No, nyt on ollut Nothing käytössä reilu vuoden ja voisi mielestäni kertoa ns. noviisiharrastajan näkökulmasta mielipiteitä puhelimesta, toiminnoista ja kaikesta muusta siihen liittyvästä ja liittymättömästä.
Näyttö
Näytön koko ja laatu erittäin jees. Arastelin aluksi hiukan 6,55" näyttöä kun olen aina (enemmän tai vähemmän) ollut isojen näyttöjen ystävä mutta nyt olen tottunut tähän(kin) kokoon ja onhan se toisaalta mukava, että puhelinta pystyy käyttämään yhdellä kädellä.
En näistä termeistä (HDR10+) niin paljoa tiedä, mutta AMOLED -näyttö on jees ja kyllä tällä mieluusti katselee edelleen videoita ja Instagram -reelsejä (en sorru TikTokkiin).
Myös 120Hz on tietysti kiva plussa.
Kamera(t)
En ole himokuvaaja saati tiedä kuvaamisesta juuri mitään, mutta kyllä tällä olen itse saanut tarvittavat kuvat joista saa myös selvää. Se täytyy toki myöntää, olen vähän enemmän kiinnostunut kuvailusta ja kuvien muokkailusta johon Nothing on hyvä aloituspohja, mutta en ehkä ammattivalokuvaajana tätä hankkisi. Tietenkään. Kyllä tällä tarvittavat vessakuvat ja tärkeimmät otokset taltioi jopa niin, että kestävät lähempää zoomailua.
Etukameran laatu voisi kyllä olla parempi, mutta saa siitäkin videopuheluissa selvää.
Suorituskyky
Olen aika raju puhelimen käyttäjä ja ns. 'mieliteot' vaihtelevat päivästä toiseen, tykkään kokeilla uusia pelejä ja sovelluksia joten puhelimenkin pitää (mieluusti) pysyä mukana. Ja kyllähän Snapdragon 778+ tähän kykenee, ei ole tässä vuoden aikana kyykännyt kertaakaan, vaikka olen kokeillut mm. Genshiniä ja välillä sovelluksia ollut useampikin samaa aikaa päällä. Sovellukset myös aukeavat nopeasti ja selailu on sulavaa.
Akku
No niin, jos on ketjua lukenut viimeaikoina, tämä on noussut ongelmaksi viime päivityksen jälkeen. Tällä hetkellä aika yleinen akunkesto on n. ~24h yhdellä latauksella, jolloin SoT -aikaa ehtii kertyä 5-6 tuntia. Onko se hyvä vai huono? No se varmasti on jokaisen makuasia, mutta aiemmin olen tällä 'repinyt' ~7-8h SoT aikoja, joten kyllähän se pienoinen pudotus on. Toivon tähän jotain fixiä tulevissa päivityksissä.
Päivitystuki
Puhelin julkaistiin 2022 jolloin siinä oli Android 12 sisällä ja tulee saamaan vielä Android 15 -päivityksen sekä päälle pari vuotta tietoturvapäivityksiä, joten sanoisin, että kyllä tällä vielä muutaman vuoden varmasti 'ajelisi' jos ei kyllästy. 2kk välein päivitystä tietoturvaan mielestäni ihan OK tahti.
Glyphit - hyödyllinen?
Enpä sanoisi. Hauska 'gimmick' sen sijaan kyllä. Olen ehkä vuoden aikana 5 kertaa käyttänyt Glyph -taskulamppua kun on tarvinut saada vähän valoa, mutta "oikea" taskulamppu ollut liian kirkas. Kiva lisä, mutta ei deal-breaker.
Ulkonäkö
Onhan tämä (varsinkin ilman suojakuorta) hieno, pienet iPhone -vibat tulee ja tuntuma kädessä premium. Ilo katsella edelleen vuodenkin jälkeen.
Eli, summa summarum; pätevä peli ja jos tätä saisi vielä esim ~300€ hintalapulla, voisi silti olla ihan OK peli. Tietysti NP2 saa jo ~500€ joka pesee tämän.