DNA:n kaapelimodeemi 1000/100, Helsinki.
Sen olen huomannut että riippuu toi sisäänpäin tuuppivan kaistan nopeus ihan vuorokaudenajasta. "Ruuhka aikaan" eli puolestapäivästä ilta yhdeksään toi maksiminopeus sisään on jotain 600-700Mb/s, yöaikaan jopa 950Mb/s ja tälleen "puoliltapäivin sunnuntaina" saan tuota ~850Mb/s. Uppikaista ei heilu ollenkaan, vaan pysyy tasaisesti 95-99Mb/s. Onko muita DNA kaapelimodeemi Gigasen käyttäjiä, ootteko havainnu samanlaista käytöstä? En pidä tätä suurena ongelmana, mutta voishan toi nyt pysyä siellä lähellä mainostettua maksimia mieluummin kuin useamman sata megatavua vajaana isoja osia päivästä.
Muuten olen ollut kyllä todella tyytyväinen. Ensimmäinen "giganen" nettiyhteys mulle, ja mielestäni kohtuulliseen hintaan. Tää maksaa jotain n. 45-50e/kk, en muista nyt ulkoa, kokonaislasku jonkun DNA-tv palvelun ja ehkä jonkun muun härvelin kanssa 57e/kk.
Ennen tätä mulla oli Soneran VDSL, jonka kanssa oli paljon ongelmia. Yhteys pätki pahimmillaan useita kertoja päivässä, mutta vähintään viikottain. Pingit seilasi (20-50 soneran omaan palvelimeen), ja oli yllättävän korkeat vaikka otatin virheenkorjauksen pois. Asiakaspalvelu oli ihan paskaa, ja opin vihaamaan sitä soneran vika-aspan robottia, voi jessus sentään.
DNA:n kanssa nyt parin kuukauden kokemukset about näin:
Hyvää:
- Yhteys on nopea
- Yhteyden viiveet on pienet (pingi 5-8 kotosuomen lähipalvelimiin)
- Yhteys ei ole pätkinyt kertaakaan, tai jos on niin en ole huomannut
- Laskutus ym. asiat on sujuneet ongelmitta (samaa en voi sanoa sonerasta)
- Yhteyden sai avattua ilman "oheispaskaa" toistaiseksi voimassaolevana samaan hintaan kuin "kytkyllä määräajaksi", joskin emännän vaatimuksesta sorruin tv-palveluihin.
- Mukana tulleen modeeemin sai asetettua siltaavaksi heti kun kirjautui modeemiin, ilman ylimääräistä kikkailua tai pahimmillaan sitä että sen voi tehdä vain palveluntarjoaja (sonera!!!!)
- Asiakaspalvelu vastaa asiallisesti ja käyttäjäystävällisesti
Huonoa:
- Yhteysnopeus heittelee ruuhka-aikojen mukaan, ei häiritsevästi mutta kuitenkin. Jos saan yöllä 950Mb/s, ja päivällä 600Mb/s, niin ohan siinä jo aikamoista heilahtelua.