NVIDIA GeForce RTX 5090 & 5080 -ketju (Blackwell)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tietääkö kukaan mikä noitten Gigabyten 5080 master aorus ja gaming oc mallien ero on?

Aorus himpun verran kalliimpi.

Jäähy on sama ja täten ne pystyy vissiin sitten kellottamaan samoihin lukemiin.
 
Tietääkö kukaan mikä noitten Gigabyten 5080 master aorus ja gaming oc mallien ero on?

Aorus himpun verran kalliimpi.

Jäähy on sama ja täten ne pystyy vissiin sitten kellottamaan samoihin lukemiin.
Piti tarkistaa niin näissä on eri jäähyt, aorus on isompi. Aoruksessa on myös gpu-piirissä parempilaatuinen lämpötahna. Muuta hilpettä niin aoruksessa on pieni lcd-näyttö 😅
 
Piti tarkistaa niin näissä on eri jäähyt, aorus on isompi. Aoruksessa on myös gpu-piirissä parempilaatuinen lämpötahna. Muuta hilpettä niin aoruksessa on pieni lcd-näyttö 😅
Ookko varma tuosta jäähystä kun näin äkkiseltään katottuna ne näyttäs olevan samat windforce jäähyt?
 
Ookko varma tuosta jäähystä kun näin äkkiseltään katottuna ne näyttäs olevan samat windforce jäähyt?
Ihan ensimmäisenä kannatta katsoa kortin mitat. Aorus on selvästi isompi = eri jäähyt. Molemmissa kyllä ihan överi jäähy, että ei sen puoleen.
 
Nosto kommenteista: "In my power electronics class we learned that coil whine is due to what's called "sub-harmonic oscillation." From what I remember it's an instability of the operation of the power stage brought about by a design oversight in its control scheme. The end result is that the switching frequency occasionally drops below the intended frequency and sometimes into the audible range. My professor really emphasized that a properly designed power stage should never buzz or whine, regardless of the inductors used." -> "This is why the 4090 founder's edition and MSI and ASUS cards have coil whine. Because after 20 years of making video cards, none of the engineers know what they're doing."
PC-maailmassa ongelma on se, ettei koko powerisysteemiä pääse suunnittelemaan niin että se pelaa saumattomasti yhteen. Osa suunittelusta on virtalähteessä, ja loput näytönohjaimessa. Ne pitäisi saada toimimaan yhteen niin ettei harmoonisia synny kuuloalueelle. Vaikka virtalähteeltä tulee periaatteessa tasavirtaa, niin siinä on aina vähän rippeliä eli vaihtovirtakomponenttia mukana. Näytönohjaimen power stage saattaa siis saada hyvinkin erinäköistä jännitettä powerista riippuen. Pitäisi jotenkin osata arvata millä taajuudella ne on, jotta ne voisi suodattaa näytönohjaimella sitten pois.
 
Try a synthetic benchmark, like Furmark to see if you have power limitation. Simultaneously you can also run for example CPU-Z stress test and see how your case can handle the 700+ watts of heating power.
That's just for testing. In games things rarely run at 100% power all the time.
Checked few more games:
1. Hogwarts legacy - 65 GPU, 50 CPU, hogwarts — Postimages
2. Dirt Rally 2 - 65 GPU, 52 CPU, dirt rally 2 — Postimages
3. Deathloop - 68 GPU, 51 CPU, deathloop — Postimages
4. Sintetic (CPU Z + Furmarlk) - 72 GPU, 83 CPU, sintetic — Postimages

At the sintetic power consumption was 575W, so it's official max power consumption. In this 3 games games - 480-510W.
 
Aukesiko v/f curve asetus uusimmalla afterburnerilla. Olis tulossa sama kortti ja olishan se kiva ton alivoltituksen toimia.

Kyllä, nyt asetus aukesi. En ehtinyt syventyä sen saloihin vielä - AI scan olis vienyt yli tunnin mennä läpi.

Ongelma taisi olla siis kombinaatio betasoftaa ja AMD:hen tottuneen käyttäjän osaamattomuutta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 687
Viestejä
4 627 520
Jäsenet
76 086
Uusin jäsen
node1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom