NVIDIA GeForce RTX 5090/5080/5070 Ti -ketju (Blackwell)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Eli laitat curven niin että maksimitaajuus on 3150 tai 3180, ja siitä eteenpäin flat? Minkä jännitteen valitset tuohon pisteeseen? Ja kortti normaalisti toimiessaan ei koskaan nouse tuohon toimintapisteeseen?

Nuo taitaa olla varsin kovat kellot tuolle jännitteelle, jos on stabiilit.

Joo, vaikuttais stabiililta port royalissa, steel nomadissa, time spyssa ja useimmissa peleissä. Tosiaan max jännitteeksi laitettu 1V pisteestä 3217 eteenpäin ja kortti sitten buustaa vähän alle eli 0.985-0.99 @ 3120-3150 MHz.

Viimeksi muokattu:
Ovatko nämä ketjussa raportoidut ongelmat ainoastaan 5090 korteilla? Ainakin 5070 TI on toiminut täysin ongelmitta kaikilla ajuriversioilla. Toki muukin rauta vaikuttaa, tässä kokoonpanossa MSI Mortar B650M emolevy ja Corsair SF850 virtalähde.

Pakko kyllä kehua Zotacin 5080 AMP Extremeä. Nyt ollut pidemmän aikaa käytössä, niin uskaltaa jo kehut antaa. Ei vikise mielestäni juurikaan, ehkä vähiten coilwhineä aikoihin, erittäin hiljainen quiet biossilla ja taitaa olla vakaakin 3250MHz-3300MHz kelloilla. Vahva suositus kyllä ja tätä vielä proshop on myynyt "halvalla" kun vertaa mitä muista lippulaivamalleista pyydetään. Lisäksi vielä kortti on äärimmäisen tyylikäs.

Tarkoitin että uusilla ajureilla ekasta vedosta lähtien pisteet putosi monta sataa. DDU:lla vanhat sisään ja heti nousi pisteet.

E: Uusi yritys ja nyt tuntuu toimivan.

Meikäläisellä samoja oireita. Uudemmat ajurit laskivat pisteitä niin vakiona kuin alivoltitettunakin. Ei auta vaikka DDU:lla poistaa/asentaa uutta tilalle. Ei vaan kestä yhtä hyvin kelloja. Vanhat ajurit takas ja taas kulkee paremmin. :hmm:

Näin juuri. Ehkä kuva auttaa. En ole kokeillut pelaako edelleen uusimmilla ajureilla, mutta aikaisemmin toimi 100%.

0.99V kohdalla on 3187MHz jonka jälkeen flat.

steelnomad_5080_uv_GB_settings.jpg
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mikä idea tuossa alivoltituksessa on, kun ei kortti vakiona kuitenkaan käytä kuin sen 1.02V?
Itse tuossa tilanteessa en tekisi mitään curvea vaan löisin pelkästään corelle plussaa. Tässä oma esimerkki omista asetuksista ja maksimijännite on vain 1.045V vaikka olen core % laittanut +100. Kyseessä siis vakaa kellotus, tai ainakaan en ole vielä saanut mitenkään kaatumaan.
Näyttökuva 2025-04-17 093515.png
Näyttökuva 2025-04-18 190220.png

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mikä idea tuossa alivoltituksessa on, kun ei kortti vakiona kuitenkaan käytä kuin sen 1.02V?
Itse tuossa tilanteessa en tekisi mitään curvea vaan löisin pelkästään corelle plussaa. Tässä oma esimerkki omista asetuksista ja maksimijännite on vain 1.045V vaikka olen core % laittanut +100. Kyseessä siis vakaa kellotus, tai ainakaan en ole vielä saanut mitenkään kaatumaan.
Omalla kohdalla se on hiljaisuus. 850mv 2750mhz 2000mem alivoltituksella 5070 TI:n kulutus laskee noin 200w tasolle rasituksessa ja tuulettimet tippuu 1500rpm tasolta 1000-1100rpm ja die 70c->63c. Näillä asetuksilla teho on jopa hieman parempi, kuin stockkina. Toki jos max tehoa haluaa niin voisi vain kellottaa, mutta otan mieluummin 140fps hiljaisena kuin 160fps äänekkäänä.

Omalla kohdalla se on hiljaisuus. 850mv 2750mhz 2000mem alivoltituksella 5070 TI:n kulutus laskee noin 200w tasolle rasituksessa ja tuulettimet tippuu 1500rpm tasolta 1000-1100rpm ja die 70c->63c. Näillä asetuksilla teho on jopa hieman parempi, kuin stockkina. Toki jos max tehoa haluaa niin voisi vain kellottaa, mutta otan mieluummin 140fps hiljaisena kuin 160fps äänekkäänä.
Meinasinkin tuossa äsköisessä sitä kun vakio 1.02V ja alivoltitus tuossa on 0.99V. Tuossa on 3mV alivoltitus ja se ei näy tehonkulutuksessa yhtään.

Synteettiset testit ei oikein testaa vakautta. Omien kokemusien mukaan pelien kanssa joutuu kelloja ruuvaan alas tai jännitettä ylös. Omasta kirjastosta parhaita vakaustestejä on cp2070 ja avatar. Epävakaat kellot saattaa tulla esille vasta pidemmän pelisession jälkeen.

Jos suunnittelisi, että 5080:aa hyvin hentoisesti alivoltittaisi, niin minkälaisiin asetuksiin porukka on päätynyt? Eli mikä on suurin piirtein toimivaksi havaittu MHz/voltage -piste, kun curvella alivoltittaa?
Kommentoinpa vaikka radeon itselläni eli tämä totta, esimerkiksi Speed Nomadin testin saan läpi -120 alivolteilla, mutta 20 kierroksen stressitestiä on turha tuolla yrittää saada läpi ja joutuu kortista riippuen alle 100 millivolttiin tyytymään. Time Spy taas menee -150 alivolteilla läpi että hurahtaa, mutta monen pelin kanssa joutuu tyytymään about satasen lukemiin. Oman kortin kanssa "yleisvakaat" alivoltit on jossain -80-90 nurkilla, jos pelejä laidasta laitaan. Testit on testejä ja peleissä ne yllättävät piikit ja käytetyt moottorit sitten laidasta laitaan :)

Nvidan Zorah-demo tuli eilen ladattavaksi. Reilu 100GB paketti. Kukaan kerennyt kokeilemaan?

1744993234095.jpeg

On siinä normaalisti eroa 40-50W lämpökuormassa. Ajatuksena pitää kone suht hiljaisena ja lämmöt kurissa. Ylempi veto tuulettimet 60% ja lämmöt 65'c. Alempi 45% ja 63'c. Alempi on sellainen melutaso josta tykkään. Lämmöt saa olla mun puolesta reilusti alle 70'c.

steelnomad_5080_+400+2500_GB_new_2.jpg

steelnomad_5080_uv_GB_settings_new.jpg

Meinasinkin tuossa äsköisessä sitä kun vakio 1.02V ja alivoltitus tuossa on 0.99V. Tuossa on 3mV alivoltitus ja se ei näy tehonkulutuksessa yhtään.

Niin se pointti on että sillä saa puristettua vähän lisää tehoja, kun omassa kortissa tehoraja 400w, alivoltittamalla saa samalla tehorajalla (ja lämmöillä) enemmän tehoja irti. Tai sitten laskemalla tehonkulutusta (ja lämpöjä), jolloin tuulettimet käy myös matalammilla kierroksilla.

Niin se pointti on että sillä saa puristettua vähän lisää tehoja, kun omassa kortissa tehoraja 400w, alivoltittamalla saa samalla tehorajalla (ja lämmöillä) enemmän tehoja irti. Tai sitten laskemalla tehonkulutusta (ja lämpöjä), jolloin tuulettimet käy myös matalammilla kierroksilla.
On siinä normaalisti eroa 40-50W lämpökuormassa. Ajatuksena pitää kone suht hiljaisena ja lämmöt kurissa. Ylempi veto tuulettimet 60% ja lämmöt 65'c. Alempi 45% ja 63'c. Alempi on sellainen melutaso josta tykkään. Lämmöt saa olla mun puolesta reilusti alle 70'c.

En olisi uskonut että noin pieni alivoltitus vaikuttaisi 30W kulutukseen mutta kai se sitten on pakko uskoa.

EI vaan mitenkään käy järkeen toi curve editorin toiminnan logiikka... Omaan silmään tuossa kello pysyy samana, vaikka voltit kasvaa, mutta ilmeisesti pitää tulkita eri tavalla.

Näin minäkin sen ajattelen. Pienempi sähkönkulutus, lämpökuorma ja melu ja bonuksena hieman vakiota parempi kulku. Nämä ovat ihan konkreettisia juttuja, jotka huomaa pelatessa. Ylikellottamalla voisi saavuttaa reilut 10 prosenttia lisää kulkua alivoltitukseen nähden mutta hintana on kasvanut kuumuus ja puhina. Ja sitten voi miettiä, onko 10 prosenttia korkeampi fps, esim. 88 vs 80 edes aistinvaraisesti havaittavissa.

Näin minäkin sen ajattelen. Pienempi sähkönkulutus, lämpökuorma ja melu ja bonuksena hieman vakiota parempi kulku. Nämä ovat ihan konkreettisia juttuja, jotka huomaa pelatessa. Ylikellottamalla voisi saavuttaa reilut 10 prosenttia lisää kulkua alivoltitukseen nähden mutta hintana on kasvanut kuumuus ja puhina. Ja sitten voi miettiä, onko 10 prosenttia korkeampi fps, esim. 88 vs 80 edes aistinvaraisesti havaittavissa.
Pitää kuitenkin ottaa huomioon se, että paremmilla jäähyillä olevat mallit eivät oikein pidä ääntä edes kellotettuna, ainakaan quiet biossilla. Se oikeastaan on se isoin syy ostaa niitä parempia malleja.

Viimeksi muokattu:
Omaan silmään tuossa kello pysyy samana, vaikka voltit kasvaa, mutta ilmeisesti pitää tulkita eri tavalla.
Ihmettelin samaa itse ja luulen nyt ymmärtäneeni mistä tuossa on kyse.

Tota curvea pitää lukea niin, että näytönohjain haluaa jonakin ajanhetkenä pyöriä jollakin kellotaajuudella (MHz), ja se katsoo tosta curvesta mitä jännitettä (mV) tulee käyttää kyseisellä kellotaajuudella. Jos katsotaan flättiä osaa curvesta, siinä on määritetty hämmentävästi useita eri jännitteitä samalle kellotaajuudelle. Kun näytönohjain näkee nämä vaihtoehdot, se valitsee näistä jännitteistä pienimmän. Toisin sanoin, tossa flätissä osassa curvea ei ole kyse siitä, että "kellotaajuus pysyy samana volttien kasvaessa", koska ainoastaan kaikista vasemmaisinta pistettä flätistä osasta käytetään.

Mistä alivoltitus sitten muodostuu? Alivoltitus muodostuu siitä, kun nostetaan sitä osaa curvesta, joka on flätin alueen vasemmalla puolella. Jos on vaikeuksia hahmottaa mitä tapahtuu curvea nostaessa, kannattaa jälleen kerran alottaa siitä ajatusmallista, että näytönohjain ei katso curvesta "mitä kellotaajuutta minun pitää käyttää tälle jännitteelle", vaan näytönohjain katsoo curvesta "mitä jännitettä minun pitää käyttää tälle kellotaajuudelle". Eli lukitset mielessäsi jonkin yksittäisen kellotajuuden. Voit mielessäsi vaikka vetää vaakasuuntaisen viivan y-akselilta niin että se leikkaa käppyrän jossakin kohtaa. Missä kohtaa se leikkaa käppyrän? Kun curvea ei ole nostettu ("ei tehty alivoltitusta") se leikkaa käppyrän pisteessä jossa on korkeampi jännite. Kun curvea on nostettu ("on alivoltitettu") se leikkaa käppyrän pisteessä jossa on matalampi jännite. Eli tietylle kellotaajuudelle valitaankin nyt matalampi jännite.

Pitää kuitenkin ottaa huomioon kuitenkin se, että paremmilla jäähyillä olevat mallit eivät oikein pidä ääntä edes kellotettuna, ainakaan quiet biossilla. Se oikeastaan on se isoin syy ostaa niitä parempia malleja.

Tuulettimia ei tarvitse huudattaa millään mallilla, koska korteissa on ihan riittävä jäähdytys. Käyttää vaan niitä kiinteitä kierroksia ja skippaa valmistajan fan curvet. Toki mikäli haluaa maksaa 200€ enemmän niin mikäs siinä.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mikä idea tuossa alivoltituksessa on

Alivoltituksen hyödyt jo 4000-sarjassa olivat ihan kiistattomat -> Less Power, Same / More FPS. Nykyisillä lippulaivamalleilla ylikellotuksessa ei sen sijaan ole mitään ideaa, mikäli korttia käyttää benchmarkien sijaan siihen tarkoitukseen mihin varmaankin suurin osa käyttäjistä kortin ostaa (= pelaaminen).

Viimeksi muokattu:
Tuulettimia ei tarvitse huudattaa millään mallilla, koska korteissa on ihan riittävä jäähdytys. Käyttää vaan niitä kiinteitä kierroksia ja skippaa valmistajan fan curvet. Toki mikäli haluaa maksaa 200€ enemmän niin mikäs siinä.

Alivoltituksen hyödyt jo 4000-sarjassa olivat ihan kiistattomat -> Less Power, Same / More FPS. Nykyisillä lippulaivamalleilla ylikellotuksessa ei sen sijaan ole mitään ideaa, mikäli korttia käyttää benchmarkien sijaan siihen tarkoitukseen mihin varmaankin suurin osa käyttäjistä kortin ostaa (= pelaaminen).
4000-sarjalaiset eivät kellottuneet juurikaan, joten niissä ei ollutkaan hirveästi hyötyä kellotuksista. Ainakin 5080 kellottuu ihan älyttömän hyvin ja siinä ero on aivan selvä, puhutaan kuitenkin 10-15 prosentin hyödystä.

Ainakin 5080 kellottuu ihan älyttömän hyvin ja siinä ero on aivan selvä, puhutaan kuitenkin 10-15 prosentin hyödystä.

Kuten aikaisemmin mainittiin, todellinen FPS hyöty vs virrankulutus + kortin lämmöt ei tee ylikelloituksesta yhtään sen hyödyllisempää.

Viimeksi muokattu:
Kuten aikaisemmin mainittiin, todellinen FPS hyöty vs virrankulutus + kortin lämmöt ei tee ylikelloituksesta yhtään en hyödyllisempää.
Ainakin minun 5080:llä virrankulutuksen nousu ylikellottaessa sopii virhemarginaaliin. Esim. Stalker 2:ssa kulutus nousi samassa kohdassa 292 W -> 296 W ja fps nousi 72 -> 80.

Käytännössä siis ilmaiset 10 %.

Vaihtoehtoisesti voi valita ilmaisen virrankulutuksen pienenemisen jos alikellottaa.

Kuten aikaisemmin mainittiin, todellinen FPS hyöty vs virrankulutus + kortin lämmöt ei tee ylikelloituksesta yhtään en hyödyllisempää.
Ei se kulutus kasva yhtään kellottamalla vs vakio, powerlimitin nosto nostaa kulutusta. Pelikäytössä oma 5080 kuluttaa pelistä riippuen 250-350W ja joissain poikkeustapauksissa voidaan mennä lähelle 400W. En henkilökohtaisesti hyödy mitään siitä, että saan kortin kuluttamaan 60W vähemmän, mutta siitä hyödyn että saan sen 10-15% lisää suorituskykyä.
Joku toinen taas voi kokea sen pienemmän kulutuksen hyödyllisenä, mutta itse en näin energiatehokkaalla kortilla sitä koe hyödylliseksi, koska kortti on muutenkin lähes äänetön ja todella viileä.

Omassa Asus Prime 5080 huomasin, että näypperin lämpötila ei enää päivity.
Liittynee johonkin Win11 automagic lepotilaan.
CRU:n restart64.exe auttaa

• GPU monitoring utilities stop reporting GPU temperature after waking PC from sleep [5231307]

Niin, ajatus on, että pisteisiin vaikuttaa onko gpu lämpö 63 vai 66 astetta. Mutta en mene vannomaan, tämä on mun käsitys.
Ei pitäisi alle 70c lämpöeroilla olla mitään vaikutusta vakiona kortin boost kelloihin. Ellei Nvidia sitten muuttanut boost algoritmeja aiemmista sarjoista. Jays two cent testasi joskus, ja jossain n. 73c tienoilla iskee vasta mieto boost kellon lasku, jota kukaan ei silmällä edes erottaisi suorituskyvyssä.

Sikäli kaikki alle 75c lämmöt täysin ok (GPU temp.). Välillä tuntuu että alhaiset lämmöt on joku kilpailu. Nvidian insinöörit sallineet +80c lämmöt jopa, mutta jostain syystä osa kavahtaa jo 65c lämpöjä.

Melutason ymmärrän täysin, siksi alivoltitus on hyvä ratkaisu, varsinkin jos kotelotuuletus ei ole huippua. Alivoltitukselle peukku siis, itse en enää harrasta tosin, koska nykyinen kortti vakiona hiljainen.

Ei pitäisi alle 70c lämpöeroilla olla mitään vaikutusta vakiona kortin boost kelloihin. Ellei Nvidia sitten muuttanut boost algoritmeja aiemmista sarjoista. Jays two cent testasi joskus, ja jossain n. 73c tienoilla iskee vasta mieto boost kellon lasku, jota kukaan ei silmällä edes erottaisi suorituskyvyssä.

Sikäli kaikki alle 75c lämmöt täysin ok (GPU temp.). Välillä tuntuu että alhaiset lämmöt on joku kilpailu. Nvidian insinöörit sallineet +80c lämmöt jopa, mutta jostain syystä osa kavahtaa jo 65c lämpöjä.

Melutason ymmärrän täysin, siksi alivoltitus on hyvä ratkaisu, varsinkin jos kotelotuuletus ei ole huippua. Alivoltitukselle peukku siis, itse en enää harrasta tosin, koska nykyinen kortti vakiona hiljainen.
Kyllä se on ainakin aikaisemmilla korteilla ollut jo jossain 6Xc missä ekan kerran laskee boosteja.

Edit. Taitaa tosiaan olla nykyisillä korteilla vasta 70c missä eka boostien tippuminen tapahtuu.

Viimeksi muokattu:
MSI Suprim 5090 päivitys. Idlessä ei ole minkäänlaista coil whinea. 600 FPS Heaven testissä ei mitään ääntä ellei siirtänyt korvaa 5cm päähän hdmi terminaalista jolloin ääntä kuului. Ei mitään esim kotelon sivusta kun paneeli kiinni. Poweri on Be Quiet Straight power 12 1500W ja heidän lisävarustekaapeli 700mm 12v-6x2 kaapeli.

Gigabyte 5080 windforce, yksi tuulareista raportoi nollaa kierrosta, onko sökö vai normaalia?
1745080779473.png
Monestihan nuo taitaa olla kytketty niin, että kaksi tuuletinta yhdessä liittimessä ja kolmas omanaan.
Jos se silmällä ihan katsoen pyörii, niin sanoisin että kovaa ajoa vain.
Gigabytella myös yksi tuuletin taitaa pyöriä eri suuntaan (ainakin ylemmän pään malleissa, en muista oliko muillakin valmistajilla), joten ehkä sekin voi olla syynä ettei raportoi kierroksia.

Ei ole ihan yksinkertainen homma tarkistaa pyöriikö tuuletin, kone on asemoitu niin että se ei helposti onnistu, mutta pakko varmaan katsoa, jos ei ole täällä tietoa että tuo on kuten pitääkin.

edit: se selvisikin äkkiä: GPU tuki oli sillä tavalla huonosti asemoitu, että se esti tuulettimen pyörimisen, nyt pyörii kaikki.
Samalla varmistui, että jokaisella on oma sensori.

Viimeksi muokattu:
Gigabyte 5080 windforce, yksi tuulareista raportoi nollaa kierrosta, onko sökö vai normaalia?
1745080779473.png
Gaming OC näytti yksi päivä ihan samaa, kunnes nostin manuaalisesti hieman kierroksia. Kierroksia nostamalla rupesi näyttämään lukemaa myös tuo kolmas. Mikä lie ongelma? Uskoisin että liittyy sarjaan kytkentään?

Gaming OC näytti yksi päivä ihan samaa, kunnes nostin manuaalisesti hieman kierroksia. Kierroksia nostamalla rupesi näyttämään lukemaa myös tuo kolmas. Mikä lie ongelma? Uskoisin että liittyy sarjaan kytkentään?
Jos kierrokset oli tosi alhaalle säädetty ni voi olla ettei se jaksanut pyörittää. Itse ainakin huomasin kotelotuulettimilla että "Auto Tunerin" löytämät "suositteluasetukset" tuulettimille pistävät kierrokset niin matalalle että ne eivät jaksa lähteä pyörimään.

Mulla näkyy virheellinen GPU lämpötila Afterburnerissa (aina 27C), mutta esim. GPU-Z näyttää lämpötilan oikein. Uusimmat ajurit täälläkin.

Mulla näkyy virheellinen GPU lämpötila Afterburnerissa (aina 27C), mutta esim. GPU-Z näyttää lämpötilan oikein. Uusimmat ajurit täälläkin.
Jees mulla siis näky väärät lämpötilat joka mittarissa mutta toisella uudelleen käynnistyksellä rupes näyttään oikein.

Redditissä porukka valittaa tästä ilmiöstä.

Löytyykö keneltäkään 5080 SFF-kokoisena? Millaiset on lämmöt ja melutaso? Kuinka hyvin pystyy ylikellottamaan?
Löytyy Windforce 5080. Mielestäni ei mitenkään äänekäs, tuulettimet tietysti puhisee, mutta ei häiritsevästi. Coil whineä ei ole. Pysyy täysin vakaana +400mhz core ja +2000mhz muisteilla, jolla saa sen 10% lisätehoa. Lämmöt nousseet tällöin korkeimmillaan 76 asteeseen. Ilman ylikelloja pysyi alle 70 asteessa.

Löytyykö keneltäkään 5080 SFF-kokoisena? Millaiset on lämmöt ja melutaso? Kuinka hyvin pystyy ylikellottamaan?
Mulla Asus Prime 5080 OC ja default-tuuletinprofiililla lämmöt pysyy hyvin siellä 60 tienoilla ja tuulettimet siinä 1400-1500 paikkeilla. Ylikellotettuna (1V @ 3217) tuulettimet n. 1700-1800 ja alivoltitettuna (0.865@2800) n. 1000-1100 rpm. Eli tarvittaessa erittäin hiljainen kortti mutta tehoa löytyy myös. Itse oon pitänyt OC:lla tuulettimia vakiolla n. 60% ja UV:lla n. 40% (ei kuulu kotelotuulettimien alta lainkaan).

Ainakin oma yksilö kellottuu ja alivoltittuu erinomaisesti ja on hiljainen.

Jos kierrokset oli tosi alhaalle säädetty ni voi olla ettei se jaksanut pyörittää. Itse ainakin huomasin kotelotuulettimilla että "Auto Tunerin" löytämät "suositteluasetukset" tuulettimille pistävät kierrokset niin matalalle että ne eivät jaksa lähteä pyörimään.
Lisäksi näissä on nollapeittoa eli lukija ei toimi pienillä kierroksilla ja näyttää nollaa vaikka pyöriikin.

Mulla Asus Prime 5080 OC ja default-tuuletinprofiililla lämmöt pysyy hyvin siellä 60 tienoilla ja tuulettimet siinä 1400-1500 paikkeilla. Ylikellotettuna (1V @ 3217) tuulettimet n. 1700-1800 ja alivoltitettuna (0.865@2800) n. 1000-1100 rpm. Eli tarvittaessa erittäin hiljainen kortti mutta tehoa löytyy myös. Itse oon pitänyt OC:lla tuulettimia vakiolla n. 60% ja UV:lla n. 40% (ei kuulu kotelotuulettimien alta lainkaan).

Ainakin oma yksilö kellottuu ja alivoltittuu erinomaisesti ja on hiljainen.

Tämä ei ihan täyttä kuvaa anna. Nuo lukemat varmaan aika pienellä wattikuormalla. Jos pelaa pelejä tai benchmarkkeja jotka hipoo lähelle sitä 360w kuormaa niin ei kyllä default tuuletinprofiililla edes avoimessa testipenkissä pysy lähellekään noita lukemia. Koitappa ajaa default asetuksilla steel nomad 20 loopin stress test(20min menee) ja kato minne nousee lämmöt ja kierrokset. Varmaan ~70 astetta ja ~2000rpm, riippuen kotelon ilmankierrosta ja huoneenlämmöstä.

Ihan käypä kortti kokoisekseen ja riittää hyvin tuolle 360w kuormalle, itse pidän silent bios asetuksilla ja lämpö nousee 360w kuormalla noin 74-75 asteeseen ja kierrosluvut ~1750rpm. Meshify 2 compact, eli kotelolla jossa tuulettimet näytönohjaimen alapuolella saa varmasti lämpöjä ja kierroksia alemmas. Mulla on vielä aika maltillisella kierroksilla kotelotuulettimet.

Viimeksi muokattu:
Tämä ei ihan täyttä kuvaa anna. Nuo lukemat varmaan aika pienellä wattikuormalla. Jos pelaa pelejä tai benchmarkkeja jotka hipoo lähelle sitä 360w kuormaa niin ei kyllä default tuuletinprofiililla edes avoimessa testipenkissä pysy lähellekään noita lukemia. Koitappa ajaa default asetuksilla steel nomad 20 loopin stress test(20min menee) ja kato minne nousee lämmöt ja kierrokset. Varmaan ~70 astetta ja ~2000rpm, riippuen kotelon ilmankierrosta ja huoneenlämmöstä.

Ihan käypä kortti kokoisekseen ja riittää hyvin tuolle 360w kuormalle, itse pidän silent bios asetuksilla ja lämpö nousee 360w kuormalla noin 74-75 asteeseen ja kierrosluvut ~1750rpm. Meshify 2 compact, eli kotelolla jossa tuulettimet näytönohjaimen alapuolella saa varmasti lämpöjä ja kierroksia alemmas. Mulla on vielä aika maltillisella kierroksilla kotelotuulettimet.
No joo kuitenkin ihan odotusten mukaiset lämmöt, ei voi suht pieneltä coolerilta ihmeitä vaatiakaan. Ei kuitenkaan melua älyttömän häiritsevästi?

No joo kuitenkin ihan odotusten mukaiset lämmöt, ei voi suht pieneltä coolerilta ihmeitä vaatiakaan. Ei kuitenkaan melua älyttömän häiritsevästi?
Ääniprofiili on omassa ainakin miellyttävä. On mulla alivoltitusprofiili käytössä joten eipä tarvi kovia kierroksia kuunnella, mutta hyvin menis vakionakin. Pelit harvemmin hakkaa sitä 360w kattoa vastaan ellei kellota niin ei se vakionakaan nouse noihin em. kierroslukuihin kuin harvoin.

Onko kukaan törmännyt BSoD ongelmaan uusien ajurien myötä? Tehoa tuli lisää, mutta kellotaajuutta pitänyt laskea noin 50MHz aikaisemmasta. Täällä pukkaa BSoD jos kelloja on liikaa, kun aikaisemmin vain kaatusi työpöydälle.

Kellään täällä Gigabyten 5070 windforce oc näyttistä? Saako tuosta nostettua powerlimittiä minkä verran? Aika heikosti löytyy netistä infoa, tai sitten vaan menny vanhojen silmien ohi:) Pitäis pojan koneesen saada jotain uutta ja tuo sopis budjettiin

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 368
Jäsenet
77 323
Uusin jäsen
snips

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom