NVIDIA esitteli GeForce RTX 50 -näytönohjaimet – 5090 maksaa 2455€

Siirretty AMD-säikeestä (puhe RTX 5070stä)

20-30% nopeampi rasterissa kuulostaa todella optimistiselta kun cuda-ytimiä on vain vähän enemmän kuin RTX 4070:ssä. Prosessin pysyessä samana ei ole odotettavissa että kellojakaan olisi saatu nostettua merkittävästi... :hmm:

Muistikaistaa on 33% enemmän mikä auttaa eniten nimenomaan yksinkertaisessa rasteroinnissa.

About kaikkia yksiköitä tullut n. 4% lisää.

Kellotaajuutta itse piirille tullut 2-12% lisää (riippuen verrataanko peruskelloilla vai max boost-kelloilla)

TDP noussut 200 => 250W mistä on saatu hiukan sitä headroomia kellojen nostoon.

Teoreettista suorituskykyä (sharedeissa sekä rasteroinnissa käytettävissä yksiköissä) itse piirillä n. 6-17% lisää (riippuen verrataanko peruskelloilla vai max boost-kelloilla). Mikäli piirillä ei rasterointisuorituskykyä parantavia arkkitehtuuriparannuksia, suorituskykyparannus siis 6-33% riippuen siitä mitä kelloja käytetty ja onko pullonkaulat itse piirillä vai muistikaistassa.

Mikäli aiemmin pullonkaula oli about yhtä paljon muistikaistassa kuin itse laskentapuolella, eikä piirillä ole merkittäviä rasterointisuorituskykyä parantavia arkkitehtuuriparannuksia, odotettavissa keskimäärin n. 20% suorituskykylisää.

Toisaalta, pullonkaula on voinut olla keskimäärin vähän enemmän laskennassa kuin kaistassa, mutta siellä voi olla myös pieniä rasterointiakin parantavia arkkitehtuuriparannuksia. Molempien vaikutus ehkä samaa luokkaa joten pysyn 20% arviossa.
 
Viimeksi muokattu:
Jahas, pieni parannus saatu uusilla muisteilla, kaikki muu sitten kuvangenerointikikkailua. Tämä se taitaa olla tulevaisuuden suuntaus.

Mooren lain tarjoamat ilmaiset lounaat on ohi, tämän luokan parannuksilla mennään tästä eteenpäin.

Tässäkin olisi voitu periaatteessa ottaa N3-valmistustekniikka käyttöön mutta ei otettu, todennäköisesti syynä se, että piiristä niin suuri osa on SRAMia(*) että valmistuskustannukset olisivat vaan nousseet selvästi ja hyödyt N3-prosessista olisi olleet lähinnä vaan n. 10% suuremmat kellot(samalla tehonkulutuksella, eli myös n. 10% parannus energiatehokkuudessa)


(*) Kaikki piirillä olevat välimuistit ovat SRAMia mutta lisäksi GPUissa ilmeisesti shader-ytimien rekisterifileet ovat myös SRAMia, ja rekisterifileiden osuus shader-ytimien pinta-alasta on huomattava. CPU:issa taas rekisterifileet eivät ole SRAMia vaan joko rekisterifilee-macroja tai ihan standardisolukirjaston rekistereitä.
 
Mooren lain tarjoamat ilmaiset lounaat on ohi, tämän luokan parannuksilla mennään tästä eteenpäin.

Tässäkin olisi voitu periaatteessa ottaa N3-valmistustekniikka käyttöön mutta ei otettu, todennäköisesti syynä se, että piiristä niin suuri osa on SRAMia(*) että valmistuskustannukset olisivat vaan nousseet selvästi ja hyödyt N3-prosessista olisi olleet lähinnä vaan n. 10% suuremmat kellot(samalla tehonkulutuksella, eli myös n. 10% parannus energiatehokkuudessa)


(*) Kaikki piirillä olevat välimuistit ovat SRAMia mutta lisäksi GPUissa ilmeisesti shader-ytimien rekisterifileet ovat myös SRAMia, ja rekisterifileiden osuus shader-ytimien pinta-alasta on huomattava. CPU:issa taas rekisterifileet eivät ole SRAMia vaan joko rekisterifilee-macroja tai ihan standardisolukirjaston rekistereitä.

Paljon tuossa 5090 on välimuistia megoina ?
 
TPU:n databasessa ollut jonkun verran heidän omia arvauksiaan myös. Jos ei virallista tai muuta hyvää lähdettä löydy tuolle välimuistille niin on syytä suhtautua hieman skeptisesti.

Ite yritin aiemmin myös etsiä enkä löytänyt.
 


Siitä ensimmäistä katsantoa RTX5080 Cyberpunkissa DLSS4 4K performance mod. Ghosting näyttää vähentyneen + muutenki ei oikeasti näytä enää nii sumealta. Ei meinaa huomata sitä, että kyseessä on performance DLSS, koska kaikki näyttää selkeämmältä / vähemmän suttuiselta.

Edit: ja onneks myös aiemmat RTX-sukupolvet pääsee hyötymää noista parannuksista (transformer-model) lukuun ottamatta multiframegenerationia.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi ero minkä jensen sanoi striimissä niin yhtä aikainen fp32 ja int32 käskyjen suorittaminen teki paluun blackwell:ssa. ADA ei pystynyt suorittamaan kuin joko tai. Tämä vaikuttanee jonkinverran siihen mitä 50x0 saa työtä tehtyä per kellojakso versus ada.
 
Paljon tuossa 5090 on välimuistia megoina ?
Ei ole kerrottu. Ada102:ssa oli 96MB viimeisen tason cachea josta 72MB oli 4090:ssa käytössä + pienemmät cachet päälle. Jos vain skaalais ad102 384bit muistiväylä cachen gb202 512bit niin olisi 128MB cachea. Voi olla, että gb202:een cachen kokoa pienennetty versus ad102.
 
Tämä pitää täysin paikkansa. Tällä hetkellä elämme kuitenkin todellisuudessa, jossa yksi näytönohjain pystyy renderöimään 30 fps ja skaalaamaan sen 120 fps -tasolle, kun taas toinen renderöi 60 fps ja skaalaa sen 120 fps -tasolle. Voin lähes luvata, että jälkimmäinen ei ainoastaan näytä paremmalta, vaan myös tuntuu huomattavasti paremmalta pelatessa. Tämä johtuu siitä, että ensimmäinen pystyy käsittelemään käyttäjän syötteitä jopa teoreettisilla maksimeilla vain 33 ms välein, kun taas jälkimmäinen tekee saman 16 ms välein. Ero responsiivisuudessa on siis merkittävä.

Kuvanlaadullisesti joka toinen generoitu frame voidaan usein huijata visuaalisesti vakuuttavaksi. Mutta mitä tapahtuu, kun valtaosa - eli jopa kolmannes nähdystä sisällöstä perustuu tämänkaltaiseen kikkailuun? On vaikea uskoa, että lopputulos säilyisi yhtä siistinä ja luonnollisena. Toki on järin tervetullutta jos Nvidia on tässä mainospuheiden mukaisesti onnistunut. Itse en ollut niin vakuuttunut DLSS3.5:stä kuin moni muu ja siksi skeptismi.

Numeroiden valossa siis molemmat voi olla vaikka sen 4K/120FPS. Mutta oikeasti lopputuloksen laatu ihan eri. Ei mitenkään reilua kutsua, että molemmat suoriutuivat työstä yhtä hyvin.
Ite pelaan PC pohjaisella kojeella flippereitä. Niinku paljon ja kehitän sitä systeemiä myös ite. Omassa vpin cabinetissa 34" 144hz näyttö. Ja tässä lajissa äärimmäisen tärkeää on tasainen frame aika. Yleisesti ottaen pelattavuus paranee merkittävästi, jos fps nousee edes päälle 120:n. Silloin ollaan jo hyvin lähellä sitä tuntumaa, kuin oikeilla koneilla. Ja jos fps:n saa lukittua sinne 130 stabiiliksi, niin pelaaminen on jopa nautinnollista. Pointti se että ei anneta fps:n seilata miten sattuu vaan aina kannattaa lukita. Mä en nää tässä yhtälössä, että Dlss voisi mitenkään parantaa pelikokemustani. Pääpaino on siinä että input lag on pieni ja se ei seilaa.
 
Mun mielestä tää malli näyttää järkevimmältä 5090 : stä , lienee melutasoltaan hiljaisimpia. Eikä koteloon tuu suurta lämpökuormaa. Varmaan on kyl kallis malli.
En vaan usko että 2 mosfettiä ja 360 aio perustelee 500€ ylihintaa, jos 3000€ hinta pitää paikkansa. Noissa on se ongema että valmistajat pelaa sen päälle että asiakkailla tulee hintasokeus. Aikasemmin oli niin että nvidia piti parhaimmat piirit itsellään, nii fe on vissiin paras kortti minkä voi ostaa ja mielummin siihen törkkää aio:n kiinni.
 
Jensen ja Nvidia vois halutessaan työntää tuplasti parempaa tavaraa ulos ja optimoida kaikki pienet ongelmat, mut ei se ole liiketaloudellisesti kannattavaa tai tarpeellista.

Ensinnäkin teoriatason osaaminen on vuosia edellä siihen nähden mitä tavaraa työnnetään markkinoille, mut ei ole kannattavaa lyödä absoluuttista parasta ulos. Nimellistä kehitystä ja kehityskaarta ylläpidetään himmailemalla, kun on ns. takataskussa aina jotain varmaa mitä lyodä seuraavaan sukupolveen.

Toisekseen, kilpailijoiden puute antaa Nvidian päättää missä tahdissa kehitystä tuodaan kuluttajien saataville.

Kolmantena ihan puhtaasti se fakta, että nää B2C-kortit mitä myydään karkkirahoilla eteenpäin ei näin tekoälyn aikana paljoa Jensenin viisaria väräytä. Turha työntää resursseja kuluttajamarkkinoille, kun kymmenien tonnien tekoälykortteja myydään kymmenien ja satojen miljardien edestä yritysasiakkaille.

Mitä taas tulee tähän keskusteluun feikkifreimeistä ja muista, niin 99% ihmisistä on niin sokeita, hitaita ja kädettömiä pelien suhteen, että tuskin huomaavat mitään viiveitä tai muita mahdollisia ongelmia. Ja vaikka huomaisivatkin, niin pelilliset ja älylliset lahjat on sitä luokkaa, että lopputulos johtuu korvien välistä eikä siitä mitä näytöllä tapahtuu. Esporttaajat ja muut tosipelurit erikseen.
 
En vaan usko että 2 mosfettiä ja 360 aio perustelee 500€ ylihintaa, jos 3000€ hinta pitää paikkansa. Noissa on se ongema että valmistajat pelaa sen päälle että asiakkailla tulee hintasokeus. Aikasemmin oli niin että nvidia piti parhaimmat piirit itsellään, nii fe on vissiin paras kortti minkä voi ostaa ja mielummin siihen törkkää aio:n kiinni.

Eikös sen jälkeen mene takuu, jos irroittaa jäähyn ? sillä mietin tuota mallia jossa on jo valmiina järkevä jäähdytys.
 
4000-sarjassa paskamyrsky nousi niin muistin määrästä kuin 192bit väylästä. Nyt sentään mennään 256bit keskiraskaassa sarjassa vakiona. Uutena 5000-sarjassa GDDR7 tarjonneet kuitenkin hyvän boostin kaistaan ja latensseihin. Paljonko tämä sitten käytännössä vaikuttaa on eri asia. 4K resoluutio tästä eniten hyötynee.

Saapi nähdä miten saavat DLSS4 toimimaan. 1+2 framea saattaa mennä arvan puolelle kolmannen osalta mutta pianhan tuo selviää. Televisiossa on käytetty jo pitkään näitä vastaavia "motition" tekniikoita generoimaan kuvia väliin ja ihan hyvällä menestyksellä. Parhaimmat TV:t on todella hyviä tässä. Tuskin Nvidia ihan sutta on päästämässä vapaaksi.
 


Saa nähdä mikä on RX9070 todellinen rasteri teho kun tuo Nvidian todellisen rasteri tehon kasvu RTX4070 > RTX5070 on maltillinen ja kun RX5070 saa vielä FSR4:jän voi noiden korttien kisasta tulla mielenkiintoinen.
 
nVidia voisi oikeasti lopettaa sen lisätehon hakemisen sähkölaitoksen suunnasta. Melkein 600W kulutuksessa ei ole enää mitään järkeä kotikäyttöä ajatellen

No tämä, erityisesti kun katsoo Far Cry 6 ja Plague tale graafeja, 25-50% parannus tulossa todellisuudessa vs. 4090.
Ja kun kulutus noussut myös n. 25% 575W vs 450W...
 
No tämä, erityisesti kun katsoo Far Cry 6 ja Plague tale graafeja, 25-50% parannus tulossa todellisuudessa vs. 4090.
Ja kun kulutus noussut myös n. 25% 575W vs 450W...
Sattui olemaan työntömitta lähellä, niin mittasin palkit nollaviivan puolivälistä palkkien yläpään "haloviivan" puoliväliin (haloviivan paksuus 1,5 mm). En tiedä kuuluiko noin mitata.

FC6: 5090 128 mm ja 4090 100 mm
Plague: 5090 144 mm ja 4090 100 mm

Far Cry 6: +28 %
Plague tale: +44 %

Ka. +36 %

Sähköteho +28 %

Noiden perusteella energiatehokkuus olisi parantunut noin 6 %.
 
Mooren lain tarjoamat ilmaiset lounaat on ohi, tämän luokan parannuksilla mennään tästä eteenpäin.
Tämä vahvistaa sitä, että yhtä lailla kuin kännykkäbisneksessä voitaisiin luopua vuosittaisista julkaisuista, voitaisiin nämä näytönohjainjulkaisutkin vähentää kahden vuoden sykleistä vaikka neljän vuoden sykleiksi. E: Myisivät mielummin halukkaille vaikka kahden vuoden välein uuden DLSS-version, koska sillähän näitäkin markkinoidaan.

Täysin turhaa resurssien tuhlaamista ja elektroniikkajätteen luomista. Vähän kuin ostaisi uuden iPhonen joka julkaisussa, vain koska voi.
 
Tämä vahvistaa sitä, että yhtä lailla kuin kännykkäbisneksessä voitaisiin luopua vuosittaisista julkaisuista, voitaisiin nämä näytönohjainjulkaisutkin vähentää kahden vuoden sykleistä vaikka neljän vuoden sykleiksi. E: Myisivät mielummin halukkaille vaikka kahden vuoden välein uuden DLSS-version, koska sillähän näitäkin markkinoidaan.

Täysin turhaa resurssien tuhlaamista ja elektroniikkajätteen luomista. Vähän kuin ostaisi uuden iPhonen joka julkaisussa, vain koska voi.
Vanhat näyttikset säilyttää arvonsa kuitenkin edes jotenkin ja niillä on vielä käyttö arvoa, kurkkaa vaikka myyntiosioon. Hieman eri asia kuin mobiililaitteet.
 
Totta turiset. Kunhan on paloturvallisuus kunnossa eli palohälytin koneen päällä ja vaahtosammutin vieressä. On se 600w kuitenkin sen verran jytky yhdellä piuhalla kun näitä sulaneita 12vhpwr-liittimiä on reddit täynnä.

Varmaan melkoinen suihkukone tuo 5090 FE, kun joku 2 slottinen ohut pizza ja pitäisi tuo 600w kuorma jäähdyttää :rolleyes:
Se on valmistajan vastuulla huolehtia kortti on turvallinen käyttää (kunhan se asennetaan oikein ja käytetään hyväksyttäjä kaapeleita, virtalähteitä yms) niin mistään paloturvallisuuksista ei pitäisi huolehtia. Jos silti huolettaa, niin jättää ostamatta.

Jos 600W lämmöt ongelmat huolestuttaa, osta vesijäähdytetty kortti.


Ihmetetyttää vain tälläinen kitinä lämmöistä, wattimääristä kun trendi ollut jo pitkään että molemmat kasvaa joka sukupolvessa.
 
Jensen taisi mainita että Micronin muistit käytössä.
Korealainen Quasarzone kirjoittaa että muisti olisi Samsungilta:

The GDDR7 memory installed in the RTX 50 series is from ‘Samsung’, not ‘Micron’ (confirmed by a local NVIDIA senior official)

Tämä pätkä alkuperäiskielellä artikkelista: RTX 50 시리즈에 탑재된 GDDR7 메모리는 '마이크론'이 아닌 '삼성'(현지 NVIDIA 고위 관계자 확인)
 
Toisaalla tuli:
The GeForce RTX 5070 Ti features the GB203 GPU. It carries 16 GB of GDDR7 memory and a 300-watt TDP, which is 25 watts more than the RTX 4070 Ti (Super) model. Unlike the RTX 5080, the RTX 5070 Ti does not support a full expansion.

Mitä tarkoitetaan "full expansion":lla ?
 
Tuo että nVidian oma 5090 kortti on 2 slottinen yhden tuulettimen jäähyllä on kyllä mielenkiintoista.
On siinä kaksi tuuletinta ja ilmeisesti kumpikin läpipuhaltavaa mallia, jolloin jäähdytyssiili on yllättävänkin paksu. Ei oo siis piirilevy välissä sotkemassa ilmanvirtausta, joten eiköhän tuo hoida hommansa hyvin.
 
Toisaalla tuli:
The GeForce RTX 5070 Ti features the GB203 GPU. It carries 16 GB of GDDR7 memory and a 300-watt TDP, which is 25 watts more than the RTX 4070 Ti (Super) model. Unlike the RTX 5080, the RTX 5070 Ti does not support a full expansion.

Mitä tarkoitetaan "full expansion":lla ?
Tulisi mieleen lähinnä ettei käytetä täyttä GB203 piiriä kuten 5080, joka nyt toki on ihan loogista.
Toinen olisi nuo NVENC/NVDEC yksiköt, eli 5080 on 2+2 ja 5070 Ti 2+1:

5070 Ti:n kun kellottaa coren ja muistien osalta 5080 tasolle, niin eroa ei pitäisi olla kuin eri ydinten määrässä.
 
Tämä on paras malli jonka löytänyt 5090. Vielä parempi kuin tuo aio. Ainakaan takuun kanssa ei tule ongelmaa kun on valmis blokki.
Vieläköhän nämäkin ovat alumiiniblokilla kuten aiemmissa sukupolvissa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 960
Viestejä
4 571 397
Jäsenet
75 335
Uusin jäsen
poistoomeni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom