NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti / 3070 / 3060 Ti -ketju (GA104)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tuon takia laitan 30Mhz alempia arvoja koska tietyissä kohdissa vaan menee väkisin niin, että oikea arvo +30MHz käyrän arvoon nähden. Ja kyllä, joskus profiilin lataus siirtää käyrää. Mutta (yleensä/aina?) pysyy kyllä boottien välillä oikein muuten.
 
Tuon takia laitan 30Mhz alempia arvoja koska tietyissä kohdissa vaan menee väkisin niin, että oikea arvo +30MHz käyrän arvoon nähden. Ja kyllä, joskus profiilin lataus siirtää käyrää. Mutta (yleensä/aina?) pysyy kyllä boottien välillä oikein muuten.
Joo, menee kyllä hankalaksi. Aikanaan RTX 3060:lla oli todella turhauttavaa, kun alkoi pelaamaan ja näytönohjain kaatui. Sitten kun meni katsomaan Afterburneria, olikin kellot aivan liian korkeat. Siihen tosin auttoi aina profiilin lataus uudelleen. Nyt tuo profiilin käyrä meni kerrasta aivan sekaisin ja oikea käyrä on menetetty bittiavaruuteen.
 
Niin, no kun vaan alkujaan ottaa -30 arvoihin huomioon, niin pärjää .... ei minulla ainakaan muulloin kuin testatessa ole ongelmia tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Huomasin kans et toi curve liikkuu lämpötilan mukaan ja menee liian korkealle jos ei kylmänä tuota säätänyt. Sain pysymään kurissa sen kun tein sen curven silloin kun näyttiksen lämmöt oli siinä 23-24 asteen paikkeilla. 30 asteen kohilla jos teki niin se käyrä meni vituiks siinä vaiheessa sit kun kylmänä käynnisti koneen kun lämmöt sillon oli 25 asteen paikkeilla. Eli se käyrä pitää asettaa semmosessa lämmössä minkä alle kortti ei ikinä mene.
 
Jotenkin tämä RTX 3060 Ti ei tunnu niin merkittävästi muuttavan kelloja edelliseen RTX 3060:een verrattuna. Siinä huomasi, että lämpöjen noustessa käyrä tippui aina 15Mhz pykälien verran. Tässä kylmänä asetettu 1935Mhz ja 0.9V tuntui pitävän kuumanakin paitsi nyt, kun koneen boottasi tai Afterburnerista muutti jotain.

Hain kellot uudelleen vielä 30C lämpötilassa ja katsotaan miten käy. Nyt toistaiseksi käyrä pysyy kylmänä ja kuumana identtisenä, vaikka profiilin lataa uudestaan. Käyrän loivennus oli vähän haastavaa tehdä curve editorilla ja oli pakko tehdä tuollaiset portaat. Esimerkiksi Days Gone hakkaa yhä power limittiä vasten ja sen takia käyrän on pakko olla loiva, ettei tiputa 17xx Mhz -lukemiin. Lisäksi noiden portaiden vakaus on vielä testattava erikseen, kun joku piste käyrältä ei välttämättä olekaan vakaa, vaikka huippukohta on. Ajoin tunnin Port Royalia 98% power limitillä, jolloin kellot ja jännitteet seilasivat miten sattuu, eikä kaatumista tullut.

1634829365348.png


EDIT: Voi perse. Boottasin koneen ja koko käyrä hyppäsi tuntuvasti ylöspäin lukemiin, jotka varmasti kaataisivat näyttiksen rasituksessa. Näyttis oli vielä kuuma edellisen rasitustestin jäjiltä.

EDIT2: Ei tule mitään. Koneen käynnistyksen jälkeen käyrä voi olla mitä vain 1905 ja 1965Mhz välillä, vaikka lämpötila on tismalleen sama, missä 1935Mhz on asetettu. 60Mhz on jo aika iso haarukka sopivien alivoltituksia hakiessa...
 
Viimeksi muokattu:
No jopa on, ei minulla ole kuin tuo 30MHZ korkeintaan, yleensä 15, jota tässä juuri kokeilen eli 1890 tai 1905 vaihtelee 0.881V:lla, 0.875V:llä kaatuisi 1905MHz. Käyrä tehty alle 40 asteella.
 
Sainpa itsekin kuriin tuon. Nyt kun koneen käynnistää, on kellotaajuus käyrällä joko 1905Mhz tai 1920Mhz. Siitä se jostain syystä nousee vielä yhdellä pykälällä, eli lopulliset kellot ovat 1920Mhz tai 1935Mhz 0.900V jännitteellä. Tuo on ihan ok ja toivotaan, että pysyy siinä, eikä pomppaa liikaa ja kaada näyttistä.

Tutkin vielä offsetilla kellotusta ja se on kyllä aika huono vaihtoehto tehokkuudeltaan. +150Mhz offset tarkoittaa max. 2100Mhz teoreettista boostia. Ainoa peli, jossa tuo saavutetaan 216W power limitin takia on BeamNG ja siinä yli 2100Mhz kippaa nopeasti. Kuitenkin tuolla samalla offsetilla 1900Mhz kohdalla käyrässä näyttää olevan peräti 50Mhz varaa nostaa ja tuo 1900Mhz on vielä se lukema, jossa kellot yleensä pyörivätkin power limitin takia. Eli käytännössä tämä kortti vaikuttaa skaalautuvan huonosti korkeille kelloille ja jännitteille ja vaikka offsetilla luuleekin kellottavan tappiin asti, jää alempana käyrässä osa suorituskyvystä käyttämättä. Eli käytännössä offsetilla kellotus on järkevää vain, jos on todella iso power limit. Joissakin 3060 Ti -malleissa taitaa olla peräti 240-250W.
 
  • Tykkää
Reactions: sz1
Jotain alivoltituksia yritetty kyhäillä tuolle 3070ti:lle. 0.943V/1980MHz tuntuu pelittävän toistaiseksi firestrike benchissä. Kellot pysyy kuin liimattu 1995MHz lukemissa ja lämmöt 70c

Luulen lukevani tuota käyrää oikein. Eli jos pistän täpän vaikka 0.95v kohdalta 2ghz lukemaan ja loput täpät samalla 2ghz linjalle niin voltit ei nouse tuosta 0.95v lukemasta ylemmäs?
 
Jotain alivoltituksia yritetty kyhäillä tuolle 3070ti:lle. 0.943V/1980MHz tuntuu pelittävän toistaiseksi firestrike benchissä. Kellot pysyy kuin liimattu 1995MHz lukemissa ja lämmöt 70c

Luulen lukevani tuota käyrää oikein. Eli jos pistän täpän vaikka 0.95v kohdalta 2ghz lukemaan ja loput täpät samalla 2ghz linjalle niin voltit ei nouse tuosta 0.95v lukemasta ylemmäs?
Niin voltit pysyy maksimissaan siinä, paitsi ed. mainitusti lämpötila vaikuttaa käyrään MHz suhteen. Eli säädöt kylmänä, muuten tai siitä huolimattakin heittoa voi yhä tulla 15 tai 30MHz.
 
Pitää jatkaa kokeiluja. Yllämainittu 0,943v ei laskenut maksimi lämpöjä kuin kaksi astetta, mutta firestrike tulos parani kyllä vakiosta.
 
Pitkän testailun jälkeen onnistuin parantamaan kotelon ilmanvaihtoa näytönohjaimen kannalta selvästi ilman huomattavaa eroa melutasossa. 0.900V ja 1935Mhz alivoltitus tälle yli kilon möhkölle alkoi tuntumaan vähän turhan reippaalta. Raskaissa peleissä, kuten Cyberpunkissa, mielellään olisi puristanut vielä pari FPS:ää lisää.

Nostin kelloja käyrällä vielä vähän lisää, eli 0.95V ja 1995Mhz asti. Eli nyt käyrä mukailee 1920Mhz asti tuota aiempaa alivoltitusta ja menee 0.85V ja 1860Mhz, 0.9V ja 1935Mhz ja 0.95V ja 1995Mhz pisteiden läpi. Käytännössä näyttis toimii kaikilla kelloilla maksimaalisen suorituskyvyn ja energiatehokkuuden suhteessa. RDR2:ssa, Codeissa ja Cyberpunkissa pysytellään lähempänä 2Ghz rajaa, eli pieni suorituskykylisäys tuli 1920Mhz alivoltitukseen verrattuna. Yllättäen Control pyöri sekin jatkuvasti 1935-1965Mhz välillä, kun pelkällä +150Mhz offsetilla oltiin jatkuvasti 18xx Mhz -lukemissa! Tuo kertoo hyvin, miten huono ja epätehokas offset on parhaan suorituskyvyn hakemiseen. Offsettia ei ole mitään järkeä käyttää, ellei omaa kahden virtaliittimen ja korkean power limitin RTX 3060 Ti:tä. Jospa tässä olisi nyt vakaat kellot pidemmälle ajalle. Port Royal rullasi ongelmitta ja samoin Cyberpunk ja Control jotka ovat herkkiä kellotuksille säteenseuranta päällä. Kesähelteille voi vaikka sitten heittää 1860Mhz ja 0.85V.

Controlia pelatessa maksimilämmöt oli äsken 71 astetta ja näyttiksen tuulettimet pyörivät 1500RPM, vaikka power limit tuli hanakasti vastaan. Aiemmin tällä viikolla huomasin, että kotelon alemman etutuulettimen nopeuksilla on valtava vaikutus näytönohjaimen lämpöihin. Säädin Be Quietin Silent Wings 3 120mm:lle kiinteän 1100RPM nopeuden, jolloin se on silti vieläkin erittäin hiljainen, mutta mesh-paneelin läpi puskee kunnon puhurin näyttikselle. Toinen vaikuttava tekijä oli yksinkertaisesti kotelon siirtäminen kauemmas seinästä. Takatuulettimella oli kyllä tilaa puhaltaa kuuma pois, mutta ilmeisesti kuuma jäi aiemmin kiertämään koneen taakse ja kulkeutui lopulta etutuulettimille :btooth:
 
Viimeksi muokattu:
Pitkän testailun jälkeen onnistuin parantamaan kotelon ilmanvaihtoa näytönohjaimen kannalta selvästi ilman huomattavaa eroa melutasossa. 0.900V ja 1935Mhz alivoltitus tälle yli kilon möhkölle alkoi tuntumaan vähän turhan reippaalta. Raskaissa peleissä, kuten Cyberpunkissa, mielellään olisi puristanut vielä pari FPS:ää lisää.

Nostin kelloja käyrällä vielä vähän lisää, eli 0.95V ja 1995Mhz asti. Eli nyt käyrä mukailee 1920Mhz asti tuota aiempaa alivoltitusta ja menee 0.85V ja 1860Mhz, 0.9V ja 1935Mhz ja 0.95V ja 1995Mhz pisteiden läpi. Käytännössä näyttis toimii kaikilla kelloilla maksimaalisen suorituskyvyn ja energiatehokkuuden suhteessa. RDR2:ssa, Codeissa ja Cyberpunkissa pysytellään lähempänä 2Ghz rajaa, eli pieni suorituskykylisäys tuli 1920Mhz alivoltitukseen verrattuna. Yllättäen Control pyöri sekin jatkuvasti 1935-1965Mhz välillä, kun pelkällä +150Mhz offsetilla oltiin jatkuvasti 18xx Mhz -lukemissa! Tuo kertoo hyvin, miten huono ja epätehokas offset on parhaan suorituskyvyn hakemiseen. Offsettia ei ole mitään järkeä käyttää, ellei omaa kahden virtaliittimen ja korkean power limitin RTX 3060 Ti:tä. Jospa tässä olisi nyt vakaat kellot pidemmälle ajalle. Port Royal rullasi ongelmitta ja samoin Cyberpunk ja Control jotka ovat herkkiä kellotuksille säteenseuranta päällä. Kesähelteille voi vaikka sitten heittää 1860Mhz ja 0.85V.

Controlia pelatessa maksimilämmöt oli äsken 71 astetta ja näyttiksen tuulettimet pyörivät 1500RPM, vaikka power limit tuli hanakasti vastaan. Aiemmin tällä viikolla huomasin, että kotelon alemman etutuulettimen nopeuksilla on valtava vaikutus näytönohjaimen lämpöihin. Säädin Be Quietin Silent Wings 3 120mm:lle kiinteän 1100RPM nopeuden, jolloin se on silti vieläkin erittäin hiljainen, mutta mesh-paneelin läpi puskee kunnon puhurin näyttikselle. Toinen vaikuttava tekijä oli yksinkertaisesti kotelon siirtäminen kauemmas seinästä. Takatuulettimella oli kyllä tilaa puhaltaa kuuma pois, mutta ilmeisesti kuuma jäi aiemmin kiertämään koneen taakse ja kulkeutui lopulta etutuulettimille :btooth:

Tuleeko siis myös käytännön FPS eroja peleissä? Omalla testattuna, kun ei oikein pysy kellot vastaavilla asetuksilla, koska jos nostaa paljoa 1900MHz:n yli niin power limitti aiheuttaa notkahduksen kelloissa sen verran alas (eli käytänössä takaisin 0.9V asetukseentai tai jopa alle), että menee korkeimpien kellojen hyöty siihen. Eli tasainen kello eli ei limitetty on paras.

Voi tuo myös automatisoida laittamalla lämpötilarajaksi vaikka 75, jolloin laskee kelloja (oma curve sille olemassa). En ole tosin testannut itse vielä.
 
Tuleeko siis myös käytännön FPS eroja peleissä? Omalla testattuna, kun ei oikein pysy kellot vastaavilla asetuksilla, koska jos nostaa paljoa 1900MHz:n yli niin power limitti aiheuttaa notkahduksen kelloissa sen verran alas (eli käytänössä takaisin 0.9V asetukseentai tai jopa alle), että menee korkeimpien kellojen hyöty siihen. Eli tasainen kello eli ei limitetty on paras.

Voi tuo myös automatisoida laittamalla lämpötilarajaksi vaikka 75, jolloin laskee kelloja (oma curve sille olemassa). En ole tosin testannut itse vielä.
Tulee niissä peleissä, joissa power limit ei tule vastaan. Esimerkiksi Cyberpunk pyöri aika hyvin 1980-1995Mhz, mikä luonnollisesti tuo hieman lisää suorituskykyä 1920Mhz verratuna. Power limitin tuleminen vastaan ei sekään haittaa, kun sen jälkeen näytönohjain noudattaa yhä tarkkaan säädettyä käyrää. Kellot vain heittelevät, mutta pysyvät silti 1900Mhz yläpuolella. Käyrä on hyvin loiva ja hienosäädetty ja testattu aina 0.850V ja 1860Mhz alkaen.
 
Tulee niissä peleissä, joissa power limit ei tule vastaan. Esimerkiksi Cyberpunk pyöri aika hyvin 1980-1995Mhz, mikä luonnollisesti tuo hieman lisää suorituskykyä 1920Mhz verratuna. Power limitin tuleminen vastaan ei sekään haittaa, kun sen jälkeen näytönohjain noudattaa yhä tarkkaan säädettyä käyrää. Kellot vain heittelevät, mutta pysyvät silti 1900Mhz yläpuolella. Käyrä on hyvin loiva ja hienosäädetty ja testattu aina 0.850V ja 1860Mhz alkaen.

Niin, itsellä tosiaan Dual Mini, joten säätövaraa ei hirveästi ole 1900MHz:n yli, että oikeasti olisi merkitystä. Pitää varmaan harrastuksen vuoksi vielä loiventaa, kun ei riitä 0.85V, 0,9V ja 0.95V kohdat pelkästään, että pysyisi kellot myös optimaalisesti noiden välillä. Ja se hieman haastavaa AfterBurnerilla....
 
Niin, itsellä tosiaan Dual Mini, joten säätövaraa ei hirveästi ole 1900MHz:n yli, että oikeasti olisi merkitystä. Pitää varmaan harrastuksen vuoksi vielä loiventaa, kun ei riitä 0.85V, 0,9V ja 0.95V kohdat pelkästään, että pysyisi kellot myös optimaalisesti noiden välillä. Ja se hieman haastavaa AfterBurnerilla....
Jep. Tuo yksittäisten pallojen säätäminen Afterburnerilla on tuskaa. Välillä ne eivät meinaa siirtyä ollenkaan ja usein paras tapa on tehdä portaat, jossa 2-3 palloa on aina samalla tasolla. Tuohon päälle vielä se, kuinka käyrä tuntuu liikkuvan ja elävän jatkuvasti, vaikka lämpötila pysyy samana. Monta kertaa piti hienosäätää käyrää, vaikka luuli saaneensa jo lopulliseen kuntoon sen aiemmin. Tuossa hommassa helpottaa, kun muistaa juuri 0.85V, 0.9V ja 0.95V kohdat ja sen, mitkä kellot ovat niille vakaat.

Tuolla käyrällä esim. RDR2:ssa pysyttiin jatkuvasti 1995Mhz kelloilla. Kun lämmöt ja melut eivät ole ongelma, niin en näe tarpeelliseksi kuristaa korttia enempää alivoltittamalla. Power Limitin tullessa vastaan kortti laskee kelloja maltillisesti käyrän mukaan. Testasin vielä Cyberpunkissa yhdessä kohdassa, että tuolla käyrällä kellot olivat 1965Mhz ja FPS 55. Täysin vakioasetuksilla kellot tippuivat 1785Mhz ja FPS 50. Parin muunkin testin perusteella tuo curvella ylikellotus tuo siis Cyberpunkkiin tarkalleen 10% lisää suorituskykyä ilmaiseksi, mikä on aika hyvin.

1635243652644.png
 
Viimeksi muokattu:
Uusia ajureita pukkaa:

https://us.download.nvidia.com/Wind...-win10-win11-64bit-international-dch-whql.exe

https://us.download.nvidia.com/Windows/496.49/496.49-win11-win10-release-notes.pdf

Mm. Doomissa tuli jonkinlainen DLSS sharpening slideri. Mahdollisesti tämä on tarjolla muissakin peleissä.
Juu nähtävästi päivittivät DLSS versioon 2.3.0 ja tuli tuo slideri mukana.. ihmettelinkin hetken ku peli oli yli terävä jotenkin. 55% oli tuo terävyys.. puottamalla sitä sit parani huomattavasti kuva
 
Ajurihan ei pelin menuun voi mitään säätöjä lisätä.

Doom sai päivityksen tänään ja siinä lisättiin terävöityssäätö.
 
Jep. Tuo yksittäisten pallojen säätäminen Afterburnerilla on tuskaa. Välillä ne eivät meinaa siirtyä ollenkaan ja usein paras tapa on tehdä portaat, jossa 2-3 palloa on aina samalla tasolla. Tuohon päälle vielä se, kuinka käyrä tuntuu liikkuvan ja elävän jatkuvasti, vaikka lämpötila pysyy samana. Monta kertaa piti hienosäätää käyrää, vaikka luuli saaneensa jo lopulliseen kuntoon sen aiemmin. Tuossa hommassa helpottaa, kun muistaa juuri 0.85V, 0.9V ja 0.95V kohdat ja sen, mitkä kellot ovat niille vakaat.

Tuolla käyrällä esim. RDR2:ssa pysyttiin jatkuvasti 1995Mhz kelloilla. Kun lämmöt ja melut eivät ole ongelma, niin en näe tarpeelliseksi kuristaa korttia enempää alivoltittamalla. Power Limitin tullessa vastaan kortti laskee kelloja maltillisesti käyrän mukaan. Testasin vielä Cyberpunkissa yhdessä kohdassa, että tuolla käyrällä kellot olivat 1965Mhz ja FPS 55. Täysin vakioasetuksilla kellot tippuivat 1785Mhz ja FPS 50. Parin muunkin testin perusteella tuo curvella ylikellotus tuo siis Cyberpunkkiin tarkalleen 10% lisää suorituskykyä ilmaiseksi, mikä on aika hyvin.

1635243652644.png

Kokeilin vastaavaa. Ero Cyberpunkissa 0-2 FPS jos nykyinen 1905/0.881 tai tuollainen loivennettu 1995GHz/0.95 asti. Ja jälkimmäisessä kulutus 30W enemmän plus lämmöt/melu. Omilla säädöillä yleensä pysyy 60 FPS ihan yhtä hyvin molemmilla 4K:lla + RT reflections. G-SYNC hoitaa kumminkin loput ettei huomaa jos laskee välillä alle hieman.
 
Onko täällä kokemusta noista MSI Ventus 3X korteista 3070Ti versiona. Non-Ti 3070 saanut pikagoogletuksella arvosteluissa jopa kehuja jäähdytyksestä, mutta vastaavasti 3080Ti ollut ongelmissa muistilämpöjen kanssa. 3070Ti muistilämmöt olisi kiinnostavia tietää.
 
Onko täällä kokemusta noista MSI Ventus 3X korteista 3070Ti versiona. Non-Ti 3070 saanut pikagoogletuksella arvosteluissa jopa kehuja jäähdytyksestä, mutta vastaavasti 3080Ti ollut ongelmissa muistilämpöjen kanssa. 3070Ti muistilämmöt olisi kiinnostavia tietää.
On täällä ketjussa vähän juttua. On hiljainen ja pysyy viileänä jos kotelotuuletus on kunnossa. Muistit pysyvät omassani alle 75 asteisena.
 
Oma 3070ti ventus 3x pyörii vakiona 75c lämmöissä. Alivoltitettuna sitten muutaman asteen viileämpänä. Kotelona on fractalin meshify c mini. Näyttiksen alla ei paljoa tilaa ole ja etutuulettimetkin on vain 120mm versiot. Muisteja en ole tarkemmin tutkinut.
 
Muistilämmöt on maks 76c. Forza horizon 5 tuntuu tykkäävän tuosta omasta alivoltitus käyrästä ku lämmöt pyörii 66c ja välillä saattaa käydä 70c ja fps on parempi ja tasaisempi kuin vakiona.
 
Moroos! Saako mihinkään RTX 3060 Ti korttiin vesiblokkia tai vesiblokillista korttia suoraan???
 
Asus Dualin rätisevien tuulettimien kanssa on tullut taas ongelmaa, mutta myös uusi ratkaisukin.

Aiemmin tuulettimen ruuvien kiristäminen todellakin auttoi hetkeksi. Eli moneen päivään ei kuulunut enää mitään sivuääniä, mutta myöhemmin tuttu pärinä/rätinä palasi. Kiristin ruuvit niin kireälle kuin uskalsin ja jos vielä kiristäisi lisää, niin kierteet olisivat entiset. Silti sivuääni palasi aina uudelleen. Otin näyttiksen pöydälle ja huomasin, että pöydälle laskiessa kuului "trrr" tuulettimesta. Ääni oli hyvin tuttu ja sain toistettua sen joka kerta, kun varovasti kopautin näytönohjainta pöytään. Jos tuuletinta painoi kevyesti sormella, ääntä ei kuulunut. Eli tuuletin tai joku sen rakenteista tuntui yhä heiluvan.

Redditissä ja Asuksen foorumilla moni on laitellut tuulettimen rungon ja siilen väliin shimmejä esim. taitellusta paperista. Ideana on saada siis tuulettimen runko kauemmas jäähdytyssiilistä ja kaikki tuota kokeilleet sanoivat sen auttaneen. Noissa keskusteluissa oli etenkin paljon RTX 3080 ja 3090 -kortteja. Kokeilin itsekin tuota, eli leikkelin vaahtomuovista palasia ja tungin ruuvimeisselillä ne rungon ja siilen väliin. Nyt taas kaikki sivuäänet ovat kokonaan poissa. Myöskään pöytään kopauttamalla pärähdystä ei enää kuulunut. Saa nähdä kuinka pitkään tämä ratkaisu pelittää.

Jos olisi varma, että saisi takuusta uuden ja täysin ehjän, niin laittaisin RMA-hakemusta vetämään. Mutta todennäköisyys saada toinen rätisevä ja kenties vielä pahempi yksilö on suuri.
 
Redditissä ja Asuksen foorumilla moni on laitellut tuulettimen rungon ja siilen väliin shimmejä esim. taitellusta paperista. Ideana on saada siis tuulettimen runko kauemmas jäähdytyssiilistä ja kaikki tuota kokeilleet sanoivat sen auttaneen. Noissa keskusteluissa oli etenkin paljon RTX 3080 ja 3090 -kortteja. Kokeilin itsekin tuota, eli leikkelin vaahtomuovista palasia ja tungin ruuvimeisselillä ne rungon ja siilen väliin. Nyt taas kaikki sivuäänet ovat kokonaan poissa. Myöskään pöytään kopauttamalla pärähdystä ei enää kuulunut. Saa nähdä kuinka pitkään tämä ratkaisu pelittää.
Pitääkö ruuvailla jäähyä irti? Vai voiko tuon tehdä muutenkin siis?
Onko laittaa linkkiä keskusteluihin, en suoraan löydä kuin valittelua asiasta. Kiitos!
(Oma toimii kyllä ok, mutta tuo toinen ääntää sen hetken kun hyppää yli äänekkäät kierrosnopeudet selvästi, vaikka muuten pärjää.)
 
Pitääkö ruuvailla jäähyä irti? Vai voiko tuon tehdä muutenkin siis?
Onko laittaa linkkiä keskusteluihin, en suoraan löydä kuin valittelua asiasta. Kiitos!
(Oma toimii kyllä ok, mutta tuo toinen ääntää sen hetken kun hyppää yli äänekkäät kierrosnopeudet selvästi, vaikka muuten pärjää.)
Ei tarvitse purkaa. Näytönohjain vain pöydälle tuulettimet ylöspäin, pudotin leikatun vaahtomuovin tuulettimen lapojen välistä ja tungin pienellä ruuvimeisselillä paikalleen.

Tuolta löytyy ohjeita ja keskustelua toimenpiteestä. Tismalleen sama sivuääni on vaivannut kalliimpiakin Asuksia jo RTX 2xxx -sarjasta lähtien: Strix RTX 3080 Fan vibration issues and scratches on LED bar - Page 3
 
NVIDIA on julkaissut uudet hotfix-ajurit.


The hotfix addresses the following issues:
  • [YouTube]: The YouTube web site randomly displays extreme contrast/gamma while idle or during video playback. [3420164]
  • [Notebook]: Black screen may be observed on some Optimus notebooks with 1440p/165hz panels when in discrete GPU mode [3426730]
  • Games do not launch correctly on GeForce GTX 750 Ti when NVIDIA Image Scaling is enabled [3442778]
  • Using Adaptive Vertical Sync while G-SYNC is enabled may result in random black screen [3437003]
  • [Red Dead Redemption 2/Doom Eternal]: The game crashes with TDR or the system crashes while running the game. [200766423]
 
Ostin uuden pelikonepaketin jossa ilmeisesti non LHR rtx 3070. Jossain luki, että näillä on enemmän arvoa. Onko mitaan toivoa saada vaihdettua siis non LHR 3070 esim 3070 TI LHR versioon (tai parempaan AMD korttiin)?
 
Ostin uuden pelikonepaketin jossa ilmeisesti non LHR rtx 3070. Jossain luki, että näillä on enemmän arvoa. Onko mitaan toivoa saada vaihdettua siis non LHR 3070 esim 3070 TI LHR versioon (tai parempaan AMD korttiin)?
Käytännössä myymällä tuo non-lhr kortti louhijlle ja sitten ostamalla käytettyjen markkinoilta. Noista non-lhr 3070 korteista saa 1000-1200e. 3080 on liikkunut torissa 1200-1400e ja 6800xt 1000-1200e.
 
Ostin uuden pelikonepaketin jossa ilmeisesti non LHR rtx 3070. Jossain luki, että näillä on enemmän arvoa. Onko mitaan toivoa saada vaihdettua siis non LHR 3070 esim 3070 TI LHR versioon (tai parempaan AMD korttiin)?

3070 non-LHR on selvästi arvokkaampi kuin tavalliset 3070 Ti:t. Tuollainen pakettikoneesta irroitettu "takuuton" non-lhr 3070 on noin 1100 euroa. Voi saada enemmänkin varsinkin jos myy torisssa eikö täällä. Erikseen ostettu non-lhr 3070 omalla takuullaan on siis ainakin satasen arvokkaampi. Tietysti riippuu ostajasta, mutta kyllä noita aktiivisesti myydään niin niillä on aika vakiintuneet hinnat.

Halvimmat 6800 XT voisi ehkä irrota noin 1100. Refun saa halvemmalla kuin AIB mallit, mutta noiden markkinat ovat vähäisemmät koska niitä vaan liikkuu vähemmän. Kuulemma just Jimms saattaa tarjota muita malleja noiden julkaisuna vuosi sitten tilattujen Sapphiren 6800 XT mallien tilalle, kun juuri mitään Sapphireja ei ole tullut yhdellekään liikeelle, niin noita voi hieman ilmaantua markkinoille.(noi Sapphiren nitro+ maksoi 900e julkaisussa Jimmsillä ja Verkkokaupassa 870e. Mutta verkkokauppa on tehnyt vähemmän näitä korvauksia toisella mallilla, joten ainoastaan noita Jimmsin tilauksia on odotettavissa. Noita tuli ainoastaan pieni hikinen erä kummallekaan vuoden alussa)

Hieman voisin myös odottaa että joulun alla voi tulla OK tarjouksia. RTX malleja on välillä tarjolla Gigantissa tyypillisesti noin 900e-950e 3070. Samaten Proshopissa voisi joskus vielä saada tuohon n. 950e hintaan tilattua tuollaisen.

Nyt on luultavasti joko vuoden lopussa, tai ensi vuoden alussa tulee uudet refresh mallit Nvidialta. Esim. Jimmsillä/verkkokaupassa ei ole enää varastossa yhtään 3070 Ti mallia. Tuosta huhuketjusta kannattaa vilkaista, puhutaan siis esim 16 GB 3070 (mahdollisesti Ti) malleista ja tälläisistä. Tyypillisesti uuden mallin julkaisussa on kohtalaisen hyvä sauma, kunhan on valmiina ja harjoitellut, saada jotain OK hintaista tilattua. Toki nyt se "OK hintaisuus" on vähän erilainen OK kuin puoli vuotta sitten. Saati vuoden alussa. Samaten jos jaksaa pidempään odotella niin Inteliltä pitäisi tulla about 3070 tasoista näyttistä muutaman kuukauden sisään. Mitään polkumyyntejä ei toki ole tapahtumassa ainakaan 6 kuukauteen. Viimeistään vuoden kuluttua, odotettavissa tällä hetkellä joskus kesällä, näyttismarkkinoiden pitäisi palautua hieman normaalimmalle tasolle kun mainaustuottojen odotetaan laskevan reilusti. Mutta tuo kryptopuoli on todella mahdoton ennustaa yli viikon päähän.


"Käytettynä" voi myös saada uusia näyttiksiä hieman kaupan hintoja halvemmalla. Kun monilla on vanhoja tilauksia ympäriinsä voimassa, ja kun hinnat ovat nousseet niin paljon niin monet sitten ottaa sellaisen näyttiksen ja myy jollain voitolla pois, varsinkin jos ovat jo saaneet varsinaisen oman näyttiksensä mitä käyttävät. Nää on tyypillisesti täydellä omalla takuullaan, tietysti kaikenlaisia kusettajia on myös liikkeellä joten varmaan kannattaa suosia noutokauppoja.
 
3070 non-LHR on selvästi arvokkaampi kuin tavalliset 3070 Ti:t. Tuollainen pakettikoneesta irroitettu "takuuton" non-lhr 3070 on noin 1100 euroa. Voi saada enemmänkin varsinkin jos myy torisssa eikö täällä. Erikseen ostettu non-lhr 3070 omalla takuullaan on siis ainakin satasen arvokkaampi. Tietysti riippuu ostajasta, mutta kyllä noita aktiivisesti myydään niin niillä on aika vakiintuneet hinnat.

Halvimmat 6800 XT voisi ehkä irrota noin 1100. Refun saa halvemmalla kuin AIB mallit, mutta noiden markkinat ovat vähäisemmät koska niitä vaan liikkuu vähemmän. Kuulemma just Jimms saattaa tarjota muita malleja noiden julkaisuna vuosi sitten tilattujen Sapphiren 6800 XT mallien tilalle, kun juuri mitään Sapphireja ei ole tullut yhdellekään liikeelle, niin noita voi hieman ilmaantua markkinoille.(noi Sapphiren nitro+ maksoi 900e julkaisussa Jimmsillä ja Verkkokaupassa 870e. Mutta verkkokauppa on tehnyt vähemmän näitä korvauksia toisella mallilla, joten ainoastaan noita Jimmsin tilauksia on odotettavissa. Noita tuli ainoastaan pieni hikinen erä kummallekaan vuoden alussa)

Hieman voisin myös odottaa että joulun alla voi tulla OK tarjouksia. RTX malleja on välillä tarjolla Gigantissa tyypillisesti noin 900e-950e 3070. Samaten Proshopissa voisi joskus vielä saada tuohon n. 950e hintaan tilattua tuollaisen.

Nyt on luultavasti joko vuoden lopussa, tai ensi vuoden alussa tulee uudet refresh mallit Nvidialta. Esim. Jimmsillä/verkkokaupassa ei ole enää varastossa yhtään 3070 Ti mallia. Tuosta huhuketjusta kannattaa vilkaista, puhutaan siis esim 16 GB 3070 (mahdollisesti Ti) malleista ja tälläisistä. Tyypillisesti uuden mallin julkaisussa on kohtalaisen hyvä sauma, kunhan on valmiina ja harjoitellut, saada jotain OK hintaista tilattua. Toki nyt se "OK hintaisuus" on vähän erilainen OK kuin puoli vuotta sitten. Saati vuoden alussa. Samaten jos jaksaa pidempään odotella niin Inteliltä pitäisi tulla about 3070 tasoista näyttistä muutaman kuukauden sisään. Mitään polkumyyntejä ei toki ole tapahtumassa ainakaan 6 kuukauteen. Viimeistään vuoden kuluttua, odotettavissa tällä hetkellä joskus kesällä, näyttismarkkinoiden pitäisi palautua hieman normaalimmalle tasolle kun mainaustuottojen odotetaan laskevan reilusti. Mutta tuo kryptopuoli on todella mahdoton ennustaa yli viikon päähän.


"Käytettynä" voi myös saada uusia näyttiksiä hieman kaupan hintoja halvemmalla. Kun monilla on vanhoja tilauksia ympäriinsä voimassa, ja kun hinnat ovat nousseet niin paljon niin monet sitten ottaa sellaisen näyttiksen ja myy jollain voitolla pois, varsinkin jos ovat jo saaneet varsinaisen oman näyttiksensä mitä käyttävät. Nää on tyypillisesti täydellä omalla takuullaan, tietysti kaikenlaisia kusettajia on myös liikkeellä joten varmaan kannattaa suosia noutokauppoja.
Kiitos informatiivisesta vastauksesta!
 
noh täähän meni kätsysti että toissapäivänä lähdin kartottaan että mistä sais ja mihin hintaan ja eilen sitten jimssin dropista sain tuon 3070ti hankittua siedettävään hintaan - jälkikäteen kylläkin alkoi mietityttää että oisko ollu fiksumpaa ottaa se 3060 ti kun tehoeroa ei oo kuin 10% ja hinnassa kuitenkin eroa 25% :D
3060ti dual mini on markkinoiden halvin ja miltei huonoin kortti(ei sekään kelvoton, mutta kuitenkin huomiona). Asus 3070ti tuf taas luokkansa kalleimpia, parhaita jäähyjä ja sitä myöden pras suorituskyky. Ei mitenkään huono valinta. Itseasiassa todella hyvä! Itse olen nyt päivittämässä pelikoneen korttia, eli tuota samaista dual miniä samasta dropin saatuun tuffiin
 
Siirsin tuon Asus 3070 ti Tuf gamingin toiseen koppaan, vertikaaliseen asentoon. Vakiona otti Time Spyssä max 62 C ja Graphics score 15033.
 
Siirsin tuon Asus 3070 ti Tuf gamingin toiseen koppaan, vertikaaliseen asentoon. Vakiona otti Time Spyssä max 62 C ja Graphics score 15033.
Mitä lämmöt ovat nyt vertikaalisessa asennossa ja mihin koteloon kortti pääsi? Käsitykseni mukaan lämmöt on yleensä vertikaalikoteloissa huonommat
 
Mitä lämmöt ovat nyt vertikaalisessa asennossa ja mihin koteloon kortti pääsi? Käsitykseni mukaan lämmöt on yleensä vertikaalikoteloissa huonommat
Tää oli siis vertikaalisen lämpötila. Koppa Fractal Design Define 7 compact. Vert. riser tuli hankittua isompaa korttia varten.
 
Tuohon Asus 3070 ekwb malliin menee ilmeisesti 3070 strixin bios? Oliko tähän jotain pikaohjetta koska viimeisin bios flash Vega 56 sillon joskus.. Sais sitten ehkä helpommin kulkemaan tasaista käyrää.
 
Pelailin tuossa warzonea. Pyörii todella hienosti ja äänettömästi tällä 3070ti TUF kortilla.

Menin paikalleni yhdelle katolle, jossa fps oli n.155. Sitten löin vähän rajoitetut asetukset sisään ->FPS putosi n.130:een, mutta vie sähköä enää vain noin 130w hetkeä aiemman n.200w sijaan. Eihän tämä varmasti mikään kaikista parhain saavutus ole, mutta eipähän rasitu kone ihan niin paljoa, eikä kuumene huone pelaillessa tällaisia kevyempiä pelejä :)

1639078177860.png
 

Liitteet

  • 1639078106951.png
    1639078106951.png
    91,2 KB · Luettu: 25
Ois varmaan fiksua hommata isompi poweri. Tuo prossu voi haukata aika paljon myös kun pikaisesti vilkaisin. Kyllähän ne yhessä varmaan toimii ihan ok, mutta jos mahdollista niin en ottaisi riskiä.
Juuh, näin. Mut ku en osaa asentaa poweria, pitäis ottaa joku kasauspalvelu ja siihen päälle odottelu.
 
Tai siis en ole koskaan vaihtanut. Kai se menis, jos ois hyvät ohjeet.
Irroitellessa vanhaa, kuvaat vaikka mihin meni mikäkin johto.

Uusi tilalle ja laittelet samanlaiset kaapelit samoihin reikiin. Melkeinpä joka osalle on omanlainen liittimensä, osassa jopa tekstinä minne sen on tarkoitus mennä "cpu" jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom