Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kukaan ei ole väittänyt etteikö erosta olisi hyötyä. Pointtini oli ettei kyseistä eroa juurikaan huomaa käytännössä. Bencheissa ja laskureissa varmasti, mutta käytännössä ollaan jo hiusten pilkkomisen tasolla. Suurimmassa osassa peleissä ero on alle 10 FPS. Joissakin varmasti sitäkin enemmän. Jokainen voi itse päättää kuinka merkittävä kyseinen ero todellisuudessa on. Oli miten oli 3080 on ltällä hetkellä oistava pelinäyttis, olkoot muistin määrä kumpi tahansa.Jos ero olisikin puhtaasti vain muistin määrässä niin ehkä kommenttisi olisi OK.
Tässä "3080 10GB" vs. "3080 12GB" vertailussa tuo muistin määrän kasvaminen on tavallaan sivuseikka.
Tärkeämpää on että 10Gigan mallin kymmenestä rinnakkaisesta 32bittisestä muistipiiristä on siirrytty 12 rinnakkaiseen muistipiiriin. Eli muistin kaistanleveys on kasvanut 320bitistä 384bittiin (Sama kuin 3090:ssä).
Muistikellot ovat samat molemmissa joten muistin siirtonopeus kasvanut 760.3 GB/s -> 912.4 GB/s . Erosta on hyötyä kaikessa tekemisessä.
Vielä viimeisimpänä ja myös vähäisimpänä myös ydinten määrää on nostettu 8704 -> 8960.
Kukaan ei ole väittänyt etteikö erosta olisi hyötyä. Pointtini oli ettei kyseistä eroa juurikaan huomaa käytännössä. Bencheissa ja laskureissa varmasti, mutta käytännössä ollaan jo hiusten pilkkomisen tasolla. Suurimmassa osassa peleissä ero on alle 10 FPS. Joissakin varmasti sitäkin enemmän. Jokainen voi itse päättää kuinka merkittävä kyseinen ero todellisuudessa on. Oli miten oli 3080 on ltällä hetkellä oistava pelinäyttis, olkoot muistin määrä kumpi tahansa.
// Offtopic
Yksi jo ehtinyt myydä, mutta ehtiihän sitä tässä vielä ostaja puntaroimaan, että peruuttaako vai ei.Melkoisen heikko tarjous, vrt esim tuo gigsun 12gb tarjous. Mut ehkä joku tuohonkin tarttuu. Jimmsi nyt muutenkin hakee tuolle 3080 hintatasoa kun sitä ns mrsp-hintaistakin hinannut nyt ylös tyyliin 150€.
Oikeasti en nyt ymmärrä mikä äly oli laittaa jo päivällä nuo 899€ näyttikset myyntiin ja nyt "tarjouksena" OC-malli 999€.
Tukkurin kanssa ajoittivat piruuttaan uuden näytönohjainerän valvojaisiltaan.Laittoikohan verkkokauppa kiusalla jimmsin valvojaisia paremmat tarjoukset
Joo, toihan oli se noctuan julkkishintaTuossa Jimssin 10kpl Noctua 3070 tarjouserässä ei ole kyllä mitään järkeä, ei ihmekään ettei ole yhtään myyty. Vaikka olisi satasen halvempi nii silti ylihintainen. Verkkokaupassa tarjolla vieläkin 699€:n 3070 Ti. 200€ jos olisi hinnasta pois nii voisi kauppa käydä, siltikään tuskin revittäisi käsistä.
Mä ennustan, että tuolla "tarjoushinnalla" Jimmsin 3070:n saatavuus ei lopu koskaan.Piiripulan on ennustettu näillänäkymin ehkä loppuvan 2024, joten tuskin hinnat menevät kovin alas. Kun tulee uudet, niin vanhojen saatavuus vain sitten loppuu.. Muutenkin kaiken mahdollisen hinnat on nousussa (varsinkin täällä peripheriassa (Suomi), jonne tulee kokoajan kasvavat kuljetuskustannukset.)
Verkkokaupassa tarjolla vieläkin 699€:n 3070 Ti.
RTX 30-sarjan näytönohjainten saatavuus vaikuttaa nyt varsin hyvältä. Onko tiedossa, mikä sitä lähitulevaisuudessa heikentäisi? "Tuskin hinnat menevät kovin alas" pitää toki varmasti paikkansa.Piiripulan on ennustettu näillänäkymin ehkä loppuvan 2024, joten tuskin hinnat menevät kovin alas. Kun tulee uudet, niin vanhojen saatavuus vain sitten loppuu.. Muutenkin kaiken mahdollisen hinnat on nousussa (varsinkin täällä peripheriassa (Suomi), jonne tulee kokoajan kasvavat kuljetuskustannukset.)
Laitan tähän lainauksen: "Tunnetun tarinan mukaan Jean Sibelius sanoi vaimolleen lähtevänsä Kämpiin. Kun rouva tiedusteli, miten pitkään reissu kestää, Sibelius vastasi: Aino hyvä, olen säveltäjä, en ennustaja"RTX 30-sarjan näytönohjainten saatavuus vaikuttaa nyt varsin hyvältä. Onko tiedossa, mikä sitä lähitulevaisuudessa heikentäisi? "Tuskin hinnat menevät kovin alas" pitää toki varmasti paikkansa.
Itse löisin kossupullon vetoa sen puolesta, että 30- sarjan hinnat vielä laskevat ennen syksyä 2022. Omalla kohdallani näyttää siltä, että ostan 3080(jotain)-näyttiksen parin kuukauden sisällä, jos eivät hinnat merkittävästi nouse nykytasosta.
Ongelma on monitahoinen:RTX 30-sarjan näytönohjainten saatavuus vaikuttaa nyt varsin hyvältä. Onko tiedossa, mikä sitä lähitulevaisuudessa heikentäisi? "Tuskin hinnat menevät kovin alas" pitää toki varmasti paikkansa.
Itse löisin kossupullon vetoa sen puolesta, että 30- sarjan hinnat vielä laskevat ennen syksyä 2022. Omalla kohdallani näyttää siltä, että ostan 3080(jotain)-näyttiksen parin kuukauden sisällä, jos eivät hinnat merkittävästi nouse nykytasosta.
Lisäksi vaikuttaa ainakin kryptovaluuttapuoli. Esim. sellaista spekulointia olen nähnyt, että Ethereumin kohta tuleva muutos saattaa tuoda käytettyjä näyttiksiä markkinoille huomattavan määrän. Jos niin käy, se voi alentaa myös uusien hintoja.Ongelma on monitahoinen:
- Kiinan koronatoimet heikentävät saatavuutta.
- Kallistunut energia ja polttoaineet lisäävät kuljetuskustannuksia.
- Sota lisää kuljetuskustannuksia ja aiheuttaa ongelmia muutamien raaka-aineiden saamisessa,
- Sirupulan piti helpottaa, mutta erinäisistä syistä on todettu jatkuvan hankalana
- Konttipula ei olekaan käsittääkseni oikein ratkennut.
- Junakuljetukset Venäjän kautta ovat pois käytöstä
Lisäksi vaikuttaa ainakin kryptovaluuttapuoli. Esim. sellaista spekulointia olen nähnyt, että Ethereumin kohta tuleva muutos saattaa tuoda käytettyjä näyttiksiä markkinoille huomattavan määrän. Jos niin käy, se voi alentaa myös uusien hintoja.
Ihmettelen, jos 3080Ti-kortteja ei ala pitkin kesää näkymään lähemmäs 1000€ hintaan. Sen suorituskyky per euro on sen verran huono. Ne joilla on halua maksaa yli 1k€ kortista ovat sellaisen jo hommanneet. MSRP-hinnallakin 3080Ti on huono ostos verrattuna eilen nähtyihin 899€ 3080-kortteihin, eikä niitäkään käsistä revitty.Ei ne hinnat alle MSRP:n laske ja se on tänä vuonna:
3070 549€
3070Ti 649€
3080 759€ (10GB)
3080Ti 1269€
Lisäksi nämä on perusmalleja. Valmistajan omat mallit, esim. Asus TUF ovat kalliimpia.
