NVIDIA esitteli GeForce RTX 50 -näytönohjaimet – 5090 maksaa 2455€

RTX 40 -sarjassa julkaistiin DLSS 3 eli Frame Generation = luodaan yksi ylimääräinen ruutu jokaisen renderöitävän ruudun väliin suorituskyvyn parantamiseksi

RTX 50 -sarjassa tulee DLSS 4 eli Multi Frame Generation = luodaan maksimissaan kolme ylimääräistä ruutua jokaisen renderöitävän ruudun väliin suorituskyvyn parantamiseksi entisestään.

Tässä NVIDIAn omat materiaalit:



Ihan Johan Lindin näkönen kaveri:

No asiaan, monta vuotta mentiin Radeon 6800XT-kortilla, taisin siitä aikoinaan maksaa tasan tonnin. Äskettäin möin sen pois kun oli tutulla tarve ja koneessa puksuttaa nyt Radeon RX580.

Tuleva kortti saisi olla reilusti nopsempi kuin tuo 6800XT ja RT-hommat on myös alkaneet kiinnostaa kun ei niitä Radeonilla voinut kytkeä päälle ollenkaan.

5070Ti-testejä siis odotellessa. Tosin, en teilaa Radeoneitakaan jos hinta kohdillaan. Olen ehkä turhan merkkiuskollinen ollut AMD:lle vaikka kortit ei aina ole mitään jymypotteja olleetkaan.

Nevöfoget kun Radeon 9700 pyyhki lattiaa FX5800-korteilla.

T. Vanha mies
 
Nyt meni pointti ohi ihan kokonaan. Ei tässä jäähyä kritisoitu vaan tuota järjetöntä wattimäärää. Siinä alkaa olla vähän sama tyyli kuin Intelillä oli ennenkuin Intelin eväät levisivät syliin liian virrankulutuksen takia
ei mennyt pointti ohi, meinasin että tähän mennessä konkreettisin viittaus todellisesta tehonkulutuksesta tulee tosta jäähystä. Noilla paperilla annetuilla arvoilla voi pyyhkiä takamusta. Varsinkaan kun ei tiedetä miten hyvin alivolttaus toimii.
 
Mielenkiinnolla odotetaan Sampsan todellisen elämän benchmarkkeja eikä mitään Jensenin mainosbenchmarkkeja. Olishan se 4090 SER-jätteen omistajana karua, jos 5070 pistäis tätä korttia pataan, mutta jos taas kyseessä on jotain haamuframeja niin miten sitä FPS:ää edes pitäis tulevaisuudessa käsitellä näissä benchmarkeissa? Vaikka suuri DLSS puolestapuhuja olenkin.

Olikohan Jensenin esityksessä mitään kiinnostavaa VR-performanssin osalta?
Aika huono tilanne se on jos yli 600e näyttiksessä loppuu jo nyt muisti osassa peleistä...
No emt. Monethan täälläkin mainitsee, että "ihan hyvin sillä pelaa" joka on varmasti totta. Mutta ihan kaikkea ei voi säätää tappiin ja muistitkin voi loppua kesken - eihän muuten noissa 80 ja 90 sarjan näyttiksissä olis edes mitään järkeä jos 600e näyttiksellä vedeltäis asetukset tapissa.

Sähkön hinnan kannalta ei :comp: Jäähdyyts/lämmöntuotto yms. osalta alkaakin jo kiinnostaa et mitä se kortti kuluttaa.
Kyllä mun mielestä mennään edelleen siellä ihan säädyllisissä rajoissa, vaikka noi aika kiukaita ovatkin. Ehdottomasti hyvä, että yritetään hyötysuhdettakin parantaa, mutta samalla hyvä, ettei fiksatoiduta johonkin TDP arvoon vaan jos tehoja on otettavissa niin otetaan niitä vaikka sitten myös tehonkulutuksen muodossa.
 
Mitenhän tuo 5070:n 12GB muisti riittää AAA peleissä lähitulevaisuudessa?
paremmin kuin 40x0 sarjassa mutta lienee silti max 1440p kortti, että muisti riittää. DLSS:lla 4k:ksi. Muisti riittää paremmin koska fp4 formaatin käyttäminen versus fp8 neuroverkoissa säästää muistia(dlls ja muut ai ominaisuudet). Säteenseurannassa kerrottiin olevan paremmin kompressoitua data niin sekin säätää muistia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla DLSS4:llä on myös paljon todistettavana, jos DLSS3:ssa oli kaikenlaista flickeriongelmaa ja rendausongelmaa niin onko noista päästy eroon samalla kun generoitavien framejen määrä kasvaa, vai generoituuko ruudulle jotain häröä. En todellakaan odota, että tuo toimisi julkkarissa yhtä mutkattomasti kuin Jensenin demossa.
Eiköhän se ole parempi. Neuroverkot on päivitetty transformer aikaan. Nvidian omilla sivuilla sanovat allaolevasti. Voipi olla raskaampi ajaa tuo tansformer pohjainen malli. Jännä nähdä tuleeko dlss:sa hidastin vanhemmilla tensoriytimillä versus dlss3.

DLSS transformer models improve image quality with improved temporal stability, less ghosting, and higher detail in motion.
RTX 5090 maksimi tehonkulutus sen 575W, ja kortilla pituutta 309mm ja paksuutta 2 slottia? Joko keksitty jokin aivan uusi jäähdytysmenetelmä, tai lämpötilat huitelevat taivaissa.
4090fe jäähy oli ylirakennettu. Täyttä viilennystehoa ei mitattu ulos kun nvidian ei tarvinut kellottaa kortteja maksimiin kilpailun puutteen vuoksi.
 
FP4 DLSS ihan fakta vai spekulaatiota?
The GeForce RTX 50 Series GPUs supercharge creative workflows.
RTX 50 Series GPUs are the first consumer GPUs to support FP4 precision, boosting AI image generation performance for models such as FLUX by 2x and enabling generative AI models to run locally in a smaller memory footprint, compared with previous-generation hardware.


 
The GeForce RTX 50 Series GPUs supercharge creative workflows.
RTX 50 Series GPUs are the first consumer GPUs to support FP4 precision, boosting AI image generation performance for models such as FLUX by 2x and enabling generative AI models to run locally in a smaller memory footprint, compared with previous-generation hardware.
Tarkoitin kysyä, että onko ilmoitettu että nimenomaan DLSS algoritmejä kiihdytetään tuossa FP4 formaatissa.

Tossa jutussa ei taideta puhua FP4:stä ja DLSS:stä samassa lauseessa.

edit: Taisi olla ihan omaa mutua, kun ei viitsi tarkentaa...
 
Viimeksi muokattu:
Höpojuttuja. 5070 on marginaalisesti nopeampi kuin 4070 ja noin puolet hitaampi kuin 4090.

Paitsi jos lasket framegeneroidut lisäframet oikeiksi.
Tämä "oikeista" ja "ei oikeista" frameista höpinä on kaikkien itsepetosten äiti. Hiukan kuin rallikisan hävittyä selittäisi siitä kuinka hävinnyt ja hitaampi auto on kuitenkin "paperilla parempi" koska joku spec sheet sanoo niin. Millään muulla ei ole pelaamisessa loppupeleissä väliä kuin sillä miltä peli näyttää, mikä FPS ja mikä latenssi. Pelimaailma ei kuitenkaan ole todellinen vaan synteettinen rinnakkaistodellisuus ja se miten ja millä logiikalla tietokone päättää ruudulle pikselimatriisin luoda on yhdentekevää pelaajan kannalta.

Muutenkin kannattaa pikkuhiljaa alkaa hyväksymään se todellisuus että kun hardwarekehityksen harppaukset alkaa kutistua niin koko pelaaminen pikkuhiljaa siirtyy enemmän ja enemmän AI:n päälle. Tulevaisuudessa pelejä ei edes suunnitella niin että niitä voisi pelata ilman AI avustusta. Ymmärsin skeptisyyden DLSS 1.0 kohdalla, mutta sekä teknologia on nyt aivan eri kehityspisteessä että NVIDIA on myös hyvin selvästi signaloinut mikä suunta firmalla ja GPU-kehityksellä on jatkossa.
Eli vain tietyissä peleissä, ja vahvalla lisämausteella epäillen miten hyvä pelituntuma saadaan jos kolme lisäframea keksitään jokaista yhtä oikeaa kohden.
Käytännössä missään edes etäisesti relevantissa AAA-pelissä ja jopa ei-AAA-pelissä on nykyään DLSS tuki ja framegen alkaa myös olemaan aikalailla vakio. Niissä peleissä joissa ei ole DLSS tukea, sillä ei ole yleensä merkitystä kun ne pyörii loistavasti vaikka perunalla.
Lisäksi mikään taikagenerointi ei tuplaa videomuistia. 24GB > 12GB!
Mainitsin kyllä tästä, mutta eipä sillä 24GB tee mitään jos AI vain vetää ohi.
 
Aika massiivista parannusta BVH-puun rakentamiseen? Tällä voi olla isokin vaikutus säteenseurantaan
the cost to build the bounding volume hierarchy (BVH) each frame for various levels of detail (LOD) grows exponentially, making it impossible to achieve real-time frame rates. RTX Mega Geometry accelerates BVH building, making it possible to ray trace up to 100x more triangles than today’s standard.
RTX Mega Geometry intelligently updates clusters of triangles in batches on the GPU, reducing CPU overhead and increasing performance and image quality in ray traced scenes
 
Tämä "oikeista" ja "ei oikeista" frameista höpinä on kaikkien itsepetosten äiti. Hiukan kuin rallikisan hävittyä selittäisi siitä kuinka hävinnyt ja hitaampi auto on kuitenkin "paperilla parempi" koska joku spec sheet sanoo niin. Millään muulla ei ole pelaamisessa loppupeleissä väliä kuin sillä miltä peli näyttää, mikä FPS ja mikä latenssi.

Jos pelaat peliä jossa ei ole DLSS tukea (suurin osa peleistä) ja vedät sillä "kuin 4090" 5070:lla ja ihmettelet miksi jäät puoleen 4090n frameratesta, saattaa olla huijattu olo. Palataan tähän "fake framet on OK" sitten kun kyseessä on Windows-standardi joka toimii joka pelissä.
 
Jos pelaat peliä jossa ei ole DLSS tukea (suurin osa peleistä) ja vedät sillä "kuin 4090" 5070:lla ja ihmettelet miksi jäät puoleen 4090n frameratesta, saattaa olla huijattu olo. Palataan tähän "fake framet on OK" sitten kun kyseessä on Windows-standardi joka toimii joka pelissä.

Ja siltikin framejen generointi lisää viivettä...
 
Ja siltikin framejen generointi lisää viivettä...
Tämä on sitten oma soppansa. Ongelman taso riippuu pelityypistä ja pelistä, sekä NVIDIAn viimeisimpien keitoksien toimivuudesta (Reflex 2, kuvan Warppailut)

Olen sitä mieltä että on hyvä että NVIDIA pushaa uutta teknologia ja uusia ideoita. Frame gen ja Reflex omaavat potentiaalia. Mutta ne voisi markkinoida rehellisesti.
 
Tämä on sitten oma soppansa. Ongelman taso riippuu pelityypistä ja pelistä, sekä NVIDIAn viimeisimpien keitoksien toimivuudesta (Reflex 2, kuvan Warppailut)

Olen sitä mieltä että on hyvä että NVIDIA pushaa uutta teknologia ja uusia ideoita. Frame gen ja Reflex omaavat potentiaalia. Mutta ne voisi markkinoida rehellisesti.
Kai tuo warppaus toimii. Ihan sama juttu kuin mitä VR:ssa on käytetty vuosia. VR:ssa pakollinen poistaman lagia kun pienikin päänliike aiheuttaa eroa renderöityyn kuvaan versus mitä aivot odottavat niin paljon että tulee paha olo. Warppaamalla kuvaa juuri ennen näytölle laittamista päänliikkeenb(reflex2 hiiren). Tarkoittanee kuitenkin sitä, että pelin on renderöitävä hieman isompaan resoluutioon että warppaus on mahdollinen ilman artifaktoja
 
Tämä on sitten oma soppansa. Ongelman taso riippuu pelityypistä ja pelistä, sekä NVIDIAn viimeisimpien keitoksien toimivuudesta (Reflex 2, kuvan Warppailut)
kasvanut input latency on edelleen olemassa vaikkapa moninpeleissä vaikka joku kuvan reprojektointi tehtäisiinkin väliruuduille. Eli jos pelaa vaikka jotain sotapeliä niin laukaukset lähtee myöhemmin vs. ilman generointia.
 
Ja siltikin framejen generointi lisää viivettä...

Eikä vain viivettä vaan myös artifakteja kameran vaakapanoroinnissa jotka pelistä riippuen saattavat olla niin häiritseviä että pelaa mieluummin ilman. Joissain peleissä (esim. Talos Principle 2) jopa riippuen pelialueesta jossa sillä hetkellä pelaan olen laittanut frame generationin päälle tai pois. Siis osassa pelialueista artifaktit eivät joko ilmene tai ne ovat huomaamattiomia, mutta osassa todella selviä ja häiritseviä.
 
5070 sanominen yhtä tehokkaaksi kuin 4090 on aika selkästi valheellista markkinointia. Siinä on jotain 30% rasterointikyvystä, frame gen ruudut eivät ole samanarvoisia natiivin kanssa ja kaikki pelit eivät toimi dlss kanssa.

Aika ikävät julkaisut tällä vuosikymmenellä, 3080 = 4070 + 1 interpolaatio frame = 5070 + 15% lisää rasteria + 3 interpolaatio framea
 
paremmin kuin 40x0 sarjassa mutta lienee silti max 1440p kortti, että muisti riittää. DLSS:lla 4k:ksi. Muisti riittää paremmin koska fp4 formaatin käyttäminen versus fp8 neuroverkoissa säästää muistia(dlls ja muut ai ominaisuudet). Säteenseurannassa kerrottiin olevan paremmin kompressoitua data niin sekin säätää muistia.

Ymmärsinkö jotain väärin mutta eikai 4- ja 5 sarjan välille tule lähes mitään eroa muistinkäyttöön? DLSS framegen parannukset muistinkäyttöön tulevat myös 4 sarjan korteille. Toki niillä toimii vain tuplaaminen eikä 3x tai 4x modet.
 
Tämä "oikeista" ja "ei oikeista" frameista höpinä on kaikkien itsepetosten äiti. Hiukan kuin rallikisan hävittyä selittäisi siitä kuinka hävinnyt ja hitaampi auto on kuitenkin "paperilla parempi" koska joku spec sheet sanoo niin. Millään muulla ei ole pelaamisessa loppupeleissä väliä kuin sillä miltä peli näyttää, mikä FPS ja mikä latenssi. Pelimaailma ei kuitenkaan ole todellinen vaan synteettinen rinnakkaistodellisuus ja se miten ja millä logiikalla tietokone päättää ruudulle pikselimatriisin luoda on yhdentekevää pelaajan kannalta.

Tämä pitää täysin paikkansa. Tällä hetkellä elämme kuitenkin todellisuudessa, jossa yksi näytönohjain pystyy renderöimään 30 fps ja skaalaamaan sen 120 fps -tasolle, kun taas toinen renderöi 60 fps ja skaalaa sen 120 fps -tasolle. Voin lähes luvata, että jälkimmäinen ei ainoastaan näytä paremmalta, vaan myös tuntuu huomattavasti paremmalta pelatessa. Tämä johtuu siitä, että ensimmäinen pystyy käsittelemään käyttäjän syötteitä jopa teoreettisilla maksimeilla vain 33 ms välein, kun taas jälkimmäinen tekee saman 16 ms välein. Ero responsiivisuudessa on siis merkittävä.

Kuvanlaadullisesti joka toinen generoitu frame voidaan usein huijata visuaalisesti vakuuttavaksi. Mutta mitä tapahtuu, kun valtaosa - eli jopa kolmannes nähdystä sisällöstä perustuu tämänkaltaiseen kikkailuun? On vaikea uskoa, että lopputulos säilyisi yhtä siistinä ja luonnollisena. Toki on järin tervetullutta jos Nvidia on tässä mainospuheiden mukaisesti onnistunut. Itse en ollut niin vakuuttunut DLSS3.5:stä kuin moni muu ja siksi skeptismi.

Numeroiden valossa siis molemmat voi olla vaikka sen 4K/120FPS. Mutta oikeasti lopputuloksen laatu ihan eri. Ei mitenkään reilua kutsua, että molemmat suoriutuivat työstä yhtä hyvin.

1736257822474.png
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärsinkö jotain väärin mutta eikai 4- ja 5 sarjan välille tule eroa muistinkäyttöön? DLSS framegen parannukset tulevat myös 4 sarjan korteille. Toki niillä toimii vain tuplaaminen eikä 3x tai 4x modet.
Jos/Kun ainakin osa dlss:n käyttämisä neuroverkkojen kerroksista käyttää fp4 formaattia niin fp4 osat joudutaan ajamaan fp8/int8 tarkkuudella 40x0 sarjassa. Tämä tarkoittaa että muistinkulutus tuplaantuu ja suorituskyky hidastuu puolella käytettäessä 40x0 tai vanhempaa korttia. fp4 uusi dataformaatti peli blackwell versus aikaisemmat pelikortit. Ei tietenkään tarkoita pelin fps:n puolittumista eikä muistinkulutuksen tuplaantumista kun pelissä tehdään paljon muutakin kuin tensorioperaatioita.
 
1080p tai 1440p resolla ilman Ultra/RT asetuksia ehkä vielä tovin, mutta pakkaa sekoittanee tuo "RTX Neural Texture Compression" mikä keynotessa vilahti vain pikaisesti.
Täällä selitetty hieman tekstimuodossa NVIDIA RTX Neural Rendering Introduces Next Era of AI-Powered Graphics Innovation | NVIDIA Technical Blog

Samaa mieltä. Toivottavasti se uusi pakkaus jollain tavalla auttaisi asiassa. Olisiko IO-techin mahdollista tutkia sitä testien yhteydessä?
Ei ole mikään client side kikka. Vaatii tuen pelimoottoriin ja SDK annetaan kehittäjille kuun lopussa. Eli hetkosen saa odotella toteutuksia.
 
Jos/Kun ainakin osa dlss:n käyttämisä neuroverkkojen kerroksista käyttää fp4 formaattia niin fp4 osat joudutaan ajamaan fp8/int8 tarkkuudella 40x0 sarjassa. Tämä tarkoittaa että muistinkulutus tuplaantuu ja suorituskyky hidastuu puolella käytettäessä 40x0 tai vanhempaa korttia. fp4 uusi dataformaatti peli blackwell versus aikaisemmat pelikortit. Ei tietenkään tarkoita pelin fps:n puolittumista eikä muistinkulutuksen tuplaantumista kun pelissä tehdään paljon muutakin kuin tensorioperaatioita.

No saa nähdä miten paljon vaikuttaa. Tuossa Nvidia FAQ:ssa kuitenkin mainitaan että myös 4-sarjan kortit saa lisää suorituskykyä frame geniin ja vähemmän muistinkäyttöä.

cuE7RyY.jpeg
 
No saa nähdä miten paljon vaikuttaa. Tuossa Nvidia FAQ:ssa kuitenkin mainitaan että myös 4-sarjan kortit myös tiputtaa muistinkäyttöä DLSS framegenin kanssa.

cuE7RyY.jpeg
Uudet dlss4 neuroverkot voivat olla lähtöönsä jo pienempiä kuin vanhat ei transformer pohjaiset. 50x0 säästää muistia ja nopeuttaa yli sen mitä 40x0 tai vanhemmat kortit pystyvät. Liittyy varmaan tähän tensoriytimien nopeuteen myö se että multi frame generation ei ole vanhemmilla korteilla tuettuna.

Joku noita tulee mittaamaan, että montako millisekuntia dlss4 vie eri korteilla jne. Nähdään sitten onko siellä todellista eroa suorituskyvyssä vai ei. Tosin se huomattava, että dlss on muutakin kuin pelkkiä tensorioperaatioita.
 
Erottelukykyä ei pitäisi sotkea näkymän kokoon. Kyse on siitä että kameranäkymän ulkopuolelle jää valmista kuva-alaa jota ei näytetä kuin siinä tapauksessa että kameraa viime hetkellä liikutetaan. Äkkiä en edes keksi miten kameran kiertoon voidaan varautua koska silloin näkymän geometria muuttuu. Kameran ulkopuolelle jäävä alue piirretään kyllä ihan samalla tarkkuudella kuin näkymäkin.
Varjon dynaamiset tarkkuudet sitten erikseen.
 
Liittyy varmaan tähän tensoriytimien nopeuteen myö se että multi frame generation ei ole vanhemmilla korteilla tuettuna.
Virallinen selitys sille ettei multi frame gen ole tuettu 40-sarjassa on "new display engine" ja sen "flip metering" sekä tensoriytimien jytkymmät hevosvoimat. Flip meteringin paikkaansa pitävyyttä en osaa kommentoida, mutta tensoriytimien tehokkuus on toki paskapuhetta siltä osin että 4090:ssä on varmasti enemmän tensorpotkua kuin 5060:ssä vaikka jälkimmäinen saisi 2x buustin 4-bittisistä aktivaatioista.

 
Erottelukykyä ei pitäisi sotkea näkymän kokoon. Kyse on siitä että kameranäkymän ulkopuolelle jää valmista kuva-alaa jota ei näytetä kuin siinä tapauksessa että kameraa viime hetkellä liikutetaan. Äkkiä en edes keksi miten kameran kiertoon voidaan varautua koska silloin näkymän geometria muuttuu. Kameran ulkopuolelle jäävä alue piirretään kyllä ihan samalla tarkkuudella kuin näkymäkin.
Varjon dynaamiset tarkkuudet sitten erikseen.
Varmaan warping parhaimmillaan super kovissa fps:ssa missä ero framejen välillä pieni ja siten häröt minimoituu? Pieni kirsikka 120,240,480fps kakun päälle. 30fps ja valtavan iso muutos framejen välillä niin sekoaa melko varmasti tavalla josta saa click bait otsikoita.
 
RTX 40 -sarjassa julkaistiin DLSS 3 eli Frame Generation = luodaan yksi ylimääräinen ruutu jokaisen renderöitävän ruudun väliin suorituskyvyn parantamiseksi

RTX 50 -sarjassa tulee DLSS 4 eli Multi Frame Generation = luodaan maksimissaan kolme ylimääräistä ruutua jokaisen renderöitävän ruudun väliin suorituskyvyn parantamiseksi entisestään.

Tässä NVIDIAn omat materiaalit:




Ollaan kyllä paskassa tilanteessa näyttisten kanssa tällä hetkellä. Nvidia puskee AI:lla generoituja frameja ja niiden laskentaan optimoituja näyttiksiä ulos samalla kun "perinteinen" laskentakyky nousee melko vähäisesti. AI-framejen generointi ei kuitenkaan ole vielä sillä tasolla, että sitä haluaisi käyttää. Tuossakin (varmasti tarkasti valitussa) demovideossa lentävät roskat morphaavat erimuotoisiksi (etualalla olevat roskat) ja niitä ilmestyy tyhjästä (sillan vasemmassa reunassa taivasta vasten) kohdassa ~2:15 alkaen.
 
Onko raa'an suorituskyvyn lisääntymisen kehitys jotenkin selvästi hidastunut, kun sitä harmitellaan? Ja missä se pelikäytössä näkyy? Kuvittelisi, että pelaajat haluavat hyvännäköisiä ja sulavasti pyöriviä pelejä ja eikö DLSS sitä tarjoa? Vai onko se todettu, että tosielämässä nuo generoidut ruudut pilaa pelielämyksen?

Ja tehonkuluskaan ei vaikuta kauhealta. Katsoin juuri IO-techin 4090-artikkelista, että sillä ainakin pysyi lämmöt ja meluntuotot ihan asiallisen oloisissa lukemissa. Nouseeko 5090 tehonkulutuksella tuulettimien aiheuttama mekkala nyt yli siedettävän rajan? Lämmöntuotollakaan tuskin hirveää väliä on, jos puhutaan siitä kuluttaako joku laite parin tunnin ajan pari sataa wattia kilpailijaa enemmän. Vai ketkä noita high end kortteja pelikäyttöön ostaa ja millaiseen? Olen kuvitellut, että niillä pelataan uusimpia AAA-pelejä, jotka osaa käyttää näitä uusimpia tekniikoita. Ei kai itsemurhayksiöissään 8+ tuntia päivässä asuvat himopelaajat sentään näitä osta, kun pelaavat jotain vanhempia ja vaatimattomampia kilpailullisia pelejä.

Kyselen nyt vähän tyhmiä, kun en oikeasti tiedä. En tunne oikein ketään, joka enää pelaisi paljoa tietskaria.
 
Onko raa'an suorituskyvyn lisääntymisen kehitys jotenkin selvästi hidastunut, kun sitä harmitellaan?
Tää ollut vähän vaihtelevaa, esim. GTX 10 sarjasta RTX 20 sarjaan suorituskyky lisääntyi aika maltillisesti kun lähes samalla TSMC prosessilla valmistettiin. Sitten taas esim. RTX 3090 -> RTX 4090 välinen ero oli valtava, koska käytössä selvästi edistyksellisempi prosessi. Piirikoko pysyi lähes samana.

Nyt sitten RTX 40 ja RTX 50 valmistetaan samalla prosessilla, jolloin on paljon haastavampi taikoa sitä raakaa suorituskykyä lisää. Suurempi piiri (ja suurempi tehonkulutus) otettu käyttöön jotta saatu RTX 5090:een enemmän suorituskykyä edeltäjäänsä verrattuna.

Mitä noihin DLSS juttuihin tulee niin niistä on miljoona mielipidettä, osalle kelpaa, osa on täysiä puristeja ja vain wanhat metodit kelpaavat.
 
Onko raa'an suorituskyvyn lisääntymisen kehitys jotenkin selvästi hidastunut, kun sitä harmitellaan? Ja missä se pelikäytössä näkyy? Kuvittelisi, että pelaajat haluavat hyvännäköisiä ja sulavasti pyöriviä pelejä ja eikö DLSS sitä tarjoa? Vai onko se todettu, että tosielämässä nuo generoidut ruudut pilaa pelielämyksen?
On hidastunut kun ei saada aina vaan enemmän halvempia transistoreita vuoden välein, 3nm prosessi on kallis ja sram(cachet) ei skaalannu sitä käyttäessä. 40x0 sarja ja 50x0 sarja on tehty melkein samalla valmistusteknologialla. Jos mooren lakia mittaa hinta per transistorilla(okei, ei se oikea määritelmä, mutta kuluttajalle relevantti) niin skaalautuminen valmistusteknologiassa on kuollut.

Applekin jo kakistelee kapasiteetin ja hinnan suhteen: Apple Likely Delaying The Use Of TSMC’s 2nm Technology For iPhones Due To Low Monthly Production; By 2026, Wafer Capacity Could Increase By Eight Times
 
Viimeksi muokattu:
Omat fiilikset RTX 5080:aa hamuavana on lähinnä, että kuinka paljon heikompi myöhemmin julkaistavan RTX 5070 TI:n suorituskyky on kun esim. CUDA corejen määrässä on vain jotain 20% ero ja muistiväylän leveys ja muistimäärä on sama, vaikka väylän suorituskyky on jälkimmäisessä hieman heikompi.

Lisäksi se, että jos jää odottelemaan RTX 5070 TI:n julkistusta, missaa pakostakin ensimmäisen RTX 5080:n julkkarihinnoilla Suomeen toimitettavan ensimmäisen erän ja joutuu maksamaan myöhemmistä eristä lisähintaa. Oletan siis, että tämä julkkari menee samalla tavalla kuin 40-sarjan Superien, jossa kaupat sai pienen erän julkkarihintaan, joka myydään saman tien loppuun, mutta tuotteet jätetään kauppojen listoille roikkumaan "ei oo":na, jotta näytettäisiin hintavertailuissa halvemmilta. Ne kortit, joita varastossa on, on sitten kalliimpia kuin tämä julkkarierä.

Tuolla DLSS4:llä on myös paljon todistettavana, jos DLSS3:ssa oli kaikenlaista flickeriongelmaa ja rendausongelmaa niin onko noista päästy eroon samalla kun generoitavien framejen määrä kasvaa, vai generoituuko ruudulle jotain häröä. En todellakaan odota, että tuo toimisi julkkarissa yhtä mutkattomasti kuin Jensenin demossa.

Kolmas asia on tuon RTX 5090:n TDP. Jos tuota pystyy nostamaan softalla niin kuin RTX 4090:n kanssa ylikellottaessa niin ei ne 3,5 slotin kortit ole mikään ihme. Jos tuollaisen hankkisin niin odottelisin suosilla jotain AIO-mallia.
AIO malleja on jo näkyvillä Asukselta ja MSI:ltä nyt ainakin.
 
  • GeForce RTX 5090: 2455 €
  • GeForce RTX 5080: 1229 €
  • GeForce RTX 5070 Ti: 924 €
  • GeForce RTX 5070: 679 €

Hinnoittelusta paistaa se, että AMD ei kilpaile yläpään mallien kanssa. Ja mikäli AMD uudet osoittautuvat tehottomiksi, Nvidia hilaa vielä noita alempien mallejen hintojakin tuosta ylemmäs.

Sitä se kilpailun puuttuminen teettää.
 
2500€ kortin ostajilla ei sähkönkulutus kiinnosta

Totta turiset. Kunhan on paloturvallisuus kunnossa eli palohälytin koneen päällä ja vaahtosammutin vieressä. On se 600w kuitenkin sen verran jytky yhdellä piuhalla kun näitä sulaneita 12vhpwr-liittimiä on reddit täynnä.

Varmaan melkoinen suihkukone tuo 5090 FE, kun joku 2 slottinen ohut pizza ja pitäisi tuo 600w kuorma jäähdyttää :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: IHS
Olipahan tuhnu. Edelleen käytössä jo hyvinkin vanha N5-pohjainen prosessi, rammia ei tullut lisää ja hinnat huitelee edelleen pilvissä. Ei ole edes sellaista suorituskykyhyppyä, joka innostaisi laittamaan ostohousuja jalkaan, vaikka ylimääräinen raha polttelisi taskuissa. 5080 super 24 GB rammilla ja tuhannella eurolla voisi jo kiinnostaa.

Kesällä ilmastointi pöhisee ainakin meillä muutenkin yötä päivää ni ei merkitystä tuollakaan.
Kyllä se lisälämpö tunuu silti, jos ilppi ei ole samassa huoneessa koneen kanssa.
 
Jahas, pieni parannus saatu uusilla muisteilla, kaikki muu sitten kuvangenerointikikkailua. Tämä se taitaa olla tulevaisuuden suuntaus.
 
Jahas, pieni parannus saatu uusilla muisteilla, kaikki muu sitten kuvangenerointikikkailua. Tämä se taitaa olla tulevaisuuden suuntaus.
Onhan siellä muutakin. Säde-kolmio leikkausten tarkastelun nopeus tuplattu, shader reorderingia nopeutettu, fp4 tuki niin saadaan ainakin osassa neuroverkoista muistinkulutusta alaspäin ja nopeutta ylös. 100x nopeutus BVH puun rakentamiseen uusilla kikoilla. Arvelen 20-30% suorituskykyparannus ilman kikkailuja peruspeleissä, path tracingissä enemmän eroa ja dlss4 parantaa kuvanlaatua versus dlss3. Framegen ja reflex2+warp sitten jokaisen oma asia käyttääkö vai ei.
 
Onhan siellä muutakin. Säde-kolmio leikkausten tarkastelun nopeus tuplattu, shader reorderingia nopeutettu, fp4 tuki niin saadaan ainakin osassa neuroverkoista muistinkulutusta alaspäin ja nopeutta ylös. 100x nopeutus BVH puun rakentamiseen uusilla kikoilla. Arvelen 20-30% suorituskykyparannus ilman kikkailuja peruspeleissä, path tracingissä enemmän eroa ja dlss4 parantaa kuvanlaatua versus dlss3. Framegen ja reflex2+warp sitten jokaisen oma asia käyttääkö vai ei.
Joo 20% näytti olevan Far Cry-testissä joka oli ainoa ilman DLSS:ää. Eipä tuosta tietty täysin voi vetää yleistystä kaikkiin peleihin.
 
Digital Foundry ekaa hands-on, rajoitetuissa oloissa mutta uusi DLSS tuntuu olevan hyvä parannus yleisesti. Silmä tarkkana prosenttien suhteen, vähän hämäävästi native vs frame gen onkin ajettu DLSS Perf moodissa joten prosentit rajuja

 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
263 927
Viestejä
4 570 362
Jäsenet
75 332
Uusin jäsen
Wildhoney

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom