Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olen jo aiemmin huomannut että Gigabyte ei ole kauheasti kortteja eurooppaan toimittanut. Tämä täytyy muistaa huomioida seuraavassakin näyttis ostossa. Tietää että turhaa on tilata Gigabyten korttia jos ei suoraan hyllystä löydy.Jimmsin tilauksen Gigabyte GeForce RTX 3080 VISION OC vuosipäivä tuli juuri. Ei ole kuulemma 7.1.2021 päivän jälkeen tullut yhtään... Jono sijoitus 40-50 Pikkusen alkaa turhauttaa. Onnea niille jotka veikkasi Asuksen hevosia.
Jep, tein virheen ja tilasin Eagle oc 3080:n, kun ajattelin ettei gigabyten tilausjonoon ole kovaa tunkua. Sainkin hyvän jonopaikan, muttei noita kortteja juuri pohjolaan tullut.Olen jo aiemmin huomannut että Gigabyte ei ole kauheasti kortteja eurooppaan toimittanut. Tämä täytyy muistaa huomioida seuraavassakin näyttis ostossa. Tietää että turhaa on tilata Gigabyten korttia jos ei suoraan hyllystä löydy.
Itsellä on vanha (03/2021) RTX 3070 Eagle oc tilaus roikkumassa proshopissa ja ei ole kauheita odotuksia että sen edes joskus saisi. Onneksi ei sillä tilauksella ole mitään kiirettä kun on tämä 3080 kortti vihdoin koneessa ja toi menisi sitten kämppiksen koneeseen GTX1070Ti kortin tilalle.
Edit. Tosin itse joutusin 14,5kk odottamaan Asuksen 3080 korttia, eli toi vuosi odotusta on vielä pieni aika
Oma yli vuoden odotukseni päättyi vihdoin viime vuoden lopussa kun Jimms erittäin asialla duunillaan vaihtoivat kortin ja kotiin putkahti sitten tälläinen 3080. Jimmssille kyllä kiitokset että hoitivat homman kunnialla kotiin, hyvä fiilis jäi vaikka kesti - mikä ei heidän vikansa ollut.
Mikä malli oli alunperin tilauksessa?
HP Omen 30L R7-5/16/1000/3080Ti pelitietokone - Gigantti verkkokauppa
Tyylikäs HP Omen -pelitietokone tarjoaa hämmästyttävää suorituskykyä pelaamiseen uuden sukupolven NVIDIA-näytönohjaimen, AMD Ryzenwww.gigantti.fi
Nvidia 3080ti 2400€ = kaupanpäälle Amd Ryzen 5800x
Minkä mallin ssd tuolla on sisällä ja onko muistit jedec-kamaa vai ihan normaalia?Kävin hakemassa tämän.
Hyvää:
Prossu
Näyttis
Huonoa:
Prosessorin jäähdytys on huono ja nopeilla kierroksilla todella äänekäs.
Emolevyn huonot bios säädöt ja liitännät.
Näyttiksen muistien jäähdytys on ilmeisesti jätetty kesken, eikä backplatessa ole lämpötyynyjä. (en ole vielä tarkistanut)
HP:n mukana tuoma bloatware McAfee yms.
Kävin hakemassa tämän.
Hyvää:
Prossu
Näyttis
Huonoa:
Prosessorin jäähdytys on huono ja nopeilla kierroksilla todella äänekäs.
Emolevyn huonot bios säädöt ja liitännät.
Näyttiksen muistien jäähdytys on ilmeisesti jätetty kesken, eikä backplatessa ole lämpötyynyjä. (en ole vielä tarkistanut)
HP:n mukana tuoma bloatware McAfee yms.
Minkä mallin ssd tuolla on sisällä ja onko muistit jedec-kamaa vai ihan normaalia?
Ajattelitko ottaa tuosta projektin itsellesi, ts. ostit koneen tietoisesti huonoine puolineen että pistät remontin vai tuliko yllätyksenä ja palautukseen?
Hmm, pitäisi jättää koronarokotukseen meno väliin jotta pystyisi yrittämään. Näyttis olisi kyllä tärkeämpi kuin joku tauti. Mutta kai kuitenkin viimeiselle piikille menen.Siitä vaan taistelemaan botteja vastaan. 11.1. arvio varastoon.
ASUS GeForce RTX 3070 Ti TUF - 8GB GDDR6X RAM - Näytönohjaimet
719,00 € Näytönohjain, NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti (Core clock 1580 MHz / Boost clock 1800 MHz), 6144 CUDA ydintä, 8 GB GDDR6X (Memory clock 19 GHz) - 256-bit, PCI Express 4.0 x16, 2 x HDMI 2.1 / 3 x DisplayPort 1.4 liitännät, tukee NVIDIA G-Sync, 2 x 8-pins virtaliitin, lyhyt pituus: 300mm -...www.proshop.fi
Hmm, pitäisi jättää koronarokotukseen meno väliin jotta pystyisi yrittämään. Näyttis olisi kyllä tärkeämpi kuin joku tauti. Mutta kai kuitenkin viimeiselle piikille menen.
Kävin hakemassa tämän.
Hyvää:
Prossu
Näyttis
Huonoa:
Prosessorin jäähdytys on huono ja nopeilla kierroksilla todella äänekäs.
Emolevyn huonot bios säädöt ja liitännät.
Näyttiksen muistien jäähdytys on ilmeisesti jätetty kesken, eikä backplatessa ole lämpötyynyjä. (en ole vielä tarkistanut)
HP:n mukana tuoma bloatware McAfee yms.
Itsellä tämä harkinnassa ja tarkoitus hyvin pitkälle sellaisenaan ajella. Tuolla konepaketit osiossa tästä tarkemmin kyselin. En onnistunut yksityisviestiä laittamaan (eikö tämä onnistu uusilta jäseniltä tms?), mutta jos mahdollista niin laitatko kokemuksia miten toimii vakiona tuonne konepaketit puolelle tai yv:nä. Eniten mietityttää miten pahasti kotelon jäähdytys puutteellinen 3080ti kanssa? Throttlaako jo mahdollisesti?
Tämänhetkinen hintataso ja saatavuustilanne lienee surkeimillaan kuin koskaan. Osa kaupoista yrittää korvata 2020 syksyn tilauksia ja siihen se taitaa jäädäkin. NVIDIA sekoittaa pakkaa vihjaamalla 12GB:n 3080:sta, jonka julkaisu saattaa olla puhdasta meemimatskua.Kummasti hiljentynyt tämäkin ketju. Suurin osa saanut jo korttinsa.
Siinähän olis hyvä pelastusrengas kaupoille. 12gb malli korvaa kokonaan 8gb mallin, jolloinka kaikki vanhat tilausjonot voi heittää roskakoriin, koska olematonta mallia on aika hankala toimittaa.
EVGA:n aiemmin varastetut näytönohjaimet päättyivät lopulta vietnamilaiseen kauppaan:
Stolen EVGA GeForce RTX 30 cards reportedly discovered in a Vietnamese store - VideoCardz.com
Stolen EVGA RTX 30 cards make their way to the other side of the planet We have just been informed that a Vietnamese retailer who already appeared on our site as a vendor packing ultra-rare GPUs into minings rigs, is again in the spotlight of the Vietnamese gaming community. Back in November...videocardz.com
Just mietin tämän postauksen perusteella, että jonotussijoitus jimms 3080 tuff osalta ei ole liikkunut moneen viikkoon. Nyt se oli muuttunut taas 10:llä. Enää 50-60, voi mennä 2vk tai 2kk hankintapäivä 10.11.2020Kummasti hiljentynyt tämäkin ketju. Suurin osa saanut jo korttinsa.
Koitaan nyt taas muistaa, että tilaussopimus on sitova, eikä se ihan noin helposti onnistu. Myyjän pitää toimittaa joko vastaava tai parempi tuote tilalle - uskoisin, että monelle kelpaisi tuo vastaava 12 GB malli korvaavana tuotteena, jos kerran liike ei enää pysty toimittamaan tilattua 10 GB versiota Erot näiden välillä ovat kuitenkin nimellisiä, eli todellisuudessa kyse on todellakin enemmänkin korvaavasta tuotteesta, kuin mistään täysin uudesta julkaisusta.
Käsittääkseni tässä tilanteessa myyjäliike voi hyvin vedota force majeureen ja purkaa sopimuksen? Myyntihetkellä ei ole ollut tiedossa äkillisesti tullutta raaka-ainepulaa, konttipulaa jne koronankin aiheuttamia ongelmia.
On niin monta asiaa mihin myyjäliike voi vedota halutessaan että vaikeaksi menee kuluttajan kannalta. Jimms taitaakin olla ainoa(?) joka tekee persnettoa pitääkseen asiakkaat tyytyväisinä ja voittaa tällä toiminnallaan kilpailijoilta asiakkaat tulevaisuudessa itselleen.
Ja estääkö oikeasti mikään kauppaa roikuttamasta tilausta vuosia? Odotellaan vaan josko kyseistä korttia jostain tulis.
Ja estääkö oikeasti mikään kauppaa roikuttamasta tilausta vuosia? Odotellaan vaan josko kyseistä korttia jostain tulis.
Voi vedota, mutta ei onnistu. Yksittäisen tuotteen osalta toimitus on oikeasti voinut osoittautua mahdottomaksi, mutta esimerkiksi yli vuosi aiemmin tehtyihin tilauksiin olisi kyllä kaikkiin ollut mahdollista toimittaa korvaava tuote. Varsinkin, kun valmistajat on allokoineet komponenttinsa niihin huippumalleihin, niin korvaavaksi kelpaavia tuotteita on ollut saatavilla kohtuullisen hyvin. Ne on vaan päätetty mieluummin myydä isommalla hinnalla jonojen ohi.
Ei estä, mutta mikään ei myöskään estä kuluttajaa tekemästä kateostoa ja vaatimaan hintaerotusta hyvityksenä. Ei kuluttaja aseeton ole, toki vaatii omaa aktiivisuutta ja vaivannäköä.
En yhtään ihmettele, jos esim. autoalalla ei oikein sääntöjen noudattamisesta ole kokemuksia, kun katselee tuota mustaa listaa: Musta lista - Kuluttaja.fiEi aseeton mutta tässä kohtaa todella ahtaalla. Eipä se ole itselle Mercedes-Benz myyjänä ollut kiva soitella asiakkaille että auto myöhästyy määrittelemättömän ajan ja jos ja kun se joskus tulee niin siitä puuttuu tietyt varusteet (esim. Älykkäät ledivalot tai parempi äänentoisto) koska ei yksinkertaisesti ole mahdollista valmistaa kyseisiä varusteita.
Ihmeekseni kuitenkin asiakkaat ovat täysin ymmärtäneet tilanteen enkä ole kuin yhden sopimuksen joutunut perumaan (hyvässä hengessä asiakkaan kanssa) ja tämäkin sen vuoksi että kyseistä moottorivaihtoehtoa ei tulla enää valmistamaan kun auto joskus olisi valmis.
Edit: Muutamalla eri alalla ja yli 10 vuotta myyntineuvottelijan hommissa olleena en ole kertaakaan törmännyt tuohon kateostoon. En näe että kukaan tulisi siinä onnistumaan tässäkään tapauksessa, valitettavasti.
Kun puhutaan siitä että myyjäliike olisi velvollinen toimittamaan vastaavan tuotteen voidaan ottaa esimerkiksi vaikka 3080 jotka tilaushetkellä olivat non lhr kortteja ja nyt lhr kortteja. Myyjä voi vedota siihen ettei tuote ole vastaava.
Jos sopimuksessa tosiaan on määritetty jokin tietty toimitusaika, on helppoa vaatia hyvityksiä jne. Jos ei, niin pirun vaikeaksi menee.
En yhtään ihmettele, jos esim. autoalalla ei oikein sääntöjen noudattamisesta ole kokemuksia, kun katselee tuota mustaa listaa: Musta lista - Kuluttaja.fi
Aika monihan noista kateostoista taitaa olla nyt kuluttajariitalautakunnan käsittelyjonossa, mitä näitä kommentteja on täällä katsonut. Saapa sitten nähdä ilmestyykö listalle uusia tulokkaita, vai hoitavatko myyjät asiat kuntoon viimeistään päätöksen jälkeen.
Itse en ole jaksanut vielä lähteä säätämään oman tilauksen kanssa, mutta jossain vaiheessa kynnys varmaan ylittyy, jos ei sitä 3080 TUF:ia ala verkkokauppa.com:sta kuulua. Alunperin siis gigabyten kortin tilaus, mitä verkkokauppa.com sai kokonaiset 0 kpl vuodessa, vaikka niitä muualle kyllä tuli edes joitain kappaleita. Tuokaan fakta ei hyvää myyjän osalta tee mahdollisen riitatapauksen selvityksessä.
Ei aseeton mutta tässä kohtaa todella ahtaalla. Eipä se ole itselle Mercedes-Benz myyjänä ollut kiva soitella asiakkaille että auto myöhästyy määrittelemättömän ajan ja jos ja kun se joskus tulee niin siitä puuttuu tietyt varusteet (esim. Älykkäät ledivalot tai parempi äänentoisto) koska ei yksinkertaisesti ole mahdollista valmistaa kyseisiä varusteita.
Ihmeekseni kuitenkin asiakkaat ovat täysin ymmärtäneet tilanteen enkä ole kuin yhden sopimuksen joutunut perumaan (hyvässä hengessä asiakkaan kanssa) ja tämäkin sen vuoksi että kyseistä moottorivaihtoehtoa ei tulla enää valmistamaan kun auto joskus olisi valmis.
Edit: Muutamalla eri alalla ja yli 10 vuotta myyntineuvottelijan hommissa olleena en ole kertaakaan törmännyt tuohon kateostoon. En näe että kukaan tulisi siinä onnistumaan tässäkään tapauksessa, valitettavasti.
Kun puhutaan siitä että myyjäliike olisi velvollinen toimittamaan vastaavan tuotteen voidaan ottaa esimerkiksi vaikka 3080 jotka tilaushetkellä olivat non lhr kortteja ja nyt lhr kortteja. Myyjä voi vedota siihen ettei tuote ole vastaava.
Jos sopimuksessa tosiaan on määritetty jokin tietty toimitusaika, on helppoa vaatia hyvityksiä jne. Jos ei, niin pirun vaikeaksi menee.
Kateostoja tullaan puoltamaan 99,5% varmuudella kuluttajariitalautakunnan puolelta. Ehdot ja lait ovat lähes yksiselitteisiä, ja kateostoja on käytetty esim. rakennusurakoiden osalta maailmansivu. Näytönohjainten osalta myyjä on velvollinen toimittamaan vähintään vastaavan tuotteen ja kohtuullisessa ajassa. LHR on heikennys tuotteeseen, eli ainakaan jälleenmyyjä ei sitä voi argumenttina käyttää vastaavan tuotteen osalta. Periaatteessa kuluttajalla on lain ja KKV:n kannan mukaan oikeus vaatia jopa vaikka 3090 korvaamaan 3080 non-LHR, mutta käytännössä korvaavaksi tuotteeksi katsotaan tietenkin 3080 LHR. Jos tuotanto siirtyy puhtaasti 3080 12GB malliin, niin se ilman muuta tullaan katsomaan korvaavaksi. Kuluttajariitalautakunnasta alkaa tulla näistä päätöksiä vasta joskus vuoden päästä, mutta KKV:ltä on saatu niin monta lausuntoa asiasta, että se on ilman muuta pakko huomioida myös lautakunnan puolella. Eikä lainsäädäntö tosiaan mitenkään päin tulkittuna taivu yksipuolisten sopimusrikkomusten tielle.
Mitäs tarjosivat? 3080 Strix?7.10.2020 tilattu non oc tuffi ois nyt sitten varattu tilaukselle jimmsiltä, 460 päivää meni mutta ei vielä uskalla juhlia ennen kuin se on oikeasti koneessa kiinni. Nyt on lähellä
Hei,Mitäs tarjosivat? 3080 Strix?
On se sinällään, että kun tilauksen sitten saa niin se onkin jo vanha pas**. No ei nyt ihan sentään, mutta varmasti kaikki ymmärsi pointin460 päivää on kyl jämäkkä aika odotella.
Tämänhetkinen hintataso ja saatavuustilanne lienee surkeimillaan kuin koskaan. Osa kaupoista yrittää korvata 2020 syksyn tilauksia ja siihen se taitaa jäädäkin. NVIDIA sekoittaa pakkaa vihjaamalla 12GB:n 3080:sta, jonka julkaisu saattaa olla puhdasta meemimatskua.
Periaattessahan tuo olisi korvaava, mutta käytännössä ihan siitä kiinni kuinka innokkaita ylipäätään ovat korvaavia malleja tajoamaan. Eikös Gigantilla ollu suunnilleen: "Olit tilannu TUFF:in, ni ei me kato voida sulle strixiä antaa, ei ole korvaava, kun kato siinä on eri boosti kellot ja kaikkee. Meillä ois tätä Gigabyten bloweria tarjolla korvaavaksi, boosti kelloja ei ole ollenkaan, mutta toimii myös lehtipuhaltimena, ni se on kato ihan yhtä hyvä."Toi on joo pian(teknisesti toki vielä huhuja) tulossa eikä se ole merkittävästi tehokkaampi kuin perus 3080, vain hieman cudaa lisää. Niin arvelen että tuo on ihan korvaava tuote näille firmoille jotka noita korvaavia ylipäätään tarjoaa.
Fakta on kuitenkin se, että yritys ei voi yksipuolisesti tilausta perua vedoten toimitusvaikeuksiin, koska mahdollisia korvaavia tuotteita on jatkuvasti saatavilla. Rahojen palautusta tai heikompaa tuotetta ei tarvitse myöskään hyväksyä. Kuluttajan ei myöskään tarvitse kantaa vastuuta yrityksen toimminnasta, että voi olla aika hankalaa vedota hintavirheeseen yli vuosi tilauksesta. Enemmin tai myöhemmin sieltä tulee jotain saamaan, tai käyttää tarvittaessa kateosto-oikeutta, silloin kun tavaraa on vapaasti muista yrityksistä saatavana. Kuluttajariitalautakunta on kuluttajalle ilmainen ja sieltä saatu suositus painaa yleensä varsin paljon myös käräjäoikeudessa. Tietysti Gigantti ym. voivat pullikoida vastaan ja kuinka moni jaksaa oikeuksiaan puolustaa on asia erikseen."Olit tilannu TUFF:in, ni ei me kato voida sulle strixiä antaa, ei ole korvaava, kun kato siinä on eri boosti kellot ja kaikkee. Meillä ois tätä Gigabyten bloweria tarjolla korvaavaksi, boosti kelloja ei ole ollenkaan, mutta toimii myös lehtipuhaltimena, ni se on kato ihan yhtä hyvä."
Juuri tähän vetosin tuossa aiemmin. Myyjäliike voi vedota juuri tuollaisiin asioihin ja on naiivia kuvitella että saa sen 12gb mallin automaattisesti sieltä korvaavaksi tuotteeksi vaikka niitä markkinoille reilusti saataisiinkin. Tiedätte sen kaikki itsekin, turha kuvitella muuta vaikka toivon että tosiaan kaikki ne tilaamansa kortit saisivat.
Tiedän Gigantin toiminnan hyvin ja sitä firmaa vastaan on ihan turha lähteä edes kuluttajariitalautakunnan kanssa vastaan tappelemaan, se on rahat takaisin ja moro meininki.
Force majeureen vedoten he voivat perua joka ikisen msrp hintaisen tilauksen jos haluavat. Jos raaka-ainepulan ja pandemian takia tuotteen sisäänostohinta tuplaantuu se on jo käsittääkseni force majeurelle aivan validi argumentti.
Gigantin kokoiselle monikansalliselle firmalle näyttiskauppa on muuutenkin yksi kärpäsenpaska isossa kuvassa ja katteet noissa tuotteissa on todella pieniä.
Suurin syypää tässä on Nvidia ja näytönohjainten valmistajat itse. He ne hinnat määrittelevät millä kauppiaat niitä kortteja myyntiin saavat eikä kukaan voitollista liiketoimintaa tavoitteleva myy tappiolla tavaraa ulos varsinkaan kun on helppoja kate-euroja tehtävissä.
Nvidia tuo mielummin markkinoille 3070ti:t 3080ti:t 3090ti:t järkyttävillä hinnoilla (koska ne kaikki myydään loppuun joka tapauksesa) kuin hoitaisivat ne jo kauan sitten tilatut kortit valmiiksi.
Kuluttajariitalautakuntaa ei voisi vähempää kiinnostaa jos pelaamiseen tarkoitettu LHR näytönohjain louhii nyt kryptovaluuttaa huonommin kuin se alkuperäinen eli se ei todellakaan ole mikään heikompi tuote heidän silmissään.
Käräjille saakka jos on valmis näyttiksen takia lähtemään niin sitten on saumat onnistua mutta omat riskit siinäkin on.
Toistan itseäni mutta Jimmsille iso hatunnosto että ovat kalliimpia malleja miinuskatteella vaihdelleet asiakkailleen, sieltä ostan komponenttini jatkossakin.
Fakta on kuitenkin se, että yritys ei voi yksipuolisesti tilausta perua vedoten toimitusvaikeuksiin, koska mahdollisia korvaavia tuotteita on jatkuvasti saatavilla. Rahojen palautusta tai heikompaa tuotetta ei tarvitse myöskään hyväksyä. Kuluttajan ei myöskään tarvitse kantaa vastuuta yrityksen toimminnasta, että voi olla aika hankalaa vedota hintavirheeseen yli vuosi tilauksesta. Enemmin tai myöhemmin sieltä tulee jotain saamaan, tai käyttää tarvittaessa kateosto-oikeutta, silloin kun tavaraa on vapaasti muista yrityksistä saatavana. Kuluttajariitalautakunta on kuluttajalle ilmainen ja sieltä saatu suositus painaa yleensä varsin paljon myös käräjäoikeudessa. Tietysti Gigantti ym. voivat pullikoida vastaan ja kuinka moni jaksaa oikeuksiaan puolustaa on asia erikseen.
Aiheesta oli viimevuonna KKV:lla artikkeli:
Huolestuttava ilmiö verkkokaupoissa: myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perustein
KKV:n kuluttajaneuvontaan tulee yhä enemmän ilmoituksia siitä, että verkkokaupat yrittävät vetäytyä sopimuksia koskevista vastuistaan. Yritykset koettavat yksipuolisesti perua asiakkaansa tilauksen…www.kkv.fi
"Olit tilannu TUFF:in, ni ei me kato voida sulle strixiä antaa, ei ole korvaava, kun kato siinä on eri boosti kellot ja kaikkee. Meillä ois tätä Gigabyten bloweria tarjolla korvaavaksi, boosti kelloja ei ole ollenkaan, mutta toimii myös lehtipuhaltimena, ni se on kato ihan yhtä hyvä."
Juuri tähän vetosin tuossa aiemmin. Myyjäliike voi vedota juuri tuollaisiin asioihin ja on naiivia kuvitella että saa sen 12gb mallin automaattisesti sieltä korvaavaksi tuotteeksi vaikka niitä markkinoille reilusti saataisiinkin. Tiedätte sen kaikki itsekin, turha kuvitella muuta vaikka toivon että tosiaan kaikki ne tilaamansa kortit saisivat.
Tiedän Gigantin toiminnan hyvin ja sitä firmaa vastaan on ihan turha lähteä edes kuluttajariitalautakunnan kanssa vastaan tappelemaan, se on rahat takaisin ja moro meininki.
Force majeureen vedoten he voivat perua joka ikisen msrp hintaisen tilauksen jos haluavat. Jos raaka-ainepulan ja pandemian takia tuotteen sisäänostohinta tuplaantuu se on jo käsittääkseni force majeurelle aivan validi argumentti.
Gigantin kokoiselle monikansalliselle firmalle näyttiskauppa on muuutenkin yksi kärpäsenpaska isossa kuvassa ja katteet noissa tuotteissa on todella pieniä.
Suurin syypää tässä on Nvidia ja näytönohjainten valmistajat itse. He ne hinnat määrittelevät millä kauppiaat niitä kortteja myyntiin saavat eikä kukaan voitollista liiketoimintaa tavoitteleva myy tappiolla tavaraa ulos varsinkaan kun on helppoja kate-euroja tehtävissä.
Nvidia tuo mielummin markkinoille 3070ti:t 3080ti:t 3090ti:t järkyttävillä hinnoilla (koska ne kaikki myydään loppuun joka tapauksesa) kuin hoitaisivat ne jo kauan sitten tilatut kortit valmiiksi.
Kuluttajariitalautakuntaa ei voisi vähempää kiinnostaa jos pelaamiseen tarkoitettu LHR näytönohjain louhii nyt kryptovaluuttaa huonommin kuin se alkuperäinen eli se ei todellakaan ole mikään heikompi tuote heidän silmissään.
Käräjille saakka jos on valmis näyttiksen takia lähtemään niin sitten on saumat onnistua mutta omat riskit siinäkin on.
Toistan itseäni mutta Jimmsille iso hatunnosto että ovat kalliimpia malleja miinuskatteella vaihdelleet asiakkailleen, sieltä ostan komponenttini jatkossakin.
Force majeuren rima on hyvin korkealla. Sekä kotimaisessa että kansainvälisessä oikeuskäytännössä rima ylivoimaisen esteen täyttymiselle on ollut hyvin korkealla. Hieman lisääntynyt suoritusvaikeus tai kohonnut kustannustaso ei vielä täytä ylivoimaisen esteen vaatimusta. Esimerkiksi tietoliikennehäiriö (KKO 1989:98) tai viranomaisen määräämä lentokonetyypin lentokielto (KKO 1985-II-86) eivät täyttäneet ylivoimaisen esteen vaatimusta. Niin ikään markkinahintojen lasku (Belgia, Rechtbank van Koophandel Hasselt, Vital Berry Marketing NV v. Dira-Frost NV) tai tuotteiden hankintakustannusten odottamaton nousu (OLG Hamburg, 410 O 21/95) eivät ylittäneet vaadittua force majeure -kynnystä. Jos koronavirus haittaa sopimussuoritustasi, älä suoraan oleta, että force majeure -kortti pelastaa tilanteen. Toki tämäkin kortti kannattaa pelata, ja kannattaa myös yrittää sopia tilanteesta tilaajan kanssa. Samalla on kuitenkin syytä tiedostaa, että tiukan paikan tullen rima on ja pysyy korkealla. Vastaavasti ei liene syytä turhan helposti hyväksyä jokaista oman sopijakumppanin tekemää ilmoitusta ylivoimaisesta esteestä.
Tämän näytönohjainsekoilunsa vuoksi giganttia koskevia kkv keissejä on auki todella paljon. Minullakin yksi odottaa päätöstään. Ongelma on siinä, että sitten kun 2v päästä kkv tekee päätöksensä asiaan, niin sillä näytönohjaimella ei enää ole samaa arvoa. Tosin ostin itse tuplahinnalla kateostolla muualta, kun oli ainoa vastaava tuote sillä hetkellä hyllyssä. Jos kkv linjaa että kateosto oli ok, niin jään mielenkiinnolla odottamaan että gigantti maksaisi erotuksen.Herra puhuu aivan omiaan. Gigantti ei ole ainakaan omien tietojeni mukaan ollut Kuluttajan mustalla listalla koskaan, eli noudattavat kuluttajariitalautakunnan päätöksiä kyllä. Itse tunnen myös ko. ketjun toiminnan, sanoisinko intiimisti, ja vaikka toimintatavoissa on paljon outoutta ja mätääkin, niin ei tämä mikään rosvolafka ole. Vain omien sisäisten epäloogisuuksiensa uhri.
Myöskään force majeure -pykälää et näytä tuntevan lainkaan. Hintojen nousu, olkoon miten raju tahansa, ei ole force majeure. Force majeure täyttyy vasta, kun sopimuksen täyttäminen on mahdotonta. Tässä on hyvä liikejuridiikan asianajotoimiston yhteenveto force majeuren soveltuvuudesta koronapandemiatilanteeseen:
Lähde