--
Alennusmyyntejä voi olla luvassa, jos/kun Nvidia saa 4000-sarjan ulos, mutta kortit myy kyllä tähän hintaan ja johonkin se hintojen lasku pysähtyy.
Ihmettelen, jos 3080Ti-kortteja ei ala pitkin kesää näkymään lähemmäs 1000€ hintaan. Sen suorituskyky per euro on sen verran huono. Ne joilla on halua maksaa yli 1k€ kortista ovat sellaisen jo hommanneet. MSRP-hinnallakin 3080Ti on huono ostos verrattuna eilen nähtyihin 899€ 3080-kortteihin, eikä niitäkään käsistä revitty.
3070 ja Ti on nähtykin jo aika lähelle MSRP ja varmaan siihen päästään lähikuukausina. Jos en omistaisi 3840x1600-näyttöä niin olisin eiliseen Verkkiksen 3070 tarttunut.
Mahdanko minä olla tuo henkilö? Minun valintani jäädä odottamaan tapahtui useampi kuukausi sitten. Se ei siis liittynyt noihin tarjouksiin, vaan henkilökohtaiseen tilanteeseen ja omaan arvioon hintakehityksestä. En tarkoita että hinnat nyt tai tulevaisuudessa olisivat mitenkään vääriä. Hinta on aina oikea, kun kauppa syntyy. Olen melko varma siitä, että itse ostan 12-gigaisen 3080:n lähiviikkoina, jos hinta on tonnin luokkaa. Mieluummin tietenkin alle.Mutta vastaamani henkilö valitsi jäädä odottamaan, kun tarjolla oli:
799€ Asus RTX 3080 TUF 10GB
899€ PNY RTX 3080 EPIC 12GB
Itse nimenomaan ostin about 2kk sitten tämän näyttiksen nimen omaan tuon coolerin takia. Aivan mahtava, eikä tarvitse miettiä mitään vinkuvia tuulettimis yms. Toki jos samalla jäähdytysratkaisulla olisi saanut 3080 Ti / 3090 se olisi valikoitunut koneeseen. Ensimmäistä kertaa ainakin itselle meni nyt jäähy tehon edelle. Toki omalle 280Hz 1080p näytölle tuo 3070 on ihan passeli nyt. Toivon vain, että vastaavaa jäähyä tulee saamaan tulevaisuudessa kunnon tehokorteissa myös.Tuossa Jimssin 10kpl Noctua 3070 tarjouserässä ei ole kyllä mitään järkeä, ei ihmekään ettei ole yhtään myyty. Vaikka olisi satasen halvempi nii silti ylihintainen. Verkkokaupassa tarjolla vieläkin 699€:n 3070 Ti. 200€ jos olisi hinnasta pois nii voisi kauppa käydä, siltikään tuskin revittäisi käsistä.
Eilen tuli juuri jimmyn valikoimaan noctuan 3080 korttejaItse nimenomaan ostin about 2kk sitten tämän näyttiksen nimen omaan tuon coolerin takia. Aivan mahtava, eikä tarvitse miettiä mitään vinkuvia tuulettimis yms. Toki jos samalla jäähdytysratkaisulla olisi saanut 3080 Ti / 3090 se olisi valikoitunut koneeseen. Ensimmäistä kertaa ainakin itselle meni nyt jäähy tehon edelle. Toki omalle 280Hz 1080p näytölle tuo 3070 on ihan passeli nyt. Toivon vain, että vastaavaa jäähyä tulee saamaan tulevaisuudessa kunnon tehokorteissa myös.
Ei perhana! No, niin näkyy.Eilen tuli juuri jimmyn valikoimaan noctuan 3080 kortteja
Satuin sanoon valvojaisisa, että oispa tehokkaampaa noctuaa ja sen jälkeen huomasin sellasen ilmestyneen valikoimaan En kyllä usko et tehokkaampaa tulisi.Ei perhana! No, niin näkyy.
Asus GeForce RTX 3080 Noctua Edition OC -näytönohjain (LHR), 10GB GDDR6X - 1 149,90€
Kaikkien revikoiden mukaan tuota piti olla vain 3070 versiona. Mahtaisko sieltä vielä tehokkaampaa olla tulossa?
Mahdanko minä olla tuo henkilö? Minun valintani jäädä odottamaan tapahtui useampi kuukausi sitten. Se ei siis liittynyt noihin tarjouksiin, vaan henkilökohtaiseen tilanteeseen ja omaan arvioon hintakehityksestä. En tarkoita että hinnat nyt tai tulevaisuudessa olisivat mitenkään vääriä. Hinta on aina oikea, kun kauppa syntyy. Olen melko varma siitä, että itse ostan 12-gigaisen 3080:n lähiviikkoina, jos hinta on tonnin luokkaa. Mieluummin tietenkin alle.
Muoks: muutenkin on aika hassusti sanottu että "valitsi jäädä odottamaan", kun tarjous on päällä korkeintaan muutaman minuutin Esim itse en ollut paikalla, kun Gigantti tuolla hinnalla myi. Varmaan tulee vahdittua tarjouksia tarkemmin, kun olen ostamassa.
Sepä juuri on tarkoitus, en stressaa.Älä stressaa turhasta.. Se on vain rahaa kuitenkin. Jos vaikka haluaa odottaa syksyyn tarjousten perässä ja viettää kesän mökillä, se on ihan täysin ok. Ei tarvitse mitään morkkista kehittää tarjouksen missaamisesta.
Se kommenttini (toisin kuin tämä), osui vaan 100% ketjun aihepiiriin. Jos/kun tulee saataville RTX 3080 12GB 899€, se on ketjun parasta antia ja jos on siihen rahaa, kannattaa painaa osta-nappia. Ei se hinta siitä laske. Ehkä näin liikaa "hinnat romahtaa ihan kohta"-viestejä ja laitoin vähän kärkkään vastauksen. Tietenkin, nämä on ennustuksia , mutta ihan sama skenaariot nähtiin 2000-sarjan kohdalla.
Näköjään kaikki Jimmsin tarjous 3080:t ja 3070:t hävinneet. Muita valvojaistarjouksia näytti vielä olevan, että ei ehkä ole vaan siivottu pois vaan oikeasti myyty. En olisi kyllä ikinä uskonut, että varsinkaan noi 3070:t liikkuisivat tuohon hintaan tuolta mihinkään.Mä ennustan, että tuolla "tarjoushinnalla" Jimmsin 3070:n saatavuus ei lopu koskaan.
Veikkaisin TI-mallien ottavan eniten nostetta.Saas nähdä mitä nyt käy hintojen kanssa ku LHR lukot on saatu vihdoin kierrettyä 100%:sti. En yhtään ihmettelis vaikka Nvidia ite homman takana että saadaan varastot tyhjiksi ennen 4000 -sarjalaisia.
non-LHR ja LHR kortit luulis ainakin olevan jatkossa saman arvosia.
Mistä porukka aina arpoo näitä päätelmiä, jos varastosaldon alkuperäisestä määrästä eikä sen muutoksesta ole mitään tietoa..?Asus 3080Ti , ei näytä verkkokaupan Asukset menevän kaupaksi 1299€ hintaan. Varastosaldo näyttää edelleen yli 25kpl. Jospa noitakin saadaan kohta alle MSRP hintojen
Mistä porukka aina arpoo näitä päätelmiä, jos varastosaldon alkuperäisestä määrästä eikä sen muutoksesta ole mitään tietoa..?
Viimeksi saapuneet |
|
Paljonko tuota saldoa oli 27 päivää sitten? Kuinka paljon on myyty siitä lähtien tähän päivään?
Viimeksi saapuneet
- 27 päivää sitten yli 25 kpl
- 27 päivää sitten 5 kpl
- 27 päivää sitten 20 kpl
- 27 päivää sitten 22 kpl
- 28 päivää sitten 21 kpl
Viimeksi saapuneet
- 27 päivää sitten yli 25 kpl
- 27 päivää sitten 5 kpl
- 27 päivää sitten 20 kpl
- 27 päivää sitten 22 kpl
- 28 päivää sitten 21 kpl