Lähes vastaava tapaus ( = lue, tuli myös muita ongelmia, jonka vuoksi sarjanumero/yksilö olikin relevantti ) tuli vastaan asiakkaan toimesta töissä, ja ainakin lakimiehemme neuvoi lähestymään petoksena ja mukaan viestiin tuli myös muutama ennakkotapaus. Sekoitat tässä nyt sen, että mikä voi tässä yksittäisessä tilanteessa olla molemmille järkevää käytännössä vain ja ainoastaan sinun näkökulmastasi ja sen, että mitä yrityksen kirjanpidossa ja taustalla todellisuudessa tapahtuu tai voi tapahtua.
Ainakin tässä tutussa tapauksessamme todellisuudessa olisi ollut järkevää, että asiakas olisi ilmoittanut asiasta ja asia olisi sovittu näin toimittavaksi. Vilpillinen vaihdos kuitenkin aiheuttaa kirjanpidossa hyvityksen ( = sarjanumero ilmestyy takaisin "hyllyyn"/kirjanpitoon ) useimmissa ERPeissä jopa "automaattisesti", jolloin petoksen avulla hyllyyn/kirjanpitoon saadaan väärä sarjanumero. Tämä olisi helppo estää vaikka käsin, jos petoksen sijaan neuvoteltaisiin, saisiko pelkän hinnanmuutoksen, mikä on kirjanpidossa juuri tätä, hinnan muuttumista. Sarjanumero taas on äärimmäisen tärkeä esimerkiksi jo monta kertaa esillä olleiden takaisinkutsujen yms. takia. En osaa sanoa lakiteknisistä vastuista B2C takaisinkutsuissa, mutta ongelmiahan siitä joka tapauksessa tulee.
Tässä 4090:n tapauksessa asia on jopa sikäli edes etäisen relevantti, että jos sarjanumerossa A tuo potentiaalinen sulava johto -vika olisi vielä, mutta sarjanumerossa B ei. Koska asiakkaan kikkailujen takia A ja B ovat kirjanpidosta poikkeavissa paikoissa/asiakkailla, toimitetaan ongelman korjaava johto väärälle asiakkaalle. Kikkailleen asiakkaan johto ja samalla kerrostalo palaa, ja soppa on valmis.
Tuota sinun tulkintaasi laveasti käyttäen voisi toimia myös niin, että näin saatavuusongelma-aikana tilaa saman tuotteen monesta paikasta eri hintaan, ja ekan, kalleimman, saapuvan asentelee koneeseen, ja kaikkien saavuttua palauttaa kalleimpiin paikkoihin ( oletetaan, että kaikilla on palautusoikeus ) halvempien tuotteet takaisin. Jos saatavuuden vuoksi tilaillaan monesta paikkaa, niin kaikkien etu kuitenkin olisi, että mieluiten ylimääräiset perutaan ja minimissään yksilöt palautetaan sinne mistä ne tulivatkin.