Pointtini on siinä, että nykyisellään yrityksellä on hirveän vähän motiivia tehdä asian eteen mitään. Nyt käytännössä he voivat odotella ja odotella. Jos sille odottelulle saisi korvauksen riippumatta mikä lopputulos on, niin alkaisi ne kateostojen jne. korvaaminen ja kaupan loppuun vieminen kiinnostaa aivan toisella tavalla. Myös siihen, mitä yritys pitää vastaavana tuotteena pitäisi saada jotain järkeä, koska vajaan vuoden odottelun jälkeen, niin suurin osa ostajista on varmaan sitä mieltä, että melkein mikä tahansa saman sarjan näytönohjain kelpaisi merkistä riippumatta. Tuntuu vain, että siltikään kauppiaalla ei ole halua tähänkään suostua. Se, mitä se vastaava kortti maksaa nykyisellään, on epärelevanttia.
Jos vaikka puolen vuoden odottelusta korvaus olisi 30 %. Oleteaan että henkilö osti syyskuussa näytönohjaimen 1000 eurolla ja toimitus luvattiin seuraavana kuukautena. Noh, 7 kuukauden kohdalla tuote on toimittamatta ja yritys ei ole halukas sitä vaihtamaan tai ratkomaan asiaa kateostolla. Edelleen samalla tehdyllä sopimuksella yritys velkaantuu 300 € kuluttajan suuntaan, koska kuluttajan pitää saada korvaus menetetystä ajasta. Ihan mitä tahansa tapahtuukin, niin tuota 300 € kuluttaja ei menetä, vaan katsotaan että päästäänkö sopimukseen vai kestääkö toimitus edelleen... ja kun aika menee, niin myös kuluttajan suuntaan oleva korvaussumma nousee. Käytännössä tämä kannustaisi yritystäkin ihan eri tavalla ratkomaan tätä yhtälöä. koska odottelu tulee heille paljon kalliimmaksi useassakin tapauksessa sen sijaan että asian ratkaisua venytetään.
Kuten KKV tuossa aiemmin sanoi, niin kannattaa myydä sitä mitä on. Tämä on yrittäjän harkittu riski myydä jotain, mitä heillä ei ole.