Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Ja suomessa kaikista varusteista verotetaan/sakotetaan. En yhtään ihmettele tuontiautojen suosiota.
 
Ja suomessa kaikista varusteista verotetaan/sakotetaan. En yhtään ihmettele tuontiautojen suosiota.

Tämä on ollut kyllä törkeätä toimintaa. Jenkkiautot on olleet perinteisesti aivan ylihinnoiteltuja siihen laatuun nähden pelkästään lisävarusteiden takia kun siellä ei yleensä ole ollut kun ne 3 varustepakettia joista lähtötasossakin on jos jonkinlaista hilavitkutinta. Monet "luxury sedan" nimikkeellä myydyt jenkit on oikeasti aika kevyin perustein siihen kategoriaan valittu, mutta kun hinta on sama Euroopassa mitä vastaavalla Mersulla, niin minkäs teet. Jenkeissä taas sama auto on $30k ja mersu kympin pari enemmän.
 
Tämä on ollut kyllä törkeätä toimintaa. Jenkkiautot on olleet perinteisesti aivan ylihinnoiteltuja siihen laatuun nähden pelkästään lisävarusteiden takia kun siellä ei yleensä ole ollut kun ne 3 varustepakettia joista lähtötasossakin on jos jonkinlaista hilavitkutinta. Monet "luxury sedan" nimikkeellä myydyt jenkit on oikeasti aika kevyin perustein siihen kategoriaan valittu, mutta kun hinta on sama Euroopassa mitä vastaavalla Mersulla, niin minkäs teet. Jenkeissä taas sama auto on $30k ja mersu kympin pari enemmän.

Jep. Jenkkiautoja on täysin turha tuoda tänne. Laatu on Toyotan tasolla, mutta hinta sitten kaksinkertainen.
 
Jos nyt jostakin osui silmään, niin VAG: Volkswagen, Skoda ja Porche. Audi AG: Audi, Seat ja Lamborgini. Samaa konsernia koko sakki. Joo Toyota Camry on Premium.
 
Ilmeisesti et lukenut yhtä viestiä pidempää tai olet vai älyllisesti vajaavainen (saat itse valita ettei ylläpidon tarvitse syyttää allekirjoittanutta kiusaamisesta); joten vastataan nyt kerran.

Kyse ei ole mistään yksittäisestä tekniikasta tai varustuksesta; jos vertaat tuulipukukansan suosimia merkkejä niihin niin kutsuttuihin ”premium” merkkeihin, niin ero on usein aika selvä kun aletaan lukemaan hinnastoa.

Ja koska uskon ettei rajattu älysi ehkä edelleenkään ymmärrä (mikäli valitsit vaihtoehdon B), niin väännän rautalangasta;

Esim (siis esim, vain esim. älkää tarttuko yhteen merkkiin jota käytetään vain esimerkkinä, *winkwink*) Toyotan ”puremahammasta” eli anjovista tai corollaa/aurista on saanut muutamaa erikoista, 30 vuotta vanhaa poikkeusta lukuunottamatta, ja saa *juuri tälläkin* hetkellä käytännössä vain ”neljä sylinteriä, etuveto ja tehottomat koneet” vaihtoehdoilla.
(Ei, en laske jotain 170hv nelisylinteristä anjovista tai 90-luvulla kokeilumielessä myytyä corollan nelivetomallia veivattavilla ikkunoilla edes ”yritykseksi” ja Supratkin lopetettiin täällä jo mk2:n kun joku sitä ”mutkunmutkun 90-luvun virikone”- argumenttia tänne tulee kuitenkin hinkkaamaan).

Kun siirrytään niihin ”premiumeihin”, merkit mitkä nyt vaihtelee puhujasta riippuen, vaihtoehdot yllättäen kasvavatkin; jostain kumman syystä taskua kaivamalla löytyy esim. bemarilta, mersulla tai audilta melkein jokaista mallia asukkaan halusta ja maksukyvystä riippuen joko etu-, taka- tai nelivetona, 4/6/8/10 sylinterisenä ja 100-500+ hv:lla. Jopa jaguaarillakin on edes yritystä vetotapojen ja parin koneen kanssa, vaikka ranskalaisten ”pirkkamaisuus” paistaa pahasti läpi siinä kohtaa - sisustasta on edes yritetty erottautua (erottautua voi aina kahdella tavalla...). Tämä siis kaiken muun ”premiumin” lisäksi (jollei ymmärrä mitä se muu on niin kannattaa mennä saunan taakse. Etsimään opasta tai jotain.)

Luxus-merkkeihin kuten Bentley ei nyt kannata uppoutua tässä sen enempää kun meillä köyhillä niihin ei kuitenkaan ole varaa edes suomalaisten ”muusikkojen” runtelemina valmiiksi piereskeltyinä vaihtoehtoina.

Tietenkin ”tää ei ole premiumia” muistuttaa joku - ei yksin. Mutta aikana jolloin johonkin Opelin astmaan, jota ei edes suuri osa autoilevasta kansasta tunnusta autoksi (vanha Opel vitsi, niille nuoremmille jotka eivät tajua), on tungettu kaikki varusteet aktiivivakkarista kädettömään (hehe) takaluukkuun - on pakko todeta myös ettei niitä tunnista enää oikeastaan pelkästä varustuksestakaan.

Miten tuo neliveto meni noin tunteisiin?

Premium autot ovat juu kalliimpia, yksinkertaisin tapa todeta tämä on verrata keskenään vastaavan kokoisia ja varusteisia autoja, se premium merkki on selkeästi kalliimpi. Se että premium valmistajalla on mallistossaan nelivetoisia tai monisylinterisiä moottoreita on seurausta kysynnästä, ei siitä että sillä valmistaja punnertaa itsensä premium luokkaan. Teknisesti neliveto tai tehomoottori on jokaiselle länsimaiselle autovalmistajalle suhteellisin pienin ponnistuksin toteutettavissa oleva projekti, kysyntähän sen määrää, on luonnollista että kalliimpiin autoihin on kysyntää myös kalliimmille varusteille. Ja ettei nyt vedetä vääriä päätelmiä, niin ei auton pyyntihintaa nostamalla siitä premiumia tehdä, vaan se että auton ostajat maksavat siitä sen korkeamman hinnan.

BTW, mitä tuo "Jaguaarillakin yritystä... rankalaisten pirkkamaisuus" tarkoittaa? Luuletko että Jaguar on Ranskalainen automerkki? Voin paljastaa että ei ole.
 
Mitenkä ne trafin ohjeustukset menee kuutiotilavuuden muutoksissa jos vaihdetaan wankel normiin mäntäkoneeseen? Ei kai se siinä tapauksessa ole se max +25%?

Tosin enpä tiedä kuinka tuolla olisi tilaa laittaa perinteinen kone..
 
Mitenkä ne trafin ohjeustukset menee kuutiotilavuuden muutoksissa jos vaihdetaan wankel normiin mäntäkoneeseen? Ei kai se siinä tapauksessa ole se max +25%?

Tosin enpä tiedä kuinka tuolla olisi tilaa laittaa perinteinen kone..
Olenko käsittänyt väärin vai eikös jos vaihtaa moottorin, pitää se olla kyseiseen automalliin hyväksyttyä tyyppiä eli tuohon ei ainakaan katulaillisena saisi muuta vaihdettua?
 
Olenko käsittänyt väärin vai eikös jos vaihtaa moottorin, pitää se olla kyseiseen automalliin hyväksyttyä tyyppiä eli tuohon ei ainakaan katulaillisena saisi muuta vaihdettua?
hm.. tuo on 2003, joten mun mielestä riittää että uusi kone vaan täyttää tuon vuoden päästönormin, ja menee normaalista pakokaasutestistä läpi.

Periaatteessa ihan uudessakaan autossa sen moottorin ei tarvitse olla kyseiseen autoon hyväksyttyä tyyppiä, kunhan täyttää uuden auton päästömääräykset, mutta käytännössä kai vaativat päästötestit tehtäväksi juuri siinä kyseisessä autossa, eli vaatii melko kalliin testin, ja bonuksena vielä se että moottori on täysin uusi ei takaa sitä että se käytännössä testattaessa menee päästötestistä läpi, voi tuo puljaaminen tulla kalliiksi.
 
Euro 3 päästöluokitettuihin autoihin ei saa koneita vaihtaa mutta ilmeisesti wankelin voi vaihtaa pois. Wankel vs normikone välillä on joku laskukaava jolla 1,3 litranen wankeli vastaa esim 2,5 litrasta bensakonetta
 
Euro 3 päästöluokitettuihin autoihin ei saa koneita vaihtaa mutta ilmeisesti wankelin voi vaihtaa pois. Wankel vs normikone välillä on joku laskukaava jolla 1,3 litranen wankeli vastaa esim 2,5 litrasta bensakonetta
AKK taisi käyttää kerrointa 1,8. Hatara muistikuva, että Trafilla olisi ollut selkeesti isompi kerroin.
 
Euro 3 päästöluokitettuihin autoihin ei saa koneita vaihtaa mutta ilmeisesti wankelin voi vaihtaa pois. Wankel vs normikone välillä on joku laskukaava jolla 1,3 litranen wankeli vastaa esim 2,5 litrasta bensakonetta

OK, tuota vähän ajattelinkin tuon kokokertoimen suhteen.

Tosin sen moottorin kyllä saa vaihtaa ihan mihin tahansa, mutta niistä päästöistä pitää pystyä toimittamaan se paperi. Sen vuosimallirajan suhteen en ole varma, mutta tosiaan nuo wankel moottorit nyt ei ikinä ole menneet mistään päästörajoista läpi.
 
OK, tuota vähän ajattelinkin tuon kokokertoimen suhteen.

Tosin sen moottorin kyllä saa vaihtaa ihan mihin tahansa, mutta niistä päästöistä pitää pystyä toimittamaan se paperi. Sen vuosimallirajan suhteen en ole varma, mutta tosiaan nuo wankel moottorit nyt ei ikinä ole menneet mistään päästörajoista läpi.
Homma menee niin että moottorin muutokset noihin riittävän uusiin eivät onnistu ja se taitaa olla tuo euro 3 päästöluokan luokitus joka sen muistaakseni rajaa. Euro 2 ja vanhemmissa muutokset menevät muutoskatsastuksesta läpi kunhan on dynolappu, koko ei muutu liikaa ja käytönaikaiset eli konttorilla tarkistettavat päästöt menevät läpi. Uudemmissa voi ainostaan vaihtaa tekniikan mallisarjan sisältä, muussa tapauksessa päästöt pitää testauttaa vtt:llä jossa kokeilu on 1-2000€ per kerta ja testin tiukkuus on sitten jotain sellaista että tuskin menee edes uusi moottori ihan ongelmitta läpi. Wankeleita saa muistaaksenk vaihtaa pois myös uudemmista johtuen siitä että päästöt paranevat heti kättelyssä.
 
Homma menee niin että moottorin muutokset noihin riittävän uusiin eivät onnistu ja se taitaa olla tuo euro 3 päästöluokan luokitus joka sen muistaakseni rajaa. Euro 2 ja vanhemmissa muutokset menevät muutoskatsastuksesta läpi kunhan on dynolappu, koko ei muutu liikaa ja käytönaikaiset eli konttorilla tarkistettavat päästöt menevät läpi. Uudemmissa voi ainostaan vaihtaa tekniikan mallisarjan sisältä, muussa tapauksessa päästöt pitää testauttaa vtt:llä jossa kokeilu on 1-2000€ per kerta ja testin tiukkuus on sitten jotain sellaista että tuskin menee edes uusi moottori ihan ongelmitta läpi. Wankeleita saa muistaaksenk vaihtaa pois myös uudemmista johtuen siitä että päästöt paranevat heti kättelyssä.
No juuri tuota mä tarkoitin. Ei sitä moottorin vaihtoa kielletä missään, mutta siitä tarvitaan se päästötodistus, ja tosiaan ihan uusikaan moottori ei välttämättä mene siitä päästötestistä läpi.

Kuorma-autoissa on aika jännä tilanne, siellä kun päästöt ovat moottori-, eikä autokohtaisia, ja varsinaisia tilavuus ja tehorajoja ei ole, niin rakentelussa ei olekaan juuri rajoja.
 
Kuorma-autoissa on aika jännä tilanne, siellä kun päästöt ovat moottori-, eikä autokohtaisia, ja varsinaisia tilavuus ja tehorajoja ei ole, niin rakentelussa ei olekaan juuri rajoja.
Saisiko tästä jotain lisäinfoa?
Joko multa on mennyt joku erittäin iso muutos ohi tai sitten essonbaari tuoksuu aika vahvasti :think:
 
Joskus aikanaan koulukaveri keksi että laittaa aurinromunsa nokkaan rullalle kelaavan turvavyön jota voi käyttää hinausköytenä, kun se harvase viikko oli jonkun hinauksessa. Jos tuossa on jokin samanlainen tausta?
 
Joskus aikanaan koulukaveri keksi että laittaa aurinromunsa nokkaan rullalle kelaavan turvavyön jota voi käyttää hinausköytenä, kun se harvase viikko oli jonkun hinauksessa. Jos tuossa on jokin samanlainen tausta?

Focceri kuvan kun klikkasi isommaksi, niin siinähän on teipattu teksti TOW, ja tosiaan hinaussysteemille se näytää selvästi. Oikein myyntivaltti kuvassa, mutta jos se on niin arkipäivää ettei myyjäkään sitä isommin ajattele, niin ei kai siinä sitten.
Jokuhan tuonkin on näköjään ostanut, tai sitten ei vaan mennyt kaupaksi ja merkattu myydyksi tms.
 
Kilpureissahan noita hinauslenkkejä ja koukkuja on ollut edessä ja takana iät ja ajat, useissa on vielä isot punaiset nuolet osoittamassa niiden sijaintija.
Useissa ratasarjoissa nuo ovat pakollisia varusteita, että romut saadaan vetäistyä äkkiä sivuun radalta.

Japanista sitten levinnyt tuo trendi laittaa koukkuja ja tarroja myös katuautoihin.
 
Ei varmaan kovin hyvää tee keulalle tuommoinen läpättävä tuuninki, mutta kukin tyylillään.
 
Kilpureissahan noita hinauslenkkejä ja koukkuja on ollut edessä ja takana iät ja ajat, useissa on vielä isot punaiset nuolet osoittamassa niiden sijaintija.
Useissa ratasarjoissa nuo ovat pakollisia varusteita, että romut saadaan vetäistyä äkkiä sivuun radalta.

Japanista sitten levinnyt tuo trendi laittaa koukkuja ja tarroja myös katuautoihin.

Suomessakin näkee noita jo jonkun verran, mutta tännehän kaikki tulee aina 5 vuotta myöhässä. ig:n perusteella ainakin gatebilissä käynyt tuolla focuksellao_O
 
Onhan toi etupuskurikin johonkin kolautettu. Lommolla ja maalia lähtenyt tuosta oikealta puolelta. Takapuskurissa myöskin kaikennäköistä jälkeä. Kuvat otettu märkänä ja tekstillä ei mitään arvoa. Jättäisin suosiolla katsomatta nuo autot.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 374
Viestejä
4 548 833
Jäsenet
74 978
Uusin jäsen
Omi77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom