Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä on myyjänä oikea ruuneperi, sen verran on mainospuhetta ilmoituksessa :lol:

😎 Miksi juuri tämä auto?

• Se ei ole uusi, mutta sillä on luonnetta.
• Se ei ole täydellinen, mutta se on rehellinen.
• Se ei ole sähköauto, mutta se ei jätä sinua tien varteen odottamaan latausta.

 
Tässä on myyjänä oikea ruuneperi, sen verran on mainospuhetta ilmoituksessa :lol:

😎 Miksi juuri tämä auto?

• Se ei ole uusi, mutta sillä on luonnetta.
• Se ei ole täydellinen, mutta se on rehellinen.
• Se ei ole sähköauto, mutta se ei jätä sinua tien varteen odottamaan latausta.

Taitaa olla ihan tekoäly ruuneperinä.
 

Ei vuoda mitään. Ja tasainen ajaa.
Autossa tällä hetkellä ajonesto päällä.

Lyhyellä koeajolla teimme seuraavat havainnot:

  • Ajonesto päällä.
  • Venttiilikopan tiiviste vuotaa
  • Lohkolämmittimen piuhat poissa

:thumbsup:
 
Pariin kertaa mainostetaan "hyvää huoltohistoriaa" mutta 2014-2015 ajettu yli 40tkm ilman öljyhuoltoa ja 2015-2020 ei ole mitään tositteita.... oikea kunnon skeptikko voisi myös sanoa jotain noista peräkkäisistä Top Marine huoltoleimoista :rofl:

 
Viimeksi muokattu:
Mikshän huoltohistoriassa on vihreä "OK" vaikka huolto tehty 10tkm liian myöhään?
 
Pariin kertaa mainostetaan "hyvää huoltohistoriaa" mutta 2014-2015 ajettu yli 40tkm ilman öljyhuoltoa ja 2015-2020 ei ole mitään tositteita.... oikea kunnon skeptikko voisi myös sanoa jotain noista peräkkäisistä Top Marine huoltoleimoista :rofl:


On siihen 2014-2015 välillä ainakin öljyhuolto nollattu. CBS perusteinen sähköinen huoltokirja niin olisi vihreän sijaan keltainen ok jos huolto olisi pitkäksi ajettu.

Olihan tuolla myös -18 leima 113tkm mutta 15-18 välistä ei mitään eli todennäköisesti ajettu 3v ja 33tkm välillä.
 
On siihen 2014-2015 välillä ainakin öljyhuolto nollattu. CBS perusteinen sähköinen huoltokirja niin olisi vihreän sijaan keltainen ok jos huolto olisi pitkäksi ajettu.

No tuota en huomannutkaan. Tuo missä on Service history listauksessa OK jarrujen ja muiden perässä nollautuu ajotietokoneesta resetoimalla oli niitä tehty tai ei.
 
No tuota en huomannutkaan. Tuo missä on Service history listauksessa OK jarrujen ja muiden perässä nollautuu ajotietokoneesta resetoimalla oli niitä tehty tai ei.

Täysin varma en ole tuon ikäisistä mutta taitaa sen saman laskurin perusteella laskea myös ajoissa/myöhässä merkit sinänsä erikoista jos 3v vanhassa joku jättänyt huollon tekemättä mutta kikkaillut resetin kanssa.

Onnistuttu myös hyvin löytämään nyrkkipajat millä ei laitteita tehtaan sähköisen huoltokirjan täyttöön. Bemarikin sen verran yleinen, että suurimmalta osalta monimerkeistäkin pitäisi onnistua ja merkkiin erikoistuneilla myös tehtaan sähköisen historia päivitys autoon, kuten 2020 huollosta näkyy.
 
Onnistuttu myös hyvin löytämään nyrkkipajat millä ei laitteita tehtaan sähköisen huoltokirjan täyttöön. Bemarikin sen verran yleinen, että suurimmalta osalta monimerkeistäkin pitäisi onnistua ja merkkiin erikoistuneilla myös tehtaan sähköisen historia päivitys autoon, kuten 2020 huollosta näkyy.
Vaikutti joltain venepuolen toimijalta, se sinänsä tavatonta että joku öljynvaihdot ja pikku hommat tekee itse tai kontaktia johokin pajaan missä onnistuu, esim jos sama paikka missä veneenkin. eikä jossa "valtuutetussa" huollossa. Mutta ei se nyt tarkoita mainoksen hyvää huoltohistoriaa. se tarvii jotain muutakin. (no ka tuo että öljyllä välill ävaihdeltu parikertaa vuodessa kympin välein)


Tuolloin ollut jo 8v vanha ja 150 000km ajettu ja jos idea ajaa vuosia, niin ehkä ei sen huoltopaperin perässä, vaan niiden huoltojen.
 
Vaikutti joltain venepuolen toimijalta, se sinänsä tavatonta että joku öljynvaihdot ja pikku hommat tekee itse tai kontaktia johokin pajaan missä onnistuu, esim jos sama paikka missä veneenkin. eikä jossa "valtuutetussa" huollossa. Mutta ei se nyt tarkoita mainoksen hyvää huoltohistoriaa. se tarvii jotain muutakin. (no ka tuo että öljyllä välill ävaihdeltu parikertaa vuodessa kympin välein)


Tuolloin ollut jo 8v vanha ja 150 000km ajettu ja jos idea ajaa vuosia, niin ehkä ei sen huoltopaperin perässä, vaan niiden huoltojen.

Sähköisellä huoltokirjalla varustetun bemarin hyvähuoltohistoria on kaikki huollot tehtynä ajallaan ja paikassa joka saa huollot kirjattua tietokantaan. Tällöin kaikki kirjaukset pystyy tarkastamaan merkkarilla tai vastaavilla laitteilla varustetulla korjaamolla. Eikä välttämättä tarvita edes kuitteja missä henkilötietoja ja ilmeisesti osa käytettyjen kauppiaista ne paperit hävittää tästä syystä.

Nyrkkipajoilla viittaisin noihin ensimmäisten vuosien aukkoihin.

Paremminhan tosta on ilmoituksen mukaan pidetty huolta viimeisen 5 vuoden aikana, kun ensimmäisten 8 vuoden.
 
Vanhana kuljetuskomppanian alikessuna tuli melkein nostalginen fiilis kun katselin kuvia tämän helmen ohjaamon sisätiloista. Niissä on paljon samaa karua toiminnallisuutta kun 1980-luvun lopun UAZ/GAZ/ZIL -ryssävehkeissä joilla oli pakko ajaa UudPr:n palveluksessa 1987-88 (onneksi meillä oli myös protoja, maseja, raseja ja Landcruiser). Tästä on nykycitymaasturit jo kaukana. Ainoa mikä puuttuu on kiinnike .50 Cal Browningille, mutta nettimotossa on toinenkin (ja vielä paljon kalliimpi) HMMWV H1 josta myös sellainen löytyy.

https://www.nettiauto.com/hummer/h1/15167572
 
Alpinat ovat hinnoissaan vaikka kunto olisi jonkun ei-harrastajan näkökulmasta aika rytöisessä kunnossa. Varmaankin päälle 15ke nousee mutta riittääkö sekään...

Tuota en ymmärrä, että myyjäkin tietää tuon olevan arvoauto mutta silti esim. sisusta paskottu täyteen kaikenlaista rojua :hmm:

 
Voihan se hinnoittelu olla vaikeaa, mutta ei silti pysty käsittämään tuollaista "tarjousten perusteella" ilmoitusta. Vahva mutu on, että se indikoi aina myyjän toivovan kovaa hintaa, eli loppujen lopuksi tuhlataan vain molempien aikaa kun järkevät tarjoukset hylätään.

Olen liian nuori tähän paskaan... 80- ja 90-luvuilla myytiin vielä autoja ilman radioita, muistan kun isäni sellaisen viritteli 80-luvun lopun Pököttiin vuosituhannen alkupuolella. Mutta että vielä 2004 sai Fiestaa ilman radiota?!

On kyllä muutenkin niin karvalakki kuin voi olla. Ei ilmastointia, ei kaukosäätöistä keskuslukitusta, veivilasit edessä, nupeilla säädettävät peilit,
 
Voihan se hinnoittelu olla vaikeaa, mutta ei silti pysty käsittämään tuollaista "tarjousten perusteella" ilmoitusta. Vahva mutu on, että se indikoi aina myyjän toivovan kovaa hintaa, eli loppujen lopuksi tuhlataan vain molempien aikaa kun järkevät tarjoukset hylätään.
Jep, sama asia kun myydään huutokaupassa hintavarauksella.
 
Olisipa hauska tietää kustomoinnin ja toisaalta myynnin taustat. Tytärtähän tuolla on opetettu ja hänelle kustomoitu, mutta sittenkö on mieli muuttunut vai jokin fataali vika tullut esiin?


1755296530359.png
 
mistä päättelet ettei tytäroletettu olisi sillä kortin saatuaan ajanut vaikka pari vuotta ja nyt haluaa vaihtaa? ei sitä opetuspoljinta pakko ole irroittaa, ja/tai on laitettua myyntiä varten takaisin, onhan se myyntivaltti?
 
mistä päättelet ettei tytäroletettu olisi sillä kortin saatuaan ajanut vaikka pari vuotta ja nyt haluaa vaihtaa? ei sitä opetuspoljinta pakko ole irroittaa, ja/tai on laitettua myyntiä varten takaisin, onhan se myyntivaltti?

Hyvin varmaan näin, kun katsoo ilmoituksessa autolle listattuja toimenpiteitä päivämäärineen. Mutta tässä hinta-/ikä-/kilometriluokassa autot on tapana ajaa loppuun. Etenkin, kun autoa on laitettu itselle eikä se ole vain käyttöpeli, joka myydään, kun saadaan töistä potkut tai päästään viimein eläkkeelle.
 
Hmm...

Ford Focus Sedan Ghia 1.6l bensamanuaali 37 tkm vm. 1999 MPV-834. Ensirekisteröity 4/2025, tuontimaa Saksa.


Jotenkin häiritsevää. Muistan nähneeni Nettiautossa vastaavan auton aiemmin - sedan, hopea, reilu 30 tkm, Ghia-varustelu ja alut. Mutta en onnistunut onkimaan ilmoitusta koneeltani, vaikka olisin kuvitellut tallentaneeni. Siinä tosin muistaakseni oli kromilista takapuskurissa kilven yläpuolella toisin kuin tuossa Sakan autossa. Todennäköisesti muistelen tätä, löytyi kirjanmerkeistä. Olisikohan sama auto vai onko Suomessa nyt tosiaan kaksi reilu 30 tkm ajettua hopeanharmaata ykköskoppaista Focusta sedanina ja Ghiana?

Hullu on kyllä ollut, joka on tuon uittanut Saksasta.

Molemmissa vielä käyttöönotto 4/1999 (Sakan autossa ilmon alaosassa)...

Kyllä sen sama täytyy olla. Vanteet samat.

1755971932524.jpeg

1755972022359.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Hmm...

Ford Focus Sedan Ghia 1.6l bensamanuaali 37 tkm vm. 1999 MPV-834. Ensirekisteröity 4/2025, tuontimaa Saksa.


Jotenkin häiritsevää. Muistan nähneeni Nettiautossa vastaavan auton aiemmin - sedan, hopea, reilu 30 tkm, Ghia-varustelu ja alut. Mutta en onnistunut onkimaan ilmoitusta koneeltani, vaikka olisin kuvitellut tallentaneeni. Siinä tosin muistaakseni oli kromilista takapuskurissa kilven yläpuolella toisin kuin tuossa Sakan autossa. Todennäköisesti muistelen tätä, löytyi kirjanmerkeistä. Olisikohan sama auto vai onko Suomessa nyt tosiaan kaksi reilu 30 tkm ajettua hopeanharmaata ykköskoppaista Focusta sedanina ja Ghiana?

Hullu on kyllä ollut, joka on tuon uittanut Saksasta.

Molemmissa vielä käyttöönotto 4/1999 (Sakan autossa ilmon alaosassa)...

Kyllä sen sama täytyy olla. Vanteet samat.

1755971932524.jpeg

1755972022359.jpeg
Eka ilmoitus viimevuoden puolelta, rekisteröity tänävuonna huhtikuussa, onko tuo jonkin muutto/matkatuliainen tai vastaava Olisko ollut eka tyrkyllä ekassa liikkeessä ja myyty/vaihdetty sitten jälkimmäisellä.

En myöskään usko että joku olisi varta vasten Saksan Focus tarjonaa seurannut ja käynyt tuon hakemassa, eikä nyt ihan liikkeen ostajan pilailuun usko, mutta mistä sitä tietää. Ensinnä tulee mieleen


100-200tonttua rullattu pois?
On siitä kuitenkin Saka innostunut noin paljon että laittanut firman nimellä myyntiin, että kai siinä jotain uskottavaa ollut.
 
Hmm...

Ford Focus Sedan Ghia 1.6l bensamanuaali 37 tkm vm. 1999 MPV-834. Ensirekisteröity 4/2025, tuontimaa Saksa.


Jotenkin häiritsevää. Muistan nähneeni Nettiautossa vastaavan auton aiemmin - sedan, hopea, reilu 30 tkm, Ghia-varustelu ja alut. Mutta en onnistunut onkimaan ilmoitusta koneeltani, vaikka olisin kuvitellut tallentaneeni. Siinä tosin muistaakseni oli kromilista takapuskurissa kilven yläpuolella toisin kuin tuossa Sakan autossa. Todennäköisesti muistelen tätä, löytyi kirjanmerkeistä. Olisikohan sama auto vai onko Suomessa nyt tosiaan kaksi reilu 30 tkm ajettua hopeanharmaata ykköskoppaista Focusta sedanina ja Ghiana?

Hullu on kyllä ollut, joka on tuon uittanut Saksasta.

Molemmissa vielä käyttöönotto 4/1999 (Sakan autossa ilmon alaosassa)...

Kyllä sen sama täytyy olla. Vanteet samat.

1755971932524.jpeg

1755972022359.jpeg

Kaverilla oli aikanaan vastaava Ford Focus sedan 1.6 Ghia ja muistaakseni jonkun 2000-2500 € köyhtyi 14v sitten vajaat 200 tkm ajettuna. Jo silloin edusti halpaa tonnipommista napsun luotettavampaa käyttistä.
 
Kaverilla oli aikanaan vastaava Ford Focus sedan 1.6 Ghia ja muistaakseni jonkun 2000-2500 € köyhtyi 14v sitten vajaat 200 tkm ajettuna. Jo silloin edusti halpaa tonnipommista napsun luotettavampaa käyttistä.

Tänä päivänä taitaa tuollainen vajaa 200 tkm ajettu ~10-vuotias C-segmentin auto olla 5 tonnista ylöspäin... ja silloinkin saa yleensä hihnavaihtamattoman Focuksen Ecoboom-moottorilla... Vaikkapa Octavia on jo selvästi kalliimpi. Hullu markkina ostajan kannalta, mutta ei mahda mitään. Historiallisen halpoja kilometrejä uuden ostaneelle.
 
Tänä päivänä taitaa tuollainen vajaa 200 tkm ajettu ~10-vuotias C-segmentin auto olla 5 tonnista ylöspäin... ja silloinkin saa yleensä hihnavaihtamattoman Focuksen Ecoboom-moottorilla... Vaikkapa Octavia on jo selvästi kalliimpi. Hullu markkina ostajan kannalta, mutta ei mahda mitään. Historiallisen halpoja kilometrejä uuden ostaneelle.

Kyllä ne autotkin on parantunut ja paremmin kestää ikää ja kilometrejä. Myöskin uusien autojen hinnat on kohonnut aika paljon ja romutussetelit hävitti halvimman hintaluokan myytävistä.

Toi 11v ja vajaa 200tkm oli kyllä focukselle rehellisesti käyttöiän verran. Ruostetta tahtoi jo sen verran puskea luukkuihin, että vaati toimenpiteitä, erinäisiä myös tienposkeen jättäviä vikoja.
 
Kyllä ne autotkin on parantunut ja paremmin kestää ikää ja kilometrejä. Myöskin uusien autojen hinnat on kohonnut aika paljon ja romutussetelit hävitti halvimman hintaluokan myytävistä.

Toi 11v ja vajaa 200tkm oli kyllä focukselle rehellisesti käyttöiän verran. Ruostetta tahtoi jo sen verran puskea luukkuihin, että vaati toimenpiteitä, erinäisiä myös tienposkeen jättäviä vikoja.

Moni asia on parantunut, mutta kestäneekö uudet oikeasti paremmin ikää ja kilometrejä? 1.4-2.0l Zetec-S on kuitenkin, IMHO, jokseenkin pomminvarma laitos suhteessa ahdettuihin downsizing-moottoreihin.

Koputan kyllä puuta, kun omani ei ole vielä jättänyt tienposkeen liki 25 vuoden iästä huolimatta viimeisen 50 tkm aikana, vaikka juuri tänään kilahti mittariin 188 tkm. Hitsipilliäkään ei auto vielä ole nähnyt, toki ruostesuojattu uutena.
 
Autojen kestävyys on romahtanut totaalisesti 25v takaisesta. Vuosituhannen vaihteen jälkeen esitellyt uudet mallit olivat ensimmäinen kehno sukupolvi, sen jälkeen tasaisesti heikentyen. Kestävimmät autot valmistettiin 1990-luvulla.
 
Autojen kestävyys on romahtanut totaalisesti 25v takaisesta. Vuosituhannen vaihteen jälkeen esitellyt uudet mallit olivat ensimmäinen kehno sukupolvi, sen jälkeen tasaisesti heikentyen. Kestävimmät autot valmistettiin 1990-luvulla.
Laita esimerkkejä niistä kestävistä.
 
Hyvin varmaan näin, kun katsoo ilmoituksessa autolle listattuja toimenpiteitä päivämäärineen. Mutta tässä hinta-/ikä-/kilometriluokassa autot on tapana ajaa loppuun. Etenkin, kun autoa on laitettu itselle eikä se ole vain käyttöpeli, joka myydään, kun saadaan töistä potkut tai päästään viimein eläkkeelle.

On aika homma ajaa auto loppuun, jos sitä ei tee aktiivisesti jättämällä kaikki mahdolliset pikkurempat tekemättä.

Autojen kestävyys on romahtanut totaalisesti 25v takaisesta. Vuosituhannen vaihteen jälkeen esitellyt uudet mallit olivat ensimmäinen kehno sukupolvi, sen jälkeen tasaisesti heikentyen. Kestävimmät autot valmistettiin 1990-luvulla.
Heh, on jännä että uudet autot ylipäätään takuuajan yli kestävät kun niitä kestäviä autoja on tehty aina +20v sitten ja nykyautot ovat aina edellisiä huonompia.

Kun mä olin nuori oli kasari laatu selvästi pudonnut 70-luvulta, ja ihan varmasti niin oli tapahtunut jo 10v aiemminkin.. Tosin silloin tärkeämpi pointti oli autojen ylläpidossa, joka oli kuulemma 70-luvulla selkeämpää ja yksinkertaisempaa.

IMO ainoa oikeasti autojen pitkän elinkaaren kannalta merkittävä muuttuja on osat jotka ovat ohjelmallisesti lukittuja ja edellyttävät valmistajan nettipalvelimen yhteistyötä, joka on tosiaan vasta tämän vuosituhannen puolella tullut jippo.
 
Autojen kestävyys on romahtanut totaalisesti 25v takaisesta. Vuosituhannen vaihteen jälkeen esitellyt uudet mallit olivat ensimmäinen kehno sukupolvi, sen jälkeen tasaisesti heikentyen. Kestävimmät autot valmistettiin 1990-luvulla.

Todistapa tämä. Tai sopii yrittää, koska olet väärässä. Autojen ennustettavissa oleva elinikä ei ole koskaan ollut korkeampi kuin nykyään. 1970-luvulla esim. Amerikassa auto pysyi ns. kierrossa vain viitisen vuotta, nykyään jo yli 12 vuotta. Euroopassa esitetään jopa niinkin hurjia lukuja kuin 18 vuotta. 90-luvun autojen kestävyys oli huomattavasti heikompi kuin nykyään, vaikka survivor bias voi syöttää aivoihin eri näkemyksen.

Jos on onnistunut 30 vuotta vanhan auton pellit säilyttämään ajokelpoisina, valitsee sieltä ne vuosikymmenen teknisesti luotettavimmat mallit ja osaa itse korjata niitä, voi olla mahdollista, että auton saa kotitallissa pidettyä kunnossa helpommin kuin nykyauton. Keskimääräisen auton omistajan ei kannata tällaista yrittää.
 
Jollain kasarin loppu - ysäri tojotallahan ajaa maailman loppuun jos vaan omistaa hitsikoneen, hitsaustaidot ja paikat tehdä.

Jos huolto on korjaamoiden vastuulla, niin eiköhän nykyiset sinkityt korit yms kestä paremmin.
 
On aika homma ajaa auto loppuun, jos sitä ei tee aktiivisesti jättämällä kaikki mahdolliset pikkurempat tekemättä.

Jossakin vaiheessa niin kuitenkin yleensä tehdään. Ei kai kukaan niin hullu ole, että fiksailee tonnin autoa puolellatoista?

Tämänkin DIY-miehen olisi varmaan taloudellisessa mielessä ollut parempi jo vaihtaa autoa johonkin vähän uudempaan... Harrastaa voi tietysti osien metsästystä iltaisin ja peltitöitä viikonloppuisin.

 
Lasketaanko kestäviksi iän vai kilsojen puolesta? Kuten yllä, niin korjaustaitoinenhan korjaa korista moottoriin kaiken jolloin saadaan autosta kun autosta käytännössä ikuinen.
 
Joku mk2 V70 Volvo D5-koneella pihaan ja kohti auringonlaskua ilman huolen häivää. Tuo olisi mun valinta jos vaan kestävyyttä katsottaisiin jonkun halvan auton hankintakriteerinä.

Ja kyllä ranettajallakin nykyään menee sormi suuhun kun alkaa olla jotain hybridiä tunkin toisessa päässä tarjolla.
 
  • Tykkää
Reactions: Foz
Lasketaanko kestäviksi iän vai kilsojen puolesta? Kuten yllä, niin korjaustaitoinenhan korjaa korista moottoriin kaiken jolloin saadaan autosta kun autosta käytännössä ikuinen.
Loppupeleissä rahallinen panos sen korjattavuuden monella ratkaisee. Jos varallisuutta löytyy, niin voi vaikka valmistuttaa itse varaosat konseptiautoon, mitä ei enää markkinoita löydy. Kuten herra Leno Chrysler Turbineen.
Myös Mersulla on vanhojen mallien korjaamiseen erikoistunut palvelu, tosin se on monen taviksen kukkaron ulottumattomissa.
 
Viimeksi muokattu:
Joku mk2 V70 Volvo D5-koneella pihaan ja kohti auringonlaskua ilman huolen häivää. Tuo olisi mun valinta jos vaan kestävyyttä katsottaisiin jonkun halvan auton hankintakriteerinä.

Ja kyllä ranettajallakin nykyään menee sormi suuhun kun alkaa olla jotain hybridiä tunkin toisessa päässä tarjolla.

Ruoste vaan nämäkin vie ikävä kyllä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 096
Viestejä
4 899 949
Jäsenet
78 917
Uusin jäsen
Brootaldood

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom