NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Hyvin onnistuneella alivoltituksella saa samat tehot kortista (tai prosessorista) ulos selkeästi pienemmällä kulutuksella -> hiljaisempi kortti.
Matalampien lämpöjen takia suurin piirtein samoilla tehoilla. 1080FE omistaneena alivoltitus oli ylikellottamista.
Toisin sanoen voltteja alas ja kelloja ylös.
No joo, kukin toki tyylillään. Itseä ei ole koskaan suuresti kiinnostanu koneen pitämä meteli tai lämmöt, kunhan jokseenkin järkevissä mitoissa pysyvät. En oikein ymmärrä, että lähdetään tämän teho- ja hintaluokan näyttista hankkimaan, mutta sitten halutaan sen kuluttavan vähemmän virtaa.

Lämpöjen tai äänien suhteen on vaikea uskoa kovin merkittäviä hyötyjä irtoavan alivoltittamisella. Jos niitä haluaa alas, niin sitten kunnon keinot käyttöön.
 
No joo, kukin toki tyylillään. Itseä ei ole koskaan suuresti kiinnostanu koneen pitämä meteli tai lämmöt, kunhan jokseenkin järkevissä mitoissa pysyvät. En oikein ymmärrä, että lähdetään tämän teho- ja hintaluokan näyttista hankkimaan, mutta sitten halutaan sen kuluttavan vähemmän virtaa.

Lämpöjen tai äänien suhteen on vaikea uskoa kovin merkittäviä hyötyjä irtoavan alivoltittamisella. Jos niitä haluaa alas, niin sitten kunnon keinot käyttöön.
Niin ei ollut tiedossa, että lämmöt pudottaa kelloja?
Viiden asteen välein putoaa 15MHz, tästä en tiedä onko Amperessa luvut samat.
 
Viimeksi muokattu:
No joo, kukin toki tyylillään. Itseä ei ole koskaan suuresti kiinnostanu koneen pitämä meteli tai lämmöt, kunhan jokseenkin järkevissä mitoissa pysyvät. En oikein ymmärrä, että lähdetään tämän teho- ja hintaluokan näyttista hankkimaan, mutta sitten halutaan sen kuluttavan vähemmän virtaa.

Lämpöjen tai äänien suhteen on vaikea uskoa kovin merkittäviä hyötyjä irtoavan alivoltittamisella. Jos niitä haluaa alas, niin sitten kunnon keinot käyttöön.
Tuossahan sinulle kerrottiin esimerkki jossa suorituskyky parani alivoltittamalla? Miksi haluaisit ehdoin tahdoin kulutusta suuremmaksi suorituskyvyn kustannuksella? Samoin ei kai sitä ole kovin paljon kunnollisempaa tapaa tiputtaa lämpöjä kuin alivoltitus? Suorituskyky laskee yksittäisiä prosentteja tai parhaimillaan ei ollenkaan ja lämmöntuotto tippuu parhaimmillaan kymmeniä prosentteja.
 
Niin ei ollut tiedossa, että lämmöt pudottaa kelloja?
Viiden asteen välein putoaa 15MHz, tästä en tiedä onko Turingissa luvut samat.
Ehm, enpä ole huomannut mitään pudotuksia oman RTX 2080:n kanssa, jos ei mennä ylärajan yli? Ei kai sen nyt todellakaan pitäisi jatkuvasti pudottaa niitä alhaisistakin lämmöistä lähtien.
 
Tuossahan sinulle kerrottiin esimerkki jossa suorituskyky parani alivoltittamalla? Miksi haluaisit ehdoin tahdoin kulutusta suuremmaksi suorituskyvyn kustannuksella? Samoin ei kai sitä ole kovin paljon kunnollisempaa tapaa tiputtaa lämpöjä kuin alivoltitus? Suorituskyky laskee yksittäisiä prosentteja tai parhaimillaan ei ollenkaan ja lämmöntuotto tippuu parhaimmillaan kymmeniä prosentteja.
Yksi esimerkki ei ole koko totuus kaikissa tapauksissa. Yleensä alivoltitus johtaa alhaisempiin tehoihin, tai korkeintaan pysytään samoissa.

Kunnollinen tapa pudottaa lämpöjä on parempi jäähy.
 
Yksi esimerkki ei ole koko totuus kaikissa tapauksissa. Yleensä alivoltitus johtaa alhaisempiin tehoihin, tai korkeintaan pysytään samoissa.

Kunnollinen tapa pudottaa lämpöjä on parempi jäähy.
Lämmöntuotto ei putoa paremmalla jäähyllä ja monessa tilanteessa parempi jäähy ei ole joko tilan tai budjetin johdosta mahdollisuus. Ja tosiaan vielä kerran, näisssä tehtaalta tappiin kellotetuista korteista saa usein merkittävästi viileämpiä ja hiljaisempia vaikka suorituskyvyssä ero jää käytännössä virhemarginaaliin.
 
Lämmöntuotto ei putoa paremmalla jäähyllä ja monessa tilanteessa parempi jäähy ei ole joko tilan tai budjetin johdosta mahdollisuus. Ja tosiaan vielä kerran, näisssä tehtaalta tappiin kellotetuista korteista saa usein merkittävästi viileämpiä ja hiljaisempia vaikka suorituskyvyssä ero jää käytännössä virhemarginaaliin.
En puhunut lämmöntuotosta, vaan lämmöistä yleisesti. Tietenkään lämmöntuotto ei putoa paremmalla jäähyllä, sehän on selvää. Jos on varaa laittaa 800€ näyttikseen, niin luulisi olevan varaa myös parempaan jäähyyn, mikäli kokee sen tarpeelliseksi.

Ja "merkittävät erot" ovat hyvin subjektiivisia.
 
Nää on näitä.. Joku haluaa lykätä osat kiinni ja kovaa ajoa, toinen laittaa rahaa jäähdytykseen ja ulkonäköön enemmän kuin komponentteihin ja kolmas tykkää viilailla ja optimoida laitteet toimimaan paremmin, kuin tehtaan "varmuuden vuoksi" asetuksilla.

Ei noista mikään varsinaisesti väärin ole (toka ehkä hieman hölmöä, jos hankkii ulkonäköä suorituskyvyn kustannuksella, mutta kukin tyylillään). :tup:
 
Nää on näitä.. Joku haluaa lykätä osat kiinni ja kovaa ajoa, toinen laittaa rahaa jäähdytykseen ja ulkonäköön enemmän kuin komponentteihin ja kolmas tykkää viilailla ja optimoida laitteet toimimaan paremmin, kuin tehtaan "varmuuden vuoksi" asetuksilla.

Ei noista mikään varsinaisesti väärin ole (toka ehkä hieman hölmöä, jos hankkii ulkonäköä suorituskyvyn kustannuksella, mutta kukin tyylillään). :tup:
Ja neljäs haluaa viilailla ja optimoida laitteet maksimitehoille, eikä välitä siinä kohtaa liian paljon lämmöistä, äänestä tai virrankulutuksesta.

Kuten totesin aiemminkin, niin jokainen tyylillään. Ei kaikkien kuulukaan ajatella asioista samalla tavalla. Ihmetellä ja keskustella toki voi, jos toisten näkemykset eivät täsmää omien näkemysten kanssa.
 
Alivoltitus on aivan ehdotonta IMHO. Mitä tehokkaammasta kortista kyse, niin sen oleellisempaa. Jos et optimoi jännitettä omalle kortillesi, niin jätät ilmaista suorituskykyä pöydälle. Ja mitä ääritiukemmalle kortin piiri on vakiona vedetty, niin jälleen sen oleellisempaa on mahdollisuus hienosäätää sitä lähemmäksi optimaalista toimintaa.

Niin kauan kuin hakataan power limittiä vasten (ja Amperella näin on aina, luultavasti kaikilla malleilla ja korteilla), niin alivoltitus on ainut tapa saada kaikki irti kortista. Samalla power limitillä saat enemmän kulkua, kun olet säätänyt jännitteen kohdilleen. Niin yksinkertaista se on.
 

Liitteet

  • Väylät.jpg
    Väylät.jpg
    135 KB · Luettu: 393
Alivoltitus on aivan ehdotonta IMHO. Mitä tehokkaammasta kortista kyse, niin sen oleellisempaa. Jos et optimoi jännitettä omalle kortillesi, niin jätät ilmaista suorituskykyä pöydälle. Ja mitä ääritiukemmalle kortin piiri on vakiona vedetty, niin jälleen sen oleellisempaa on mahdollisuus hienosäätää sitä lähemmäksi optimaalista toimintaa.

Niin kauan kuin hakataan power limittiä vasten (ja Amperella näin on aina, luultavasti kaikilla malleilla ja korteilla), niin alivoltitus on ainut tapa saada kaikki irti kortista. Samalla power limitillä saat enemmän kulkua, kun olet säätänyt jännitteen kohdilleen. Niin yksinkertaista se on.
Ei se todellakaan näin yksinkertaista ole. Vaikka alivoltitus voi joissain tapauksissa olla erittäin kannattavaa, niin ei se todellakaan niin mene, että sillä saa takuuvarmasti lisää tehoja kortista irti.
 
Ei se todellakaan näin yksinkertaista ole. Vaikka alivoltitus voi joissain tapauksissa olla erittäin kannattavaa, niin ei se todellakaan niin mene, että sillä saa takuuvarmasti lisää tehoja kortista irti.

Ei takuuvarmasti. On kaksi tapausta, joissa ei saa: 1) kortti ei ole tehorajoitettu (jolloin suora ylikellotus tai peräti ylijännite + ylikellotus on avain onneen) tai 2) kortti on tehtaalta tulleessaan optimoitu koko jännitekäyrän osalta täsmälleen kohdalleen (ts. jokainen jännite/kellotaajuuspiste on täsmälleen siinä, missä vakauden raja kulkee). Kumpikaan näistä skenaarioista ei ole kovin todennäköinen Amperen tapauksessa.
 
3080 ilmeisesti tarvii tuon 12-pinnisen virtaliittimen, onko tietoa tuleeko se FE:ssä tai aftermarketeissa mukana vai mistä sellaisen saa? Ja voiko olettaa että sen saa vähän vanhempaan modulaariseen virtalähteeseen kiinni ongelmitta?
 
3080 ilmeisesti tarvii tuon 12-pinnisen virtaliittimen, onko tietoa tuleeko se FE:ssä tai aftermarketeissa mukana vai mistä sellaisen saa? Ja voiko olettaa että sen saa vähän vanhempaan modulaariseen virtalähteeseen kiinni ongelmitta?
Vain FE:ssä tuo uusi 12pin. Tulee adapteri mukana. Muissa vanhat 8pin letkut.
 
3080 ilmeisesti tarvii tuon 12-pinnisen virtaliittimen, onko tietoa tuleeko se FE:ssä tai aftermarketeissa mukana vai mistä sellaisen saa? Ja voiko olettaa että sen saa vähän vanhempaan modulaariseen virtalähteeseen kiinni ongelmitta?
Se on pelkästään FEssä, ja siinä tulee adapteri mukana
 
3080 ilmeisesti tarvii tuon 12-pinnisen virtaliittimen, onko tietoa tuleeko se FE:ssä tai aftermarketeissa mukana vai mistä sellaisen saa? Ja voiko olettaa että sen saa vähän vanhempaan modulaariseen virtalähteeseen kiinni ongelmitta?
Vain FE vaatii tuon, aftermarketeissa on 2x8pin tai joissakin 3x8pin liittimet
 
3080 ilmeisesti tarvii tuon 12-pinnisen virtaliittimen, onko tietoa tuleeko se FE:ssä tai aftermarketeissa mukana vai mistä sellaisen saa? Ja voiko olettaa että sen saa vähän vanhempaan modulaariseen virtalähteeseen kiinni ongelmitta?
Uusi liitin löytyy vain FE:stä ja adapteri tulee mukana. Muiden valmistajien korteissa on perinteiset 8pin liittimet (2 tai 3 kpl riippuen mallista). Edit: hidas.
 
@specops

Mikä siis menee epäoptimaalisesti jos isken jonkun korkeimman stabiilin ylikellon käyrälle, esim. +100 ja sitten lasken powerlimittiä, jolloin kortti käyttää automaattisesti niin korkeaa jännitettä & kelloa kuin powerlimit antaa?
 
Vain FE:ssä tuo uusi 12pin. Tulee adapteri mukana. Muissa vanhat 8pin letkut.

Thanks. Ei ole töiltä kerennyt syventymään niin jaksaako joku heittää pähkinänkuoressa että kannattaako tilata FE vai joku (halvemmista) aftermarket-korteista? USB-C olis ihan kiva ja sitä ei taida FE:ssä olla, mutta ei pakollinen. Redditissä puhuttiin että FE:iden palauttelu Euroopassa hankalaa niitä hoitavan osapuolen huonon track recordin vuoksi, eli liekö vaikka tuo saman hintainen Asus siinä mielessä turvallisempi?
 
Ja neljäs haluaa viilailla ja optimoida laitteet maksimitehoille, eikä välitä siinä kohtaa liian paljon lämmöistä, äänestä tai virrankulutuksesta.

Kuten totesin aiemminkin, niin jokainen tyylillään. Ei kaikkien kuulukaan ajatella asioista samalla tavalla. Ihmetellä ja keskustella toki voi, jos toisten näkemykset eivät täsmää omien näkemysten kanssa.
Juuri tuosta maksimiteholle (tai pikemminkin maksimisuorituskyvylle) optimoinnistahan alivoltituksessa on nimenomaan kyse; vaikka itse et lämmöistä tai virrankulutuksesta välitä, niin ne nyt vaan on ne pääkriteerit, jolla nykyiset näyttikset menojaan kuristaa.
Jos saat jännitettä pienemmäksi samoilla kelloilla (olettaen, että virta pysyy samana), niin myös teho pienenee, jolloin saat korkeammat kellot silloin, kun hakataan power limittiä vasten. Tässä sitten tulee ohimennen myös mukaan mahdollinen lämmöntuoton lasku ja ainakin 20-sarjasta lähtien (jos ei jo aiemminkin) lämpöjen noustessa kellot laskee, vaikka ei oltaisi vielä TT rajoilla; Nvidia GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition Review: A Titan V Killer
 
Thanks. Ei ole töiltä kerennyt syventymään niin jaksaako joku heittää pähkinänkuoressa että kannattaako tilata FE vai joku (halvemmista) aftermarket-korteista? USB-C olis ihan kiva ja sitä ei taida FE:ssä olla, mutta ei pakollinen. Redditissä puhuttiin että FE:iden palauttelu Euroopassa hankalaa niitä hoitavan osapuolen huonon track recordin vuoksi, eli liekö vaikka tuo saman hintainen Asus siinä mielessä turvallisempi?
Ei ole vielä paljoa tietoa muusta kuin FE:stä, mutta eiköhän noi muutkin halvat ole ihan hyviä, kaikissa aika isot jäähyt. Ainakin voi palauttaa helposti jos ei ole.
 
@specops

Mikä siis menee epäoptimaalisesti jos isken jonkun korkeimman stabiilin ylikellon käyrälle, esim. +100 ja sitten lasken powerlimittiä, jolloin kortti käyttää automaattisesti niin korkeaa jännitettä & kelloa kuin powerlimit antaa?

Jos määrität vakauden yhdessä jännite/kellotaajuuspisteessä, niin olet optimoinut toiminnan siinä yhdessä pisteessä. Jos jätät tämän jälkeen kortin BIOSin varaan sen, mitä pistettä käyrällä käytetään, niin käytännössä menetät tekemäsi optimoinnin hyödyt. Kortti nimittäin käyttää niitä kaikkia muita pisteitä sillä käyrällä. Ja jos se optimointi on tehty sille korkeimmalle mahdolliselle hetkellisesti saavutettavalle pisteelle, niin käytännössä kortti ei käytä sitä pistettä juuri koskaan.

Ja power limittiä ei kannata laskea koskaan, jos vaan mahdollisuus jännitekäyrän muokkaamiseen on. Power limit on throttlauskone. Se ei ole pätkääkään kiinnostunut suorituskyvystä, vain lämpö- ja/tai tehorajojen kunnioittamisesta. Jos käytät power limittiä virrankulutuksen laskemiseen, niin kortti laskee suorituskykyä eniten niissä kaikkein raskaimmissa, matalimman frame raten kohdissa. Siksi optimointia on se, että power limit laitetaan niin suurelle kuin mahdollista, ja sitten lasketaan jännitettä ja kelloja niin alas, että saavutetaan haluttu virrankulutuksen/lämpöjen/melun taso. SIlloin kortti käyttää optimijännitettä koko rasituksen ajan eikä ala pykiä niissä tiukimmissa hetkellisissä rytistyksissä kun tehoa kaikkein eniten tarvitaan.
 
Niin joo meni vähän sekaisin tarkoitusperät. Itse siis alivoltittaisin/laskisin power limittiä jotta ei tarvitse kuunnella tuuletinten meteliä. :)
 
Niin joo meni vähän sekaisin tarkoitusperät. Itse siis alivoltittaisin/laskisin power limittiä jotta ei tarvitse kuunnella tuuletinten meteliä. :)

Tämä on mullekin keskeisin tavoite ainakin näillä Ampereilla. En silti rajoittaisi tätä power limitillä, koska se dippaa kelloja niissä kriittisissä piikeissä, joilla ei oikeastaan ole lämpöjen eli melun kannalta juurikaan merkitystä. Ne on lyhyitä purskeita, joissa power limit priorisoi tehorajan kunnioittamisen vaikka lämpöjen kannalta niillä ei ole juurikaan mitään merkitystä. Siksi mieluummin jännitteet niin alas, että pitkässä rasituksessa lämmöt pysyy alhaalla ja silti kortilla on hetkellinen mahdollisuus haukata virtaa jos peli sitä vaatii.
 
Onko näiden saatavuudesta mitään käsitystä tässä vaiheessa? Odottaa että jonkun ison kaupan sivuilla avautuu myyntiin 16.00 ja ostaa valitsemansa? Kattelee viikon ja miettii ja ostaa sitten? Et saa millään mitään mallia koko vuonna muuten kuin hirveellä F5 munkilla?
 
Miten toi 80 Foundersin tilausprosessi menee. Ilmottauduin sivuilla lomakkeella aikapäiviä sitten, nyt vaan pitää sitten venata että joskus ehkä sanovat "ota korttis" tai "lol" ?

Järki sanoo että venaa 3070 koska 1440p mutta syrän sanoo että hetimullenyt.
 
Tuo MSI RTX 3080 Ventus kiinnostas varmaan eniten, kun on riittävän neutraali. Toki jos ei ole parempi cooleri kuin FE, niin sitten varmaan FE.
 
3080 ilmeisesti tarvii tuon 12-pinnisen virtaliittimen, onko tietoa tuleeko se FE:ssä tai aftermarketeissa mukana vai mistä sellaisen saa? Ja voiko olettaa että sen saa vähän vanhempaan modulaariseen virtalähteeseen kiinni ongelmitta?
FE:ssä tulee mukana sovitin jolla sen saat 2x8pin kiinni.
Lisäksi muutamat valmistajat esitelleet oman adapteriversionsa (Corsair/Seasonic) myös.
 
Ihan jäätävä tykki toi. 2. paras price-perf nvidialta, paras fps nvidialta (pl 3090 tai muut tulevat kortit). Juuh... ja turha kuvitella että 3090 price-perf olis lähelläkään 3080:stä.
 
Nyt löytyy vähä päätösvaikeuksia täällä :D

Onko oha hullua kattella asus 3080 strixiä? (ja oc editionissa voi ol paremmi binnattu chippi)

Kortti näyttää hyvältä, siin ois reikä läpi josta pääsee ilma liikkumaan (voi auttaa lämpöjen, ja täten äänien, kanssa). Iso miinus on vaan toi 929e hintalappu (jimms, just hetki katottu hinta)..

Toinen mitä kattellu ois Msi gaming x trio, siin ei tätä läpireikää ole, joten mietin että onko ne miettiny tota jäähdytystä nii paljoo ku asus. Hinta on toki "mukavampi" 839e.

Ajatteli korttia kuitenki pitää 5v+, nii hiljaisuus ja kellotusmahku ois kyl iso etu.
kohta tulee 16.00 sampsalta revikka msi gaming x--- 3tunnin päästä.
 
Alivoltitus on aivan ehdotonta IMHO. Mitä tehokkaammasta kortista kyse, niin sen oleellisempaa. Jos et optimoi jännitettä omalle kortillesi, niin jätät ilmaista suorituskykyä pöydälle. Ja mitä ääritiukemmalle kortin piiri on vakiona vedetty, niin jälleen sen oleellisempaa on mahdollisuus hienosäätää sitä lähemmäksi optimaalista toimintaa.

Niin kauan kuin hakataan power limittiä vasten (ja Amperella näin on aina, luultavasti kaikilla malleilla ja korteilla), niin alivoltitus on ainut tapa saada kaikki irti kortista. Samalla power limitillä saat enemmän kulkua, kun olet säätänyt jännitteen kohdilleen. Niin yksinkertaista se on.
jos tuo 280w pitää paikkansa että vain 3% tippuu suorituskyky niin ei paha---toivotaan pientä alivolttimahdollisuutta.
 
Miksikäs noita arvosteluja saa vasta silloin julkaista? Tuossahan nopeammat ehtii ostaa varastot tyhjäksi kun muut vielä lukee arvosteluja.
Koska nvidia päätti niin, ei oo syitä kerrottu. Jokainen voi toki arvailla.
 
Olisi mielenkiintoista tietää noita syitä siellä taustalla. Isojen yritysten kanssa kyseessä voi olla myös sopimustekniset asiat joilla on esimerkiksi taattu tasainen pelikenttä AIB-valmistajille. Harvoin nuo ovat kuitenkaan ihan suoraviivaisia "Koska Nvidia päätti niin"-asioita. Joskus toki, mutta usein niihin liittyy monimutkaisempiakin kuvioita.
 
Laitanpa tähän ketjuun vielä... jos joku osaisi sanoa jotain lähinnä merkistä. Näitä 3080 korteista kun kellään ei vielä kuitenkaan ole kokemusta.

Tässä olisi neljä eri vaihtoehtoa joiden välillä aion valita. Kysymys vain on, minkä niistä valitsen? Koko on rajoittava tekijä.. Asus on ainut josta kokemusta aiemmista malleista, mutta jotkut moittii tuota TUF-mallistoa... Onko joku näistä sellainen merkki mitä ei kannata hankkia?

Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming - OC Edition 759€
Palit GeForce RTX 3080 GamingPro OC 819€
Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix "GS" 819€
EVGA GeForce RTX 3080 XC3 ULTRA GAMING 879€
 
Laitanpa tähän ketjuun vielä... jos joku osaisi sanoa jotain lähinnä merkistä. Näitä 3080 korteista kun kellään ei vielä kuitenkaan ole kokemusta.

Tässä olisi neljä eri vaihtoehtoa joiden välillä aion valita. Kysymys vain on, minkä niistä valitsen? Koko on rajoittava tekijä.. Asus on ainut josta kokemusta aiemmista malleista, mutta jotkut moittii tuota TUF-mallistoa... Onko joku näistä sellainen merkki mitä ei kannata hankkia?

Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming - OC Edition 759€
Palit GeForce RTX 3080 GamingPro OC 819€
Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix "GS" 819€
EVGA GeForce RTX 3080 XC3 ULTRA GAMING 879€
Kannattaa suomioida pari asiaa:
- Ainoastaan Asus, Gigabyte ja EVGA (ja nVidia) tuovat ensi vaiheessa myyntiin 3080:a, joissa on piirilevyllä aukko tuulettimen ilmavirran läpimenoa varten. Parantaa ilmankiertoa ja pitää mm. muistit viileämpinä.
- Asus:lla ja Gigabytellä on 2x HDMI 2.1 ja 3x DP 1.4a, muilla on 1x HDMI 2.1 ja 3x DP 1.4a
 
Kannattaa suomioida pari asiaa:
- Ainoastaan Asus, Gigabyte ja EVGA (ja nVidia) tuovat ensi vaiheessa myyntiin 3080:a, joissa on piirilevyllä aukko tuulettimen ilmavirran läpimenoa varten. Parantaa ilmankiertoa ja pitää mm. muistit viileämpinä.
- Asus:lla ja Gigabytellä on 2x HDMI 2.1 ja 3x DP 1.4a, muilla on 1x HDMI 2.1 ja 3x DP 1.4a

Kiitos, eli näillä näkymin EVGA tai Asus.. Gigabyte turhan kookas mun koteloon..
 
FE oli ainakin 375W power limitin ahdistama tyyliin vakiokelloilla.

Jos meinaa ylikellottaa niin 3x8pin eli 525W Power limit lienee ainoa oikea vaihtoehto.

Muuten lienee sama minkä 2x8pin tai 1x12pin mallin ostaa, kun kortti ei kulje sen lujempaa.
 
Kannattaa suomioida pari asiaa:
- Ainoastaan Asus, Gigabyte ja EVGA (ja nVidia) tuovat ensi vaiheessa myyntiin 3080:a, joissa on piirilevyllä aukko tuulettimen ilmavirran läpimenoa varten. Parantaa ilmankiertoa ja pitää mm. muistit viileämpinä.
- Asus:lla ja Gigabytellä on 2x HDMI 2.1 ja 3x DP 1.4a, muilla on 1x HDMI 2.1 ja 3x DP 1.4a
Gainwardissa ja palitissa on reiät kanssa. ainakin jimssin kuvien mukaan
 
Laitanpa tähän ketjuun vielä... jos joku osaisi sanoa jotain lähinnä merkistä. Näitä 3080 korteista kun kellään ei vielä kuitenkaan ole kokemusta.

Tässä olisi neljä eri vaihtoehtoa joiden välillä aion valita. Kysymys vain on, minkä niistä valitsen? Koko on rajoittava tekijä.. Asus on ainut josta kokemusta aiemmista malleista, mutta jotkut moittii tuota TUF-mallistoa... Onko joku näistä sellainen merkki mitä ei kannata hankkia?

Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming - OC Edition 759€
Palit GeForce RTX 3080 GamingPro OC 819€
Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix "GS" 819€
EVGA GeForce RTX 3080 XC3 ULTRA GAMING 879€
Mulla on Gainwardin RTX 2080 Phoenix GS ollut pari vuotta käytössä ja on suhteellisen halpaan hintaansa nähden oikein laadukkaan tuntuinen vehje. Oma kappale ei kellottunut erityisesti, mutta jäähy itsessään on riittävän tehokas, hiljainen ja tukevaa tekoa.

Itsellä on tämän oman kokemuksen vuoksi tuo Gainward yhtenä vahvana vaihtoehtona mielessä.
 
Kun revikat pääosin kehuneet FE mallin jäähyjä ja äänenmäärää ainut mitä aib voittaa on se hdmi x2, ja voi ostaa valmiilla OC:lla.
 
- Ainoastaan Asus, Gigabyte ja EVGA (ja nVidia) tuovat ensi vaiheessa myyntiin 3080:a, joissa on piirilevyllä aukko tuulettimen ilmavirran läpimenoa varten. Parantaa ilmankiertoa ja pitää mm. muistit viileämpinä.
Koskee myös Palit GeForce RTX 3080 GamingPro OC:ta:

1600342819704.png
 
Kannattaa suomioida pari asiaa:
- Ainoastaan Asus, Gigabyte ja EVGA (ja nVidia) tuovat ensi vaiheessa myyntiin 3080:a, joissa on piirilevyllä aukko tuulettimen ilmavirran läpimenoa varten. Parantaa ilmankiertoa ja pitää mm. muistit viileämpinä.
- Asus:lla ja Gigabytellä on 2x HDMI 2.1 ja 3x DP 1.4a, muilla on 1x HDMI 2.1 ja 3x DP 1.4a

Ei kyllä ole tuo muistien lämpötilakysymys alkuunkaan noin kirkossa kuulutettu. Io-techin testikokoonpanossa muistit oli villeämmät FE:llä kuin AIB-malleilla (joihin muuten kuuluu käsittääkseni sekä Gigabyte että Asus, joissa siis myös reiät). Mutta mitään tietoa ei ole asiasta kokoonpanosta, jossa CPU:lla on ilmajäähy. Tai muutenkin enemmän ilmanvaihtopainoitteisista kokoonpanoista. Sampsalla siis kotelona Cooler Master Cosmos C700P ja CPU-jäähynä NZXT:n AIO.
 
Jos määrität vakauden yhdessä jännite/kellotaajuuspisteessä, niin olet optimoinut toiminnan siinä yhdessä pisteessä. Jos jätät tämän jälkeen kortin BIOSin varaan sen, mitä pistettä käyrällä käytetään, niin käytännössä menetät tekemäsi optimoinnin hyödyt. Kortti nimittäin käyttää niitä kaikkia muita pisteitä sillä käyrällä. Ja jos se optimointi on tehty sille korkeimmalle mahdolliselle hetkellisesti saavutettavalle pisteelle, niin käytännössä kortti ei käytä sitä pistettä juuri koskaan.

Ja power limittiä ei kannata laskea koskaan, jos vaan mahdollisuus jännitekäyrän muokkaamiseen on. Power limit on throttlauskone. Se ei ole pätkääkään kiinnostunut suorituskyvystä, vain lämpö- ja/tai tehorajojen kunnioittamisesta. Jos käytät power limittiä virrankulutuksen laskemiseen, niin kortti laskee suorituskykyä eniten niissä kaikkein raskaimmissa, matalimman frame raten kohdissa. Siksi optimointia on se, että power limit laitetaan niin suurelle kuin mahdollista, ja sitten lasketaan jännitettä ja kelloja niin alas, että saavutetaan haluttu virrankulutuksen/lämpöjen/melun taso. SIlloin kortti käyttää optimijännitettä koko rasituksen ajan eikä ala pykiä niissä tiukimmissa hetkellisissä rytistyksissä kun tehoa kaikkein eniten tarvitaan.
Alivoltitus on itselle vieras aihe ja tunnut tietävän paljon aiheesta, niin osaatko ohjata jonkun pätevän tutoriaalin suuntaan, tai löytyykö täältä enempää kirjoittamaasi materiaalia aiheesta?

Aiheeseen: Osaako joku sanoa että on Gigabyten Eaglessa dual bios?
 
Alivoltitus on itselle vieras aihe ja tunnut tietävän paljon aiheesta, niin osaatko ohjata jonkun pätevän tutoriaalin suuntaan, tai löytyykö täältä enempää kirjoittamaasi materiaalia aiheesta?

Aiheeseen: Osaako joku sanoa että on Gigabyten Eaglessa dual bios?
Postailin aiemmin tänään ohjeita tuonne toiseen ketjuun ja lisää tarvittaessa Googlesta tai YouTubesta "GTX/RTX downvolting"

Eaglessa ei Gigabyten sivujen mukaan ole dual bios, kun taas Gaming mallissa sitä mainostavat
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 785
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom