NVIDIA GTX 970/980 (GM204)

Pitää muistaa korjata edelliseen viestiini ketjussa, että TDP on varmaan jotain muuta.
Muistin, että tein shunt modit samalla kun aikoinaan laitoin blockit kortteihin. :oops:
Kokeilin XoC biossia toiseen korttiin, mutta ei tullut bootissa kuvaa niin vaihdoin takasi vakioon. En vaan tajunnu kokeilla olisko kuvaa tullut toisesta DP portista. :facepalm:
No... 1080Ti:t on jo tulossa niin saa kohta ottaa modit pois ja laittaa vakiojäähyt takasi.
 
Ajattelin jossain vaiheessa vaihtaa tahnat Gigabyten 970 korttiin. Ennen operaation aloittamista varmistan, että onko tuossa muisteille/vrm:lle jotain lämpöteippejä jotka täytyy myös vaihtaa? Hyvä varmistaa etukäteen ettei kädessä ole korttia josta irroitettu jäähdytin ja revenneet teipit eikä uusia ole.
 
Ajattelin jossain vaiheessa vaihtaa tahnat Gigabyten 970 korttiin. Ennen operaation aloittamista varmistan, että onko tuossa muisteille/vrm:lle jotain lämpöteippejä jotka täytyy myös vaihtaa? Hyvä varmistaa etukäteen ettei kädessä ole korttia josta irroitettu jäähdytin ja revenneet teipit eikä uusia ole.
ainakin gigabyte g1 mallissa on noita lämpöteippejä, mutta en itse ainakaan niitä vaihtanut.
 
Hommasin täältä iotechin kauppapaikalta EVGA GTX 970 SC GAMING ACX 2.0, tuohon on asennettu backplate.
Paljonko tuota uskaltaa kellottaa ilman kuolemanpelkoa:jd:

Onko nämä tyypit hyvin jäljillä kelloista? Laittavat 136 ja 400.
 
Koittamalla selviää. Tarkkaile boostikelloja rasituksessa. Se voi kortillasi olla corelle vaikka vaan +50, jos boostaa jo vakiona hyvin. Yksilöitä nämä on kaikki ja mitään suoraa ohjearvoa ei kannata heittää. Muisteissa aina löysää näissäja niille saa heti kättelyssä heittää hiukan enemmän kelloa.

Rikki et mitään saa joten siitä ei ole pelkoa :tup: Kun ruudulla alkaa näkyä rasituksessa virheitä /näyttis kaatuu, himmaat kelloja hiukan taaksepäin ja jätät siihen.

Ja lähde kellottaesa siitä liikkeelle, että power limit ja temp limit maksimiin.
 
Tuntuis pyörivän vakaasti ilman volttien nostoa +50 ja +700, muistissa on vielä ehkä vähän varaa nostaa, pitää koittaa kun jaksaa.

Pelaan 55" 4K TV:llä ja aika yllätys oli että tämä 970 jaksaa vääntää ainakin joitain pelejä 4K/60fps, sillä vanhalla 670 ei päässy edes 30fps. Wreckfest, Far Cry 3, Dayz, Dirt Rally ja Asseto Corsa ainakin pyöri 4K/60fps.
 
Viimeksi muokattu:
Täältä löytyy 2014 ostettu MSI GTX 970 Gaming 4g, joka on niitä alkusarjan viallisia yksilöitä, joissa on ongelmia toisen tuulettimen toimivuuden kanssa. Ekan kolmen vuoden aikana muutaman kerran koneen bootattua toinen tuuletin ei pyörinyt, mikä nosti toisen tuulettimen kierrokset heti maksimiin. Sormella auttaen lähti aina pyörimään ja ongelma ilmeni niin harvoin, etten jaksanut laittaa takuuseen. Vuosi sitten ongelma tuli joka kerta kone bootatessa, mutta ei esim. lepotilasta herätessä (outoa), ja lisäksi kortti oli alkanut käydä hieman kuumempana ja ennen kaikkea selkeästi äänekkäämpänä kuin uutena.

Tällä viikolla viallinen tuuletin suostui pyörimään enää kierrokset lähellä maksimia, ja "sormistartista" ei ollut enää apua idlessä. Päätin yrittää korjata tuulettimen itse kun ei ollut mitään menetettävääkään; ostohousut Arctic Coolingin Accelero Twin Turbo II:ta varten odotti jo eteisessä.

Otin varmuuden vuoksi kuvia samalla kun tein ettei käy vanhanaikaiset, ja jälkikäteen ajattelin vääntää operaatiosta ohjeen, jos vaikka jollain olisi vastaavanlaista probleemaa ja takuu umpeutunut. Aloitan esittelemällä välineet, joita käytin hommassa. Allaolevilla pärjäsi oikein kivuttomasti.

AByJbD4BwviUdVuYzsXNCP9ZpfCodPa0Nn45PonMvLM1M2D4vbSeCd3V_QZtAXvS7UANbF6DldGCpYyB4P6sobSOlQnADih963u6xgEaBdxsMAn2ARXpcHZCCfTyLzyuVJGfRXhbQIsQO0p-ikyGZshChkg6FO3X6wbOz9tiKeHJCFkK2KI8NACIEFKuzWx2fJ5Df8Dn7D1aB3SxLFsQfzoR6dnDtemXINMDzIpV-7yKOCmO5ceHRBqbuiSAdszSTRFYdgYFxnkzywCzaA7t0vChHN9w1TR_mi0jn86n_XXeG1MlwDeJnH3xasg3fQOQwmuAyCsXNabbMmWxwUo_RBNXNGDTSmKp-grWBys65TnWATR3LeuBgrvNF3T7RVa_FDkEHRXNps-V4lrgumH0YjM0Mig6GqPqKjxF-hL2pOxTkaBXjAesUn3TzlaXYGDvuvYMFmrlUr3TTmKEH8XlMnMtfSXBZgxisdcgvpJqbl_pZuYD0knRyYv_rdxD5iuInq58QWlPgpChcYUf4MGHtaQG7qLTMSY6cjkQ1JrE8tp4Vajec6IK5hlBYGh6WBiTVtxpt3GRQEHQOnxQ4JRAahLhAHzNyFj4MmTkNsn0S9S0yElTN6Ejk4bJ4nYDK0VVZF7OXfl2iQ6glGLTI0eYD4ZtzE4ho3V9gS1b97oZk-VOfqZY9h6tYLuJiPXPO2pToW2qUFuF3yP2LwQaTLjlXHUE=w1419-h1064-no


1. Irrota tuulettimien johto ja MSI- ledin johto piirilevyltä (käytin varovaisesti papukaijoja), ja sen jälkeen avaa kortin selkäpuolelta ytimen ympäriltä neljä mustaa jousikuormitteista 1-koon ristipääruuvia (aka Phillips aka PH kanta). Oli muuten tehdastahnat antautuneet aika hyvin, koostumus muistutti lähinnä savea. :vihellys:

I9uRwJUhYazc_9ymvxFklKgSC9MPcniNJDVb3yWc88kHj22V4g9O1IFXdoRXf4P2WpbQa0hZHYRclmn3YMPrgaytzgFrLkWfoZNusLv85kpV6Nstu4yI7fVM0qfDUD468CNNiaeQyISDTrKBgI49taBrxfIAA7IuUVo6OBCZiY9piOaAoWniSgyz52WtO7U9-cJmdE-ZSOl_0sN2xccYAnvsfSAmL5Z9v8KDvIFONSaepaD5nr9-iZkJL3GxGTp9C3dPyETsn0p8otHf-KLuxq4Q_C3CRPdNkps4ScS7k0VI63Fg07RE_kDDWYHx4-AnTF8zU0sDrYsSbTSETmtMAGI34-ejV80MZbtsIf2svnyoAqPk4ykBTVXYnOTWfVuf0MjMWhuc6sWWlU2lCtrlWcNg5hzKrHcOShTvXlAm0_TCMBc8n14B6gSPHaH1sbT64SRm69chAha5Gg-1g-BO2w12xgFRrElF7XnODxFxKax63TV6FBiSl-rRt-O9GOCiBsiNLgMoIie3qkqpZJOK95e9GyeKZJZTZZAlFNdYluxaEnotSDCdGjVLVZGyKEIJTFoC9wn6282tvSZAgh5_XUYQO1UJkNlOB5yXCBFIlvikfLw4gTT4zcUqq8WtSuChN0yWj5tR50vloxXwiOnBo7vCmCG4cQtzYvMetTMpZhifWrKGSFKH86IMOp92cwNU6U92fBuP5A3scefmW6N3nhQ9=w1489-h949-no


N_JwS2G4CXAYsVDlVs_wd8DFZDm7MNrjpw5f1h9UmOXybWiqyYrNC14LTfnGmsOUEQaKb5GvJ0Nx-Qnf4sZKzqRzItnWBuL1pXey5GYWLLaSvA7pH7ommJar9CAZnlYlrNS4qjffA49B9zgvj6nx8Jl0Fd3lnauI-4c3o-O8pLaOKCXSwqdXxBRgYAHZLw1ErOacd6IVprCIVRlJw6PB-KQiCdEY5VYnl8L9EiIElWdOPjG4nCboF-tDCv_PdaWwqRiZqRBUDIvocioLCkoweR6ZNuBG1mmEZK_qLTg5z8cGPrkvZYy-nESgEbFPbqN-bWkjhUXpK_3RsjX0aRAgAFHVjKusxeIYfsEIc15CTIX19V5LC6yChOwcsu_u9cnACfSso-OQXRbYVityR_jtPuRzwqGYGq5sVyH73cGFN_OvdXbQpR1H8retlAJTO1dQ0Kye4pX8xPRGwizYyjDwP9i31iraRNWBav4oBOhtDVoLvLDSqqXAopM9SfjcbchWWJmd1xhXzYoZAHiZzZ2FlrXe-_8H42-DNs6wAHV-dTaN7jOtU2LgqZFyD5J30w5pjPa0OOWvi4EPpYRqWQrjWUfehnDFsukN62tl4g5D7_MDyawR8xMsKU0oGNC37tUbMkJPbhbUbJ15xZ-OznhHn2xdSwudM_iEKYTn97J0f9BqtcOymVlIb3FXlqsxZjC4DqVPq563qWxYwyAqfRNQ3EPh=w1615-h844-no



2a. Irrota jäähykehikko ja tuulettimet jäähystä ruuvaamalla kaikki ympyröidyt ruuvit irti. Ruuveihin sopii yllättäen sekä PH1 että PH0 koot, ilman että PH0 tuntuisi erityisen löysältä. Koska kyseessä on ERITTÄIN pienet ruuvit, kannattaa käyttää magneetilla varustettua ruuvaria, ettei ruuvit lentele vaikkapa pitkäkarvaiseen mattoon, josta et niitä enää ikinä löydä. Osa tuulettimien lapojen väleistä on leveämpiä kuin toiset, jolloin ruuvarin varsi mahtuu paremmin ruuville tietyistä väleistä. Saat tuulettimet pujotettua kehikosta ulos pienellä venkslaamisella ja tähtäämällä lavat oikein suhteessa kehikkoon.

Ezs49J6cgzpDKY3SSDRsixp08jMkNZfQwnfD98GCSv89yX7-8liRdrn8jzHGoY1N0bRbBNoX0UTPFPpb63Me6F26uPnWFciHst2tPYGyOadd_522ZlZuR2yeWuz85SQMEWKFL1vkkQ5eOWX5mfJaCKvMa1F6qZqk066iOO5hu5agnlsjPkWsZDESCpzh7ACZNDWZH-s9AVOy1-w-Qw1XwllOaANu2nqimhb0xg9PQw1DCIqQv2fWKD3Nl1Z5zcmb3TiJ2o54qcI1x75SgPGRobJqu7GnLw3NWkq0EVlY3eyS7nQfu9dszxDflglDK7gGg3f974oVm10NUPLC13EPA6cuNMrc-rByNUk4Osmu-oYNl2asHZ3rC-DbDg3zHus3Jy5ozlL4_QGw4umypXPDQJRugfG5rWyxq6BvGZ45WB44ZougXysQlrnZbaN7xIvGk5lQf9Y0oBEEGkrj8zsObJWD9wn9pwBRa2kj-UiYMLT6EtYtcZfe1e56kiy3ViX059gyPbds1djRyEz274hsOqG15EB3YqGKUJu0bRW8MbnV5g3N0v5x8MugUmkrsT0eEFB7xaaSMM9g895_4sb2r6VwYSvxQnvP9evoC9DNIFGQdyaR1ZJsawE18UdZYVQ_xm0km5g7G3DKVx1P_r99AwMZeFXZGOqKO77A7nhNJ7pQZ10kvVSRYQRzTW83YXJeTdSl8Gm7_q2hdnGFZf0eOu20=w1489-h808-no


2b. Tästä ei ole kuvia, mutta kun olet saanut tuulettimet vapaaksi kehikosta niin on hyvä vapauttaa tuulettimien johtoja jäähyn metallisista johdonpidikkeistä, jotta mahdut käsittelemään tuulettimia helpommin seuraavassa vaiheessa. Yhtä pidikettä jouduin taittamaan hieman pihdeillä auki, että sain johdon irti siitä. Taittuu pihdeillä myös kiinni.

3. Tuulettimen kiinnityskanta lähtee moottorin ja lavat sisältävästä osasta (tästä eteenpäin ropelli) irti laittamalla esim. kaksi ohutta talttapääruuvaria kannan ja ropellin väliin vastakkaisille puolille noin muutaman milliä syvälle ja kampeamalla ruuvareita eestaas kunnes osat irtautuvat. Pujota ropellin johdot irti tuulettimen kannan johdonpidikkeen väkäsistä, jotta pystyt purkamaan ropellin kokonaan. Itse rikoin "vain" yhden johdonpidikkeen väkäsistä... :shifty:

3P_jqmoVJ6rM-Wq3Y7YcYDSLu01jrbRxJtF9_7COBF-PJCIrLGDoi-O17DyMN4oC-Q5-WsgrXapK_tcGadEtNtJeoAud1c8XATth6GqZZHEt_nYvknMyZfIna5na8mB6zuzwbJn-JI99eC-51h5qhW06QR7V9iPbyGY46Wb847H4nh1ByhYZBWsIXJuLFCGEEfoUD1Q-kNMmyV5ZFUVWP8HyFzB629Tm9ag8PSG7CZEs0SO2oaFXapDhHucoHW8jSiZKtENnJ6HdthMpI6Up6vYWpktL9vL5vbDR5GoGWOZqbBETEzIeQ-IBq8V-9y-Wr91BfqiaNQuJIxFl00Va5lgCC3gf0iMfyhZX8mNjT0rTkgoDucmiEumwgRceZ4IroYxOaZ4Ksx4ty0EBIbvjDr3vNSmPRtTo6eIXkaZ06jaY-yHbRO1Rytu_uIHGCKC9wIBOCj7AqLfVNNlI43JoaDs-2krgv9RkFOlY-lz7A_RSW8N9Gg7oUxIMeHUvCvkuWKjk6dXGXtzD5_4XNxg8stCMgiU1yxiz7pP7dwkeSPLOoxCSkGhXwt6hbx8mNXhvywoyaE92f0Ay9lrSKqkwwVYM45Si6ZqnBUU04TDDB9TpycNZNFWaU2RgzmiO5N8pZidQn8d0DDWDOsvdz5_bRXlH661SYmZoV_txrFH53EUqE1oUH9pK2flcP13LybOB1R3WWVs5HlKAntaTjEu00G23=w1553-h965-no


4. Ropellin varressa on valkoinen muovi-washer (punainen ympyrä), joka pitää lapaosuutta ja moottoria lukittuna toisiinsa. Itse irrotin tämän niin, että nostin washerin reunaa ohuella talttapäällä sen verran, että sain siitä otteen pinseteillä, sitten aloin nostaa washeria pinseteillä vartta pitkin ylöspäin varovasti samalla toiselta puolelta talttapäällä avustaen. Jos et omista laatupinsettejä, joilla saa pitävän puristusotteen, niin pienet suippokärkiset pihdit toiminevat myös hyvin.

Puhdista hyvin ainakin washer, ropellin metallivarsi ja tuuletinkannan kolo, ja öljyä nämä osat (keltaiset neliöt). Itse puhdistin kaikki mahdolliset pinnat liasta. Käytin ompelukoneöljyä, mutta mikä tahansa öljy käynee hyvin. Öljyä käytin koska useissa tuulettimissa käytetään öljyä voiteluun ja se on matalaviskositeettista eikä näin ollen ainakaan aiheuta lisää työtä moottorille ja kitkaa pinnoille. Pelkäsin minulta löytyvien rasvojen olevan mahdollisesti viskositeetiltaan liian korkeita, en tiedä onko pelko aiheellista.
AshYPN_Osl-rjKrS-fn6C6UDMYegwsVswsXT0xQHa1Hfd9YpbDmDnO1ZGBCXIZKB5vwr_7oD9pkWIr_iw3AkF2kQI6QsI7ZyxAoVaCrg94UpII4NwKm4dCIrTpht3YpWVDds59WKW8v5o0B2wmAiRsi7Z06AVo9SnxGsgvXxFVZ9kSN5zQ5h9OEQ8eIWEBztV3V-v7swMjsXpTil9-x3ZcSigd27Qmlj4MWPUUqm4rZbtt4UfJUsMSP64hbKOEU684Ham8N_wPuF8GE6uWSlAphhci54dpkgyURqzoLQHO9ZDyIrUBcgHoNhZFm49uh-jQqDllNmfQnpL6tRjGRRcFaFIc2VwIhUYpStngiqTR1yBNtfv4nz71duMSYfE7yTgDwyv_7QH2PzVW48pMgFaXRHovoZe1ERrhtX6b--TBKhmoogFfk-m9rJhUvcc6dyaSm1sAyjC5KI3DpQvY9ab1DgnYnyawErkxcmXAlkTf-bR4QYFhWMaGiCo5c8K_F_dNxIhlUitI1yErPx3WPTD0AUzicE5WTSIVvdpYIkbFFRPhVHRhn9PcDw5p4wK-faOkxigPTD_6uCbF5lkjdaLbJ-K4OW5v9jRtdpS4p8VZekoX-PkeK9_oaVOyNawUP9VasxUgwTMULYF5GPYCypCyN_G_JCZJlWHkpgG8992AVgUtOC_P675pimBVjenT2Gf5HTRBXS6JmRYK1mfaNDzePy=w1389-h1033-no


5. Kasaaminen on purkamisen reverse, mutta pari huomiota siitäkin: Washeria takaisin varteen laittaessa siinä tuntuu selkeä pykälä, kun se on oikealla kohdallaan, se ikäänkuin loksahtaa paikoilleen. Paina ropellin metallivarsi kunnolla tuuletinkantaan kiinni niin, ettei niiden väliin jää juurikaan aukkoa. Kokeile tässä vaiheessa pyörittää tuuletinta sormilla; jos se ei nyt pyöri havaittavasti sulavammin kuin aiemmin, niin toistaisin kohdan 4. puhdistukset ja öljyilyt ennemmin kuin kokeilisin riskillä miten se pyörii kasaan ja koteloon lyötynä.
Sain palautettua "viallisen" tuulettimeni lähes yhtä sulavaksi kuin ehjä tuuletin, ero entiseen oli dramaattinen.
Noudatin ehjän flektin suhteen vanhaa ohjetta "If it's not broken, don't fix it.".:cool: Älä unohda lämpötahnojen laittoa (heh) äläkä etenkään unohda kytkeä MSI- ledin johtoa korttiin kiinni ENNEN kuin laitat jäähyn ydintä vasten ja ruuvit kiinni, koska johtoa ei mahdu enää kiinnittämään jäähyn ollessa paikoillaan (kts. tämän viestin toinen kuva). Kiristä jousikuormitteiset ruuvit vaiheittain ristiin tasaisen ydinkontaktin takaamiseksi.

Tuli aika voittajafiilis kun onnistuin korjaaman jotain, jonka olin jo valmistautunut toimittamaan kierrätykseen.:cigar2: Kivaa on myös se, että koko homma ei maksanut mitään ja säästyi jäähyrahat parempiin käyttötarkoituksiin.

Näyttis on taas täysin äänetön idlatessa ja pelatessakin sen verran hiljainen, että koko konetta ei kuule kuulokkeiden kanssa pelatessa. 1450 MHz corella ja 2150 MHz muisteilla lämmöt ennen/nyt: idlessä 30c/30c, pelatessa 80c/75c, eli Arcticin MX-4 laski rasituslämpöjä viidellä asteella ja ennen kaikkea mahdollisti sen, että tuo 75c saavutetaan näyttiksen ropellien pyöriessä vain 1100 - 1200 rpm, mikä tuottaa erittäin hiljaisen melutason. Idlessä, joka on täysin äänetön, ropellien kierrosluku on 800rpm. Propsit MSI:lle erinomaisesta jäähy-designista.:tup:
 
Miten teillä meinaa 970 ylivoltittamisesta? Itelle tuli 970 strix oc +80% asic ja jos saa viileänä pidettyä tuntuu pysyvän 1.162v stabiilina 1600mhz/2103mhz. Jos virtaa lykää lisää kaatuu heti, todnäk lämmöntakia. Noilla 1600/2103mhz kelloilla firestrike graphics test 2:sesta 54.8fps
 
Tutulla sytty evga 980ti kortti tulee vain 2 viikkoa 3v takuuajan päätyttyä. Saas nähdä meneekö takuuseen...
 
Mistähän johtuu että Nvidian GTX970 tuulettimet ei lähde pyörimään vaikka lämmöt huitelee noin 75c.
Pitää aina MSI Afterburnerilla manuaalisesti säätää ennen pelaamista.
 
Mistähän johtuu että Nvidian GTX970 tuulettimet ei lähde pyörimään vaikka lämmöt huitelee noin 75c.
Pitää aina MSI Afterburnerilla manuaalisesti säätää ennen pelaamista.
Oliskohan kortissa tuulettimien ohjaus kaput.
Melko yleinen vika kuitenkin.
 
MSI GTX970 4G muistilla, heittää aina pelatessa näytön mustaksi noin sekunniksi ja kuva palautuu sen jälkeen, äänet kuuluu taustalla. Pelinäyttö kiinni Displayportissa ja se tuntuu välkkyvän.
Toinen näyttö HDMI portissa ja se pysyy kokoajan päällä. Lämpöjä en nyt ole tarkastanut, mut olen kyllä paineilmalla näyttiksen putsannut. Grafiikkavirheitä tai kaatumista ei tapahdu.

Googlella löytyi jotain epämäärästä tietoa tästä, mutta ratkaisua en. Onko jollain veikkauksia tai tietoa?
 
MSI GTX970 4G muistilla, heittää aina pelatessa näytön mustaksi noin sekunniksi ja kuva palautuu sen jälkeen, äänet kuuluu taustalla. Pelinäyttö kiinni Displayportissa ja se tuntuu välkkyvän.
Toinen näyttö HDMI portissa ja se pysyy kokoajan päällä. Lämpöjä en nyt ole tarkastanut, mut olen kyllä paineilmalla näyttiksen putsannut. Grafiikkavirheitä tai kaatumista ei tapahdu.

Googlella löytyi jotain epämäärästä tietoa tästä, mutta ratkaisua en. Onko jollain veikkauksia tai tietoa?

Oletko toisella näytöllä tai Display-port kaapelilla jo testannut? Jos toinen näyttö samassa GPU:ssa kiinni ja toimii, niin haiskahtaa joko näytön, kaapelin tai näytönohjaimen DP-portin vialta. Tai sitten joku softapuolen vika. Tekeekö tuota siis pelkästään pelikäytössä, vai myös ns. ilman kovempaa rasitusta?
 
Oletko toisella näytöllä tai Display-port kaapelilla jo testannut? Jos toinen näyttö samassa GPU:ssa kiinni ja toimii, niin haiskahtaa joko näytön, kaapelin tai näytönohjaimen DP-portin vialta. Tai sitten joku softapuolen vika. Tekeekö tuota siis pelkästään pelikäytössä, vai myös ns. ilman kovempaa rasitusta?
Pelkästään pelikäytössä esiintyy, muistelisin että Hunter Call of the wild metsästyspelissä tätä ei esiinny(on kyllä sen verta rauhallinen peli että tuskin haittaiskaan).
Rainbow Six Siegessä taas esiintyy vaihtelevin väliajoin, välillä kerran 10min aikana, välillä taas 2x minuutin sisään. Haittaa vähän tuollaisessa nopeampitempoisessa nettipelissä.
PUBG tuli pelattu joskus 6kk sitten enemmän, muistan kun silloinkin saattoi olla 4h sessioita milloin vikaa ei ilmaantunut ja välillä taas jatkuvaan.

Pitää etsiä jostain toinen DP-kaapeli, jos tuolla nyt voi olla merkitystä asiaan. Lämmöt käy pikaisella testilla noin 75c maksimissaan ja vika esiintyy silti.
 
En tiedä auttaako tuo juuri tuohon sun ongelmaan, mutta tällainen tuli parisen vuotta sitten.


e: Päivitänpä itsekin..

katso liitettä 368179
Mullekkin ilmoitti Update required ja päivitin. No puolisen tuntia kesti pelata ja sit alko taas minuutin välein vilkkumaan.
Vaihtelin tahnat näyttikseen ja putsailin sen, mutta ei siitäkään tuntunut olevan apua.
Nyt oli kone sammuksissa pari tuntia, lämmöt ~30c. Nyt vilkutteli satunnaisesti vaikka toisella näytöllä nettiselain auki ja pelinäytöllä pelkkä työpöytä auki.

Hommaan vielä toisen DP-piuhan ja kokeilen sillä, näyttönä Aoc AG271QX.
 
Oletteko vaihtaneet lämpötahnoja korttiinne, ja mikä on ollut vaikutus?

Kuinkas lämpöisenä teillä käy gtx 980 referenssikortti, yhdellä tuulettimella siis?
Olen itse laittanut afterburnerista fan curven pyörittämään tuuletinta 100% 70asteessa, kun muuten ’defaultti’ ohjauksella lämpenee turhan reilusti. Lämmöt kyllä pysyykin siinä ~70 asteessa täydellä kuormalla tuulettimen pyöriessä 100%.
 
Ok, kiitos vastauksesta.
Täytyykin varmaan vaihtaa tahnat tuohon, siitä tuskin on haittaakaan jos ei satu hajottamaan mitään.. :)
 
Juu pölyt putsasin aikaisemmin, mutta ei tullu mieleenkään vaihtaa lämpötahnoja.
Sieltä löytykin melkoisia pölypalloja, sekin vaikutti lämpötilaan jo 4-5 astetta..
 
Jeps, nyt pelatessa huomaa jo 3-4 asteen lämpötilaeron. Vähintään kaksi astetta käy viileämmällä, mutta samalla tein hieman loivemman fan curven niin ei tuuletinkaan puhalla samalla mitalla :-)

Kannattaa siis tehdä :thumbsup:
 
Mä kans vaihdoin tahnat ja puhdistin pölyt msi 970. Lämmöt putos reilut 20 astetta eikä koppakaan lämpene niin paljon. Operaation jälkeen mietin, että olisko pitäny vaihtaa virransyötölle ja muisteillekki lämpötyynyt?
 
Näin itsekkin ajattelin. Samahan ne olisi kyllä ollut vaihtaa, jos vain olisi miljoonalaatikossa ollut tyynyt valmiina, Vaikka vain harrastusmielessä.
 
Msi 980ti käy todella kuumana.hetki menee että saan laitettua vesille tämän.
Pakko oli pudottaa power limittiö 80% pinnaan afterburnerilla niin nyt pysyy pelatessa 70 tuntumassa lämmöt
 
Jees, itsellä kävi moka ja luulin että tää ois referenssi-PCB:n mukainen mutta jotkut komponentit ovatkin korkeampia ja ei passaa toi EK:n Titan X blokki. Miettinyt josko vaan pistäisi tuon Supremacy VGA:n tähän ja tuuletin puhaltamaan VRM/VRAM:lle..

Itsellä tuo msi gaming x malli
En ole vielä blokkia tilannut mutta etsinnässä.
Matx kopassa ei turhaa tilaa ole kun 3600 ryzenin löin jo vesille ja kattoon 240mm radi.
Nyt sitten 120mm radi tälle 980ti jos ei riitä niin sit pitää miettiä joko kotelon vaihtoa tai toista 240mm jotenkin sovittaa
 

Liitteet

  • IMG-20200416-WA0019.jpeg
    IMG-20200416-WA0019.jpeg
    888 KB · Luettu: 72
Juu, ei kauheasti tilaa näytä olevan. :D Itse varmaan laitan 240x60 kennon tuohon eteen, katselin että tuulettimien kanssa jäisi vielä 5mm rakoa näytönohjaimeen, ei siis hätää.. Nyt 240x45 kenno katossa, vakiona oleva R5 2600 ei paljoa lämpene.

Joo ei pahemmin ole
Keulaan 240mm periaatteessa menis mutta sitten pumppu pitäisi siirtää muualle yms.

Luulen että kyllä yksi 120mm radi jaksaa paremmin vedellä viilentää kuin mitä tuolla vakio ilmajäähyllä
 
Muutama kuukausi sitten kaveri raijasi remonttia varten kummipojalleni korvamerkityn tietokoneen (Haswell-aikakautta), jossa oli Asus Strix DirectCU II OC GTX 970 sisällä. Kortin tarkka malli tämä. Kyseisestä tietokoneesta oli kajahtanut virtalähde (Corsair 750W, tarkkaa mallia en voi varmistaa koska lähti jo SER-lavalle) jonka vaihdoin ehjään. Koska koneessa ei ollut kovalevyjä mukana jolle asentaa Windowsia, niin testailu jäi tasolle "POSTaa ja BIOS päivitetty uusimpaan". Nappasin muutama päivä sitten näytönohjaimen ko. koneesta omaan koneeseen testiin. Vaihdoin Kryonautit kuivuneiden tahnojen tilalle ja ajoin NVidian Displayport-patchin kortille. Laitos toimi noin tunnin ajan asiallisesti, rullasi 3DMarkit läpi ja pyöritteli hetken aikaa Furmarkia tehorajoittimeen hakaten. Jossain vaiheessa ajoin uudestaan 3DMarkin ja ihmettelin, että onpas Fire Strikessä FPS:t yhtäkkiä alhaalla. Ei muuta kuin GPU-Z taustalle ja kortti huusi Perfcap Reason: Poweria vaikkei käyty lähelläkään TDP:tä ja kellotaajuudet olivat alakanttiin ja ihan mitä sattuu välillä 300 - 800 MHz corelle. Pian sen jälkeen ruutu pamahti mustaksi. Koneen resetointi johti piippauksiin ja No POST. Virrat kokonaan pois niin suostui käynnistymään ja siitä sitten uudestaan Windowsiin. Pari minuuttia pystyi työpöydällä olemaan, ennen kuin heitti ruudun mustaksi ja resetointikuntoon. Samoin 3D-kuorma käyttäytyi sen muutaman sekunnin mitä jaksoi pyöriä edellä mainitulla tavalla. Kokeilin korttia toisessa kokoonpanossa ja kaikkia näyttöliitäntöjä hyödyntäen, lopputuloksen ollessa täsmälleen sama. Kokeilin myös kahta eri ajuriversiota, ei vaikutusta.

Kysymys kuuluu: Onko näissä korteissa tullut käyttäjillä tietoon jotain säännönmukaista virransyötön komponenttien lahoamista? Jotenkin nuo oireet haiskahtavat siltä, että nimenomaan sieltä on mennyt jotain paskaksi jonka takia kortti antautuu. Ylimääräisenä muuttujana tapauksessa on se hajonnut virtalähde, joka on voinut tehdä kipeää ko. kortille siten, että vahinko manifestoitui yllä kuvatulla tavalla.
 
Kysymys kuuluu: Onko näissä korteissa tullut käyttäjillä tietoon jotain säännönmukaista virransyötön komponenttien lahoamista? Jotenkin nuo oireet haiskahtavat siltä, että nimenomaan sieltä on mennyt jotain paskaksi jonka takia kortti antautuu. Ylimääräisenä muuttujana tapauksessa on se hajonnut virtalähde, joka on voinut tehdä kipeää ko. kortille siten, että vahinko manifestoitui yllä kuvatulla tavalla.
Pääsääntöisesti erittäin luotettavaa rautaa - käyttäjän pitää olla erityisen töhö, että mitään saa lahoamaan.
 
Itsellä pyörinyt myös sen kahdeksan vuotta sama MSI:n Gaming 4G GTX 970, käyttöä takana useita tuhansia tunteja. Putsailin ja öljysin orkkiscoolerin tuulettimet 2019 helmikuussa, mistä kirjoittelinkin raporttia tähän ketjuun tuolloin, ja vielä pyörii ropellit yhtä hyvin kuin heti fiksin jälkeen, eikä ole tarvinnut lämpötahnojakaan vaihtaa vielä 3,5 vuoden jälkeen. :cool2:

Voipi olla, että uskollinen sotaratsu pääsee varakortiksi vihdoin siinä vaiheessa, kun nVidian 4000-sarja ja AMD:n vastineet puskee ulos. Ollut kyllä aika ironisesti pisimpään koneessa viihtynyt ATK-komponenttini ikinä, vaikka pitäisi nimenomaan olla se nopeiten vaihtuva osa... :cigar2:
 
Itsellä pyörinyt myös sen kahdeksan vuotta sama MSI:n Gaming 4G GTX 970, käyttöä takana useita tuhansia tunteja. Putsailin ja öljysin orkkiscoolerin tuulettimet 2019 helmikuussa, mistä kirjoittelinkin raporttia tähän ketjuun tuolloin, ja vielä pyörii ropellit yhtä hyvin kuin heti fiksin jälkeen, eikä ole tarvinnut lämpötahnojakaan vaihtaa vielä 3,5 vuoden jälkeen. :cool2:

Voipi olla, että uskollinen sotaratsu pääsee varakortiksi vihdoin siinä vaiheessa, kun nVidian 4000-sarja ja AMD:n vastineet puskee ulos. Ollut kyllä aika ironisesti pisimpään koneessa viihtynyt ATK-komponenttini ikinä, vaikka pitäisi nimenomaan olla se nopeiten vaihtuva osa... :cigar2:
Itsellänikin oli Strix GTX970 vuosia, legendaarinen korttihan tuo on ja muutenkin kuin sen kuuluisan muistihommelin takia. Uudella omistajalla nykyään.
Vieläkin jakselee full-hd:na kummasti, sitkeä kortti kyllä :thumbsup:

Edit: Videolla puhutaan että "vain 3.5gb vrammia", tuo väärin eli sitä on kyllä neljä mutta nopeaa rammia vain 3.5gb.
Tosin eihän tuo ole täysin väärin sanottu, moni ajattelee ettei hidasta osaa lasketa ollenkaan. Kuten toki Nvidian olisi pitänyt tehdä markkinoinnissaan.

 
Viimeksi muokattu:
Itse päästin tänään oman 980 Strixin eläkkeelle (menee kaverille 1080p 60hz koneeseen). Koko ikä samoilla tahnoilla ja tuulettimilla, oli kyllä luotettava kortti!
 
Itsellänikin oli Strix GTX970 vuosia, legendaarinen korttihan tuo on ja muutenkin kuin sen kuuluisan muistihommelin takia. Uudella omistajalla nykyään.
Vieläkin jakselee full-hd:na kummasti, sitkeä kortti kyllä :thumbsup:

Edit: Videolla puhutaan että "vain 3.5gb vrammia", tuo väärin eli sitä on kyllä neljä mutta nopeaa rammia vain 3.5gb.
Tosin eihän tuo ole täysin väärin sanottu, moni ajattelee ettei hidasta osaa lasketa ollenkaan. Kuten toki Nvidian olisi pitänyt tehdä markkinoinnissaan.


Sinänsä ymmärrän kyl ton ettei porukka halua laskea sitä hidasta 500mb, se jos "kytkeytyy" ni tekee kortista käyttökelvottoman peleissä ja FPS romahtaa / järkyttävä nykiminen alkaa.. se nähtii jo sillon bf3/bf4 aikoina et noin käy.
Mut itelläki vielä 2k resolla toi kortti 4790k kaverina, hyvin jaksaa työpöytä / kevyessä pelaamisessa.. CS/Hots jne tyylisten kanssa.
 
Pitäisi saada olohuoneen tietokoneeseen näyttis kevyttä pelailua varten. Oletteko testanneet 970:n kanssa, miten toimii TV:n kanssa? Telkku on ihan perus 65", todennäköisesti 1080p resolla pelaus. Grafiikan laadulla ei väliä kunhan olisi järkevä fps.
 
Uuden AB:n change logissa pisti silmään tämä.

"Added config file switch for disabling native reliability voltage control API on NVIDIA GeForce GTX 9×0 series graphics cards and forcing legacy P-state 2.0 voltage control API usage on such hardware. Power users may use this switch to bypass the voltage control lock on NVIDIA Maxwell series graphics cards on release 515 and newer drivers families."

Tarkottaako tämä, että alkuperäinen voltage tool alkaa taas toimia?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 360
Viestejä
4 536 020
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom