NVIDIA GeForce RTX 30 -sarjan saatavuus- ja tilausseuranta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rusna
  • Aloitettu Aloitettu
Olen tilannut 3080 MSI Trio X kortin joulukuussa. Kyseisessä kaupassa on tällä hetkellä myynnissä 3080 MSI Suprim X kortteja vajaan 3000 euron hinnalla suoraan hyllyssä. Laitoin viestiä, että koska olen odottanut tilaamaani korttia jo yli ½ vuotta, niin olen valmis ottamaan korvaavana tuotteena tuon saman valmistajan Suprim X kortin, joita heiltä löytyy suoraan hyllystä.

Eivät ne siihen tietenkään suostu, vaikka laitoin pari linkkiä KKV:n sivuille, missä selkeästi mainitaan, että jos tilattu tuote on loppu, niin kauppa on velvoitettu toimittamaan korvaavan tuotteen.

Onhan tuo Suprim X toki paperilla hieman parempi kortti, mutta nyt ei kuitenkaan ole kyse mistään 3080 vs 3080 ti tilanteesta, missä voi perustellusti sanoa kyseessä olevan kaksi aivan eri tuotetta. Tilanteessa jossa kuluttaja on odottanut maksettua korttia yli ½ vuotta, lienee varmaan ihan oikeutettua olettaa, että tilalle voisi jopa saada marginaalisesti paremman tuotteen, jos alkuperäistä tuotetta ei pystytä toimittamaan kohtuullisessa ajassa.

Tiedän jo tässä vaiheessa, että KKV:n pöydälle tämäkin tapaus tulee päätymään, mutta olisi ainakin ihan kiva saada heiltä joku näkemys asiaan. Vastaa minusta hyvin pitkälle tilannetta, jossa hyllyt notkuu 3080 LHR kortteja hinnat alkaen 1400 euroa ja samaan aikaan jengi odottaa vieläkin niitä 739 eurolla tilattuja kortteja.

Aivan kuten epäilin, niin yritys suhtautui melko nihkeästi ajatukseen, että he toimittaisivat minulle korvaavan tuotteen, jota löytyy ns. suoraan hyllystä. Vedotaan mm. epäviralliseen tukkuriin, hintojen nousuun, yleiseen komponenttipulaan, jne.

Em. asiat valitettavasti eivät lähtökohtaisesti ole sellaisia seikkoja, joista minä kuluttajana olen vastuussa tai edes asioita, jotka minua kiinnostavat millään tavalla. Minua kuluttaja kiinnostaa se, että olen ostanut kortin joulukuussa ja myyjä ei ole sitä minulle toimittanut. Kuitenkin samanaikaisesti hyllyssä notkuu toistakymmentä 3080 korttia, joita yritetään myydä lähes 3000 euron hinnalla.

KKV:lle lähti kyselyä, että onko ihan ok myydä 3080 kortteja suoraan hyllystä lähes 3000 euron hintalapulla, kun samaan aikaan viereisellä tiskillä jengi odottelee edelleen yli ½ vuotta sitten julkkarihinnalla ostettuja & maksettuja kortteja.

5 päivän sisällä saadaan KKV:n näkemys menettelyyn. Palaan asiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten olen pariin kertaan maininnut, niin kuluttajalle helpoin tapaus olisi, että KKV tekisi ryhmäkanteen näistä. Se hankalampi tapa on se, että jokainen kuluttaja yksitellen menisi oikeuteen ajamaan asiaa omalla riskillään. Kuluihin ja vaivaan nähden tässä voi voittaa yksittäinen henkilö aika vähän.

Pidemmällä aikavälillä lakia voisi muuttaa siihen suuntaan, että toimituksen viivästyminen korvataan aikaan perustuen, kun yritys ei halua vaihtaa tuotetta "vastaavanlaiseen" tai muuten vain on myynyt ei-oota. Nykyisellä järjestelyllä yrityksen kannattaa tosiaan vain venyttää ja yrittää kelpotella itsensä irti ajan kanssa (=tuotteen valmistus lopetetaan). Jollain tapaa nämä avonaisiksi jääneet kaupat pitäisi saada päätökseen. Jos tuote ostetaan hinnalla X ja se on luvattu toimittaa N päivän, niin tästä päivästä lähtien tuotteesta yritys maksaisi prosentuaalisen hyvityksen. Vaikkapa jotain tällaista: 3 kk myöhässä, 10 %, 4 kk myöhässä 20 %... Tämä kannustaisi yritystä vaihtoehtoisten tuotteiden tarjoamiseen paljon enemmän kuin se, että nyt tästä viivyttelystä se ei käytännössä joudu mihinkään vastuuseen. Tämä hyvitys maksettaisiin aina, vaikkei tuotetta koskaan edes toimitettaisi. Näin ollen yrityksen ei myöskään kannttaisi ehkä myydä niin paljon ei-oota tai ainakin se vaihtoehtoinen tuote löytyisi huomattavasti helpommin, koska sillä yritys pystyisi päättämään kaupan ja lopettamaan tuon hyvityksen tarjoamisen. Kuka tämän sitten maksaa? No kai loppujen lopuksi ostajat, mutta tämä karsisi myös varmasti kaupat parempiin ja huonompiin koska tämä oikeasti aiheuttaisi merkittäviä kuluja yritykselle, mikäli he pelleilevät ja tämä käytännössä näkyy enemmin tai myöhemmin heidän hinnoissaan tai yrityksen alasajona.
 
Mindfactorylla muutama 3080 varastossa, tämä Gigabyte Gaming OC paras 1289e hintaan https://www.mindfactory.de/product_...g-OC-Aktiv-PCIe-4-0-x16--Retail-_1376263.html

Ja 3080 Ti:tä myös huomattavasti Suomen hintoja halvemmalla:
KFA2 (galax) SG 1549e https://www.mindfactory.de/product_...ck-OC--Aktiv-PCIe-4-0-x16--Retai_1414346.html
Gigabyte Vision OC 1599e https://www.mindfactory.de/product_...Ti-Vision-OC-Aktiv-PCIe-4-0-x16-_1415707.html
Gigabyte Aorus Master 1689e (edit. hinta tippunut @1619e muutaman tunnin sisällä) https://www.mindfactory.de/product_...AORUS-Master-Aktiv-PCIe-4-0-x16-_1415229.html

Mailbox.de kautta pitää sitten paketti kierrättää että saa Suomeen asti. Näillä hinnoilla alkaa oikeasti houkuttelemaan 3070 Ti:n palautus verkkikseen ja pistää tilausta Saksaan yli parin vuoden tauon jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Sweclockersinkin puolella porukka käy Elgigantenin kanssa aika kuumana, Asus ei ole ilmeisesti toimittanut sinne pitkään aikaan yhtään mitään. Siellä pyörivä Asuksen David ei ottanut asiaan mitään kantaa, sanoi vain että kysykää Gigantista.. OCUK:n edustajat puolestaan sanoivat, että heinäkuun toimitukset on minimaalisia eli toinen toukokuu tulossa.. Casekingissä tuf non oc -toimituksista ei tietoakaan.. kukaan ei tiedä milloin 3080-LHR versioita aletaan toimittamaan.. eli näyttää hemmetin hyvältä tämäkin kuukausi..
 
Ei homma mene noin koska KKV:n mukaan täytyy tarjota vastaavaa jos ei ole sitä alkuperäistä saatavilla, tai sitten ostaja voi tehdä kateoston toiseen firmaan ja tämä keplottelija maksaa tuotteiden hinnan välisen erotuksen.

Pointtini on siinä, että nykyisellään yrityksellä on hirveän vähän motiivia tehdä asian eteen mitään. Nyt käytännössä he voivat odotella ja odotella. Jos sille odottelulle saisi korvauksen riippumatta mikä lopputulos on, niin alkaisi ne kateostojen jne. korvaaminen ja kaupan loppuun vieminen kiinnostaa aivan toisella tavalla. Myös siihen, mitä yritys pitää vastaavana tuotteena pitäisi saada jotain järkeä, koska vajaan vuoden odottelun jälkeen, niin suurin osa ostajista on varmaan sitä mieltä, että melkein mikä tahansa saman sarjan näytönohjain kelpaisi merkistä riippumatta. Tuntuu vain, että siltikään kauppiaalla ei ole halua tähänkään suostua. Se, mitä se vastaava kortti maksaa nykyisellään, on epärelevanttia.

Jos vaikka puolen vuoden odottelusta korvaus olisi 30 %. Oleteaan että henkilö osti syyskuussa näytönohjaimen 1000 eurolla ja toimitus luvattiin seuraavana kuukautena. Noh, 7 kuukauden kohdalla tuote on toimittamatta ja yritys ei ole halukas sitä vaihtamaan tai ratkomaan asiaa kateostolla. Edelleen samalla tehdyllä sopimuksella yritys velkaantuu 300 € kuluttajan suuntaan, koska kuluttajan pitää saada korvaus menetetystä ajasta. Ihan mitä tahansa tapahtuukin, niin tuota 300 € kuluttaja ei menetä, vaan katsotaan että päästäänkö sopimukseen vai kestääkö toimitus edelleen... ja kun aika menee, niin myös kuluttajan suuntaan oleva korvaussumma nousee. Käytännössä tämä kannustaisi yritystäkin ihan eri tavalla ratkomaan tätä yhtälöä. koska odottelu tulee heille paljon kalliimmaksi useassakin tapauksessa sen sijaan että asian ratkaisua venytetään.

Kuten KKV tuossa aiemmin sanoi, niin kannattaa myydä sitä mitä on. Tämä on yrittäjän harkittu riski myydä jotain, mitä heillä ei ole.
 
Ei vieläkään kelvannut kellekään, kun jimmsillä hyllyssä yks asuksen 3080 valkoisena. Joku erikoismalli. Aamulla satuin vilaisemaan ja ihmettelin kun hyllyssä pölyttymässä.
 
Pointtini on siinä, että nykyisellään yrityksellä on hirveän vähän motiivia tehdä asian eteen mitään. Nyt käytännössä he voivat odotella ja odotella. Jos sille odottelulle saisi korvauksen riippumatta mikä lopputulos on, niin alkaisi ne kateostojen jne. korvaaminen ja kaupan loppuun vieminen kiinnostaa aivan toisella tavalla. Myös siihen, mitä yritys pitää vastaavana tuotteena pitäisi saada jotain järkeä, koska vajaan vuoden odottelun jälkeen, niin suurin osa ostajista on varmaan sitä mieltä, että melkein mikä tahansa saman sarjan näytönohjain kelpaisi merkistä riippumatta. Tuntuu vain, että siltikään kauppiaalla ei ole halua tähänkään suostua. Se, mitä se vastaava kortti maksaa nykyisellään, on epärelevanttia.

Jos vaikka puolen vuoden odottelusta korvaus olisi 30 %. Oleteaan että henkilö osti syyskuussa näytönohjaimen 1000 eurolla ja toimitus luvattiin seuraavana kuukautena. Noh, 7 kuukauden kohdalla tuote on toimittamatta ja yritys ei ole halukas sitä vaihtamaan tai ratkomaan asiaa kateostolla. Edelleen samalla tehdyllä sopimuksella yritys velkaantuu 300 € kuluttajan suuntaan, koska kuluttajan pitää saada korvaus menetetystä ajasta. Ihan mitä tahansa tapahtuukin, niin tuota 300 € kuluttaja ei menetä, vaan katsotaan että päästäänkö sopimukseen vai kestääkö toimitus edelleen... ja kun aika menee, niin myös kuluttajan suuntaan oleva korvaussumma nousee. Käytännössä tämä kannustaisi yritystäkin ihan eri tavalla ratkomaan tätä yhtälöä. koska odottelu tulee heille paljon kalliimmaksi useassakin tapauksessa sen sijaan että asian ratkaisua venytetään.

Kuten KKV tuossa aiemmin sanoi, niin kannattaa myydä sitä mitä on. Tämä on yrittäjän harkittu riski myydä jotain, mitä heillä ei ole.
Its a Waiting Game...ainakin kaupan puolelta. Kun kysyin kortin vaihtoa toiseen pari viikkoa sitten (maksoin 17.09 750e) niin sanottiin vain että saman hintaiseen, hyllyssä olevaan.
Niin kauan kuin mikään instanssi ei pakota niin tuskin jimssikään alkaa kalliimpaa korttia tilalle antamaan. Ei niitä kiinnosta se, että olen odottanut jo naurettavat 9kk korttia.
Tai se että minulle luvattiin kortti joulukuussa, kun soitin ja varmistin että 10 kappaleen erä on tulossa. Erästä katosi sitten mystisesti (kuulemma tukkurin takia) 7 kappaletta
ja jäin nuolemaan näppejäni.

Kyllä se tässä valossa itseäni korpeaa ettei kauppa tule vastaan edes silloin, kun eivät voineet pitää lupaamaansa. Olkoonkin maailmanlaajuinen gpu-pula. Samanhintaisena en myöskään ota heikompitasoista korttia tilalle, kun sellaista en alunperinkään ollut ostamassa. Ja tuolla "odottelupelillä" tarkoitan sitä että kaupallehan tuo sopii erinomaisesti ettei homma etene suuntaan tai toiseen, he eivät tulee vastaan ja asiakkaita lopulta peruu tilauksiaan. Vain asiakas siis häviää, tässä systeemissä.
 
Kyllähän näissä asioissa asiakkaan kannattaa muistaa palvelun laatu ja äänestää lompakollaan.
 
Kyllähän näissä asioissa asiakkaan kannattaa muistaa palvelun laatu ja äänestää lompakollaan.
Mutta mitäpä jos palvelun laatu on ollut kaikilla turskaa. Ei kai mikään putiikki ole 30x0 sarjalaisten kanssa selvinnyt kuivin jaloin.

+Ihmisillä on kovin lyhyt muisti. Kovasti huudellaan vendettaa, mutta eiköhän se seuraavakin näyttis osteta Jimms/Gigantti, tai mikä ikinä missä se on 50senttiä kilpailijaa halvemmalla myynnissä.
 
Kyllähän näissä asioissa asiakkaan kannattaa muistaa palvelun laatu ja äänestää lompakollaan.
No vaikka saatoin kuulostaa hieman katkeralta, ei Jimms...kokonaisuutena sen huonommin RTX-hommaa ole hoitanut kuin muutkaan, ilmeisesti jopa paremmin kuin esim. Telia tai Gigantti. Hankala tilannehan tämä on kaupoillekin eli vaikka aikaa on kulunut ja alkaa jo kärsivällisyskin asiakkaan loppumaan, ymmärrän kyllä systeemin kaupan liiketoiminnan kannalta. Ei sieltä hyllyltä aleta heittelemään kauppiaan näkökulmasta 3080ti- kortteja 3080:ien tilalle noin vaan, ainakaan vapaaehtoisesti.

Mutta olisihan se kohtuullista vaikkapa 3070 ti-korttia ehdottaa (edes) tilalle päittäin. Mutta se ei onnistu koska korkeampi hinta. Odotellaanpa sitten että kortit halpenee, hyllyt notkuu noita malleja ylihintaan. Itse ainakin pidän 3080-kortin tilauksen voimassa, olohuoneen 4k telkkariin ei oikein huonompaa laittaisi. Ja peruuttaminen näin pitkän odottelun jälkeen olisi typerää, kun tuon mallin tarvitsee.
 
Tuossa nyt kun verrattiin Teliaan, niin kerrotaanpa siitä myös jotain positiivista. Sain siis käyttää kateosto-oikeutta, kun Telia aikaisemmin perui minun 739€ hintaisen 3070 OC TUF tilauksen. Homma meni yksinkertaisesti niin, että kun sain kateosto-oikeuteen luvan, niin pyysivät kuitin ostamastani tuotteesta tiettyyn linkkiin jossa sain kirjoitettua myös saatetekstin. Senttiäkään en ole vielä saanut takaisin, kun vekkokaupasta hain täysin saman mallin kortin hintaan 1059,90€. Muotoilin viestini vapaamuotoisesti pyytäen koko välirahaa tililleni. Toivottavasti nyt tämä menisi maaliin, eikä tulisi itkua suurehkosta hintaerosta.
 
Tuossa nyt kun verrattiin Teliaan, niin kerrotaanpa siitä myös jotain positiivista. Sain siis käyttää kateosto-oikeutta, kun Telia aikaisemmin perui minun 739€ hintaisen 3070 OC TUF tilauksen. Homma meni yksinkertaisesti niin, että kun sain kateosto-oikeuteen luvan, niin pyysivät kuitin ostamastani tuotteesta tiettyyn linkkiin jossa sain kirjoitettua myös saatetekstin. Senttiäkään en ole vielä saanut takaisin, kun vekkokaupasta hain täysin saman mallin kortin hintaan 1059,90€. Muotoilin viestini vapaamuotoisesti pyytäen koko välirahaa tililleni. Toivottavasti nyt tämä menisi maaliin, eikä tulisi itkua suurehkosta hintaerosta.


Ei tainnu olla sama malli. OC tuf oli launchissa 759€, non OC tuon 739.
 
Odotellaanpa sitten että kortit halpenee, hyllyt notkuu noita malleja ylihintaan. Itse ainakin pidän 3080-kortin tilauksen voimassa

Ei tässä ole oikein muuta vaihtoehtoa launchissa tilanneena jos ei halua tämän kaiken odottelun lisäksi räjäyttää muutamaa otsasuonta lisää sillä, että maksaa näihin kortteihin puhalletusta euronkatkuisesta ilmasta. Ei taida olla sen arvoista.
 
No vaikka saatoin kuulostaa hieman katkeralta, ei Jimms...kokonaisuutena sen huonommin RTX-hommaa ole hoitanut kuin muutkaan, ilmeisesti jopa paremmin kuin esim. Telia tai Gigantti. Hankala tilannehan tämä on kaupoillekin eli vaikka aikaa on kulunut ja alkaa jo kärsivällisyskin asiakkaan loppumaan, ymmärrän kyllä systeemin kaupan liiketoiminnan kannalta. Ei sieltä hyllyltä aleta heittelemään kauppiaan näkökulmasta 3080ti- kortteja 3080:ien tilalle noin vaan, ainakaan vapaaehtoisesti.

Mutta olisihan se kohtuullista vaikkapa 3070 ti-korttia ehdottaa (edes) tilalle päittäin. Mutta se ei onnistu koska korkeampi hinta. Odotellaanpa sitten että kortit halpenee, hyllyt notkuu noita malleja ylihintaan. Itse ainakin pidän 3080-kortin tilauksen voimassa, olohuoneen 4k telkkariin ei oikein huonompaa laittaisi. Ja peruuttaminen näin pitkän odottelun jälkeen olisi typerää, kun tuon mallin tarvitsee.

Esim. noiden 3070 Ti ja 3080 Ti kampanjahintaisten (ts. MSRP hintaisten) korttien myynnissä ei tainnut edes olla kuin Jimms ja ProShop mukana.
Niitä muutamaa kampanjahintaista 3070 Ti:a ei ikinä tainnut tulla kummallakaan oikeasti edes tilattavaksi ja niitä kampanjahintaan tilattuja 3080 Ti kortteja "ei ole saatavilla", vaikka
niitä on jatkuvasti ollut normaalihintaan pitkin eurooppaa saatavilla.

Varmaan vaan sisäänostajan kesälomat painaa päälle, tai sitten taustalla on joku myy syy :asif:

1625173719839.png


https://azerty.nl/product/asus/4527450/tuf-gaming-geforce-rtx-3080-ti-12g-videokaart-12-gb-gddr6x
 
Esim. noiden 3070 Ti ja 3080 Ti kampanjahintaisten (ts. MSRP hintaisten) korttien myynnissä ei tainnut edes olla kuin Jimms ja ProShop mukana.
Niitä muutamaa kampanjahintaista 3070 Ti:a ei ikinä tainnut tulla kummallakaan oikeasti edes tilattavaksi ja niitä kampanjahintaan tilattuja 3080 Ti kortteja "ei ole saatavilla", vaikka
niitä on jatkuvasti ollut normaalihintaan pitkin eurooppaa saatavilla.

Varmaan vaan sisäänostajan kesälomat painaa päälle, tai sitten taustalla on joku myy syy :asif:

1625173719839.png


https://azerty.nl/product/asus/4527450/tuf-gaming-geforce-rtx-3080-ti-12g-videokaart-12-gb-gddr6x
Kyllähän nuo kamppanjahintaiset pikkuerät on vain kuluttajan kiusaamista. Miksi edes vaivautuvat niitä myymään, kortithan ovat kuitenkin menneet kaupaksi...paitsi nyt hidastumaan päin. Nojuu, kai se MSRP on tulevaisuudessa aina kamppanjatarjousta käsittävä termi :geek:
 
Esim. noiden 3070 Ti ja 3080 Ti kampanjahintaisten (ts. MSRP hintaisten) korttien myynnissä ei tainnut edes olla kuin Jimms ja ProShop mukana.
Niitä muutamaa kampanjahintaista 3070 Ti:a ei ikinä tainnut tulla kummallakaan oikeasti edes tilattavaksi ja niitä kampanjahintaan tilattuja 3080 Ti kortteja "ei ole saatavilla", vaikka
niitä on jatkuvasti ollut normaalihintaan pitkin eurooppaa saatavilla.

Varmaan vaan sisäänostajan kesälomat painaa päälle, tai sitten taustalla on joku myy syy :asif:

Niin noi jälleenmyyjät tai heidän toimittajansa eivät ole se taho joka lahjottaa sen hintaeron noihin "OHV" hintaisiin. Joten niiden saldoilla olevat mallit eivät liity mitenkään noihin. Se on valmistaja jonka täytyy toimittaa noi suoraan jälleenmyyjille.
 
Niin noi jälleenmyyjät tai heidän toimittajansa eivät ole se taho joka lahjottaa sen hintaeron noihin "OHV" hintaisiin. Joten niiden saldoilla olevat mallit eivät liity mitenkään noihin. Se on valmistaja jonka täytyy toimittaa noi suoraan jälleenmyyjille.

"Tieto" on peräisin mistä?

E: Ja mitä tekemistä nVidian, valmistajan tai tukkurin maksamisella tai maksamattomuudella asian kanssa on muutenkaan?
Jimms otti tilauksia sisään yli kaksinkertaisen määrän siihen varsinaiseen kampanjaerään nähden (13 vs. 5) tilausjärjestelmän heikkouden takia, ja mikään muu taho tuosta mokasta vastuuta varmaankaan ottaa, sikäli kun kukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Nähtävästi hyvä diili kun ostin Telialta kuukausi sitten 3070 TUF OC kortin hintaan 770€, joka ei ole paljoa julkaisuhintaa korkeampi.
 
"Tieto" on peräisin mistä?

E: Ja mitä tekemistä nVidian, valmistajan tai tukkurin maksamisella tai maksamattomuudella asian kanssa on muutenkaan?
Jimms otti tilauksia sisään yli kaksinkertaisen määrän siihen varsinaiseen kampanjaerään nähden (13 vs. 5) tilausjärjestelmän heikkouden takia, ja mikään muu taho tuosta mokasta vastuuta varmaankaan ottaa, sikäli kun kukaan.
Kallista testausta Jimms:illä, kai se heidän piikkiin kuitenkin menee, kun ihmiset yrittävät tunkea väkisin tilauksia ties mistä järjestelmän raosta sisään sen jälkeen, kun ostonappi on jo disabloitu. Pitäisi testata paremmin omaa kauppaa ;)
 
Tämä on ajantasainen tiedote toimitusaika-arvioista NVIDIA RTX 30 - näytönohjaimen menekkimallien tilaajille.

Alla olevaan listaan on koottu tämänhetkiset arviot odotusajoista tilauspäivämäärän perusteella. Toimitusaika-arviot on laskettu tästä päivästä (2.7.2021) eteenpäin.

Seuraava tiedote julkaistaan elokuun 2021 alussa.

NVIDIA on ilmoittanut, että RTX 30-mallistoa päivitetään LHR (Lite Hash Rate) -louhintarajoittimella, ja tämä muutos koskee myös nykyisiä olemassa olevia tuotteita ja tilauksia.

Sitä mukaa, kun saamme LHR-malleja varastoomme, vaihdamme niitä asiakastilauksiin tilausjärjestyksessä. Tilaukseen vaihdetaan kyseisen näytönohjaimen LHR-rinnakkaismalli.

Asiakaspalvelumme tekee muutokset automaattisesti, eikä tämä vaadi sinulta toimenpiteitä. Huolehdimme, että jonotusjärjestys pysyy samana. Muutoksia ei tehdä kerralla, vaan sitä mukaa, kun päivitettyjä malleja saapuu varastoomme.

LHR-mallit tulevat sivuillemme myyntiin, kun kyseisen mallin jono on purettu.


Joo, eli odotetusti TUF non-OC-tilauksiin tulee nyt TUF non-OC LHR. Eli julkaisupäivän tilaukset on vasta ensi vuonna toimitettu.
 
Satuin huomaamaan, että tukkurilla on aika reilusti tämmöistä tuotetta:

Gigabyte AORUS RTX 3080 GAMING BOX
EAN: 4719331308230

Tuo on ulkoinen näytönohjain... joku voisi ajatella, että valmistaja halunnut käyttää vähän kalliimpaan tuotteeseen piirejä...
En tiedä onko tuo kenellekään kiinnostava, mutta noita saa monesta paikasta kun niitä nyt on tukkurilla varastossa.
 
RTX 3070 alkaa putoamaan jo alle 800€:

1625225191277.png


 
"Tieto" on peräisin mistä?

E: Ja mitä tekemistä nVidian, valmistajan tai tukkurin maksamisella tai maksamattomuudella asian kanssa on muutenkaan?
Jimms otti tilauksia sisään yli kaksinkertaisen määrän siihen varsinaiseen kampanjaerään nähden (13 vs. 5) tilausjärjestelmän heikkouden takia, ja mikään muu taho tuosta mokasta vastuuta varmaankaan ottaa, sikäli kun kukaan.

Mä puhuin yleisesti noista alle markkinahintaisista malleista, koska niistä sinäkin olit puhumassa. Niitä oli tarkoitus myydä 3 eri kaupassa näin suomalaisten kuluttajien näkökulmasta. Siellä ne on edelleen listattuna. Nyt sä alatkin puhumaan yhdestä tietystä mallista, yhdestä tietystä kaupasta. Syy siihen löytyy helposti sun postaushistoriasta, ei siinä mitään.

Mitä tuohon pitäisi sanoa? Eri asia, täysin itsestäänselvästi.
 
Sorruin sit tähän tarjoukseen, saa nähdä näkeekö koskaan tuota myllyä kun pitää mailbox.de:n kautta kierrättää vielä, matkalla on olevinaan :rolleyes:

Monta satkua vielä lähiviikkoina pudonnee hinta kuitenkin :hmm:

Tilaus vielä sisällä joulukuulta Multitronicilta Asus 3080 Tuf OC 900€ jos ketään "jonopaikka" (maksettu) kiinnostaa tuohon hintaan ko. puljusta. Peruutukseen menee muuten. EDIT: peruutukseen meni ja vähemmän yllättäen nopeasti reagoitiin ja rahat takas :rolleyes:

1625243960009.png
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa nyt kun verrattiin Teliaan, niin kerrotaanpa siitä myös jotain positiivista. Sain siis käyttää kateosto-oikeutta, kun Telia aikaisemmin perui minun 739€ hintaisen 3070 OC TUF tilauksen. Homma meni yksinkertaisesti niin, että kun sain kateosto-oikeuteen luvan, niin pyysivät kuitin ostamastani tuotteesta tiettyyn linkkiin jossa sain kirjoitettua myös saatetekstin. Senttiäkään en ole vielä saanut takaisin, kun vekkokaupasta hain täysin saman mallin kortin hintaan 1059,90€. Muotoilin viestini vapaamuotoisesti pyytäen koko välirahaa tililleni. Toivottavasti nyt tämä menisi maaliin, eikä tulisi itkua suurehkosta hintaerosta.
Itse ostin rtx 3080 toukokuun alussa Proshopilta 1349€ ja sain tuon erotuksen kateostona Telialta 979€ strixiin kuittia vastaan. Meni siinä melkein 1,5kk kun rahat näkyi tilillä mutta Telia kuitenkin hoisi homman kunnialla loppuun aivan kuin olivat ilmoittaneet ja itse sain 3080 alkuperäiseen hintaan
 
Itse ostin rtx 3080 toukokuun alussa Proshopilta 1349€ ja sain tuon erotuksen kateostona Telialta 979€ strixiin kuittia vastaan. Meni siinä melkein 1,5kk kun rahat näkyi tilillä mutta Telia kuitenkin hoisi homman kunnialla loppuun aivan kuin olivat ilmoittaneet ja itse sain 3080 alkuperäiseen hintaan
Ostitko täysin saman mallin minkä olit Telialta tilannut?
 
Satuin huomaamaan, että tukkurilla on aika reilusti tämmöistä tuotetta:

Gigabyte AORUS RTX 3080 GAMING BOX
EAN: 4719331308230

Tuo on ulkoinen näytönohjain... joku voisi ajatella, että valmistaja halunnut käyttää vähän kalliimpaan tuotteeseen piirejä...
En tiedä onko tuo kenellekään kiinnostava, mutta noita saa monesta paikasta kun niitä nyt on tukkurilla varastossa.
Ei sitten todellakaan vastaa oikeaa 3080
 
Mitä tulee Gigantin LHR-kantaan, niin tosiasiassa sellaista ei vielä ole. Kanta saadaan sitten, kun Gigantti päättää ryhtyä tekemään jotakin toimitusten suhteen, eli käytännössä tilaa niitä LHR-kortteja. Tuo palstalla usein toistettu Gigantin "ei korvata LHR:llä" on ajalta, jolloin LHR-kortteja ei ollut fyysisesti olemassakaan, eikä esim. 3080:n osalta ollut edes tietoa siitä, onko ei-LHR-malleja edelleen tarkoitus pitää tuotannossa ja kuinka paljon. Mutta jos Gigantti päättää tässä sooloilla, niin se tapaus päätyy sitten hyvin suurella todennäköisyydellä käräjille asti. Tuote on niin vastaava kuin olla voi, eikä ainakaan millään tavalla parempi kuin alkuperäinen.
"Meillä ei valitettavasti ole tarkempaa tietoa tulevista toimituksista. Toivottavasti mahdollisimman pian. Emmekä myöskään siirrä tilauksia LHR-malleihin.
Kiitos kovasti kärsivällisyydestänne. Lähetämme tilauksenne heti tilausjärjestyksessä saatuamme uusia eriä. "

Tuossa oli Gigantin kanta pari viikkoa takaperin kun kysyin sekä tilaukseni (17.9.2020) tilaa ja että saako sieltä LHR mallia tuolla tilauksella kunhan ovat saatavilla.
 
Onhan toi jälleenmyyjien toiminta hieman harmaalla alueella, jos tilattua korttia ei korvata esim. LHR-kortilla.

Toisaalta tykkää tästä tilanteesta muuten. Haluamansa kortin saa, mikäli on valmis maksamaan suolatun hinnan. Normaalissa asiantuntijatyössä toimivalle henkilölle muutamien satasten tai vaikka tonnin nousu hinnoissa tuskin on este, jos kortin oikeasti tarvitsee.
 
8kk odottelua Telia | rtx 3080 tuf oc.. ja nyt saa taas pohtia, että mahtaako koskaan tulla ja saaha, ei ole viellä Teliakaan antannu LHR malleihin kantaa, vaikkakin mainitsivat kyllä, että moisia on tulossa, kuten myös -Ti versioita. Ilmeisesti myös Kateosto oikeutta ovat antaneet, mutta mitenkäs moista pääse hyödyntää kun itte haluan korttini osarilla "time value of money" ajatuksella. LHR malli kelpaa vallan mainiostikin kun peli käyttöön menisi. Taitaa tuo "time value of money" konsepti tässä jo pikkuhiljaa tosin menevän jorpakkoon kun tälleen kussu soppa näiden asioiden kanssa.
 
Kuten olen pariin kertaan maininnut, niin kuluttajalle helpoin tapaus olisi, että KKV tekisi ryhmäkanteen näistä.

Helpoin tapa kuluttajan kannalta ehdottomasti, samaa mieltä. Suomessa ei näitä juuri ole nostettu saatikka että olisi käräjille asti menneet. Esim. pikaluottojen kohtuuttomista kustannuksista nostettu ei mennyt käräjille asti, koska luotottajat myönsivät asianosaisille (n. 600 henkl.) korvauksia. Eli on tällä ainakin jonkinlainen pelotevaikutus. Hyvinkin voidaan näitä nähdä enemmän ensi vuodesta alkaen, jolloin ryhmäkannetta koskeva EU-direktiivi pitää jäsenmaissa implementoida.
 
"Meillä ei valitettavasti ole tarkempaa tietoa tulevista toimituksista. Toivottavasti mahdollisimman pian. Emmekä myöskään siirrä tilauksia LHR-malleihin.
Kiitos kovasti kärsivällisyydestänne. Lähetämme tilauksenne heti tilausjärjestyksessä saatuamme uusia eriä. "

Tuossa oli Gigantin kanta pari viikkoa takaperin kun kysyin sekä tilaukseni (17.9.2020) tilaa ja että saako sieltä LHR mallia tuolla tilauksella kunhan ovat saatavilla.

Tämä on vallitseva tilanne, koska LHR-malleja ei ole saatavilla. Kun Gigantille aukeaa optio niitä ostaa, niin ääni muuttuu kellossa. Gigantti, sen paremmin kuin kukaan muukaan, ei pysty ei-LHR-kortteja toimittamaan sellaisia määriä, mitä tilauksia on sisässä. Ja siinä Gigantti ei todellakaan enää onnistu, että peruisivat tilaukset. Joten kyllä sieltä LHR-malleja alkaa syksyn mittaan ihmisille putkahtelemaan.
 
Tämä on vallitseva tilanne, koska LHR-malleja ei ole saatavilla. Kun Gigantille aukeaa optio niitä ostaa, niin ääni muuttuu kellossa. Gigantti, sen paremmin kuin kukaan muukaan, ei pysty ei-LHR-kortteja toimittamaan sellaisia määriä, mitä tilauksia on sisässä. Ja siinä Gigantti ei todellakaan enää onnistu, että peruisivat tilaukset. Joten kyllä sieltä LHR-malleja alkaa syksyn mittaan ihmisille putkahtelemaan.
No, pitää taas tämän kuun puolivälissä kysyä sähköpostitse koska aspachatti vain sanoo, että pitäisi soittaa selvitelläkseen asioita ja en lähde mielellään maksamaan siitä puolen tunnin jonosta, että saa asiaan selvyyttä.
Mitään tietoahan Gigantilta ei saa ellei sitä sieltä väkisin hommaa, viimeisin automaattinen "tilaus siirretty XX.XX.XXXX päivämäärälle" viesti tullut joulukuussa, kaduttaa koko Gigantti.
En myöskään olisi edes yllättynyt jos Gigantti yrittäisi noita tilauksia lähteä perumaan. Toki siitä kanne tulee ja toivottavasti joutuvat vastuuseen mutta en pidä edes epätodennäköisenä että yrittävät.
 
Toi 3070ti jo aika hyvis hinnois ku miettii et kalleimmat 3070 mallit oli juuri tossa 700€ paremma puolel julkkaris esim. Strixiki oli vissiin 740€
 
Kuinka maagisesti alkaa hinnat putoamaan kun ensin saatavuu korjaantui kun tuli mallit jotka eivät kelpaa mainaajille. Epäilen että 3080/3070 normit pitävät vielä hintaansa jonkin aikaa vaikka kysyntä kiinassa tippuikin mainarijahdin vuoksi koska niitä mainaajia on muuallakin, mutta Ti:t ja LHRt tippuvat OVH-tasolle lähiaikoina. Tietty jos on kiirus niin kauppiaat luonnollisesti voivat ottaa siitä maksun :D
 
Mindfactorysta pitää kyllä sanoa varoituksen sana jos joku ei ole vielä tietoinen (muistaakseni tässä langassa oli joskus muinoin siitäkin puhetta). Asiat hoituu yleensä mallikkaasti siihen asti jos ja kun pitää ruveta takuu/-huoltoasioita selvittelemään. Sitten alkaa vastaanharaus ja kapuloiden heittely, mille ei meinaa tulla mitään loppua. Selvittelyt kestää ja kestää ja kestää. Vähän sama kun odottelis Amperea.. Saksassa monta vuotta aikanaan asuneena tästä on omakohtaisia kokemuksia. Kv-asiakkaat tuskin saavat tältä osin mitään erityiskohtelua ja tilanne voi olla jopa huonompi. Itse en tästä nimenomaisesta syystä ole enää vuosiin tilannut sieltä mitään, vaikka hinnat oiskin kohallaan. Voihan toki olla, että tilanne on tältä osin kohentunut, mutta jotenkin epäilen..
 
Onhan toi jälleenmyyjien toiminta hieman harmaalla alueella, jos tilattua korttia ei korvata esim. LHR-kortilla.

Toisaalta tykkää tästä tilanteesta muuten. Haluamansa kortin saa, mikäli on valmis maksamaan suolatun hinnan. Normaalissa asiantuntijatyössä toimivalle henkilölle muutamien satasten tai vaikka tonnin nousu hinnoissa tuskin on este, jos kortin oikeasti tarvitsee.

Näinhän se. Normi työssäkäyvälle atk-harrastus ei ole mikään ongelma, eikä ees puolittain työssä käyvälle. Välillähän touhutonneja menee muutenkin koko koneen päivitykseen. Ja pärjäileehän sitä sitten näillä uuden sukupolven korteilla monta vuotta.
 
Mindfactorysta pitää kyllä sanoa varoituksen sana jos joku ei ole vielä tietoinen (muistaakseni tässä langassa oli joskus muinoin siitäkin puhetta). Asiat hoituu yleensä mallikkaasti siihen asti jos ja kun pitää ruveta takuu/-huoltoasioita selvittelemään. Sitten alkaa vastaanharaus ja kapuloiden heittely, mille ei meinaa tulla mitään loppua. Selvittelyt kestää ja kestää ja kestää. Vähän sama kun odottelis Amperea.. Saksassa monta vuotta aikanaan asuneena tästä on omakohtaisia kokemuksia. Kv-asiakkaat tuskin saavat tältä osin mitään erityiskohtelua ja tilanne voi olla jopa huonompi. Itse en tästä nimenomaisesta syystä ole enää vuosiin tilannut sieltä mitään, vaikka hinnat oiskin kohallaan. Voihan toki olla, että tilanne on tältä osin kohentunut, mutta jotenkin epäilen..
Itse ostin nelisen vuotta sitten sieltä 1070 näyttiksen ja se hajosi parin vuoden jälkeen. Laitoin niille meiliä englanniksi ja vastasivat mulle saksaksi, ei ollut mitään ihmeempää - laitoin näyttiksen postissa sinne ja "uusi"/korjattu tuli parin viikon sisällä takaisin. Vai oiskohan koko operaatio viestittelyn kanssa kestänyt tuon pari viikkoa.

EDIT: kattelin vanhoja meilejä ja näytti että se hajosi puolen vuoden jälkeen, ja meilikeskustelu kesti 12 vuorokautta joten uusi tuli varmaankin siinä noin 17vrk kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ostin nelisen vuotta sitten sieltä 1070 näyttiksen ja se hajosi parin vuoden jälkeen. Laitoin niille meiliä englanniksi ja vastasivat mulle saksaksi, ei ollut mitään ihmeempää - laitoin näyttiksen postissa sinne ja "uusi"/korjattu tuli parin viikon sisällä takaisin. Vai oiskohan koko operaatio viestittelyn kanssa kestänyt tuon pari viikkoa.

EDIT: kattelin vanhoja meilejä ja näytti että se hajosi puolen vuoden jälkeen, ja meilikeskustelu kesti 12 vuorokautta joten uusi tuli varmaankin siinä noin 17vrk kohdalla.

Hyvä jos homma sulla pelitti, ehkä siellä on vuosien varrella jotain parannusta tapahtunut. Itsellä on täysin päinvastaiset kokemukset, mm. jo sovittu takuukeissi josta oli mustaa valkoisella ruvettiin firman taholta uudelleen avaamaan ja selvittämään. Mutta noin ylipäänsä vinkkinä kaikille jotka Saksasta ostettujen romppeiden kanssa joutuvat saksalaisyrittäjien kanssa takuu/huoltoasioista vekslaamaan niin saksalaisille kannattaa sanoa asiat heti suoraan ja mahdollisimman painokkaasti jos jotain epäselvyyksiä asiassa on, niin alkaa jotain tapahtuakin. Ovat nimittäin tottuneet siellä hyppäämään kun pilliin vihelletään. Toiminee edelleen, ainakin saksaksi.
 
Täytyy kyllä sanoa, että nvidia on ottanut jokaisen mahdollisuuden nuljuilla kuluttajille.

A) n. 7-10% (?) tehokkaammat 3070ti ja 3080ti -mallit.
B) LHR-mallit
C) Liinat kiinni jo aiemmin

Syillä a ja b, monissa maissa jämy voi väistää vastuuta toimittaa korttia. Syyllä c on viivytelty, että saadaan eri hinta irti samasta sirusta.

Huoh.
 
Täytyy kyllä sanoa, että nvidia on ottanut jokaisen mahdollisuuden nuljuilla kuluttajille.

A) n. 7-10% (?) tehokkaammat 3070ti ja 3080ti -mallit.
B) LHR-mallit
C) Liinat kiinni jo aiemmin

Syillä a ja b, monissa maissa jämy voi väistää vastuuta toimittaa korttia. Syyllä c on viivytelty, että saadaan eri hinta irti samasta sirusta.

Huoh.
Mutta sehän on vain positiivista kun saadaan kortteja pelaajille, eikä pahoille louhijoille... :rofl:
 
No, jos katsoo hintatasot eri kaupoissa niin LHR ja Ti-mallit ovat kiistatta pudottaneet hintoja, esim. 3070Ti on monessa kaupassa halvempi kuin 3070. Pelaajan näkökulmasta tuosta on vaikea keksiä mitään negatiivista.
 
No, jos katsoo hintatasot eri kaupoissa niin LHR ja Ti-mallit ovat kiistatta pudottaneet hintoja, esim. 3070Ti on monessa kaupassa halvempi kuin 3070. Pelaajan näkökulmasta tuosta on vaikea keksiä mitään negatiivista.
Paitsi jos on tilannut esim 17.9.2020, eikä korttia edelleenkään kuulu, koska ti ja lhr.
 
Liinoja ei laitettu kiinni - kortit vain menivät parempiin suihin kiinan kryptokaivoksiin. Jos jo tukkutasolla maksetaan selvää preemiota niin kortit menee sinne missä niistä maksetaan parhaiten. Osa tuosta sitten valui välikäsien kautta moninkertaisella hinnalla normi kuluttajillekin, mutta välissä oli tahoja jotka olivat ostaneet kortit tukussa jo ylihintaan välistä pois.

Kapitalismi toimii normaalisti.

Nyt kun kiinan kysyntä on romahtanut, kortteja yhtäkkiä on joka paikassa. Jos vähän on malttia niin päästään sinne OVH-hintaan myös.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 239
Viestejä
4 865 777
Jäsenet
78 624
Uusin jäsen
rupureiska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom