Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Olenko käsittänyt väärin vai eikös jos vaihtaa moottorin, pitää se olla kyseiseen automalliin hyväksyttyä tyyppiä eli tuohon ei ainakaan katulaillisena saisi muuta vaihdettua?
hm.. tuo on 2003, joten mun mielestä riittää että uusi kone vaan täyttää tuon vuoden päästönormin, ja menee normaalista pakokaasutestistä läpi.

Periaatteessa ihan uudessakaan autossa sen moottorin ei tarvitse olla kyseiseen autoon hyväksyttyä tyyppiä, kunhan täyttää uuden auton päästömääräykset, mutta käytännössä kai vaativat päästötestit tehtäväksi juuri siinä kyseisessä autossa, eli vaatii melko kalliin testin, ja bonuksena vielä se että moottori on täysin uusi ei takaa sitä että se käytännössä testattaessa menee päästötestistä läpi, voi tuo puljaaminen tulla kalliiksi.
 
Euro 3 päästöluokitettuihin autoihin ei saa koneita vaihtaa mutta ilmeisesti wankelin voi vaihtaa pois. Wankel vs normikone välillä on joku laskukaava jolla 1,3 litranen wankeli vastaa esim 2,5 litrasta bensakonetta
 
Euro 3 päästöluokitettuihin autoihin ei saa koneita vaihtaa mutta ilmeisesti wankelin voi vaihtaa pois. Wankel vs normikone välillä on joku laskukaava jolla 1,3 litranen wankeli vastaa esim 2,5 litrasta bensakonetta
AKK taisi käyttää kerrointa 1,8. Hatara muistikuva, että Trafilla olisi ollut selkeesti isompi kerroin.
 
Euro 3 päästöluokitettuihin autoihin ei saa koneita vaihtaa mutta ilmeisesti wankelin voi vaihtaa pois. Wankel vs normikone välillä on joku laskukaava jolla 1,3 litranen wankeli vastaa esim 2,5 litrasta bensakonetta

OK, tuota vähän ajattelinkin tuon kokokertoimen suhteen.

Tosin sen moottorin kyllä saa vaihtaa ihan mihin tahansa, mutta niistä päästöistä pitää pystyä toimittamaan se paperi. Sen vuosimallirajan suhteen en ole varma, mutta tosiaan nuo wankel moottorit nyt ei ikinä ole menneet mistään päästörajoista läpi.
 
OK, tuota vähän ajattelinkin tuon kokokertoimen suhteen.

Tosin sen moottorin kyllä saa vaihtaa ihan mihin tahansa, mutta niistä päästöistä pitää pystyä toimittamaan se paperi. Sen vuosimallirajan suhteen en ole varma, mutta tosiaan nuo wankel moottorit nyt ei ikinä ole menneet mistään päästörajoista läpi.
Homma menee niin että moottorin muutokset noihin riittävän uusiin eivät onnistu ja se taitaa olla tuo euro 3 päästöluokan luokitus joka sen muistaakseni rajaa. Euro 2 ja vanhemmissa muutokset menevät muutoskatsastuksesta läpi kunhan on dynolappu, koko ei muutu liikaa ja käytönaikaiset eli konttorilla tarkistettavat päästöt menevät läpi. Uudemmissa voi ainostaan vaihtaa tekniikan mallisarjan sisältä, muussa tapauksessa päästöt pitää testauttaa vtt:llä jossa kokeilu on 1-2000€ per kerta ja testin tiukkuus on sitten jotain sellaista että tuskin menee edes uusi moottori ihan ongelmitta läpi. Wankeleita saa muistaaksenk vaihtaa pois myös uudemmista johtuen siitä että päästöt paranevat heti kättelyssä.
 
Homma menee niin että moottorin muutokset noihin riittävän uusiin eivät onnistu ja se taitaa olla tuo euro 3 päästöluokan luokitus joka sen muistaakseni rajaa. Euro 2 ja vanhemmissa muutokset menevät muutoskatsastuksesta läpi kunhan on dynolappu, koko ei muutu liikaa ja käytönaikaiset eli konttorilla tarkistettavat päästöt menevät läpi. Uudemmissa voi ainostaan vaihtaa tekniikan mallisarjan sisältä, muussa tapauksessa päästöt pitää testauttaa vtt:llä jossa kokeilu on 1-2000€ per kerta ja testin tiukkuus on sitten jotain sellaista että tuskin menee edes uusi moottori ihan ongelmitta läpi. Wankeleita saa muistaaksenk vaihtaa pois myös uudemmista johtuen siitä että päästöt paranevat heti kättelyssä.
No juuri tuota mä tarkoitin. Ei sitä moottorin vaihtoa kielletä missään, mutta siitä tarvitaan se päästötodistus, ja tosiaan ihan uusikaan moottori ei välttämättä mene siitä päästötestistä läpi.

Kuorma-autoissa on aika jännä tilanne, siellä kun päästöt ovat moottori-, eikä autokohtaisia, ja varsinaisia tilavuus ja tehorajoja ei ole, niin rakentelussa ei olekaan juuri rajoja.
 
Kuorma-autoissa on aika jännä tilanne, siellä kun päästöt ovat moottori-, eikä autokohtaisia, ja varsinaisia tilavuus ja tehorajoja ei ole, niin rakentelussa ei olekaan juuri rajoja.
Saisiko tästä jotain lisäinfoa?
Joko multa on mennyt joku erittäin iso muutos ohi tai sitten essonbaari tuoksuu aika vahvasti :think:
 
Joskus aikanaan koulukaveri keksi että laittaa aurinromunsa nokkaan rullalle kelaavan turvavyön jota voi käyttää hinausköytenä, kun se harvase viikko oli jonkun hinauksessa. Jos tuossa on jokin samanlainen tausta?
 
Joskus aikanaan koulukaveri keksi että laittaa aurinromunsa nokkaan rullalle kelaavan turvavyön jota voi käyttää hinausköytenä, kun se harvase viikko oli jonkun hinauksessa. Jos tuossa on jokin samanlainen tausta?

Focceri kuvan kun klikkasi isommaksi, niin siinähän on teipattu teksti TOW, ja tosiaan hinaussysteemille se näytää selvästi. Oikein myyntivaltti kuvassa, mutta jos se on niin arkipäivää ettei myyjäkään sitä isommin ajattele, niin ei kai siinä sitten.
Jokuhan tuonkin on näköjään ostanut, tai sitten ei vaan mennyt kaupaksi ja merkattu myydyksi tms.
 
Kilpureissahan noita hinauslenkkejä ja koukkuja on ollut edessä ja takana iät ja ajat, useissa on vielä isot punaiset nuolet osoittamassa niiden sijaintija.
Useissa ratasarjoissa nuo ovat pakollisia varusteita, että romut saadaan vetäistyä äkkiä sivuun radalta.

Japanista sitten levinnyt tuo trendi laittaa koukkuja ja tarroja myös katuautoihin.
 
Ei varmaan kovin hyvää tee keulalle tuommoinen läpättävä tuuninki, mutta kukin tyylillään.
 
Kilpureissahan noita hinauslenkkejä ja koukkuja on ollut edessä ja takana iät ja ajat, useissa on vielä isot punaiset nuolet osoittamassa niiden sijaintija.
Useissa ratasarjoissa nuo ovat pakollisia varusteita, että romut saadaan vetäistyä äkkiä sivuun radalta.

Japanista sitten levinnyt tuo trendi laittaa koukkuja ja tarroja myös katuautoihin.

Suomessakin näkee noita jo jonkun verran, mutta tännehän kaikki tulee aina 5 vuotta myöhässä. ig:n perusteella ainakin gatebilissä käynyt tuolla focuksellao_O
 
Onhan toi etupuskurikin johonkin kolautettu. Lommolla ja maalia lähtenyt tuosta oikealta puolelta. Takapuskurissa myöskin kaikennäköistä jälkeä. Kuvat otettu märkänä ja tekstillä ei mitään arvoa. Jättäisin suosiolla katsomatta nuo autot.
 
Mulla on/ollut useammassakin autossa huoltokirja joka on täytetty mun käsialalla ja samalla (autossa olevalla) kynällä.
Tarkoitin lähinnä jos on esim merkkiliikkeen leimoilla ym. Silloin tuskin on aina tehty samalla kynällä ja kirjoittajalla.
 
Tarkoitin lähinnä jos on esim merkkiliikkeen leimoilla ym. Silloin tuskin on aina tehty samalla kynällä ja kirjoittajalla.

Paitsi jos on Volvo :D Laakkosella ei taida vielä olla sitä Oma Mekaanikko systeemiä, tosin eipä nykyään silti paljoa paperivihkoja täytellä..

Itse pidettävä kirjaa huolloista jos haluaa paperista vihkoa pitää käytössä.
 
Täyttääkös yleensä mekaanikko vai työnjohtaja sen huoltokirjan? Omissa autoissa on ainakin monessa ollut samalla käsialalla täytetty huoltokirja jos on samassa paikassa huollettu.
 
Täyttääkös yleensä mekaanikko vai työnjohtaja sen huoltokirjan? Omissa autoissa on ainakin monessa ollut samalla käsialalla täytetty huoltokirja jos on samassa paikassa huollettu.

Tilanteesta ja liikkestää riippuen. Eihän se työnjohtajakaan ole joka minuutti tai päivä paikalla.

Ja on mun entisen auton huoltokirjaa täytelty samalla käynnillä parilla eri leimasimella ja kynällä aikanaan, joten sellaistakin sattuu:vihellys:

Ja sitten mieleen on jäänyt yksi Mercedes joka oli uusisuomalaisen ostama tuontiauto, kielimuurin yli päästyä löytyi se huoltokirjakin, joka oli vain huoltokirja, ei yhtään mitään merkintää mistään ikinä, ei VIN, ei rek.nro, tai mitään. Kovin näytti mersun alkuperäiseltä, mutta ei sitä voinut yhdistää yhtään mihinkään autoon. Lisäksi autolla oli osamaksua enemmän jäljellä kun sen hetkistä arvoa. Hän oli järkyttynyt kun ei käynyt vaihdossa:btooth:
 
Onkohan noi nykyisissä olevat sähköiset huoltokirjat miten väärennettävissä?
Epärehellinen paja, niin sama kai se mikä se väline on. Kerran on askarreltu Mersun sähköiseen huoltokirjaan korjaus grace periodin jälkeen, mutta se vaatii enemmän voimaa tunnareihin kuin perus Kallen korjaamolla on ja piti pyytää apua merkkiorganisaatiolta. Mutta muokattavia ne on nekin.
 
Sen verran, mitä olen asiasta jutellut Veholla töissä olevan kaverin kanssa, niin melko nihkeästi pystyy sähköisen huoltokirjan merkintöjä enää jälkikäteen korjaamaan.
Pitää kuulemma lähettää melkoinen meriselitys Stuttgarttiin, että suostuvat antamaan hetkeksi muokkausoikeudet vanhoihin merkintöihin.

Sama homma koskee kuulemma myös auton tietokannassa olevien tietojen muuttamista ja varsinkin raskaammassa kalustossa auton oman järjestelmän tietoihin tehtäviä muutoksia.

Mikä tahansa sopivilla oikeuksilla varustettu pajahan pystyy kirjaamaan sähköiseen huoltokirjaan vaikka mitä huoltoja tehdyksi, vaikka oikeasti auto ei koko pajalla olisi käynytkään.
 
Mikä tahansa sopivilla oikeuksilla varustettu pajahan pystyy kirjaamaan sähköiseen huoltokirjaan vaikka mitä huoltoja tehdyksi, vaikka oikeasti auto ei koko pajalla olisi käynytkään.

Samalla tyylillähän joku katsasti autoja edes näkemättä niitä ikinä. Oliko joku oppilaitos vai mikä lie, oli uutisissa enemmänkin juttua aiheesta ehkä vuosi sitten.
 
Turun AMK:ssa oli muutama mätä omena, jotka leimasivat puolituttujen pommeja ja laittomia virityksiä pientä käteismaksua vastaan.
Osa autoista ei koskaan käynyt lähelläkään ko. oppilaitosta ja osa silmäiltiin pintapuolisesti.

Homma paljastui, kun joku ryhtyi liian ahneeksi ja alkoi leimata jonkun jobbarin pommeja käteismaksua vastaan.

Laittomia, mutta kuitenkin turvallisia virityksiä siellä leimanneet harrastajat taas kiittävät.

Yhdellä raisiolaisella työkaverilla oli aikoinaan aivan pommi E39, johon tuli parina vuotena Turun AMK:sta leima, kuin Manulle illallinen, eikä autoa koskaan käytetty missään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 087
Viestejä
4 651 501
Jäsenet
76 365
Uusin jäsen
JJS24

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom