NVIDIA GeForce RTX 30 -sarjan saatavuus- ja tilausseuranta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rusna
  • Aloitettu Aloitettu
Siitä vaan taistelemaan botteja vastaan. 11.1. arvio varastoon.

 
Joo tuossa näkyi tuo saatavuus vihreänä ainakin jo perjantaina. Voi tulla jo maanantaina vaikka tiistaita tuossa ennustetaan.
 
Oma yli vuoden odotukseni päättyi vihdoin viime vuoden lopussa kun Jimms erittäin asialla duunillaan vaihtoivat kortin ja kotiin putkahti sitten tälläinen 3080. Jimmssille kyllä kiitokset että hoitivat homman kunnialla kotiin, hyvä fiilis jäi vaikka kesti - mikä ei heidän vikansa ollut.

Mikä malli oli alunperin tilauksessa?
 

Nvidia 3080ti 2400€ = kaupanpäälle Amd Ryzen 5800x :D

Kävin hakemassa tämän.

Hyvää:
Prossu
Näyttis

Huonoa:
Prosessorin jäähdytys on huono ja nopeilla kierroksilla todella äänekäs.
Emolevyn huonot bios säädöt ja liitännät.
Näyttiksen muistien jäähdytys on ilmeisesti jätetty kesken, eikä backplatessa ole lämpötyynyjä. (en ole vielä tarkistanut)
HP:n mukana tuoma bloatware McAfee yms.
 
Kävin hakemassa tämän.

Hyvää:
Prossu
Näyttis

Huonoa:
Prosessorin jäähdytys on huono ja nopeilla kierroksilla todella äänekäs.
Emolevyn huonot bios säädöt ja liitännät.
Näyttiksen muistien jäähdytys on ilmeisesti jätetty kesken, eikä backplatessa ole lämpötyynyjä. (en ole vielä tarkistanut)
HP:n mukana tuoma bloatware McAfee yms.
Minkä mallin ssd tuolla on sisällä ja onko muistit jedec-kamaa vai ihan normaalia?
 
Kävin hakemassa tämän.

Hyvää:
Prossu
Näyttis

Huonoa:
Prosessorin jäähdytys on huono ja nopeilla kierroksilla todella äänekäs.
Emolevyn huonot bios säädöt ja liitännät.
Näyttiksen muistien jäähdytys on ilmeisesti jätetty kesken, eikä backplatessa ole lämpötyynyjä. (en ole vielä tarkistanut)
HP:n mukana tuoma bloatware McAfee yms.


Ajattelitko ottaa tuosta projektin itsellesi, ts. ostit koneen tietoisesti huonoine puolineen että pistät remontin vai tuliko yllätyksenä ja palautukseen?
 

Liitteet

  • memory.png
    memory.png
    20,2 KB · Luettu: 339
  • ssd.png
    ssd.png
    26,3 KB · Luettu: 339
Siitä vaan taistelemaan botteja vastaan. 11.1. arvio varastoon.

Hmm, pitäisi jättää koronarokotukseen meno väliin jotta pystyisi yrittämään. Näyttis olisi kyllä tärkeämpi kuin joku tauti. Mutta kai kuitenkin viimeiselle piikille menen.
 
Kävin hakemassa tämän.

Hyvää:
Prossu
Näyttis

Huonoa:
Prosessorin jäähdytys on huono ja nopeilla kierroksilla todella äänekäs.
Emolevyn huonot bios säädöt ja liitännät.
Näyttiksen muistien jäähdytys on ilmeisesti jätetty kesken, eikä backplatessa ole lämpötyynyjä. (en ole vielä tarkistanut)
HP:n mukana tuoma bloatware McAfee yms.

Itsellä tämä harkinnassa ja tarkoitus hyvin pitkälle sellaisenaan ajella. Tuolla konepaketit osiossa tästä tarkemmin kyselin. En onnistunut yksityisviestiä laittamaan (eikö tämä onnistu uusilta jäseniltä tms?), mutta jos mahdollista niin laitatko kokemuksia miten toimii vakiona tuonne konepaketit puolelle tai yv:nä. Eniten mietityttää miten pahasti kotelon jäähdytys puutteellinen 3080ti kanssa? Throttlaako jo mahdollisesti?
 
Itsellä tämä harkinnassa ja tarkoitus hyvin pitkälle sellaisenaan ajella. Tuolla konepaketit osiossa tästä tarkemmin kyselin. En onnistunut yksityisviestiä laittamaan (eikö tämä onnistu uusilta jäseniltä tms?), mutta jos mahdollista niin laitatko kokemuksia miten toimii vakiona tuonne konepaketit puolelle tai yv:nä. Eniten mietityttää miten pahasti kotelon jäähdytys puutteellinen 3080ti kanssa? Throttlaako jo mahdollisesti?

Kotelon tuuletus on huono ja lämmöt 3080 ti:ssä nousee gpu:ssa 85-90°C tienoille ja gpu:n muisteissa jopa 100°C.
Ei tunnu kyllä tuossa vielä throttlaavan.

CPU:n jäähdytin on taas käsittämättömän huono ja äänekäs. Lämmöt ovat jotain 85-92°C rasituksessa.
 
Kummasti hiljentynyt tämäkin ketju. Suurin osa saanut jo korttinsa. :confused:
Tämänhetkinen hintataso ja saatavuustilanne lienee surkeimillaan kuin koskaan. Osa kaupoista yrittää korvata 2020 syksyn tilauksia ja siihen se taitaa jäädäkin. NVIDIA sekoittaa pakkaa vihjaamalla 12GB:n 3080:sta, jonka julkaisu saattaa olla puhdasta meemimatskua.
 
Siinähän olis hyvä pelastusrengas kaupoille. 12gb malli korvaa kokonaan 8gb mallin, jolloinka kaikki vanhat tilausjonot voi heittää roskakoriin, koska olematonta mallia on aika hankala toimittaa. :p
 
EVGA:n aiemmin varastetut näytönohjaimet päättyivät lopulta vietnamilaiseen kauppaan:

 
Siinähän olis hyvä pelastusrengas kaupoille. 12gb malli korvaa kokonaan 8gb mallin, jolloinka kaikki vanhat tilausjonot voi heittää roskakoriin, koska olematonta mallia on aika hankala toimittaa. :p

Koitaan nyt taas muistaa, että tilaussopimus on sitova, eikä se ihan noin helposti onnistu. Myyjän pitää toimittaa joko vastaava tai parempi tuote tilalle - uskoisin, että monelle kelpaisi tuo vastaava 12 GB malli korvaavana tuotteena, jos kerran liike ei enää pysty toimittamaan tilattua 10 GB versiota :-) Erot näiden välillä ovat kuitenkin nimellisiä, eli todellisuudessa kyse on todellakin enemmänkin korvaavasta tuotteesta, kuin mistään täysin uudesta julkaisusta.
 
EVGA:n aiemmin varastetut näytönohjaimet päättyivät lopulta vietnamilaiseen kauppaan:


3080ti:stä 39.900k on mitä ilmeisimmin 39.9 miljoonaa VND:tä (~1550€) eli inan alle keskiverron vietnamilaisen vuosipalkan :hmm: Samoissa pyörii hinnat kiinanmaallakin, tiedä sitten onko satunnaisilla taobao-myyjillä yhtälaisia hankintakanavia käytössään.
 
Kummasti hiljentynyt tämäkin ketju. Suurin osa saanut jo korttinsa. :confused:
Just mietin tämän postauksen perusteella, että jonotussijoitus jimms 3080 tuff osalta ei ole liikkunut moneen viikkoon. Nyt se oli muuttunut taas 10:llä. Enää 50-60, voi mennä 2vk tai 2kk :D hankintapäivä 10.11.2020

Edit* sijoitus 30-40, muuttunut 30:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Koitaan nyt taas muistaa, että tilaussopimus on sitova, eikä se ihan noin helposti onnistu. Myyjän pitää toimittaa joko vastaava tai parempi tuote tilalle - uskoisin, että monelle kelpaisi tuo vastaava 12 GB malli korvaavana tuotteena, jos kerran liike ei enää pysty toimittamaan tilattua 10 GB versiota :) Erot näiden välillä ovat kuitenkin nimellisiä, eli todellisuudessa kyse on todellakin enemmänkin korvaavasta tuotteesta, kuin mistään täysin uudesta julkaisusta.

Käsittääkseni tässä tilanteessa myyjäliike voi hyvin vedota force majeureen ja purkaa sopimuksen? Myyntihetkellä ei ole ollut tiedossa äkillisesti tullutta raaka-ainepulaa, konttipulaa jne koronankin aiheuttamia ongelmia.
On niin monta asiaa mihin myyjäliike voi vedota halutessaan että vaikeaksi menee kuluttajan kannalta. Jimms taitaakin olla ainoa(?) joka tekee persnettoa pitääkseen asiakkaat tyytyväisinä ja voittaa tällä toiminnallaan kilpailijoilta asiakkaat tulevaisuudessa itselleen.

Edit: Purkaa sopimuksen TAI roikottaa tilausta ja toivoa että asiakas sen purkaa itse.
 
Viimeksi muokattu:
Ja estääkö oikeasti mikään kauppaa roikuttamasta tilausta vuosia? Odotellaan vaan josko kyseistä korttia jostain tulis.
 
Käsittääkseni tässä tilanteessa myyjäliike voi hyvin vedota force majeureen ja purkaa sopimuksen? Myyntihetkellä ei ole ollut tiedossa äkillisesti tullutta raaka-ainepulaa, konttipulaa jne koronankin aiheuttamia ongelmia.
On niin monta asiaa mihin myyjäliike voi vedota halutessaan että vaikeaksi menee kuluttajan kannalta. Jimms taitaakin olla ainoa(?) joka tekee persnettoa pitääkseen asiakkaat tyytyväisinä ja voittaa tällä toiminnallaan kilpailijoilta asiakkaat tulevaisuudessa itselleen.

Voi vedota, mutta ei onnistu. Yksittäisen tuotteen osalta toimitus on oikeasti voinut osoittautua mahdottomaksi, mutta esimerkiksi yli vuosi aiemmin tehtyihin tilauksiin olisi kyllä kaikkiin ollut mahdollista toimittaa korvaava tuote. Varsinkin, kun valmistajat on allokoineet komponenttinsa niihin huippumalleihin, niin korvaavaksi kelpaavia tuotteita on ollut saatavilla kohtuullisen hyvin. Ne on vaan päätetty mieluummin myydä isommalla hinnalla jonojen ohi.

Ja estääkö oikeasti mikään kauppaa roikuttamasta tilausta vuosia? Odotellaan vaan josko kyseistä korttia jostain tulis.

Ei estä, mutta mikään ei myöskään estä kuluttajaa tekemästä kateostoa ja vaatimaan hintaerotusta hyvityksenä. Ei kuluttaja aseeton ole, toki vaatii omaa aktiivisuutta ja vaivannäköä.
 
Ja estääkö oikeasti mikään kauppaa roikuttamasta tilausta vuosia? Odotellaan vaan josko kyseistä korttia jostain tulis.

Jos sulla on kauppasopimuksessa toimitusaika määritelty niin silloin on tietyt (alasta ja tuotteesta) riippuvat reunaehdot minkä mukaan mennään kuluttajasuojalakia noudattaen.
 
Voi vedota, mutta ei onnistu. Yksittäisen tuotteen osalta toimitus on oikeasti voinut osoittautua mahdottomaksi, mutta esimerkiksi yli vuosi aiemmin tehtyihin tilauksiin olisi kyllä kaikkiin ollut mahdollista toimittaa korvaava tuote. Varsinkin, kun valmistajat on allokoineet komponenttinsa niihin huippumalleihin, niin korvaavaksi kelpaavia tuotteita on ollut saatavilla kohtuullisen hyvin. Ne on vaan päätetty mieluummin myydä isommalla hinnalla jonojen ohi.



Ei estä, mutta mikään ei myöskään estä kuluttajaa tekemästä kateostoa ja vaatimaan hintaerotusta hyvityksenä. Ei kuluttaja aseeton ole, toki vaatii omaa aktiivisuutta ja vaivannäköä.

Ei aseeton mutta tässä kohtaa todella ahtaalla. Eipä se ole itselle Mercedes-Benz myyjänä ollut kiva soitella asiakkaille että auto myöhästyy määrittelemättömän ajan ja jos ja kun se joskus tulee niin siitä puuttuu tietyt varusteet (esim. Älykkäät ledivalot tai parempi äänentoisto) koska ei yksinkertaisesti ole mahdollista valmistaa kyseisiä varusteita.
Ihmeekseni kuitenkin asiakkaat ovat täysin ymmärtäneet tilanteen enkä ole kuin yhden sopimuksen joutunut perumaan (hyvässä hengessä asiakkaan kanssa) ja tämäkin sen vuoksi että kyseistä moottorivaihtoehtoa ei tulla enää valmistamaan kun auto joskus olisi valmis.

Edit: Muutamalla eri alalla ja yli 10 vuotta myyntineuvottelijan hommissa olleena en ole kertaakaan törmännyt tuohon kateostoon. En näe että kukaan tulisi siinä onnistumaan tässäkään tapauksessa, valitettavasti.
Kun puhutaan siitä että myyjäliike olisi velvollinen toimittamaan vastaavan tuotteen voidaan ottaa esimerkiksi vaikka 3080 jotka tilaushetkellä olivat non lhr kortteja ja nyt lhr kortteja. Myyjä voi vedota siihen ettei tuote ole vastaava.
Jos sopimuksessa tosiaan on määritetty jokin tietty toimitusaika, on helppoa vaatia hyvityksiä jne. Jos ei, niin pirun vaikeaksi menee.
 
Viimeksi muokattu:
Ei aseeton mutta tässä kohtaa todella ahtaalla. Eipä se ole itselle Mercedes-Benz myyjänä ollut kiva soitella asiakkaille että auto myöhästyy määrittelemättömän ajan ja jos ja kun se joskus tulee niin siitä puuttuu tietyt varusteet (esim. Älykkäät ledivalot tai parempi äänentoisto) koska ei yksinkertaisesti ole mahdollista valmistaa kyseisiä varusteita.
Ihmeekseni kuitenkin asiakkaat ovat täysin ymmärtäneet tilanteen enkä ole kuin yhden sopimuksen joutunut perumaan (hyvässä hengessä asiakkaan kanssa) ja tämäkin sen vuoksi että kyseistä moottorivaihtoehtoa ei tulla enää valmistamaan kun auto joskus olisi valmis.

Edit: Muutamalla eri alalla ja yli 10 vuotta myyntineuvottelijan hommissa olleena en ole kertaakaan törmännyt tuohon kateostoon. En näe että kukaan tulisi siinä onnistumaan tässäkään tapauksessa, valitettavasti.
Kun puhutaan siitä että myyjäliike olisi velvollinen toimittamaan vastaavan tuotteen voidaan ottaa esimerkiksi vaikka 3080 jotka tilaushetkellä olivat non lhr kortteja ja nyt lhr kortteja. Myyjä voi vedota siihen ettei tuote ole vastaava.
Jos sopimuksessa tosiaan on määritetty jokin tietty toimitusaika, on helppoa vaatia hyvityksiä jne. Jos ei, niin pirun vaikeaksi menee.
En yhtään ihmettele, jos esim. autoalalla ei oikein sääntöjen noudattamisesta ole kokemuksia, kun katselee tuota mustaa listaa: Musta lista - Kuluttaja.fi :)

Aika monihan noista kateostoista taitaa olla nyt kuluttajariitalautakunnan käsittelyjonossa, mitä näitä kommentteja on täällä katsonut. Saapa sitten nähdä ilmestyykö listalle uusia tulokkaita, vai hoitavatko myyjät asiat kuntoon viimeistään päätöksen jälkeen.

Itse en ole jaksanut vielä lähteä säätämään oman tilauksen kanssa, mutta jossain vaiheessa kynnys varmaan ylittyy, jos ei sitä 3080 TUF:ia ala verkkokauppa.com:sta kuulua. Alunperin siis gigabyten kortin tilaus, mitä verkkokauppa.com sai kokonaiset 0 kpl vuodessa, vaikka niitä muualle kyllä tuli edes joitain kappaleita. Tuokaan fakta ei hyvää myyjän osalta tee mahdollisen riitatapauksen selvityksessä.
 
En yhtään ihmettele, jos esim. autoalalla ei oikein sääntöjen noudattamisesta ole kokemuksia, kun katselee tuota mustaa listaa: Musta lista - Kuluttaja.fi :)

Aika monihan noista kateostoista taitaa olla nyt kuluttajariitalautakunnan käsittelyjonossa, mitä näitä kommentteja on täällä katsonut. Saapa sitten nähdä ilmestyykö listalle uusia tulokkaita, vai hoitavatko myyjät asiat kuntoon viimeistään päätöksen jälkeen.

Itse en ole jaksanut vielä lähteä säätämään oman tilauksen kanssa, mutta jossain vaiheessa kynnys varmaan ylittyy, jos ei sitä 3080 TUF:ia ala verkkokauppa.com:sta kuulua. Alunperin siis gigabyten kortin tilaus, mitä verkkokauppa.com sai kokonaiset 0 kpl vuodessa, vaikka niitä muualle kyllä tuli edes joitain kappaleita. Tuokaan fakta ei hyvää myyjän osalta tee mahdollisen riitatapauksen selvityksessä.

Menee vähän offtopicin puolelle ja ymmärrän turhautumisesi mutta tottakai autoala ja asuntoala tuolla kärkipäässä on, ei vaadi montakaan aivosolua ymmärtääkseen että miksi.
Jokainen ala tässä maassa noudattaa kuluttajasuojalakia ja toimijoita on valtava määrä ja siten myös toimintatapoja ongelmien ratkomiseksi.

Toivon että kaikki saa korttinsa ja laitoin esimerkin omasta kokemuksestani liittyen tähän koska sama sirupula vaikuttaa myös alaan jolla itse olen töissä.
Toivon myös että myyjäliikkeiltä löytyisi suoraselkäisyyttä noihin kateostoihin.
Menee offtopicille mutta työnantajallani Veho Oy Ab:lla on 83 vuoden kokemus sääntöjen noudattamisesta. Eri asia asioida sitten vaikka Kamuxin kanssa kun ongelmia ilmenee. ;)
Turha lähteä koko autoalaa mollaamaan tietokonekomponentin takia. Peace.
 
Ei aseeton mutta tässä kohtaa todella ahtaalla. Eipä se ole itselle Mercedes-Benz myyjänä ollut kiva soitella asiakkaille että auto myöhästyy määrittelemättömän ajan ja jos ja kun se joskus tulee niin siitä puuttuu tietyt varusteet (esim. Älykkäät ledivalot tai parempi äänentoisto) koska ei yksinkertaisesti ole mahdollista valmistaa kyseisiä varusteita.
Ihmeekseni kuitenkin asiakkaat ovat täysin ymmärtäneet tilanteen enkä ole kuin yhden sopimuksen joutunut perumaan (hyvässä hengessä asiakkaan kanssa) ja tämäkin sen vuoksi että kyseistä moottorivaihtoehtoa ei tulla enää valmistamaan kun auto joskus olisi valmis.

Edit: Muutamalla eri alalla ja yli 10 vuotta myyntineuvottelijan hommissa olleena en ole kertaakaan törmännyt tuohon kateostoon. En näe että kukaan tulisi siinä onnistumaan tässäkään tapauksessa, valitettavasti.
Kun puhutaan siitä että myyjäliike olisi velvollinen toimittamaan vastaavan tuotteen voidaan ottaa esimerkiksi vaikka 3080 jotka tilaushetkellä olivat non lhr kortteja ja nyt lhr kortteja. Myyjä voi vedota siihen ettei tuote ole vastaava.
Jos sopimuksessa tosiaan on määritetty jokin tietty toimitusaika, on helppoa vaatia hyvityksiä jne. Jos ei, niin pirun vaikeaksi menee.

Kateostoja tullaan puoltamaan 99,5% varmuudella kuluttajariitalautakunnan puolelta. Ehdot ja lait ovat lähes yksiselitteisiä, ja kateostoja on käytetty esim. rakennusurakoiden osalta maailmansivu. Näytönohjainten osalta myyjä on velvollinen toimittamaan vähintään vastaavan tuotteen ja kohtuullisessa ajassa. LHR on heikennys tuotteeseen, eli ainakaan jälleenmyyjä ei sitä voi argumenttina käyttää vastaavan tuotteen osalta. Periaatteessa kuluttajalla on lain ja KKV:n kannan mukaan oikeus vaatia jopa vaikka 3090 korvaamaan 3080 non-LHR, mutta käytännössä korvaavaksi tuotteeksi katsotaan tietenkin 3080 LHR. Jos tuotanto siirtyy puhtaasti 3080 12GB malliin, niin se ilman muuta tullaan katsomaan korvaavaksi. Kuluttajariitalautakunnasta alkaa tulla näistä päätöksiä vasta joskus vuoden päästä, mutta KKV:ltä on saatu niin monta lausuntoa asiasta, että se on ilman muuta pakko huomioida myös lautakunnan puolella. Eikä lainsäädäntö tosiaan mitenkään päin tulkittuna taivu yksipuolisten sopimusrikkomusten tielle.
 
7.10.2020 tilattu non oc tuffi ois nyt sitten varattu tilaukselle jimmsiltä, 460 päivää meni mutta ei vielä uskalla juhlia ennen kuin se on oikeasti koneessa kiinni. Nyt on lähellä :redface:
 
Kateostoja tullaan puoltamaan 99,5% varmuudella kuluttajariitalautakunnan puolelta. Ehdot ja lait ovat lähes yksiselitteisiä, ja kateostoja on käytetty esim. rakennusurakoiden osalta maailmansivu. Näytönohjainten osalta myyjä on velvollinen toimittamaan vähintään vastaavan tuotteen ja kohtuullisessa ajassa. LHR on heikennys tuotteeseen, eli ainakaan jälleenmyyjä ei sitä voi argumenttina käyttää vastaavan tuotteen osalta. Periaatteessa kuluttajalla on lain ja KKV:n kannan mukaan oikeus vaatia jopa vaikka 3090 korvaamaan 3080 non-LHR, mutta käytännössä korvaavaksi tuotteeksi katsotaan tietenkin 3080 LHR. Jos tuotanto siirtyy puhtaasti 3080 12GB malliin, niin se ilman muuta tullaan katsomaan korvaavaksi. Kuluttajariitalautakunnasta alkaa tulla näistä päätöksiä vasta joskus vuoden päästä, mutta KKV:ltä on saatu niin monta lausuntoa asiasta, että se on ilman muuta pakko huomioida myös lautakunnan puolella. Eikä lainsäädäntö tosiaan mitenkään päin tulkittuna taivu yksipuolisten sopimusrikkomusten tielle.

Toivon mukaan menee juurikin näin ja kaikki saavat tilaamansa tai jopa paremmat kortit tilaamansa tilalle. :thumbsup: :)
 
Tämänhetkinen hintataso ja saatavuustilanne lienee surkeimillaan kuin koskaan. Osa kaupoista yrittää korvata 2020 syksyn tilauksia ja siihen se taitaa jäädäkin. NVIDIA sekoittaa pakkaa vihjaamalla 12GB:n 3080:sta, jonka julkaisu saattaa olla puhdasta meemimatskua.

Toi on joo pian(teknisesti toki vielä huhuja) tulossa eikä se ole merkittävästi tehokkaampi kuin perus 3080, vain hieman cudaa lisää. Niin arvelen että tuo on ihan korvaava tuote näille firmoille jotka noita korvaavia ylipäätään tarjoaa.
 
Toi on joo pian(teknisesti toki vielä huhuja) tulossa eikä se ole merkittävästi tehokkaampi kuin perus 3080, vain hieman cudaa lisää. Niin arvelen että tuo on ihan korvaava tuote näille firmoille jotka noita korvaavia ylipäätään tarjoaa.
Periaattessahan tuo olisi korvaava, mutta käytännössä ihan siitä kiinni kuinka innokkaita ylipäätään ovat korvaavia malleja tajoamaan. Eikös Gigantilla ollu suunnilleen: "Olit tilannu TUFF:in, ni ei me kato voida sulle strixiä antaa, ei ole korvaava, kun kato siinä on eri boosti kellot ja kaikkee. Meillä ois tätä Gigabyten bloweria tarjolla korvaavaksi, boosti kelloja ei ole ollenkaan, mutta toimii myös lehtipuhaltimena, ni se on kato ihan yhtä hyvä."
 
Viimeksi muokattu:
"Olit tilannu TUFF:in, ni ei me kato voida sulle strixiä antaa, ei ole korvaava, kun kato siinä on eri boosti kellot ja kaikkee. Meillä ois tätä Gigabyten bloweria tarjolla korvaavaksi, boosti kelloja ei ole ollenkaan, mutta toimii myös lehtipuhaltimena, ni se on kato ihan yhtä hyvä."

Juuri tähän vetosin tuossa aiemmin. Myyjäliike voi vedota juuri tuollaisiin asioihin ja on naiivia kuvitella että saa sen 12gb mallin automaattisesti sieltä korvaavaksi tuotteeksi vaikka niitä markkinoille reilusti saataisiinkin. Tiedätte sen kaikki itsekin, turha kuvitella muuta vaikka toivon että tosiaan kaikki ne tilaamansa kortit saisivat.
Tiedän Gigantin toiminnan hyvin ja sitä firmaa vastaan on ihan turha lähteä edes kuluttajariitalautakunnan kanssa vastaan tappelemaan, se on rahat takaisin ja moro meininki.
Force majeureen vedoten he voivat perua joka ikisen msrp hintaisen tilauksen jos haluavat. Jos raaka-ainepulan ja pandemian takia tuotteen sisäänostohinta tuplaantuu se on jo käsittääkseni force majeurelle aivan validi argumentti.
Gigantin kokoiselle monikansalliselle firmalle näyttiskauppa on muuutenkin yksi kärpäsenpaska isossa kuvassa ja katteet noissa tuotteissa on todella pieniä.

Suurin syypää tässä on Nvidia ja näytönohjainten valmistajat itse. He ne hinnat määrittelevät millä kauppiaat niitä kortteja myyntiin saavat eikä kukaan voitollista liiketoimintaa tavoitteleva myy tappiolla tavaraa ulos varsinkaan kun on helppoja kate-euroja tehtävissä.
Nvidia tuo mielummin markkinoille 3070ti:t 3080ti:t 3090ti:t järkyttävillä hinnoilla (koska ne kaikki myydään loppuun joka tapauksesa) kuin hoitaisivat ne jo kauan sitten tilatut kortit valmiiksi.

Kuluttajariitalautakuntaa ei voisi vähempää kiinnostaa jos pelaamiseen tarkoitettu LHR näytönohjain louhii nyt kryptovaluuttaa huonommin kuin se alkuperäinen eli se ei todellakaan ole mikään heikompi tuote heidän silmissään. :D
Käräjille saakka jos on valmis näyttiksen takia lähtemään niin sitten on saumat onnistua mutta omat riskit siinäkin on.

Toistan itseäni mutta Jimmsille iso hatunnosto että ovat kalliimpia malleja miinuskatteella vaihdelleet asiakkailleen, sieltä ostan komponenttini jatkossakin.
 
Viimeksi muokattu:
"Olit tilannu TUFF:in, ni ei me kato voida sulle strixiä antaa, ei ole korvaava, kun kato siinä on eri boosti kellot ja kaikkee. Meillä ois tätä Gigabyten bloweria tarjolla korvaavaksi, boosti kelloja ei ole ollenkaan, mutta toimii myös lehtipuhaltimena, ni se on kato ihan yhtä hyvä."

Juuri tähän vetosin tuossa aiemmin. Myyjäliike voi vedota juuri tuollaisiin asioihin ja on naiivia kuvitella että saa sen 12gb mallin automaattisesti sieltä korvaavaksi tuotteeksi vaikka niitä markkinoille reilusti saataisiinkin. Tiedätte sen kaikki itsekin, turha kuvitella muuta vaikka toivon että tosiaan kaikki ne tilaamansa kortit saisivat.
Tiedän Gigantin toiminnan hyvin ja sitä firmaa vastaan on ihan turha lähteä edes kuluttajariitalautakunnan kanssa vastaan tappelemaan, se on rahat takaisin ja moro meininki.
Force majeureen vedoten he voivat perua joka ikisen msrp hintaisen tilauksen jos haluavat. Jos raaka-ainepulan ja pandemian takia tuotteen sisäänostohinta tuplaantuu se on jo käsittääkseni force majeurelle aivan validi argumentti.
Gigantin kokoiselle monikansalliselle firmalle näyttiskauppa on muuutenkin yksi kärpäsenpaska isossa kuvassa ja katteet noissa tuotteissa on todella pieniä.

Suurin syypää tässä on Nvidia ja näytönohjainten valmistajat itse. He ne hinnat määrittelevät millä kauppiaat niitä kortteja myyntiin saavat eikä kukaan voitollista liiketoimintaa tavoitteleva myy tappiolla tavaraa ulos varsinkaan kun on helppoja kate-euroja tehtävissä.
Nvidia tuo mielummin markkinoille 3070ti:t 3080ti:t 3090ti:t järkyttävillä hinnoilla (koska ne kaikki myydään loppuun joka tapauksesa) kuin hoitaisivat ne jo kauan sitten tilatut kortit valmiiksi.

Kuluttajariitalautakuntaa ei voisi vähempää kiinnostaa jos pelaamiseen tarkoitettu LHR näytönohjain louhii nyt kryptovaluuttaa huonommin kuin se alkuperäinen eli se ei todellakaan ole mikään heikompi tuote heidän silmissään. :D
Käräjille saakka jos on valmis näyttiksen takia lähtemään niin sitten on saumat onnistua mutta omat riskit siinäkin on.

Toistan itseäni mutta Jimmsille iso hatunnosto että ovat kalliimpia malleja miinuskatteella vaihdelleet asiakkailleen, sieltä ostan komponenttini jatkossakin.
Fakta on kuitenkin se, että yritys ei voi yksipuolisesti tilausta perua vedoten toimitusvaikeuksiin, koska mahdollisia korvaavia tuotteita on jatkuvasti saatavilla. Rahojen palautusta tai heikompaa tuotetta ei tarvitse myöskään hyväksyä. Kuluttajan ei myöskään tarvitse kantaa vastuuta yrityksen toimminnasta, että voi olla aika hankalaa vedota hintavirheeseen yli vuosi tilauksesta. Enemmin tai myöhemmin sieltä tulee jotain saamaan, tai käyttää tarvittaessa kateosto-oikeutta, silloin kun tavaraa on vapaasti muista yrityksistä saatavana. Kuluttajariitalautakunta on kuluttajalle ilmainen ja sieltä saatu suositus painaa yleensä varsin paljon myös käräjäoikeudessa. Tietysti Gigantti ym. voivat pullikoida vastaan ja kuinka moni jaksaa oikeuksiaan puolustaa on asia erikseen.

Aiheesta oli viimevuonna KKV:lla artikkeli:
 
Fakta on kuitenkin se, että yritys ei voi yksipuolisesti tilausta perua vedoten toimitusvaikeuksiin, koska mahdollisia korvaavia tuotteita on jatkuvasti saatavilla. Rahojen palautusta tai heikompaa tuotetta ei tarvitse myöskään hyväksyä. Kuluttajan ei myöskään tarvitse kantaa vastuuta yrityksen toimminnasta, että voi olla aika hankalaa vedota hintavirheeseen yli vuosi tilauksesta. Enemmin tai myöhemmin sieltä tulee jotain saamaan, tai käyttää tarvittaessa kateosto-oikeutta, silloin kun tavaraa on vapaasti muista yrityksistä saatavana. Kuluttajariitalautakunta on kuluttajalle ilmainen ja sieltä saatu suositus painaa yleensä varsin paljon myös käräjäoikeudessa. Tietysti Gigantti ym. voivat pullikoida vastaan ja kuinka moni jaksaa oikeuksiaan puolustaa on asia erikseen.

Aiheesta oli viimevuonna KKV:lla artikkeli:

Kiitos tuon linkin jakamisesta, siinä on paljon infoa aiheeseen liittyen.
Tuo kateosto tullee onnistumaan mutta isot firmat kuten Verkkokauppa, Telia ja Gigantti pelaavat väsytystaistelua todennäköisesti niin pitkälle kuin mahdollista toivoen että asiakkaat peruvat ne tilaukset itse.
 
"Olit tilannu TUFF:in, ni ei me kato voida sulle strixiä antaa, ei ole korvaava, kun kato siinä on eri boosti kellot ja kaikkee. Meillä ois tätä Gigabyten bloweria tarjolla korvaavaksi, boosti kelloja ei ole ollenkaan, mutta toimii myös lehtipuhaltimena, ni se on kato ihan yhtä hyvä."

Juuri tähän vetosin tuossa aiemmin. Myyjäliike voi vedota juuri tuollaisiin asioihin ja on naiivia kuvitella että saa sen 12gb mallin automaattisesti sieltä korvaavaksi tuotteeksi vaikka niitä markkinoille reilusti saataisiinkin. Tiedätte sen kaikki itsekin, turha kuvitella muuta vaikka toivon että tosiaan kaikki ne tilaamansa kortit saisivat.
Tiedän Gigantin toiminnan hyvin ja sitä firmaa vastaan on ihan turha lähteä edes kuluttajariitalautakunnan kanssa vastaan tappelemaan, se on rahat takaisin ja moro meininki.
Force majeureen vedoten he voivat perua joka ikisen msrp hintaisen tilauksen jos haluavat. Jos raaka-ainepulan ja pandemian takia tuotteen sisäänostohinta tuplaantuu se on jo käsittääkseni force majeurelle aivan validi argumentti.
Gigantin kokoiselle monikansalliselle firmalle näyttiskauppa on muuutenkin yksi kärpäsenpaska isossa kuvassa ja katteet noissa tuotteissa on todella pieniä.

Suurin syypää tässä on Nvidia ja näytönohjainten valmistajat itse. He ne hinnat määrittelevät millä kauppiaat niitä kortteja myyntiin saavat eikä kukaan voitollista liiketoimintaa tavoitteleva myy tappiolla tavaraa ulos varsinkaan kun on helppoja kate-euroja tehtävissä.
Nvidia tuo mielummin markkinoille 3070ti:t 3080ti:t 3090ti:t järkyttävillä hinnoilla (koska ne kaikki myydään loppuun joka tapauksesa) kuin hoitaisivat ne jo kauan sitten tilatut kortit valmiiksi.

Kuluttajariitalautakuntaa ei voisi vähempää kiinnostaa jos pelaamiseen tarkoitettu LHR näytönohjain louhii nyt kryptovaluuttaa huonommin kuin se alkuperäinen eli se ei todellakaan ole mikään heikompi tuote heidän silmissään. :D
Käräjille saakka jos on valmis näyttiksen takia lähtemään niin sitten on saumat onnistua mutta omat riskit siinäkin on.

Toistan itseäni mutta Jimmsille iso hatunnosto että ovat kalliimpia malleja miinuskatteella vaihdelleet asiakkailleen, sieltä ostan komponenttini jatkossakin.

Herra puhuu aivan omiaan. Gigantti ei ole ainakaan omien tietojeni mukaan ollut Kuluttajan mustalla listalla koskaan, eli noudattavat kuluttajariitalautakunnan päätöksiä kyllä. Itse tunnen myös ko. ketjun toiminnan, sanoisinko intiimisti, ja vaikka toimintatavoissa on paljon outoutta ja mätääkin, niin ei tämä mikään rosvolafka ole. Vain omien sisäisten epäloogisuuksiensa uhri.

Myöskään force majeure -pykälää et näytä tuntevan lainkaan. Hintojen nousu, olkoon miten raju tahansa, ei ole force majeure. Force majeure täyttyy vasta, kun sopimuksen täyttäminen on mahdotonta. Tässä on hyvä liikejuridiikan asianajotoimiston yhteenveto force majeuren soveltuvuudesta koronapandemiatilanteeseen:

Force majeuren rima on hyvin korkealla. Sekä kotimaisessa että kansainvälisessä oikeuskäytännössä rima ylivoimaisen esteen täyttymiselle on ollut hyvin korkealla. Hieman lisääntynyt suoritusvaikeus tai kohonnut kustannustaso ei vielä täytä ylivoimaisen esteen vaatimusta. Esimerkiksi tietoliikennehäiriö (KKO 1989:98) tai viranomaisen määräämä lentokonetyypin lentokielto (KKO 1985-II-86) eivät täyttäneet ylivoimaisen esteen vaatimusta. Niin ikään markkinahintojen lasku (Belgia, Rechtbank van Koophandel Hasselt, Vital Berry Marketing NV v. Dira-Frost NV) tai tuotteiden hankintakustannusten odottamaton nousu (OLG Hamburg, 410 O 21/95) eivät ylittäneet vaadittua force majeure -kynnystä. Jos koronavirus haittaa sopimussuoritustasi, älä suoraan oleta, että force majeure -kortti pelastaa tilanteen. Toki tämäkin kortti kannattaa pelata, ja kannattaa myös yrittää sopia tilanteesta tilaajan kanssa. Samalla on kuitenkin syytä tiedostaa, että tiukan paikan tullen rima on ja pysyy korkealla. Vastaavasti ei liene syytä turhan helposti hyväksyä jokaista oman sopijakumppanin tekemää ilmoitusta ylivoimaisesta esteestä.

Lähde
 
Herra puhuu aivan omiaan. Gigantti ei ole ainakaan omien tietojeni mukaan ollut Kuluttajan mustalla listalla koskaan, eli noudattavat kuluttajariitalautakunnan päätöksiä kyllä. Itse tunnen myös ko. ketjun toiminnan, sanoisinko intiimisti, ja vaikka toimintatavoissa on paljon outoutta ja mätääkin, niin ei tämä mikään rosvolafka ole. Vain omien sisäisten epäloogisuuksiensa uhri.

Myöskään force majeure -pykälää et näytä tuntevan lainkaan. Hintojen nousu, olkoon miten raju tahansa, ei ole force majeure. Force majeure täyttyy vasta, kun sopimuksen täyttäminen on mahdotonta. Tässä on hyvä liikejuridiikan asianajotoimiston yhteenveto force majeuren soveltuvuudesta koronapandemiatilanteeseen:



Lähde
Tämän näytönohjainsekoilunsa vuoksi giganttia koskevia kkv keissejä on auki todella paljon. Minullakin yksi odottaa päätöstään. Ongelma on siinä, että sitten kun 2v päästä kkv tekee päätöksensä asiaan, niin sillä näytönohjaimella ei enää ole samaa arvoa. Tosin ostin itse tuplahinnalla kateostolla muualta, kun oli ainoa vastaava tuote sillä hetkellä hyllyssä. Jos kkv linjaa että kateosto oli ok, niin jään mielenkiinnolla odottamaan että gigantti maksaisi erotuksen.
 
Tämän näytönohjainsekoilunsa vuoksi giganttia koskevia kkv keissejä on auki todella paljon. Minullakin yksi odottaa päätöstään. Ongelma on siinä, että sitten kun 2v päästä kkv tekee päätöksensä asiaan, niin sillä näytönohjaimella ei enää ole samaa arvoa. Tosin ostin itse tuplahinnalla kateostolla muualta, kun oli ainoa vastaava tuote sillä hetkellä hyllyssä. Jos kkv linjaa että kateosto oli ok, niin jään mielenkiinnolla odottamaan että gigantti maksaisi erotuksen.

Ollaan samassa veneessä. Itse olen tehnyt selväksi, että oma keissi etenee myös käräjäoikeuteen tarvittaessa. Mutta olen kyllä lähes varma, että huolella suoritetut ja perustellut kateostot tulee kuluttajariitalautakunnassa puolletuksi, ja että Gigantti päätöksen jälkeen maksaa vaatimuksen.
 
Ollaan samassa veneessä. Itse olen tehnyt selväksi, että oma keissi etenee myös käräjäoikeuteen tarvittaessa. Mutta olen kyllä lähes varma, että huolella suoritetut ja perustellut kateostot tulee kuluttajariitalautakunnassa puolletuksi, ja että Gigantti päätöksen jälkeen maksaa vaatimuksen.
Eiköhän nämä isot tunnetut toimijat hoida nämä lopuksi kuntoon, mutta tekevät tuon mahdollisimman hankalaksi minimoidakseen tappiot. Jimmsille, Datatronicille ja muille, jotka ovat hoitaneet homman suoraan kunnialla, niin nostan kyllä hattua. Olisi pitänyt vaan Jimmsiltä tilata omakin, niin olisi kortin jo saanut...
 
Ei estä, mutta mikään ei myöskään estä kuluttajaa tekemästä kateostoa ja vaatimaan hintaerotusta hyvityksenä. Ei kuluttaja aseeton ole, toki vaatii omaa aktiivisuutta ja vaivannäköä.
Kateostossa riskinä on se, että myyjä yksinkertaisesti kieltäytyy korvaamasta. Kuluttajan _oikeat_ mahdollisuudet tehdä asialle mitään ovat aika nolla.

Kysyin asiaa ja tässä ote KKV:n vastauksesta:
KKV sanoi:
Käytännössä tämä tarkoittaa, että mitä enemmän alkuperäisen kaupan ja kateoston laitteet eroavat, esim. teknisten ominaisuuksien osalta ja hintaeron vielä lisääntyessä, kasvaa riski, että kateoston edellytykset eivät enää täyty. Myös sillä pystyykö myyjä osoittamaan perustellun syyn tuotteen toimittamatta jättämiselle, voi olla vaikutusta asian arvioinnissa. Koronasta seuranneet maailmanlaajuiset ongelmat ja viiveet tuotteiden saatavuudessa ja yleinen hintojen nousu voisivat olla syitä, joita arvioinnissa otetaan huomioon. Lautakunnan käsittely on ruuhkautunut ja ratkaisun saaminen voi viedä vuoden pari.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 081
Viestejä
4 651 216
Jäsenet
76 365
Uusin jäsen
JJS24

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom