisi säästävän näyttiksen muistia?
 
Itseäni vähän hämmentää tuossa NVIDIAn esityksessä, että verrattiin Pcie4:sta ja sitten tuota nvidian IO apia ja tässä tuo nvidian IO oli todella paljon nopeampi. Millä magialla se muka pääsee nvme levyyn käsiksi väylän ohitse nopeampaa vaikka ei kulkisikaan prosessorin kautta? Vai tarkoitetaanko tässä jotain pcie4 asemalta puskurointia valmiiksi näytönohjaimen muistiin ja sitten sieltä pelitilanteessa sen käyttöön ottoon tms.? Mutta tällöinhän koko VRAM ei olisi käytössä koko aikaa (tai tietty miten pelinkehittäjä haluaa ominaisuutta käyttää), joten itselleni jää vähän epäselväksi onko tuo nyt vaan tapa vähentää lataustauot jostain toimintakohtauksesta kokonaan pois ja/tai pystytäään vähentämään muistin käyttöä kun tekstuureja voidaan jollain aikavälillä hakea lisää levyltä? Vähän hämmentävä kaiken kaikkiaan tuo..
On hämmentävä.

Siinä siis verrattiin muutamaa asiaa.
  1. Huippunopea nvme ssd siirtää dataa 7GB/s ja se menee CPU kautta GPU:lle josta GPU muistiin. Tämä on ns. nykyinen happy case eli kokonais throughput on 7GB/s mutta vie pari corea CPU:lta tehoa.
  2. Nvme siirtää äärimmäisen hyvin pakattua dataa CPU:n kautta GPU:lle. CPU purkaa datan tuossa välissä ja 7GB/s data muuttuu 14GB/s määräksi. GPU:lle siirtyy 14GB/s mutta tuo syö tehoa 24 corea eli kellään ei ole suoritinta joka pysyy perässä ja peli pätkii.
  3. Uusi IO systeemi mahdollistaa sen että nvme:ltä siirtyy se sama vanha 7GB/s mutta tällä kertaa tuo äärimmäisesti pakattu pelidata menee ohi CPU:n suoraan GPU:lle joka purkaa tuon lennosta shadereillä ja tuo 7GB/s datastream kääntyy efektiivisesti 14GB/s streamiksi uncompressed dataa. Tämä vie tehoa vain piccuisen CPU:lta.
Jotta tämä uusi systeemi mahdollistuu niin peli pitää myös suunnitella sitä silmällä pitäen. Eli sinne nvme:lle installoitu peli ja kaikki sen texture/yms data pitää olla rankasti pakattua ja vieläpä speksatulla tavalla. Silloin yhdistettynä tämän uuden rajapinnan käyttöön pelissä, voi GPU kutsua suoraan textureita tai mitä assetteja vain ja ne tulee kompressoituna GPU:lle joka purkaa ne muistiin nostaen efektiivisen datavirran korkealle.
 
Jotta tämä uusi systeemi mahdollistuu niin peli pitää myös suunnitella sitä silmällä pitäen. Eli sinne nvme:lle installoitu peli ja kaikki sen texture/yms data pitää olla rankasti pakattua ja vieläpä speksatulla tavalla. Silloin yhdistettynä tämän uuden rajapinnan käyttöön pelissä, voi GPU kutsua suoraan textureita tai mitä assetteja vain ja ne tulee kompressoituna GPU:lle joka purkaa ne muistiin nostaen efektiivisen datavirran korkealle.

Tarkoittaisikohan tämä sitä, että pelin asennuksen yhteydessä pitäisi valita, asennetaanko levylle pakattu vai pakkaamaton versio datasta? Jos tuota tekniikkaa ei ole käytössä, pakatta data ei kai olisi realistinen vaihtoehto.

Load screen -aikojahan nuo mainostivat tällaisen tekniikan ainakin vähentävän. Ladataanko tuota tavaraa paljon muissakin vaiheissa?
 
Ihan mielenkiintoinen kyllä. Saa nähdä mitä tuo laskennallisesti kortille maksaa vs. ilman sen käyttöä. Vaikka datavirta on korkeampi, niin jos pärjää ilmankin ko. ominaisuutta niin kyllä tämänkaltaisista tekniikoista jossain vaiheessa maksetaan tehojen muodossa aina ellei korteissa sitten ole erillistä rautaa tätä varten (tai se voidaan tehdä esim. tensoreilla ennen kuin rt efektejä pyöritetään tai niistä osa varataan tuota varten).
 
Kuinkahan huono juttu tämä on prossucoolerille että se imee oletettavasti tuon kuuman ilman mikä nousee ylös? Vai onko sillä käytännön vaikutusta??

rtx-airflow_1.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 295
Viestejä
4 503 204
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Shadowman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom