Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo, menee kyllä hankalaksi. Aikanaan RTX 3060:lla oli todella turhauttavaa, kun alkoi pelaamaan ja näytönohjain kaatui. Sitten kun meni katsomaan Afterburneria, olikin kellot aivan liian korkeat. Siihen tosin auttoi aina profiilin lataus uudelleen. Nyt tuo profiilin käyrä meni kerrasta aivan sekaisin ja oikea käyrä on menetetty bittiavaruuteen.Tuon takia laitan 30Mhz alempia arvoja koska tietyissä kohdissa vaan menee väkisin niin, että oikea arvo +30MHz käyrän arvoon nähden. Ja kyllä, joskus profiilin lataus siirtää käyrää. Mutta (yleensä/aina?) pysyy kyllä boottien välillä oikein muuten.
Niin voltit pysyy maksimissaan siinä, paitsi ed. mainitusti lämpötila vaikuttaa käyrään MHz suhteen. Eli säädöt kylmänä, muuten tai siitä huolimattakin heittoa voi yhä tulla 15 tai 30MHz.Jotain alivoltituksia yritetty kyhäillä tuolle 3070ti:lle. 0.943V/1980MHz tuntuu pelittävän toistaiseksi firestrike benchissä. Kellot pysyy kuin liimattu 1995MHz lukemissa ja lämmöt 70c
Luulen lukevani tuota käyrää oikein. Eli jos pistän täpän vaikka 0.95v kohdalta 2ghz lukemaan ja loput täpät samalla 2ghz linjalle niin voltit ei nouse tuosta 0.95v lukemasta ylemmäs?
Pitkän testailun jälkeen onnistuin parantamaan kotelon ilmanvaihtoa näytönohjaimen kannalta selvästi ilman huomattavaa eroa melutasossa. 0.900V ja 1935Mhz alivoltitus tälle yli kilon möhkölle alkoi tuntumaan vähän turhan reippaalta. Raskaissa peleissä, kuten Cyberpunkissa, mielellään olisi puristanut vielä pari FPS:ää lisää.
Nostin kelloja käyrällä vielä vähän lisää, eli 0.95V ja 1995Mhz asti. Eli nyt käyrä mukailee 1920Mhz asti tuota aiempaa alivoltitusta ja menee 0.85V ja 1860Mhz, 0.9V ja 1935Mhz ja 0.95V ja 1995Mhz pisteiden läpi. Käytännössä näyttis toimii kaikilla kelloilla maksimaalisen suorituskyvyn ja energiatehokkuuden suhteessa. RDR2:ssa, Codeissa ja Cyberpunkissa pysytellään lähempänä 2Ghz rajaa, eli pieni suorituskykylisäys tuli 1920Mhz alivoltitukseen verrattuna. Yllättäen Control pyöri sekin jatkuvasti 1935-1965Mhz välillä, kun pelkällä +150Mhz offsetilla oltiin jatkuvasti 18xx Mhz -lukemissa! Tuo kertoo hyvin, miten huono ja epätehokas offset on parhaan suorituskyvyn hakemiseen. Offsettia ei ole mitään järkeä käyttää, ellei omaa kahden virtaliittimen ja korkean power limitin RTX 3060 Ti:tä. Jospa tässä olisi nyt vakaat kellot pidemmälle ajalle. Port Royal rullasi ongelmitta ja samoin Cyberpunk ja Control jotka ovat herkkiä kellotuksille säteenseuranta päällä. Kesähelteille voi vaikka sitten heittää 1860Mhz ja 0.85V.
Controlia pelatessa maksimilämmöt oli äsken 71 astetta ja näyttiksen tuulettimet pyörivät 1500RPM, vaikka power limit tuli hanakasti vastaan. Aiemmin tällä viikolla huomasin, että kotelon alemman etutuulettimen nopeuksilla on valtava vaikutus näytönohjaimen lämpöihin. Säädin Be Quietin Silent Wings 3 120mm:lle kiinteän 1100RPM nopeuden, jolloin se on silti vieläkin erittäin hiljainen, mutta mesh-paneelin läpi puskee kunnon puhurin näyttikselle. Toinen vaikuttava tekijä oli yksinkertaisesti kotelon siirtäminen kauemmas seinästä. Takatuulettimella oli kyllä tilaa puhaltaa kuuma pois, mutta ilmeisesti kuuma jäi aiemmin kiertämään koneen taakse ja kulkeutui lopulta etutuulettimille
Tulee niissä peleissä, joissa power limit ei tule vastaan. Esimerkiksi Cyberpunk pyöri aika hyvin 1980-1995Mhz, mikä luonnollisesti tuo hieman lisää suorituskykyä 1920Mhz verratuna. Power limitin tuleminen vastaan ei sekään haittaa, kun sen jälkeen näytönohjain noudattaa yhä tarkkaan säädettyä käyrää. Kellot vain heittelevät, mutta pysyvät silti 1900Mhz yläpuolella. Käyrä on hyvin loiva ja hienosäädetty ja testattu aina 0.850V ja 1860Mhz alkaen.Tuleeko siis myös käytännön FPS eroja peleissä? Omalla testattuna, kun ei oikein pysy kellot vastaavilla asetuksilla, koska jos nostaa paljoa 1900MHz:n yli niin power limitti aiheuttaa notkahduksen kelloissa sen verran alas (eli käytänössä takaisin 0.9V asetukseentai tai jopa alle), että menee korkeimpien kellojen hyöty siihen. Eli tasainen kello eli ei limitetty on paras.
Voi tuo myös automatisoida laittamalla lämpötilarajaksi vaikka 75, jolloin laskee kelloja (oma curve sille olemassa). En ole tosin testannut itse vielä.
Tulee niissä peleissä, joissa power limit ei tule vastaan. Esimerkiksi Cyberpunk pyöri aika hyvin 1980-1995Mhz, mikä luonnollisesti tuo hieman lisää suorituskykyä 1920Mhz verratuna. Power limitin tuleminen vastaan ei sekään haittaa, kun sen jälkeen näytönohjain noudattaa yhä tarkkaan säädettyä käyrää. Kellot vain heittelevät, mutta pysyvät silti 1900Mhz yläpuolella. Käyrä on hyvin loiva ja hienosäädetty ja testattu aina 0.850V ja 1860Mhz alkaen.
Jep. Tuo yksittäisten pallojen säätäminen Afterburnerilla on tuskaa. Välillä ne eivät meinaa siirtyä ollenkaan ja usein paras tapa on tehdä portaat, jossa 2-3 palloa on aina samalla tasolla. Tuohon päälle vielä se, kuinka käyrä tuntuu liikkuvan ja elävän jatkuvasti, vaikka lämpötila pysyy samana. Monta kertaa piti hienosäätää käyrää, vaikka luuli saaneensa jo lopulliseen kuntoon sen aiemmin. Tuossa hommassa helpottaa, kun muistaa juuri 0.85V, 0.9V ja 0.95V kohdat ja sen, mitkä kellot ovat niille vakaat.Niin, itsellä tosiaan Dual Mini, joten säätövaraa ei hirveästi ole 1900MHz:n yli, että oikeasti olisi merkitystä. Pitää varmaan harrastuksen vuoksi vielä loiventaa, kun ei riitä 0.85V, 0,9V ja 0.95V kohdat pelkästään, että pysyisi kellot myös optimaalisesti noiden välillä. Ja se hieman haastavaa AfterBurnerilla....
Juu nähtävästi päivittivät DLSS versioon 2.3.0 ja tuli tuo slideri mukana.. ihmettelinkin hetken ku peli oli yli terävä jotenkin. 55% oli tuo terävyys.. puottamalla sitä sit parani huomattavasti kuvaUusia ajureita pukkaa:
https://us.download.nvidia.com/Wind...-win10-win11-64bit-international-dch-whql.exe
https://us.download.nvidia.com/Windows/496.49/496.49-win11-win10-release-notes.pdf
Mm. Doomissa tuli jonkinlainen DLSS sharpening slideri. Mahdollisesti tämä on tarjolla muissakin peleissä.
Jep. Tuo yksittäisten pallojen säätäminen Afterburnerilla on tuskaa. Välillä ne eivät meinaa siirtyä ollenkaan ja usein paras tapa on tehdä portaat, jossa 2-3 palloa on aina samalla tasolla. Tuohon päälle vielä se, kuinka käyrä tuntuu liikkuvan ja elävän jatkuvasti, vaikka lämpötila pysyy samana. Monta kertaa piti hienosäätää käyrää, vaikka luuli saaneensa jo lopulliseen kuntoon sen aiemmin. Tuossa hommassa helpottaa, kun muistaa juuri 0.85V, 0.9V ja 0.95V kohdat ja sen, mitkä kellot ovat niille vakaat.
Tuolla käyrällä esim. RDR2:ssa pysyttiin jatkuvasti 1995Mhz kelloilla. Kun lämmöt ja melut eivät ole ongelma, niin en näe tarpeelliseksi kuristaa korttia enempää alivoltittamalla. Power Limitin tullessa vastaan kortti laskee kelloja maltillisesti käyrän mukaan. Testasin vielä Cyberpunkissa yhdessä kohdassa, että tuolla käyrällä kellot olivat 1965Mhz ja FPS 55. Täysin vakioasetuksilla kellot tippuivat 1785Mhz ja FPS 50. Parin muunkin testin perusteella tuo curvella ylikellotus tuo siis Cyberpunkkiin tarkalleen 10% lisää suorituskykyä ilmaiseksi, mikä on aika hyvin.
On täällä ketjussa vähän juttua. On hiljainen ja pysyy viileänä jos kotelotuuletus on kunnossa. Muistit pysyvät omassani alle 75 asteisena.Onko täällä kokemusta noista MSI Ventus 3X korteista 3070Ti versiona. Non-Ti 3070 saanut pikagoogletuksella arvosteluissa jopa kehuja jäähdytyksestä, mutta vastaavasti 3080Ti ollut ongelmissa muistilämpöjen kanssa. 3070Ti muistilämmöt olisi kiinnostavia tietää.
Pitääkö ruuvailla jäähyä irti? Vai voiko tuon tehdä muutenkin siis?Redditissä ja Asuksen foorumilla moni on laitellut tuulettimen rungon ja siilen väliin shimmejä esim. taitellusta paperista. Ideana on saada siis tuulettimen runko kauemmas jäähdytyssiilistä ja kaikki tuota kokeilleet sanoivat sen auttaneen. Noissa keskusteluissa oli etenkin paljon RTX 3080 ja 3090 -kortteja. Kokeilin itsekin tuota, eli leikkelin vaahtomuovista palasia ja tungin ruuvimeisselillä ne rungon ja siilen väliin. Nyt taas kaikki sivuäänet ovat kokonaan poissa. Myöskään pöytään kopauttamalla pärähdystä ei enää kuulunut. Saa nähdä kuinka pitkään tämä ratkaisu pelittää.
Ei tarvitse purkaa. Näytönohjain vain pöydälle tuulettimet ylöspäin, pudotin leikatun vaahtomuovin tuulettimen lapojen välistä ja tungin pienellä ruuvimeisselillä paikalleen.Pitääkö ruuvailla jäähyä irti? Vai voiko tuon tehdä muutenkin siis?
Onko laittaa linkkiä keskusteluihin, en suoraan löydä kuin valittelua asiasta. Kiitos!
(Oma toimii kyllä ok, mutta tuo toinen ääntää sen hetken kun hyppää yli äänekkäät kierrosnopeudet selvästi, vaikka muuten pärjää.)
Käytännössä myymällä tuo non-lhr kortti louhijlle ja sitten ostamalla käytettyjen markkinoilta. Noista non-lhr 3070 korteista saa 1000-1200e. 3080 on liikkunut torissa 1200-1400e ja 6800xt 1000-1200e.Ostin uuden pelikonepaketin jossa ilmeisesti non LHR rtx 3070. Jossain luki, että näillä on enemmän arvoa. Onko mitaan toivoa saada vaihdettua siis non LHR 3070 esim 3070 TI LHR versioon (tai parempaan AMD korttiin)?
Ostin uuden pelikonepaketin jossa ilmeisesti non LHR rtx 3070. Jossain luki, että näillä on enemmän arvoa. Onko mitaan toivoa saada vaihdettua siis non LHR 3070 esim 3070 TI LHR versioon (tai parempaan AMD korttiin)?
Kiitos informatiivisesta vastauksesta!3070 non-LHR on selvästi arvokkaampi kuin tavalliset 3070 Ti:t. Tuollainen pakettikoneesta irroitettu "takuuton" non-lhr 3070 on noin 1100 euroa. Voi saada enemmänkin varsinkin jos myy torisssa eikö täällä. Erikseen ostettu non-lhr 3070 omalla takuullaan on siis ainakin satasen arvokkaampi. Tietysti riippuu ostajasta, mutta kyllä noita aktiivisesti myydään niin niillä on aika vakiintuneet hinnat.
Halvimmat 6800 XT voisi ehkä irrota noin 1100. Refun saa halvemmalla kuin AIB mallit, mutta noiden markkinat ovat vähäisemmät koska niitä vaan liikkuu vähemmän. Kuulemma just Jimms saattaa tarjota muita malleja noiden julkaisuna vuosi sitten tilattujen Sapphiren 6800 XT mallien tilalle, kun juuri mitään Sapphireja ei ole tullut yhdellekään liikeelle, niin noita voi hieman ilmaantua markkinoille.(noi Sapphiren nitro+ maksoi 900e julkaisussa Jimmsillä ja Verkkokaupassa 870e. Mutta verkkokauppa on tehnyt vähemmän näitä korvauksia toisella mallilla, joten ainoastaan noita Jimmsin tilauksia on odotettavissa. Noita tuli ainoastaan pieni hikinen erä kummallekaan vuoden alussa)
Hieman voisin myös odottaa että joulun alla voi tulla OK tarjouksia. RTX malleja on välillä tarjolla Gigantissa tyypillisesti noin 900e-950e 3070. Samaten Proshopissa voisi joskus vielä saada tuohon n. 950e hintaan tilattua tuollaisen.
Nyt on luultavasti joko vuoden lopussa, tai ensi vuoden alussa tulee uudet refresh mallit Nvidialta. Esim. Jimmsillä/verkkokaupassa ei ole enää varastossa yhtään 3070 Ti mallia. Tuosta huhuketjusta kannattaa vilkaista, puhutaan siis esim 16 GB 3070 (mahdollisesti Ti) malleista ja tälläisistä. Tyypillisesti uuden mallin julkaisussa on kohtalaisen hyvä sauma, kunhan on valmiina ja harjoitellut, saada jotain OK hintaista tilattua. Toki nyt se "OK hintaisuus" on vähän erilainen OK kuin puoli vuotta sitten. Saati vuoden alussa. Samaten jos jaksaa pidempään odotella niin Inteliltä pitäisi tulla about 3070 tasoista näyttistä muutaman kuukauden sisään. Mitään polkumyyntejä ei toki ole tapahtumassa ainakaan 6 kuukauteen. Viimeistään vuoden kuluttua, odotettavissa tällä hetkellä joskus kesällä, näyttismarkkinoiden pitäisi palautua hieman normaalimmalle tasolle kun mainaustuottojen odotetaan laskevan reilusti. Mutta tuo kryptopuoli on todella mahdoton ennustaa yli viikon päähän.
"Käytettynä" voi myös saada uusia näyttiksiä hieman kaupan hintoja halvemmalla. Kun monilla on vanhoja tilauksia ympäriinsä voimassa, ja kun hinnat ovat nousseet niin paljon niin monet sitten ottaa sellaisen näyttiksen ja myy jollain voitolla pois, varsinkin jos ovat jo saaneet varsinaisen oman näyttiksensä mitä käyttävät. Nää on tyypillisesti täydellä omalla takuullaan, tietysti kaikenlaisia kusettajia on myös liikkeellä joten varmaan kannattaa suosia noutokauppoja.
3060ti dual mini on markkinoiden halvin ja miltei huonoin kortti(ei sekään kelvoton, mutta kuitenkin huomiona). Asus 3070ti tuf taas luokkansa kalleimpia, parhaita jäähyjä ja sitä myöden pras suorituskyky. Ei mitenkään huono valinta. Itseasiassa todella hyvä! Itse olen nyt päivittämässä pelikoneen korttia, eli tuota samaista dual miniä samasta dropin saatuun tuffiinnoh täähän meni kätsysti että toissapäivänä lähdin kartottaan että mistä sais ja mihin hintaan ja eilen sitten jimssin dropista sain tuon 3070ti hankittua siedettävään hintaan - jälkikäteen kylläkin alkoi mietityttää että oisko ollu fiksumpaa ottaa se 3060 ti kun tehoeroa ei oo kuin 10% ja hinnassa kuitenkin eroa 25%
Mitä lämmöt ovat nyt vertikaalisessa asennossa ja mihin koteloon kortti pääsi? Käsitykseni mukaan lämmöt on yleensä vertikaalikoteloissa huonommatSiirsin tuon Asus 3070 ti Tuf gamingin toiseen koppaan, vertikaaliseen asentoon. Vakiona otti Time Spyssä max 62 C ja Graphics score 15033.
Tää oli siis vertikaalisen lämpötila. Koppa Fractal Design Define 7 compact. Vert. riser tuli hankittua isompaa korttia varten.Mitä lämmöt ovat nyt vertikaalisessa asennossa ja mihin koteloon kortti pääsi? Käsitykseni mukaan lämmöt on yleensä vertikaalikoteloissa huonommat
Mikä prossu sulta löytyy?Riittääkö 550w poweri Rtx 3060/3070-sarjan korteille? Suositus on 750w.
Intel Core i7-10700KF 3,8 GHzMikä prossu sulta löytyy?
Ois varmaan fiksua hommata isompi poweri. Tuo prossu voi haukata aika paljon myös kun pikaisesti vilkaisin. Kyllähän ne yhessä varmaan toimii ihan ok, mutta jos mahdollista niin en ottaisi riskiä.P
Intel Core i7-10700KF 3,8 GHz
Juuh, näin. Mut ku en osaa asentaa poweria, pitäis ottaa joku kasauspalvelu ja siihen päälle odottelu.Ois varmaan fiksua hommata isompi poweri. Tuo prossu voi haukata aika paljon myös kun pikaisesti vilkaisin. Kyllähän ne yhessä varmaan toimii ihan ok, mutta jos mahdollista niin en ottaisi riskiä.
Tuo nyt ei iso homma ole vaihtaa poweri. Ei kavereita oo jotka ton vois tehdä?Juuh, näin. Mut ku en osaa asentaa poweria, pitäis ottaa joku kasauspalvelu ja siihen päälle odottelu.
Tai siis en ole koskaan vaihtanut. Kai se menis, jos ois hyvät ohjeet.Tuo nyt ei iso homma ole vaihtaa poweri. Ei kavereita oo jotka ton vois tehdä?
Irroitellessa vanhaa, kuvaat vaikka mihin meni mikäkin johto.Tai siis en ole koskaan vaihtanut. Kai se menis, jos ois hyvät ohjeet.