- Liittynyt
- 13.10.2016
- Viestejä
- 13 101
Jensen taisi mainita että Micronin muistit käytössä.GDDR7
RTX 5090, 28 Gbps
RTX 5080, 30 Gbps
RTX 5070 Ti, 28 Gbps
RTX 5070, 28 Gbps
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jensen taisi mainita että Micronin muistit käytössä.GDDR7
RTX 5090, 28 Gbps
RTX 5080, 30 Gbps
RTX 5070 Ti, 28 Gbps
RTX 5070, 28 Gbps
2500€ kortin ostajilla ei sähkönkulutus kiinnostanVidia voisi oikeasti lopettaa sen lisätehon hakemisen sähkölaitoksen suunnasta. Melkein 600W kulutuksessa ei ole enää mitään järkeä kotikäyttöä ajatellen
Sähkön hinnan kannalta ei Jäähdyyts/lämmöntuotto yms. osalta alkaakin jo kiinnostaa et mitä se kortti kuluttaa.2500€ kortin ostajilla ei sähkönkulutus kiinnosta
RTX 40 -sarjassa julkaistiin DLSS 3 eli Frame Generation = luodaan yksi ylimääräinen ruutu jokaisen renderöitävän ruudun väliin suorituskyvyn parantamiseksi
RTX 50 -sarjassa tulee DLSS 4 eli Multi Frame Generation = luodaan maksimissaan kolme ylimääräistä ruutua jokaisen renderöitävän ruudun väliin suorituskyvyn parantamiseksi entisestään.
Tässä NVIDIAn omat materiaalit:
ei mennyt pointti ohi, meinasin että tähän mennessä konkreettisin viittaus todellisesta tehonkulutuksesta tulee tosta jäähystä. Noilla paperilla annetuilla arvoilla voi pyyhkiä takamusta. Varsinkaan kun ei tiedetä miten hyvin alivolttaus toimii.Nyt meni pointti ohi ihan kokonaan. Ei tässä jäähyä kritisoitu vaan tuota järjetöntä wattimäärää. Siinä alkaa olla vähän sama tyyli kuin Intelillä oli ennenkuin Intelin eväät levisivät syliin liian virrankulutuksen takia
No emt. Monethan täälläkin mainitsee, että "ihan hyvin sillä pelaa" joka on varmasti totta. Mutta ihan kaikkea ei voi säätää tappiin ja muistitkin voi loppua kesken - eihän muuten noissa 80 ja 90 sarjan näyttiksissä olis edes mitään järkeä jos 600e näyttiksellä vedeltäis asetukset tapissa.Aika huono tilanne se on jos yli 600e näyttiksessä loppuu jo nyt muisti osassa peleistä...
Kyllä mun mielestä mennään edelleen siellä ihan säädyllisissä rajoissa, vaikka noi aika kiukaita ovatkin. Ehdottomasti hyvä, että yritetään hyötysuhdettakin parantaa, mutta samalla hyvä, ettei fiksatoiduta johonkin TDP arvoon vaan jos tehoja on otettavissa niin otetaan niitä vaikka sitten myös tehonkulutuksen muodossa.Sähkön hinnan kannalta ei Jäähdyyts/lämmöntuotto yms. osalta alkaakin jo kiinnostaa et mitä se kortti kuluttaa.
Vapaa tekstikenttä mihin kuvaillaan peli mitä halutaan pelata ja näyttis hallusinoi koko paskan. Minecraft toteutus löytyy jo: Oasis Minecraft AI | First Real-Time AI Gaming UniverseDLSS 6 generoi kaikki freimit, mitään ei renderöidä enää.
paremmin kuin 40x0 sarjassa mutta lienee silti max 1440p kortti, että muisti riittää. DLSS:lla 4k:ksi. Muisti riittää paremmin koska fp4 formaatin käyttäminen versus fp8 neuroverkoissa säästää muistia(dlls ja muut ai ominaisuudet). Säteenseurannassa kerrottiin olevan paremmin kompressoitua data niin sekin säätää muistia.Mitenhän tuo 5070:n 12GB muisti riittää AAA peleissä lähitulevaisuudessa?
Eiköhän se ole parempi. Neuroverkot on päivitetty transformer aikaan. Nvidian omilla sivuilla sanovat allaolevasti. Voipi olla raskaampi ajaa tuo tansformer pohjainen malli. Jännä nähdä tuleeko dlss:sa hidastin vanhemmilla tensoriytimillä versus dlss3.Tuolla DLSS4:llä on myös paljon todistettavana, jos DLSS3:ssa oli kaikenlaista flickeriongelmaa ja rendausongelmaa niin onko noista päästy eroon samalla kun generoitavien framejen määrä kasvaa, vai generoituuko ruudulle jotain häröä. En todellakaan odota, että tuo toimisi julkkarissa yhtä mutkattomasti kuin Jensenin demossa.
DLSS transformer models improve image quality with improved temporal stability, less ghosting, and higher detail in motion.
4090fe jäähy oli ylirakennettu. Täyttä viilennystehoa ei mitattu ulos kun nvidian ei tarvinut kellottaa kortteja maksimiin kilpailun puutteen vuoksi.RTX 5090 maksimi tehonkulutus sen 575W, ja kortilla pituutta 309mm ja paksuutta 2 slottia? Joko keksitty jokin aivan uusi jäähdytysmenetelmä, tai lämpötilat huitelevat taivaissa.
FP4 DLSS ihan fakta vai spekulaatiota?Muisti riittää paremmin koska fp4 formaatin käyttäminen versus fp8 neuroverkoissa säästää muistia(dlls ja muut ai ominaisuudet)
The GeForce RTX 50 Series GPUs supercharge creative workflows.FP4 DLSS ihan fakta vai spekulaatiota?
Tarkoitin kysyä, että onko ilmoitettu että nimenomaan DLSS algoritmejä kiihdytetään tuossa FP4 formaatissa.The GeForce RTX 50 Series GPUs supercharge creative workflows.
RTX 50 Series GPUs are the first consumer GPUs to support FP4 precision, boosting AI image generation performance for models such as FLUX by 2x and enabling generative AI models to run locally in a smaller memory footprint, compared with previous-generation hardware.
Tämä "oikeista" ja "ei oikeista" frameista höpinä on kaikkien itsepetosten äiti. Hiukan kuin rallikisan hävittyä selittäisi siitä kuinka hävinnyt ja hitaampi auto on kuitenkin "paperilla parempi" koska joku spec sheet sanoo niin. Millään muulla ei ole pelaamisessa loppupeleissä väliä kuin sillä miltä peli näyttää, mikä FPS ja mikä latenssi. Pelimaailma ei kuitenkaan ole todellinen vaan synteettinen rinnakkaistodellisuus ja se miten ja millä logiikalla tietokone päättää ruudulle pikselimatriisin luoda on yhdentekevää pelaajan kannalta.Höpojuttuja. 5070 on marginaalisesti nopeampi kuin 4070 ja noin puolet hitaampi kuin 4090.
Paitsi jos lasket framegeneroidut lisäframet oikeiksi.
Käytännössä missään edes etäisesti relevantissa AAA-pelissä ja jopa ei-AAA-pelissä on nykyään DLSS tuki ja framegen alkaa myös olemaan aikalailla vakio. Niissä peleissä joissa ei ole DLSS tukea, sillä ei ole yleensä merkitystä kun ne pyörii loistavasti vaikka perunalla.Eli vain tietyissä peleissä, ja vahvalla lisämausteella epäillen miten hyvä pelituntuma saadaan jos kolme lisäframea keksitään jokaista yhtä oikeaa kohden.
Mainitsin kyllä tästä, mutta eipä sillä 24GB tee mitään jos AI vain vetää ohi.Lisäksi mikään taikagenerointi ei tuplaa videomuistia. 24GB > 12GB!
the cost to build the bounding volume hierarchy (BVH) each frame for various levels of detail (LOD) grows exponentially, making it impossible to achieve real-time frame rates. RTX Mega Geometry accelerates BVH building, making it possible to ray trace up to 100x more triangles than today’s standard.
RTX Mega Geometry intelligently updates clusters of triangles in batches on the GPU, reducing CPU overhead and increasing performance and image quality in ray traced scenes
Tämä "oikeista" ja "ei oikeista" frameista höpinä on kaikkien itsepetosten äiti. Hiukan kuin rallikisan hävittyä selittäisi siitä kuinka hävinnyt ja hitaampi auto on kuitenkin "paperilla parempi" koska joku spec sheet sanoo niin. Millään muulla ei ole pelaamisessa loppupeleissä väliä kuin sillä miltä peli näyttää, mikä FPS ja mikä latenssi.
Jos pelaat peliä jossa ei ole DLSS tukea (suurin osa peleistä) ja vedät sillä "kuin 4090" 5070:lla ja ihmettelet miksi jäät puoleen 4090n frameratesta, saattaa olla huijattu olo. Palataan tähän "fake framet on OK" sitten kun kyseessä on Windows-standardi joka toimii joka pelissä.
Tämä on sitten oma soppansa. Ongelman taso riippuu pelityypistä ja pelistä, sekä NVIDIAn viimeisimpien keitoksien toimivuudesta (Reflex 2, kuvan Warppailut)Ja siltikin framejen generointi lisää viivettä...
Kai tuo warppaus toimii. Ihan sama juttu kuin mitä VR:ssa on käytetty vuosia. VR:ssa pakollinen poistaman lagia kun pienikin päänliike aiheuttaa eroa renderöityyn kuvaan versus mitä aivot odottavat niin paljon että tulee paha olo. Warppaamalla kuvaa juuri ennen näytölle laittamista päänliikkeenb(reflex2 hiiren). Tarkoittanee kuitenkin sitä, että pelin on renderöitävä hieman isompaan resoluutioon että warppaus on mahdollinen ilman artifaktojaTämä on sitten oma soppansa. Ongelman taso riippuu pelityypistä ja pelistä, sekä NVIDIAn viimeisimpien keitoksien toimivuudesta (Reflex 2, kuvan Warppailut)
Olen sitä mieltä että on hyvä että NVIDIA pushaa uutta teknologia ja uusia ideoita. Frame gen ja Reflex omaavat potentiaalia. Mutta ne voisi markkinoida rehellisesti.
kasvanut input latency on edelleen olemassa vaikkapa moninpeleissä vaikka joku kuvan reprojektointi tehtäisiinkin väliruuduille. Eli jos pelaa vaikka jotain sotapeliä niin laukaukset lähtee myöhemmin vs. ilman generointia.Tämä on sitten oma soppansa. Ongelman taso riippuu pelityypistä ja pelistä, sekä NVIDIAn viimeisimpien keitoksien toimivuudesta (Reflex 2, kuvan Warppailut)
Ja siltikin framejen generointi lisää viivettä...
Lämmön tuotto se on joka ennemmin taitaa kiinnostaa. varsinkin kesällä. n. 600 Wattia lisää lämpöä huoneeseen on merkittävä seikka.2500€ kortin ostajilla ei sähkönkulutus kiinnosta
paremmin kuin 40x0 sarjassa mutta lienee silti max 1440p kortti, että muisti riittää. DLSS:lla 4k:ksi. Muisti riittää paremmin koska fp4 formaatin käyttäminen versus fp8 neuroverkoissa säästää muistia(dlls ja muut ai ominaisuudet). Säteenseurannassa kerrottiin olevan paremmin kompressoitua data niin sekin säätää muistia.
Tämä "oikeista" ja "ei oikeista" frameista höpinä on kaikkien itsepetosten äiti. Hiukan kuin rallikisan hävittyä selittäisi siitä kuinka hävinnyt ja hitaampi auto on kuitenkin "paperilla parempi" koska joku spec sheet sanoo niin. Millään muulla ei ole pelaamisessa loppupeleissä väliä kuin sillä miltä peli näyttää, mikä FPS ja mikä latenssi. Pelimaailma ei kuitenkaan ole todellinen vaan synteettinen rinnakkaistodellisuus ja se miten ja millä logiikalla tietokone päättää ruudulle pikselimatriisin luoda on yhdentekevää pelaajan kannalta.
Jos/Kun ainakin osa dlss:n käyttämisä neuroverkkojen kerroksista käyttää fp4 formaattia niin fp4 osat joudutaan ajamaan fp8/int8 tarkkuudella 40x0 sarjassa. Tämä tarkoittaa että muistinkulutus tuplaantuu ja suorituskyky hidastuu puolella käytettäessä 40x0 tai vanhempaa korttia. fp4 uusi dataformaatti peli blackwell versus aikaisemmat pelikortit. Ei tietenkään tarkoita pelin fps:n puolittumista eikä muistinkulutuksen tuplaantumista kun pelissä tehdään paljon muutakin kuin tensorioperaatioita.Ymmärsinkö jotain väärin mutta eikai 4- ja 5 sarjan välille tule eroa muistinkäyttöön? DLSS framegen parannukset tulevat myös 4 sarjan korteille. Toki niillä toimii vain tuplaaminen eikä 3x tai 4x modet.
1080p tai 1440p resolla ilman Ultra/RT asetuksia ehkä vielä tovin, mutta pakkaa sekoittanee tuo "RTX Neural Texture Compression" mikä keynotessa vilahti vain pikaisesti.
Täällä selitetty hieman tekstimuodossa NVIDIA RTX Neural Rendering Introduces Next Era of AI-Powered Graphics Innovation | NVIDIA Technical Blog
Ei ole mikään client side kikka. Vaatii tuen pelimoottoriin ja SDK annetaan kehittäjille kuun lopussa. Eli hetkosen saa odotella toteutuksia.Samaa mieltä. Toivottavasti se uusi pakkaus jollain tavalla auttaisi asiassa. Olisiko IO-techin mahdollista tutkia sitä testien yhteydessä?
Jos/Kun ainakin osa dlss:n käyttämisä neuroverkkojen kerroksista käyttää fp4 formaattia niin fp4 osat joudutaan ajamaan fp8/int8 tarkkuudella 40x0 sarjassa. Tämä tarkoittaa että muistinkulutus tuplaantuu ja suorituskyky hidastuu puolella käytettäessä 40x0 tai vanhempaa korttia. fp4 uusi dataformaatti peli blackwell versus aikaisemmat pelikortit. Ei tietenkään tarkoita pelin fps:n puolittumista eikä muistinkulutuksen tuplaantumista kun pelissä tehdään paljon muutakin kuin tensorioperaatioita.
Uudet dlss4 neuroverkot voivat olla lähtöönsä jo pienempiä kuin vanhat ei transformer pohjaiset. 50x0 säästää muistia ja nopeuttaa yli sen mitä 40x0 tai vanhemmat kortit pystyvät. Liittyy varmaan tähän tensoriytimien nopeuteen myö se että multi frame generation ei ole vanhemmilla korteilla tuettuna.No saa nähdä miten paljon vaikuttaa. Tuossa Nvidia FAQ:ssa kuitenkin mainitaan että myös 4-sarjan kortit myös tiputtaa muistinkäyttöä DLSS framegenin kanssa.
Virallinen selitys sille ettei multi frame gen ole tuettu 40-sarjassa on "new display engine" ja sen "flip metering" sekä tensoriytimien jytkymmät hevosvoimat. Flip meteringin paikkaansa pitävyyttä en osaa kommentoida, mutta tensoriytimien tehokkuus on toki paskapuhetta siltä osin että 4090:ssä on varmasti enemmän tensorpotkua kuin 5060:ssä vaikka jälkimmäinen saisi 2x buustin 4-bittisistä aktivaatioista.Liittyy varmaan tähän tensoriytimien nopeuteen myö se että multi frame generation ei ole vanhemmilla korteilla tuettuna.
Varmaan warping parhaimmillaan super kovissa fps:ssa missä ero framejen välillä pieni ja siten häröt minimoituu? Pieni kirsikka 120,240,480fps kakun päälle. 30fps ja valtavan iso muutos framejen välillä niin sekoaa melko varmasti tavalla josta saa click bait otsikoita.Erottelukykyä ei pitäisi sotkea näkymän kokoon. Kyse on siitä että kameranäkymän ulkopuolelle jää valmista kuva-alaa jota ei näytetä kuin siinä tapauksessa että kameraa viime hetkellä liikutetaan. Äkkiä en edes keksi miten kameran kiertoon voidaan varautua koska silloin näkymän geometria muuttuu. Kameran ulkopuolelle jäävä alue piirretään kyllä ihan samalla tarkkuudella kuin näkymäkin.
Varjon dynaamiset tarkkuudet sitten erikseen.
RTX 40 -sarjassa julkaistiin DLSS 3 eli Frame Generation = luodaan yksi ylimääräinen ruutu jokaisen renderöitävän ruudun väliin suorituskyvyn parantamiseksi
RTX 50 -sarjassa tulee DLSS 4 eli Multi Frame Generation = luodaan maksimissaan kolme ylimääräistä ruutua jokaisen renderöitävän ruudun väliin suorituskyvyn parantamiseksi entisestään.
Tässä NVIDIAn omat materiaalit:
Tää ollut vähän vaihtelevaa, esim. GTX 10 sarjasta RTX 20 sarjaan suorituskyky lisääntyi aika maltillisesti kun lähes samalla TSMC prosessilla valmistettiin. Sitten taas esim. RTX 3090 -> RTX 4090 välinen ero oli valtava, koska käytössä selvästi edistyksellisempi prosessi. Piirikoko pysyi lähes samana.Onko raa'an suorituskyvyn lisääntymisen kehitys jotenkin selvästi hidastunut, kun sitä harmitellaan?
On hidastunut kun ei saada aina vaan enemmän halvempia transistoreita vuoden välein, 3nm prosessi on kallis ja sram(cachet) ei skaalannu sitä käyttäessä. 40x0 sarja ja 50x0 sarja on tehty melkein samalla valmistusteknologialla. Jos mooren lakia mittaa hinta per transistorilla(okei, ei se oikea määritelmä, mutta kuluttajalle relevantti) niin skaalautuminen valmistusteknologiassa on kuollut.Onko raa'an suorituskyvyn lisääntymisen kehitys jotenkin selvästi hidastunut, kun sitä harmitellaan? Ja missä se pelikäytössä näkyy? Kuvittelisi, että pelaajat haluavat hyvännäköisiä ja sulavasti pyöriviä pelejä ja eikö DLSS sitä tarjoa? Vai onko se todettu, että tosielämässä nuo generoidut ruudut pilaa pelielämyksen?
AIO malleja on jo näkyvillä Asukselta ja MSI:ltä nyt ainakin.Omat fiilikset RTX 5080:aa hamuavana on lähinnä, että kuinka paljon heikompi myöhemmin julkaistavan RTX 5070 TI:n suorituskyky on kun esim. CUDA corejen määrässä on vain jotain 20% ero ja muistiväylän leveys ja muistimäärä on sama, vaikka väylän suorituskyky on jälkimmäisessä hieman heikompi.
Lisäksi se, että jos jää odottelemaan RTX 5070 TI:n julkistusta, missaa pakostakin ensimmäisen RTX 5080:n julkkarihinnoilla Suomeen toimitettavan ensimmäisen erän ja joutuu maksamaan myöhemmistä eristä lisähintaa. Oletan siis, että tämä julkkari menee samalla tavalla kuin 40-sarjan Superien, jossa kaupat sai pienen erän julkkarihintaan, joka myydään saman tien loppuun, mutta tuotteet jätetään kauppojen listoille roikkumaan "ei oo":na, jotta näytettäisiin hintavertailuissa halvemmilta. Ne kortit, joita varastossa on, on sitten kalliimpia kuin tämä julkkarierä.
Tuolla DLSS4:llä on myös paljon todistettavana, jos DLSS3:ssa oli kaikenlaista flickeriongelmaa ja rendausongelmaa niin onko noista päästy eroon samalla kun generoitavien framejen määrä kasvaa, vai generoituuko ruudulle jotain häröä. En todellakaan odota, että tuo toimisi julkkarissa yhtä mutkattomasti kuin Jensenin demossa.
Kolmas asia on tuon RTX 5090:n TDP. Jos tuota pystyy nostamaan softalla niin kuin RTX 4090:n kanssa ylikellottaessa niin ei ne 3,5 slotin kortit ole mikään ihme. Jos tuollaisen hankkisin niin odottelisin suosilla jotain AIO-mallia.
- GeForce RTX 5090: 2455 €
- GeForce RTX 5080: 1229 €
- GeForce RTX 5070 Ti: 924 €
- GeForce RTX 5070: 679 €
Kesällä ilmastointi pöhisee ainakin meillä muutenkin yötä päivää ni ei merkitystä tuollakaan.Lämmön tuotto se on joka ennemmin taitaa kiinnostaa. varsinkin kesällä. n. 600 Wattia lisää lämpöä huoneeseen on merkittävä seikka.
2500€ kortin ostajilla ei sähkönkulutus kiinnosta
Kyllä se lisälämpö tunuu silti, jos ilppi ei ole samassa huoneessa koneen kanssa.Kesällä ilmastointi pöhisee ainakin meillä muutenkin yötä päivää ni ei merkitystä tuollakaan.
Onhan siellä muutakin. Säde-kolmio leikkausten tarkastelun nopeus tuplattu, shader reorderingia nopeutettu, fp4 tuki niin saadaan ainakin osassa neuroverkoista muistinkulutusta alaspäin ja nopeutta ylös. 100x nopeutus BVH puun rakentamiseen uusilla kikoilla. Arvelen 20-30% suorituskykyparannus ilman kikkailuja peruspeleissä, path tracingissä enemmän eroa ja dlss4 parantaa kuvanlaatua versus dlss3. Framegen ja reflex2+warp sitten jokaisen oma asia käyttääkö vai ei.Jahas, pieni parannus saatu uusilla muisteilla, kaikki muu sitten kuvangenerointikikkailua. Tämä se taitaa olla tulevaisuuden suuntaus.
Joo 20% näytti olevan Far Cry-testissä joka oli ainoa ilman DLSS:ää. Eipä tuosta tietty täysin voi vetää yleistystä kaikkiin peleihin.Onhan siellä muutakin. Säde-kolmio leikkausten tarkastelun nopeus tuplattu, shader reorderingia nopeutettu, fp4 tuki niin saadaan ainakin osassa neuroverkoista muistinkulutusta alaspäin ja nopeutta ylös. 100x nopeutus BVH puun rakentamiseen uusilla kikoilla. Arvelen 20-30% suorituskykyparannus ilman kikkailuja peruspeleissä, path tracingissä enemmän eroa ja dlss4 parantaa kuvanlaatua versus dlss3. Framegen ja reflex2+warp sitten jokaisen oma asia käyttääkö vai ei.