NVIDIA julkaisi GDC 2025:ssä RTX Remixin valmiin version sekä päivityksen RTX 50 -sarjasta

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
23 126
nvidia-geforce-rtx-50-series-update-20250313.jpg

NVIDIA on julkaissut GDC 2025 -konferenssin yhteydessä päivityksen GeForce RTX 50 -sarjan julkaisuun ja sen tuomiin teknologioihin liittyen. Yhtiön tuoreen näytönohjainsukupolven julkaisu ei ole sujunut kuin strömsössä, vaan erilaisia ongelmia on puskenut esiin mm. saatavuuden, virtaliitinten ja puuttuvien ROP-yksiköiden saralta.

Huolimatta siitä, että jälleenmyyjät ympäri maailman ovat valitelleet erityisesti GeForce RTX 5080- ja RTX 5090 -näytönohjainten heikkoa saatavuutta, NVIDIAn mukaan se on toimittanut RTX 50 -sarjan näytönohjaimia enemmän, kuin RTX 40 -sarjan näytönohjaimia vastaavalla aikajänteellä niiden julkaisun yhteydessä. Mysteeriksi jää, mihin toimitetut piirit ovat päätyneet, kun esimerkiksi Japanissa on järjestetty kaaokseen päättyneitä arvontoja osto-oikeudesta ja Britannian merkittäviin jälleenmyyjiin kuuluva OCUK kertoi esimerkiksi GeForce RTX 5090 -näytönohjaimia olevan julkaisun yhteydessä myynnissä vain noin 10 % siitä, paljonko heillä oli GeForce RTX 4090 -näytönohjaimia julkaisun yhteydessä.

NVIDIAn mukaan GeForce RTX 50 -sukupolven näytönohjaimen ostaneista yli 90 % on ottanut käyttöön RTX-ominaisuudet. DLSS:n on kytkenyt sen lukujen mukaan 92 % käyttäjistä, Reflexin 96 % käyttäjistä ja säteenseurannan 90 % käyttäjistä. Tilastot on kerätty NVIDIA App -sovelluksen kautta.



DLSS 4 on yhtiön mukaan nyt saatavilla jo yli 100 pelissä ja sovelluksessa luonnollisesti lisää on luvassa. DirectX 12 -rajapinta on puolestaan saamassa huhtikuussa Cooperative Vector -tuen, mikä NVIDIAn tapauksessa tarkoittaa tensoriyksiköiden käytön suoraan Microsoftin rajapinnan kautta. Yhtiön markkinointidiojen mukaan esimerkiksi sen mahdollistamat Neural Material -tekstuurit kutistavat muistin käyttöä parhaimmillaan vain kolmannekseen perinteisistä toteutuksista.


RTX Remix on puolestaan julkaistu vihdoin virallisena versiona. Portal RTX:ssä tehtyjen mittausten mukaan optimoitu RTX Remix ja tekstuurien streamasus lisää suorituskykyä reilut 22 % ja Neural Radiance Cache sen päälle vielä reilut 14 %, verrattuna Remixin beetaversioon. Lisäksi DLSS 4:n MultiFrame Generation luonnollisesti lisää suorituskykyä merkittävästi.



RTX Remixin tukemana markkinoille saadaan parin tunnin demo Half-Life 2 RTX -versiosta 18. maaliskuuta. Se hyödyntää uutta Neural Radiance Cache -ominaisuutta ja tekstuurien streamaamiseen tehtyjä optimointeja, jotka parantavat suorituskykyä ja Neural Radiance Cachen tapauksessa myös säteenseurannan laatua. . Lisäksi Half-Life 2 RTX:ssä hyödynnetään RTX Skin -ominaisuutta hahmomallien parantamiseen, RTX Volumetrics -ominaisuutta volumetristen efektien parantamiseen sekä RTX Dirtrect Illumination -teknologiaa dynaamisen säteenseurantaan perustuvan valaistuksen luomiseen.



28. Maaliskuuta on puolestaan InZOI:n julkaisun vuoro. InZOI hyödyntää NVIDIAn ACE-teknologiaa paikallisesti kiihdytetyn kielimallin tuomiseksi mukaan peliin. Ominaisuus toimii vain NVIDIAn RTX-näytönohjaimilla. Naraka: Bladepoint Mobilen PC-version ja Black Vultures: Prey of Greedin kerrotaan puolestaan käyttävän ACE-teknologiaa autonomiset pelikumppanin pyörittämiseen ja Fate Triggrein hahmojen kasvojen animointiin.

Lähde: NVIDIAn lehdistömateriaalit (sähköposti)
 
Tottakai suurin osa Nvidia Appin käyttäijstä on "laittanut" kaikki nuo päälle, kun se pirun sovellus tekee sen kysymättä oletuksena. Suorastaan raivostuttavaa kun se on jo pari kertaa napsauttanut FG:n päälle kysymättä.
 
Nämä valmistaja lukitut ominaisuudet ja ohjelmat ovat niin kivoja. Hyvä esimerkki tulevaisuudesta on PhysX. Koskaan tiedä koska tiputtavat tuen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 127
Viestejä
4 684 225
Jäsenet
76 710
Uusin jäsen
Elkku01

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom